Kävin sunnuntaina (23.9.2018)
Helsingissä järjestettävällä Rakkautta
& Anarkiaa -festivaalilla katsomassa ukrainalaisen Sergei Loznitsan ”Donbass’in”.
Elokuvalla oli suuri vaikutus minuun, kuten kirjoittamassa arvostelussa
totesinkin –
”Tunnustan jo hetimmiten alkuun, että en edes aio kirjoittaa mitään
analyyttista arviota Loznitsan elokuvasta sodasta – arjesta sodan keskellä
Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla. He, jotka toivovat saavansa lukea älykkään
analyysin tästä elokuvasta tulevat pettymään. Elokuva, sen aihe, on aivan liian
henkilökohtainen minulle, jotta voisin ruotia elokuvaa elokuvana, irrottautua
tunteista ja arvioida elokuvan taiteellisia ja kerronnallisia ansioita,
arvioida kuinka Loznitsa onnistuu pukemaan tarinan elokuvan muotoon.” (1)
Nyt koetan purkaa ajatuksiani,
sitä miksi pidän Loznitsan teosta elokuvallisia ansioita olennaisesti
merkittävämpänä, enkä edellisellä tarkoita sitä, että sen elokuvalliset arvot
olisivat vähäiset. Koskettavuudesta ja henkilökohtaisuudesta huolimatta voin
sanoa, että elokuva välittää hyvin raadollisen – todentuntuisen – kuvan
käynnissä olevasta invaasiosta ja sodasta Itä-Ukrainassa.
Lainaan vielä toisen kohdan
elokuva-arviostani –
”Loznitsan elokuva alkaa ”näytelmällä”
ja se päättyy vieläkin julmempaan ”näytelmään”,
elokuvassa hämärtyy monen monta kertaa todellisuuden ja ”näytelmän” – tässä
tapauksessa todellisuuden ja disinformaation sekä propagandan välinen raja.
Katsoja tempaistaan mukaan tapahtumiin, joissa hänen on kaiken aikaa oltava
hereillä ymmärtääkseen ja tiedostaakseen sen mikä on totta ja mikä näytelmää
tahi propagandaa, mikä jotain aivan muuta.” (1)
Tämä toimii samalla todellisena
johdatuksena tähän kirjoitukseen. Loznitsan elokuva alkaa ”näytelmällä” ja päättyy vieläkin brutaalimpaan ”näytelmään”, jälkimmäisen
tapahtumaketjun kohdalla katsova epäilemättä, vaivautuneena, pohtii, että mikä
”avausnäytelmässä” lopulta olikaan totta ja mikä valetta, puhumattakaan siitä,
että hän pohtii, ketkä olivat uhreja? Mikä oli tv-yhtiön ja toimittajien rooli?
Entäpä mikä paikallisten ”viranomaisten” ja jälkimmäisen ”näytelmän” kohdalla
hän epäilemättä miettii, että keitä kyseisen tapahtuman ”todistajat” oikeasti
ovat, ja mikä heidän kohtalo on. Kohtaukset kehyksenä luovat raamit Donbassille
– alueelle, jolle sota tuotiin ulkoa keväällä 2014 Venäjän toimesta. Mikä
oikeasti on totta, mikä propagandaa? Mitä oikeasti on tapahtunut, mikä on
valeuutinen – disinformaatiota vailla kosketusta todellisuuteen? Missä menee
totuuden ja näytelmän välinen raja?
Loznitsan elokuva on sikäli hyvin
merkittävä, että se elokuvataiteen keinoin nivoo sikäli irralliset tapahtumat
olemassa olevaksi kokonaisuudeksi. Vaikka kyseessä on taideteos, on se samalla
tarkkanäköinen kuvaus todellisuudesta Itä-Ukrainan miehitetyiltä alueilta,
joita mediassa toisinaan – ilman lainausmerkkejä – kutsutaan erheellisesti kansantasavalloiksi,* aivan kuin
kyseessä olisi alue, joka olisi todellisuudessa olemassa oleva itsenäinen
aluekokonaisuus valtiollisine instituutioineen ja dokumentteineen, vaikka
todellisuudessa kyseessä on alue, jota ei olisi olemassa ilman Venäjän suuren
suurta myötävaikutusta – voidaan sanoa, aivan perustellusti, että ilman Venäjää
ei olisi ”kansantasavaltoja” eli Venäjän miehittämää vyöhykettä Itä-Ukrainassa.
Kuten Igor ”Strelkov” Girkin,
venäläinen GRU:n erikoisjoukkojen entinen upseeri, haastattelussa totesi:
”I was
the one who pulled the trigger of this war,”… “If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled
out — like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa.” (2)
Ja hänen yksikkönsä oli ennen
Donbassia ollut mukana Venäjän Krimin niemimaan miehitysoperaatiossa, joten ei
ole väärin todetta, että hän operoi Venäjän valtuuttamana alueella.
