Viime vuosina olemme nähneet uutisista, kuinka Venäjällä
maan hallinto on turvautunut puolisotilaallisiin kasakkajoukkoihin
oppositiomielenosoitusten väkivaltaisissa hajottamisissa. (1) Venäjän hallinnon
toiminta ei kuitenkaan millään muotoa yllätä, koska näyttää siltä, että – sen
todellisen opposition – pelotteluun Venäjän hallinto, ainakin jollain tasolla,
käyttää samoja keinoja, joilla se on nujertanut vastarintaa ja
kansalaisaktivismia Ukrainalta miehittämiltään alueilla, kuin myös muilla
alueilla, joita Venäjän hallinto, tai sen kontrolloima ja varustama ryhmittymä,
miehittää. Erojakin toki on, kuten se, että Venäjän miehittämillä alueilla
keinovalikoima on vieläkin brutaalimpi, pitäen sisällään fyysisen ja henkisen
väkivallan rinnalla kiduttamiset ynnä murhat sekä kollektiiviset rangaistukset.
Tässä kirjoituksessa luon lyhyen katsauksen kasakkaryhmien
toimintaan Venäjän Ukrainalta miehittämillä alueilla, yhtenä hallinnon
nyrkeistä toteuttamaan miehitettyjen alueiden pelolla- ja väkivallalla
kontrollointia ja hallintaa, jotta siviilivastarinta pysyisi mahdollisimman
vähäisenä. Itä-Ukrainassa osa näistä kasakkayksiköistä on myös osallistunut
taisteluihin alueiden hallinnan ja kontrolloinnin ohella, kyseiset yksiköt on
useimmiten sisällytetty ns. aluepuolustusprikaateihin, niiden todellisen
taisteluarvon ollessa vähäisen.
Venäläisiä kasakoita miehitetyllä Krimin niemimaalla. (2) |
Venäjän miehittäessä Krimin niemimaan Ukrainalta helmikuussa
2014, varsinaista miehitysoperaatioon osallistuvia Venäjän asevoimien ja
turvallisuuselinten joukkoja tuki erilaisia puolisotilaallisia joukkoja sekä
puolirikollisia ryhmiä, tähän ryhmään kuului myös pääasiassa Kubanin alueen
kasakoista kootut yksiköt. Sama kuvio toistui hiukan myöhemmin saman kevään
kuluessa venäläisjohtoisten joukkojen aloittaessa Itä-Ukrainassa operaation,
joka johti kaaoksen ja puolittaisen anarkian jälkeen käynnissä olevaan sotaan,
ja tässä operaatioon Venäjältä osallistui vapaaehtoisina, pääasiassa, Donin
kasakoista koottuja yksiköitä, joiden taistelukyky oli hyvin vaihteleva,
eräiden yksiköiden kyetessä lähinnä valvomaan ja kontrolloimaan miehitettyjä
alueita ja pitämään yllä näennäistä – voimaan perustuvaa – järjestystä, jossa
miehitystä vastustaviin henkilöihin ja ihmisryhmiin voitiin kohdistaa hyvinkin
brutaalia voimaa.
Edelleen Ukrainalta miehitetyssä osassa Donbasia vallitsee
tila, jossa valta perustuu voimaan eikä lakiin ja oikeudenmukaisuuteen, mutta
etenkin sodan ensimmäisen vuoden puolentoista aikana asetelma oli vieläkin
selkeämmin se, että sillä oli valta, jolla oli voimakkaimmat aseet tai
liittolaiset, mikä johti siviileiden olemattomien oikeuksien sortamiseen,
rikollisuuteen, korruptioon ja ikävimmillään brutaaliin väkivaltaan. Tässä(kin)
kuviossa kasakkajoukkioilla oli oma roolinsa – eivät ne toki olleet muita
miehittäjän puolirikollisia joukkioita pahempia mutta eivät parempiakaan. Miten
tähän on sitten ajauduttu?
Tunnustan alkuun, etten ole tarpeeksi hyvin perehtynyt Venäjän
kasakoiden historiaan, siihen kuinka he luovivat neuvostoaikojen läpi, joten
tyydyn ulottamaan katseeni 90-luvun alkupuolelle ja Neuvostoliiton hajoamisen
jälkeisiin vuosiin.
