Viime aikoina mieleeni on kummunnut päivä toisensa perään
hajanaisia muistikuvia ja muistoja menneisyydestä – olen koettanut rakentaa
palapeliä sukuni kokemuksista talvisodan kohtalokkailta päiviltä ja viikoilta,
kuitenkaan onnistumatta siinä ja syykin tälle epäonnelle on ymmärrettävä.
Suvussani, kuten todennäköisesti monessa muussakin suvussa, sodasta ei puhuttu
– muistoja ei äidin suvun puolelta tallennettu ylös silloin kun sodan kokeneet
vielä olivat hengissä. Isän puolelta näin on onneksi tehty, itse tosin en
nuorena – sukukronikkaa lukiessani – ymmärtänyt tehdä riittävästi tarkentavia
kysymyksiä, joten niinpä nämäkin muistot jäävät vaille tarkennusta.
Yleensä tällaisia muisteloita kirjoittavat ihmiset, joilla
on jotain kerrottavaa, joiden suvun edesmenneet jäsenet ovat osallistuneet
ratkaiseviin taisteluihin, ehkäpä jopa mainetekoja tehden (tai, jos ei niitä
tehden, niin sellaisia nähden). Omalla kohdalla sankaritarinoiden kerronnalle
ei ole sijaa, ei etenkään talvisodassa, jolloin yksikään sukumme jäsenistä ei
rintamalle asti päässyt, eikä niitä merkittäviä muistoja löytynyt
kotirintamalta – Suomestakaan. Kuten otsikkokin jo kertoo, kirjoitukseni
talvisotamuisteloissa keskiöön nousee valtameri ja SS Koura
miehistöineen mutta ennen kuin ajelehdimme merivirtojen (ja höyrykoneen)
viemänä rannattomille ulapoille silmäys punaiseen Kemiin ja aikaan ennen
talvisotaa.
SS Koura, v. 1940.* |
Punaisesta Kemistä merille
Kirjoitin joulukuun 6. 2017 satavuotiaasta kansasta, joka
eheytyi yhdeksi. Kyseinen kirjoitus oli samalla lyhyt luotaus isäni puoleiseen
sukuun maamme itsenäistyessä vuonna 1917, kirjoitukseni kaari kantoi seuranneiden
(myrskyisten) vuosien kautta 30-luvun alkuun, mielenkiintoni kohdistuessa
edesmenneen vaarini isään, maanpetturuudesta tuomion saaneeseen kansanedustaja
Jaakko Enqvistiin, mutta vähäisemmässä määrin myös vaariini, Aarneen.
Jaakko Enqvist oli matkapuhuja, kertoman mukaan Työväen
ja Pienviljelijäin puolueeseen** kuulunut Jaakko oli oivallinen puhuja.
Ehkäpä puhelahjat veivät hänet Tyrnävältä Kemiin, ja siellä Kemin maalaiskunnan
kunnanvaltuustoon sekä 20-luvun alun myrskyisinä vuosina eduskuntaan Helsinkiin
saakka. Mutta ennen näitä vuosia hänelle syntyi poika, Aarne, jonka
”talvisodan” me tässä kirjoituksessa elämme uudelleen. Talvisota on
lainausmerkeissä olennaisesta syystä, koska vaarini elämä yhtyi SS Kouraan
sodan alla ja sota-aikana ja ollaksemme jälleen runollisia, voimme sanoa hänen
olleen aavan meren tuolla puolen kohtalokkaina sotakuukausina.
Lukemani mukaan Aarne oli jo pienenä poikana haaveillut
merimieselämästä istuessaan Kemin sataman pollarin nokassa laivoja katsellen.
Keväällä 1928 hänen elämänsä polku ristesi ”Kohtalon Iivarin” tien
kanssa, joka sattui kysymään häneltä (tietämättä kaipuusta merille): ”Etkö
sinä lähtisi laivaan”. Laiva, johon Aarne värväytyi, ei ollut kummoinen,
jos sitä edes saattoi laivaksi kutsuakaan. Kyseessä oli 25 hevosvoiman
moottorilla varustettu satamahinaaja Meriteeri, mutta 14-vuotiaalle
merimieselämästä haaveilleelle pojanklopille sekin oli jo haavekuvaa
konkreettisempi. Reilua vuosikymmentä ja monen monta hinaajaa ynnä ”pitkän
linjan” laivaa myöhemmin, syksyllä 1939, Aarne meni jälleen
remonttimieheksi SS Kouraan, jossa hän oli jo aiemmin työskennellyt
laivan kyntäessä merta aina Karibialle saakka. Aarne nousi Kouraan Oulussa.
