Kertšinsalmen ylittävä, Venäjän
ja miehitetyn Krimin niemimaan yhdistävä, silta avattiin toukokuun puolella,
tämän jälkeen tilanne itse salmessa kuin myös Asovanmerellä on muuttunut
aiempaa olennaisesti jännittyneemmäksi, koto-Suomen medioissa tähän ei
juurikaan ole kiinnitetty huomiota. (1)
Asovanmeri. |
Ukrainalaisen Hromadske Radion (Громадському радіо) välittämän uutisen mukaan 31. toukokuuta 2018
kello 04:30 – 05:30 FSB:n alainen Venäjän rannikkovartiosto pysäytti Kertšinsalmessa
tarkastusta varten viisi rahtialusta, jotka olivat matkalla Asovanmeren
rannikolla sijaitseviin ukrainalaisiin Mariupolin ja Berdjanskin satamiin.
Ukrainan rajavartiolaitoksen edustajan mukaan Venäjän rannikkovartiosto
suoritti tarkastuksen, alusten miehistöä ei pidätetty. Rahtialukset
pysäytettiin Ukrainalle kuuluvalla merialueella salmessa. Näiden laittomina
pidettyjen pysäytysten aikana aluksiin nousseet venäläiset
rannikkovartijat/rajavartijat tutkivat alusten rahdin, kopioivat
rahtidokumentteja ja muita asiakirjoja sekä kuulustelivat alusten kapteeneja.
Ukrainan viranomaislähteiden
mukaan kesäkuun 1. 2018 Kertšinsalmessa tarkastettiin Panaman lipun alla
purjehtinut ukrainalaiseen Berdjanskin satamaan matkalla ollut EREN C rahtialus.
Nämä entistä säännöllisemmiksi
muuttuneet, laittomina pidetyt, alusten purjehtimista ukrainalaissatamiin
olennaisesti vaikeuttavat, pysäytykset ja alusten miehistöjen kuulustelut sekä
erilaisten dokumenttien perusteettomat kopioinnit ovat nostaneet jännitystä
alueella entisestään. Toisinaan aluksia on pysäytetty ja tarkastettu Asovanmerellä Venäjän toimesta alle kymmenen merimailin päässä satamasta. Eräissä ukrainalaismedioissa Asovanmeren kiristynyttä
tilannetta on verrattu ”kolmenteen
rintamaan” Krimin niemimaan ja Itä-Ukrainan sotatoimialueen jälkeen.
Ukrainalaislähteiden mukaan
Venäjä on myös vahvistanut voimiaan Asovanmerellä sekä Kertšinsalmessa,
kyseisille merialueille on siirretty kuusi pinta-alusta, joiden avulla Venäjän
on mahdollista nykyistä aktiivisemmin suorittaa rahtialusten valvontaa ja
tarkastuksia. Osa Asovanmerelle siirretyistä aluksista kuuluu Kaspian laivueeseen
(Каспийская флотилия).
luokka
|
tyyppi
|
lukumäärä
|
Project 1204 Shmel
|
tykkivene
|
2
|
Project 1400M Grif-M
|
partiovene
|
1
|
Project 1496M1 Lamantin
|
partiovene
|
1
|
Project 23040
|
SAR
|
1
|
Project 705M
|
hinaaja
|
1
|
Kesäkuun 4. Novostjam Donbassa (Новостям
Донбасса) uutisoi, lainaten Ukrainan laivaston lehdistötiedottaja Oleg Chalykia, Ukrainan sulkevan osia
Asovanmeren rannikosta 1. kesäkuuta – 1. syyskuuta 2018 väliseksi ajaksi ”jatkuvien harjoitusten” vuoksi. Suljetut
alueet sijaitsevat rannikolla Mariupolista itään, sekä Melekinon ja
Belosarayaskayan niemien alueella, kuin myös Berdjanskin itäpuolella. Toimea
pidetään yleisesti vastauksena Venäjän laivaston ja FSB:n alaisen
rannikkovartioston lisääntyneeseen aktiivisuuteen, tämän ohella Ukrainassa on
spekuloitu mahdollisuudella Venäjän suorittamasta maihinnoususta Ukrainan hallinnassa
olevalle osalle Asovanmeren rannikkoa. (2) Tämän kaltaista maihinnousua on
harjoiteltu myös venäläisjoukkojen toimesta Ukrainalta miehitetyllä
rannikko-osuudella (esim. elokuussa 2016).
Venäjä on myös lisännyt
lentotiedustelua merialueen yllä sillan avaamisen jälkeen esim. touko-kesäkuun
vaihteessa Venäjän ilmavoimat sekä merivoimien ilmavoimat suoritti useita
tiedustelulentoja Asovanmeren yllä Ukrainan ilmatilan tuntumassa. Lentokoneiden
ja helikoptereiden ohella lentotiedustelua toteutetaan myös tiedustelulennokeilla.
Suljetut merialueet, kuva päätoimittaja Andrii Klymenko, BlackSea News. |
Maihinnousuharjoitus, elokuu 2016 - mukana myös Venäjän asevoimien joukkoja. Kuva Oleg Nikitin. |
Maiorskin ”checkpoint”
Itä-Ukrainassa demarkaatiolinjan
voi ylittää Hnutoven, Novotroitsken, Marinkan, Maiorsken ja Stanytsia Luhanskan tarkastusasemien
kautta. Tällä hetkellä suljettuina ovat Zoloten
sekä Fenolnan, Artemivsk 2, Svitlanoven ja
Horodniin tarkastusasemat, joista
neljä viimeisintä on rautatieyhteyksiä. Kuukausittain tarkastusasemien kautta
demarkaatiolinjan ylittää 900 000 – 1200 000 siviiliä, kesällä aktiivisuus
on talvea suurempi. Tarkastusasemista suurimmat ovat Marinka Donetskin
lounaispuolella, Maiorske Horlivkan pohjoispuolella sekä Stanytsia Luhanska
Luhanskin koillispuolella.