Loznitsan elokuvassa todellisuuden
ja näytelmän, joka muodosti osan todellisuutta vääristävää propagandaa,
hälveni. Näennäisen irralliset tapahtumat limittyivät toisiinsa, muodostui
kuva, josta tarkkasilmäisenkin oli vaikea erottaa elokuvan todellisuuden ja
näytelmän rajaa, ja aivan samalla mekanismilla toimii tämä
”kansantasavaltalainen” propagandakoneisto – Venäjältä ohjailtuna ja
rahoitettuna – se pyrkii häivyttämään erilaisin keinoin todellisuuden ja valheen
rajaa siten, että muodostuisi tarina, joka uppoaisi uskottavasti kohderyhmään
ja ainakin osaan läntistä mediaa. Ikävä kyllä se on myös uponnut läntiseen
mediaan, lehdissä vilisevät sanat ja viittaukset ”kansantasavaltoihin”, ”kapinallispäälliköihin”
– toisinaan Venäjän rooli on tyystin unohtunut tai kutistunut mitättömäksi, tämä
on juuri sitä mitä Venäjä haluaa, että näkisimme ”kansantasavallat” itsenäisenä
toimijana, mitä ne eivät kuitenkaan ole.
Sen ohella, että alueiden
”keulakuvina” esiintyy nimitettyjä johtajia, että puhutaan tulevista vaaleista,
(3) aivan kuten niiden tuloksella oikeasti olisi merkitystä, erilaiset
(symboliset) tapahtumat valjastetaan propagandakoneiston käyttöön.
Loznitsan elokuvassa nähtiin
episodina häätilaisuus, jolle löytyy vastine – oikeastaan vastineita –
todellisuudesta. Oikeassa elämässä Yevhen
”BMW” Zhabsky ja Marina
"Кукла" Koval saivat seremoniallisessa, videoidussa tapahtumassa,
toisensa – väistämättä mieleen nousee kysymys, että saivatko he sittenkään?
Mikä on todellisuutta ja mikä teatteria? Yevhen Zhabskyn ja Marina Kovalin
”hääkuvat” jäivät kuitenkin elämään omaa elämäänsä, todennäköisesti omalla
absurdilla tavalla näyttäen silmät auki kulkevalle ihmiselle sen, millainen on
todellisuus Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla.
Todellisuus, (kuvakollaasin tekijä tuntematon). |
Suomalainen Janus Putkonen on itse toiminut propagandan tekijänä, ollen myös
kohde – osa näytelmää, missä roolissa tämä entinen teatteriohjaaja on myös
toimiessaan propagandan tuottajana. Tällaisena tapahtumana voidaan pitää
seremoniaa, jossa Putkoselle luovutettiin (ensimmäisenä ulkomaalaisena)
Donetskin ”kansantasavallan” passi. Passi, jolla ei ole muuta kuin
propagandistinen arvo, koska sillä ei pääse matkustamaan miehitettyjen alueiden
ulkopuolelle. Tässä(kin) tapauksessa itse tilaisuuden ja sen luoman illuusion
arvo on se, jota tavoitellaan. Se on osa tarinaa, jolla Moskova pyrkii
synnyttämään mielikuvaa itsenäisistä toimijoista puhuttaessa
”kansantasavalloista”. Näennäisen itsenäiseltä tämä toiminta voikin vaikuttaa,
mutta jälleen on pidettävä mielessä se, että ilman Moskovan aktiivisia toimia (miehitysjoukot,
aseet, rahoitus, koordinointi, avustus) nämä ”kansantasavallat” lakkaisivat
olemasta olemassa varsin pian.
Kuvakaappaus Janus Putkosen Facebook-sivulta.
|
Mielikuvien muokkaaminen on,
ainakin ajoittain, aktiivista myös Itä-Ukrainan miehitettyjen alueiden ja
Venäjän rajojen ulkopuolella. Tällöin avainroolissa ovat erilaiset tilaisuudet,
joissa ”kansantasavaltoja” yritetään tehdä tutuiksi tai niille pyritään luomaan
”valtiollisia” elimiä, kuten lähetystöjä, josta toiminnasta Suomestakin löytyy
esimerkkejä alkaen Donetskin ”kansantasavallan” lähetystötoiminnasta, jolla
toki ei ole todellisuudessa lähetystön statusta aivan kuten Suomi ei ole
tunnustanut Donetskin ”kansantasavaltaakaan”. Samaan sarjaan on laskettavissa Suomi-Novorossija-Seura, Luhanskiin
avattu virallinen Suomi-keskus,
laveasti ajatellen Itä-Ukrainan miehitetyille alueille järjestetyt turisti- ja
muut matkat palvelevat samaa tarkoitusta. Ne ovat osa propagandaa, toimiin
osallistuneet ovat tuolloin osa tätä propagandaa – nyt kun Krimin niemimaan
miehityksestä ja sodan alusta on kulunut reilusti yli neljä vuotta, kukaan
toimintaan osallistuva ei voi enää vedota tietämättömyyteen. Suomessa ja
suomalaisille tätä toimintaa organisoi aktiivisemmin muutama henkilö,
välillisesti joukko on toki reilusti suurempi käsittäen myös yhdistyksiä, jotka
palvelevat tarkoitusta.
