Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER:n (lento MH17) pudottamista Itä-Ukrainan yllä 17. heinäkuuta 2014 pidetään
yleisesti vahinkona – sodan ikävänä sivujuonteena, ennakoimattomana
tapahtumana. On sanottu, että kukaan ei pudottaisi tahallaan
matkustajalentokonetta, mikä ei tietenkään ole riittävä todiste sen puolesta,
että kyseessä on todellisuudessa vahinko – kyseinen todiste kertoo enemmänkin
meidän omasta toiveesta ja halusta pitää yllä edes tietynlaista illuusiota
siitä, että moiseen brutaaliuteen emme tahallisesti – tarkoituksella – ryhdy.
Tällaiset perusteet eivät mielestäni riitä syyksi pitää tekoa vahinkona, muiden
tekijöiden joukosta voi löytyä perusteita sille, että kyseessä oli vahinko –
ikävä sodan ”oheistapahtuma”.
Siinä vaiheessa, kun kyseinen matkustajakone
oli pudotettu, Donetskin ”kansantasavallan” sotilaskomentaja Igor ”Strelkov” Girkin ”juhlisti”
tapahtumaa sosiaalisen median päivityksellä:
“In the
area Torez we just hit down An-26, it’s lying somewhere in the mine ‘Progress’…
“We warned you — do not fly in ‘our sky’. And here is the video confirmation of
the ‘bird dropping’.” (1)
Kyseisen päivityksen “Strelkov” poisti sen jälkeen, kun kävi
ilmi, että Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskoneen sijaan he olivat
pudottaneet Malaysia Airlinesille kuuluvan Boeing 777-200ER matkustajakoneen.
Igor Strelkovin somepäivitys MH17 pudottamisen jälkeen. |
Myös muiden militanttien
tiedetään juhlineen kuljetuskoneen pudottamista. MH17 osien putoamisalueelle
saapuneille militanteille oli yllätys se, että he löysivät sieltä siviileille
kuulunutta omaisuutta sotilasmateriaalin sijaan. He todennäköisesti uskoivat
pudotetun koneen kuuluneen Ukrainan ilmavoimille, tämä ei kuitenkaan – jos
tarkkoja ollaan – ole minkään valtakunnan todiste sen puolesta, että kyseessä
oli vahinko. On nimittäin epätodennäköistä, että alueelle ensinnä saapuneet
militantit olivat konkreettisesti tekemisissä ohjuksen laukaisseen, Venäjän
asevoimien Kurskin alueelle sijoitetun 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin, Novator 9K37 M1 ”Buk” TELAR:in nro. 332
miehistön kanssa.
”It's
100% a passenger aircraft," Major is recorded as saying, noting that he
saw no weapons on-site. "Absolutely
nothing. Civilian items, medicinal stuff, towels, toilet paper.” (2)
Pudotuksen jälkeen uutisissa
esiintyi myös tietoja siitä, että alueella operoineet Venäjän varustamat
militanttijoukot olisivat odottaneet Ukrainan ilmavoimien
Antonov-kuljetuskoneen saapumista alueen ilmatilaan. Tällainen tieto on
saattanut johtaa siihen, että Buk TELAR:in miehistö on paineisessa tilanteessa
toiminut hätäisesti pudottaen kohteen varmistamatta millainen kohde kyseessä
on. Kävin viestinvaihtoa heinäkuussa MH17 pudottamisen jälkeen henkilöiden
kanssa, joilla on kokemusta Buk-operoinnista Puolustusvoimissa.
Toinen heistä kertoi, ettei Buk
TELAR:in tutkalla kyetä luomaan kattavaa tilannekuvaa ilmatilasta, siihen
tarvitaan patterin muita yksiköitä (merkittävimmät näiltä osin johtokeskus 9S470
M1 ja maalinosoitustutka 9S18 M1). Hänen mukaansa Buk TELAR:in oman tutkan
avulla ei esim. kyetä määrittämään kohteen lentokorkeutta riittävän tarkasti,
mikä voi johtaa siihen, että paineistetussa tilanteessa, jollainen
taistelutilanne kuitenkin on, päätös voidaan tehdä liian hätäisesti ja
vaillinaisin tiedoin – ikävin seuraamuksin.
