Kesäkuun 14. päivä 2014 Ukrainan asevoimat koki sodan
ensimmäisten viikkojen raskaimman yksittäisen tappion, maan ilmavoimien Iljushin
Il-76MD kuljetuskoneen (nro. 76777) jouduttua vihollistulen
kohteeksi koneen lähestyessä Luhanskin kansainvälistä lentokenttää noin kello
00:51 (14.6 kesäkuuta 2014). (1) Tuhoutunut kone kuului Melitopoliin
sijoitetulle 25. ilmakuljetusprikaatille (eli kuljetuslentolaivue). Kohtalokkaalla
lennolla koneen miehistöön kuului yhdeksän henkilöä ja sitä lensi laivueen
varakomentaja, everstiluutnantti Oleksandr Belij. Lennolla oli mukana
neljäkymmentä 25. Dnipropetrovskin
maahanlaskuprikaatin sotilasta sekä lastia. Kyseisen maahanlaskuprikaatin
sotilaat olivat suojanneet ja puolustaneet Luhanskin kansainvälistä lentokenttää
toukokuusta 2014 lähtien, ja kesäkuun 5. 2014 kyseinen kenttä suljettiin
siviililiikenteeltä.
Tuhoutunut Ukrainan ilmavoimien Iljushin Il-76MD nro. 76777.* |
Ukrainan parlamentin Verkhovna Radan nimeämän
tutkintakomitean johtajan Aleksandr Tšornovolenkon mukaan
kesäkuun 2014 alkupuolella lentokentälle oli laskeutunut 19 Ukrainan
ilmavoimien kuljetuskonetta tuoden kalustoa, materiaalia sekä miehistöä. Kesäkuun
13. päivä kentälle oli laskeutunut kaksi 25. ilmakuljetusprikaatin Iljushin
Il-76MD kuljetuskonetta, ja kesäkuun 13.–14. päivän välisenä yönä oli tarkoitus
laskeutua kolme lisää tuomaan materiaalia ja vahvistuksia kenttää puolustaville
25. maahanlaskuprikaatin sotilaille. Kesäkuun 9. päivästä lukien kenttää
puolustavat joukot olivat olleet ilmahuollon varassa militanttijoukkojen
neuvonantajineen saarrettua koko kentän.
Kuten viittasin, kyseinen Ukrainan ilmavoimien Iljushin
Il-76MD nro. 76777 kuului tuolloin kolmen koneen osastoon, jotka olivat
toimittamassa sotilaita sekä täydennystä Luhanskin kansainvälistä lentokenttää
puolustaville joukoille. Everstiluutnantti Oleksandr Belij’n ohjaama kone oli
laskeutumisvuorossa toisena, noin kymmenen minuuttia sitä ennen Luhanskin
kansainväliselle lentokentälle oli laskeutunut onnistuneesti
ilmakuljetusprikaatin komentajan, eversti Dimitri Mirmikovin ohjaama,
vastaavantyyppinen Iljushin Il-76MD kuljetuskone. Tutkintakomission puolesta Aleksandr
Tšornovolenko arvioi, että alueella operoineilla militanteilla neuvonantajineen
oli riittävästi aikaa valmistautua pudottamaan toisena laskeutunut kone,
koneiden pitkän laskeutumisvälin ja aiempien lentojen antamien havaintojen
vuoksi. Tuolloin myös arvioitiin, että Venäjältä välitettiin dataa
laskeutuvista koneista ja niiden reiteistä Luhanskin kansainvälisen lentokentän
ympäristössä operoiville militanteille ja näitä tukeville erikoisjoukkojen
sotilaille.
Lähestyessään kaakosta Luhanskin kansainvälistä lentokenttää, Belij’n ohjaama kuljetuskone joutui ilmatorjuntatuleen, (koneen lentokorkeus oli tuolloin 700–900 metriä). Tutkintakomitean mukaan konetta kohti ammuttiin ainakin kaksi olkapäältä laukaistavaa 9K38 ”Igla” eli SA-18 ”Grouse” ilmatorjuntaohjusta, joista ensimmäisen koneen miehistön onnistui harhauttaa/ väistää seuraavan ohjuksen taistelukärjen räjähtäessä lähellä yhtä koneen neljästä moottorista. Laskeutuvaa konetta tulitettiin myös pienikaliiperisilla aseilla sekä 23 mm ZU-23-2 ilmatorjuntatykillä.