”Siinä (SS Kourassa) oli silloin massalasti, joka oli
tarkoitus viedä Bostoniin, mutta juuri kun he olivat päässeet Ahvenanmaan ohi
tuli suunnitelmiin muutos, sillä saksalainen sotalaiva yhytti Kouran ja pakotti
sen tykinlaukauksella pysähtymään. Ensin saksalainen sotalaiva ampui
varoituslaukauksen Kouran keulan ohi, mutta koska suurta 5000 tonnin laivaa ei
pysäytetä hetkessä, ehti sotalaiva ampua vielä toisenkin kerran ennen kuin
laiva saatiin pysähtymään”.
Välikohtauksen jälkeen laivaan nousi saksalaissotilaita
aseineen varmistamaan, että aluksen miehistö noudattaa annettuja ohjeita. SS
Koura saateltiin Viinemyndiin (kyseessä on todennäköisesti Swinemünde,
joka toisen maailmansodan jälkeen luovutettiin Puolalle, saaden nykyisen
nimensä Świnoujście), jossa se ankkuroitiin keskelle jokea muiden
samalla tavalla takavarikoitujen laivojen viereen. SS Koura miehistöineen koki
sodan ensihyöyn merellä saksalaisten päätellessä Puolan sotaansa – toisena
maailmansotana tunnetuksi tullut sota oli Euroopassa alkanut. Swinemündessä SS
Koura oli kuuden viikon verran, kunnes sen matka jatkui. Miehistölle
koettelemus oli kuitenkin kova, koska siihen oli tarkoitus lastata vasta
Kööpenhaminassa riittävästi ruokaa ja muita tarve-aineita tulevaa merimatkaa
varten, joten etenkin tupakkamiehille kuusiviikkoinen odottelu oli ankaraa
aikaa – saksalaissotilailta ostettu ”rehutupakka” ei aina riittänyt korvikkeeksi.
Swinemündestä matka jatkui Kööpenhaminaan, josta –
”haettiin punkraus eli otettiin kolit omaan käyttöön,
proviantti eli ruokaa sekä tupakkaa tupakkamiehille. Kun laiva oli saatu
lastatuksi näillä tarvikkeilla, suuntasivat he matkansa kohti Amerikkaa. Juutinrauma
oli jo miinoitettu ja laivaan tuli miinaluotsi”.
Juutinrauman läpi ohjattiin kerralla pitkä letka laivoja,
mikä välillä hirvitti laivojen miehistöä, koska jokaisen laivan oli tehtävä
samanlaiset mutkat ja käännökset kuin edellä ajavan, eikä se ollut aivan helppoa
5000 tonnin rahtilaivalla. Miinaluotsin ohjattua letkan Pohjanmerelle, suuntasi
kukin alus omia reittejä määränpäähänsä. SS Kouralla se oli tuolloin Boston,
Yhdysvaltojen itärannikolla.
Sotajouluna 1939 SS Koura miehistöineen saapui Bostonista
tyhjänä New Yorkiin. Joulupyhien tähden, laivan oli odotettava arkea kaupungin
edustalla merellä. Toisin kuin nykyään, tuolloin laivojen lastaus ei tapahtunut
hetkessä, New Yorkissakin SS Koura viipyi viikonpäivät lastattavana.
New York taivaita hipovine rakennuksineen jäi taakse vuoden
vaihduttua, SS Kouran reitti Atlantin yli vei Lontooseen –
”Kanaalissa he joutuivat odottamaan miinaluotsia. Kanaali
oli täynnä upotettuja laivoja, jotka kuin sodan muistomerkit törröttivät
palaneina ja puoliksi veteen vajonneina meressä”. New Yorkissa, muutaman
karkurin tilalle otetut filippiiniläiset, säikähtivät näkyä kanaalissa niin,
että nukkuivat yönsä kannella pelätessään SS Kouran saavan saman kohtalon kuin
hylyt.
Sota lännessä ei vielä varsinaisesti ollut alkanut, käytiin ns. valesotaa. Lontoon jälkeen SS Koura risteili läntisessä Euroopassa satamasta toiseen, se ankkuroitui Hollantiin, jossa Aarne näki ensimmäisen kerran uutisfilmin talvisodasta – köyhästä, huonosti varustellusta armeijasta, joka kävi puolustustaistelua puna-armeijaa vastaan. Aarne piti filmiä propagandafilminä, koska hän ei saattanut uskoa sotilaiden varustuksen olevan niin kehnoa, amatöörimaista. Kyse ei kuitenkaan ollut propagandasta, kyseessä oli karun totuuden paljastanut uutisfilmi.
