II OSA
Tässä toisessa osassa jatkan Black
Bird Group -analyysiryhmään kuuluvan Pasi Paroisen yhteisö- ja
mikroblogipalvelu X:ssä maaliskuun alkupuolella julkaiseman pitkän langan
minussa nostattamien ajatusten perkaamista. Aivan kuten ensimmäisessä osassa,
myös tässä toisessa osassa nimitän Paroisen pitkää lankaa ”Ukraina on
häviämässä sodan” -langaksi, langan ensimmäisen viestin aloituksen
perusteella:
”Miksi nyt puhutaan
neuvotteluista, tulitauosta ja turvatakuista? Koska Ukraina on häviämässä
sodan.
Ukraina on häviämässä sodan
Venäjää vastaan, sillä se ei näillä näkymin tule saamaan menettämiään
maa-alueitaan takaisin. Se että Venäjä ei välttämättä saavuta kaikkia
tavoitteitaan, tai että ne tulevat järkyttävän kalliilla hinnalla, ei muuta
sitä tosiasiaa, että yleensä alueluovutuksiin pakotetun valtion katsotaan
hävinneen.- - -”. (1)
Alun perin yksiosaiseksi
suunnittelemani kirjoitus jakautui kahteen osaan pituutensa tähden. Eikä jako
välttämättä tapahtunut loogisessa kohdin, joten ennen tämän osan lukemista
suosittelen lukemaan ensimmäisen osan.
Paroinen nostaa langassaan esiin
lukuisia havaintoihinsa pohjautuvia Ukrainan asevoimien toimintaan liittyviä puutteita
ja suoranaisia virheitä, kuten seuraavat lainaukset osoittavat:
”Ukrainalaisten
jalkaväkisotilaiden kouluttaminen on monin paikoin nopeutettu vain kuukausien,
joskus jopa vain viikkojenkin mittaiseksi. On selvää, että jalkaväen yleinen
osaamistaso on romahtanut. Romahtanut on myös alempien upseerien osaamistaso.
Uusista osaavista joukkueenjohtajista on huutava pula ja pikakurssitetut
johtajat eivät käytännössä kykene toteuttamaan tehtäviään. Tällä on entisestään
murskaava vaikutus jalkaväkitäydennysten taistelutahtoon. Keskiverto
ukrainalainen aseisiin määrätty sotilas voi olla hyvinkin motivoitunut
taistelemaan, mutta ei kuolemaan typerästi vain siksi että pikakoulutettu joukkueen
johtaja ei osaa lukea karttaa tai ymmärrä kompassia. - - -”. (2)
”Ukrainalaisten
operaatiotaidossa ja kyvyssä on huomattavia puutteita. Ukraina puolustaa
alueitaan jääräpäisesti tarrautuen jokaiseen maaperänsä metriin. Alueiden
luovuttamiseen ja vetäytymiskäskyihin ei yleensä saada lupaa ennen kuin on jo
liian myöhäistä. Kuluneen puolen vuoden aikana nähtiin useita tilanteita,
joissa ukrainalaisia joukkoja jäi motteihin, jossa ne joko tuhottiin tai josta
ne murtautuivat ulos raskaita tappioita kärsien (Vuhledar, Hannivka, Velyka
Novosilka, Ulakly). Ukrainalaiset päätyvät myös jatkuvasti taistelemaan
erittäin epäedullisissa kielekkeissä tai pullistumissa, joissa Venäjä etenee
hitaasti mutta tasaisesti pullistuman sivuistoilla kiristäen sen suuta hitaasti
kiinni samalla kun Ukraina käyttää yhä enemmän ja enemmän rajallisia joukkojaan
epäedullisesta asemasta kiinni pitääkseen (Bakhmut, Avdiivka, Kurakhove, Kursk).
- - -”. (3)
On totta, että lukuisissa
tapauksissa ukrainalaiset ovat päätyneet puolustustaistelussa tilanteeseen,
jossa heidän asemansa on epäedullinen – eräissä tapauksissa vetäytyminen sekä
rintamalinjojen oikaisu olisi ollut perusteltu ratkaisu tehtyä paljon aiemmin.
Toisaalta eräissä tapauksissa pidän perusteltuna ryhtymistä pitkään
kestäneisiin asutuskeskustaisteluihin, joilla on hidastutettu venäläisten
hyökkäyskärkien etenemistä ja kulutettu niitä (mutta tällaisissakin tapauksissa
on kyettävä tarkastelemaan kokonaisuutta ja kyettävä tekemään päätös
vetäytymisestä riittävän varhaisessa vaiheessa). Olen kuitenkin huomannut sen,
että ruotiessamme Ukrainan asevoimien tai sotilaiden osaamiseen liittyviä puutteita,
aikaperspektiivimme on liian lyhyt. Puutteita tarkastellessamme, meidän olisi
syytä katsoa menneeseen, vuosiin ennen Venäjän suurhyökkäyksen alkua ja kysyä
itseltämme: Mitä silloin tehtiin ja mitä jätettiin tekemättä?