Satelliittikuva Luhanskin kansainvälisen lentokentän
ympäristöstä. 30. kesäkuuta 2014 päivätyssä satelliittikuvassa nähtävissä myös turma-alue.
Everstiluutnantti Belij’n koneen saadessa osumia
ilmatorjunnasta, osaston kolmannen koneen lentäjä päätti keskeyttää
laskeutumisen. Myöhemmin koko operaatio keskeytettiin ja kolmannen koneen
määrättiin palaamaan kotitukikohtaansa.
Kesäkuun 15. päivänä 2014 Luhanskin “kansantasavallan”
johtajana esiintynyt Valeri Bolotov vahvisti heidän pudottaneen kyseisen
lentokoneen.
Ennen kohtalokasta lentoa Belij miehistöineen oli ehtinyt
sodan ensimmäisten viikkojen kuluessa suorittaa lento-operaatioita
sotatoimialueella, kuten toukokuussa 2014 Donetskin kansainväliselle
lentokentälle. Ennen sotaa Belij oli lentänyt useita vaativia lentoja
kriisikohteisiin, kuten maanjäristysalueelle Kiinaan.
Pudotuksen jälkeen kyseistä ilma-operaatiota arvosteltiin
Ukrainassa hyvin paljon, operaation määränneitä tahoja kritisoitiin
vastuuttomuudesta ja turhasta riskinottamisesta. Maaliskuussa 2017
ukrainalainen oikeus tuomitsi silloisen ATO:n 1. varakomentajan kenraalimajuri Viktor
Nazarovin seitsemän vuoden vankeusrangaistukseen. Oikeuden mukaan Nazarov
oli saanut tietoa koneisiin kohdistuvasta lähi-ilmatorjuntauhasta, mukaan
lukien olkapäältälaukaistavien ohjusten muodostama uhka, päivää ennen kyseistä
ilmakuljetusoperaatiota.
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n silloisen komentajan
Vasyl Hritsakin, 7. lokakuuta 2017 julkaiseman tiedon mukaan, koneen
pudottamisen taustalla oli venäläinen palkkasotilaspalveluita tarjoava PMC
Wagner. PMC Wagnerin omistaja ja rahoittaja on ”Putinin kokki” Jevgeni
Prigožin ja perustaja GRU:sta eläkkeelle jäänyt prikaatinkomentaja Dimitri
Utkin. Ukrainalaislähteiden mukaan käskyn operaation suorittamiseen PMC
Wagner oli saanut Venäjän maavoimien kenraaliluutnantti Jevgeni
Nikiforovilta. Nikiforov on toiminut Ukrainan sodassa miehitetyn Luhanskin
alueelle sijoitetun 2. armeijakunnan komentajana.
PMC Wagnerin taistelijat ovat osallistuneet Krimin niemimaan
miehitykseen, Venäjän sotatoimiin Itä-Ukrainassa, sotaan Syyriassa ja Libyassa,
Sudanin toiseen sisällissotaan sekä Venäjän operaatioon Keski-Afrikan
tasavallassa (Prigožinin hallitsema kaivosyhtiö toimii myös maassa). PMC
Wagnerin yksittäisiä operaattoreita on havaittu myös Mosambikissa.
Ukrainalaisen Informnapalmin julkaiseman aineiston perusteella
voidaan päätellä, että Venäjältä lähetettiin Ukrainan sotatoimialueelle jo
ennen varsinaista invaasiota elokuun 2014 lopulla, asevoimien vakinaiseen
väkeen kuuluvia sotilaita, jotka oli koulutettu lähi-ilmatorjuntaan. Esim. Venäjän
maavoimien 205. erillisen mekanisoidun jalkaväkiprikaatin (sotilasyksikkö 74814)
vahvuuteen kuulunut ohjus-lähi-ilmatorjuntaan koulutettu kersantti Sergei V.
osallistui ”vapaaehtoisena” Ukrainan sotaan. (2)
Luhanskin kansainväliselle lentokentälle sijoitettujen
joukkojen huoltolentoja kritisoitiin voimakkaasti, yhtä voimakasta kritiikkiä
esitettiin myös kentän hallussapitoa kohtaan sen jälkeen, kun näytti
ilmeiseltä, että militanttijoukot Venäjän tuella saartavat kentän ja maayhteys
25. maahanlaskuprikaatin miehiin menetetään. Ennen kohtalokasta lentoa yöllä 13.–14.
kesäkuuta 2014, noin parikymmentä Ukrainan asevoimien sotilasta kaatui
taistelussa, heidän koettaessa murtautua saarretun kentän alueelta.
