Alankomaiden Haagissa alkoi 9. maaliskuuta 2020,
oikeudenkäynti Malaysia Airlinesin lennon MH17 alas ampumisesta
Itä-Ukrainan yllä 17. heinäkuuta 2014. (1) Oikeudenkäynnin tässä vaiheessa
syytettynä on monikansallisen tutkijaryhmän eli JIT:n nimeämät neljä epäiltyä –
venäläiset tiedustelu-upseerit Igor ”Strelkov” Girkin, Sergei
“Khmury” Dubinski ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä
ukrainalaistaustainen Leonid ”Krot” Khartšenko, jonka tiedetään
toimineen kesällä 2014 Venäjän proxy-joukkojen ja militanttien osaston sekä
jonkinlaisen tukikohdan komentajana. Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudotuksen
saaman huomion ja Venäjän ”kutoman” valheiden verkon myötä erilaiset propaganda-
ja disinformaatiokanavat aktivoituivat myös oikeudenkäynnin alettua saaden
selvää tukea Venäjän valtiollisilta toimijoita (media ja
viranomaisorganisaatiot), täten on syytä käydä (jälleen kerran)
kertauksenomaisesti läpi Malaysia Airlinesin lennon MH17 (koneena kyseisellä lennolla
oli Boeing 777-200ER) pudotus ja pudotukseen nivoutuvat tapahtumat ynnä
tapahtumaketjut.
Eri tahojen toimesta on kyetty esittämään pitävä
todisteketju tapahtumien kulusta, sosiaaliseen mediaan julkaistujen kuvien ja videoiden
sekä muiden havaintojen perusteella voidaan sanoa, että lennon MH17
pudottamisesta on vastuussa Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaati. Tarkemmin
sanoen, prikaatin (2. pataljoonan) varustukseen kuuluvalta Novator 9K37 M1 Buk
TELARilta laukaistu ohjus pudotti Malaysia Airlinesin lennon MH17 heinäkuun 17.
päivä 2014, kello 16:20:03 (paikallista aikaa).
Kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa käyn läpi 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatiin kuuluvien yksiköiden matkaa tukikohdastaan Marshala
Zhukovasta, noin 11 kilometrin päässä Kursin kaupungin itäpuolella, Ukrainan
rajalle. Kirjoituksessa etenen tunnettua reittiä myöten Venäjän ja Ukrainan
rajaseudulle Millerovon pikkukaupungin alueelle kesällä 2014. Seuraavassa
osassa käyn samalla tavalla läpi MH17 pudottaneen, prikaatin varustukseen
kuuluneen, Buk nro. 332* matkan miehitetyssä Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014,
Donetskista Snižnen eteläpuolella, Pervomaiskyin kylän kupeeseen.
Kronologisesti etenevän sarjan päätän aamuvarhaisella 18. heinäkuuta 2014 kuvatulta
videolta otettuun pysäytyskuvaan Luhanskista, jossa Buk nro. 332 vetävä Volvo
ajaa kaupunkialueella kohti Venäjän rajaa.
Kirjoitussarjan tässä osiossa en tarkkaan käy läpi Malaysia
Airlinesin lennon MH17 koneen pudottamista, (palaan tähän tapahtumaan tarkemmin
tulevissa osissa). Lukijoiden on kuitenkin, edellä kuvaamieni tapahtumien lisäksi,
hyvä muistaa tietyt faktat, joten lyhyenä kertauksena.
Malaysia Airlinesin lento MH17 (Schiphol, Amsterdam – Kuala
Lumpur) pudotettiin 17. heinäkuuta 2014 Itä-Ukrainan yllä, yhtiön Boeing
777-200ER:n pudottanut ohjus laukaistiin alueelta (Pervomaiskyin kylän
länsipuolelta), joka oli tuolloin Venäjän tukemien ja varustamien militanttijoukkojen
hallussa. Koneen pudottanut ohjus laukaistiin Venäjän maavoimiin kuuluvan 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin (2. pataljoonan) varustukseen kuuluvalta Novator 9K37 M1 Buk TELARilta nro. 332. Lennon MH17
tuhoutuessa ohjuksen taistelukärjen räjähdettyä ohjaamon vasemmalla puolella,
koneen henkilökunta ja matkustajat menehtyivät – 298 siviiliä kuoli.
Venäjän maavoimien 20. kaartin armeijaan kuuluva 53.
ilmatorjuntaohjusprikaati (sotilasyksikkö 32406) on rauhan aikana sijoitettu
Marshala Zhukovan länsipuolella sijaitsevaan tukikohtaan. Prikaatin komentajana
on toiminut vuodesta 2013 lähtien eversti Sergei B. Mutškajev. (2)
Upotuskuvassa Buk nro. 332 kuvattuna tukikohdan alueella, upotuskuva otettu
todennäköisimmin keväällä 2013.
