Ukrainan erikoisoperaatioiden
joukot (ukr. Сили спеціальних операцій,
ССО eli
SSO) toteuttivat viime yönä (16.-17. lokakuuta välinen yö) iskut Venäjän
operoimille sotilaslentokentille miehitetyillä alueilla, Berdjanskissa ja
Luhanskissa. (1) Aamun ja päivän mittaan iskuista on tihkunut entistä enemmän
tietoa julki, poimin tähän kirjoitukseen eräitä merkittäviä havaintoja
Berdjanskiin kohdistuneesta iskusta. Tähän mennessä (ilta, 17. lokakuuta)
Luhanskiin kohdistuneesta iskusta on julkaistu vain yksittäisiä tiedonmuruja,
kuten se, että yhtenä kohteena olleessa ammusvarikossa räjähdykset jatkuivat
kello 11 aamupäivällä, joten operaatiokokonaisuuden kyseinen haara jää
valitettavasti vähäisemmälle huomiolle. (2)
Ukrainan operaatiot Venäjän
helikopteritukikohtiin 16.-17. lokakuuta välisenä yönä miehitetyillä alueilla. |
Julkaistun tiedonannon mukaan Operaatio
sudenkorennon myötä venäläiset menettivät ainakin yhdeksän erimallista
helikopteria, ilmapuolustusjärjestelmiä ja erikoisvarusteita sekä erikoiskalustoa.
Lisäksi operaatiossa vaurioitettiin lentokenttien kiitoteitä sekä ammusvarikkoa,
joka tuhoutui jälkiräjähdyksissä mahdollisesti kokonaisuudessaan. Venäjän
miehistötappiot lasketaan vähintäänkin kymmenissä.
Ennen operaatiota otettujen ja julkaistujen satelliittikuvien perusteella venäläisten Berdjanskin lentokentän alueelle perustamasta helikopteritukikohdasta käsin operoi taistelu- ja tulitukihelikoptereita sekä keskiraskaita kuljetushelikoptereita, joita voi myös käyttää tulitukitehtäviin. Taisteluhelikopterimallit ovat Mil Mi-24 ja Mil Mi-28 sekä Kamov Ka-52 Alligator, tulituki- ja kuljetushelikopterit ovat pääasiassa Mil Mi-8 mallia. Syyskuun lopussa julkaistun satelliittikuvan mukaan tuolloin Berdjanskin lentokentän alueelta operoi vähintäänkin 22 erilaista helikopteria. (3) Huom. julkaistussa satelliittikuvassa lentokenttä ei näy kokonaisuudessaan, eikä ole tiedossa, kuinka moni kentältä operoivista helikoptereista oli tuolloin suorittamassa tehtävää, mutta havaittavien helikoptereiden lukumäärä käy yksiin muiden tietojen kanssa. Berdjanskin lentokentälle on tavanomaisesti sijoitettuna 20-30 erilaista helikopteria.
Berdjanskin lentokenttä
sijaitsee kaupungin ulkopuolella, reilut 6 kilometriä keskustasta pohjoiseen. |
Berdjanskin lentokentän
ilmapuolustuksesta vastasi Pantsir-S1 tykki-ohjus-ilmatorjuntajärjestelmät sekä
Buk-M3 alueilmatorjuntajärjestelmät. Lentokentän alueelle oli myös sijoitettu
tutkajärjestelmiä, kuten P-18 eli 1RL131 Terek-maalinosoitustutka. (4)
Edellisten lisäksi Berdjanskin alueelle on sijoitettu venäläisten toimesta myös
muuta ilmatorjuntakalustoa sekä elektronisen sodankäynnin järjestelmiä. Kiinnostavaksi
Operaatio sudenkorennon tekee se, että samalla se näyttää olleen Ukrainan
Yhdysvalloilta toivoman MGM-140 ATACMS’in (Block I) ensiesiintyminen
rintamalla. Visuaalisten todisteiden ohella Ukrainan presidentti Volodymyr
Zelenskyi kehuu lausunnossaan järjestelmän suorituskykyä:
”Sopimustamme presidentti
Bidenin kanssa pannaan täytäntöön onnistuneesti. ATACMS on osoittautunut erinomaiseksi”.