Ukrainan asevoimat ja sitä tukevat vapaaehtoisjoukot saivat
murrettua lentokentän saarron vasta heinäkuun 14. päivä. Tämän jälkeen kenttä
oli Ukrainan asevoimien ja vapaaehtoisjoukkojen hallinnassa, mutta vihollisen
tykkitulen alla, aina elokuun 2014 loppuun saakka. Viimeiset ukrainalaisjoukot
vetäytyivät lentokenttäalueelta 1. syyskuuta 2014, josta lähtien lentokenttä on
ollut vihollisen hallinnassa. Nykyään aluetta käytetään miehitetyn Luhanskin
alueelle sijoitettujen maavoimien huolto- ja harjoittelualueena.
* * *
Ukrainan maavoimat ja ilmavoimat menettivät kevään ja kesän
2014 kuluessa yhteensä 12 lentokonetta ja 11 helikopteria, kahden lentokoneen
pudotusta ei ole vahvistettu. Edellisten lisäksi Itä-Ukrainan sotatoimialueen
yllä pudotettiin Malaysia Airlinesin lento MH17 heinäkuun 17.
päivä Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin varustukseen
kuuluvalta Buk-M1 TELARilta laukaistulla ohjuksella. MH17 tragediassa menehtyi
298 miehistön jäsentä ja matkustajaa.
Elokuun 29. 2014 jälkeen Ukrainan ilmavoimat tai maavoimat
ei ole menettänyt sotatoimien seurauksena miehitettyjä lentokoneita tai
helikoptereita.
päivämäärä |
pudotettu tai
tuhoutunut konetyyppi |
25.
huhtikuuta 2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Mil Mi-8 MT tuhoutui Kramatorskin lentokentällä pienasetulessa. |
2. toukokuuta
2014 |
Kaksi
Ukrainan maavoimien lentolaivueen Mil Mi-24 taisteluhelikopteria Slovjanskin
taistelussa, ainakin kaksi miehistönjäseniin kuulunutta menehtyi. |
5. toukokuuta
2014 |
Maavoimien
lentolaivueen Mil Mi-24 putosi vihollistulessa, lentäjän onnistui laskeutua
helikopterilla. |
29.
toukokuuta 2014 |
Maavoimien
lentolaivueen Mil Mi-8 pudotettiin lähellä Mount Karachunia, Slovjansk-Kramatorsk-alueella.
14 miehistönjäsentä ja matkustajaa menehtyi, mukaan lukien kenraali Vladimir
Kultchyski. |
4. kesäkuuta
2014 |
Kaksi
Ukrainan ilmavoimien Mil Mi-24 taisteluhelikopteria joutui tekemään
pakkolaskun vihollistulessa, toinen helikoptereista vaurioitui
korjauskelvottomaksi. |
6. kesäkuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien valvonta- ja tiedustelukäytössä ollut Antonov An-30 pudotettiin
olkapäältä laukaistavilla ilmatorjuntaohjuksilla. Koneen lentäjä, eversti Konstantin
Mohilko, palkittiin postuumisti Ukrainan sankari kunniamerkillä, hänen
uhrattua itsensä ohjatakseen tuhoon tuomitun koneen pois kaupunkialueen yltä.
(3) Muu miehistö pelastautui laskuvarjoin koneesta. |
14. kesäkuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Iljushin Il-76MD pudotettiin ilmatorjuntatulessa koneen ollessa
laskeutumassa Luhanskin kansainväliselle lentokentälle. |
21. kesäkuuta
2014 |
Ukrainalainen
Mil Mi-8 tuhoutui Zmievskin lähellä kuljettaessaan materiaalia joukoille. |
24. kesäkuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Mil Mi-8 pudotettiin Slovjanskin lähellä, kaikki miehistöjäsenet
ja mukana olleet sotilaat menehtyivät. |
2. heinäkuuta
2014 |
taistelulennolta
palaamassa ollut Ukrainan ilmavoimien Sukhoi Su-25 tuhoutui laskeutuessa
Dnipron kansainväliselle lentokentälle. |
14.
heinäkuuta 2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone pudotettiin ilmatorjuntaohjuksella,
koneen lentokorkeus oli 6500 metriä. ** |
16.
