Lokakuun 1. päivä julkaisemassani kirjoituksessani Venäjän
osittaisesta liikekannallepanosta (Osittainen liikekannallepano Venäjällä –
lisää jauhelihaa rintamalle) ja sen kokemista ongelmista, viittasin Venäjän
huoltoon luvaten palata teemaan tarkemmin lähitulevaisuudessa. Lähitulevaisuus
on epämääräinen käsite, viikonpäivät sitten julkaisin kirjoitukseni ”Lisää pohdintaa logistiikasta – miehitetty itäinen Ukraina”, jonka luonnollinen
jatko tämä kirjoitus on. Tässä blogissani keskityn tarkemmin Venäjän
miehittämään Krimin niemimaan ja etenkin Venäjän 24. helmikuuta 2022 jälkeen miehittämiin
Hersonin ja Zaporižžjan alueisiin.
Kuten edellisessäkin kirjoituksessani viittasin, Venäjän
huolto pohjautuu pitkälti rautatieverkon hyödyntämiseen. Käytännössä
hyödynnettävissä oleva rataverkko on Venäjän sodankäynnin kannalta elintärkeä,
joka konkreettisella tavalla tuli osoitettua todeksi Venäjän helmikuun lopulla
alkaneen offensiivin kuluessa, jolloin usea Venäjän hyökkäyskärki hyytyi sen
jälkeen, kun niiden ei onnistunut saada haltuunsa elintärkeitä rataverkon osia.
Ukrainan pohjoisosissa Venäjä ei onnistunut miehittämään Tšernihiviä, kuten ei
Sumyakaan ympäristöineen, Harkovaankin kohdistuneiden hyökkäysten terä taittui
kehäteillä.
Epäonnistuminen näiden alueiden valtauksessa yhdessä
muutenkin yltiöpäisen suunnitelman kanssa, sai aikaan sen, ettei Venäjän
onnistunut huoltaa joukkojaan Kiovan, Tšernihivin kuten ei Sumynkaan alueilla.
Harkovan alueella asetelma oli Venäjälle otollisempi pitkälle kesään, kunnes
raskaat taistelut yhdistettynä Ukrainan epäsuorantulen vaikutukseen
romahduttivat joukkojen taistelutahdon (ja ne lähtivät lipettiin jättäen
taakseen runsaasti kalustoa ja materiaalia).
Sen sijaan Ukrainan eteläosissa Venäjän onnistui saavuttaa
joukkojen huollon kannalta avainkohteita hyvin pian 24. helmikuuta alkaneen
laajan, monen rintaman, offensiivin alun jälkeen. Venäläisten onnistui
saavuttaa offensiivin ensimmäisinä päivänä Dneprin etelärannan Hersonia
vastapäätä ja saada haltuunsa vahingoittumattomina Dneprin ylittävän Antonivskyin
maantiesillan ja siitä ylävirtaan sijaitsevan rautatiesillan. Aivan kuten
miehitetyltä Krimin niemimaalta luoteeseen, Dneprille suuntautunut offensiivi
alkoi onnistuneesti, saavuttivat miehitetyltä Krimin niemimaalta koilliseen,
kohti Melitopolia hyökänneet joukot, menestystä jo ensimmäisinä päivinä.
Ukrainan puolustussodan kannalta epäonnistuminen oli se,
että miehitetyltä Krimiltä Džankoista koilliseen Novooleksiivkaan rakennettu
rautatie päätyi Venäjän haltuun vahingoittumattomana alkuosaltaan, mukaan
lukien Syvašin eli Mätämeren ylittävä
pengerrettyrautatie siltoineen. Venäläisten hyökkäyskärki saavutti Melitopolin
jo 25. helmikuuta – taisteluita kaupungista käytiin 1. maaliskuuta saakka,
jolloin Venäjä oli saanut Melitopolin keskeiset osat haltuunsa. Sittemmin
Melitopolin alueesta on kehittynyt eräs eteläisen Ukrainan vastarintataistelun
ja sodankäynnin keskeisiä alueita.
