Johtavat teollisuusmaat - G7-maat - kokoontuivat Italian Taorminassa, kokouksen tiimoilta julkaistiin
selkeäsanainen Ukrainan kriisiä (julkilausumassa käytettiin termiä ”kriisi”) koskeva
julkilausuma, samalla G7-maat antavat kaiken tukensa Ukrainan itsenäisyydelle, alueelliselle koskemattomuudelle ja suvereniteetille.
Lainaus julkilausumasta:
“We
stress the responsibility of the Russian Federation for the conflict and
underline the role the role it needs to play to restore peace and stability. We
reiterate our condemnation of the illegal annexation of the Crimea peninsula,
reaffirm our policy of non-recognition, and fully support Ukraine’s
independence, territorial integrity and sovereignty. We recall that the
duration of sanctions is clearly linked to Russia’s complete implementation of
its commitments in the Minsk Agreements and respect for Ukraine’s sovereignty.”
(*: ks. kuva blogin lopussa)
Kuulostaa hienolta, johtavat
teollisuusmaat antoivat julkilausumassaan kaiken tukensa Ukrainan
itsenäisyydelle, alueelliselle koskemattomuudelle ja suvereniteetille –
julkilausuma on sanamuodoltaan likipitäen yhtä juhlallinen, mitä on Budapestin
sopimus joulukuulta 1994 (Budapest
Memorandum on Security Assurances), jossa luvattiin Yhdysvaltojen, Venäjän
ja Iso-Britannian toimesta seuraavaa ”Respect
Belarusian, Kazakh and Ukrainian independence and sovereignty and the existing
borders” vastaavasti kyseiset maat luopuivat alueillaan olleista
ydinaseista sekä niiden kuljettamiseen tarkoitetuista strategisista
pommikoneista sekä ohjuksista (toimitettiin Venäjälle tuhottavaksi). Kuten
Ukrainan sota – ei kriisi – on osoittanut, Budapestin sopimuksella ei ollut
mitään arvoa siinä vaiheessa kun Venäjä päätti rikkoa sen. Millainen arvo on
siis annettava johtavien teollisuusmaiden julkilausumalle? Onko se jotain
muutakin kuin ”tahroja paperilla”?
Ukrainassa on sodittu jo reilut
kolme vuotta, Krimin niemimaa on ollut miehitettynä yli kolme vuotta, länsimaat
ovat kohdistaneet Venäjään sekä useille Putinin hallintoa tukeville ja/ tai
Krimin niemimaan miehitykseen ja Itä-Ukrainan sotaan konkreettisesti
osallistuneille henkilöille pakotteita. Samanaikaisesti länsimaat ovat
osoittaneet tukensa Ukrainalle julkilausumien ynnä tuen muodossa, samalla
kuitenkin vaatien Ukrainan johdolta maan huomattavaa uudistamista, korruption
vastaista taistelua – mikä on tietty Ukrainan tulevaisuuden kannalta hyvä asia,
ulkoa tuleva paine voi nopeuttaa uudistusprosessia, jota maa todellakin kaipaa.
Mutta onko Venäjän toiminnassa tapahtunut muutosta reilussa kolmessa vuodessa?
Onko lännen pakotteista ollut hyötyä?
Mikäli Venäjään sekä eräisiin
venäläisiin kohdistettujen pakotteiden tarkoituksena oli saada aikaan se, että
Krimin niemimaan miehitys loppuu ja että sota Itä-Ukrainassa päättyy, voidaan
yks’kantaan todeta se, että pakotepolitiikka on kaikella tapaa epäonnistunut.
Pakotteilla ei tällöin ole ollut aiottua vaikutusta, mikä ei tietenkään
tarkoita sitä, että pakotteet ovat keinona olleet hyödyttämiä tai että ne
pitäisi poistaa. Tässä nimenomaisessa tapauksessa olen ennemminkin valmis
kääntymään sille kannalla, että toimet ovat olleet liian lieviä, pakotteet ovat
olleet liian lieviä ja kohdistuneet osin vääriin henkilöihin ja kohdennettu
väärällä tapaa. Niiden olisi pitänyt iskeä voimakkaammin ja suoraan Putinin
lähipiiriin, sellaisiin henkilöihin ja yhtiöihin, joiden oma hyvinvointi on
riippuvainen Venäjästä ja sen myötä Putinista ja joista Venäjä on riippuvainen.
Läntiset maat ovat kohdistaneet
Venäjään pakotteita, tukeneet Ukrainaan useammalla tavalla, teho ei kuitenkaan
ole ollut riittävä, kuten on nähty. Epäilen ettei tämä johtavien
teollisuusmaiden julkilausuma osoittaudu miksikään muuksi kuin ”tahroiksi
paperilla” – sillä ei ole todellista konkreettista vaikutusta, mikäli tätä
olisi toivottu, siihen olisi ollut viisasta sitoa muita – konkreettisia –
tuenosoituksia Ukrainalle, sellaisia jotka auttavat ukrainalaisia puolustamaan
maataan. Mikäli joku epäilee sitä, ettei ole perusteita tälle muulle tuelle,
tähän on syytä todeta, että tällaisia perusteita löytyy päivä päivältä enemmän.
