Tarkastellessamme
tapahtumia Ukrainan kaakkoisosissa kesällä 2014, huomaamme Ukrainan ja Venäjän
välisellä rajaseudulla tapahtuneen tavattoman paljon samoihin aikoihin Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudottamisen kanssa. Luonnollisesti en nyt tarkoita
eksaktia ajankohtaa vaan samaa ”aikaikkunaa” kesä-heinäkuussa 2014. Palaan
nyt noiden viikkojen havaintoihin ja tapahtumiin, huomioni kohdistuessa
erityisesti Ukrainan ja Venäjän väliseen rajaseutuun Amvrosijivkasta itään.
Ukrainan
ja Venäjän välinen rajaseutu
Malaysia
Airlinesin lento MH17
Amsterdamista (Schiphol) Kuala Lumpuriin pudotettiin kello 16:20,xx 17.
heinäkuuta 2014 mutta jo viikkojen ajan Venäjä oli hyvin konkreettisella
tavalla osallistunut sotaan Ukrainan kaakkois- ja itäosissa sen ohella, että sota
Donbasissa alkoi venäläisen tiedustelu-upseeri Igor Girkinin komennossa
olleiden joukkojen (Krimin ryhmä ja sitä tukeneet vapaaehtoiset ja
kollaboraattorit) toimesta. (1) Venäjän maaperältä oli tulitettu kohteita
Ukrainassa kranaatinheittimillä, tykistöllä ja raketinheittimillä kymmeniä
kertoja ennen Malaysia Airlinesin MH17 pudottamista. (2) Voimme pohtia, että
jos tällainen tulitoiminta ei ole sodankäyntiä, niin mitä se sitten on? Kysymyksen
voi kääntää myös toisinpäin, mikä on sodankäyntiä, jollei tämä ole sitä? Tästä
huolimatta eturivin poliitikot puhuivat ”separatismista” Ukrainassa.
Tuhoa Zelenopilljassa Venäjän rakettikeskityksen jälkeen, 11. heinäkuuta 2014. |
Vajaata
viikkoa ennen MH17 pudottamista, 11. heinäkuuta 2014 (noin kello 04:30), Venäjä
toteutti huomattavan raskaan raketinheitinkeskityksen Zelenopilljan kylän
lähelle Ukrainan eteläosiin, noin 7000 metriä maiden välisestä rajasta.
Zelenopilljan kylän tuntumaan oli leiriytynyt väliaikaiseen kenttätukikohtaan
osia Ukrainan maavoimien 24. ja 72. mekanisoidusta prikaatista sekä 79.
ilmakuljetteisesta prikaatista, ja Ukrainan rajavartiolaitoksesta. Ukrainan
asevoimien yksiköillä ja rajavartiostolla oli tuolloin käynnissä operaatio
Ukrainan ja Venäjän välisen rajaseudun varmistamiseksi.
Venäjä
tulitti Zelenopilljan kylän länsi- ja luoteispuolella sijainnutta kenttäleiriä
omalta maaperältään 122 mm BM-21 Grad ja 2B26 Grad-K raketinheittimillä. Alueelle
ammuttiin ainakin 40 rakettia. Aluetta tulitettiin myös kolmella 120 mm
kranaatinheittimellä, kranaatinheitintuli kohdistettiin alueelle Zelenopilljasta
luoteeseen, Ukrainan alueelta, jota Venäjän proxy-joukot tuolloin miehittivät.
Venäjä käytti tiedusteluun ja tulen kohdistamiseen lennokkeja, menettäen
kyseisenä aamuna yhden Orlan-10 tiedustelulennokin. Vain muutaman minuutin
kestäneen keskityksen seurauksena yhteensä 37 ukrainalaissotilasta ja upseeria
menehtyi, osa kuolleista kuului Ukrainan rajavartiojoukkoihin. Haavoittuneiden
sotilaiden lukumäärän noustessa sataan. (3) Ennen kyseistä aamua ja päivää
Venäjän maaperältä oli tulitettu kohteita Ukrainassa kranaatinheittimillä,
tykistöllä sekä raketinheittimillä kymmeniä kertoja (ensimmäisen kerran 29.
