keskiviikko 16. joulukuuta 2020

MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan Buk-M1 TELAR miehitetyssä Itä-Ukrainassa

Aloitin pienimuotoisen MH17-projektin julkaisemalla lauantaina 12. joulukuuta blogin ”MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle”, jossa kävin läpi kyseisen prikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matkan tukikohdastaan Marshala Zhukovasta, Kurskin itäpuolelta, satojen kilometrien päähän Venäjän ja Ukrainan rajaseudulle, Millerovon länsi- ja lounaispuolelle. Tässä kirjoituksessa tarkoituksenani on käydä läpi 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalustoon kuuluneen Buk-M1 TELARin nro. 332 tunnettu matka Itä-Ukrainassa, Venäjän varustamien ja merkittävältä osin venäläisupseerien johtamien joukkojen hallinnassa olevalla alueella.

Malaysia Airlinesin lentoa MH17 edeltävänä iltana (16. heinäkuuta 2014) käydään kohtalokas puhelu kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja asevoimia tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, niin että alueen militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. Suojaksi lisääntynyttä Ukrainan ilmavoimien aktiivisuutta vastaan militantit tarvitsivat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa – puhelun kuluessa toivottiin nimenomaan Bukia (eli 9K37M1 Buk-M1 ilmatorjuntajärjestelmää), jollainen heille luvattiin toimittaa. (1)

Ensimmäinen havainto Buk-M1 TELARista nro. 332 Ukrainan maaperällä tehtiin Sorokinessa (ent. Krasnodon) klo 04:28, 17. heinäkuuta 2014. Samalta aamulta kolonnasta on havainto myös Hartsyzkista Makiivkan itäpuolelta ennen ensimmäisiä julkaistuja kuvia Donetskista aamulta 17. heinäkuuta 2014.















Aamulla 17. heinäkuuta 2014 Buk-M1 nro. 332 kuvattiin trailerilla Donetskissa prospekt Illitšan ja Šahtobudivnykiv bulevardin risteyksessä, (kuva otettiin prospekt Illitša 78:n kohdalta). Lokakuussa 2017 julkaistu kuva oli ensimmäinen kuvallinen todiste Buk-M1 nro. 332 saapumisesta Donetskiin, mutta jo heinäkuun 17. 2014 julkaistiin viesti Bukia kuljettaneen kolonnan saapumisesta Makiivkan suunnalta Donetskiin:

Плохие новости.

В районе 9 часов из Макеевки в сторону Донецка по макеевскому шоссе проследовал тягач на платформе которого был установлен ЗРК Букм1-м2?

Указанная ЗРК проследовала до пересечения с бульваром Шахтостроителей. Ее сопровождал конвой в составе, 1 паркетник серого цвета Rav4, комуфлированный автомобиль УАЗ и микроавтобус хюндай синего цвета с тонировкой. По состоянию на 9–15 комплекс находился на пересечении Шахтостроителей и Ильича. Боевики повыходили из автомобилей заняв таким образом 2 крайних левых полосы движения. Очевидно, ожидали дальнейших логистических указаний.”* (2)











17. heinäkuuta 2014 Paris Matchin toimittaja kuvasi Makiivs’ken pikatiellä (H21) Buk-M1 TELARia nro. 332 kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän pysähtyneenä pikatien levennykselle. (3) Paris Matchin toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen puhelinnumeroon, numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsee Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19) Kyivskyin alueella muutaman kilometrin päässä Donetskin keskustasta.

Venäjän proxy-joukot käyttivät samaista traileria ja Volvoa muihinkin kalustokuljetuksiin sotatoimialueella kesän ja syksyn 2014 aikana. (4) (Se siitä varastamisesta!)










Heinäkuun 17. päivä 2014, kello 10:10** Buk-M1 nro. 332 kuljettanut ajoneuvokolonna kuvattiin autokameralla videolle Makiivkan eteläosassa vul. Avtotransportnalla, Kapitalnajan puiston kohdalla. Kolonna oli tuolloin matkalla kohti itää valtatielle H21 ja siihen kuului kaksi citymaasturia, Volvon vetämä traileri, jolla Buk-M1 oli sekä UAZ-maastoauto. Yllä oleva kuva on kuvakaappaus videolta ”Бук”, jonka Іван Оліфіренко latasi toukokuussa 2016 Youtubeen. Kyseisen videon merkittävyyden havaitsivat ensinnä @AmishJihadi ja @loondale, joista @AmishJihadi seuraa edelleen hyvin aktiivisesti MH17 tutkintaa osallistuen myös aiheesta käytäviin keskusteluihin.










Kuvakaappaus Volvosta ja trailerilla olevasta Buk-M1 TELARista sijoitettu satelliittikuvaan vul. Avtotransportnalla, eteläisessä Makiivkassa.











Autokameralla kuvatun videon kuvausajankohta oli tiedossa, joten yksityinen tiedusteluyhtiö Stratfor hankki käyttöönsä alueelta otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat sen, että kyseinen Buk-M1 TELARia kuljettaneesta kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä ajankohtana kyseisessä paikassa. (5) (Huom. satelliittikuvassa pohjoinen oikealla. Volvon vetämä traileri on edennyt noin 550 metriä koilliseen vul. Avtotransportnajaa ”Бук”-videon kuvauspaikalta).









