Aloitin MH17-projektini julkaisemalla joulukuussa kaksi
blogia, ”MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle” sekä ”MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan Buk-M1 TELAR miehitetyssä Itä-Ukrainassa” tässä projektin
kolmannessa osassa kertaan lyhyelti Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER:n (lennolla
MH17 käytetty matkustajakone) pudottamiseen osallisen Venäjän maavoimien 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin miehitystä sekä kokoonpanoa kesän ja syksyn 2014
aikana.
Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
(sotilasyksikkö nro. 32406) tukikohta Venäjällä sijaitsee Marshala Zhukovan
länsipuolella, Kurskin kaupungista reilut 11 kilometriä itään. 53.
ilmatorjuntaohjusprikaati on osa Venäjän maavoimien 20. kaartin armeijaa, jonka
historia ulottuu 4. panssariarmeijan muodossa toiseen maailmansotaan – 4.
panssariarmeija perustettiin kesäkuussa 1942, josta saakka se on ollut osa,
ensin Neuvostoliiton maavoimia (eri nimillä) ja sen jälkeen Venäjän maavoimia.
Tässä yhteydessä ei ole perusteltua käydä tämän tarkemmin 20. kaartin armeijan
historiaa läpi, Venäjän maavoimien organisaatiorakenteen vuoksi on kuitenkin
järkevää tuoda esille prikaatin asema osana 20. kaartin armeijaa ja sekä osana
Venäjän läntistä sotilaspiiriä.
53. ilmatorjuntaohjusprikaati on perustettu Neuvostoliitossa
v. 1967, jolloin se kantoi nimeä 268. ilmatorjuntaohjusrykmentti.
Perustamisen aikaan rykmentti oli sijoitettuna Artikiin, Armenian SNT:n
alueelle ja sen pääaseena oli S-75 Dvina (NATO:n tunnus: SA-2
Guideline) ilmatorjuntaohjus. Kyseisellä ohjustyypillä pudotettiin vappuna,
1. toukokuuta 1960, Francis Gary Powersin ohjaama U-2-vakoilukone Sverdlovskin
(nyk. Jekateringburg) alueella. (1) 60-luvun lopulla prikaatiksi laajentunut
268. ilmatorjuntaohjusrykmentti siirrettiin Itä-Saksaan osaksi 1. kaartin
panssariarmeijaa. Tuolloin prikaati tunnettiin jo nykyisellä nimellä – 53.
ilmatorjuntaohjusprikaati, sen aseistukseen kuului muun muassa 2K11 Krug
(NATO: SA-4 Ganef) ilmatorjuntaohjukset.
Sijoitusaikana Itä-Saksan alueella, joulukuusta 1968
puna-armeijan vetäytymiseen Itä-Saksasta vuonna 1992, 53.
ilmatorjuntaohjusprikaati oli ajoittain myös osa 20. kaartin armeijaa.
Neuvostoliiton hajottua 1991, 53. ilmatorjuntaohjusprikaati vedettiin seuraavan
vuoden kuluessa Venäjälle ja sijoitettiin Kurskin alueelle. Venäjällä prikaati
sijoitettiin 20. kaartin armeijaan. Tuolloin prikaatin ilmatorjuntaohjusaseistuksen
rungon muodostivat 9K37M1 Buk-M1 (NATO: SA-11 Gadfly)
ilmatorjuntaohjukset. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kohdalla on hyvä tiedostaa
se, että vuosien 1994–1998 välillä prikaati oli, väliaikaisesti, sijoitettuna
Gudautaan Abhasian alueelle osana Venäjän ”rauhanturvaoperaatiota”.
Kyseinen ”rauhanturvaoperaatio” sinetöi Abhasian miehittämisen ja irrottamisen
Georgian kontrollista, sama nähtiin – vielä näkyvämmin – Etelä-Ossetiassa.
Prikaatin historiasta siirtykäämme tähän päivään, tai
tarkkaan ottaen kesään ja syksyyn 2014, mikä on Malaysia Airlinesin lennon MH17
pudottamisen kannalta olennaisin periodi prikaatin historiassa, jota
tarkastella. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin komentajana on toiminut vuodesta 2013 lähtien
eversti Sergei B. Mutškajev. Hänen edeltäjä, eversti Aleksei Zolotov,
on nykyään 20. kaartin armeijan ilmapuolustuksesta vastaava upseeri.
Kesällä ja syksyllä 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
ilmatorjunta-aseistuksen runko muodostui Novator 9K37 M1 Buk
ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä, tai mallin myöhemmästä versiosta 9K37 M1-2
Buk ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä, alla kuva Buk-M1 TELARista (TELAR
= transporter erector launcher and radar).
