Kirjoituksessani Venäjän osittaisesta liikekannallepanosta (Osittainen liikekannallepano Venäjällä – lisää jauhelihaa rintamalle) ja sen kokemista
ongelmista, viittasin Venäjän huoltoon ja sen todennäköisestä
toimimattomuudesta seuraaviin ongelmiin rintamalla. Niin ikää logistiikan
ongelmakohtiin olen viitannut myös syyskuisissa kirjoituksissani ”Pohdintaa logistiikasta, kääntääkö syksy asetelman rintamalla” sekä ”Katse suunnattuna Venäjän miehittämälle Krimin niemimaalle” ja nyt palaan teemaan
parin kirjoituksen verran, joissa karttoja hyödyntäen pohdiskelen logistiikkaa
Venäjän kannalta ensin miehitetyn itäisen Ukrainan osalta ja toisessa
kirjoituksessa miehitetyn Krimin niemimaan sekä miehitettyjen Hersonin ja Zaporižžjan
alueiden osalta.
Kuten tiedettyä, Venäjän huolto pohjautuu pitkälti
rataverkon hyödyntämiseen. Venäjällä tavoitteena on se, että rautateitse
materiaalia kyetään toimittamaan 90 kilometrin päähän rintamasta, tai lähemmäs.
Mikäli matka maanteitse rintamalle kasvaa merkittävästi pidemmäksi, tietää se
lisää ongelmia Venäjän huollolle.
Kevään lopulla ja kesän ensimmäisellä puoliskolla Venäjä
kykeni hyödyntämään rataverkkoja eräillä rintamalohkoilla, mikä osaltaan vahvisti sen
kykyä suorittaa massiiviseen tulekäyttöön perustuvaa hyökkäystä osassa
Luhanskin ja Donetskin alueita sekä Harkovan alueen eteläisimmissä osissa
Venäjän koettaessa valloittaa Donbasin alueen. Voimakkaasta tulenkäytöstä
huolimatta Venäjän ei kuitenkaan saavuttanut tavoitettaan Ukrainan itäosissa,
läpimurtoa Donbasissa. Yksi merkittävä syy Venäjän hyökkäyksen hyytymiselle
varhaisessa vaiheessa kesää on nähdäkseni Ukrainan länneltä saama aseapu, jolla
kyettiin vaikuttamaan kohteisiin kymmenien kilometrien päässä rintamasta. Esim.
kesäkuun 19. päivä Ukrainan asevoimat tuhosi merkittävän ammusvarikon
miehitetyssä Itä-Ukrainassa Hrustalnyissa 80 kilometriä rintamalta. (1) Eikä Hrustalnyissa
sijainneen ammusvarikon tuhoaminen jäänyt ainoaksi laatuaan. Loppukevään
jälkeen Ukrainan asevoimat on päivittäin vaikuttanut sellaisiin kohteisiin
Venäjän miehittämillä alueilla, jotka ovat joukkojen huollon kannalta
merkittäviä. (2)
Luonnollisestikaan Ukrainan kyky vaikuttaa vihollisen
huoltoon ei heti näkynyt menestyksenä rintamalla. Arvioisin tämän osaltaan
johtuneen siitä, että Venäjän oli ollut mahdollista valmistella joukkojaan
alueella riittävän kauan aikaa. Keväällä 2014 alkaneen sodan kuluessa Venäjä on
perustanut miehitetyn Itä-Ukrainan alueelle suuren joukon merkittäviä huoltotukikohtia
ja vielä suuremman joukon erikokoisia ammusvarikoita, joista osa sijoitettiin
aivan kaupunkien ytimeen – kuten Donetskissa tehtiin sijoittamalla useita
ammusvarastoja, varastoja ja logistisia keskuksia keskustan tuntumaan tai
kaupunkialueelle. (3) Expodonbas on näyttely- ja messuhalli Donbas
Arenan pohjoispuolella oli tällainen kohde, joka on ollut valokuvien, satelliittikuvien
ja videoiden perusteella sotilaallisessa käytössä sotavuosien ajan, ja
säästynyt Ukrainan iskuilta aina 17. kesäkuuta 2022 asti, jolloin Ukrainan
asevoimat kohdisti tuli-iskun messuhalliin. (4)