Sitä, että Venäjän asevoimat oli
toimittanut Itä-Ukrainaan yhden Buk TELAR:in patterin sijaan, on myös käytetty
perusteena sille, että kyseessä oli vahinko – oli lähdetty soitellen sotaan… Minusta tämä taasen kertoo
ennemminkin rikollisesta piittaamattomuudesta.
Itä-Ukrainassa taistelleet
”separatistit” – jolla nimellä kyseisiä Venäjän varustamia joukkoja kesällä
2014 kutsuttiin – pyysivät Venäjältä apua, täsmällisemmin ilmatorjuntaohjuksia,
koska Ukrainan ilmavoimat oli saavuttanut alueella täydellisen ilmatilanhallinnan.
Tämän ja Ukrainan asevoimien ja vapaaehtoisjoukkojen taisteluissa saamien
voittojen myötä ”kansantasavaltoja” uhkasi kukistuminen ja Venäjän ”Novorossija” suunnitelmaa tuhoutuminen.
Tilannekartta 11. heinäkuuta 2014, muutama päivä ennen MH17 pudottamista. |
Heinäkuussa 2014 Donetskia ryhdyttiin
saarrostamaan, Itä-Ukrainan miehitettyjä alueita uhkasi pilkkoutuminen osiin
ukrainalaisjoukkojen toimesta, joten ensimmäisenä toimena Venäjä ryhtyi
toimittamaan entistä enemmän ja monipuolisempaa kalustoa alueelle ja sittemmin
osallistumaan asevoimillaan aiempaa näkyvämmin sotatoimiin. Buk TELAR
toimitettiin Venäjältä rajan yli Itä-Ukrainaan todennäköisimmin 16. – 17. heinäkuuta
välisen yön aikana. Ensimmäiset havainnot siitä tehtiin Itä-Ukrainan
sotatoimialueella varhain aamulla 17. heinäkuuta. 2014.
Edellä luettelin yleisimpiä
perusteluita sille, että MH17 pudottaminen oli vahinko. On kuitenkin esitetty
vastakkaisiakin arvioita siitä oliko kyse vahingosta vaiko ei. Näihin arvioihin
ei (toistaiseksi) ole otettu kantaa JIT:n taholta, kuten ei MH17 pudottamista
aktiivisesti selvittäneen Bellingcatinkaan toimesta. Mikäli MH17 pudottamisesta
päädytään joku päivä istumaan oikeutta, tuolloin todennäköisesti joudutaan
ottamaan myös kantaa siihen, oliko teko tahaton
vaiko tahallinen. Poliittisesti
helpoin ratkaisu on teon nimeäminen tahattomaksi.
Kuybyshevon alue, Venäjä. |
Satelliittikarttaan merkitty
sijainnit, joissa havaittu 16. ja 26. heinäkuuta 2014, aiempiin
satelliittikuviin verrattuna, merkittävällä tavalla poikkeavaa toimintaa (huom.
alueella enemmänkin vastaavia pisteitä heinäkuussa 2014). Piste 16. heinäkuuta 2014 on päivää ennen MH17
pudottamista, alueelle on heinäkuun 2. ja 16. välillä sijoitettu jotain –
mahdollisesti tykistöä. Jäljistä päätellen pellolla on ajanut ajoneuvoja
kyseiselle alueelle, toimintaa on havaittavissa vielä 23. heinäkuuta vaikka
samaisella alueella on suoritettu myös peltotöitä. 16. heinäkuuta sijainnin
lähellä on havaittavissa myös satelliittikuvassa ajoneuvo liikkeellä kyseisenä
päivänä. Satelliittikuvan epätarkkuuden perusteella on vaikea määritellä
millaisesta ajoneuvosta on kyse. Värityksestä (vihertävän sävyjä) päätellen
kyseessä on sotilasajoneuvo.
16. heinäkuuta 2014 ajoneuvon sijainti alueella. |
Vastaavasti 26. heinäkuuta 2014 sijainnissa on 23. heinäkuuta ja 26. heinäkuuta
välillä maa-alueelle ilmaantunut 4 selkeästi havaittavaa jälkeä aiemmin
havaittavissa olevien ajoneuvojen jälkien lisäksi. Pysyvämmästä toiminnasta ei
kuitenkaan ole kyse.