Hollannista SS Koura purjehti lyhyen tovin Belgiaan,
Antwerpeniin, josta matka jatkui tyhjänä Ranskaan, Le Havreen, missä alus
luovutettiin Suomen valtion käyttöön. Ranska oli luvannut Suomelle sotilasapua,
niinpä Kouraan oli tarkoitus lastata I maailmansodan aikuisia tykkejä Le
Havressa. Tykkien lastauksen ollessa käynnissä, annettiin vastakäsky, jonka
jälkeen aselasti purettiin pois Kourasta ja lastattiin viereen
ankkuroituneeseen Immo Ragnariin (elettiin maaliskuuta 1940, talvisota
oli jo päättynyt). Immo Ragnar oli jääkäri Ragnar Nordströmin laiva.
Immo Ragnarin kuljettaessa ”tykkilastin” Suomeen, oli
Koura miehistöineen jälleen vapaa purjehtimaan maailman merille. Ennen kuin
Saksa aloitti sodan lännessä huhtikuussa 1940 SS Koura oli jo Atlantilla kohteenaan
Savanna la Mar, Jamaikalla, josta Koura hakisi väripuulastin –
”ja koska oli sota-aika kokeiltiin Savanna la Mar’issa
laivan pelastusveneitä ja kävi niin hupaisasti, - - - että jokainen noista
veneistä vuoti kuin seula ja ne olisivat painuneet pohjaan, jolleivat olisi
ollut köysillä kiinni laivassa. Täysin käyttökelvottomat pelastusveneet
nostettiin takaisin paikoilleen ja niiden tehtävää toimittamaan rakennettiin
pelastuslauttoja”.
Paluumatkalla Ranskaan, SS Koura oli viikon päässä Euroopan
rannikosta, kun Ranska antautui Saksalle. Tieto Ranskan antautumisesta saatiin
radiolla keskelle Atlanttia, missä odotettiin vuorokausi uusia ohjeita. SS
Kouran uudeksi määränpääksi annettiin Chester Philadelphian kupeessa, jonne
väripuulasti lopulta päätyi. Chesteristä alus purjehti tyhjänä Delaware jokea
ylös Philadephiaan, jossa alukseen lastattiin kokonaista 22 000 tynnyriä
bensiiniä lastiksi. Laivan miehistöön edelleen kuuluvat filippiiniläiset
ottivat hatkat nähdessään aluksen lastin, heidän tilalle otettiin norjalaisia.
Vaarallinen lasti oli tarkoitus viedä Liinahamariin. Talvisodassa
Neuvostoliitto valloitti Liinahamarin, mutta Moskovan rauhassa 1940 alue
jäi Suomelle. Välirauhan aikana Liinahamari oli sekä Suomen että Ruotsin ainoa
vapaa huoltoreitti Saksan ja Neuvostoliiton valtapiirin ulkopuolelle.
SS Koura miehistöineen joutui odottamaan Philadelphiassa
pari kuukautta ”lastin päällä” lupaa päästä lähtemään. Parin kuukauden
viivyttelyn jälkeen englantilaiset antoivat alukselle luvan (tai määräyksen)
mennä Kirkwalliin, Englantiin, josta he saisivat lopullisen luvan. Atlantin
ylitykseen SS Koura liittyi osaksi saattuetta, keskellä Atlanttia saattueen
rahtilaivojen kapteenit päättivät olla purjehtimatta Kirkwalliin, he päättivät
kääntää laivojen kurssin kohti Islantia tarkoituksenaan kiertää saari ja mennä
sen ”takaa” Liinahamariin.
Onnettomuudeksi Kouran kattila puhkesi kesken matkan ennen
kuin he olivat ehtineet edes Islantiin, heidän oli jätettävä saattue
korjatakseen vahingon. Koura kellui vuorokauden verran avuttomana keskellä
valtamerta miehistön valmistellessa alusta korjaukseen ja Aarnen lopulta
korjatessa kattilan.
”Ensin puhkeamaan porattiin reikä, ja sitten Aarne
pesässä ollen ujutti pitkillä pihdeillä pultin reiän läpi, ja kun se oli
onnistunut, kiristettiin ulkopuolelta ”paikka” mutterilla tiiviiksi.”
Korjausurakan jälkeen SS Koura, yksin, saattueesta jälkeen
jääneenä, jatkoi matkaa kohti Islantia kiertääkseen saaren. Islannin
pohjoispuolella Kouran matka keskeytyi, Royal Navy’n vahvuuteen kuuluvan
sota-aluksen pysäytettyä aluksen, määrätessä sen seuraamaan itseään
Reykjavikiin, jossa he joutuivat olemaan kolmisen viikkoa, josta heidän
ohjattiin Färsaarille brittien tarkastusasemalle. Färsaarilla Kouralle värvätyt
norjalaiset merimiehet internoitiin, loppumatkan Liinahamariin Koura ajoi
vajaalla miehistöllä niin, että kokkikin joutui lämmittämään.