Jos lähtökohtanamme on se, että Ukrainalla oli ennalta
suunnitellut vaikuttamisensa tietyllä tapaa (esim. ensimmäisessä vaiheessa
ammusvarikot ja huoltovarikot, toisessa vaiheessa ratapihat, kolmannessa
vaiheessa esikunnat, kasarmit jne.) Tällä hetkellä Ukraina näyttää kohdistavan
iskuja idän miehitetyillä alueilla ammusvarikoiden ohella merkittävässä määrin
liikenteen solmukohtiin ja ratapihoille sekä tiedettyihin (tunnistettuihin) esikuntakohteisiin
– kuten PMC Wagnerin esikunnan Venäjän miehittämässä Popasnassa,
Ukrainan itäosissa. (5)
Ilovaiskin ratapihaa aamulla 8. lokakuuta 2022, Ukrainan öisen
keskityksen jälkeen. |
Iskut ratapihoille alkoivat jo kesällä, jolloin
Donetsk-Jasunuvata-alueella Ukrainan asevoimat toteutti tykistöllään lukuisia
iskuja raideverkkoa vastaan. Iskuja on kohdistettu myös Ilovaiskiin (noin 40
kilometriä rintamasta), joka on merkittävä – jollei merkittävin – Venäjältä
miehitetyn Donetskin alueelle suuntautuvan raideliikenteen risteysasema. (6)
Ilovaiskissa Venäjältä, Rostov-na-Donusta Taganrogin kautta, Ukrainaan vedetty
ratalinja haarautuu Donetskin ja Makiivkan kaupunkeihin suuntautuviin,
pääasiassa rahtiliikenteen käyttämiin ratoihin ja sitten pohjoiseen
suuntautuvaan ratalinjaan, joka Krynytšnassa haarautuu useampaan suuntaan,
joista yksi vie Jasynuvatan kautta Donetskin päärautatieasemalle ja sieltä
kaupungin halki lounaaseen.
Helmikuun 24. päivä alkaneessa offensiivissa venäläisten panssarijoukot
ja tykistö tuhosi Volnovakhan Donetskin eteläpuolella lähes täydellisesti, on siis
hyvin epätodennäköistä, että Donetskista länteen ja etelään suuntautuva
rataverkko liikennöitävässä kunnossa alueella. Toiseksi Donetskin ja
Volnovakhan välillä rintama on paikoin vain parin kilometrin päässä
ratalinjasta, mikä omalta osaltaan rajoittaa kaikkea liikennöintiä alueella
(myös liikennöintiä alueen tiestöllä).
Tässä vaiheessa on luontevaa perehtyä karttaan tarkemmin,
koska jatkossa tulen kohdistamaan huomion entistä tarkemmin rataverkkoon ja eräisiin
logistiikan kannalta tärkeisiin paikkakuntiin. Kartta pohjautuu liveuamap.com
verkkosivulla julkaistuun karttaan, johon olen tehnyt omia merkintöjä.
Osia Donetskin ja Luhanskin alueista on ollut Venäjän
miehittämä ja hallinnassa keväällä 2014 alkaneesta sodasta lähtien. Kyseiselle
alueelle Venäjä ehti perustaa lukuisia huoltotukikohtia ja varikoita lähes
kahdeksan vuotisen sodan kuluessa. Olen aiempina vuosina blogikirjoituksissani
käsitellyt kyseisten huoltotukikohtien verkostoa, jonka merkittävimmät
tukikohdat sijaitsivat alueilla, joille oli vuonna 2014 alkaneen sodan
rintamalinjasta jopa yli 50 kilometriä, ja joihin Ukraina ei tuolloin saanut
vaikuttaa (Minskin sopimukset) ja joiden rakentamisen edessä kansainvälinen
yhteisö osoittautui voimattomaksi ollen samalla haluton vaikuttamaan Venäjään
pakotteilla tms. Huoltotukikohtia sijaitsi muun muassa Torezin ympäristössä,
samoin H’rustalnyin alueella sekä Buhaivkan ympäristössä. Samoin lukuisten
miehitetyillä alueilla sijaitsevien kaupunkien alueilla oli erilaisia varastoja
ja varikkoja, kuten kirjoituksessani aiemmin viittasin.
