Aloitin pienimuotoisen MH17-projektin julkaisemalla
lauantaina 12. joulukuuta blogin ”MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle”, jossa kävin läpi
kyseisen prikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matkan tukikohdastaan
Marshala Zhukovasta, Kurskin itäpuolelta, satojen kilometrien päähän Venäjän ja
Ukrainan rajaseudulle, Millerovon länsi- ja lounaispuolelle. Tässä
kirjoituksessa tarkoituksenani on käydä läpi 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2.
pataljoonan kalustoon kuuluneen Buk-M1 TELARin nro. 332 tunnettu
matka Itä-Ukrainassa, Venäjän varustamien ja merkittävältä osin
venäläisupseerien johtamien joukkojen hallinnassa olevalla alueella.
Malaysia Airlinesin lentoa MH17 edeltävänä iltana (16.
heinäkuuta 2014) käydään kohtalokas puhelu kahden henkilön välillä, puhelun
sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi
Ukrainan asevoimien ja asevoimia tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän
kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, niin että alueen
militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja
pian. Suojaksi lisääntynyttä Ukrainan ilmavoimien aktiivisuutta vastaan
militantit tarvitsivat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa – puhelun kuluessa
toivottiin nimenomaan Bukia (eli 9K37M1 Buk-M1 ilmatorjuntajärjestelmää),
jollainen heille luvattiin toimittaa. (1)
Ensimmäinen havainto Buk-M1 TELARista nro. 332 Ukrainan
maaperällä tehtiin Sorokinessa (ent. Krasnodon) klo 04:28, 17. heinäkuuta 2014.
Samalta aamulta kolonnasta on havainto myös Hartsyzkista Makiivkan itäpuolelta
ennen ensimmäisiä julkaistuja kuvia Donetskista aamulta 17. heinäkuuta 2014.
Aamulla 17. heinäkuuta 2014 Buk-M1 nro. 332 kuvattiin
trailerilla Donetskissa prospekt Illitšan ja Šahtobudivnykiv bulevardin
risteyksessä, (kuva otettiin prospekt Illitša 78:n kohdalta). Lokakuussa 2017
julkaistu kuva oli ensimmäinen kuvallinen todiste Buk-M1 nro. 332 saapumisesta
Donetskiin, mutta jo heinäkuun 17. 2014 julkaistiin viesti Bukia kuljettaneen
kolonnan saapumisesta Makiivkan suunnalta Donetskiin:
”Плохие новости.
В районе 9 часов из Макеевки в сторону Донецка по
макеевскому шоссе проследовал тягач на платформе которого был установлен ЗРК
Букм1-м2?
Указанная ЗРК проследовала до пересечения с бульваром
Шахтостроителей. Ее сопровождал конвой в составе, 1 паркетник серого цвета
Rav4, комуфлированный автомобиль УАЗ и микроавтобус хюндай синего цвета с
тонировкой. По состоянию на 9–15 комплекс находился на пересечении
Шахтостроителей и Ильича. Боевики повыходили из автомобилей заняв таким образом
2 крайних левых полосы движения. Очевидно, ожидали дальнейших логистических
указаний.”* (2)
17. heinäkuuta 2014 Paris Matchin toimittaja kuvasi
Makiivs’ken pikatiellä (H21) Buk-M1 TELARia nro. 332 kuljettaneen
ajoneuvoyhdistelmän pysähtyneenä pikatien levennykselle. (3) Paris Matchin
toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen
puhelinnumeroon, numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun
heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsee
Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19) Kyivskyin alueella muutaman
kilometrin päässä Donetskin keskustasta.
Venäjän proxy-joukot käyttivät samaista traileria ja Volvoa
muihinkin kalustokuljetuksiin sotatoimialueella kesän ja syksyn 2014 aikana. (4) (Se siitä varastamisesta!)
