Toukokuun 8. päivä tuli kuluneeksi 75 vuotta toisen
maailmansodan päättymisestä Euroopan mantereella natsi-Saksan antauduttua liittoutuneille toukokuussa 1945. Vastarinta ei päättynyt välittömästi antautumiseen, Saksan
Keskustan armeijaryhmä ei alkuun hyväksynyt antautumista vaan jatkoi
vastarintaa Tšekkoslovakiassa 11. toukokuuta 1945 saakka. Valitettavan usein
kertomus päättyy tähän, kuvaukseen Euroopan vapautumisesta natsimiehityksestä,
mutta tuolloin unohdamme sen, että natsi-Saksan lyöminen ei tuonut vapautusta
kaikille, sitä seurasi terrorin vaihtuminen toiseen ja usein tämä
terrorikoneisto oli toimissaan – vähintään – yhtä julma kuin Hitlerin Saksa.
Neuvostomiehitys koetteli toisen maailmansodan jälkeen kymmeniä miljoonia
itäeurooppalaisia, osassa Neuvostoliittoon pakolla liitetyt alueet, pakko
liitettiin siihen uudelleen ja eräissä tapauksissa uudet valtiot ja kokonaiset
kansat kahlittiin neuvostovaltioon satelliitteina.
Toukokuu 1945 herättää siis kovin kahtiajakoisia tunnelmia
sen suhteen onko kyse vapautuksesta vaiko miehityksen vaihtumisesta toiseen, ja
tänään – Venäjän toimien myötä – tämä tunne on entistä voimakkaammin läsnä. Venäjän
levittäessä laajalla rintamalla disinformaatiota ja propagandaa, kohdistaessa
syytöksiä naapureihinsa – myös Suomeen, ja siinä sivussa peitellessä oman
menneisyytensä ”mustia-aukkoja”, monien on vaikea nähdä tässä hetkessä
mitään hyvää. Me suomalaiset emme ehkä ymmärrä sitä, kuinka rikollista Venäjän
toiminta on ja kuinka halveksuttavana se näyttäytyy tänään miljoonien silmissä
Baltiassa, Puolassa, Ukrainassa – muitakaan alueita unohtamatta. Me selvisimme,
ainakin ulkoisesti, loppujen lopuksi kovin vähällä, koska meitä ei koetellut
vuosikymmenten miehitys tahi alistaminen satelliitiksi – vaikka ei omakaan
osamme helppo ollut, luopuessamme paljosta suomettuneisuuden vuosikymmeninä.
Hetkittäin tulen kysyneeksi itseltäni, ymmärrämmekö me edes kuinka paljosta
luovuimme (ja osin täysin vapaaehtoisesti) alistuessamme Kremlin ohjailuun?
Ehkäpä emme ymmärrä, ja siksi katsomme yli olkain naapureidemme kamppaillessa
Venäjän historian uudelleenkirjoittamista vastaan?
Toukokuun 8. on vaikea juhlia siksikään, kun tänään
Euroopassa käydään sotaa ja sodan toisena osapuolena – hyökkääjänä ja
valloittajana – on Venäjä, joka pyrkii omimaan itselleen neuvostovaltion
historiasta kaiken glorian, pyrkiessään samalla häivyttämään kaiken sen
pahuuden ja terrorin, johon totalitaarinen neuvostovaltio syyllistyi,
viimeisimpänä pyrkiessään häivyttämään muiston Stalinin Neuvostoliiton ja
Hitlerin Saksan yhteistyöstä ja liittoutumisesta jo ajalta ennen sotaa;
yhteistyöstä ja liittoutumisesta, jota kesti aina 22. kesäkuuta 1941 saakka. Neuvostoliitto
vetäytyi vastuusta Katynin joukkomurhaan vuosikymmenten ajan, tänään Venäjä –
neuvostovaltion glorian omineena – koettaa häivyttää jäljet osallisuudestaan
puolalaisten murhaan, Tverissä paikallishallinnon siunauksella entisen NKVD:n
rakennuksen seinästä poistettiin vuonna 1991 asennetut muistolaatat, joilla
haluttiin kunnioittaa Ostaškovin vankileirillä olleiden yli 6000 Katynissa murhatun
puolalaisen muistoa. (1) Katynissa
murhattiin NKVD:n toimesta yhteensä lähes 22 000 puolalaisupseeria ja Puolan
älymystön jäsentä keväällä 1940.