Venäjän onnistuneet operaatiot Hersonin ja Melitopolin suunnalla
edesauttoivat sitä järjestämään joukkojen huollon alueella sen saadessa
rautatiekuljetukset toimimaan jo maaliskuun alkupuolella. Toisaalta pitkälle
kevääseen etelässäkin Venäjän tosiasiallisesti hallitsema alue käsitti
useimmiten kaupungit ja isommat taajamat sekä näiden välisen tie- ja
rautatieverkon. Laajat maaseutualueet olivat (ja ovat edelleenkin) etenkin
öisin vastarintajoukkojen toimialuetta, josta ne suorittivat yhdessä Ukrainan
asevoimien erikoisjoukkojen kanssa hyökkäyksiä venäläisten huoltoverkkoa ja
tukikohtia vastaan – uskaliaimmat hyökkäykset kohdistuivat Melitopolin
lentokentän sekä Hersonin kansainvälisen lentokentän alueelle perustettuja
venäläistukikohtia vastaan.
|
Venäläisten ammusvarikko Nova Kah’ovkassa Ukrainan
HIMARS-iskun jäljiltä. |
Ennen tämänhetkiseen tilanteeseen perehtymistä on järkevää
vilkaista alueen karttaan, jotta Venäjän kannalta merkityksellisestä
rataverkosta saa paremman kuvan – karttaan olen tehnyt jonkin verran
merkintöjä, ratapihojen ohella olen merkinnyt eräitä Venäjän logistiikan
kannalta merkityksellisiä paikkakuntia. Kartta pohjautuu liveuamap.com
verkkosivulla julkaistuun karttaan. Huomioitavaa kuitenkin on se, etteivät
kaupunkien sisäiset rataverkot näy kartalla täydessä tarkkuudessaan.
Venäjän miehittämästä Krimin niemimaasta on myöhemmin oma
erillinen, tarkempi, kartta. Alla olevaan karttaan olen kuitenkin merkinnyt
olennaisia kohteita Venäjän miehittämältä Krimin niemimaalta.
Siitä huolimatta, että Asovanmeren pohjoisrannikko on Mariupolista
Hersonin alueelle Venäjän miehittämää, alueelle sijoitettujen joukkojen huolto
ei välttämättä ole niin helppoa kuin ensinäkemältä kuvittelisi, etenkin kun
Venäjä joutuu enenevissä määrin turvautumaan maantiekuljetuksiin, jolloin sen
kapasiteetin riittämättömyys tulee ilmi. Donetskin etelä- ja lounaispuolella
kuukausien ajan käytyjen raskaiden taisteluiden myötä alueen liikenneyhteydet
ovat väistämättä kehnossa kunnossa – liikennöitävässä kunnossa olevaa
ratayhteyttä ei nähdäkseni ole lainkaan miehitetyn Donetskin sekä Venäjän
miehittämien Hersonin ja Zaporižžjan alueiden välillä Venäjän aiheutettua
tykistöllään ja panssarikalustollaan Volnovakhan alueen infralle hyvin suuria
vahinkoja. Kaupungin rakennuskannasta suurin osa vaurioitui vakavasti tai
tuhoutui täysin 24. helmikuuta alkaneen offensiivin kuluessa. Donetskista
etelään rakennetun H-20 pikatien linjaus kulkee lähimmillään alle seitsemän
kilometrin päässä rintamasta. Mikäli tie edes on liikennöitävässä kunnossa, on
se Ukrainan tykistön kantaman piirissä.
Mariupoliin on maantieyhteys Venäjältä (Taganrogista),
kaupunkia on myös mahdollista huoltaa meritse sekä lännestä, Berdjanskin
suunnasta M-14 pikatietä myöten. Berdjanskiin on todennäköisesti edelleen
toimiva huoltoyhteys maantien ohella myös rautateitse Tsernihivkan kautta,
joten materiaalin toimitus miehitetyltä Krimin niemimaalta alueelle on
mahdollista, joskin osalta matkaa yhteydet ovat Ukrainan vaikuttamiselle alttiit.
Aivan kuten Mariupolin, myös Berdjanskin satamaa Venäjä on käyttänyt joukkojen
huoltoon. Toisaalta Berdjansk on myös Ukrainan ballististen ohjusten kantaman
piirissä. Ukraina on hyökännyt kaupungin satamaa vastaan ballistisilla
ohjuksilla (OTR-21 Totška-U), (1) lisäksi ukrainalaiset vastarintataistelijat
sekä erikoisjoukot ovat tehneet iskuja myös Berdjanskin alueella.