Perusteita
On vaikea sanoa mikä merkitys
Yhdysvaltojen presidentinvaalien lopputuloksella tai sillä, että Ranskassa Marine Le Pen kamppaili
presidentintehtävästä kalkkiviivoille saakka, on Ukrainassa tapahtuneeseen
hyvin epäsuotuisaan kehitykseen tammi-helmikuun vaihteesta alkaen, jolloin
Venäjän tuella alkoi voimakas hyökkäys Donetskin pohjois- ja luoteispuolella
kohdistuen etenkin Ukrainan hallinnassa olevaan Avdiivkan kaupunkiin? Arvioisin
kuitenkin, että kumpikin tekijä on vaikuttanut siihen, että Venäjä on voinut
nostaa intensiteettiä Ukrainassa – Donald
Trump on omalla toiminnallaan luonut epävakautta Yhdysvalloissa levittäen
sitä myös läntisiin liittolaisiinsa, samalla asetelma Ranskan
presidentinvaaleissa oli Venäjälle suotuisa, oli hyvinkin mahdollista, että
Venäjän voimakkaana tukijana tunnettu Marine Le Pen olisi voittanut vaalit. Tähän
kuvioon kun vielä yhdistetään negatiiviset uutiset Saksasta, moni epäili –
aiheellisestikin – Angela Merkelin
asemaa, niin Vladimir Putinin kannalta katsoen pullat olivat hyvin uunissa. Ne ovat sitä
vieläkin, siitä huolimatta, että Emmanuel
Macron voitti Ranskan vaalit ja että Angela Merkel on osoittanut selkeää,
kaivattua, johtajuutta, johtuen paljolti Trumpin synnyttämästä epävarmuudesta.
ETYJ:n tarkkailijat ovat panneet
merkille tilanteen selkeän kiristymisen Itä-Ukrainassa sotatoimialueella,
toukokuussa Venäjä ja sen tukemat militantit ovat suorittaneet lukuisia
tykistökeskityksiä selkeitä siviilikohteita vastaan, eräät näistä tykistökeskityksistä
on luokiteltavissa sotarikoksiksi. Kasvavat siviilitappiot lisäävät huolta
ETYJ:n taholla. (1)
Toukokuun 13. päivänä jolloin
Kiovassa juhlittiin Euroviisujen finaaleja, Donetskin ”kansantasavallan”
alueelta suoritettiin Avdiivkaan tykistökeskitys. Päivä oli aurinkoinen ja
lämmin, avdiivkalaisen omakotitalon takapihalla grillailtiin rauhassa, kunnes
rauhan rikkoi piha-alueelle osunut 122 mm tykistökranaatti – 4 siviiliä kuoli,
yksi mies loukkaantui vakavasti ja kaksi lasta jäi orvoiksi. (2)
Tämä ei suinkaan jäänyt ainoaksi
huomattavaksi siviilikohteeseen kohdistuneeksi tykistökeskitykseksi toukokuussa
- 26. toukokuuta Krasnohorivkan kaupunki, Donetskin esikaupunkialueella,
Donetskista länteen joutui tykistökeskityksen kohteeksi, kaupunkia tulitettiin
miehitetyltä alueelta. Tykistökeskityksessä vaurioitui koulu nro. 3 ja sairaala
sekä useampi asuinrakennus. (3) Tästä pari päivää eteenpäin, sunnuntaina 28.
toukokuuta, Krasnohorivka joutui edellistä olennaisesti massiivisemman
tykistökeskityksen kohteeksi. Tuolloin keskityksen ensimmäinen vaihe alkoi
kello kuusi aamulla ja toinen vaihe kahtakymmentä vaille kahdeksan, kaupungin
tulitus päättyi puoli yhdeksältä. Tällä kertaa kahdeksan siviiliä haavoittui,
poliisit ja pelastusviranomaiset joutuivat evakuoimaan osumia saaneen sairaalaan
potilaat ja henkilökunnan, myös koulu nro. 2 syttyi palamaan tulituksen
seurauksena. Samaisena päivänä Avdiivkaa tulitettiin tykistöllä ja
kranaatinheittimillä 40 minuutin ajan.
Yllä mainitsemani tapaukset ovat
vain osa tämän kevättalven ja kevään huolestuttavasta suuntauksesta. Taannoin
Mariupolin suunnalla useampi omakotitalo/ loma-asunto tuhoutui
tykistökeskityksessä (4), siviilitappioilta vältyttiin, johtuen siitä, että
alueella asuu enää jokunen kymmenen siviiliä – sota on ajanut suurimman osan
alueen asukkaista evakkoon.
