lauantai 12. joulukuuta 2020

MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle


Alankomaiden Haagissa alkoi 9. maaliskuuta 2020, oikeudenkäynti Malaysia Airlinesin lennon MH17 alas ampumisesta Itä-Ukrainan yllä 17. heinäkuuta 2014. (1) Oikeudenkäynnin tässä vaiheessa syytettynä on monikansallisen tutkijaryhmän eli JIT:n nimeämät neljä epäiltyä – venäläiset tiedustelu-upseerit Igor ”Strelkov” Girkin, Sergei “Khmury” Dubinski ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä ukrainalaistaustainen Leonid ”Krot” Khartšenko, jonka tiedetään toimineen kesällä 2014 Venäjän proxy-joukkojen ja militanttien osaston sekä jonkinlaisen tukikohdan komentajana. Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudotuksen saaman huomion ja Venäjän ”kutoman” valheiden verkon myötä erilaiset propaganda- ja disinformaatiokanavat aktivoituivat myös oikeudenkäynnin alettua saaden selvää tukea Venäjän valtiollisilta toimijoita (media ja viranomaisorganisaatiot), täten on syytä käydä (jälleen kerran) kertauksenomaisesti läpi Malaysia Airlinesin lennon MH17 (koneena kyseisellä lennolla oli Boeing 777-200ER) pudotus ja pudotukseen nivoutuvat tapahtumat ynnä tapahtumaketjut.

Eri tahojen toimesta on kyetty esittämään pitävä todisteketju tapahtumien kulusta, sosiaaliseen mediaan julkaistujen kuvien ja videoiden sekä muiden havaintojen perusteella voidaan sanoa, että lennon MH17 pudottamisesta on vastuussa Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaati. Tarkemmin sanoen, prikaatin (2. pataljoonan) varustukseen kuuluvalta Novator 9K37 M1 Buk TELARilta laukaistu ohjus pudotti Malaysia Airlinesin lennon MH17 heinäkuun 17. päivä 2014, kello 16:20:03 (paikallista aikaa).

Kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa käyn läpi 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin kuuluvien yksiköiden matkaa tukikohdastaan Marshala Zhukovasta, noin 11 kilometrin päässä Kursin kaupungin itäpuolella, Ukrainan rajalle. Kirjoituksessa etenen tunnettua reittiä myöten Venäjän ja Ukrainan rajaseudulle Millerovon pikkukaupungin alueelle kesällä 2014. Seuraavassa osassa käyn samalla tavalla läpi MH17 pudottaneen, prikaatin varustukseen kuuluneen, Buk nro. 332* matkan miehitetyssä Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014, Donetskista Snižnen eteläpuolella, Pervomaiskyin kylän kupeeseen. Kronologisesti etenevän sarjan päätän aamuvarhaisella 18. heinäkuuta 2014 kuvatulta videolta otettuun pysäytyskuvaan Luhanskista, jossa Buk nro. 332 vetävä Volvo ajaa kaupunkialueella kohti Venäjän rajaa.

Kirjoitussarjan tässä osiossa en tarkkaan käy läpi Malaysia Airlinesin lennon MH17 koneen pudottamista, (palaan tähän tapahtumaan tarkemmin tulevissa osissa). Lukijoiden on kuitenkin, edellä kuvaamieni tapahtumien lisäksi, hyvä muistaa tietyt faktat, joten lyhyenä kertauksena.

Malaysia Airlinesin lento MH17 (Schiphol, Amsterdam – Kuala Lumpur) pudotettiin 17. heinäkuuta 2014 Itä-Ukrainan yllä, yhtiön Boeing 777-200ER:n pudottanut ohjus laukaistiin alueelta (Pervomaiskyin kylän länsipuolelta), joka oli tuolloin Venäjän tukemien ja varustamien militanttijoukkojen hallussa. Koneen pudottanut ohjus laukaistiin Venäjän maavoimiin kuuluvan 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin (2. pataljoonan) varustukseen kuuluvalta Novator 9K37 M1 Buk TELARilta nro. 332. Lennon MH17 tuhoutuessa ohjuksen taistelukärjen räjähdettyä ohjaamon vasemmalla puolella, koneen henkilökunta ja matkustajat menehtyivät – 298 siviiliä kuoli.










Venäjän maavoimien 20. kaartin armeijaan kuuluva 53. ilmatorjuntaohjusprikaati (sotilasyksikkö 32406) on rauhan aikana sijoitettu Marshala Zhukovan länsipuolella sijaitsevaan tukikohtaan. Prikaatin komentajana on toiminut vuodesta 2013 lähtien eversti Sergei B. Mutškajev. (2) Upotuskuvassa Buk nro. 332 kuvattuna tukikohdan alueella, upotuskuva otettu todennäköisimmin keväällä 2013.

Buk nro. 332 kuului 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan varustukseen, kyseisen pataljoonan komentajana oli ollut vuodesta 2012 Dmitri J. Trunin. (3) Hän oli 2. pataljoonan komentajana myös 17. heinäkuuta 2014.