Haluan kuitenkin todeta, että tätä kirjoitusta ei pidä ottaa
hyökkäyksenä venäläisiä kohtaan, tarkoituksenani ei ole halveksua talonpojan ja
tehdastyöläisen kärsimyksiä. Tahi väheksyä heidän uhrauksia, jotka totisesti
olivat mittaamattoman suuret. Tämä ei myöskään ole hyökkäys ketään
neuvostovaltion rajojen sisäpuolella asunutta tavankansalaista vastaan, jotka
vapaaehtoisesti tahi pakotettuna päätyivät sotimaan neuvostovaltion todellisia
ja kuviteltuja vihollisia vastaan.
Tätä kirjoitusta pitänevät hyökkäyksenä ja provokaationa
puna-armeijaa ja neuvostovaltiota kohtaan korkeintaan ne, jotka ovat sokeita
historialle; jotka eivät halua tarkastella historian tapahtumia kriittisesti;
jotka eivät halua hyväksyä sitä, että voitto ”saavutettiin” myös viattomien
kansojen verellä. Mutta erityisesti provokaationa ja hyökkäyksenä tätä
kirjoitusta pitävät ne, jotka kritiikittä toistavat Kremlin maalaamaa tarinaa
voittamattomasta ja puhtoisesta puna-armeijasta, jonka saavutusten harteilla
nyky-Venäjä ratsastaa (todennäköisesti kohti auringonlaskua). Tämä on hyökkäys
ja provokaatio korkeintaan sellaisten ihmisten toimesta, joiden mielestä
menneisyydestä on välitettävä vain yksi kuva, se, mikä pönkittää Venäjän
valtiojohtoa ja mahdollistaa omalta osaltaan heidän haluamansa narratiivin
toistamisen propagandan oloisesti kansalle – ja rakentaa valtiojohtoisesti
ortodoksisuuden ja voiton yhdistävän kultin, jota palvoa. Miljoonilla
venäläisillä on oikeus tutustua historiaan, tarkastella sitä eri näkökulmista
ja sen perusteella – vapaasti – muodostaa oma kuva puna-armeijasta ynnä valtiojohdosta,
joka johdatti miljoonia ihmisiä turhaan kuolemaan unohtaessaan ihmisen
ainutlaatuisuuden ja ainutkertaisuuden.
|
Yksi kuva sodasta, saksalaisupseerit ja puna-armeijan upseeri Brest-Litovskissa. (2) |
Suomalais-venäläisen yhdistyksen RuFi:n puheenjohtaja
Daria Skippari-Smirnov kirjoitti vuosi sitten virheellisesti ”Emme
anna uudelleen kirjoittaa historiaa”, kun hänen olisi tullut kirjoittaa ”uudelleen
kirjoitamme historiaa” sillä juuri sitä nyky-Venäjällä tehdään ja tähän
tehtävään Skippari-Smirnovin ohella intomielisesti moni osallistuu – Venäjän
rajojen ulkopuolellakin. Edellistä ei pidä ymmärtää siten, että on jokin
muuttumaton kuva historiasta, ei suinkaan. Edellisellä tarkoitan sitä, että
historiaa ei pidä kirjoittaa mieleisekseen, havaintojen tulee perustua
todellisuuteen eikä valtiojohtoisen propagandan mallintamaan kuvaan, jota
toistetaan kritiikittä.
|
Kuvakaappaus Suomalais-venäläinen yhdistys RUFI:n
FB-sivulta.
|
Mutta palatkaamme toukokuusta 1945 syyskesään 1939 – hetkiin
ennen toisen maailmansodan alkua.