Venäjän, vuodesta 2014 lähtien, miehittämille Donbasin
alueille johtaa kaksi merkittävää ratalinjaa. Toisen, Rostov-na-Donusta
Taganrogin kautta kulkevan ratalinjan kuvailin aiemmin, kyseinen linja ylittää Venäjän
miehittämän rajan Avilo-Uspenkan kohdalla. Omien havaintojeni mukaan vuosien
2014 ja 2022 alun välillä venäläisten kannalta merkittävämpi oli se, joka
ylitti rajalinjan miehitetyille alueille Gukovon kohdalla Venäjältä ja jonka
tarkkailu oli erityisen haasteellista (ja jolla ETYJ:n Ukrainan
monitorointimission tarkkailijoiden ei ollut mahdollista vierailla – tarkkailu
oli suoritettava kuulohavaintojen perusteella ja tuolloinkin rajoitetusti). Itä-Ukrainan
miehitetyillä alueilla ensimmäinen merkittävä raideliikenteen keskus on lähes
välittömästi rajan ylittämisen jälkeen Dovžanskissa (ent. Sverdlovsk), josta
rata haarautuu pohjoiseen edeten Krasnodonin kautta kohti Luhanskin
kaupunkialuetta ja länteen, jossa ratalinjan toinen pää sijaitsee
Debaltsevessa, joka on alueen poikittaisen raideliikenteen merkittävin risteysasema.
Mikä on syy sille, miksi kaupungista taisteltiin niin raskaasti
tammi-helmikuussa 2015 ja miksi Venäjä käytti kaupungin valtaamiseen runsaasti
asevoimiensa joukkoja.
Venäjän 24. helmikuuta jälkeen miehittämiin Ukrainan itä- ja
pohjoisosiin johtaa Venäjältä enää yksi ratalinja. Valuykista Urazovon kautta
Venäjän miehittämään Troitskeen (noin 20 kilometriä Ukrainan takaisin
valtaamista alueilta), josta raidelinja on mahdollisesti koko matkalta
Stanytsia Luhanskaan saakka liikennöitävässä kunnossa. Huomioitavaa on kuitenkin
se, että Ukraina pystyy vaikuttamaan tykistöllään ja raketinheittimillä ainakin
Starobilskiin saakka.
Vastaavasti Venäjältä Troitsken kautta Svatoveen johtava
P-66-tie on koko matkaltaan Ukrainan tykistön ja raketinheittimien
vaikutuspiirissä. Svatove on alueella Ukrainan vastahyökkäyksen merkittävimpiä
kohteita toimiessaan venäläisten logistisena keskuksena. Tien katkaisu tai
Svatoven valtaus vaikeuttaisi merkittävästi alueelle sijoitettujen venäläisten
huoltoa, etenkin kun samalla Kreminnaan (etelässä) kohdistuu paine Lymanin
suunnalta.
Huomio kannattaa kiinnittää siihen, että koko miehitetyn
Luhanskin alueen pohjoisosan kantatieverkosto on hyvin harvaa. Sjeverodonetskin
aluetta lukuun ottamatta alueella ei myöskään ole merkittäviä
kaupunkikeskittymiä, ratalinjojakin Venäjältä johtaa alueelle vain yksi, mikäli
idässä Stanytsia Luhanskan ja Millerovon, Venäjällä, välistä rataosuutta ei ole
kunnostettu ja paikoin rakennettu uudelleen. Edellisten ohella on syytä pitää
mielessä se, että alueelle sijoitettujen venäläisjoukkojen määrä on alueen
kokoon verrattuna varsin vähäinen ja näistäkin joukoista huomattava osa on
sijoitettu pitkälle rintamalle sekä etelässä Bakhmutin lohkolle, jossa
venäläiset iskevät päätään seinään yrittäessään valloittaa kaupungin.
Operaatioon osallistuvat joukot koostuvat pääasiassa PMC Wagnerin
taistelijoista sekä (pakko)värvätyistä ja mobilisoiduista joukoista.
