olemmeko oppineet
mitään?
Venäjän Ukrainaan
kevättalvella 2022 kohdistamasta suurhyökkäyksestä lähtien Suomessa on käyty
aaltoilevaa keskustelua venäläisten kiinteistö- ja tonttikauppojen
kieltämisestä – puheista ei kuitenkaan ole edetty vielä konkreettisten tekojen
asteelle. Aiemmin syyskuussa puolustusministeri Antti Häkkänen kielsi
kuusi kiinteistökauppaa, joiden taustalla on puolustusministeriön mukaan
kytköksiä Venäjän valtiollisiin toimijoihin. (1) Venäläisten kiinteistö- ja
tonttikauppojen rajoittaminen tai kieltäminen on ollut säännönmukaisesti
otsikoissa viime vuosikymmenen puolelta lähtien, sikäli aihe ei ole tuore,
mutta tähän päivään mennessä Suomessa ei ole edetty yksittäisiä rajoitus- ja
estotoimia pidemmälle. Häkkäsen kuuden kiinteistökaupan estäminen on muistini
mukaan jopa poikkeuksellinen toimi, yleensä on kyse ollut yksittäisten
kauppojen estämisestä. (Huom. tavallisesti estämistä esittää Puolustusvoimat).
Satelliittikuva venäläismiljardöörin omistamasta Kotasaaresta. Laittomasti rakennettu helikopterikenttä näkyy vaaleana alueena saaren keskiosassa. Tätä nykyä kiinteistö on takavarikossa. |
Aiheen oltua älleen pitkään pinnalla, päätin kaivella omia arkistojani
ja tutustua uudelleen (kertauksenomaisesti) siihen mitä aiheesta olen kirjannut
ylös. Aineiston runsauden vuoksi tämä kirjoitus koostuu muutamista
kirjoituksiini ja muistiinpanoihini merkkaamista maininnoista ja havainnoista –
pääasiassa vuosilta 2015 ja 2016. Olen myös sivunnut aihetta heinäkuussa 2020
kirjoittamassani blogissa ”Tuula Malin: Putinin pihapiirissä – Venäjän suurvaltaoperaatiot Suomessa”.
Vuonna 2016 Suomen
Sotilas julkaisi artikkelin, joka perustui sen selvitystyöhön ulkomaalaisten
kiinteistöostoista Suomessa. (2) Kyseiseen artikkeliin Suomen Sotilas keräsi
julkisista lähteistä saatavilla olevat tiedot ulkomaalaisten kiinteistöostoista
kuluneen 16 vuoden aikana. Tietojen pohjalta artikkeliin oli koottu taulukko
kiinteistöostoista kansallisuuksittain vuodesta 2000 alkaen. Artikkelin mukaan
ennen vuotta 2009 ostajien kansallisuutta ei tallennettu systemaattisesti,
joten Suomen Sotilas teki selvitystyön useiden eri rekisterilähteiden tietoja
yhdistäen.
Suomen Sotilaan
mukaan tuolloin (v. 2000–2016) ulkomaalaistaustan selvittäminen on kohtuullisen
helppoa vain yksityishenkilöiden osalta, joten esimerkiksi ulkomaalaisten
omistamien mutta Suomeen rekisteröityjen yritysten kiinteistökaupat eivät heidän
tilastossansa näkyneet. Tähän joukkoon kuului esimerkiksi Turun laivaväylien
läheisyyteen sijoittuvien ja venäläisomistuksessa olevan Airiston Helmi Oy:n
kiinteistökaupat. Airiston Helmi nousi otsikoihin 22. syyskuuta 2018, poliisin
tehdessä yhdessä tullin kanssa ratsian Airiston Helmeen. (3) Airiston Helmen
tapausta en kuitenkaan tässä kirjoituksessa tämän enempää tarkastele, mikäli
tarkastelisin, kaappaisi se leijonanosan kirjoituksen sisällöstä.
