Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudotusta
käsittelevässä kirjoitussarjassa on edetty osaan, jossa käydään läpi eräitä
Bellingcatin ja sen yhteistyökumppaneiden sekä JIT:n tutkimuksissa
esille nousseita nimiä (epäiltyjä) taustoineen. Kirjoituksen keskiössä on JIT:n
nimeämä nelikko – venäläiset Igor ”Strelkov” Girkin, Sergei “Khmury”
Dubinsky ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä ukrainalaistaustainen Leonid
”Krot” Khartšenko, joita vastaan käydään tällä hetkellä oikeutta
Alankomaissa. Vaikka kirjoituksen nimi viittaa epäiltyihin, tässä
kirjoituksessa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoon kuuluneen Buk-M1
TELARin miehistö on sivuosassa, vaikka tuona hetkenä vaunujohtajana toiminut
henkilö, kantaa tietenkin suuren vastuun siitä, että ohjus laukaistiin
lähestyvää lentokonetta kohti. Lentokonetta, jota TELARin miehistö tuskin oli
tunnistanut lähestyväksi matkustajalentokoneeksi, todennäköisesti he
kuvittelivat – puutteellisten tietojen perusteella – ampuvansa alas
sotilaskoneen. On kuitenkin parempi, että en tämän enempää spekuloi, koska
silmiä ei pidä sulkea miltään vaihtoehdolta – ei edes tarkoitukselliselta
toiminnalta.
Kirjoituksessa en myöskään ota kantaa siihen keitä kyseisen
Buk-M1 TELARin miehistöön tuolloin kuului. Tiedämme, että kyseinen Buk-M1 TELAR
nro. 332 kuului Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoon,
prikaatin 3. pataljoonaan, mutta TELAR oli siirretty 2. pataljoonan
varustukseen kesäkuun 2014 lopulla, jolloin osia 2. pataljoonasta siirrettiin
tukikohdasta Marshala Zhukovan länsipuolelta Ukrainan ja Venäjän rajanpintaan
Millerovon kaupungin länsi- ja lounaispuolelle.
Voimme varmuudella myös sanoa sen, että maallikkoa ei
kouluteta Buk-M1 TELARin käyttäjäksi parissa kolmessa viikossa, joten on hyvin
todennäköistä, että 17. heinäkuuta 2014 sen miehistö koostui 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin henkilöstöstä. On kuitenkin mahdollista, että vakituisen
miehistön sijaan tuolloin TELAR on ollut miehitettynä (tilanteen poikkeuslaatuisuuden
tähden) tavanomaisesta poikkeavalla miehityksellä, esim. reserviläisillä tai
toisesta prikaatista tuodulla miehistöllä. Todistaja- ja
silminnäkijälausuntojen mukaan miehistö oli pukeutunut samanlaisiin
univormuihin sekä kypäriin, joissa oli korvasuojat/ -läpät, mikä omalta
osaltaan indikoi sen puolesta, että miehistön haluttiin erottuvat alueella
sotivista proxy-joukoista ja paikallisista kootuista militanttiryhmistä.
”Like
M58, X48 was present at the firing location. In short, this witness states that
on July 17, 2014 in the afternoon, near a blockade of the self-proclaimed DPR
on the road from Snizhne to Saur-Mogila, he saw a Buk driving and hear minutes
later that a missile was launched. X48 saw the field catch fire and pinpoints
where the missile was launched. That is the same location as emerged in the
satellite image study. X48 states that the Buk drove to the road after the
missile’s launch and also that there were four soldiers in an equal uniform.
The uniform was khaki, with a helmet with those ears attached. These soldiers
looked different from those at the blockade post.” (1)
Bellingcat
julkaisemassaan kirjoituksessa viittaa myös venäläiseen miehistöön:
”It is
therefore difficult to say whether Pulatov or his colleagues in the so-called
GRU DNR could have given direct orders to a Russian Buk crew to shoot down an
aircraft.” (2)
Alla 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 3. pataljoonan
latausvaunun miehistö töissä, silminnäkijälausunnon kypärällä viitataan
neuvostoajoilta periytyvään, yhä edelleen Venäjän asevoimilla käytössä olevaan vaunumiehistön
päähineeseen. Suomessa asepalveluksen suorittaneet tuntevat päähineen kutsumanimellä
”nakkipipo”.