Ukrainan hallinnassa oleville
alueille ammutun, siviilikohteisiin kohdistetun tulen, ohella Venäjän johtamat
joukot ovat suurella todennäköisyydellä toukokuun 20. tapahtuneen Trudovskyin
linja-autoaseman tulituksen taustalla (5). Trudovskyin linja-autoasema
sijaitsee miehitetyllä alueella Donetskin läntisessä osassa, tulituksessa
loukkaantui kaksi siviiliä. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta jolloin
miehitetyillä alueilla tulitetaan provokatiivisessa tarkoituksessa joko
siviilikohteita tai omia asemia ja propagandaviestinnässä vieritetään syy
ukrainalaisjoukkojen harteille. Yksin Donetskissa vastaavia tapauksia on
tapahtunut sodan kuluessa lukuisia kertoja, ikävimmillään iskuissa on tullut
suuri joukko kuolleita tai aineelliset vauriot ovat olleet huomattavat, kuten
kävi elokuun lopun (29. - 31.8.2016) kranaatinheitintulituksessa, jossa kahden
yön aikana Donetskissa sekä sen ympäristössä – miehitetyillä alueilla –
kymmeniin asuinrakennuksiin osui militanttien ampumia kranaatteja.
Kehityskulku Itä-Ukrainassa on
äärimmäisen huolestuttava, on vaikea arvioida mikä näiden terroripommitusten
perimmäinen tarkoitus on. Onko tarkoituksena tehdä siviileiden elämä niin
vaikeaksi kuin mahdollista, jonka myötä he lähtevät alueelta evakkoon, josta
voi seurata se, ettei alueiden puolustamista pidetä enää niin tarpeellisena?
Ovatko nämä kenties laajemman offensiivin valmistelua, kulutussotaa, jonka
toivotaan heikentävän puolustajan moraalia? Vai onko taustalla vain halu/ tarve
testata sitä kuinka länsimaat reagoivat kun sotatoimia kohdistetaan entistä
enemmän siviilikohteisiin? Mikäli on, reagoimattomuus tai Venäjää myötäilevät
lausunnot ovat äärimmäisen huono signaali – ikävimmillään seuraus on se, että
sodankäynnin intensiteetti lisääntyy entisestään Itä-Ukrainassa, että Venäjän
johdolla siviilikohteita tulitetaan entistä rajummin.
Sodan kolmen vuoden kuluessa on
huomattu, ettei Venäjällä ole todellista halua sitoutua Minsk II sopimukseen
tai muihinkaan neuvoteltuihin sopimuksiin – ei edes paikallisiin
tulitaukosopimuksiin Donbasin sotatoimialueella. Ongelmien voidaan todeta
olevan seurausta Venäjän toiminnasta, joten mielestäni tämä asia tulisi
uskaltaa sanoa entistä kuuluvammin myös poliitikkojenkin toimesta. Näiltä osin
pidän ongelmallisena sitä, että aina muistetaan korostaa kummankin osapuolen
roolia, kun todellisuus kuitenkin on sitä, että Venäjän toimien seurauksena
Ukrainassa on sota ja rikkomuksiin syyllistytään rintamalla. Venäjä, ja sen
ohella nämä ns. kansantasavallat ovat merkittävässä roolissa sen suhteen,
etteivät sopimukset pidä, että helmikuusta 2015 sovittu Minsk II sopimus
menetti käytännössä merkityksensä välittömästi taisteluiden jatkuessa
Debaltsevossa niin kauan kunnes kaupunki siirtyi Venäjän tukemien joukkojen
hallintaan.
Aiempien ja nykyisten tapahtumien
perusteella on todellakin perusteita sille, että lännen tulisi reagoida
voimakkaammin Itä-Ukrainassa tapahtuviin siviileihin kohdistettuihin
terroripommituksiin. On oltava ”red line” – Barack Obamaa lainatakseni – jota Venäjän ei sovi ylittää ja mikäli
ylittää, seurausten tulee olla riittävän voimakkaat ja riittävän nopeasti
langetetut, jolloin selkeästi on ymmärrettävissä rangaistuksen seuraavan tekoa.
Rangaistuksen tulisi seurata jokaista merkittävää rikollista tekoa ja niiden
tulee olla muutakin kuin sanoja paperilla ja puheita. Venäjään kohdistetun
pakotepolitiikan oheen tukea Ukrainalle sopisi laajentaa toimittamalla maahan ”tappavaa
aseistusta” ei-tappavien asejärjestelmien rinnalle, kuten FGM-148 Javelineja
(6) taisteluun Venäjän ”panssariarmadaa” vastaan.
*:
G-7-maiden julkilausumasta, kuvakaappaus
Judith Gough’n (Iso-Britannian
Ukrainan suurlähettiläs) twittertililtä.