Heinäkuun 17. päivä, kello 11:00 – 12:00 välisenä aikana ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin pikkukaupungin ja sen jälkeen Šah’tarskin jatkaen matkaa kohti Torezia pikatie H21:tä myöten. Yllä kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-M1-kolonna kuvattuna Zuhresissa sen edetessä vul. Karl Marks’ia (H21) myöten kohti koillista. (Kuvakaappaus Youtube-videolta).









Samana päivänä, kello 12:00 – 12:45 välisenä aikana Buk-M1 TELARia trailerilla vetänyt Volvo ja niitä saattaneet ajoneuvot saapuvat Toreziin lännestä poistuen kaupungista itään, Snižnen suuntaan. Buk-M1 TELAR nro. 332 trailerilla, kuvattuna Torezissa 17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteyksessä.










Torezista MH17 pudottamisen rikostutkinnasta vastaavalla JIT:llä on ollut käytössään julkaisematonta kuva-aineistoa. Suojatakseen kuvasarjan ottajaa, kuvista on poistettu kaikki muut tunnistamista helpottavat kohdat. Tämän jälkeen julkisesti on näytetty vain kuvat kohteesta eli traileria vetänyt Volvo sekä trailerilla ollut Buk-M1 TELAR ja kaksi muuta kolonnaan kuulunutta ajoneuvoa. (6) Trailerilla olevan Buk-M1 TELARin yksityiskohtia on verrattu muihin reitin varrelta otettuihin kuviin Buk-M1 TELARista, jolloin on varmistunut se, että kyseessä on yksi ja sama TELAR eli nro. 332.










Iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014 kello 13:00 aikoihin ns. Buk-kolonna saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin kello 13:30, jonka jälkeen Buk-M1 TELARilla ajettiin Snižnestä etelän suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu sosiaalisessa mediassa ainakin yksi valokuva ja video (kumpikin upotuskuvina satelliittikuvassa).















Buk-M1 nro. 332 kuvattiin vul. Karapetjanalla Snižnessä iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Matkaa tielle T0522, jolla se videoitiin seuraavan kerran, on noin 1,2 kilometriä. (Kuva via @GirkinGirkin).










Buk-M1 TELAR nro. 332 ajamassa kohti Pervomaiskyin kylää tiellä T0522 iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Pervomaiskyin kylästä länteen sijaitsevalta pellolta kyseinen TELAR laukaisi MH17 pudottaneen ohjuksen jokunen tunti myöhemmin. Paikalta, jolla Buk-M1 kuvaushetkenä on, on matkaa Pervomaiskyin kylän alueelle reilut 5000 metriä.

Kuvakaappaus videolta ”Орудие убийства малайзийцев Снежное 17 07 2014”. (Huom. alkuperäinen video on poistettu youtubesta).










Like M58, X48 was present at the firing location. In short, this witness states that on July 17, 2014 in the afternoon, near a blockade of the self-proclaimed DPR on the road from Snizhne to Saur-Mogila, he saw a Buk driving and hear minutes later that a missile was launched. X48 saw the field catch fire and pinpoints where the missile was launched. That is the same location as emerged in the satellite image study. X48 states that the Buk drove to the road after the missile’s launch and also that there were four soldiers in an equal uniform. The uniform was khaki, with a helmet with those ears attached. These soldiers looked different from those at the blockade post”. (7)

Heinäkuun 17. päivä 2014, kello 16:19:56 lennon MH17 ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.

Kello 16:20:xx Malaysian Airlines lento MH17 tuhoutui Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin 2. pataljoonan kalustoon kuuluneesta Buk-M1 TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä, takaa katsottuna, lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Ohjus laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta Pervomaisken kylästä lounaaseen. Kaikki Malaysia Airlinesin lennon MH17 298 matkustajaa ja henkilökunnan jäsentä kuolivat tämän terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena. Merkittävin osa ilmatorjuntaohjuksen pudottaman koneen kappaleista putosi Hrabove – Rozsypne – Petropavlivka -kolmion alueelle. (8) 










Julkaistujen tietojen mukaan ukrainalaistaustainen Leonid ”Krot” Khartšenko oli vastuussa Buk-M1 TELARin n:o 332 siirroista Ukrainan maaperällä, hän oli todennäköisesti läsnä, kun lennon MH17 pudottanut ohjus laukaistiin. Khartšenkon vastuulla oli Buk-M1 TELARin siirto Snižnen alueelta takaisin Venäjälle.

Heinäkuun 17. päivänä, illalla kello 21:30 jälkeen Igor ”Strelkov” Girkin soittaa Sergei Dubinskille, antaen käskyn siirtää Buk-M1 TELAR saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle rajalle ja toimittaa se näin Venäjälle. Noin tuntia myöhemmin, kello 22:35 Dubinski vastaavasti antoi käskyn Khartšenkolle toimittaa Buk-M1 TELAR Luhanskin alueella Venäjän rajalle ja luovuttaa se siellä henkilölle, joka saapuu noutamaan sitä. Käskyn saatuaan Khartšenko kokosi ryhmän suojaamaan Buk-M1 TELARin kuljettamista takaisin Venäjälle käytössään olevalla trailerilla.