Venäjän huoltoa Melitopolista pohjoiseen ja Novobohdanivkan
kautta itään sekä länteen vaikeuttaa ukrainalaisten erikoisjoukkojen ja
vastarintataistelijoiden operointi alueella, rataverkko on ollut jo kuukausien
ajan heidän kohteena. Tarvittaessa rataa vastaan ja radan varrella sijaitsevia
varastoja vastaan voi iskeä myös tykistöllä sekä M142 HIMARS ja M270
MLRS raketinheittimillä. Etenkin ratalinja Novobohdanivkasta itään on
Ukrainan epäsuoran tulen vaikutuspiirissä. Novobohdanivkasta länteen Ukraina on
kohdistanut tulta erityisesti Nova Kah’ovkan alueelle sekä Dneprin poikki
rakennettua Kah’ovkan vesivoimalaitoksen patoa ja sen päälle rakennettua tietä
ja rautatietä vastaan. (2) Ukraina on tulittanut patotietä etenkin M142 HIMARS
raketinheittimillä aiheuttaen tielle huomattavia vahinkoja. Venäläisten raskain
kalusto ei välttämättä voi ylittää Dnepriä Kah’ovkan patotietä myöten. Etelämpää
Hersonin kohdalta Dneprin ylittäminen raskaammalla kalustolla Antonivskyin
maantiesiltaa kuin myös ylävirtaan sijaitsevaa rautatiesiltaa myöten on
mahdotonta, niinpä Venäjä joutuukin turvautumaan erilaisiin lauttoihin
kyetäkseen huoltamaan Dneprin länsirannalla sijaitsevat joukkonsa.
Arvioiden mukaan Dneprin länsirannalla sijaitsevat
venäläisjoukot tarvitsevat 400 kuorma-autolastillista materiaalia päivässä
taistelussa ollessaan. (3) Todennäköisesti Venäjä ei ole kyennyt toimittamaan
tätä määrää materiaalia Dneprin länsirannalle pitkiin aikoihin, mikä lienee
eräs syy venäläisten rintaman romahtamiselle taannoin Dneprin läntisen rannan
miehitysalueen pohjoisosissa. Viimepäivien viestit alueelta venäläisten
heikosta taistelutahdosta ja kurittomuudesta kertovat ongelmien jatkumisesta ja
Venäjän kyvyttömyydestä ratkaista niitä. (4)
Koska itä-länsi-suuntainen huoltoreitti Asovanmeren
pohjoisrannikon poikki Zaporižžjan ja Hersonin alueille on Ukrainan vaikutukselle
altis, Venäjän miehitysjoukkojen huollon kannalta Krimin niemimaa on
avainasemassa. Niemimaa, josta Venäjä on yrittänyt rakentaa ”uppoamatonta
lentotukialusta” miehitysvuosien kuluessa, (tähän mennessä nähdyn
perusteella onnistumatta siinä). Venäjän sotakoneen toiminnan kannalta
keskeisessä asemassa on miehitetyn Krimin niemimaan pohjoisosassa sijaitseva Džankoin
kaupunki, joka on niemimaan rautatieliikenteen merkittävin risteysasema,
samalla myös tärkeimpiä yksittäisiä kohteita Kertšinsalmen ylittävien siltojen
ohella, jos Venäjän huoltoon alueella haluaa vaikuttaa.
Käsittelen Krimin niemimaan erityisluonnetta hiukan
myöhemmin, mutta nyt muutama olennainen huomio Džankoin
asemaan logistisena keskuksena sekä Venäjän miehittämien Hersonin ja Zaporižžjan
alueiden huollon logistisena keskuksena. Kuten alustuksessa viittasin Džankoista
koilliseen rakennettu rautatieyhteys päättyi offensiivi vaiheessa Venäjän
haltuun vahingoittumattomana. Niinpä Venäjän oli mahdollista toimittaa materiaalia Syvašin
eli Mätämeren ylittävää pengerrettyä, sillalla varustettua, junarataa myöten
Novooleksiivkaan ja myöhemmin kaupungista eteenpäin Venäjän saatua rataverkon
haltuunsa. Venäjän huoltoa alueella helpotti myös se, että miehitetyltä
Krimiltä Henitšeskiin johtavat sillat jäivät sen haltuun ehjinä yhtä lukuun
ottamatta, jonka ukrainalainen sotilas henkensä uhraten räjäytti.