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 3. pataljoonan
latausvaunun nro. 333 miehistö töissä, (kuva todennäköisesti vuodelta 2010).
(3) |
Kesäkuun 19. 2019 Kansainvälinen tutkijaryhmä (JIT)
nimesi nelikon, joita epäillään heinäkuun 17. 2014, tapahtuneesta Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudottamisesta.
Entinen tiedustelu-upseeri, eversti, Igor ”Strelkov”
Girkin, ”Ryhmä Krimin” komentaja ja ”DNR:n” ”puolustusministeri”. Dmytro
Gordonin parin vuoden takaisessa haastattelussa Igor Girkin tunnusti
olevansa henkilökohtaisesti vastuussa ainakin neljän ukrainalaisen
teloittamisesta antaessaan teloitusmääräyksen, teloitettujen joukossa oli myös
siviilejä. Siviilit teloitettiin vuodelta 1941 peräisin olevan Stalinin
käyttöön ottaman sotatilalain perusteella, jota Girkin ryhtyi toteuttamaan
Slovjanskin ja Kramatorskin alueella keväällä 2014.
Entinen Venäjän GRU:n (GU:n) tiedustelu-upseeri Sergei
“Khmury” Dubinsky. Dubinsky toimi ”DNR:n” sotilastiedustelun päällikkönä
keväällä ja kesällä 2014. Heinäkuun
17. päivä nauhoitetussa puhelinkeskustelussa Dubinsky toteaa Khartšenkolle (?)
–
“they
are at the spot and have already downed one Sushka [i.e. a Ukrainian
ground-attack aircraft]” (4)
Puhelinkeskustelu käytiin noin 16:48, eli MH17 pudottamisen
jälkeen mutta aikana, jolloin heillä ei ollut tietoa siitä, että Ukrainan
ilmavoimien rynnäkkökoneen sijaan pudotettu kone kuului Malaysia Airlinesille.
Kyseisenä päivänä (17.7.2014) Ukrainan ilmavoimat ei menettänyt ainoatakaan
lentokonetta, ainoa sotatoimialueella pudotettu kone oli Malaysia Airlinesille
kuulunut Boeing 777-200ER. Samana iltapäivänä Igor ”Strelkov” Girkinin nimissä
olleelta VK-tililtä laitettiin viesti, jossa mainittiin pudotetun Antonov An-26
kuljetuskone. On epävarmaa, kuka Girkinin lähipiiristä kyseisenä iltapäivänä
käytti, arvioiden mukaan se ei kuitenkaan ollut Girkin itse. Kun kävi ilmi,
että kyseessä ei ollut Ukrainan ilmavoimien (kuljetus)kone vaan MH17, Girkinin
viesti poistettiin. Eri alustoilla käyty viestintä omalta osaltaan paljastaa
sen, ettei alueella olleilla venäläisupseereilla ollut tietoa siitä, mikä kohde
tuolloin pudotettiin, eikä ohjuslavetin
omalla tutkalla kyetty muodostamaan kattavaa tilannekuvaa.
Tätä nykyä Dubinsky viettää rauhallisia eläkepäiviä
Venäjällä ottamatta Alankomaissa käynnissä olevaa oikeudenkäyntiä kovinkaan
vakavasti.
Venäjän maahanlaskujoukkojen (VDV) entinen everstiluutnantti
Oleg “Gyurza” Pulatov, ”DNR:n” sotilastiedustelun toisen osaston
(divisioonan) päällikkö. Pulatov on ainoa syytetyistä, joka on palkannut
lakimiehiä puolustamaan itseään oikeudessa Alankomaissa, jossa hänen tiimiinsä
kuuluu lakimiehet Boudewijn van Eijck ja Sabine ten Doesschate
sekä venäläinen lakimies Elena Kutina. (5)
Pulatov oli todennäköisesti korkea-arvoisin proxy-joukkojen
upseeri alueella, jolta Buk-M1 TELAR laukaisi MH17 pudottaneen ohjuksen. Samana
päivänä (MH17 pudottamisen jälkeen) hän sai käskyn esimieheltään Dubinskyltä
ottaa Buk-M1 TELAR vastaan Khartšenkolta Pervomaiskiyn kylän lähellä ja vastata
sen vartioinnista ”laukaisupaikalla”.