Heinäkuun 17. päivä 2014, kello 10:10** Buk-M1 nro. 332
kuljettanut ajoneuvokolonna kuvattiin autokameralla videolle Makiivkan
eteläosassa vul. Avtotransportnalla, Kapitalnajan puiston kohdalla. Kolonna oli
tuolloin matkalla kohti itää valtatielle H21 ja siihen kuului kaksi
citymaasturia, Volvon vetämä traileri, jolla Buk-M1 oli sekä UAZ-maastoauto. Yllä
oleva kuva on kuvakaappaus videolta ”Бук”, jonka Іван Оліфіренко
latasi toukokuussa 2016 Youtubeen. Kyseisen videon merkittävyyden havaitsivat
ensinnä @AmishJihadi ja @loondale, joista @AmishJihadi seuraa
edelleen hyvin aktiivisesti MH17 tutkintaa osallistuen myös aiheesta käytäviin
keskusteluihin.
Kuvakaappaus Volvosta ja trailerilla olevasta Buk-M1
TELARista sijoitettu satelliittikuvaan vul. Avtotransportnalla, eteläisessä
Makiivkassa.
Autokameralla kuvatun videon kuvausajankohta oli tiedossa,
joten yksityinen tiedusteluyhtiö Stratfor hankki käyttöönsä alueelta otettuja
satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat sen, että kyseinen Buk-M1
TELARia kuljettaneesta kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä
ajankohtana kyseisessä paikassa. (5) (Huom. satelliittikuvassa pohjoinen
oikealla. Volvon vetämä traileri on edennyt noin 550 metriä koilliseen vul.
Avtotransportnajaa ”Бук”-videon kuvauspaikalta).
Heinäkuun 17. päivä, kello 11:00 – 12:00 välisenä aikana
ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin pikkukaupungin ja sen jälkeen Šah’tarskin
jatkaen matkaa kohti Torezia pikatie H21:tä myöten. Yllä kuvakaappaus lyhyeltä
videolta, Buk-M1-kolonna kuvattuna Zuhresissa sen edetessä vul. Karl Marks’ia
(H21) myöten kohti koillista. (Kuvakaappaus Youtube-videolta).
Samana päivänä, kello 12:00 – 12:45 välisenä aikana Buk-M1
TELARia trailerilla vetänyt Volvo ja niitä saattaneet ajoneuvot saapuvat
Toreziin lännestä poistuen kaupungista itään, Snižnen suuntaan. Buk-M1 TELAR
nro. 332 trailerilla, kuvattuna Torezissa 17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul.
50 rokiv SRSR:n risteyksessä.
Torezista MH17 pudottamisen rikostutkinnasta vastaavalla
JIT:llä on ollut käytössään julkaisematonta kuva-aineistoa. Suojatakseen
kuvasarjan ottajaa, kuvista on poistettu kaikki muut tunnistamista helpottavat
kohdat. Tämän jälkeen julkisesti on näytetty vain kuvat kohteesta eli traileria
vetänyt Volvo sekä trailerilla ollut Buk-M1 TELAR ja kaksi muuta kolonnaan
kuulunutta ajoneuvoa. (6) Trailerilla olevan Buk-M1 TELARin yksityiskohtia on
verrattu muihin reitin varrelta otettuihin kuviin Buk-M1 TELARista, jolloin on
varmistunut se, että kyseessä on yksi ja sama TELAR eli nro. 332.
Iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014 kello 13:00 aikoihin ns. Buk-kolonna
saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin
kello 13:30, jonka jälkeen Buk-M1 TELARilla ajettiin Snižnestä etelän suuntaan
kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu sosiaalisessa
mediassa ainakin yksi valokuva ja video (kumpikin upotuskuvina
satelliittikuvassa).
Buk-M1 nro. 332 kuvattiin vul. Karapetjanalla Snižnessä
iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Matkaa tielle T0522, jolla se videoitiin
seuraavan kerran, on noin 1,2 kilometriä. (Kuva via @GirkinGirkin).