heinäkuuta 2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Sukhoi Su-25 pudotettiin lähellä Amvrosiivkaa, Venäjän rajan
tuntumassa, todennäköisimmin Venäjän ilmavoimien MiG-29 toimesta ilmasta
ilmaan ohjuksella. |
23. heinäkuuta
2014 |
Kaksi
Ukrainan ilmavoimien Sukhoi Su-25 rynnäkkökonetta pudotettiin Savur-Mohylan
alueella lähi-ilmatorjuntaohjuksilla. |
7. elokuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien MiG-29 torjuntahävittäjä pudotettiin Jenakijeven alueella, mahdollisesti
Buk-ilmatorjuntajärjestelmällä. |
17. elokuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien MiG-29 torjuntahävittäjä pudotettiin ilmatorjunnalla. Lentäjä
pelastautui heittoistuimella, ja hänet löydettiin SAR-operaatiossa. |
17. elokuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Mil Mi-8 pudotettiin Georgievkan lähellä, Luhanskin alueella. |
20. elokuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Sukhoi Su-24M pudotettiin ilmatorjuntatulella Ukrainan itäosissa. |
20. elokuuta
2014 |
Ukrainan
maavoimien lentolaivueen Mil Mi-24 pudotettiin miehitetyn Horlivkan lähellä
lähi-ilmatorjunnalla. |
29. elokuuta
2014 |
Ukrainan
ilmavoimien Sukhoi Su-25 pudotettiin ilmatorjuntaohjuksella Starobeševen
lähellä, Ilovaiskin taistelun aikana. Lentäjä pelastettiin SAR-operaatiolla. |
* * *
Olin kesäkuun 2014 ensimmäiset viikot Kiovassa, jos sota
ennen koneen pudottamista oli tuntunut monista kiovalaisista operaatiolta
idässä, viimeistään suuren kuljetuskoneen pudottaminen sotatoimialueella muutti
asennoitumista sotaan. Kyse ei ollut enää mistään operaatiosta idässä, jossa
taisteltiin ”epämääräisiä asemiehiä” vastaan, vaan kyse oli sodasta,
jossa vihollinen pystyi aiheuttamaan mittavia tappioita.
Menetys oli merkittävä, vielä tuskallisemmalta se tuntui
monista, kun muutamaa päivää aiemmin oli uutisoitu Venäjältä saapuneen raskasta
kalustoa sotatoimialueelle sen tukemille joukoille. Tuolloin moni läntinen
media ohitti uutisen vähäisin huomioin. Poliitikot suomessakin epäilivät tietoa.
Moni ei pitänyt Venäjältä järkevänä niin suoraa osallistumista sotaan, tietoa
ei haluttu ottaa todesta – edes Krimin niemimaan miehitys ei ollut avannut
silmiä. Venäjä oli valmis aggressioihin ajaessaan omaa etua, se oli kylvänyt
sodan siemenen, joka alkoi kevään ja kesän 2014 mittaa itää.
Näin jälkikäteenkin tarkasteltuna kyseinen aika tuntui
oudolta, kuinka kirkkain silmin monet uskoivat Venäjän vakuuttelut, mutta vielä
absurdimmaksi kaikki muuttuu, kun vuosia jatkuneesta sodasta huolimatta
edelleen löytyy runsain mitoin heitä, joilta löytyy ymmärrystä
imperialistiselle Venäjälle ja jotka ennen kaikkea pitävät Ukrainan sotaa
sisäisenä konfliktina.
Marko
Lähteet:
1. https://www.peoplesproject.com/en/news/tragic-anniversary-four-years-after-il-76-downing-in-luhansk/
2. https://informnapalm.org/ua/deseptykony-z-ppo-rf-na-donbasi-hto-zbyvav-ukrayinsku-aviatsiyu/
3. https://ato.kyivcity.gov.ua/content/mogylko-kostyantyn-viktorovych.html
Lähteinä myös Bureau of Aircraft Accidents Archives’n
artikkeli “Crash of an Ilyushin Il-76MD Near Luhansk: 49 killed” sekä Hromadsken
artikkelin katastrofista.
Poltavassa sijaitsevassa Strategisten ilmavoimien
museossa muistetaan myös Ukrainan sodan uhreja, kuvassa menehtyneiden
lentäjien ja miehistön jäsenten muistonurkkaus. Iljushin Il-76MD:n lentäjänä kohtalokkaalla
lennolla ollut everstiluutnantti Oleksandr Belij ylärivissä vasemmalla,
hänestä alaviistoon, Ukrainan sankari, eversti Konstantin Mohilko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.