Donetskin "kansantasavallan" ystävät tervehtivät... |
Edellisen ohella on syytä
muistaa, että alueella soditaan edelleen. Siellä kuolee ihmisiä sotatoimien
seurauksena, jos tämä ei olisi riittävän surullista, niin toisinaan siviilit
joutuvat raadollisella tapaa ”maksumiehen” rooliin. Loznitsan elokuvan alussa
ja lopussa tämä nousee esille, ikävä kyllä se on raadollinen totuus
miehitetyillä alueilla. On lukuisia dokumentoituja tapauksia, joissa
miehitetyillä alueilla toimivat Venäjän johtamat joukot ovat tulittaneet
siviili- tai sotilaskohteita miehitetyillä alueilla ts. tarkoituksellisesti
ampuneet miehittämiään alueita julmana tarkoituksena tuottaa materiaalia
propagandaan.
Esim. elokuun viimeisinä päivinä
2016 Donetskin pohjoisosien asuinalueita tulitettiin useampana päivänä ja yönä
kranaatinheittimin. Varhain aamulla elokuun 30. venäläisen Life.ru -kanavan ”toimittajat” olivat kuvaamassa ul. Dvorzhakalla,
jota edellisen illan ja yön aikana tulitettiin kranaatinheittimin.
Paikallisilta kontakteiltani sain tietoa, jonka mukaan silminnäkijät kertoivat
aluetta tulitetun Donetskin keskustan suunnalta. Tämä, merkittävä, havainto ei
kuitenkaan päätynyt lähetykseen, sen sijaan maailmalle ”uutisoitiin”
ukrainalaisten tulittaneen aluetta. Tuolloin, kuten nykyäänkin, lähimmät
ukrainalaisasemat olivat yli viiden kilometrin päässä
pohjoinen-luode-suunnassa.
ul. Dvorzhaka kranaattitulen kohteena (29/30.8.2016).
|
Kyseessä ei suinkaan ole ainoa
kerta, jolloin omat kontaktini alueella ovat tehneet tällaisia havaintoja. Itse
asiassa ensimmäinen juontaa kesään 2014, jolloin L. näki kuinka ”roska-auto”** ampui kranaatinheittimellä
kaupunkialueella. Tämän jälkeen vastaavan kaltaisia havaintoja on kertynyt
lukuisia.
Tähän kirjoitukseen olen poiminut
vain muutamia esimerkkejä siitä, kuinka propaganda miehitetyillä alueilla
pyrkii rakentamaan kuvaa olemassa olevista valtiollisista rakenteista,
rakentamaan suhteita kansalaisten ja pystyttämiensä organisaatioiden avulla
läntisiin yhteisöihin pyrkimyksenään jakaa näin Venäjän tarinaa tapahtumien
kulusta. Äärimmilleen vietynä tämä nähtiin kahdessa EU-valtiossa, Ranskassa ja
Italiassa, joissa järjestettiin venäläisten taustavoimien organisoimana pienimuotoiset
muistotilaisuudet attentaatissa kuolleen Aleksandr Zahartšenkon kunniaksi. Samalla todennäköisenä tarkoituksena on vaikeuttaa
tilannekuvan havainnointia, luoda illuusio, synnyttää vaihtoehtoinen
”todellisuus” teatterilla – näytelmillä – jollainen toimi kehyksenä Sergei
Loznitsan Donbassissakin. Totuus hajoaa, pirstaloituu, hämärtyy ja tällöin
propagandalla, valheella ja disinformaatiolla on enemmän tilaa vaikuttaa. Aina
löytyy hyödyllisiä idiootteja pahantahtoisten trollien ohella jakamaan
tarinaa!
Tämä kirjoitus on samalla aloitus
kirjoitusten sarjalle, syksyn edetessä käyn läpi aiempaa seikkaperäisemmin
venäläisjoukkoja, aseistusta ja tukikohtia sekä organisaatiorakennetta
Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla.
Marko
*: kirjallisena keinona jätin
käyttämättä lainausmerkkejä tässä kohdin, osoittaakseni mikä vaikutus niiden
poisjättämisellä on.
**: roska-autossa on kyse
kuorma-autosta, jonka lavalle laitojen suojaan on sijoitettu kranaatinheitin,
julkaistujen valokuvien perusteella tavanomaisimmin lavalle on sijoitettu 82 mm
2B9 Vasilek automaattinen
kranaatinheitin, jonka tehokas kantama on 4,27 km.
Kuvakaappaus censor.net.ua.
|