kesäkuuta 2014). (4)
Girkin ja Borodai vierailulla Pervomaisk’yin eteläpuolella 15. heinäkuuta 2014. |
Heinäkuun
15. 2014 kuvatulla videolla Igor Girkin ja miehitettyyn Donetskiin Venäjän
toimesta perustetun nukketasavallan johtoon kuulunut Aleksandr Borodai
vierailivat noin 3 kilometriä etelään Pervomaisk’yin kylästä. Alueella oli
ryhmän vierailun aikana myös yksi (videolla näkyvä) lähi-ilmatorjuntaan
tarkoitettu 9K35 Strela-10 ilmatorjuntaohjusjärjestelmä. (5) Kyseisellä
rajaseudulla Ukraina käynnisti seuraavana päivänä (16. heinäkuuta 2014)
asevoimien ja asevoimia tukevien joukkojen kanssa operaation huoltolinjojen
katkaisemiseksi Venäjältä Itä-Ukrainan miehitetyille alueille. Saman päivän
(16. heinäkuuta) iltana käydään puhelinkeskustelu kahden henkilön välillä –
keskustelun sanoma on hyvin selkeä. Ukrainan itäosien nukketasavalloissa
Venäjän proxy-joukkojen asema on käynyt hyvin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja
asevoimia tukevien joukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä
alueita. Huolta lisäsi myös rajaseudulla alkanut operaatio sekä Ukrainan
ilmavoimien lisääntynyt aktiivisuus alueella. Puhelinkeskustelun aikana
Venäjältä toivottiin lähetettävän joukoille Buk (eli 9K37M1 Buk-M1
ilmatorjuntajärjestelmä), jollainen heille luvattiin toimittaa. (6) Heinäkuun
16. 2014 käynnistyneestä nk. Šah’tarskin piirin taistelun alkuvaiheesta
tarkemmin kirjoituksessani ”MH17-oikeudenkäynnin sivujuonteita”.
Oliko
MH17 pudottaminen vahinko?
Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudottamisen yhteydessä on usein pohdittu kysymystä,
oliko kyse vahingosta vaiko tahallisesta teosta? Siinä mielessä teko oli tahallinen,
että tarkoitus oli pudottaa lentokone mutta todennäköisesti vahinko siinä
mielessä, että tarkoitus ei ollut pudottaa matkustajakonetta ts. kohde oli
väärä. Vajaat kymmenen minuuttia MH17 pudottamisen jälkeen Igor Girkinin
nimissä olleelta VK-tililtä laitettiin viesti, jossa mainittiin pudotetun
Antonov An-26 kuljetuskone:
”In the
area Torez we just hit down An-26, it’s lying somewhere in the mine ‘Progress’…
‘We warned you — do not fly in ‘our sky’. And here is the video confirmation of
the ‘bird dropping’.” (7)
On
epävarmaa, kuka Girkinin lähipiiristä kyseisenä iltapäivänä käytti, arvioiden
mukaan se ei kuitenkaan ollut Girkin itse. Käytyä ilmi, ettei kyseessä ollut
Ukrainan ilmavoimien (kuljetus)kone vaan Malaysia Airlinesin lento MH17 (Boeing
777-200ER), Girkinin viesti poistettiin. ”Tieto” pudotetusta ukrainalaisesta
kuljetuskoneesta päätyi myös venäläisuutisiin sekä medioihin, kuten Tass:in
verkkosivuille, josta uutinen löytyy edelleen päivittämättömänä. (8 ja 9)
Tassin uutinen 14. heinäkuuta 2014. Pudotettu lentokone ei ollut Antonov An-26 vaan Boeing 777-200ER eli lento MH17. |
Eri
alustoilla käyty viestintä omalta osaltaan paljastaa sen, ettei alueella
olleilla venäläisupseereilla ollut varmuutta siitä, millainen lentokone
tuolloin pudotettiin. Ohjuslavetin (eli TELAR nro. 332) omalla tutkalla ei kyetty
muodostamaan kattavaa tilannekuvaa. Malaysia Airlinesin lennon MH17
pudottamisen kannalta merkittävässä roolissa oli myös Igor ”Bez” Beslerin
johtaman osaston, Horlivkan alueella tekemä näköhavainto ja ilmoitus saapuvasta
koneesta. Havainnon seurauksena Snižnen eteläpuolella asemissa ollut Buk-M1
TELAR nro. 332 aktivoitui tunnetuin seurauksin.
Toisin
kuin Girkin, Venäjän GRU:ssa (GU) palvellut tiedustelu-upseeri Sergei
Dubinski totesi heinäkuun 17. päivä nauhoitetussa puhelinkeskustelussa Leonid
Khartšenkolle (?) –
“They are
at the spot and have already downed one Sushka”. (10) Sushkalla tarkoitettiin Sukhoi
Su-25 rynnäkkökonetta. Dubinski toimi Donetskin ”nukketasavallan”
sotilastiedustelun päällikkönä keväällä ja kesällä 2014.
