sunnuntai 16. helmikuuta 2020

ETYJ:n havainto – sotilasajoneuvoja Venäjältä miehitettyyn Itä-Ukrainaan


Luin parisen päivää sitten ETYJ:n Ukrainan monitorointimission julkaisemaa päiväraporttia (Daily Report 37/2020 14 February 2020) (1), jolloin kiinnitin huomiota raportin havaintoon:

On the morning of 31 January, aerial imagery available to the SMM revealed the presence of four armoured combat vehicles (ACVs) at a border crossing point near Novoazovsk (102km south-east of Donetsk) heading a queue of trucks going west, as well as two ACVs about 1km further west and five ACVs moving east to west along the road.”

Eli ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tarkkailijat olivat havainneet käytössään olevissa ilmakuvissa Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla sijaitsevan Novoazovskin itäpuolisella rajanylityspaikalla liikkeellä olevan kolonnan, johon kuului panssaroituja taisteluajoneuvoja (ACV eli armoured combat vehicles) sekä kuorma-autoja. Kolonnan liikesuunnan ollessa idästä länteen.

Itä-Ukrainan sotatoimialue Mariupolin itäpuolella, kartta: ukrstream.tv/en/liveuamap.


















Se, mikä ETYJ:n raportissa kuvaillusta havainnosta tekee erityisen kiinnostavan, on se, että sanallakaan ei mainittu Venäjää, jonka alueelta kolonna panssaroituine ajoneuvoineen oli tullut – Venäjän kontrolloiman rajan yli – Itä-Ukrainan miehitetyille alueille.

ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio – @OSCE_SMM – julkaisi twitterissä aikoinaan hashtagilla #FactsMatter twiittejä, valitettavalla tavalla tässä raportissa näiltä osin ”facts matter” eli tosiasioilla on merkitystä vesittyy kun jätetään käynnissä olevan sodan kannalta olennainen tieto kertomatta, sillä sotatoimialueen karttaan tutustumalla pystyy hyvin selvästi päättelemään sen, että kolonna on täytynyt saapua alueelle Venäjältä, ja koska kolonnaan kuuluu panssaroituja taisteluajoneuvoja (tyyppiä raportissa ei mainittu), voi siitäkin vetää omia johtopäätöksiä. Havainnot yhdessä päätelmien kanssa osoittavat, jälleen kerran, omalta osaltaan Venäjän johdon – mukaan lukien Vladimir Putin – väitteet siitä, että Venäjä ei ole osallinen Ukrainan sotaan, paikkansa pitämättömiksi.

Samaisesta raportista (julkaistu 14. helmikuuta 2020) voimme poimia myös seuraavan kohdan:

On 13 February, while at a border crossing point near Voznesenivka (formerly Chervonopartyzansk, 65km south-east of Luhansk), the SMM saw four cars (three with Russian Federation licence plates, as well as one with “LPR” plates) entering Ukraine. After about five minutes, a member of the armed formations told the SMM to leave the area.” (1)

Ja edellistä täydentävän kohdan:

On the same day, while at the Chervona Mohyla railway station near Voznesenivka for about 20 minutes, the SMM saw about 40 stationary railway wagons.” (1)

ETYJ:n Ukrainan monitorointimission havainnot Voznesenivkassa Venäjän kontrolloiman rajan pinnassa.


















Miehitetyssä Itä-Ukrainassa sijaitsevan Voznesenivkan lähellä tapahtunut rajan ylitys, autojen saapuminen Ukrainaan – Venäjältä, on omalla tavallaan esimerkki siitä, kuinka tapahtuneesta kerrotaan kertomatta kuitenkaan aivan kaikkea. Raportissa jätetään kertomatta detaljeja, joiden kertominen paljastaisi erään tämän sodan absurdeista asetelmista, nimittäin sen, että Venäjä, joka osallistuu ETYJ:n jäsenmaana Ukrainan monitorointimissioon, lähettäen maahan kymmeniä tarkkailijoita, on samalla sodan osapuoli (ja käytännössä sodan aloittaja). Ukrainassa on tällä hetkellä 41 venäläistä tarkkailijaa ETYJ:n Ukrainan monitorointimissiossa. (2) Ei ihme, että Ukrainassa ETYJ:n toimintaa on kritisoitu ja (osan) tarkkailijoiden puolueettomuus on kyseenalaistettu.

Elokuussa 2018 ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio julkaisi youtube-kanavallaan videon ”OSCE SMM spotted convoys of trucks entering and exiting Ukraine in Donetsk region”, jossa näkyy sotilasajoneuvojen liikennettä Venäjän ja Itä-Ukrainan miehitettyjen alueiden välillä. Videon kuvauksessa käy ilmi se, että ajoneuvot ovat myöhään illalla liikkeellä rajaseudulla, joka ei ole Ukrainan hallinnassa –

At 22:15 on 7 August, the UAV spotted a convoy of eight canvas-covered six-wheeled cargo trucks travelling east along a road near Chystiakove (non-government-controlled, 62km east of Donetsk). Near Manych, approximately 3.5km before reaching Ukraine’s border with the Russian Federation, the convoy turned east onto a dirt track that leads across the border…”. (3)

ETYJ:n havainto kolonnan liikehdinnästä Manychin ja Venäjän rajan välillä.
















Loppukesän 2018 ja alkutalven 2019 välillä ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio teki useita vastaavia havaintoja sotilaskolonnien liikkeistä Venäjältä Ukrainalta miehitetyille alueille. Lopulta ETYJ:n oli lopetettava valvonta miehittämättömillä tiedustelulennokeilla alueella, venäläisjoukkojen tulitettua ja vaurioitettua ETYJ:n kalustoa.

Manychin alueella tehty havainto oli aikaa, jolloin ETYJ:n ”facts matter” piti paremmin paikkansa, ja jota ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tulisi tavoitella saavuttaakseen luottamuksen ukrainalaisten silmissä. Nimittäin, jos luottamus tästä vielä enemmän rapautuu, halukkuus yhteistyöhön paikallisella tasolla voi kohdata nykyistä olennaisesti suurempia vastuksia. Tähän mennessä, etenkin sotatoimialueella, ukrainalaisjoukkojen suhtautuminen ETYJ:n tarkkailijoihin on yhteistyöhakuisempaa verrattuna Venäjän proxy-joukkoihin, joiden kanssa ETYJ:n tarkkailijoilla on merkittävästi enemmän ongelmia – ongelmat ilmenevät uhkailuna, väkivaltaisena vastustamisena, työskentelyn estämisenä jne.


Marko 



Karttapohjat https://ukrstream.tv/en/liveuamap ja Google Earth.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.