Buk-M1 TELAR nro. 332 ajamassa kohti Pervomaiskyin kylää
tiellä T0522 iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Pervomaiskyin kylästä länteen
sijaitsevalta pellolta kyseinen TELAR laukaisi MH17 pudottaneen ohjuksen
jokunen tunti myöhemmin. Paikalta, jolla Buk-M1 kuvaushetkenä on, on matkaa
Pervomaiskyin kylän alueelle reilut 5000 metriä.
Kuvakaappaus videolta ”Орудие убийства малайзийцев
Снежное 17 07 2014”. (Huom. alkuperäinen video on poistettu youtubesta).
”Like
M58, X48 was present at the firing location. In short, this witness states that
on July 17, 2014 in the afternoon, near a blockade of the self-proclaimed DPR
on the road from Snizhne to Saur-Mogila, he saw a Buk driving and hear minutes
later that a missile was launched. X48 saw the field catch fire and pinpoints
where the missile was launched. That is the same location as emerged in the
satellite image study. X48 states that the Buk drove to the road after the
missile’s launch and also that there were four soldiers in an equal uniform.
The uniform was khaki, with a helmet with those ears attached. These soldiers
looked different from those at the blockade post”. (7)
Heinäkuun 17. päivä 2014, kello 16:19:56 lennon MH17
ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November
Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17
katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.
Kello 16:20:xx Malaysian Airlines lento MH17 tuhoutui
Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin 2. pataljoonan kalustoon
kuuluneesta Buk-M1 TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen
70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä, takaa katsottuna, lentokoneen ohjaamon
vasemmalla puolella. Ohjus laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän
länsipuolelta Pervomaisken kylästä lounaaseen. Kaikki Malaysia Airlinesin lennon
MH17 298 matkustajaa ja henkilökunnan jäsentä kuolivat tämän terroriteon,
sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena. Merkittävin osa ilmatorjuntaohjuksen
pudottaman koneen kappaleista putosi Hrabove – Rozsypne – Petropavlivka -kolmion
alueelle. (8)
Julkaistujen tietojen mukaan ukrainalaistaustainen Leonid
”Krot” Khartšenko oli vastuussa Buk-M1 TELARin n:o 332 siirroista Ukrainan
maaperällä, hän oli todennäköisesti läsnä, kun lennon MH17 pudottanut ohjus laukaistiin.
Khartšenkon vastuulla oli Buk-M1 TELARin siirto Snižnen alueelta takaisin
Venäjälle.
Heinäkuun 17. päivänä, illalla kello 21:30 jälkeen Igor
”Strelkov” Girkin soittaa Sergei Dubinskille, antaen käskyn siirtää
Buk-M1 TELAR saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle rajalle ja toimittaa
se näin Venäjälle. Noin tuntia myöhemmin, kello 22:35 Dubinski vastaavasti
antoi käskyn Khartšenkolle toimittaa Buk-M1 TELAR Luhanskin alueella Venäjän
rajalle ja luovuttaa se siellä henkilölle, joka saapuu noutamaan sitä. Käskyn
saatuaan Khartšenko kokosi ryhmän suojaamaan Buk-M1 TELARin kuljettamista
takaisin Venäjälle käytössään olevalla trailerilla.
On todennäköistä, että Buk-M1 TELAR nro. 332 oli kätkettynä
jonnekin Snižnen alueelle iltapäivän ja illan (17. heinäkuuta) ajan, sillä
ohjuksen laukaisun ja ilta puolenkymmenen (Girkinin soitto) välillä Buk-M1:den
ympärillä vallitsi syvä hiljaisuus.
