Viime toukokuussa kävin
katsomassa Ukrainan suurlähetystön isännöimässä näytöksessä ukrainalaisen
sotaelokuvan – Akhtem Seitablaevin
ohjaaman – Cyborgs: Heroes Never
Die/Кіборги. (1) Cyborgs oli perinteinen sotaelokuva toisin kuin
sunnuntaina (23.9.2018) Rakkautta &
Anarkiaa -festivaalilla katsomani ukrainalaisen Sergei Loznitsan ohjaama ”Donbass”,
joka on ennemminkin elokuva sodasta kuin perinteinen sotaelokuva. Loznitsan
”Donbassissa” on paikoin aistittavissa dokumentaarista otetta, mikä johtunee
siitä, että 1997 päättyneiden elokuvaopintojensa jälkeen Loznitsan ohjaamista
elokuvista valtaosa on dokumentteja, tai dokumentaarisia elokuvia. (2)
Sergei Loznitsa: Donbass
|
Sergei Loznitsan tie
elokuvaohjaajaksi on – ehkäpä – hiukan epätavanomaisempi. Hän muutti nuorella
iällä Valko-Venäjältä (hän syntyi Valko-Venäjän SNTL:n alueella Baranavitšyssa
5.9.1964) Ukrainan Kiovaan, jossa Loznitsa opiskeli Kiovan polyteknisessä instituutissa pääaineenaan sovellettu
matematiikka. Valmistuttuaan vuonna 1987 Loznitsa työskenteli vuoteen 1991
saakka muun muassa tekoälyn ja päätöksentekoprosessien parissa Kybernetiikan instituutissa.
1990-luvun alkupuolella
elokuvista kiinnostunut Sergei Loznitsa ja haki VGIK:iin, Moskovaan, josta hän
valmistui – kunnianosoitusten kera – 1997.
Donbass – Донбасс
Loznitsan ”Donbass” julkaistiin
tämän vuoden puolella, elokuva valittiin Cannesin elokuvajuhlien Un certain regard’in avauselokuvaksi.
Loznitsa myös voitti elokuvallaan ”Donbass” Un certain regardin Prix de la mise-en-scène -palkinnon
(parhaan ohjaajan palkinto).
Tunnustan jo hetimmiten alkuun,
että en edes aio kirjoittaa mitään analyyttista arviota Loznitsan elokuvasta
sodasta – arjesta sodan keskellä Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla. He, jotka
toivovat saavansa lukea älykkään analyysin tästä elokuvasta tulevat pettymään.
Elokuva, sen aihe, on aivan liian henkilökohtainen minulle, jotta voisin ruotia
elokuvaa elokuvana, irrottautua tunteista ja arvioida elokuvan taiteellisia ja
kerronnallisia ansioita, arvioida kuinka Loznitsa onnistuu pukemaan tarinan
elokuvan muotoon. Ei, mitään tällaista ette tule lukemaan, sen sijaan peilaan
elokuvaa kokemaani ja näkemääni – peilaan elokuvaa ihmisten, jotka ovat eläneet
Donetskissa tai jotka elävät edelleen Donetskissa, kokemuksiin ja kertomuksiin.
Elokuva oli hetkittäin hyvin dokumentaarinen, se välitti silmieni eteen kuvia
tapahtumista, jotka olisivat olleet voineet tapahtua tämän mielipuolisen sodan
kuluessa – ja joista osa, moni, on tapahtunut, nähnyt päivän valon tässä
sodassa. Tai jossain lukuisista sodista ennen tätä Venäjän masinoimaa
mielipuolista sotaa.
Sergei Loznitsan elokuva sodasta
koostuu tarinanpätkistä ja kuvista miehitetystä kaupungista – miehitetyltä
alueelta, kehykset näille tarinanpätkille luo sodan jaloissa oleva alue, alue,
jossa laki on sillä kenellä on Venäjältä tuotu ase – alue on Donbass Itä-Ukrainassa.
Loznitsan elokuva alkaa ”näytelmällä” ja se päättyy vieläkin
julmempaan ”näytelmään”, elokuvassa
hämärtyy monen monta kertaa todellisuuden ja ”näytelmän” – tässä tapauksessa todellisuuden ja disinformaation
sekä propagandan välinen raja. Katsoja tempaistaan mukaan tapahtumiin, joissa
hänen on kaiken aikaa oltava hereillä ymmärtääkseen ja tiedostaakseen sen mikä
on totta ja mikä näytelmää tahi propagandaa, mikä jotain aivan muuta.