Maiorsken eli Maiorskin tarkastusasema. |
Toukokuussa ETYJ:n Ukrainan
monitorointimission tarkkailijat raportoivat Maiorskin tarkastusaseman aluetta
tulitetun ja tulituksen vaarantaneen siviilien hengen. Tarkastusasemat ovat
luonteeltaan sellaisia, että ”rajavyöhykkeellä” olevat siviilit ovat usein
haluttomia kertomaan sen tarkemmin tapahtumista, useimmille tärkeintä on päästä
alueelta niin nopeasti pois kuin mahdollista – ylimääräisiä tunteja niillä ei
mielellään vietetä, kun demarkaatiolinjan ylittäminen muutenkin vie usein
tunteja. Haluttomuus antaa lausuntoja korostuu Itä-Ukrainan miehitetyillä
alueilla.
Alueella asuva tuttumme ylitti
demarkaatiolinjan toukokuussa kumpaankin suuntaan Maiorskin kautta.
Demarkaatiolinjan ylittämisen osalta hänen kertomansa oli yksiselitteistä,
ongelmallisin on paluumatka, ja ongelmallisin alue on Donetskin
”kansantasavallan” militanttien valvoma puoli. Ukrainan puolella ongelmia ei
ole ollut aikoihin, vaaditut dokumentit esittämällä matkaa pääsee jatkamaan
tilanne huomioiden jouhevasti, sen sijaan saapuminen militanttien valvomalle
vyöhykkeelle tarkoittaa sitä, että jokaisessa pisteessä ja jokaiselle
militantille pitäisi maksaa ylimääräistä, jotta matkanteko olisi joutuisaa. Yhä
edelleen ostoksia saatetaan takavarikoida ilman syytä – tai johonkin
epämääräiseen ”viranomaismääräys”-syyhyn
vedoten. Ne joilla on varaa maksaa, useimmiten maksavat ja selviävät nopeammin tarkastuspisteistä
– joista osa on tosiasiassa epävirallisia ja perustettu vain
rahastustarkoituksessa.
Kerron seuraavaksi yhden
esimerkin vallitsevasta tilanteesta, esimerkki tosin on lopputalvelta 2016.
Myös tuolloin tuttumme saapui miehitetylle alueelle Maiorskin kautta, hän
kertoi kuinka ihmisiä käskettiin autoista talvipakkaseen kävelemään, ja kuinka
militantit takavarikoivat säilykkeitä ”viranomaismääräykseen”
vedoten. Tuttumme kuitenkin näki, kuinka näitä samoja säilykkeitä kannettiin
säkkikaupalla militanttien nuotiotulille, jossa lepäämässä olleet taistelijat joko söivät säilykkeitä tai jakoivat rosvoamiaan tölkkejä keskenään. He eivät edes
yrittäneet salata toimintaansa sivullisilta, ei heidän tarvinnut, koska
alueella valta on heillä joilla on ase, eikä miehitetyillä alueilla ole
toimivaa oikeuslaitosta – on vain sellaisen irvikuva.
Horlivkan alueella on taisteltu
rajusti toukokuun puolivälistä lähtien, pienikaliiperisten aseiden ohella
käytetään päivittäin 82 mm ja 120 mm kranaatinheittimiä sekä erilaista tykistöä,
ajoittain taisteluihin on ottanut osaa panssarihaupitsien ohella
taistelupanssarivaunuja.
Maiorsken tarkastusaseman itä ja
eteläpuolella on Venäjän proxy-joukkojen sekä venäläisjoukkojen asemia,
kauempana etelässä ja osin lounaassa sijaitsee kaivosalueita, joille
venäläisjoukot ovat sijoittaneet ja varastoineet kranaatinheitinkaluston ohella tykistöä sekä
panssarikalustoa.
Tiedustellessamme hienovaraisesti
mistä ilmansuunnasta ja kuka Maiorskin aluetta toukokuussa tulitti, vastaus oli
hyvin yksiselitteinen, aluetta ammuttiin etelästä kaivosten ja varastojen
suunnalta. Samaa sanoivat käytännössä kaikki toukokuun päivinä Maiorskin kautta
kulkeneet. Venäläisjoukot ampuvat Maiorskin yli Zaitseven lohkolle, jossa on myös
käyty raskaita taisteluita kevään ja alkukesän aikana, mutta myös itse
Maiorskea mahdollisista siviiliuhreista piittaamatta.
Tämä on tietty vain yksittäinen
maininta, mutta samalla on hyvä muistaa se, että käynnissä olevan sodan ajalta
löytyy lukuisia mainintoja ja silminnäkijähavaintoja, kuinka Horlivkan teollisuusalueita
käytetään ase- ja ammusvarastoina ja kuinka hiilikaivosalueiden halleihin on
kätketty raskasta kalustoa ja kuinka näitä alueita hyödynnetään sodankäynnissä
venäläisjoukkojen toimesta. Nämä alueet ovat hyvin usein ETYJ:n tarkkailijoiden
ulottumattomissa. Silminnäkijähavaintoja on myös siitä, kuinka Venäjän
proxy-joukot tulittavat Horlivkaa. (3 ja 4)
Marko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.