Historialliset tapahtumat, joihin usein kiinnitämme
huomiota, näyttäytyvät meille usein yksinkertaisempina mitä ne todellisuudessa
ovat. Moni tapahtumasarja, jolla on vaikutusta tarkastelemaamme tapahtumaan
(esim. 23. elokuuta 1939 solmittu Molotov-Ribbentrop-sopimus ja sen salainen lisäpöytäkirja)
jää lopulta mielissämme huomiotta tai se jää maininnaksi sivulauseeseen,
jolloin näemme tapahtuman todellisuutta yksinkertaisempana – enkä tällä
todellakaan tarkoita sitä, että edellä mainittu tapahtuma –
Molotov-Ribbentrop-sopimus – muuttuisi millään muotoa hyväksyttävämmäksi vaikka
huomioisimme kaikki sen hetken nyanssit eri valtioiden välisine
lähentymisyrityksineen ja kuinka lopulta kaksi totalitaarisen valtion edustajaa
päätyi allekirjoittamaan tämän sopimuksen salaisine lisäpöytäkirjoineen. Me
kuitenkin voimme tästä tapahtumasta keskustella vapaasti ymmärtäen sopimuksen
seuraukset monille kansoille, joita koitti sopimusta seuranneina vuosina
moninkertainen miehitys ja osalla kansoista (valtioista) tämä miehitys päättyi
vasta 90-luvulla neuvostovaltion – viimein – romahdettua omaan
mahdottomuuteensa.
Me emme välttämättä hahmota kunnolla sitä, mitä
kokonaisvaltainen vuosia kestänyt, miehitys merkitsee miehityksen kokeneille
alueille (valtioille) – emme vaikka Suomestakin osia oli miehitettynä
(pakkoliitettynä) Neuvostoliittoon talvisodan ja jatkosodan välillä (ja on
edelleen liitettynä Venäjään).
Erinomaisessa
holokaustia käsittelevässä teoksessa Musta maa historioitsija Timothy
Snyder käy myös läpi useampaan kertaan miehitettyjen valtioiden ja alueiden
haavoittuvuutta, kuinka miehitykset lisäävät alttiutta yhteiskunnallisten
instituutioiden romahtamiselle, joiden seurauksia nähtiin alueilla, jotka
päätyivät Molotov-Ribbentrop-sopimuksen myötä allekirjoittajavaltioiden
miehittämiksi kesäkuun 22. päivään 1941, jolloin Operaatio Barbarossan
alkamisen myötä sopimus käytännössä raukesi. Operaatio Barbarossan myötä osa
miehitetyistä alueista muuttui sotatoimialueiksi, kunnes selustaan jäätyään,
olivat jälleen miehityshallinnon alaisia aina siihen saakka, kun puna-armeija
valloitti alueet ottaen ne haltuunsa (ja käytännössä natsi-Saksan miehitys
vaihtui neuvostomiehitykseksi).
Valtioiden loppu merkitsi valtion suojeluksen loppua*
– Itä-Euroopan miehityksen kokeneista valtioista monen kohdalla miehitys
merkitsi samalla muodossa tai toisessa valtion loppua, tai valtiollisten
instituutioiden loppua. Valtion suojeluksen loppu mahdollisti alueilla sorron
ja väkivallan – samaa näemme Euroopassa edelleen niillä alueilla, joita Venäjä
suoraan tai välikäsien kautta miehittää. Yksin Ukrainassa miljoonat ihmiset
elävät alueilla, joilla vallitsee miehitys ja joissa valtiolliset instituutiot
eivät suojele kaikkia.
