Tänään kuudes joulukuuta juhlimme
satavuotiasta Suomea – itsenäisyysjulistus annettiin vaikeina aikoina rohkeiden
ihmisten toimesta – olisi perin kummallista, jollen minä, myös turvallisuuspolitiikasta
ynnä suomettumisesta, kirjoittava bloggari ”raapustaisi” riviäkään
itsenäisyyspäivänämme. Ollakseni rehellinen, pääni tuntui lyövän tyhjää, en
oikein tiennyt mistä kirjoitta ja miten, koska kaikki olennainen on kirjoitettu
sataan kertaan.
Olisiko edes järkevää itsensä
tähden ja muodonvuoksi kirjoittaa muutama rivi toivottaen samalla Suomelle ja
meille suomalaisille hyvää itsenäisyyspäivää. Olisinko kirjoittanut mitään,
jollei toimittaja Laura Halminen
olisi kirjoittanut maanantaina 4. joulukuuta Helsingin Sanomiin kolumnin 18-vuotiaasta nuoresta miehestä, joka
teki sata vuotta sitten valinnan, kuten Halminen kirjoitti ”Emil Vaateri jätti kotinsa ja lähti
sisällissodan kuohuista Venäjälle” – mutta vielä enemmän minua kosketti
seuraava:
”Historia ei muutu sillä, mitä siitä nyt ajattelemme. Velvollisuutemme
on tunnustaa tapahtuneet ja kertoa niistä.” (1)
Tuolloin minulle alkoi hahmottua
se mistä kirjoittaisin – mitä kertoisin. Se mitä kirjoitan, kattaa monella
tapaa itsenäistyneen Suomen ensimmäisten vuosien tapahtumat ja se johon päätän
lyhyen kirjoitukseni, kertoo kansasta, joka eheytyi kahtiajakautumisen jälkeen
taistellen vapaudesta, säilyttäen sen.
Olisin voinut valita
lähestymiskulmaksi rikkaan talollisen, taistelun valkoisten puolesta,
sankarillisen kuoleman Viipurissa ja hautajaiset, joihin osallistui satamäärin
miehistöä ja upseereita. Olisin voinut kertoa äitini isän läheisten vaiheista,
mutta nyt unohdan sen puolen 1918 tapahtumista – kohdistan katseeni Kemiin ja
isäni sukuun, jossa rikkauksista ei edes saatettu haaveilla 1900-luvun
ensimmäisinä vuosikymmeninä.
Nyt jo edesmenneen vaarini isä – Jaakko – asui lastensa ynnä ”huushollarskan” kanssa pienessä
huoneessa Kemiyhtiön asunnossa, jonka
ainoa ikkuna avautui etelään. Vaarini oli menettänyt äitinsä ”laakiin”, kuten
aivohalvausta tuolloin nimitettiin, olleessaan viiden vanha. Perhe jäi isän
elätettäväksi, myöhemmin mukaan astui ”huushollarska” S. Jaakko eli S:n kanssa ns. susiparina elämänsä loppuun saakka,
30-luvun ensimmäisille vuosille, mutta tuolloin Suomen itsenäisyyden
ensimmäisinä vuosina – vaarini kertoman mukaan – tuntui kuin isä Jaakko ei
olisi kotona ollutkaan, niin vähän häntä näkyi.
Jaakko – Jaakko Enqvist – oli matkapuhuja, kertoman mukaan Työväen ja Pienviljelijäin puolueeseen
kuulunut Jaakko oli oivallinen puhuja. Ehkäpä puhelahjat veivät hänet
Tyrnävältä Kemiin, ja siellä Kemin maalaiskunnan kunnanvaltuustoon sekä
20-luvun alun myrskyisinä vuosina aina Helsinkiin saakka. Tiedetään, että 1922
Jaakko Enqvist asettui ehdolle eduskuntavaaleissa puolueensa listoille tullen
myös valituksi kansanedustajaksi. (2) Eduskuntaryhmä, johon hän kuului, oli Suomen sosialistinen työväenpuolue –
todennäköisesti sosialistipuolueet yhdistyivät yhdeksi tahi pienpuolue sulautui
suurempaan, josta johtuen eduskuntaryhmän nimi on eri kuin puolue, jonka
listoille Jaakko oli asettunut ehdolle.