Tässä yhteydessä on myös syytä huomioida se, että venäläisiä
kasakkaorganisaatioita ei tässä asiayhteydessä ole syytä sekoittaa
ukrainalaisiin kasakoihin ja heidän muodostamiin organisaatioihin ja
perinnejoukkoihin. Ei, vaikka esim. Venäjällä Donin kasakat ovatkin
perustelleet osallisuuttaan sotaan historiallisilla alueilla, jotka Don joen
alueella ulottuvat – heidän mielestä – Ukrainalle kuuluvan Donbasin alueelle
saakka. Tämäkin on enemminkin ilmentymä nyky-Venäjän imperialismia, sitä,
kuinka erilaiset ryhmittymät sitoutetaan palvelemaan Venäjän johtoa saadakseen
vastalahjaksi oikeuden harjoittaa (näkyvästi) omaa toimintaansa.
Venäjän kasakat ovat nyky-Venäjälläkin osallistuneet
vapaaehtoisina maan käymiin sotiin 90-luvulta lähtien, Moldovassa käytyyn
Transnistrian sotaan (2. maaliskuuta – 21. heinäkuuta 1992) sekä Georgian alueella
käytyyn Abhasian sotaan (14. elokuuta 1992 – 27. syyskuuta 1993). (3) Näihin
sotiin on osallistunut henkilöitä, jotka osallistuivat venäläisen
kasakka-ataman Nikolai Kozitsynin perustaman organisaation riveissä
sotaan Ukrainassa.
Nykyään kasakkayksikköjä on kaikkialla Venäjällä, niin alueilla,
joilla niitä on ollut historiallisesti, kuten Donin, Kuban ja Volgan sekä
eteläisen Uralin alueella kuin myös alueilla, joilla ei ole omaa
kasakkahistoriaa, kuten keskisellä ei-mustanmullan-alueella. Moni, nykyisistä
puolisotilaallisista kasakkayksiköistä, oli alun perin luonteeltaan lähinnä
edustuksellisia – eivät vielä organisaatioina puolisotilaallisia toimijoita
(vaikka jäseninä sellaisia olikin). (3)
Mutta Vladimir Putinin valtakaudella kasakoiden rooli
toimijana on kokenut melkoisen muutoksen, vuosituhannen alkupuolella, joulukuussa
2005, hyväksyttiin laki ”rekisteröidyistä kasakoista Venäjän federaatiossa”
ja viime vuoden (2019) lopulla Venäjän lainsäädäntöön tehtiin kasakkoja asemaa
koskevia muutoksia, asettaen heille tiukemman valtionkontrollin, mikä voi
muiden muutosten ohella viitata siihen, että Venäjällä on tarkoitus käyttää
kasakoista koottuja puolisotilaallisia joukkoja erilaisiin valtiollisiin
tarkoituksiin, joihin voi sisältyä erilaisia operaatioita Venäjän rajojen
tuntumassa tai kolmansissa maissa, kuten Ukrainassa tai Ukrainalta
miehitetyillä alueilla.
Tässä yhteydessä mieleen palaa suunnitelma, jonka Venäjän
asevoimien yleisesikunnan päällikkönä toiminut kenraali Nikolai Makarov
hahmotteli Izvestijalle antamassaan haastattelussa vuonna 2012, jonka mukaan ”Muodostamme
kasakoista joukko-osastoja, jokaisessa sotilaspiirissä on oltava vähintään yksi
kasakkaprikaati” (4) – ja näyttää todellakin siltä, että Venäjä on ruvennut
toteuttamaan tätä suunnitelmaa – ajatusta – viime vuosina, josta voimme poimia esimerkkeinä
seuraavat tapahtumat Krimin niemimaan miehityksen ja Itä-Ukrainan sodan
rinnalla.
Vuonna 2014, Venäjän federaation turvallisuuspalvelu FSB:n
Astrahanin alueen ja Kalmukian tasavallan rajavartioinnista vastanneen osaston
varapäällikkö eversti Dmitri Prokopov aloitti projektin, joka johti
kasakoista koottujen rajapartio-osastojen muodostamiseen ja sijoittamiseen
FSB:n alaisuuteen – ensimmäiset tällaiset yksiköt aloittivat toimintansa
maaliskuussa 2017.
