näin etsimme ja löydämme paikan, johon ”bemari” on pysäköity
Siitä huolimatta, että Ukrainassa käynnissä oleva sota
siihen nivoutuvine elementteineen on repinyt hajalle miljoonien ihmisten elämän
ja omalta osaltaan hajottanut sopimusperusteista maailmaamme horjuttaen
vakautta kautta mantereen, lähestyn tässä kirjoituksessa sodan oheisilmiötä
leikkimielisesti, johon toki sisältyy opetuksellisia elementtejä. Elementtejä,
joita olen oppinut muilta ja joita tässä kirjoituksessa, omalta osaltani,
haluan jakaa eteenpäin.
Twitterissä käyttäjä @666_mancer jakoi yllä olevan
kuvan 23. lokakuuta, saatetekstillä, jossa mainittiin kuvan olevan Donetskista,
joten halusin testata, kuinka helposti Donetskista on löydettävissä alue, jossa
kuvan rynnäkkövaunu on parkissa.
Tehtävääni luonnollisesti helpotti se, että tiedossani oli
ennalta alueen ohella paikkakunta (Donetsk) ja koska kyseessä on tuore
kuva, kyse on alueesta, joka on ollut miehitettynä useamman vuoden ajan.
Tehtävääni helpotti myös se, että olen vieraillut Donetskissa useita kertoja
ennen sotaa ja miehitystä, viimeisimmän vierailun ajoittuessa syyskesään 2013.
Rakennuskanta sinällään näytti sellaiselta, jota voi nähdä Donetskissa, joten
oli oletettavaa, että ennakkotieto paikkakunnasta piti paikkansa. Kuva on
kuitenkin sen verran epäselvä, ettei kylteistä tai viitoista saanut selvää,
joten ne eivät johdattaneet minua tarkan sijainnin jäljille. (Huomioitavaa on
myös se, että miehitysvuosien aikana osa Donetskin kaduista ja aukioista oli
nimetty uudelleen – virallisesti tai epävirallisesti, paikoin tämä nimien
vaihto näkyy myös karttapalveluissa).
Donetsk itsessään oli reilun miljoonan asukkaan kaupunki
ennen miehitystä, neuvostoaikaisia tiilirakennuksia löytyi laajalta alueelta
ympäri kaupunkia. Kuvassa kuitenkin näytti olevan ajolankoja, mikä helpotti
tehtävääni – ei siis tarvinnut käydä läpi koko laajaa kaupunkialuetta ulottaen
etsintä mahdollisesti Makiivkankin puolelle.
Entuudestaan tiesin, että Donetskissa oli ennen miehitystä
käytössä raitiovaunujen lisäksi johdinautoja (trolley bus), ja koskapa
kuvassa ei näy ratakiskoja, on pääteltävissä, että alueella on kulkenut
johdinautolinja jossain vaiheessa ts. kuva on otettu johdinauton reitin varrelta.
Seuraava tehtävä oli googlata mitkä olivat Donetskin
johdinautojen reitit ennen sotaa. Miehitysvuosina reitteihin on tullut
muutoksia (ne ovat lyhentyneet ja niillä ajetaan epäsäännöllisemmin), mutta
päätin lähteä liikkeelle reittikartasta ennen sotaa. Google antoi niinkin
yksinkertaisella haulla, kuin ”trolley bus + Donetsk” linkkejä kaupungin
julkisen liikenteen reitteihin, esim. sivulta eway.in.ua löytyi
Donetskin johdinautojen reittikartat. (1)
Kuten kuvasta voi päätellä, johdinautoilla ajetaan hyvin
laajalla alueella Donetskin kaupunkia – pohjoisessa Kyivskyin kaupunginosasta
etelässä Širokiin alueelle Mariupoliin vievän pikatien varrella, ja lounaassa
rautatieasemalta kaakkoon Budonivskyin alueelle.
Ennen sotaa Donetskin kaupunkialueella ajettiin johdinautoilla
yhdellätoista reitillä, eikä julkaistu kuva suoraan johdattanut minua oikealle
alueelle.
Kuvan ajolangat sijaitsivat tiiviin kaupunkiympäristön
keskellä. Havainto helpotti tehtävää vain hiukan, koska käytännössä kaikki
johdinautoreitit kulkevat jossain vaiheessa tiiviin tai hyvin tiiviisti
rakennetun kaupunkiympäristön keskellä. Kuva antaa myös vihjeen siitä, että
kyseessä olisi johdinautoreitillä sijaitseva kääntöpaikka, joita niitäkin on
reiteillä yhteensä enemmän kuin reittien alku- ja päätepisteitä.
Kuvassa taustalla häämöttää kuitenkin harmaa korkeahko
toimistotalo tai kerrostalo. Donetskin vierailuiltani muistin, että keskustan
alueella ja eräillä muilla alueilla, esim. Leninskyi prospektin
varrella, on harmahtavia korkeita neuvostoaikaisia rakennuksia. Lähdin käymään
reittejä läpi keskusta-alueelta poispäin.
Vaikka edellä kirjoitinkin, että kääntöpaikkoja on enemmän
kuin reittien alku- ja päätepisteitä, niin pidin kuitenkin hyvin todennäköisenä
sitä, että kuvassa on kääntöpaikka. Avasin kaikki johdinautojen reitit kartalle
ja tämän jälkeen kävin vertaamaan reittikarttaa Donetskin Google Map-karttaan,
potentiaalisia kohteita tarkastelin luonnollisesti Street View-näkymässä.
Donetskin keskustasta ja keskustan tuntumasta löytyi muutamia
potentiaalisia ehdokkaita, joita ryhdyin
tarkastelemaan tarkemmin Google Map-satelliittikarttaa sekä Street View-näkymää
hyödyntäen. Tästä joukosta oikea paikka löytyikin, kuvan BMP-2 (kuva on hiukan
rakeinen, mutta näyttää siltä, että kyseessä on modifioitu BMP-2) on pysäköity johdinautolinja
8:n kääntöpaikalle Проспект Миру:lla
(Google Maps: Myru Avenue), viereiselle vul. Universitetskalle on
reititetty useampi johdinautolinja.
Muistutan lukijaa, että tehtävässä minua auttoi verrattoman
paljon tieto paikkakunnasta (muistetaan häviävän pieni mahdollisuus väärälle
tiedolle) sekä se, että olen vieraillut Donetskissa useita kertoja ennen sotaa,
joten kaupunki ei ollut aivan tuntematon minulle. Mikäli paikkakuntaa ei olisi
mainittu, etsintä olisi ollut olennaisesti hankalampi mutta ajolankahavainto
olisi jo hiukan avustanut minua kuin myös kuvassa näkyvä rakennuskanta ja tien
leveys, joiden tietojen perusteella oli mahdollista haarukoida potentiaalisia
ehdokkaita tarkemmin.
Sotatoimialueella trolley bus-linjoja on tai on ollut useissa kaupungeissa, näistä kaupungeista yhdeksän muuta on Donetskin lailla miehitetyillä alueilla eli paikantamistehtävä olisi muuttunut vaikeammaksi mutta ei mahdottomaksi. Osa näistä paikkakunnista, kuten Vuhlehirs'k, ovat niin pieniä, ettei niiden silmämääräiseen kartoittamiseen olisi mennyt montaa minuuttia, käytännössä osan paikkakunnista olisi voinut sulkea pois silmäilyn jälkeen.
Marko
Lähde:
1. https://www.eway.in.ua/en/cities/donetsk/routes
Hyödynnetty myös Google Maps ja Google Earth-palveluiden
tarjoamia sisältöjä (esim. Street View).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.