Tehtäväni ei ole tuomita Jaakon
valintoja, on ymmärrettävää, että pohjoisessa, perheessä ja suvussa, johon
rikkautta ei ollut kertynyt, jossa kouluja ei merkittävässä määrin oltu käyty,
valinnat olivat vähissä, jos halusi vaikuttaa, jos tunti ideologista vetoa
suuntaan tahi toiseen. Luontevin valinta Jaakon kaltaisille aktiiveille olivat
työläisvallankumouksesta haaveilleet ja sellaista suunnitelleet ”punaiset puolueet”.
Tietämäni mukaan
Jaakko oli ennen muuta puhuja – olisiko ollut jopa pasifisti – hänen ei tiedetä
tarttuneen aseeseen edes sisällissodan aikana. Hän osasi puhua ja sitä hän
tekikin jo ennen kansanedustajuutta kuin myös sen aikana. Minulla on otteita
hänen lukuisista puheista eduskunnassa, mutta tähän hätään en niitä valtaisista
muistiinpanokuormistani löytänyt – idealismi paatoksellisuuteen yhdistettynä
niistä kuultaa läpi, voimakas kritiikki oikeistolaisia voimia ynnä ohranaa kohtaan. Ohranaksi hän nimitti
poliisilaitosta 20-luvulla.
Kommunismin pelko oli Suomessa voimakasta
20-luvulla, ymmärrettävistä syistä johtuen, ja kuten suurin osa
kommunistikansanedustajista Jaakkokin pidätettiin ja hänet asetettiin
syytteeseen maanpetoksellisesta
toiminnasta. Pidätettynä Jaakko oli kahdesti, ensin tutkintavankeudessa
1924 kahdeksan kuukautta, välillä ennen lopullisen tuomion julistamista hän
pääsi vapauteen. Jaakko Enqvist pidätettiin toistamiseen ollessaan kotona
Kemissä. Pidätys suoritettiin keskellä yötä, ensitöikseen ”ohrana” kävelytti
hänet Karihaaran putkaan kävelymatkan päähän kotoa, josta hänet siirrettiin
pahamaineiseen Tammisaaren pakkotyölaitokseen kärsimään vuoden ja kahdeksan
kuukauden tuomionsa loppuun, tuomiosta ei vähennetty hänen
tutkintovankeusaikaa. Syystä tai toisesta johtuen kuitenkaan kaikki
kommunistiset kansanedustajat eivät joutuneet kärsimään tuomiota, eräs
kemiläinen kansanedustajaksi valittu veturinkuljettaja selvisi silkalla
säikähdyksellä pidätysaallosta.
Vuoden 1926 kesällä Tammisaaresta
palasi niin fyysisesti kuin myös henkisesti muuttunut – murtunut – mies. Laiha
mies, jolla oli suuri ”vesimaha”, oli kuin varjo entisestään. Hän oli
menettänyt ihanteensa, kieltäytyi kutsuista liittyä maanalaiseen kommunistiseen
liikkeeseen. Jaakko oli vain tuumannut politiikasta: ”Siitä ei ole muuta hyötyä kuin pääsee lusimaan”.
Pakkotyölaitostuomio seurasi
Jaakkoa palattuaan Kemiin. Entinen työnantaja Kemiyhtiö ei halunnut ottaa häntä
palvelukseen, moni muu yritys sulki porttinsa entiseltä kommunistilta –
maanpetturilta. Paikallinen Osuuskauppa
oli niitä harvoja yhtiöitä, joka palkkasi töihin kommunisteja ja sosialisteja –
sieltä entinen kansanedustaja sai työtä tehden varastomiehen ja apumiehen töitä.
30-luvun alun ”hurjat vuodet”
löivät laineina pohjoiseenkin. Tiedämme, että Jaakkoa oli useamman kerran
etsitty ”oikeistovoimien” taholta – hänet haluttiin kyydittää itään rajalle ja muiluttaa Neuvostoliittoon. Osuuskaupan korkeat aidan ja suljetut portit
suojelivat entistä – intohimonsa kadottanutta – kommunistia. Lukemattomia öinä, Jaakon yöpyessä keskusvaraston hissikonehuoneessa suojassa, Osuuskaupan portilla väijyvät ”äärimmäisyysaineksiin” kuuluvat miehet.