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-M1 TELAR nro 332, kuva:
whathappenedtoflightmh17. |
Kokonainen Buk-M1 tai Buk-M1-2 järjestelmä pitää sisällään
yksitoista ajoneuvoa:
tyyppi |
lukumäärä |
9S470M1
komentokeskus |
1 |
9S18M1
Kupol-M1 3D maalinosoitustutka |
1 |
9A39M1
latauslavetti (TEL) |
3 |
9A310M1
ohjuslavetti (TELAR) |
6 |
Patteriin kuuluu tavallisesti kaksi Buk-M1 TELARia ja yksi
latauslavetti, jokaiseen pataljoonaan kuuluu tavallisesti ohjuslavettien ja
latauslavettien lisäksi yksi komentokeskus ja yksi maalinosoitustutka-ajoneuvo.
53. ilmatorjuntaohjuspataljoonaan kuului kolme pataljoonaa, alla kaksi kuvaa:
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan miehitys (pataljoonan
komentava upseeri, pattereiden komentajat sekä Buk-M1 järjestelmän
tela-ajoneuvojen komentajat), toisessa kuvassa yhden pataljoonan kalusto.
Lukijoiden on hyvä tietää, että venäjän kielisessä tekstissä
yksiköistä käytetyt termit voivat olla harhaanjohtavia, esim.
ilmatorjuntaohjusprikaatin pataljoonasta käytetään venäjässä termiä дивизион
(”divisioona”) eikä venäjän kielistä sanaa батальон, joka muistuttaa sanaa
”pataljoona”. Vastaavasti divisioona-luokan sotilaallisesta yhtymästä käytetään
venäjällä nimeä дивизия (”diviziya”). (2)
Suomessa ilmatorjuntaohjusprikaatin pataljoonasta käytetään
nimeä patteristo, joka jakautuu pattereihin – käytän kuitenkin tässä
kirjoituksessa kuitenkin suoria käännöksiä Bellingcatin julkaisuissaan
käyttämistä termeistä, jolloin ”battalion” kääntyy ”pataljoonaksi” ja ”battery”
”patteriksi”.
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin osalta huomio kohdistuu juuri
2. pataljoonaan, joka siirrettiin kesäkuussa 2014 tukikohdasta Marshala
Zhukovasta Millerovon länsi- ja lounaispuolelle Venäjän ja Ukrainan väliselle
rajaosuudelle. Huomioitavaa kuitenkin on se, että 2. pataljoonan kalustoon
kuulunut Buk-M1 TELAR nro. 222 korvattiin saman prikaatin 3. pataljoonan Buk-M1
TELARilla nro. 332, joka sitten siirrettiin Venäjältä Ukrainan puolelle
heinäkuussa nähdyin seurauksin. Tiedossa ei ole kumman pataljoonan miehistö
operoi kyseisellä TELARilla Millerovon alueella, sekään ei ole (julkisessa)
tiedossa millä miehistöllä kyseistä TELARia operoitiin 17. heinäkuuta 2014,
jolloin MH17 pudotettiin, kuitenkin JIT:n saamien todistajalausuntojen mukaan –
“X48
states that the Buk drove to the road after the missile’s launch and also that
there were four soldiers in an equal uniform. The uniform was khaki, with a
helmet with those ears attached. These soldiers looked different from those at
the blockade post”. (3)
Lausunnossa mainitulla “blockade post’illa” tarkoitetaan
Pervomaiskyin kylän länsipuolella sijainnutta, militanttien tielle T0522
perustamaa, tarkastuspistettä. Tietä T0522 pääsi muun muassa tärkeälle Savur-Mohylan
kukkulalle. Huomioitavaa on myös se, että todistajan (X48) mukaan Buk-M1
TELARissa näkyi neljä yhtenäisiin univormuihin pukeutunutta sotilasta.