Alueelta saamieni tietojen mukaan Novooleksiivkan ja
Melitopolin välisen rataosuuden pieniin kyliin ja kaupunkeihin Venäjä on
perustanut lukuisia ammus- ja polttoainevarikoita sillä ajatuksella, että
kylien asukkaat toimivat ihmiskilpinä estäen näin Ukrainaa iskemästä M142
HIMARS ja M270 MLRS raketinheittimillä tai ballistisilla ohjuksilla näihin
varastoihin. Saman suuntaisesti junaradan kanssa on rakennettu E-105 pikatie
Novooleksiivkasta Melitopoliin, tie ylittää Syvašin siltaa myöten ja
miehitetyllä Krimin niemimaalla, Džankoissa, tie yhtyy niemimaan tieverkostoon.
Džankoi on keskeisessä roolissa
myös Krimin niemimaan ja Hersonin välisessä liikenteessä. Kaupungista luoteeseen
rakennetun rautatien toinen pää on Dneprin vastarannalla Hersonissa, jossa se vasta
yhtyy Ukrainan muuhun rataverkkoon. Koska Dneprin ylittävä rautatiesiltakaan ei
ole liikennöitävässä kunnossa, venäläisten huoltojunat on purettava viimeistään
Poiman alueella. Poiman ulkopuolella (luoteeseen) Konkan ja Verkhnya Konkan
yhtymäkohdan lähellä on myös purku- ja lastausalue sekä jokirannassa sovelias
paikka, jossa lauttoja voi lastata, ja uittaa Dneprille ja Hersoniin asti.
Poimasta Oleškiin on teollisuusrata, jossa on myös mahdollista purkaa ja
lastata junia sekä uittaa lautoilla raskasta kalustoa vesireittejä Hersoniin.
Venäjän miehittämältä Krimin niemimaalta Perekopin kannaksen
kautta Hersonin alueelle vie E97 pikatie sekä T2202 kantatie. Armiansk kapealla
Perekopin kannaksella on luode-kaakko-liikenteen merkittävimpiä keskuksia. Kaupungin
koillispuolella, Filativkan kylän alueella, sijaitsi yksi venäläisten miehitysvuosien
aikana käyttöön ottama kenttätukikohta ja materiaalivarasto, johon se myös
siirsi miehistöä ja kalustoa ennen 24. helmikuuta alkanutta laajaa offensiivia.
Erityishuomioita miehitetystä Krimin niemimaasta
Venäjän tarkoituksena oli rakentaa miehittämästään Krimin
niemimaasta eräänlainen ”uppoamaton lentotukialus” – linnoitus – jolta hallita
koko Mustanmeren aluetta. Ukraina on onnistunut tähän mennessä toteuttamaan
useita merkittäviä iskuja niemimaan alueella, sen ohjushyökkäys Sakin
lentotukikohtaan oli ensimmäinen todella merkittävä isku niemimaalle. Operaatio
Džankoin kaakkoispuolella sijainneelle ammusvarikolle, osoitti Venäjän huollon
haavoittuvuuden – iskun seurauksena vaurioitui myös Džankoin ja Azovsken
välinen junarata (rata oli poissa käytöstä joitain päiviä). (5)
Merkittävin operaatio oli kuitenkin 8. lokakuuta toteutettu
hyökkäys Kertšinsalmen ylittävää siltaa vastaan. (6) Todennäköisesti
rekka-autolla kuljetettu räjähdelasti räjäytettiin salmen ylittävällä
maantiesillalla (rekka oli matkalla Venäjältä miehitetylle Krimin niemimaalle).
(7) Räjähdys romahdutti yhden autokaistaparin kokonaisuudessaan vaurioittaen
toista. Räjähdyksen seurauksena viereisellä junaradalla ollut polttonesteitä
kuljettanut juna syttyi palamaan. Tunteja kestäneen polttonestepalon kuumuus on
vaurioittanut vähintäänkin junarataa (kenties molempia niistä), mahdollisesti
myös rautatiesillan rakenteita.
Venäjän miehittämän Krimin niemimaan erityislaatuisuudesta
julkaisin kirjoituksen 15. syyskuuta 2022 – ”Katse suunnattuna Venäjän miehittämälle Krimin niemimaalle”.
Mutta viime aikojen tapahtumien vuoksi on järkevää huomioida
niemimaan tilanne vielä kertaalleen. Etenkin kun on ilmeistä, ettei se ole
sellainen ”uppoamaton tukialus”, kuten Venäjällä toivottiin sen olevan.