Alkuun on syytä tähdentää, ettei
Ukrainassa tehty merkittäviä panostuksia asevoimien kehittämiseen maan
itsenäistyttyä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Erityisen kohtalokkaana
voidaan pitää Euromaidaniin ja Arvokkuuden vallankumoukseen
(helmikuu 2014) päättynyttä Viktor Janukovitšin valtakautta mutta
käytännössä kyse oli 90-luvun ensimmäisestä puoliskosta alkanut jatkumo, jossa
hallinto toisensa jälkeen oli lyönyt laimin asevoimien kehittämisen,
poikkeuksena voimme nostaa esille Viktor Juštšenkon kauden ajalta ennen
Euromaidania. Hänen tavoitteenansa oli kehittää Ukrainaa yhteiskuntana ja
irrottaa maa Venäjän vaikutuspiiristä taloudellisesti kuin myös
sotilaallisesti. Juštšenkon työ jäi kesken Venäjän entistä voimakkaamman
vaikuttamisen ja sisäpolitiikkaan sekaantumisen seurauksena. Venäjän
voimakkaalla myötävaikutuksella ja tuella Viktor Janukovitš nousi lopulta
valtaan voitettuaan helmikuussa 2010 järjestetyt presidentinvaalit.* Hänen
kaudellaan Ukrainan Nato-yhteistyö hiipui, vastaavasti yhteydet Venäjään
paranivat merkittävästi. Janukovitš kaudella maan asevoimien
harjoitusintensiteetti ja harjoitusten määrät vähenivät merkittävästi, vastaavasti
hänen kaudellansa vahvistettiin huomattavasti maan sisäisestä turvallisuudesta
vastaavia joukkoja. Janukovitš ja hänen johtamansa Alueiden puolue
lisäsivät maan kahtiajakautumista, poliittisten railojen lisäksi revittiin
maantieteellisiä railoja maan eri osien välille: tässä toiminnassa näkyi
Venäjän kädenjälki.
Venäjän miehittäessä Krimin
niemimaan helmi-maaliskuussa 2014 Ukrainan tuoreen hallinnon läntiset tukijat
painostivat sitä olemaan vastaamatta asevoimin Venäjän toimiin niemimaalla.
Aivan eri asia on se, että olisiko Ukrainalla ollut tähän resursseja
(todennäköisesti ei) mutta sen asemaa ei lainkaan parantanut se, ettei tuoretta
hallintoa myöskään tuettu kolmansien maiden taholta sotilaallisesti. Ukrainan
oli tavallaan hyväksyttävä se, että Venäjä miehitti osia siitä. Erityisen
halveksuttavana pitäisin sitä, että kevään ja kesän koitettua Ukrainan läntiset
tukijat eivät edes sanallisesti tuominneet Venäjää sen osallistumisesta sotaan
Donbasissa, vaikka asian todellinen tila oli tiedossa:
”Saksan lähetystön
sotilasattasea, joka oli huippuammattilainen, oli käynyt avustajineen Venäjän
ja Ukrainan rajalla. Hän oli nähnyt siellä kokonaisen kolonnan tunnuksettomia
panssarivaunuja ja panssariajoneuvoja. Ne ajoivat Venäjälle Ukrainan alueelta,
jonka Venäjä oli käytännössä miehittänyt”, Saksan Venäjän-suurlähettiläs Rüdiger
von Fritsch ranskalaisdokumentissa ”Putinin pitkä tie sotaan”
tilanteesta Venäjän ja Ukrainan välisellä rajaseudulla keväällä 2014. (4)
Ukraina jätettiin keväällä ja
kesällä 2014 kamppailemaan yksin Venäjää ja sen varustamia proxy-joukkoja
vastaan, jo silloiset taistelut paljastivat asevoimien puutteita. Vuonna 2015
Ukrainan asevoimille laadittiin uusi doktriini, jossa ensimmäistä kertaa Venäjä
määriteltiin maan sotilaalliseksi haastajaksi ja uhaksi. Uusi doktriini
edellytti asevoimiin tehtäviä uudistuksia sekä luopumista neutraaliuspolitiikasta.