Marshala Zhukovan ympäristöön on sijoitettu 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin (sotilasyksikkö 32406) ohella sotilasyksiköt 35535 (448. ohjusprikaati) ja 42699 (kyseinen yksikkö on todennäköisesti jo lakkautettu/ yhdistetty muihin sotilasyksiköihin).












Edellä esitettyyn Google Earth kuvaan upotettu kuva: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoon kuuluva Novator 9K37 M1 Buk TELAR nro. 332 kuvattuna sotilastukikohdan alueella. Kuva on todennäköisimmin otettu keväällä 2013. Kyseinen kuva on julkaistu ensimmäisen kerran Bellingcatin toimesta 5. kesäkuuta 2017 julkaistussa artikkelissa ”Pre-MH17 Photograph of Buk 332 Discovered”, vinkin Bellingcatille kuvasta antoi Twitter-käyttäjä @Sl0zhny.











Kuvakaappaus 23. kesäkuuta 2014 kuvatulta videolta. (4) 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa on liikkeellä kohti itää Kursk – Voronez välisellä pikatiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298), videon kuvaushetkellä kolonna on edennyt muutaman kilometrin päähän Marshala Zhukovasta sijaitsevasta tukikohdastaan. Kuvassa trailerilla Buk TELAR tai latausvaunu. Kesäkuun 23.–25. päivä liikkeellä oli yhteensä 45 prikaatin varustukseen kuuluvaa ajoneuvoa, muun muassa seuraavat Buk M1 TELARit nro.  211, 212, 221, 231 ja 3x2 sekä ainakin yksi latausvaunu (TEL). 










Kesäkuun 23. 2014 kuvatun kolonnan ajoneuvoyhdistelmä sijoitettuna satelliittikartalle P298 pikatielle Marshala Zhukovan koillispuolelle. Kesällä 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdasta lähti matkaan kaksi erillistä kolonnaa, kummankin määränpään ollessa Venäjän ja Ukrainan rajaseudulla Rostovin oblastissa. Toiseen pataljoonaan kuuluvaa kalustoa oli liikkeellä 23.–25. kesäkuuta 2014 ja toinen kolonna (1. pataljoonasta) oli liikkeellä 19.–21. heinäkuuta 2014, jälkimmäisen kolonnan määränpäänä oli Kamensk-Šahtinskin alue Millerovosta etelään.










Kolonna videoitiin/ kuvattiin myös Troitskiyn taajama-alueella sen joutuessa hidastamaan R190 (P190) pikatien ylittävän kaasuputken kohdalla. Osa kolonnaan kuuluvista ajoneuvoyhdistelmistä joutui kiertämään kohdan pientareen puolelta, koska ne eivät mahtuneet tien ylittävän kaasuputkirakennelman alta. Troitskiysta on Stari Oskoliin, jossa kolonnaan kuuluvista ajoneuvoista tehtiin runsaasti havaintoja, matkaa linnuntietä noin 25 km.












Kuvakaappaus Troitskiyssa kuvatulta videolta, kuvassa trailerilla olevan Buk-M1 TELARin kyljessä huolimattomasti piiloon maalattu numero 332, kyseessä on siis MH17 pudottanut Buk-M1 TELAR. Buk TELARia kuljettava ajoneuvoyhdistelmä valmistautuu juuri kiertämään tien ylittävän kaasuputken.










Marshala Zhukovasta matkaan lähtenyt kolonna kuvattiin ja videoitiin myös Staryi Oskolissa. Satelliittikarttakuvaan upotettu jotakuinkin oikealle kohdalle (+/- 250 m) trailerilla oleva Buk TELAR, joka on numeroltaan 3xx, todennäköisimmin juuri MH17 pudottanut 332. Upotuskuva on kuvakaappaus videolta ”Военная техника Старый Оскол”, (5) jota myös Bellingcat on hyödyntänyt kolonnan reitin kartoituksessa.















Kuvakaappaus Staryi Oskolista videolta ”Военная техника Старый Оскол”, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa liikkeellä kaupunkia halkovalla prospekt Alekseya Ugarovalla, (vanhemmissa kartoissa tien nimeni on prospekt Alekseya Ugarova – Metallurgov). Kuvassa Buk TELAR nro. 212, samassa ryppäässä ovat TELARit nro. 221 ja 211 sekä latausvaunu. Marshala Zhukovassa sijaitsevasta tukikohdasta matkaa on nyt taitettu noin 135 km.










Buk-M1 TELAR nro. 3x2 kuvattiin Ilovkan ja Aleksejevkan välillä 24. kesäkuuta 2014. Samana päivänä 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa kuljettanut kolonna kuvattiin Aleksejevkassa kääntymässä tieltä 14K-10 ul. Chapaevalle. Kyseisellä risteysalueella on muun muassa Gazpromin ja Rosneftin huoltoasemat, upotuskuvassa kääntyvän kolonnan oikealle puolelle jää Gazpromin huoltoasema. Videotallenne on ladattu muun muassa VK:hon käyttäjän A.I toimesta nimellä ”Без названия”.