Niemimaallakin on omat haavoittuvuutensa, jotka vain korostuvat nyt kun
liikennöinti Kertšinsalmen ylittävillä silloilla on hyvin rajoittunutta tai
korjausten vuoksi täysin estynyttä viime lauantaisen (8. lokakuuta) iskun
jäljiltä. Tällä hetkellä Venäjä turvautuu perinteiseen lauttaliikenteeseen
huoltaakseen niemimaata ja siellä sijaitsevia joukkoja. Raskas kalusto ei voi
tällä hetkellä käyttää lainkaan salmen ylittävää maantiesiltaa. Ennen Kertšinsalmen
ylittävien siltojen rakentamista, maantie- ja rautatiekuljetukset niemimaalle
kulkivat lauttaliikenteellä salmen poikki.
Tärkein lauttareitti kulki jo
ennen Venäjän miehitystä Kertšin kaupungin ja Port Krymin (Krim, Ukraina) ja
Port Kavkazin (Venäjä) välillä.
Liikennöintimäärät Kertšinsalmen ylittävillä silloilla
olivat merkittävät ennen iskua ja siltojen merkittävää vaurioitumista (yksi
ajoratapari sortui usean siltapilarin matkalta täysin).
Keskimääräiset liikennöintimäärät Kertšinsalmen ylittävillä
silloilla vuorokaudessa (ennen 8. lokakuuta 2022):
luokka
|
kappaletta
|
henkilöautot
tms.
|
15 000
|
linja-autot
|
160
|
kuorma-autot
tms.
|
860
|
matkustajajunat
|
3–4
|
tavarajunat
|
12
(kumpaankin suuntaan)
|
Siltojen kautta kuljetettiin miehitetylle Krimin niemimaalle
lastia yli 13 miljoonaa tonnia vuodessa.
Venäjä avasi sillat liikenteelle näytösluontoisesti
vuorokausi iskun jälkeen, jolloin rautatiesiltaa myöten salmen ylitti
väitetysti 1–2 lyhyttä tavarajunaa hidasta vauhtia ajaen. Lokakuun 9. ja 10.
päivä maantiesiltaa myöten ajettiin henkilöautoja saattueissa (10 autoa per
saattue) puolen tunnin välein, kriittisissä osissa vain yksi ajokaista oli
käytössä. Viime päivinä, siltojen kunnostus- ja korjaustöiden ollessa käynnissä
liikennöintiä ei ilmeisesti ole ollut lainkaan. On myös hyvin epätodennäköistä,
että rautatiesilta kestäisi säännöllistä tavarajunaliikennettä. (8)
Venäjän miehittämällä niemimaalla Kertšin ja Port Krymin
alueella on useiden kilometrien mittaisia rekkasumia. Ukrainalaisen
uutissivusto Krym realiin mukaan jonossa on yli tuhat rekkaa, ja että
venäläisillä on kuljetuksiin käytössä vain neljä lossia. (9)
Toimiva rataverkko on Venäjälle joukkojen huollon kannalta
merkittävä, Kertšinsalmen ylittävä maantie-rautatiesilta on sille elintärkeä reitti
– etenkin kun laivaston mahdollisuus operoida niemimaan lännenpuoleisilla
merialueilla on vähintäänkin rajoittunut sen jälkeen, kun Ukrainan onnistui
vallata Käärmesaari takaisin ja ulottaa iskut miehitetyn Krimin niemimaan
länsirannikolle saakka. Iskuja on tehty useita, aiemmin luettelemieni
merkittävien lisäksi pienempiä lennokeilla sekä mahdollisesti
erikoistoimintamiesten ja paikallisten vastarintataistelijoiden
yhteisoperaatioina. Isku Kertšinsalmen siltoja vastaan on ainakin osin halvaannuttanut
Venäjän huollon, miehitetylle niemimaalle koottujen varastojen avulla sen on
mahdollista huoltaa joukkojaan miehittämillään alueilla jonkin aikaa. Toisaalta
alueelta kantautuneiden tietojen mukaan, venäläissotilaiden tilanne on jo nyt
kehno. Tuhannet sotilaat ovat olleet rintamalla kuukausia, puutteellisella
huollolla ja vähällä levolla. Aiheellinen kysymys lienee se, että onko
Venäjällä nyt kykyä huoltaa joukkojaan alueella.