Todistajan (X48) lausunnon perusteella voi tehdä tiettyjä johtopäätöksiä Buk-M1
TELARin miehistöstä. Buk-M1 TELARin miehistö käsittää neljä henkeä – kaksi
upseeria ja kaksi sotilasta.*
Savur-Mohyla kuului Ukrainan ja Venäjän rajaseudulla sijainneeseen Shakhtarskin alueeseen, jonka alueella Ukrainan asevoimat aloitti operaation heinäkuun 16. päivä tarkoituksenaan katkaista Venäjän huoltoreitti etelästä rajan yli miehitetyille alueille. Edellisenä päivänä (15. heinäkuuta) Igor Girkin vieraili yhdessä militanttikomentaja Aleksandr Borodain kanssa Savur-Mohylan koillispuolella, vierailun aikana kuvatulla tallenteella on havaittavissa myös yksi 9K35 Strela-10 (NATO: SA-13 ”Gopher”) lähi-ilmatorjuntajärjestelmä. (4)
Ryhmän vierailu alueella voi liittyä kaakossa Marynivkan
alueella tuolloin käytyihin raskaisiin taisteluihin mutta taustalla voi myös
olla muitakin tarkoitusperiä alkaen rajaseudun hallinnasta ja tuen saamisesta
Venäjän puolelta Kuybyshevon kautta, jonka alueelle Venäjä oli ryhtynyt
rakentamaan varustuksia joukoilleen ja sijoittamaan joukkojaan heinäkuussa
2014. Huomioitavaa on se, että heinäkuun 16. päivän jälkeen Venäjä sijoitti
Kuybyshevon alueelle ainakin yhden Buk-M1 TELARin sekä komentokeskuksen ja
maalinosoitustutkan. Alueelle sijoitettu kalusto kuului todennäköisesti Venäjän
maavoimien 67. ilmatorjuntaohjusprikaatille (prikaatin tukikohta
sijaitsee Vladikavkazissa Pohjois-Ossetiassa, Venäjällä). (5)
Palatkaamme kuitenkin Marshala Zhukovasta Millerovon
alueelle siirrettyyn 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonaan. Osia
pataljoonasta siirrettiin 23.–25. kesäkuuta 2014 Marshala Zhukovasta Millerovon
alueelle, Rostovin oblastin pohjoisosiin.
Seuraavassa taulukossa 23.–25. kesäkuuta 2014 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan koostumus. Kolonna
matkasi Marshala Zhukovasta Millerovon länsi- ja lounaispuolelle. Kolonnaan
kuului myös MH17 pudottanut Buk-M1 nro. 332, mikä – kuten edellä mainittua –
kuului alun perin prikaatin 3. pataljoonan kalustoon.
ajoneuvo |
ajoneuvojen
lukumäärä |
ajoneuvo |
ajoneuvojen lukumäärä |
KamAZ 65225 trailerilla
Buk-yksiköitä |
11 |
Ural 4320
jossa KS-2573 nosturi |
1 |
KrAZ 255B |
4 |
KamAZ 5350,
trailerilla ja ilman traileria |
14 |
GAZ-66 |
5 |
ZIL 131 |
2 |
Ural 4320 |
5 |
Ural 4320
kytketty KamAZ 5350 |
1 |
UAZ 452
ambulanssi |
1 |
PAZ 3205 linja-auto |
1 |
Lähde: Bellingcat s. 13.
Bellingcatin arvion mukaan kolonnan vahvuuteen kuului max.
155 upseeria ja sotilasta kyseisestä prikaatista.
Ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalustoa
siirrettiin tukikohdastaan Marshala Zhukovasta etelään 2. ja 147.
kuljetuspataljoonan kalustolla. 2. kuljetuspataljoona kuuluu 69.
erilliseen logistiseen prikaatiin (sotilasyksikkö 11385), 147.
kuljetuspataljoona kuuluu vastaavasti sotilasyksikköön 83466. (6) Joulukuun 12.
päivä kirjoittamassani blogissa ”MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2.
pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle” kävin läpi reitin,
jota kolonna tuolloin kesäkuussa 2014 eteni Millerovon alueelle, joten tässä
yhteydessä siihen ei ole enää syytä palata.
Saman kesän kuluessa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa
siirrettiin toistamiseen (19.–21. heinäkuuta 2014) tukikohdastaan etelään
Rostovin oblastin alueelle. Heinäkuun kolonnan määränpää oli todennäköisesti Kamensk-Šahtinskin
lounaispuolella, jossa kolonnan eteneminen kuvattiin viimeisen kerran.
Heinäkuussa etelään, Ukrainan rajan tuntumaan, siirrettiin prikaatin 1.
pataljoonan miehistöä ja kalustoa – myös Buk-M1 TELAReja.
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-M1 TELAR, videoituna
Staryi Oskolissa 19. heinäkuuta 2014. (7) |
Elokuun 16. päivä Reuters julkaisi artikkelin ja kuvia Kamensk-Šahtinskin
ulkopuolelta muutamasta kuorma-autosta, joissa oli ohjusten kuljetuslaatikoita.
Kuvissa näkyvien kuorma-autojen rekisterikilpien perusteella Bellingcatin
onnistui varmistua siitä, että ne kuuluivat 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille. (8)
Kuva via Bellingcat s. 18. |
Kesällä ja alkusyksyllä 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
osia oli sijoitettuja Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle Millerovon
länsi- ja lounaispuolella seuraavien paikkakuntien ja paikkojen – Duby, Mitjankinskaja ja Chebotovka sekä Voloshino –
läheisyyteen sekä Millerovosta etelään Kamensk-Šahtinskin lounaispuolelle.