On todennäköistä, että Buk-M1 TELAR nro. 332 oli kätkettynä jonnekin Snižnen alueelle iltapäivän ja illan (17. heinäkuuta) ajan, sillä ohjuksen laukaisun ja ilta puolenkymmenen (Girkinin soitto) välillä Buk-M1:den ympärillä vallitsi syvä hiljaisuus.

JIT:n julkaisemien tietojen mukaan Buk-M1 TELAR siirrettiin Snižnen alueelta Venäjälle seuraavien reittipisteiden kautta:

Khrustalnyi (entinen Krasnyi Lutš) – FashchivkaDebaltsevePerevalskLuhansk, jossa Buk-M1 TELARia kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan Buk-M1 nro. 332 trailerilla noin kello 05:xx – KhriashchuvateMolodonvardiyskSukhodilskSjevernyi, josta Buk-TELAR  siirtyi Venäjän puolelle heinäkuun 18. 2014, puhelintietojen mukaan kello 07:15.










Kello viiden aikaan aamulla (18. heinäkuuta 2014) Buk-M1 TELARia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle vul. Nechuya-Levyts'koholla Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjeverne. (9) Videolla on nähtävissä, Buk-M1:ssä olevan enää kolme ohjusta neljän sijaan, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-TELARista ammuttiin lento MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus. Risteysaluetta voi tarkastella ”улица Нечуя-Левицкого”-linkistä.

Samaisena aamuna (18. heinäkuuta 2014) aamuseitsemän aikoihin Buk-M1 TELARia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta Venäjän puolelle, puhelutietojen perusteella Buk-M1 siirrettiin Ukrainan alueelta Venäjälle Sjevernyin kautta.










Päivää myöhemmin 19. heinäkuuta 2014 Kamensk-Šahtinskissa Venäjällä kuvattiin todennäköisesti 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-ilmatorjuntajärjestelmään kuuluva latauslavetti 9A39 M1, nro. x23. Kuvauspaikalta on linnuntietä reilut 24 kilometriä Ukrainan ja Venäjän väliselle rajaosuudelle, joka tuolloin – heinäkuussa 2014 – oli osin venäläisjoukkojen hallinnassa.

Tämän Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamista käsittelevän kirjoitussarjan seuraavassa osassa käyn läpi Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatia sekä Alankomaissa käynnissä olevassa MH17-oikeudenkäynnissä syytettyinä olevan nelikon – Igor ”Strelkov” Girkin, Sergei “Khmury” Dubinski ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä ukrainalaistaustainen Leonid ”Krot” Khartšenko – kytkeytymistä Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen.

 

Marko

 

Lähteet:

1. https://www.bbc.com/news/av/world-europe-37499811 

2. https://vk.com/wall-67445695_68330 

3. https://www.parismatch.com/Actu/International/EXCLU-MATCH-Un-camion-vole-pour-transporter-le-systeme-lance-missiles-577289 

4. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/06/30/low-loader/ 

5. https://worldview.stratfor.com/article/examining-evidence-russias-involvement-malaysia-airlines-crash 

6. https://www.youtube.com/watch?v=Sf6gJ8NDhYA 

7. http://www.whathappenedtoflightmh17.com/another-indication-for-russian-involvement-witness-x48-saw-four-soldiers-wearing-helmets-with-ear-flaps-near-the-launcher-the-day-mh17-was-shot-down/ 

8. http://graphics.wsj.com/mh17-crash-map/ 

9. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/05/29/whos-lying-an-in-depth-analysis-of-the-luhansk-buk-video/ 


Kirjoituksessa on hyödynnetty myös muita lähteitä, kuten Bellingcatin julkaisemia katsauksia ”MH17 - Potential Suspects and Witnesses from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade” ja ”Exploring Russia's 53rd Brigade's MH17 Convoy with StoryMap”.

*: ”Bad news. Around 9am, a hauler was going along the Makeevka highway from Makeevka in the direction of Donetsk. On the platform was a BukM1-M2? This AAMS proceeded to the intersection with Shakhtostroiteley Boulevard. The system was accompanied by a convoy that was composed of 1 gray Rav4 SUV, a camouflaged UAZ, and a dark blue Hyundai van with tinted windows. As of 9:15am, the vehicle was located at the intersection of Shakhtostroiteley and Ilycha. The militants got out of their cars, blocking 2 of the far left lanes. Obviously, they were waiting for logistical guidance.” (Bellingcat).

**: Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla osa käyttää miehityshallinnon määräyksen mukaisesti Moskovan aikaa, osa pitäytyy edelleen Ukrainan ajassa, mikä voi aiheuttaa hämmennystä lukijoissa. Kesällä 2014 käytäntö oli hyvin kirjava, eivätkä miehitettyjen alueiden asukkaat aina itsekään olleet varmoja, mitä aikaa tarkoitettiin ”arkipuheessa”.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.