Buk nro. 332 kuului 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2.
pataljoonan varustukseen, kyseisen pataljoonan komentajana oli ollut vuodesta
2012 Dmitri J. Trunin. (3) Hän oli 2. pataljoonan komentajana myös 17.
heinäkuuta 2014.
Marshala Zhukovan ympäristöön on sijoitettu 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin (sotilasyksikkö 32406) ohella sotilasyksiköt 35535
(448. ohjusprikaati) ja 42699 (kyseinen yksikkö on todennäköisesti jo
lakkautettu/ yhdistetty muihin sotilasyksiköihin).
Edellä esitettyyn Google Earth kuvaan upotettu kuva: 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoon kuuluva Novator
9K37 M1 Buk TELAR nro. 332 kuvattuna sotilastukikohdan alueella. Kuva on
todennäköisimmin otettu keväällä 2013. Kyseinen kuva on julkaistu ensimmäisen
kerran Bellingcatin toimesta 5. kesäkuuta 2017 julkaistussa artikkelissa ”Pre-MH17
Photograph of Buk 332 Discovered”, vinkin Bellingcatille kuvasta antoi
Twitter-käyttäjä @Sl0zhny.
Kuvakaappaus 23. kesäkuuta 2014 kuvatulta videolta. (4) 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa on liikkeellä kohti itää Kursk – Voronez
välisellä pikatiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298), videon kuvaushetkellä
kolonna on edennyt muutaman kilometrin päähän Marshala Zhukovasta sijaitsevasta
tukikohdastaan. Kuvassa trailerilla Buk TELAR tai latausvaunu. Kesäkuun 23.–25.
päivä liikkeellä oli yhteensä 45 prikaatin varustukseen kuuluvaa ajoneuvoa, muun
muassa seuraavat Buk M1 TELARit nro. 211,
212, 221, 231 ja 3x2 sekä ainakin yksi latausvaunu (TEL).
Kesäkuun 23. 2014 kuvatun kolonnan ajoneuvoyhdistelmä
sijoitettuna satelliittikartalle P298 pikatielle Marshala Zhukovan
koillispuolelle. Kesällä 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdasta lähti
matkaan kaksi erillistä kolonnaa, kummankin määränpään ollessa Venäjän ja
Ukrainan rajaseudulla Rostovin oblastissa. Toiseen pataljoonaan kuuluvaa
kalustoa oli liikkeellä 23.–25. kesäkuuta 2014 ja toinen kolonna (1.
pataljoonasta) oli liikkeellä 19.–21. heinäkuuta 2014, jälkimmäisen kolonnan määränpäänä
oli Kamensk-Šahtinskin alue Millerovosta etelään.
Kolonna videoitiin/ kuvattiin myös Troitskiyn taajama-alueella
sen joutuessa hidastamaan R190 (P190) pikatien ylittävän kaasuputken kohdalla.
Osa kolonnaan kuuluvista ajoneuvoyhdistelmistä joutui kiertämään kohdan
pientareen puolelta, koska ne eivät mahtuneet tien ylittävän
kaasuputkirakennelman alta. Troitskiysta on Stari Oskoliin, jossa kolonnaan
kuuluvista ajoneuvoista tehtiin runsaasti havaintoja, matkaa linnuntietä noin
25 km.
Kuvakaappaus Troitskiyssa kuvatulta videolta, kuvassa trailerilla
olevan Buk-M1 TELARin kyljessä huolimattomasti piiloon maalattu numero 332,
kyseessä on siis MH17 pudottanut Buk-M1 TELAR. Buk TELARia kuljettava
ajoneuvoyhdistelmä valmistautuu juuri kiertämään tien ylittävän kaasuputken.
Marshala Zhukovasta matkaan lähtenyt kolonna kuvattiin ja videoitiin
myös Staryi Oskolissa. Satelliittikarttakuvaan upotettu jotakuinkin oikealle
kohdalle (+/- 250 m) trailerilla oleva Buk TELAR, joka on numeroltaan 3xx,
todennäköisimmin juuri MH17 pudottanut 332. Upotuskuva on kuvakaappaus videolta
”Военная техника Старый Оскол”, (5) jota myös Bellingcat on hyödyntänyt
kolonnan reitin kartoituksessa.
Kuvakaappaus Staryi Oskolista videolta ”Военная техника
Старый Оскол”, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa liikkeellä kaupunkia
halkovalla prospekt Alekseya Ugarovalla, (vanhemmissa kartoissa tien nimeni on prospekt
Alekseya Ugarova – Metallurgov). Kuvassa Buk TELAR nro. 212, samassa
ryppäässä ovat TELARit nro. 221 ja 211 sekä latausvaunu. Marshala Zhukovassa
sijaitsevasta tukikohdasta matkaa on nyt taitettu noin 135 km.