Neuvostoliitto ei tehnyt kunnolla tiliä menneisyytensä
kanssa, neuvostovaltioon pakkoliitetyissä valtioissa tämä prosessi on
käynnistymässä tai jo käynnistynyt; Neuvostoliiton satelliiteissa tilanne on
samansuuntainen, sen sijaan Venäjällä kalenteri näytetään siirretyn
(pysyväluonteisesti) toukokuuhun 1945, joten ei ihme, että maassa halutaan
lakaista maton alle suuri joukko historian synkeitä tapahtumia
Molotov-Ribbentrop-sopimuksesta alkaen. Itse asiassa nyky-Venäjällä moni
kiistää itse sopimuksen kuin myös sen, että Neuvostoliitto ja natsi-Saksa
tekivät yhteistyötä toisen maailmansodan alla ja sen alkuvaiheessa aina
kesäkuuhun 1941 ja aiemmin mainitun Operaatio Barbarossan alkuun saakka –
kieltäjien joukkoon kuuluu muun muassa Venäjän valtiollisen propagandan
levittäjänä ja likaisen työn tekijänä toimivan, ”motoristijengi” Yön susien,
presidentti Aleksandr Zaldostanov.
Viime syyskesästä lukien Venäjän valtio on systemaattisesti
propagandassaan ja disinformaatiossaan pyrkinyt kiistämään osallisuutensa
toisen maailmansodan alkuun, Puolan miehittämiseen – toimea on kuvattu,
irvokkaasti, puolustukselliseksi. Tämän vuoden puolella on toistuvasti
muistutettu puna-armeijan sankaruudesta, siitä kuinka se taisteli tiensä läpi
fasistivaltion Berliiniin, kukistaen natsit. Oman menneisyyden kanssa ei olla
sujut, sen kanssa ei olla tehty tiliä, sen sijaan toisen maailmansodan
puna-armeijasta on rakennettu osa valtiollista voitonkulttia, josta on
seurannut myös se, että puna-armeijan julmuudet lakaistaan systemaattisesti
piiloon katseilta. Venäjällä ei haluta muistella, itse asiassa siellä ei saisi
muistella, puna-armeijan (ja muiden valtiollisten organisaatioiden) rikoksia
toisen maailmansodan aikana.
Puna-armeija halutaan esittää reipashenkisenä ylväänä joukkona, jollainen se
ei kuitenkaan ollut – sen riveissä taisteli ja soti erilaisia ihmisiä, joista
verrattoman moni osallistui – ymmärrettävien mutta ei hyväksyttävien syitten
takia – julmuuksiin sodan kuluessa ja etenkin sen viimeisinä viikkoina ja
kuukausina sekä Saksan antautumisen jälkeen valloittamillaan alueilla.
”Koska kaikki ikkunat oli räjäytetty, berliiniläiset
muistavat huutojen kuuluneen joka yö. Berliinin kahden pääsairaalan arviot
raiskauksen uhreista vaihtelivat 95 000:sta 130 000:een. Eräs lääkäri päätteli,
että Berliinin noin 100 000 raiskatusta naisesta noin 10 000 kuoli, useimmat
tekivät itsemurhan. Kuolleisuuden arveltiin olleen paljon korkeampi 1,4
miljoonan naisen keskuudessa, jotka raiskattiin Itä-Preussissa, Pommerissa ja
Sleesiassa. Kaikkiaan vähintään 2 miljoonan saksalaisnaisen arvellaan joutuneen
raiskatuksi, ja huomattava vähemmistö, ellei peräti enemmistö, oli raiskattu
moneen kertaan”. (3)
Mutta mitä voi odottaa sotilailta, joista monet oli revitty
juuriltaan, jotka olivat paatuneet mieleltään näkemistään julmuuksista, ja
jotka olivat jo ennen sotaa oppineet olemaan piittaamatta yksilön
inhimillisestä kärsimyksestä, joita oli ruokittu propagandalla ja joita paikoin
yllytettiin kostamaan saksalaisille kansansa kärsimykset? Ihminen on
inhimillinen olento, itärintaman sota oli sen alkuhetkistä lukien ollut julmaa
ja brutaalia – armotonta ideologioiden välistä sotaa loppuun saakka (jatkuen
kostoretkenä sodan päättymisen jälkeenkin), joten brutaali kostaminen on
enemmän kuin odotettua hetkenä, jolloin pidäkkeitä eikä kontrollia ollut, eikä
ihmishengelle nähty suurtakaan arvoa – valta oli sillä, jolla oli ase.