Tämän jälkeen Ukrainassa ryhdyttiin uudistamaan asevoimia, uudistusohjelmaan
kuului myös turvautuminen ulkomaalaisiin kouluttajiin sekä puolustusyhteistyön
syventäminen länsimaiden (Naton) kanssa. Maahan saapui yhteistyönmerkeissä
kouluttajia, ukrainalaissotilaita kävi tuolloin kouluttautumassa
yhteistyökumppanimaissa. Määrät olivat todelliseen tarpeeseen nähden vähäisiä,
eikä Ukrainan asemaa lainkaan parantanut se, että samaan aikaan Donbasissa
käytiin matalan intensiteetin sotaa, joka omalta osaltaan kulutti maata. Olennainen
kysymys on myös se, että otettiinko Ukrainan turvallisuushuolet lännessä
todesta? Donald Trumpin ensimmäisellä kaudellaan Ukrainan
erityislähettilääksi nimittämä Kurt Volker kritisoi toistuvasti
ranskalaisia ja saksalaisia Ukrainan syyttelystä. (5) Sen sijaan edellä
mainittujen valtioiden edustajat olivat haluttomia painostamaan Venäjää
ryhtymään toimiin Minskin sopimusten noudattamiseksi, jo tuolloin Ukraina
joutui sotimaan sotaa Donbasissa ”toinen käsi selän takana”, jossa
Venäjän ja sen proxy-joukkojen toistuvat sopimus- ja tulitaukorikot ohitettiin
länsimaiden taholta ilman merkittävää reagointia – paheksuvat puheet eivät
nimittäin sellaisia ole.
![]() |
Kuva Ukrainassa järjestetystä Rapid Trident 2018 sotaharjoituksesta. (6) |
Luonnollisesti minua kiinnostaa
myös se, että saiko Ukraina tuolloin parasta mahdollista koulutusapua (kun
tiedossa oli jo tuolloin, että maan tosiasiallinen vihollinen on Venäjä).
Toimittaja Mika Mäkeläisen Ukrainan asevoimia kriittisesti
tarkastelleessa, helmikuussa 2023 julkaistussa artikkelissa todetaan: ”Yhdestä
asiasta kaikki kolme suomalaista ovat samaa mieltä: suomalainen sotilaskoulutus
[sodittaessa Venäjää vastaan] on maailman parasta ja siksi sitä pitäisi
tarjota nyt myös Ukrainalle.” (7)
Ukraina on vuonna 2015 alkaneen
asevoimien uudistusohjelman puitteissa joutunut turvautumaan niiden maiden
apuun, jotka vastasivat myöntävästi tiedusteluun yhteistyön lisäämisestä.
Läheskään kaikki valtiot, joita Ukraina viime vuosikymmenen puolella lähestyi,
eivät vastanneet esitettyyn avunpyyntöön myöntävästi. Asevoimien uudistamisen
rinnalla Ukrainassa havaittiin jo tuolloin tarve kouluttaa ja organisoida
uudelleen maan suuri mutta kehnosti koulutettu reservi. Tuolloin ukrainalaisten
katse kohdistui niihin eurooppalaisiin valtioihin, joilla on suuri reservi ja
joilla on kokemusta reserviläisten kouluttamisesta. Kysyisinkin, että mitä
Suomi teki tuolloin Ukrainan hyväksi? Tietojeni mukaan ei mitään, vaikka
Suomeakin lähestyttiin Juha Sipilän hallituskaudella! Suomen
reagoimattomuuden syynä taisi olla Venäjä, Venäjä, Venäjä.
Joukkojen kouluttaminen ja
asevoimien organisointi on kuitenkin vain osa kokonaisuutta, jonka rinnalla
asevoimien varustamista ei pidä laiminlyödä. Tähän jälkimmäiseen Ukraina ei
myöskään saanut merkittävää apua lännestä Krimin niemimaan miehityksen helmi-maaliskuu 2014
ja Venäjän suurhyökkäyksen alun välillä helmikuussa 2022. Barack Obaman
hallinto käytännössä kieltäytyi toimittamasta tappavaa aseistusta Ukrainaan (en
nyt huomio sotilaiden henkilökohtaista aseistusta tms.), Donald Trumpin
toimittaessa ensimmäisellä kaudellaan Ukrainalle puolustuksellista tappavaa
aseistusta satojen miljoonien edestä. Toimitukset sisälsivät ainakin kaksi erää
FGM-148 Javelin panssarintorjuntaohjuksia, joista ensimmäinen erä
toimitettiin kokonaisuudessaan maaliskuuhun 2018 mennessä (erä sisälsi 210
ohjusta sekä 37 laukaisuyksikköä). (8) Toisen erän toimitukset alkoivat
syksyllä 2019 (erä sisälsi 150 ohjusta sekä yksittäisiä laukaisuyksiköitä). (9)
Trumpin hallintoon kuuluneiden mukaan Trumpin toimintaa ohjasi impulsiivisuus
sekä näyttämisen halu. Hänen piti näyttää kovalta suhteessa Venäjään
(verrattuna Obamaan). Hän teki myös päätöksiä asetoimituksista siksi, koska
Obaman hallinto ei niihin ollut ryhtynyt. Ukrainan todellisia tarpeita
asevoimien kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ei tuolloin huomioitu. Itse
asiassa useiden maiden (kuten Suomen) toimintaa ohjasi ajatus siitä, ettei
Venäjää saa provosoida. Ukrainan asevoimien ja reservin kouluttamisessa ja
kehittämisessä menetettiin tuolloisten laiminlyöntien tähden lähes vuosikymmen.