Venäjän ongelmia lisäävät Ukrainan säännölliset iskut sen
huoltoverkkoa vastaan miehitetyillä Hersonin ja Zaporižžjan alueilla sen
ohella, että Ukraina ulottaa vaikuttamisensa myös miehitetylle Krimin
niemimaalle. Keväällä ja kesällä Ukraina toteutti iskunsa joko epäsuoraan
tuleen turvautumalla tai erikoisjoukkojen ja vastarintataistelijoiden
operaatioilla, syksyn myötä Ukrainan ilmavoimat on toteuttanut useita
taistelulentoja Dneprin varrella sijaitsevia venäläisten huoltotukikohtia
vastaan. Samalla myös aselajit ovat toteuttaneet yhteisoperaatioita
poistaakseen pelistä venäläisten raskasta ilmatorjuntaa, jota on käytetty
ilmatorjunnan ohella myös maamaalien pommittamiseen (käytännössä kohteet ovat
olleet laajoja siviilikohteita ja venäläisten iskut luonteeltaan
terroripommituksia).
Ukrainan onnistunut vastahyökkäys Hersonin alueen
länsiosassa (vastahyökkäys jatkuu edelleen), onnistunut operaatio Kertšinsalmen
ylittäviä siltoja vastaan ja pitkään kestänyt vaikuttaminen Venäjän
huoltoverkkoon voi tarkoittaa myös sitä, että Ukraina – Venäjän heikkouksia –
hyödyntäen valmistelee kolmatta laajaa offensiivia venäläisiä vastaan.
Tapahtuuko tämä Zaporižžjan alueella vai jossain muualla – entä mikä vaikutus
Valko-Venäjän joukkojen siirroilla on Ukrainan mahdollisiin tuleviin
operaatioihin. Uhka pohjoisesta voi pakottaa Ukrainaa huomioimaan selustansa
tarkemmin, mikä saattaisi tuoda Venäjälle sen tarvitsemaa aikaa huoltaa ja
varustaa joukkonsa ennen talvea. Kuten olen aiemmissa kirjoituksissani
arvioinut, en usko, Venäjän valmistautuneen talvisodankäyntiin, joten jollei se
pysty huoltamaan ja varustamaan joukkojaan kunnolla, edessä tulee olemaan sille
hyvin ankara talvi (miestappiot nousevat suuriksi, etenkin jos Ukraina onnistuu
vaikuttamaan logistiseen ketjuun tulevinakin viikkoina).
Venäjä ei ole tähän mennessä osoittanut kyvykkyyttä muokata
toimintatapojaan korjatakseen puutteitaan. En oikein jaksa uskoa, että se
pystyy siihen tulevienkaan viikkojen ja kuukausien kuluessa, etenkin kun edessä
on rospuuttokausi ja lopulta talvi, riittävän kylmine säineen, että se riittää
romahduttamaan sotilaiden kyvyn sotia, jos varusteet eivät ole kunnollisia eikä
huolto pelaa riittävän hyvin. Viime viikkojen kuvat ja videot ukrainalaisten
iskuista huoltokolonnia vastaan antavat ymmärtää sen, että ukrainalaiset
tietävät Venäjän akilleenkantapään ja suuntaavat iskujaan myös sitä vastaan.
Marko
Lähteet:
1. https://news.usni.org/2022/03/25/satellite-images-confirm-russian-navy-landing-ship-was-sunk-at-berdyansk
2. https://en.defence-ua.com/news/another_strike_on_a_dam_in_southern_ukraine_completely_disables_russian_supplies_in_the_area_video-3839.html
3. https://twitter.com/PToveri/status/1564565282173198336
4. https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1580458807192215552
5. https://twitter.com/Archer83Able/status/1559524995495329792
6. http://www.hisutton.com/Attack-On-Kerch-Bridge.html
7. https://yle.fi/uutiset/74-20000988
8. https://twitter.com/AlderForrest/status/1578657816079843328
9. https://yle.fi/uutiset/3-12658867
Blogissani olen myös hyödyntänyt myös Trent Telenkon
sekä Thomas C. Theinerin logistiikkaan liittyviä havaintoja, joiden
lisäksi olen käyttänyt tässä kuin myös aiemmassa blogissani paikallisia
kontaktejani ja heidän havaintoja. Donetskin alueen osalta myös omia
kokemuksiani alueesta.
#StandWithUkraine