Entinen Ukrainan asevoimien upseeri ja varuskunnan komentaja
Leonid ”Krot” Khartšenko. Julkaistujen tietojen mukaan
ukrainalaistaustaisen Khartšenkon ja eräiden hänen alaistensa vastuulla oli
Buk-M1 TELARin siirto Ukrainan maaperällä Donetskista Snižnen
alueelle, ja myöhemmin Dubinskyin määräyksestä siirtää Buk-M1 TELAR Snižnen
alueelta Ukrainan ja Venäjän rajaseudulle. Todistajana esiintyneen, Khartšenkon
kesällä 2014 komentaman tiedustelupataljoona ”Krotin” jäsenen ”S21”
mukaan –
“Witness
S21 states, in summary, that in the summer of 2014 they belonged to a
separatist unit that was operating in the area around Donetsk. They reported to
the defendant Kharchenko. S21’s duties included manning checkpoints, patrolling,
and guarding locations and assets. On the day that flight MH17 was downed, S21
was deployed together with others in the evening to transport a Buk TELAR from
Snizhne. They transferred the TELAR to others in the vicinity of Debaltseve.”
(6)
Mikä käy yhteen muiden todisteiden sekä teletietojen kanssa.
Khartšenko oli todennäköisesti iltapäivällä 17. heinäkuuta
2014 Pervomaiskiyn kylän alueella hetkenä, jolloin MH17 pudottanut ohjus
laukaistiin.
Kuvakooste yllä: Prospekt Illitšan ja Makiivsken
pikatien alue Donetskin itäosissa. Kyseisellä alueella Buk-M1 TELARin nro.
332 siirto-operaatio siirtyi Leonid Khartšenkon vastuulle aamupäivällä 17.
heinäkuuta 2014.
Neljän epäillyn lisäksi toistaiseksi JIT ei ole haastanut
oikeuteen muita MH17 pudottamiseen osallistuneita henkilöitä, kuten ei myöskään
henkilöitä, joiden nimet ovat nousseet esiin Malaysia Airlinesin lennon MH17
pudottamisen tutkinnan yhteydessä. Tutkinnan yhteydessä on esiin noussut useita
nimiä, osa heistä kuulunut Venäjän proxy-joukkoihin (tai ”vapaaehtoisiin”) Snižnen
alueella heinäkuussa 2014 ja osa on myös ollut mukana Buk-M1 TELARin
piilottamisessa useiksi tunneiksi Snižnen taajama-alueelle 17. heinäkuuta 2014
iltapäivästä iltaan, kunnes Leonid Khartšenko – Dubinskyn käskystä – aloitti
siirto-operaation kohti Ukrainan ja Venäjän välistä rajaa.
Vain osaa on oikeus tai viranomaiset päässeet kuulemaan,
syitä on monia, eräs huomioitava on se, että sota siihen liittyvine
tapahtumineen on koitunut muutamien kuolemaksi. Syyttäjän mukaan “several dozen people
played a role in transporting and guarding the Buk-TELAR. Several of them could
not be identified in the investigation, or have since died.” (7)
Eikä myöskään pidä unohtaa sitä, että Venäjä toimillaan
(salamurhat, attentaatit jne.) omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että moni
tapahtumat nähnyt pysyy mieluummin hiljaa kuin antaisi todistajalausunnon edes
tunnistamattomana.