Muutama vuosi sitten, vuonna 2016, Rostovin alueella,
aloitettiin kasakkareserviläisten rekrytointi Venäjän asevoimiin. Näitä
reserviläisiä harjoitutetaan Ukrainan rajan tuntumassa Kamensk-Šahtinskin
kaupungin alueelle sijoitetun 11. pioneeriprikaatin tukikohdassa 2-3 päivänä
kuukaudessa sekä kerran vuodessa pidemmän periodin verran (noin kolme viikkoa).
Nämä kasakkayksiköt ovat ottaneet osaa Venäjän viime vuosien suurimpiin
sotaharjoituksiin, kuten Zapad-2017, Vostok-2018 ja Tsentr-2019,
unohtamatta pienempiä harjoituksia. (5)
Krimin niemimaan miehitykseen osallistunut venäläinen ataman Nikolai Doluda. |
Aiemmin viittasin viime vuoden lopulla Venäjällä tehtyihin
lakimuutoksiin (asetukset 543 ja 544), joiden myötä lakeihin
saatiin aikaan joukko muutoksia, joiden avulla tehostetaan ja keskitetään kasakkayksiköiden
ja -kokoonpanojen toimintaan. Asetuksen 544 muutoksen myötä kasakka ataman Nikolai
Doluda nimitettiin asetuksessa 543 nimetyn kasakkaorganisaation päämajan,
käytännössä esikunnan, koska kyse on puolisotilaallisista yhtymistä, johtoon. (5)
Nikolai Doluda nimettiin vuonna 2006 Krasnodarin alueen
kuvernööriksi, vuodesta 2007 alkaen hän toimi Kubanin alueen
puolisotilaallisten kasakkajoukkojen komentajana, ottaen osaa joukkoineen
Venäjän suorittaman Krimin niemimaan miehitykseen vuodesta 2014 alkaen.
Venäjän miehittämälle Krimin niemimaalle perustettiin ns. Krimin
aluepuolustusprikaateja Venäjän miehityksen seurauksena, tämän
organisaation taustalta löytyy venäläinen kenraali Nikolai Pankov. (6)
Miehitystä tukeneet kasakkaorganisaatiot, muiden vastaavien organisaatioiden
rinnalla, on sijoitettu näihin aluepuolustusprikaateihin, joita Venäjä käyttää hyvin
vaihteleviin operaatioihin miehittämällään niemimaalla. Eräissä tapauksissa
näiden ryhmien toiminta on itsenäistä, ohittaen virallisen komentoketjun. Näiden
aluepuolustusprikaatien ”työalueeseen” kuuluu näennäisen järjestyksenpidon
ohella erilaiset kurinpidolliset ja terrorin toimet, jotka kohdistetaan –
poikkeuksetta – miehitystä vastustaviin aktivisteihin ja ryhmiin, kuten Krimin
tataarien kulttuuria ja yhtenäisyyttä vaaliviin ryhmiin, jotka Venäjä on
nimennyt terroristiorganisaatioiksi. Viime aikoina Venäjä on määrännyt
käytettäväksi näitä puolisotilaallisia joukkoja (mukaan lukien kasakat) valvomaan
miehitetylle niemimaalle määrättyä koronaviruskaranteenia yhdessä poliisin ja
kansalliskaartin (Rosgvardia) kanssa, (7) mikä on herättänyt suurta
huolta ihmisoikeusaktivisteissa, heidän epäillessä koronaviruskaranteenien
varjolla syyllistyttävän laajamittaisiin ihmisoikeusrikkomuksiin, joihin näiden
puolisotilaallisten joukkojen on tiedetty aiemminkin miehitetyllä niemimaalla
syyllistyneen.
Nämä Venäjän toimet Krimillä herättävät sitten ajatuksen
siitä, että millainen mahtaa olla tilanne Venäjän miehittämässä osassa
Donbasia? Myös tällä alueella on määrätty ulkonaliikkumiskieltoja sekä
eriasteisia karanteeneja myös koronavirusepidemian vuoksi, sääntöjen rikkojille
voidaan langettaa mittavat sakot (jotka voi myös maksaa dollareissa), mutta
aivan kuten Krimin niemimaalla, myös miehitetyssä Itä-Ukrainassa on suurena
pelkona ja epävarmuuden synnyttäjänä se, että epidemiaa käytetään tekosyynä
kontrollin tiukentamiselle sekä ei-toivottujen henkilöiden (esim. miehityksen
vastustajien) pidätyksille.