(5)
Yhdysvalloissa Joe Bidenin
hallinto teki päätöksen ATACMS’in toimittamisesta Ukrainaan kuluvan vuoden
syyskuun 21. päivä. (6) Ja seuraavaksi visuaalisiin todisteisiin.
Berdjanskin lentokentän
läheltä löytynyt MGM-140 ATACMS’in moottoriyksikkö, myös toinen vastaava
moottoriyksikkö on löytynyt lentokentän läheltä. |
Alla on pari kuvaa Berdjanskin
lentokentän alueelta löytyneistä M74 tytärammuksen jäänteistä.
Yhdysvaltojen toimitettua MGM-140
ATACMS taktisia ohjusjärjestelmiä Ukrainaan ylitetään jälleen yksi Kremlin
määrittelemä ”punainen viiva”. Tulemme jatkossa näkemään Venäjän
hallinnon taholta puhinaa ja pihinää sekä sodan eskalaatiolla uhkailemista,
mutta on enemmän kuin todennäköistä, että tälläkään kertaa Venäjä ei ryhdy
sanoista tekoihin. Miksikö? Siksi koska sanoista tekoihin siirtyminen muodostaisi
samalla Vladimir Putinille ja hänen lähipiirilleen todellisen uhan
asemansa ja valtansa menettämiselle. Viimekädessä heille se (ja sen tuomat
edut) ovat tärkeämpiä kuin mikään muu, ja siihen he takertuvat kiinni kynsin
hampain.
ATACMS’in toimittamisen myötä on
kiintoisaa seurata mitä Saksan liittokansleri Olaf Scholz tekee
seuraavaksi. Nimittäin Ukrainan saatua ATACMS’eja poistuu syy olla
toimittamatta Taurus-risteilyohjuksia maalle. Tähän mennessä Scholz on
eskalaatiopelon tähden evännyt luvan toimittaa Tauruksia Ukrainalle. Niin
tyytyväinen kuin olenkin ATACMS’in ilmaantumisesta taistelukentälle, niin samalla
en voi muuta kuin harmitella sitä, että järjestelmän toimittaminen kesti
näinkin kauan. Jo vuosi sitten, syksyllä 2022, oli nähtävillä se, että Venäjä
oppii operoimaan M142 HIMARSin ja sen käytössä olevien rakettien muodostaman uhan
alla, siirtämällä huoltoaan kauemmas selustaan. Vastaus siihen, talven alla,
olisi ollut pitkän kantaman ATACMS’in toimittaminen Ukrainalle, jonka seurauksena
Venäjän operointi viime talvena olisi muuttunut merkittävästi hankalammaksi. Saavutetaanko
järjestelmällä nyt vastaavaa hyötyä? Jollei täysin samaa, niin jo tämä päivä
osoittaa sen, että sen käytöllä tulee olemaan vaikutusta Venäjän operointiin
vaikeuttaen sitä.
Marko
Lähteet:
1. https://x.com/KyivIndependent/status/1714249247824953344
2. https://x.com/Heroiam_Slava/status/1714271381171630418
3. https://x.com/bradyafr/status/1707847715789672710
4. https://x.com/JayinKyiv/status/1714220037240746213
5. https://x.com/AFUStratCom/status/1714315198280999051
Lähdeaineistona hyödynnetty myös
muita julkaistuja satelliittikuvia ja raportteja alueelta, kuten Сили Спеціальних Операцій ЗС України. Lähdeaineistona on myös käytetty venäläissotilaan
viime yönä iskun jälkeen kuvaamaan yli viiden minuutin mittaista verkkoon
lataamaa videota.
Havainnekuva M142 HIMARSin ja M270 MLRS:n käyttämien rakettien sekä taktisten ohjusten kantomatkoista sotatoimialueella, kuva by @intelwalrus ja @ameliairheart.
#StandWithUkraine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.