Ehkäpä Jaakon kova kohtalo sai vaarini
siskon E:n tekemään valintansa,
niinpä hän 30-luvun alkupuolella pakkasi laukkunsa, jätti Kemin taakseen,
päätyi lopulta neuvostovaltioon – Leningradiin – jossa hänen tiedetään
osallistuneen seminaariin sekä toimineen opettajana. Saamiemme tietojen mukaan E.
kuoli keuhkotautiin Neuvostoliitossa. Sen tarkempia tutkimuksia hänen
kohtalosta ei tuolloin tehty, ne koettiin tarpeettomiksi. Eikä todennäköisesti
mieltä askarruttaviin kysymyksiin olisi koskaan saatu vastauksia.
Vuoden 1933 tammikuussa Jaakko Enqvistin maallinen vaellus
päättyi.
* * *
30-luvulla kommunismin stigma oli
vielä voimakas, niinpä vaariani ei koskaan huolittu suorittamaan asepalvelusta –
oliko kenties tuumattu ”Kommunistin
poikaa ei tänne huolita”.
Vuosikymmenen aikana moni asia
maassamme muuttui, talvisotaan ”pitkillä linjoilla” eli Atlantin
valtameren ylittävillä linjoilla seilannut merimies - vaarini - ei ehtinyt. Talvisodan
alkaessa kauppalaivastoon kuulunut alus seilasi Amerikan rannikkoa, sodan
kuluessa se purjehti valtameren yli Eurooppaan – Ranskassa alukseen suunniteltiin
lastattavan tykkejä, jotka oli tarkoitus toimittaa Suomeen. Hitlerin hyökkäys Ranskaan
muutti suunnitelmat ja S/S Koura jätti
Ranskan satamat taakseen.
Ennen jatkosodan alkua S/S Koura palasi Liinahamariin, jossa vaarini
lopulta jätti laivan. Jonkin ajan kuluttua hän oli Sallan seudulla saamassa
pikaista varusmieskoulutusta, nuorten poikain parissa. Sallan rajalta joukko-osasto
siirrettiin lopulta Kuusamoon Pistojoelle kahdennentoista jalkaväkirykmentin
seitsemänteen komppaniaan, jonka komentajana toimi eversti Puroma. Minulle tuntemattomaksi jääneen, venäläisten miehittämän
kukkulan valloitusyrityksessä, vaarini haavoittui – jalkaan osui kaksi luotia.
Sota oli sillä erää sodittu.
1918 kahtiajakautunut kansa oli
30-luvun loppuun mennessä yhdistynyt niin, että se taisteli vapaudestaan
onnistuneesti. Miehet ja naiset taustaan ja yhteiskuntaluokkaan katsomatta
astuivat puolustamaan tahi palvelemaan maataan – sotakirveet oli viimein haudattu.
Oli annettu anteeksi ja puolustettiin yhdessä tätä maata puna-armeijaa vastaan
ja oltiinpa valmiit yhdessä vaatimaan hyvitystä 1941 alkaneessa jatkosodassa.
Minulle tämä Suomen rivien
yhdistyminen on se merkittävin ihme – tänä päivänä katson ympärilleni
kummeksuen nähdessäni tämän kansan hajaantuvan ja kääntyvän toinen toistaan
vastaan. Toki pieninä ryhminä, osa ideologisista, osa muista syistä johtuen –
joukossa on varmasti opportunisteja, kuten oli sata vuotta sittenkin. En nyt
maalaa piruja seinille, eiköhän tämä – puolustamisen arvoinen demokratia –
selviä tulevista myrskyistä.
Minä sytytän kynttilän heille,
jotka yhdistivät rivinsä, unohtivat kaunansa ja taistelivat – kuka mitenkin –
Suomen puolesta.
Marko
Kirjoituksessa hyödynnetty setäni A. Enqvistin suorittamaa sukututkimusta ja isovanhempieni
haastattelua. Tekstissä käytetty puolueista ja tahoista nimiä, jotka
sukukronikassa esiintyvät.
Suomenlinnassa kesällä 2015. (kuva: Marko Enqvist). |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.