Ukrainan kannalta haasteellisin miehityksestä vapautettava
alue sijaitsee Donetsk-Horlivka-Sjeverodonetsk alueella ja siitä itään kohti
Venäjää menevällä vyöhykkeellä, jossa Venäjän on mahdollista turvautua
ratalinjoihin joukkojen huollossa (junaradat miehitetylle alueelle Avilo-Uspenkan
ja Gukovon kautta) sekä urbaanin ja paikoin hyvinkin tiheästi rakennetun alueen
tarjoamiin puolustusasemiin. Toisaalta voimakas vastahyökkäys Luhanskin alueen
pohjoisosien kautta saattaisi avata Ukrainalle mahdollisuuden vaikuttaa
huoltolinjoihin nykyistä merkittävästi syvemmälle miehitetyille alueille. Pidän
todennäköisimpänä sitä, että Ukraina pyrkii vaikuttamaan Donbasin
keskeisimmille alueille sijoitettujen venäläisjoukkojen huoltoon
pitkäkestoisella kampanjalla, heikentäen näin venäläisten taistelukykyä ja sen
myötä taistelutahtoa.
Mikäli Ukraina aloittaa pitkän tykistökampanjan Venäjän
keskeisimpiä raideliikenteen keskuksia vastaan Itä-Ukrainan miehitetyillä
alueilla, näkisin, että sen on mahdollista pakottaa Venäjä operoimaan aiempaa
kauempana rintamasta olevilla ratapihoilla ja näin pidemmällä aikavälillä
kuormittaa venäläisten huoltoa. Vuodesta 2014 miehitettyjen alueiden tieverkko
on paikallistenkin mukaan monin paikoin hyvin huonossa kunnossa, teiden
asfaltoinnit ja kunnostukset ovat jääneet tekemättä, mikä omalta osaltaan
vaikuttaisi myös venäläisten käytössä olevan kaluston kuntoon. (Keskeisimpien
raideliikenteen keskusten joukkoon kuuluvat Ilovaisk, Debaltseve ja Altševsk).
Vaikka Asovanmeren pohjoisrannikko on Donbasista Hersonin
alueelle Venäjän miehittämää, alueelle sijoitettujen joukkojen huolto ei ole
niin helppoa kuin ensinäkemältä kuvittelisi. Donetskin etelä- ja
lounaispuolella on käyty raskaita taisteluita kuukausien ajan, liikenneyhteydet
ovat väistämättä kehnossa kunnossa – liikennöitävässä kunnossa olevaa
ratayhteyttä ei nähdäkseni ole lainkaan miehitetyn Donetskin sekä Venäjän
miehittämien Hersonin ja Zaporižžjan alueiden välillä.
Mariupoliin on maantieyhteys Venäjältä (Taganrogista),
Mariupolista on vastaavasti maantieyhteys miehitettyyn Berdjanskiin (M-14
pikatie), jonne on todennäköisesti edelleen toimiva huoltoyhteys rautateitse
Tsernihivkan kautta, joten materiaalin toimitus miehitetyltä Krimin niemimaalta
alueelle on teoriassa mahdollista, joskin Ukrainan vaikuttamiselle altis. Raideyhteys
Melitopolista pohjoiseen ja Novobohdanivkan kautta itään on ollut jo kuukausien
ajan ukrainalaisten vastarintataistelijoiden ja erikoisjoukkojen kohteena, tarvittaessa
rataa vastaan voi iskeä myös tykistöllä sekä M142 HIMARS ja M270 MLRS
raketinheittimillä.
Viime aikoina on pohdittu jo sitä, että toteuttaako Ukraina
vastahyökkäyksen seuraavaksi Zaporižžjan alueella. Rohkeimmissa visioissa se
kohdistuisi jopa Melitopoliin saakka, entäpä maltillisempi operaatio Tokmakiin
ulottuen (noin 30 kilometriä nykyiseltä rintamalinjalta) ratalinjan katkaisten,
jonka seurauksena Venäjän poikittainen huolto alueella vaikeutuisi entisestään.
Tokmakiakin houkuttelevampi kohde voisi olla Novobohdanivka (53 kilometriä
rintamasta), jolloin poikittaisen ratalinjan ohella Melitopolin ja Hersonin
välinen suorahko raideyhteys katkeaisi. Riippumatta siitä millaisen operaation
Ukraina alueella suorittaa, on sillä vaikutusta Venäjän itä-länsi-suuntaiseen
huoltoon. Ja vaikka Ukraina ei ryhtyisi alueella mihinkään laajempaan
operaatioon maavoimillaan, pystyy se jo nyt vaikuttamaan ja vaikeuttamaan
Venäjän huoltoa alueella.