Koska rauhanpuheista huolimatta Euroopassa soditaan tänään
ja tämä sota Ukrainassa on suoraa seurausta Venäjän imperialistisesta ja
ekspansiivisesta politiikasta, jota valtiojohtoinen voitonpäivän-ideologia
pönkittää, on ollut perusteltua muistuttaa – edes lyhyelti – tämän ideologisen
palvonnan taustalle jäävistä asioista, juuri niistä, jotka Venäjä haluaa
häivyttää olemasta. Venäjällä menneisyyden (historian) määrittely ja suojelu
otetaan tosissaan, toiminnan ulottuessa paljon akateemista keskustelua ja
opetustoimintaa laajemmalle tasolle:
”Venäjän tuoreimmassa kansallisen turvallisuuden
strategiassa luetellaan ’kulttuurin piiriin kuuluvina kansallisen
turvallisuuden uhkina’ ’yritykset väärentää Venäjän historiaa ja
maailmanhistoriaa’” ja ”Venäjän sotilaallisessa doktriinissa taas mainitaan
yhtenä ’suurena sisäisenä sotilaallisena riskinä’ ’kumoukselliset
informaatiotoimet… jotka tähtäävät kotimaan puolustukseen liittyvien
historiallisten, hengellisten ja patrioottisten perinteiden horjuttamiseen’.”
(4)
Mikäli Venäjä valtiona olisi käynyt läpi menneisyytensä
ollen sinut historiansa kanssa, ei tällaiselle valtiollisen – faktan ja fiktion
sekoittavan – tarinan suojelulle olisi tarvetta.
Sen ohella, että Venäjä valtiojohtoisesti pyrkii
muodostamaan tarinaansa sopivan menneisyyden ja korottaessaan kansana
venäläiset jalustalle (osana sankarimyyttiään), se aktiivisesti unohtaa tai
häivyttää taustalle muiden osuuden taistelussa natsi-Saksaa vastaan; sama
unohtamisen politiikka näyttää ulottuvan myös muiden kansojen mittaviin
kärsimyksiin – taistelut itärintamalla koettelivat ankarimmin Valko-Venäjän ja
Ukrainan alueiden asukkaita sodan vyöryessä ensin lännestä itään ja lopulta idästä
länteen Saksan sotaonnen loputtua. Sodan eri vaiheiden miehitykset tuottivat
alueiden siviiliväestölle myös mittavia inhimillisiä kärsimyksiä, eivätkä nämä
kärsimykset suinkaan päättyneet puna-armeijan valloitettua alueet takaisin. Itse
asiassa monin paikoin kärsimyksen määrä tuntui vakiolta, miehittäjän asepuku
vain vaihtui yhdestä toiseen.
Miehitysten, totaalisen sodan luonteen, miljoonien
pakkotyövankien sekä lopulta neuvostovaltion luonteen tähden ihmisuhrien määrään
kohdalla on suuri vaihteluväli, riippuen lähteestä (ja arvioijasta), voidaan
päätellä Ukrainan SNT:n alueella asuneista sodan ja miehityksen aikana
menehtyneen 6,85 miljoonasta jopa yli 8 miljoonaan ihmiseen – lisäksi yli kaksi
miljoonaa asukasta vietiin Saksaan työleireille, heistä kaikki eivät palanneet
takaisin. Valko-Venäjän SNT:n alueella sodan ja miehityksen aikana kuoli jopa
2,3 miljoonaa kansalaista, tiedossani ei ole kuinka moni alueen asukkaista
pakotettiin pakkotyöhön Saksaan.
Mutta kuten tiedämme, Ukrainan, Valko-Venäjän, Baltian
maiden, Tšetšenia ja lukemattomien muiden Neuvostoliiton alueiden asukkaiden
kärsimykset jatkuivat saksalaismiehityksen päätyttyä miehittäjän vaihtuessa
neuvostovaltion sortokoneistoon. Miehitys ja sorto ulottuivat kuitenkin
neuvostovaltion rajojen ulkopuolelle Itä-Eurooppaan Neuvostoliiton
satelliittivaltioihin.