Buk-M1 TELAR nro. 3x2 kuvattiin Ilovkan ja Aleksejevkan
välillä 24. kesäkuuta 2014. Samana päivänä 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
kalustoa kuljettanut kolonna kuvattiin Aleksejevkassa kääntymässä tieltä 14K-10
ul. Chapaevalle. Kyseisellä risteysalueella on muun muassa Gazpromin ja Rosneftin
huoltoasemat, upotuskuvassa kääntyvän kolonnan oikealle puolelle jää Gazpromin
huoltoasema. Videotallenne on ladattu muun muassa VK:hon käyttäjän A.I
toimesta nimellä ”Без названия”.
25.kesäkuuta 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa
kuvattiin ohi ajavaan autoon asennetulla kameralla. Kolonna oli kuvaushetkenä
Millerovon eteläpuolella ul. Artilleriyskajalla. Tietä myöten pääsee Ukrainan
rajan tuntumaan Voloshinen alueelle, jonne osa prikaatista oli sijoitettuna
kesällä 2014 useamman kuukauden ajan.
Street view -näkymä ul. Artilleriyaskajalta,
upotuskuvassa kuvakaappaus videolta ”Идут войска к границе трасса
Миллерово-Луганск”, jolla näkyy tunnistettavasti huomattavan paljon 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa. Saapuessaan Millerovon alueelle, kolonna
oli taittanut matkaa vajaat 600 km tukikohdastaan Marshala Zhukovasta.
Yhden sotilaan isä julkaisi sosiaalisessa mediassa kuvan
pojastaan ”Denisistä” Millerovo-kyltin vierellä (kyseessä sama ul.
Artilleriyskajalla sijaitseva ”Millerovo”-kyltti kuin edellä olevissa
kuvissa). (6) Toisessa isän julkaisemassa kuvassa poikansa ”Denis” on osin
naamioitujen kuorma-autojen edessä – kuvassa on selitys “2014-граница”
(2014-rajalla). Tuolloin 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin osia oli sijoitettuja
Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle Millerovon länsi- ja lounaispuolella
seuraavien paikkakuntien ja paikkojen – Duby, Mitjankinskaja
ja Chebotovka sekä Voloshino – läheisyyteen.
Alkuperäiset kuvat ”Denisistä” poistettiin hyvin pian niiden
julkaisun jälkeen. ”Denisistä” ja muista 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
sotilaista jäi kuitenkin niin paljon ”jälkiä” sosiaaliseen mediaan, että heidän
sijoittumisesta alueella kyettiin muodostamaan selkeä kuva.
Kesällä 2014 Venäjän maavoimien 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin osia oli sijoitettuna Ukrainan rajan tuntumaan,
Millerovon länsi- ja lounaispuolelle, useiden kuukausien ajan. Sijoitusalueet Dubyn,
Mitjankinskajan ja Chebotovkan sekä Voloshinon ympäristössä kyettiin
tunnistamaan sosiaaliseen mediaan jaettujen kuvien perusteella, eräissä
tapauksissa kuvien sijaintitietojen avulla.
Aiemmin mainitun ”Denisin” ja hänen isän ohella muun muassa
”Ruslan” jakoi sijaintitiedolla varustettuja kuvia sosiaaliseen mediaan
(upotuskuva).
Vastaavasti ”Pavel” jakoi Millerovon alueelta
kesäkuun 25. päivä kuvan VK:hon, jossa oli tekstinä ”На границу” (”Rajalle”),
hän jakoi Rostovin oblastin alueelta (johon Millerovokin kuuluu) vielä
elokuussa valokuvia VKontekteen. ”Pavelin” julkaisemissa kuvissa näkyy
tunnistettavasti 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa Ukrainan rajan
tuntumassa.
Kurskin alueelta siirrettiin Dubyn lähistölle heinäkuun 16.
päivään mennessä sotilaita myös toisesta yksiköstä, 16. erillisestä
elektronisen sodankäynnin prikaatista (sotilasyksikkö 64055). (7)
Seuraavassa osassa, jonka pyrin laatimaan mahdollisimman
pian, käyn samalla tavalla läpi MH17 pudottaneen Buk-M1 TELARin nro. 332 matkan
Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla 17. ja 18. heinäkuuta 2014.
Marko
Lähteet:
1. https://yle.fi/uutiset/3-11247522
3. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 94)
4. https://www.youtube.com/watch?v=5TIVzgj7884
5. https://www.youtube.com/watch?v=9JWUPGLqzZ4
6. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 40)
7. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 42)
Kirjoituksessa on hyödynnetty runsaasti Bellingcatin
julkaisemia katsauksia ”MH17 - Potential Suspects and Witnesses from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade” ja ”Exploring Russia's 53rd
Brigade's MH17 Convoy with StoryMap” sekä “Pre-MH17 Photograph of Buk332 Discovered”.
*: MH17 pudottaneen Buk-M1 TELARin tunnistenumero ei alun
perin ollut kokonaisuudessaan tiedossa, niinpä siitä käytettiin tunnistetta 3x2.
Lopulta, vertaamalla prikaatin kalustosta julkaistuja kuvia sekä TELARien
yksityiskohtia, varmennuttiin siitä, että TELAR 3x2 on TELAR nro. 332.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.