Suomen Sotilaan
kokoama tilasto ei myöskään paljastanut Vladimir Putinin lähipiiriin kuuluvan Rotenbergin
perheen tai Gennadi Timtšenkon yritysten kiinteistöomistuksia. Boris
Rotenbergillä kuin myös hänen pojallansa Romanilla on Suomen
kansalaisuus, aivan kuten on Gennadi Timtšenkollakin. (Huom. alkuperäisten
muistiinpanojen kirjoittamisen jälkeen Yhdysvaltojen ohella Euroopan Unioni on
kohdistanut pakotteita Rotenbergin suvun jäseniin sekä Timtšenkoon).
Suomen Sotilaan kokoamasta
tilastosta selviää, että venäläiset olivat tuolloin suurin yksittäinen
ulkomaalaisryhmä, joka hankki kiinteistöomistuksia Suomesta. Venäläiset ovat
tehneet vuodesta 2000 lähtien yhteensä 5309 kiinteistökauppaa (vuoteen 2016
mennessä). Vilkkaimmat kaupantekovuodet olivat olleet 2007, 2008 ja 2011 mutta
vielä 2013 tehtiin yli neljäsataa kauppaa. Venäjän suorittaman Krimin niemimaan
miehitystä ja Itä-Ukrainan sotaa seurannut kansainvälisen tilanteen
kiristyminen vähensi vuosi vuodelta venäläisten kiinteistöostoja Suomesta.
Mutta kuten Häkkäsen päätöstä tältä vuodelta osoittaa, Venäjän valtiollisiin
toimijoihin liittyvät ostajat yrittävät edelleen ostaa kiinteistöjä Suomesta.
Vuosien 2000–2016
välillä venäläiset olivat suurin yksittäinen ulkomaalaisten kiinteistöomistajien
ryhmä (5309 kiinteistöä). Venäläisten jälkeen seuraavina tulivat ruotsalaiset
1927 kiinteistöä ja virolaiset 1537 kiinteistöä sekä saksalaiset 567
kiinteistöä. (Huom. koko taulukko kommentteineen kirjoituksen lopussa,
lähteiden jälkeen). Suomen Sotilaan selvitystyön myötä paljastui jo tuolloin
eräs merkittävä ongelma. Nimittäin se, ettei käytössä olevien lähteiden
perusteella, (ainakaan kovinkaan helposti), ole aivan kaikki omistajatahot
selvitettävissä: ”Ulkomaalaisten omistamien mutta Suomeen rekisteröityjen
yritysten kiinteistökaupat eivät listauksessa näy”. Lisäksi erilaisten
bulvaanien käyttö, johon Tuula Malin kirjassaan viittaa, mahdollistavat jälkien
häivyttämisen.
Suomen Sotilas
-lehden numerossa 2/2015 käsiteltiin myös maakauppoja, niihin perehtyneen Hannu
Luotolan (prikaatinkenraali evp) artikkelissa ”Kaikki Kaupan”. Luotolan
artikkelin ohella teemaa käsiteltiin myös Jaakko Puuperän kommentissa ”Konstit
on monet”. Huomioitavaa on, että Luotolan artikkelin kirjoitushetkeen
mennessä ”Eduskunnassa on tehty vuodesta 2008 alkaen lukuisia toimenpiteitä
– tai ainakin aloitteita – lainsäädännön kehittämiseksi, mutta ne eivät ole
johtaneet mihinkään.” (4) Jo tuolloin ongelma oli ollut olemassa vuosien
ajan, mutta riittävää poliittista tahtoa ei ollut löytynyt, jotta se olisi kyetty
ratkaisemaan millään tasolla. Hämmentävintä kokonaisuudessa on se, ettei tätä
tahtoa ole löytynyt vieläkään. Syitä kyllä löydetään sille, miksi ongelmaa ei
voida ratkaista.
Samaisesta Suomen
Sotilaan numerosta löytyy lyhyt mutta huomionarvoinen kirjoitus ”Hämärän
rajalla”, joka on ilmeisesti myös Luotolan käsialaa, kirjoituksen lopussa
on nimikirjaimet HL. Lainaan kirjoituksesta pari kappaletta:
”Venäjä ei ole
demokratia, eikä siellä vallitse EU:n kaltainen oikeusjärjestys. Venäläiset
toimivat maansa ulkopuolella tottumansa yhteiskuntaelämän ’lakien’ tai
’lainalaisuuksien’ mukaisesti. Tämä aiheuttaa vastakkainasetteluja ja ongelmia.