Mikäli katsoja ei ole perehtynyt
todellisuuteen Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla, hänelle elokuva voi
näyttäytyä irrallisena ja jopa vaikeasti lähestyttävänä, koska mitään selkeää
tapahtumat kokevaa henkilöä ei ole olemassa. On joukko ihmisiä, jotka joutuvat sodan
jalkoihin, joiden elämä on kiinni sattumanvaraisista tapahtumakuluista ja voi
päättyä – yllättäen – viiltävään väkivaltaan. Tai hetkenä, jolloin kuvittelee
elämän päättyvän, mitään ei tapahdukaan vaan siirrytään tapahtumasta toiseen.
Tai ei siirrytä, vaan repäistään tapahtumasta toiseen, aivan kuten miljoonat
ihmiset Itä-Ukrainassa repäistiin keväällä 2014 rauhasta sotaan Venäjän
operaattoreiden toimesta.
”-Ei sotaa osannut omalle kohdalle ajatella, se oli jotain, jota näin
uutisissa, jotain, josta katsoin elokuvia tahi luin kirjoja – ei sitä osannut
kuvitellakaan omalle kohdalle osuvan, sitten tuli Krimin miehitys ja
huhtikuussa (tarkoittaen vuotta 2014) Slovjansk miehitettiin. Elämä muuttui
hetkessä täysin, ja samalla elämää oli kuitenkin jatkettava”. (3)
Yllä oleva lainaus ei suinkaan
ole elokuvasta vaan elävästä elämästä, näin kertoi ihminen, joka eli kevään ja
kesän 2014 miehitetyssä Donetskissa, ihminen, joka näki miehityksen alun, kuuli
ja koki sodan kaupungin tuntumassa, ihminen, joka poistui kaupungista ”ennen kuin se oli liian myöhäistä”.
Elokuvassa muutokset olivat
samanlaisia, rajuja, yllättäviä, brutaaleja – toisinaan absurdeja tapahtumia
tahi tapahtumaketjuja, jotka toisena hetkenä naurattaisivat kaikella
julkeudellaan, mutta itse koettuna ja elettynä ne ovatkin totisinta totta
luoden omaan elämään yhden haasteen lisää. Elämää on vaikea suunnitella
pitkäjänteisesti, koska hetkenä minä hyvänsä koko suunnitelma voi sortua kuin
korttitalo – siihen riittää valtansa tunnossa oleva asemies, joka haluaa jotain
sydämensä kyllyydestä. Se voi olla auto, asunto – tahi pano.
Elokuva kohtaa ”absurdistanin” todellisuuden
Elokuvassa tavoitettiin
todellisuus, paikoin liiankin hyvin, eräällä tapaa kuvaavimmillaan tässä oltiin
absurdissa häätilaisuudessa – jollaista yksikään käsikirjoittaja ei olisi
voinut taikoa pääkopastaan, koska niin absurdi ja mauttomuudella kyllästetty
moinen tilaisuus olisi ollut, mutta lainaus todellisesta elämästä,
tapahtumasta, miehitetyiltä alueilta kuvasi Lorenzon tarinassa mitä parhaimmalla
tapaa elämän absurdiutta miehitetyssä Donbassissa.
Todellisuus ja tarina kohtaavat. |
Oikeassa elämässä Yevhen ”BMW” Zhabsky ja Marina "Кукла" Koval saivat
toisensa, vai saivatko sittenkään – oliko se kenties samanlainen näytelmä,
jollainen Loznitsan elokuvassa nähtiin? Propagandaa, jollaista kansalaisille
syötetään toivoen näytelmänpalasten synnyttävän uskottavan tarinan
olemattomasta valtiosta sen rakenteineen. Valtiosta jota ei ole, rakenteista,
jotka eivät toimi.
Sergei Loznitsan elokuvan
Donbassilla ja todellisella Donbassilla on yksi merkittävä ero, todellinen
miehitetty Donbass on vieläkin absurdimpi paikka asua ja elää. Sitä
todellisuutta on liki mahdoton uskoa todeksi, niinpä se on helppoa leimata
propagandaksi. Astuessasi vieraana siihen maailmaan et tiedä missä todellisuus päättyy
ja näytelmä – propaganda alkaa.
Todellisuus. |
Marko
Todellisuus ja tarina kohtaavat
kuvan kuvakaappaukset sivuilta:
ja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.