25.kesäkuuta 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa kuvattiin ohi ajavaan autoon asennetulla kameralla. Kolonna oli kuvaushetkenä Millerovon eteläpuolella ul. Artilleriyskajalla. Tietä myöten pääsee Ukrainan rajan tuntumaan Voloshinen alueelle, jonne osa prikaatista oli sijoitettuna kesällä 2014 useamman kuukauden ajan.









Street view -näkymä ul. Artilleriyaskajalta, upotuskuvassa kuvakaappaus videolta ”Идут войска к границе трасса Миллерово-Луганск”, jolla näkyy tunnistettavasti huomattavan paljon 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa. Saapuessaan Millerovon alueelle, kolonna oli taittanut matkaa vajaat 600 km tukikohdastaan Marshala Zhukovasta.











Yhden sotilaan isä julkaisi sosiaalisessa mediassa kuvan pojastaan ”Denisistä” Millerovo-kyltin vierellä (kyseessä sama ul. Artilleriyskajalla sijaitseva ”Millerovo”-kyltti kuin edellä olevissa kuvissa). (6) Toisessa isän julkaisemassa kuvassa poikansa ”Denis” on osin naamioitujen kuorma-autojen edessä – kuvassa on selitys “2014-граница” (2014-rajalla). Tuolloin 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin osia oli sijoitettuja Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle Millerovon länsi- ja lounaispuolella seuraavien paikkakuntien ja paikkojen – Duby, Mitjankinskaja ja Chebotovka sekä Voloshino – läheisyyteen.

Alkuperäiset kuvat ”Denisistä” poistettiin hyvin pian niiden julkaisun jälkeen. ”Denisistä” ja muista 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin sotilaista jäi kuitenkin niin paljon ”jälkiä” sosiaaliseen mediaan, että heidän sijoittumisesta alueella kyettiin muodostamaan selkeä kuva.










Kesällä 2014 Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin osia oli sijoitettuna Ukrainan rajan tuntumaan, Millerovon länsi- ja lounaispuolelle, useiden kuukausien ajan. Sijoitusalueet Dubyn, Mitjankinskajan ja Chebotovkan sekä Voloshinon ympäristössä kyettiin tunnistamaan sosiaaliseen mediaan jaettujen kuvien perusteella, eräissä tapauksissa kuvien sijaintitietojen avulla.

Aiemmin mainitun ”Denisin” ja hänen isän ohella muun muassa ”Ruslan” jakoi sijaintitiedolla varustettuja kuvia sosiaaliseen mediaan (upotuskuva).

Vastaavasti ”Pavel” jakoi Millerovon alueelta kesäkuun 25. päivä kuvan VK:hon, jossa oli tekstinä ”На границу” (”Rajalle”), hän jakoi Rostovin oblastin alueelta (johon Millerovokin kuuluu) vielä elokuussa valokuvia VKontekteen. ”Pavelin” julkaisemissa kuvissa näkyy tunnistettavasti 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa Ukrainan rajan tuntumassa.

Kurskin alueelta siirrettiin Dubyn lähistölle heinäkuun 16. päivään mennessä sotilaita myös toisesta yksiköstä, 16. erillisestä elektronisen sodankäynnin prikaatista (sotilasyksikkö 64055). (7)

Seuraavassa osassa, jonka pyrin laatimaan mahdollisimman pian, käyn samalla tavalla läpi MH17 pudottaneen Buk-M1 TELARin nro. 332 matkan Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla 17. ja 18. heinäkuuta 2014.

 

Marko

 

Lähteet: 

1. https://yle.fi/uutiset/3-11247522 

2. https://informnapalm.org/en/the-commander-of-the-53rd-brigade-whose-buk-missile-launcher-brought-down-flight-mh17-signs-children-s-certificates-of-merit-photo/ 

3. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 94)

4. https://www.youtube.com/watch?v=5TIVzgj7884 

5. https://www.youtube.com/watch?v=9JWUPGLqzZ4 

6. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 40)

7. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 42)

Kirjoituksessa on hyödynnetty runsaasti Bellingcatin julkaisemia katsauksia ”MH17 - Potential Suspects and Witnesses from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade” ja ”Exploring Russia's 53rd Brigade's MH17 Convoy with StoryMap” sekä “Pre-MH17 Photograph of Buk332 Discovered”.

*: MH17 pudottaneen Buk-M1 TELARin tunnistenumero ei alun perin ollut kokonaisuudessaan tiedossa, niinpä siitä käytettiin tunnistetta 3x2. Lopulta, vertaamalla prikaatin kalustosta julkaistuja kuvia sekä TELARien yksityiskohtia, varmennuttiin siitä, että TELAR 3x2 on TELAR nro. 332. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.