Baltian alueen tapahtuneet väestösiirrot ovat useimmille
meistä ainakin jollain tasolla, vastaavia väestösiirtoja ja kollektiivisia karkotuksia,
osassa oli kyse etnisistä puhdistuksista, tapahtui muuallakin ja sellaisista
voimme nostaa esille Puolan itä- ja kaakkoisosissa suoritetut mittavat
väestösiirrot. Jo sodan aikana mutta etenkin sotaa seuranneina vuosina 1944-1946,
yhteensä noin puolimiljoonaa etnisesti ukrainalaista siirrettiin Puolan itä- ja
kaakkoisosista itään – Neuvostoliittoon, vastaavasti nykyisen Ukrainan ja
Valko-Venäjän alueilta reilut miljoona puolalaistaustaista sekä Puolan
juutalaista pakkosiirrettiin länteen. Edellä kuvattuja pakkosiirtoja seurasi
merkittävä Operaatio Vistula (Akcja ”Wisła”), jossa yli 140 000
ukrainalaistaustaista asukasta pakkosiirrettiin itään. Tämä kolmikuukautinen
operaatio alkoi 28. huhtikuuta 1947. Vastaavasti nykyisen Ukrainan alueelta
neuvostohallinto siirsi puolalaisia ja puolan-juutalaisia länteen.
Siinä missä Saksa pantiin aikanaan tilille rikoksistaan ihmisyyttä
vastaan, ei Neuvostoliittoa pantu vastaavista rikoksista missään vaiheessa
vastuuseen. Ikävä kyllä osaan neuvostovaltion julmuuksista on suhtauduttu
ymmärtäen ja hyväksyen – niitä on jopa pidetty oikeutettuina sotaa seuranneina
vuosina ja vuosikymmeninä. Tausta huomioiden, Venäjän nykyistä menneisyyden
valkopesua ja uudelleen kirjoittamista ei pidä hyväksyä, ei kenenkään – ei suomalaistenkaan,
sillä kohdistuvathan nämä toimet myös Suomeen kansanmurhasyytöksineen. Mielestäni
– ei vain suomalaisten – vaan kaikkien toimien pitäisi olla tiukempia ja
Venäjän toimet ankarammin tuomitsevia.
Se, joka ei tunne historiaa, on tuomittu toistamaan sitä,
George Santayana kirjoitti. En kuitenkaan väitä, että Venäjällä historia
kirjaimellisesti toistaisi itseään, mutta rehellisyyden nimissä on todettava
Venäjä olevan huolestuttavalla tiellä, vääristellessään historiaa;
militarisoidessaan lapsia; miehittäessään
itsenäisten valtioiden alueita ja ulottaessaan vainon kokonaisiin kansoihin –
näin on tapahtunut Venäjän miehittämällä Krimin niemimaalla, jossa Venäjä
kollektiivisesti vainoaa Krimin tataareja tuhoten heidän kulttuuriaarteita ja
uskonnollisia kohteita.
Marko
Kuvassa saksalaiset, kenraaliluutnantti Mauritz von
Wiktorin ja panssarikenraali Heinz Guderian sekä puna-armeijan
prikaatinkomentaja Semjon Krivoshein, kuva otettu 22. syyskuuta 1939.
3. Antony
Beevor, Berliini
1945 s. 460.
4. Keir
Giles, Moskovan
opit: Mikä saa Venäjän vastustamaan länttä s. 179.
*: Lainaus Timothy Snyderin teoksesta Musta maa
(s. 271) asiayhteydestä erotettuna, soveltuen kuitenkin kuvaamaan tapahtumien
henkeä tässä yhteydessä.
Kirjoituksen otsikon osa ”Historialla on väliä” on suora
lainaus Keir Gilesin teoksen Moskovan opit: Mikä saa Venäjän vastustamaan
länttä kolmannen osan ”Venäjän perintö” väliotsikosta.