Medioissa
on vähemmän kiinnitetty huomiota havaintoihin siitä, että viimeistään 20.
heinäkuuta, mutta mahdollisesti jo ennen tätä, Ukrainan rajan tuntumaan Kuibyshevon
venäläiskylän itäpuolelle sijoitettiin asemiin Buk-patteri, joka kuului hyvin
suurella todennäköisyydellä Venäjän maavoimien 58. armeijan 67.
ilmatorjuntaprikaatille. Kyseisen prikaatin sijoituspaikka/tukikohta sijaitsi
Vladikavkaz’issa Kaukasuksella, Georgian rajan tuntumassa Pohjois-Ossetian
alueella. (11) Kuibyshevon itäpuolelle oli sijoitettu täysin varusteltu
patteri, jonka tutkavaunulla kyetään luomaan aivan toisenlainen tilannekuva,
kuin MH17 alas ampuneen Buk-M1 TELAR:in omalla ”Fire Dome” -tutkalla (huom.:
Fire Dome on NATO:n käyttämä nimi kyseisestä tutkasta). Mikäli kyseinen patteri
oli toimintavalmiina 17. heinäkuuta 2014, sen apuun tukeutuen, Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudottaneen Buk-M1 TELAR:in nro. 332 miehistö olisi kyennyt
muodostamaan olennaisesti paremman tilannekuvan ympäröivästä ilmatilasta.
Kävin
viestinvaihtoa heinäkuussa 2014 MH17 pudottamisen jälkeen henkilöiden kanssa,
joilla on kokemusta Buk-operoinnista Puolustusvoimissa. Toinen henkilöistä
kertoi, ettei Buk TELAR:in tutkalla kyetä luomaan kattavaa tilannekuvaa
ilmatilasta, siihen tarvitaan patterin muita yksiköitä (merkittävimmät näiltä
osin johtokeskus 9S470 M1 ja maalinosoitustutka 9S18 M1). Hänen mukaansa Buk
TELAR:in oman tutkan avulla ei esim. kyetä määrittämään kohteen lentokorkeutta
riittävän tarkasti, mikä voi johtaa siihen, että paineistetussa tilanteessa,
jollainen taistelutilanne kuitenkin on, päätös voidaan tehdä liian hätäisesti
ja vaillinaisin tiedoin – ikävin seuraamuksin.
Painotan,
ettei edellisen perusteella voi tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä
suuntaan tahi toiseen. Venäjän yhteistyöhaluttomuuden tähden palapelistä
puuttuu paljon paloja. Tiedossamme kuitenkin on se, että venäläisten
tutkatietojen perusteella 17. heinäkuuta 2014 Malaysia Airlinesin lennon MH17
lähellä ei ollut muita lentokoneita – toisin kuin Venäjä propagandassaan
väittää. Sen sijaan kyseisenä hetkenä Ukrainan ja Venäjän välisen rajan
tuntumassa, Kuibyshevon alueen yllä lensi matalalla tiedustelulennokki (mikäli
venäläisten esittämä aineisto on näiltä osin manipuloimatonta). (12)
Ukrainan
puolella rajaa käynnissä oleva sota, johon Venäjäkin otti osaa, vaikka muuta
väittikin, on yksi mahdollinen syy operointiin lennokilla alueella. Kuten
kirjoituksen alkupuolella viittasin, tiedämme Venäjän tulittaneen omalta
maaperältään Ukrainan maaperällä sijaitsevia kohteita kesäkuun lopusta 2014
alkaen. Mahdollisten kohteiden tiedustelu, tulenjohto tai rajaseudun valvonta
ovat mahdollisia syitä operointiin lennokilla alueella. Meidän on myös
huomioitava, että Kuibyshevon kylä sijaitsee kyseisellä rajaseudulla. Eikä
kyseiseltä alueelta (Kuibyshevon kylästä) ole kuin noin 20 kilometriä alueelle,
jolta Buk-M1 TELAR nro. 322 laukaisi ilmatorjuntaohjuksen kohti Malaysia
Airlinesin lentoa MH17 iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Venäjä myös menetti
yksittäisiä lennokkeja Ukrainan lähi-ilmatorjuntatulessa kyseisellä
rajaseudulla kesällä 2014. Tässä kohdin on kuitenkin syytä muistuttaa, ettei kyseiseltä
alueelta Venäjältä tulitettu 17. heinäkuuta 2014 alueita Ukrainassa. Aiheesta lähteineen
kesäkuussa 2018 kirjoittamassani blogissa ”Oliko Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottaminen vahinko?”.