Kurskin alueelta siirrettiin etelään Dubyn ympäristöön
heinäkuun 16. päivään mennessä sotilaita myös toisesta yksiköstä, 16.
erillisestä elektronisen sodankäynnin prikaatista (sotilasyksikkö 64055) –
”Artur,
of Unit 64055 or the 16th Separate Electronic Warfare Brigade (another unit
from Kursk), posted a picture of himself sitting on a truck in the area of Duby
on 16 July 2014.” (9)
Olen merkinnyt alla olevaan satelliittikuvaan edellä lueteltujen paikkojen/ alueiden sijainnit Rostovin oblastin pohjoisosissa Ukrainan rajan tuntumassa. Satelliittikuvaan on merkitty myös muutama muu Ukrainan ja Venäjän kesän ja alkusyksyn 2014 sodankäynnin tapahtuma sekä Venäjän propagandatoiminnan kannalta olennainen havainto.
Satelliittikuvaan huomiona: maastoleirien osalta tiedot ovat
vaillinaiset, kuvaan on merkitty vain sellaiset leirit, jotka on mainittu
Bellingcatin MH17 raporteissa, tai jotka ovat Venäjän joukkojen toiminnan
kannalta merkittäviä (esim. Millerovon lentotukikohdan ympäristön leirit sekä
Verkhnekrasnyin itäpuolella oleva leiri, joka on edelleen aktiivisessa
käytössä).
On mahdollista, että Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26
kuljetuskone pudotettiin maastalaukaistavan ilmatorjuntaohjuksen sijaan ilmasta
ilmaan ohjuksella. Kone pudotettiin Ukrainan ilmatilassa, kuitenkin sellaisen
alueen yllä, joka ei ollut Ukrainan täydellisessä kontrollissa heinäkuussa 2014.
Kuljetuskoneen lentokorkeus pudotushetkenä oli 6500 metriä, mikä tarkoittaa
sitä, että olkapäältä laukaistava ilmatorjuntaohjus (MANPADS) voidaan jättää
laskuista pois. Pudotusalueella operoineilla Venäjän proxy-joukoilla ja militanteilla
oli tuolloin vain lähi-ilmatorjuntaan tarkoitettuja MANPADSeja. Venäjän
puolella lähimmät tiedetyt ilmatorjuntajärjestelmät oli sijoitettu Mitjankinskaja
– Duby -alueelle. Alueella oli yksi tai useampia Buk-M1 TELARia sekä
latausvaunuja, jotka kuuluivat 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin varustukseen.
Toisaalta Millerovossa sijaitsee lentotukikohta, joka oli aktiivisessa käytössä
kesällä 2014 (on edelleen), ja jonne on sijoitettu Venäjän ilmavoimien
ilmaherruushävittäjiä helikoptereiden ohella.
Ukrainan maavoimilla alkoi Stanytsia Luhanska – Mykolaivka
-lohkolla heinäkuussa 2014 operaatio rajaseudun haltuun ottamiseksi sekä
Luhanskin saarrostamiseksi. Ukraina ei ehtinyt saattaa operaatiota kaikilta
osin loppuun Venäjän aktiivisen sotatoimiin puuttumisen ja lopulta elokuussa
2014 tapahtuneen invaasion takia. Ennen Venäjän laajaa maaoperaatiota ja sitä
edeltänyttä ”humanitaarista kolonnaa” Ukrainan alueelle,
ukrainalaisjoukot menettivät Izvarynen raja-aseman ja alueen hallinnan Venäjän
proxy-joukoille heinä-elokuun vaihteessa.
Huomaan kirjoitukseni venyneen sen verran pitkäksi, että
minun on parempi jättää Alankomaissa syytettynä olevasta nelikosta kuin
MH17-propagandasta kirjoittaminen tuleviin blogeihin.
Marko
1. Steven
J. Zaloga: Soviet Air Defence Missiles s. 51.
2. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf
4. https://www.facebook.com/bellingcat/posts/504820833039706
5. https://informnapalm.org/en/67th-air-defense-missile-brigade-russia-ukraine/
7. https://ok.ru/video/15162083871
8. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf s. 18
9. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf s. 42
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin historian sekä tämän kirjoituksen
taustoituksessa käytetty lähteinä myös Global Securityn artikkelia SA-11 Gadfly Buk-1M-2, Informnapalmin artikkelia Russian Air Defense Officer Got a St. George’s Cross IV Degree: …, whathappenedtoflightmh17.com
-verkkosivua sekä muuta 53. ilmatorjuntaohjusprikaatista kirjoitettua
aineistoa.
*: ”The
required number of crew members required to operate a Buk-M1 missile launcher
is four, as described in Section One. The crew consists of two officers: one
detachment commander (начальник расчета),
who is a lieutenant (a commissioned officer) and a sergeant (a non-commissioned
officer). The two other crew members are an operator, who is a common soldier,
and a driver, who is also a soldier”. Bellingcat s. 63.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.