Useiden viikkojen tykistökampanja erikoisjoukkojen ja
vastarintataistelijoiden iskuilla höystettynä heikentäisi Venäjän alueelle
sijoittamia joukkoja, vaikeuttaen myös niiden varustautumista talveen (mikäli
kunnollinen varustautuminen on edes mahdollista, koska Venäjällä näyttää olevan
myös pula sotilaiden talvivarusteista). Keskitalvella Venäjän miehittämillä
Hersonin ja Zaporižžjan alueilla lämpötila laskee lähelle nollaa tai hiukan sen
alle, mikä tarkoittaa sitä, että Venäjän on kyettävä toimittamaan joukoille
riittävästi elintarvikkeita, polttoainetta ja muuta varustusta, jotta joukot
selviävät talvesta, joten jo pelkkä huoltoon vaikuttaminen voi johtaa
tilanteeseen, jossa miehittäjän kyky käydä puolustustaistelua romahtaa.
Tässä kirjoituksessa on kuitenkaan käsittele tämän
syvällisemmin Venäjän miehittämiä Hersonin ja Zaporižžjan alueita, kuten en
Venäjän miehittämää Krimin niemimaatakaan, palaan tähän teemaan seuraavassa
kirjoituksessani. Kyseisten alueiden huoltoon vaikuttaa merkittävästi myös varhain
tänään (8. lokakuuta 2022) toteutettu isku Kertšinsalmen siltaa ja rinnalla
kulkevaa rautatiesiltaa vastaan. (7) Iskun seurauksena maantiesillan toinen
autokaistapari romahti parista kohtaa, toisen vaurioituessa huomattavasti.
Rautatiesilta vaurioitui myös pahoin öljyä (polttoainetta) kuljettaneen junan
pitkään kestäneen palon seurauksena. Oma osaamiseni ei riitä arvioimaan kuinka
kauan kestää, kunnes rautatiesilta saadaan liikennöitävään kuntoon, vai
saadaanko sitä ollenkaan. Onko kuumuus vaurioittanut rakenteita liikaa.
Siltojen ollessa poissa käytöstä, Venäjä pyrkii huoltamaan
miehittämäänsä Krimin niemimaata lauttojen avulla Kertšinsalmen poikki, kuten ennen siltojen
rakentamista.* Venäjän kannalta ongelmana vaan on se, että sillan valmistumisen
jälkeen se on siirtänyt näitä lauttoja muualle, kysymys kuuluukin, että kuinka
pian se saa lauttoja alueella ja kuinka moni niistä on edelleen
liikennöitävässä kunnossa. Huolto on myös järjestettävissä rahtilaivoilla ja
vähäisemmässä määrin ilmasillan avulla.
Pyrin lähipäivinä kirjoittamaan vastaavan koosteen Venäjän
miehittämien Hersonin ja Zaporižžjan alueiden sekä miehitetyn Krimin niemimaan
huollosta, huomioiden myös Kertšinsalmen sillan tuhon.
Marko
Lähteet:
2. Ukrainan epäsuorantulen kampanjoista Venäjän miehittämille alueille muun muassa seuraavissa blogeissani lähteineen: 12. toukokuuta, 18. kesäkuuta ja 11. heinäkuuta 2022.
3. https://informnapalm.org/19471-tanks-donetsk-reaktivs-himik/
4. https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1537845992996884480
5. https://mil.in.ua/en/news/wagner-pmc-base-attacked-in-popasna/
6. https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1578622785827454977
7. https://meduza.io/en/news/2022/10/08/large-explosion-reported-at-bridge-connecting-russia-to-crimea
Blogissani olen myös hyödyntänyt myös Trent Telenkon sekä
Thomas C. Theinerin logistiikkaan liittyviä havaintoja.
*: Ennen Krimin niemimaan miehitystä lauttaliikenne Kertšinsalmessa
Venäjän ja niemimaan väliä oli säännöllistä. Tärkein reitti oli Kertšin
kaupungin (Krim, Ukraina) ja Port Kavkazin (Venäjä) välillä.
#StandWithUkraine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.