Venäjän
hallinnon toimien tähden tuskin tulemme saamaan vastausta olennaisiin
kysymyksiin. Tiedämme kyllä mistä (alue) MH17 pudottanut ohjus laukaistiin:
tiedämme, mistä (maa) Buk-M1 TELAR nro. 322 toimitettiin Ukrainaan: tiedämme,
minkä joukko-osaston kalustoon kyseinen Buk-M1 TELAR kuului kesällä 2014. Emme
tiedä kuka konkreettisesti laukaisi kyseisen ohjuksen, tiedossamme on kuitenkin
joukko oikeuden nimeämiä vastuullisia: Igor Girkin, Sergei Dubinski ja Leonid
Khartšenko. (13) Todellisuudessa vastuullisten joukko on olennaisesti suurempi,
käsittäen myös Venäjän valtiojohdon – Vladimir Putinin ja hänen
lähipiirinsä, jotka tekivät päätöksen Krimin niemimaa miehittämisestä
kevättalvella 2014, joka oli lähtölaukaus tapahtumaketjulle, jonka yksi lenkki
MH17 pudottaminen on. Luonnollisestikaan Krimin niemimaan miehitys ei ollut
ensimmäinen lenkki ketjussa, vaan jo sitä oli edeltänyt tekoja ja tapahtumia,
jotka vaikuttivat olennaisella tapaa Vladimir Putinin ja hänen lähipiirinsä
päätöksentekoon. Tämän kirjoituksen kannalta ei kuitenkaan ole olennaista
ulottaa tarkastelua Krimin niemimaan miehitystä varhaisempiin tapahtumiin.
Venäjä
siis tarjoili lännelle hopealautaselta mahdollisuuksia ryhtyä ankariin vastatoimiin
keväällä ja kesällä 2014. Se tarjoili niitä vielä Malaysia Airlinesin lennon
MH17 pudottamisen jälkeen esim. loppukesästä 2014 käydyn Ilovaiskin taistelun
aikana rikkoessaan Ukrainan kanssa tehdyn sopimuksen ja tulittaessa rajusti
Ilovaiskin kattilasta vetäytyviä ukrainalaisjoukkoja ja tunkeutuessaan tuolloin
maavoimillaan Ukrainaan. (14) Ankarien vastatoimien sijaan länsi tyytyi
toistuvasti katsomaan läpi sormiensa Venäjän ja sen proxy-joukkojen rikollisia
tekoja Ukrainalta miehittämillään alueilla (sekä Venäjän toimia esim.
Syyriassa).
Marko
Lähteet:
1. https://mil.in.ua/en/articles/and-so-began-sloviansk/
2. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/12/21/russian-artillery-strikes-against-ukraine/
4. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/12/21/russian-artillery-strikes-against-ukraine/
5. https://www.facebook.com/bellingcat/posts/504820833039706 (josta löytyy linkki alkuperäislähteeseen).
6. https://www.bbc.com/news/av/world-europe-37499811
8. https://www.youtube.com/watch?v=tSiy5pl3Se4
9. https://tass.com/world/741164
11. https://informnapalm.org/en/67th-air-defense-missile-brigade-russia-ukraine/
12. https://riamediabank.ru/story/list_532267/
13. https://vartiopaikalla.blogspot.com/2022/11/mh17-nelja-epailtya-kolme-syyllista.html
14. Havaintoja Ukrainan sodasta – Ilovaiskin kattila: Maavoimien tutkimuskeskus.
Olen
hyödyntänyt taustatyössä Putin@war’in kirjoitamia (ja kritisoituja)
tekstejä ”Newly published satellite images show Russian BUK battery East of Kuybyshevo was operational before July 20th 2014” ja ”One soldiers
VK-album gives more info on the Russian BUKs South of Marinovka”. Näitä tekstejä tarkasteltiin
kriittisesti www.whathappenedtoflightmh17.com/ -verkkosivulla julkaistussa
kirjoituksessa ”It is very unlikely Russian BUKs were stationed near Kuybyshevo in mid July 2014”. Satelliittikuvat kuitenkin paljastivat sen,
että Kuibyshevon alueella oli poikkeuksellista aktiivisuutta jo ennen MH17
pudottamista eli ennen heinäkuun 2014 puoliväliä. Todennäköisesti tämä
poikkeuksellinen aktiivisuus liittyy Venäjän tykistöiskuihin rajaseudulta
Ukrainan maaperälle.
Blogitekstissä
”One soldiers VK-album gives more info on the Russian BUKs South of Marinovka” esitellään Venäjän asevoimien 67.
ilmatorjuntaohjusprikaatissa palvelleen Eshi-Zhalsan Dorzhievin
VK-sivuston sisältöä. Osia yksiköstä (Dorzhiev mukaan luettuna) oli
sijoitettuna Kuibyshevon alueelle kesällä 2014.
Muistutan
lukijaa siitä, että blogiteksti sisältään avainsanojen ja virkkeiden muodossa linkkejä
aihetta syventäviin teksteihin.