Ukrainan ja Venäjän rajaseutua. |
Kuybyshevon 16. heinäkuuta
sijainnin ja Pervomais’kyin kylän välimatka on 27,5 km, Buk nro 332 laukaisi
MH17 pudottaneen ohjuksen todennäköisimmin Pervomais’kyin kylän länsipuoliselta
pellolta.
Sitä onko Kuybyshevon alueelle
ollut sijoitettuna Buk TELAR, on tarkastellut blogissaan ”Newly published satellite images show Russian BUK battery East of
Kuybyshevo was operational before July 20th 2014” Putin@war olennaisesti tarkemmin ja monipuolisemmin. (3) Hänen
blogeissaan esittämiä johtopäätöksiä on kritisoitu muun muassa www.whathappenedtoflightmh17.com/
-verkkosivun kirjoituksessa ”It is very
unlikely Russian BUKs were stationed near Kuybyshevo in mid July 2014” (4),
joka sekin ansaitsee kritiikkiä osakseen eräiden – liian pitkälle vietyjen –
päätelmien tähden. Myöhemmin julkaistut uudet satelliittikuvat osoittavat sen,
että Kuybyshevon alueella oli poikkeuksellista aktiivisuutta jo ennen MH17
pudottamista, mikä tieto omalta osaltaan tukee Putin@war-blogin kirjoittajan tekemiä johtopäätöksiä.
Blogitekstissä ”One soldiers VK-album gives more info on the
Russian BUKs South of Marinovka” (5) Putin@war esittelee Venäjän asevoimien
67. ilmatorjuntaohjusprikaatissa palvelleen Eshi-Zhalsan Dorzhievin VK-sivuston sisältöä. Osia yksiköstä (Dorzhiev mukaanluettuna), jossa
hän on palvellut, oli sijoitettuna Kuybyshevon alueelle kesällä 2014. Eräässä
Kuybyshevon lähistöllä otetussa kuvassa Dorzhiev esittelee hatullista tuoreita aprikooseja.
Tiedustelin Donetskin alueella ikänsä asuneelta, milloin aprikoosikausi
alueella alkaa*. Hänen mukaansa se alkaa yleensä kesä-heinäkuun vaihteessa,
joten elokuun 6. 2014 ladattu kuva on voitu ottaa kyseisenä kesänä
heinä-elokuussa ennen latauspäivämäärää.
Yllä olevan perusteella ei voi –
eikä pidä – tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä suuntaan tahi toiseen.
Venäläisten tutkatietojen perusteella 17. heinäkuuta 2014 Malaysia Airlinesin
lennon MH17 lähellä ei ollut muita lentokoneita, sen sijaan Ukrainan ja Venäjän
välisen rajan tuntumassa, Venäjän ilmatilassa, Kuybyshevon alueen yllä lensi matalalla tiedustelulennokki. (6)
Russian primary radar data, kuva @KimmoKannala. |
Ensinnä herää kysymys, että mitä
kyseinen tiedustelulennokki teki tuolloin? Miksi se lensi kyseisellä alueella?
Toimiko se linkkinä kahden eri koordinaatin välillä, ja mikäli toimi, mitkä
nämä koordinaatit olivat? Tiedustelulennokin lentämiselle rajanpinnassa on
muitakin toimivia selityksiä. Venäjän tiedetään tulittaneen omalta maaperältään
Ukrainassa sijaitsevia kohteita v. 2014 kesäkuusta alkaen, mikäli Venäjä
tuolloin tulitti kyseiseltä alueelta Ukrainan maaperällä sijaitsevia kohteita,
tämä selittäisi tiedustelulennokin lentämisen aivan rajantuntumassa. Samalla on
kuitenkin syytä muistaa se, että alueelta on noin parikymmentä kilometriä
alueelle, jolta Buk TELAR:in nro. 332 miehistö laukaisi ohjuksen kohti Malaysia
Airlinesin lentoa. Lensikö tiedustelulennokki alueella aivan sattumalta, vai
kytkeytyikö sen lentotoiminta jollaintapaa Buk TELAR:in operointiin Ukrainassa?