Tässä kohdin syyttävä sormeni kohdistuu erityisesti Ukrainan tukijoihin. Heidän
päätöksillänsä ja Ukrainaan kohdistamalla vaikuttamisella oli merkitystä
siihen, kuinka Ukraina kykeni kouluttamaa ja varustamaan asevoimiaan. Nyt nämä
laiminlyönnit maksetaan ukrainalaisten verellä!
Nostaessamme pöydälle Ukrainan asevoimien puutteita, on meidän oltava rehellisiä ja tarkasteltava kokonaisuutta, johon kuuluu ehdottomasti myös se, mitä tapahtui vuosina ennen Venäjän suurhyökkäyksen alkua. Kuinka merkittävissä länsimaissa kategorisesti ohitettiin Ukrainan turvallisuushuolet – tai jos olemme tarkkoja, näitä huolia on vain yksi: Venäjä, sisältäen maan Ukrainaan kohdistaman sotilaallisen vaikuttamisen ynnä muun yhteiskuntaan kohdistuneen vaikuttamisen. Ukrainan asevoimien kehittämisen osalta Petro Porošenkon presidenttiyden vaihtuminen keväällä 2019, kansan tahdon mukaisesti, Volodymyr Zelenskyin hallintoon saattoi myös olla Ukrainan asevoimien kehitysprosessin kannalta askel taaksepäin. Lännessä ”sotaisaksi” kritisoitu Porošenko hävisi Zelenskyille, joka jo vaalikampanjassaan nosti esille aselevon ja rauhanneuvottelut Venäjän (sekä nukketasavaltojen) kanssa, ollen näin etenkin Saksalle ja Ranskalle mieluisampi vaihtoehto Ukrainan tulevaksi presidentiksi. Zelenskyin kaudella palattiinkin muutaman vuoden tauon jälkeen vanhaan, Normandia formaatin eli Normandian kontaktiryhmän neuvottelut käynnistettiin uudelleen. Ensimmäinen Normandia formaatin kokous Zelenskyin kaudella järjestettiin Pariisissa, joulukuussa 2019. Tämän jälkeen vastaava tapaaminen, samalla kokoonpanolla järjestettiin vielä kahdesti ennen Venäjän suurhyökkäyksen alkua 24. helmikuuta 2022.
Zelenskyin kauden ensimmäisinä
vuosina myös eräitä Porošenkon kaudella käynnistettyjä asejärjestelmien
kehitysprojekteja joko jäädytettiin tai niiden rahoitusta supistettiin
merkittävästi. Näistä järjestelmistä merkittävimpiin kuului R-360 Neptun
merimaaliohjus, jonka kehitys- ja käyttöönotto viivästyi em. toimien tähden.
Ensimmäiset yksiköt R-360 Neptunia toimitettiin Ukrainan merivoimille keväällä
2021, jolloin ohjuksilla varustettu pataljoona aloitti harjoittelun niillä.
Operatiivinen valmius saavutettiin seuraavana vuonna. R-360 Neptunin kehitystyö
on jatkunut koko Venäjän hyökkäyssodan ajan. Tämä työ on myös kantanut
hedelmää. Ensin ohjuksesta kehitettiin versio, jonka kantama nousi 400
kilometriin: ohjuksesta on myös tehty versio, jolla voidaan vaikuttaa maalla
sijaitsevia kohteita vastaan: tuoreimmat uutiset kertovat käyttöön otettavan
version, jolla voidaan vaikuttaa tuhannen kilometrin päässä sijaitseviin
kohteisiin.