Suomeen on
syntynyt puutteellisen lainsäädännön myötä moraalin suuruinen aukko. Suomeen on
tuotu sen yhteiskunnalle vieraita toimintaperiaatteita, jotka liittyvät
omistuksen hämärtämiseen ja rahanpesuun. Ongelmana on myös rahanpesulaki, joka
estää rikollisten itse pesemän rahan takavarikoinnin Suomessa”.
(5)
Eli se, että
maakaupat itsessään aiheuttavat ongelmia on vain yksi osa tätä kokonaisuutta. Oli
syytä keskustella enemmän myös siitä, että kokonaisuus aiheuttaa myös muita
ongelmia ja juurruttaa Suomeen epätyypillisiä toimintatapoja, jotka ovat meille
uusia ja joita ei voida pitää myönteisenä kehityksenä. Ne avaavat myös tietä
muille yhteiskunnallisille lieveilmiöille kuten korruptiolle ja vaikuttamiselle.
Aivan kuten ne voivat lisätä houkutusta muihin rikoksiin, kuten rahanpesuun. Entisen
Neuvostoliiton alueen oligarkkien kiinteistökaupat ovat synnyttäneet
ympärilleen ikäviä lieveilmiöitä (esim. Iso-Britanniaan), tuskin me
Suomessakaan olemme sellaisilta täysin suojassa. Tuula Malinin teos antaa
näyttöä sen puolesta, että venäläisten kiinteistö- ja maakauppojen ympärille on
kehittynyt epätervettä toimintaa.
Nähdäkseni Suomen
olisi ollut mahdollista puuttua jo aiemmin Venäjän kiinteistö- ja
tonttikauppoihin vetoamalla siihen, ettei Venäjällä toteudu vastavuoroisuuden
periaate. Itse asiassa Venäjä on jatkuvasti kiristänyt ulkomaalaisten
mahdollisuutta omistaa tai vuokrata kiinteistöjä/maata Venäjällä muun muassa seuraavalla
tapaa (havainnot v. 2015):
- 2011 Venäjä teki
päätöksiä, jotka estävät ulkomaalaisilta kiinteistöjen oston alueilta, joihin
suomalaiset tuntevat mielenkiintoa.
- 2012 Venäjä
ilmoitti lunastavansa Karjalassa olevat parisataa suomalaisten omistuksessa
olevaa kiinteistöä.
- 2013 lopulla
tuli tieto siitä, että ulkomaalaisten kiinteistökaupat ja myös vuokrasopimukset
ovat tulossa luvanvaraisiksi koko Venäjän alueella vuoden 2015 alusta.
- Venäjä ei
raja-alueilla Suomenkaan kohdalla myy maataan ulkomaalaisille
turvallisuussyistä, raja-alueet ovat kymmeniä kilometrejä, jopa yli sata
kilometriä leveitä vyöhykkeitä. (Lähteenä: Suomen Sotilas 2/2015).
Vielä vuosina 2015
ja 2016 olin sitä mieltä, ettei aivan kaikkea venäläistaustaista kiinteistö- ja
maakauppaa pitäisi kieltää mutta harkintaa olisi syytä käyttää olennaisesti enemmän
kuin silloin käytettiin. Näiltä osin asetelma on muuttunut niin paljon (oli jo
ennen helmikuuta 2022), että toistaiseksi kaikki kiinteistö- ja maakaupat
venäläisten kanssa tulisi kieltää.
Luonnollisesti
myös Venäjä pyrki tuolloin (v. 2015 ja 2016) vaikuttamaan siihen, ettei
Suomessa ryhdyttäisi rajoittamaan venäläisten kiinteistö- ja tonttikappoja:
Venäjän ulkoministeriön mukaan huoli maakaupoista oli russofobiaa. (6) Mutta
kyllä me suomalaisetkin tuolloin varoimme julkisesti puhumasta Venäjästä. Tarvittaessa
ryhdyimme puhumaan mustaa valkoiseksi, kuten Ilkka Kanerva teki
painottaessaan, ettei Supon eduskunnalle toimittamassa lausunnossa (syyskuussa
2016) puhuta nimenomaan Venäjästä, viitatessa hybridivaikuttamisen kohdalla ”maakauppoihin”.