”Liinahamarin edustalla he joutuivat odottamaan luotsia,
jota lupauksista huolimatta ei kuulunut missään säällisessä ajassa.
Odotettuaan aikansa luotsia tämän antamatta elonmerkkiä
itsestään päätti kippari lähteä matkaan ilman luotsia niin vaarallista kuin se olisikin
miinojen takia varsinkin bensiinilastissa. Onni oli ollut heille suosiollinen
koko matkan eikä se jättänyt heitä tässä viimeisessäkään vaiheessa.
Onnellisesti he pääsivät Liinahamariin, mihin bensiinilasti purettiin.
Bensiinilastin ohella oli Jamaikalta asti tuotu sadan litran tynnyrillinen
rommia, joka oli tarkoitettu laivanvarustajalle”.
Siitä ei ollut tietoa, kuinka monta litraa sadasta
rommilitrasta loputa päätyi laivanvarustajalle, moni mies oli merellä ottanut ”näytteen”
rommilastista.
Aarnen ja SS Kouran tiet erosivat Liinahamarissa. SS Koura***
suuntasi seuraavalla matkalla Etelä-Amerikkaan hakemaan kahvia, Aarne
vastaavasti päätyi sotaväkeen. 30-luvun puolivälissä Aarne ei ollut
kutsunnoissa kelvannut sotaväkeen, hänet oli laitettu silloiseen b-luokkaan,
mikä todennäköisesti johtui isänsä Jaakko Enqvistin taustasta kommunistina –
isänsä tausta heitti epäilyksen varjon myös pojan ylle.
Vuoden 1941 alkupuolella Saunakankaan varuskunta kutsui
Aarnea, mitä mahtoi paljon kokenut mies miettiä tuolloin mennessään poikain
keskelle miestenkouluun, aistiko tuulen suunnan muuttuvan?
Isäni äiti K. eli talvisodan aikaan aikuistuvan
naisen elämää Perämeren rannikolla, Kemissä. Tiedossani ei ole, että hän olisi
kokenut merkittäviä elämänmuutoksia tahi tapahtumia talvisodan kuluessa,
todennäköisesti hän kävi töissä, sillä olihan hänkin aloittanut työnteon jo
varsin nuorena – viisitoistakesäisenä, joitain vuosia ennen talvisodan alkua,
osuuskaupassa Koivuharjulla.
Talvisodassa sotatoimet eivät tietojeni mukaan ulottuneet edes pommitusten muodossa Kemiin, sota kuitenkin oli läsnä päivittäisessä elämässä, sillä Kemin ja Keminmaan alueen reserviläisistä kootut joukko-osastot kokivat merkittäviä tappioita talvisodan aikana etenkin Suomussalmen ja Kuhmon taisteluissa.
Marko
Lainaukset A. Enqvistin kirjoittamasta sukukronikasta.
Täsmennyksiä ja huomioita:
*: Kuva A. Enqvistin muistiinpanoista, kuvan ottaja ei ole
tiedossa.
**: Jaakko Enqvist kuului eduskuntakaudellaan Suomen
sosialistisen työväenpuolueen eduskuntaryhmään, johon ilmeisesti kuului
edustajia Suomen sosialistisen
työväenpuolueen lisäksi Suomen Työväenpuolueesta sekä Sosialistisesta
Työväen ja Pienviljelijöiden vaalijärjestöstä, joista viimeisimmän
listoilta Jaakko Enqvist tietojeni mukaan valittiin eduskuntaan. Hän ehti istua
eduskunnassa 05.09.1922–17.10.1923 välisen ajan. Syksyllä 1923 hänet
pidätettiin 22 muun puolueen edustajan kanssa ja lopulta tuomittiin ”maanpetoksellisesta
toiminnasta”. Tuomion hän istui Tammisaaren pakkotyölaitoksella.
***: Elokuussa 1941 SS Kouran saavuttua Kuubaan, saaren
hallinto otti aluksen haltuunsa ja siirsi sen oman lippunsa alle, jolloin aluksen
senhetkinen miehistö internoitiin Kuubaan. Toisen maailmansodan jälkeen,
maaliskuussa 1947, alus palautettiin omistajayhtiö Kouran Laiva Oy:lle.
Kuva via Äänimeri. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.