Kokonaisuuden kannalta on vaikea
arvioida sitä, kuinka suuri negatiivinen vaikutus asejärjestelmien
kehitysprojektien jäädyttämisellä tai rahoituksen supistamisella oli Ukrainan
asevoimien iskukykyyn. Itse näkisin merkittävämpänä ongelmana sen, ettei lännen
taholta tuettu Ukrainaa riittävästi kenttäarmeijan ja reservin koulutuksessa
vuodesta 2014 eteenpäin: eikä Ukrainan turvallisuushuolia huomioitu, eikä sille
annettu turvallisuustakuita Venäjän hyökkäyksen varalta. Edelliset yhdistettynä
lännen taholta toteutettuun Ukrainan asevoimien varustelun jarruttamiseen kevään
2014 ja alkuvuoden 2022 välillä,** helpottivat Venäjän hyökkäyssotaan
ryhtymistä helmikuussa 2022.
Ottakaamme opiksi Ukrainasta
Kukaan tuskin kiistää sitä,
etteikö Ukrainakin ole tehnyt virheitä sotaan valmistautumisessa kuin myös itse
sodankäynnissä. Ketään sen enempää syyttelemättä tässä kohdin nostaisin esiin Mika
Mäkeläisen helmikuussa 2023 julkaiseman artikkelisarjan toisessa artikkelissa ukrainalaistutkija
Oleksi Melnykin esittämän merkittävän huomion: ”Suurin haaste on
käydä sotaa ja tehdä tarpeelliset muutokset samaan aikaan”. (10)
Huomioidessamme kuinka onnettomasti
moni eurooppalainen valtio on valmistautunut sotaan, useammankin valtion johtajan
olisi syytä havahtua Melnykin sanoihin ja ottaa opiksi Ukrainassa käynnissä
olevasta sodasta sekä ryhtyä maassaan tarvittaviin muutoksiin nyt kun vielä
eletään näennäisen rauhan aikaa. Ukrainalaisten saaman kokemuksen sekä sen
lännestä saamien oppien perusteella on pääteltävissä, että varsin moni
eurooppalainen valtio on kykenemätön käymään perinteistä konventionaalista
sotaa Venäjän kaltaista maata vastaan. Ammattiarmeija ilman merkittävää
reserviä ei välttämättä kestä kulutussotaa, jollainen sota Venäjää vastaan
tulisi olemaan. Tällaiseen sotaan paras vaihtoehto on moderni ja hyvin
varustettu, hyvin koulutettu ja johdettu sekä riittävällä (koulutetulla)
reservillä varustettu armeija. Kello on jo lyönyt, enää ei pitäisi
vitkastella!
Marko
Lähteet:
1. https://x.com/Inkvisiit/status/1896955455462580438
2. https://x.com/Inkvisiit/status/1896955463737995739
3. https://x.com/Inkvisiit/status/1896955466351087761
4. https://areena.yle.fi/1-63493765 (Rüdiger von Fritschin kommentti ajassa 19:18 eteenpäin).
5. https://areena.yle.fi/1-63493765 (Kurt Volkerin kommentti ajassa 32:50 eteenpäin).
7. https://yle.fi/a/74-20019659
10. https://yle.fi/a/74-20021385
11. https://x.com/USEmbassyKyiv/status/1484709938807070721
*: Venäjä tuki voimakkaasti myös
vuoden 2004 presidentinvaaleissa Viktor Janukovytšia, joka lopulta hävisi
vaalit Juštšenkolle. Venäjän näkyvää ja avointa tukea Janukovytšille
tarkastelee Mihail Zygar teoksessaan ”Putinin sisäpiiri: Nyky-Venäjän
lyhyt historia”.
**: Yhdysvallat ryhtyi
toimittamaan Ukrainalle puolustuksellista tappavaa materiaalia tammikuussa 2022.
21. tammikuuta 2022 Yhdysvaltojen suurlähetystö Ukrainassa tiedotti ensimmäisen
lastin saapuneen Kiovaan. (11) Ennen Venäjän suurhyökkäyksen alkua myös esim.
Iso-Britannia toimitti puolustuksellista tappavaa materiaalia Ukrainaan. (12)
Toimitettu apu piti sisällään lähinnä ampumatarvikkeita sekä
panssarintorjuntaohjuksia. Toimitetulla avulla ei ollut vaikutusta Venäjän
hyökkäyssuunnitelmiin.
Huomioita Pasi Paroisen pitkään
”Ukraina on häviämässä sodan”-lankaan yhteisö- ja mikroblogipalvelu X:ssä I OSA.
Kirjoitukseni ”Ei ammuta viestintuojaa – eli havaintoja toimittaja Mika Mäkeläisen kohutuista Ukrainan asevoimia tarkastelleista raporteista” tarkastelee osin samaa teemaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.