Saamieni tietojen mukaan, miehitetyssä Itä-Ukrainassa
ihmiset pelkäävät koronaviruksen johtavan huteran talouden romahtamiseen ja sen
seurauksena laajoihin irtisanomisiin, niiden kohdistuessa henkilöihin, joilla
on vääriä mielipiteitä Venäjästä, hallinnosta ja hallinnon nimeämistä
toimijoista.
Aivan kuten Krimillä, myös Venäjän miehittämässä
Itä-Ukrainassa siviileihin kohdistuvan kurinpidon nyrkkinä toimivat ns. aluepuolustusprikaatit,
joihin valtaosa kasakkaosastoistakin on sisällytetty, poikkeuksen muodostavat
eräät kasakkojen kansalliskaartin (ven. Казачья Национальная гвардия)
osastot, joiden Yhdysvaltojen ulkoministeriö on epäillyt olevan osa Venäjän
asevoimien erikoisjoukkoja. (8) Tämän miehitetyssä Itä-Ukrainassa operoivan kasakkaorganisaation
komentajana toimi marraskuuhun 2014 saakka ataman Nikolai Kozitsyn, kasakkojen
kansalliskaartin kuuluessa virallisesti hänen perustamaansa Suuren Donin
armeijan (ven. Всевеликое войско Донское; engl. Great Host of Don Cossacks) organisaatioon.
Miehitetyn Krimin ohella puolisotilaallisten
kasakkajoukkojen tiedetään syyllistyneen ihmisoikeusrikkomuksiin
Itä-Ukrainassa, ihmisoikeusrikkomusten ohella niillä on todisteiden mukaan
tilillä myös sotarikoksia (esim. ukrainalaisten sotavankien teloituksia). (9)
Donin kasakkoja Perevalskissa, miehitetyssä Itä-Ukrainassa, syksyllä 2014. |
Ukrainaan kohdistuva uhka koillisessa kasvaa?
Venäjän toiminta ja rajajoukkojen ryhmittely Ukrainan
rajantuntumassa Voronezhin, Belgorodin ja Kurskin sekä Brjanskin alueilla
herättää ymmärrettävästi huolta Ukrainassa. Se mitä Venäjällä tapahtui etelässä
– Rostovin ja Krasnodarin alueilla ennen Krimin niemimaan miehitystä ja
Itä-Ukrainan sotaa, näyttää nyt toistuvan pohjoisempana puolisotilaallisten
kasakkajoukkojen ryhmittelyn muodossa. Alla havainnollistava kuva Venäjän
toimista Ukrainan rajan tuntumassa em. alueilla.
Venäjä liitti Belgorodin alueelle sijoitettuun Petrokuvskin
mekanisoituun rykmenttiin kasakoiden puolisotilaallisista joukoista kootun
osaston. Petrokuvskin mekanisoitu rykmentti on sijoitettu Valuikin ja Solotin
alueille lähelle Ukrainan rajaa (n. 25 km rajalle).
Belgorodin alueella Oktjabr’skissa, on osaksi Venäjän
federaation turvallisuuspalvelu FSB:n rajajoukkoja sijoitettu kasakoista koottu
joukko-osasto. Myös Voronezhin alueella on siirrytty samanlaiseen järjestelyyn
Ukrainan rajalla. (10) On todennäköistä, että myös Kurskin ja Brjanskin
alueilla on kasakka-osastoja sijoitettu, tai sijoittamassa, joko FSB:n alaisiin
joukko-osastoihin rajan pintaan tai asevoimien yhtymiin.
Rajavalvonnasta vastaavien joukkojen vahvistamisen ohella
Venäjä on vahvistanut Ukrainan vastaiselle rajalle sijoittamia asevoimien
yksiköitä käytännössä koko sodan ajan, eräiltä osin vahvistaminen alkoi jo
ennen sota, v. 2013 kuluessa. Aihetta sivuan blogissa ”Donin operatiivinen ryhmä Ukrainan rajalla”.
Marko
Lähdemateriaalina
käytetty myös majuri Justin Bristow’n analyysia ”Russian Private Military Companies: An Evolving Set of Tools in Russian Military Strategy”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.