(7 ja 8) Täysin tarpeetonta valkopesua Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja
Kanervalta.
Edellä kirjoitetuista
havainnoista, muutamaa huomautusta lukuun ottamatta, on vierähtänyt lähes
vuosikymmen. Katsellessani taaksepäin, voin todeta, että tilanne oli tuolloin paljon
huonompi, mitä itsekään uskoin. Itse kuitenkin kuuluin siihen joukkoon, joka
suhtautui kriittisesti venäläisten omistuksiin ja joka, perustellusti, epäili
sitä, että viranomaisemme todellisuudessa kontrolloisivat tilannetta vuosi pari
Venäjän suorittaman Krimin niemimaan miehityksen jälkeen. Tuula Malinin teos ”Putinin
pihapiirissä – Venäjän suurvaltaoperaatiot Suomessa” julkaistiin v. 2020 (Docendon
toimesta). Sen ohella, että teoksen olisi tullut toimia herätyskellona meille
kaikille, se paljasti myös sen karun tosiasian, ettei viranomaisillamme ollut teoksen
kirjoitusta edeltävinä vuosina todellista selkoa siitä kuka omistaa ja missä. Ongelmia
oli jopa tietää, että kuka osti maata, kiinteistöjä jne. puolustusvoimien
alueiden tuntumasta – tai kuka oli lopullinen omistaja myyjien ja ostajien
ketjussa.
Teos antoi myös
varsin karun kuvan suomalaisten kuntapäättäjien harkintakyvystä. Venäläisosapuolen
ryhtyessä puhumaan miljoonista, harkinta näyttää pettäneen aivan liian monella
kuntapäättäjällä. Eräissä kriisikunnissa se on pettänyt vieläkin helpommin. Retorisena
kysymyksenä, onko puheiden ja pienten ”tuliaisten” lisäksi mikään muu
vaihtanut omistajaa näissä neuvotteluissa. Kuntapäättäjien harkintakyvyn
pettämisen ohella olisi myös syytä keskustella entistä enemmän
viranomaisvalvonnan onnistumisesta – tai monissa tapauksissa siitä, miksi valvonta
epäonnistui. Kuten miten venäläismiljardööri Igor Kasaevin tapauksessa.
Hänen onnistuessa rakentaa (käytännössä) kenenkään huomaamatta omistamaansa
Kotasaareen helikopterikenttä. (9) Toki meidän olisi ollut, tapahtuneen
paljastuessa, syytä kysyä itseltämme, että miten Venäjän turvallisuuselimiin
linkitetyn miljardöörin edes onnistui ostaa saari Saimaan syväväylän
tuntumasta.
Parasta mitä me
voimme nyt tehdä, ottaa opiksi – eikä vain Suomessa vaan laajemmin Euroopassa
ja varmistaa, ettei kriittistä infrastruktuuria päädy, nykyistä enempää,
vihamielisten maiden hallintaan. Meidän on myös kyettävä puhumaan uhkakuvista
nykyistä enemmän ja rehellisemmin. Suomessa Venäjän synnyttämää uhkaa
valkopestiin ja väheksyttiin aina viime vuosiin saakka. Valkopesun ohella
ryhdyimme myös harjoittamaan itsesensuuria – vaiensimme hetkittäin jopa
kovaäänisesti kriittisimpiä äänenpainoja.
Ei tänne enää tulla kuin hollitupaan, toivottavasti. Nimittäin rajoitustoimenpiteisiinkin on ryhdytty – 1. tammikuuta 2020, ulkomaalaisten tekemiä maakauppoja rajoittava laki astui voimaan. Ja viimeisimpänä, puolustusministeri Antti Häkkänen esittää täyskieltoa venäläisten kiinteistökaupoille Suomessa. Voisin sanoa, että vihdoinkin!
Marko
Lähteet:
Ulkomaalaisten yksityishenkilöiden kiinteistöostot Suomessa vuosina 2000–2016, lähde: Suomen Sotilas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.