On myös hyvä tietää se, että juuri kyseinen osa Venäjää on lähimpänä aluetta,
jolta MH17 pudottanut ohjus laukaistiin.
Edellä viittasin mahdollisuuteen,
että venäläistykistö olisi tulittanut omalta maaperältään Ukrainassa
sijaitsevia kohteita kyseisenä päivänä (17.7.2014) Kuybyshevon alueelta, mikä
samalla selittäisi sen, miksi alueen ilmatilassa oli tiedustelulennokki
tuolloin. Bellingcat on julkaissut
laajan interaktiivisen kartan venäläistykistön toiminnasta Ukrainan vastaisella
rajalla. (7)
Heinäkuun 16. Kuybyshevon
alueelta tulitetaan neljästä pisteestä Ukrainan puolelle, joista ”Firepoint 78.1” sijoittuu alueelle,
jolla oli venäläisjoukkoja 16. heinäkuuta 2014. Sen sijaan 17. heinäkuuta
Kuybyshevon alueelta ei Bellingcatin julkaiseman aineiston mukaan tuliteta
Ukrainan puolelle, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö alueella olisi
voinut olla tuolloinkin tykistötoimintaa, se on kuitenkin epätodennäköisempää.
16. heinäkuuta 2014, kuva Bellingcat. |
17. heinäkuuta 2014, kuva Bellingcat. |
Se, että 17.7.2014 Kuybyshevon
alueelta ei todennäköisesti tuliteta kohteita Ukrainan maaperällä, merkitsee
sitä, että tiedustelulennokilla oli tuolloin todennäköisesti jokin muu kuin
tulenjohdollinen tehtävä. Kyse saattoi olla tiedustelusta, sitä saatettiin
käyttää edellispäivän tykistökeskitysten aiheuttamien vaurioiden/tuhojen
kartoittamiseen, tai sillä saattoi olla jokin muu tehtävä – kuten toimia
linkkinä kahden pisteen välillä.
Mikäli lentotoiminta liittyy
tavalla tai toisella Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottaneeseen Buk
TELAR:iin nro 332, heittää tämä melkoisen epäilyn venäläisten ylle. Oliko pudotus vahinko vai jotain muuta? Mikäli oli jotain muuta, mikä oli motiivi
matkustajakoneen pudottamiselle? Tarvitaanko mitään motiivia?
Viimeisimpään kysymykseen
vastaisin, että yleensä teolla on kuitenkin oltava jokin tarkoitus, jos kyse on
tarkoituksellisesta teosta, jos tarkoituksena oli pudottaa jokin siviilikone
alueella, on jokin syy teolle oltava. Minun on vaikea uskoa, että ilman mitään syytä
ryhdytään tarkoituksellisesti pudottamaan matkustajakonetta. Mikäli taas kyse
on vahingosta, asetelma on toinen.
Mikäli kyseessä oli jokin muu
kuin vahinko, mahdollisena motiivina saattoi olla tarve sodan eskalaatiolle – jollainen
nähtiin vasta elokuussa Venäjän laajemman maaoperaation myötä; tai esim. halu eristää
Ukraina länsimaista ja näin helpottaa Venäjän omaa operaatiota, jonka
tarkoituksena oli Ukrainan kahlitseminen ”venäläiseen maailmaan” (”Русский
мир”) – mikä ei ole onnistunut, Ukraina on taistellut eikä Ukrainaa ole
jätetty aivan yksin lännen toimesta.
Itse en näiden tietojen
perusteella kuitenkaan ryhdy väittämään, että MH17 pudottaminen olisi varmuudella jotain
muuta kuin vahinko, mutta tiedot ovat riittäviä herättämään lisää kysymyksiä ja spekulaatioita,
joihin toivottavasti saamme joku päivä vastauksia.
Marko
*: Donetskin (Ukraina) ja
Kuybyshevon (Venäjä) välinen etäisyys linnuntietä on reilut 80 km ja
ilmastollisesti ne ovat samankaltaista aluetta, joten aprikoosien kasvukausi on jotakuinkin
yhtenevä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.