Snižnen rintamalohkolla militanttikomentajana toimi
heinäkuussa 2014 venäläistaustainen Sergei ”Kep” Velikorodni, jonka
alainen tuolloin oli Vladimir Tsemakh, Snižnen ja Semjonovkan alueiden
ilmatorjuntajoukkojen komentaja. Ukrainan viranomaiset vangitsivat Tsemakhin
erikoisoperaatiossa kesällä 2019 salakuljettaen hänet miehitetyiltä alueilta
Ukrainan alueelle. Myöhemmin Tsemakh toimitettiin laajan
vankienvaihto-operaation yhteydessä Venäjälle. Tsemakh on antamissaan
haastatteluissa todennut olleensa mukana Buk-M1 TELARin piilottamiseen useiksi
tunneiksi Snižnen alueelle MH17 pudottamisen jälkeen. (8)
Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottaminen on yksi,
merkittävä, tapahtuma sodassa. Tarkastellessamme sitä, pitää ymmärtää Venäjän
rooli Ukrainan sodassa ja samalla muistaa se, että maa tekee kaikkensa
vetäytyäkseen vastuusta ja salatakseen komentoketjun ja päätöksentekokoneiston.
Bellingcatin ja muiden tahojen tutkimuksissa on kuitenkin käynyt ilmi jälkien
johtavan (käytännössä) Kremliin, ja aktiivisestikin mukana on ollut FSB:n korkeita
upseereita, joista eräät – kuten Andrei Burlaka – vieraili vuosina 2014
ja 2015 säännöllisesti Rostovin alueella, myös 15.–18. heinäkuuta 2014 välillä
eli hän oli Ukrainaan rajoittuvalla alueella aikana, jolloin MH17 pudotettiin. (9) Andrei Burlaka on FSB:n rajavartiointiosaston
1. varajohtaja, hänen ollessa rajavartiointiin kuuluvan operaatio-osaston
johtaja.
Toisinaan esiintyvään yhteistyöhalukkuuteenkin liittyy epäilyttäviä
piirteitä kuin myös tarkoituksellista disinformaation ujuttamista tutkintamateriaalin
ja muun aineiston joukkoon, joita (usein) tukee Venäjällä suoritetut omat ”tutkimukset”,
joiden tarkoituksena on lähinnä tukea Venäjän valtion valheellista
narratiivisia, (siis silloin kun tutkinnan järjestäjän on taho, joka linkittyy
valtiollisiin organisaatioihin). (10)
Monilta venäläisten, myös osallisten, puheilta on pudonnut
pohja pois tutkimuksissa ja haastatteluissa kerättyjen lausuntojen myötä.
Useampi haastateltu tai todistajana esiintyvä on todennut Snižnen
eteläpuolisella alueella olleen Buk-M1 TELARin kyseisenä iltapäivänä, osa on
myös havainnut ohjuksen laukaisun kyseiseltä alueelta niihin aikoihin, jolloin
MH17 pudotettiin. Muun muassa Vostok prikaatin komentajiin kuuluva Oleg “Som” Sotnikov totesi alankomaalaiselle
tv-yhtiölle jonkin alaisistaan nähneensä Savur-Mohylalta ohjuksen laukaisun Snižnen
alueella kyseisenä iltapäivänä, niihin aikoihin, jolloin MH17 pudotettiin.
Valokuvat, todistajalausunnot ja silminnäkijähavainnot
monien muiden todisteiden rinnalla sitovat 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille
kuuluvan Buk-M1 TELARin nro. 332 Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen.
Todisteiden määrä on niin mittava, ettei sitä muuta propaganda eikä
disinformaatiokaan miksikään. Seuraavassa, tämän kirjoitussarjan viimeisessä
osassa, venäläismedioiden disinformaatiosta ja propagandasta, unohtamatta
Venäjän aina niin uskollisia ulkomaisia avustajia.
Marko
Lähteet:
3. http://ukraineatwar.blogspot.com/2015/01/buk-photos-found-of-russian-53-brigade.html
9. https://www.bellingcat.com/news/2020/04/28/burlaka/
10. https://www.youtube.com/watch?v=8DmraSOdTYk
Aiemmat MH17 projektini kirjoitukset, joissa myös tämän
kirjoituksen kannalta huomioitavia linkkejä:
MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle (julkaistu 12.12.2020).
MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan Buk-M1 TELAR miehitetyssä Itä-Ukrainassa (julkaistu 16.12.2020).
MH17: tarkastelussa 53. ilmatorjuntaohjusprikaati
(julkaistu 9.1.2021).