JIT:n julkaisemien tietojen mukaan Buk-M1 TELAR siirrettiin Snižnen alueelta Venäjälle seuraavien reittipisteiden
kautta:
Khrustalnyi (entinen Krasnyi Lutš) – Fashchivka
– Debaltseve – Perevalsk – Luhansk, jossa Buk-M1 TELARia
kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan Buk-M1 nro. 332 trailerilla noin kello
05:xx – Khriashchuvate – Molodonvardiysk – Sukhodilsk – Sjevernyi,
josta Buk-TELAR siirtyi Venäjän puolelle
heinäkuun 18. 2014, puhelintietojen mukaan kello 07:15.
Kello viiden aikaan aamulla (18. heinäkuuta 2014) Buk-M1
TELARia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle vul. Nechuya-Levyts'koholla
Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjeverne. (9) Videolla on
nähtävissä, Buk-M1:ssä olevan enää kolme ohjusta neljän sijaan, jälleen yksi
välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-TELARista ammuttiin lento MH17
pudottanut ilmatorjuntaohjus. Risteysaluetta voi tarkastella ”улица Нечуя-Левицкого”-linkistä.
Samaisena aamuna (18. heinäkuuta 2014) aamuseitsemän
aikoihin Buk-M1 TELARia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta
Venäjän puolelle, puhelutietojen perusteella Buk-M1 siirrettiin Ukrainan alueelta
Venäjälle Sjevernyin kautta.
Päivää myöhemmin 19. heinäkuuta 2014 Kamensk-Šahtinskissa
Venäjällä kuvattiin todennäköisesti 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
Buk-ilmatorjuntajärjestelmään kuuluva latauslavetti 9A39 M1, nro. x23.
Kuvauspaikalta on linnuntietä reilut 24 kilometriä Ukrainan ja Venäjän
väliselle rajaosuudelle, joka tuolloin – heinäkuussa 2014 – oli osin
venäläisjoukkojen hallinnassa.
Tämän Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamista
käsittelevän kirjoitussarjan seuraavassa osassa käyn läpi Venäjän maavoimien
53. ilmatorjuntaohjusprikaatia sekä Alankomaissa käynnissä olevassa MH17-oikeudenkäynnissä
syytettyinä olevan nelikon – Igor ”Strelkov” Girkin, Sergei “Khmury” Dubinski
ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä ukrainalaistaustainen Leonid ”Krot”
Khartšenko – kytkeytymistä Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen.
Marko
Lähteet:
1. https://www.bbc.com/news/av/world-europe-37499811
2. https://vk.com/wall-67445695_68330
4. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/06/30/low-loader/
6. https://www.youtube.com/watch?v=Sf6gJ8NDhYA
8. http://graphics.wsj.com/mh17-crash-map/
Kirjoituksessa on hyödynnetty myös muita lähteitä, kuten
Bellingcatin julkaisemia katsauksia ”MH17 - Potential Suspects and Witnesses from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade” ja ”Exploring Russia's 53rd
Brigade's MH17 Convoy with StoryMap”.
*: ”Bad
news. Around 9am, a hauler was going along the Makeevka highway from Makeevka
in the direction of Donetsk. On the platform was a BukM1-M2? This AAMS
proceeded to the intersection with Shakhtostroiteley Boulevard. The system was
accompanied by a convoy that was composed of 1 gray Rav4 SUV, a camouflaged
UAZ, and a dark blue Hyundai van with tinted windows. As of 9:15am, the vehicle
was located at the intersection of Shakhtostroiteley and Ilycha. The militants
got out of their cars, blocking 2 of the far left lanes. Obviously, they were
waiting for logistical guidance.” (Bellingcat).
**: Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla osa käyttää
miehityshallinnon määräyksen mukaisesti Moskovan aikaa, osa pitäytyy edelleen
Ukrainan ajassa, mikä voi aiheuttaa hämmennystä lukijoissa. Kesällä 2014
käytäntö oli hyvin kirjava, eivätkä miehitettyjen alueiden asukkaat aina
itsekään olleet varmoja, mitä aikaa tarkoitettiin ”arkipuheessa”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.