Suomessa Venäjän kanssa tehtävä ”energiayhteistyö” ja kauppa pitävät
sisällään ”institutionaalisia totuuksia”,
joilla ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa – tällaisena
valtiollisena totuutena voidaan pitää pääministeri Juha Sipilän hokemaa siitä, että Nord Stream 2 on vain ja ainoastaan ympäristökysymys – ja vähäisessä määrin talouskysymys. Turvallisuuspoliittiseen keskusteluun Nord Streamin kohdalla on suhtauduttu
torjuvan vihamielisesti, monelta osin sama pätee myös Pyhäjoen Hanhikivi 1 -ydinvoimalahankkeeseen,
jossa RosAtom ja sen myötä Venäjän
valtio on voimakkaasti mukana.
Lukiessa uutisia Venäjän
harjoittelusta Itämeren eteläosissa Ruotsin ja Latvian rannikoiden tuntumassa ja
samalla Nord Stream -kaasuputkien reitteillä, samoin kuin lukiessa mitä Angela Merkel on viime aikoina todennut
Nord Stream 2 -kaasuputkesta, en voi välttyä ajatukselta, että joku valehtelee
meille suomalaisille väistäessään kysymyksen Nord Stream 2 -putken
turvallisuuspoliittisesta puolesta.
Saksan liittokansleri Angela Merkel Nord Stream 2
-kaasuputkesta:
“I made
very clear that a Nord Stream 2 project is not possible without clarity on the
future transit role of Ukraine,” she told a joint news conference in Berlin
with Ukrainian President Petro Poroshenko…
“So you can see that
it is not just an economic issue but there are also political considerations, …”. (1)
Kuin eräänlaisena nuijan kopautuksena
”umpisokeiden” poliitikkojemme
päähän, Nord Stream 2 -yhtiön saatua kaasuputkelleen toisenkin Suomesta
tarvitsemansa luvan Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntäessä hankkeelle
vesilain mukaisen luvan, Venäjällä on kohdistettu Fortumiin – ja samalla Suomeen – erittäin aggressiivista
viestintää. (2) Itse tulkitsen tällaisen viestinnän Venäjän taholta
muistutukseksi siitä, että ”köysi on
kaulalla”. Se, että valtiojohto ei sitä suoraan ole sanonut, on tässä
eräällä tapaa sivuseikka, viestiä on toistettu riittävän monta kertaa ja
riittävän vaikutusvaltaisten henkilöiden taholta, jotta ei voi välttyä
ajatukselta, että sillä on valtiollinen hyväksyntä.
Yllä olevaa on toistettu
toistamistaan eri tahojen toimesta, on varoitettu poliittista johtoa
liiallisesta sinisilmäisyydestä ja herkkäuskoisuudesta, itse palaan teemaan vaihteeksi
kerran Ukrainasta kantautuneiden uutisten myötä.
Ukrainassa syyttäjäviranomainen Ruslan Kravchenko toimitti Obolonskyin
käräjäoikeudelle Kiovassa tiedot kahdesta Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n
Ukrainan edelliselle presidentille Viktor
Janukovitšille toimittamasta tiedonannosta, joissa varoitettiin Venäjän
uhasta Ukrainan kansalliselle turvallisuudelle.
Tiedonannoista viimeisin toimitettiin
Ukrainan silloiselle presidentille Viktor Janukovitšille vain muutamaa päivää
ennen tämän pakoa Kiovasta helmikuun 17. 2014. Tuolloin SBU:n johtaja Jakimenko
varoitti tätä ”ulkovallan synnyttämän
separatismin” vaarasta.
Tiedonannoista ensimmäinen on
kuitenkin se, mikä meidän suomalaistenkin olisi syytä huomioida, se
toimitettiin Viktor Janukovitšille 15. tammikuuta 2013, siinä Ukrainan
turvallisuuspalvelu SBU:n johtaja Igor
Kalinin informoi Janukovitšia Venäjälle perustetusta virastojen välisestä
komissiosta, jonka tarkoituksena oli ”luoda
poliittisia, humanitaarisia ja taloudellisia edellytyksiä, jotka olisivat
suotuisia Ukrainan interventioon”, tiedonannossa todettiin Venäjän
presidentin koordinoivan komissiota. Sen mukaan Venäjän federaation tavoitteet
olivat "venäläisten energiayhtiöiden hallitsevan
aseman vahvistaminen Ukrainan markkinoilla ja saavuttaa
vaikutusvaltaa viestinnässä, koneenrakennuksessa, merenkulussa ja muilla
elintärkeillä aloilla". (3) Huomio on syytä kohdistaa boldattuun
kohtaan lainausta: venäläisten
energiayhtiöiden hallitsevan aseman vahvistaminen Ukrainan markkinoilla…
Kuvakaappaus: hromadskeradio.org. (4)
|
Venäjälle energia on muutakin
kuin bisnestä, suuntaviivoja tästä luotiin jo reilu vuosikymmen sitten.
Mihail Zygar ”Putinin sisäpiiri” – ”energiasupervalta” s. 163.
|
Strategia ”energiasupervallasta” ei välttämättä sellaisenaan toteutunut, mutta
ei voi välttyä ajatukselta, etteikö Venäjä eräiltä osin pyri hyödyntämään tämän
strategian keinoja pyrkiessään saamaan valtioita riippuvaisiksi venäläisestä
energiasta ja samalla Venäjästä. Venäjä on saanut vipuvartta eurooppalaisiin valtioihin myös
leiriinsä värväämien poliittisten päättäjien myötä, suomalaisista Paavo Lipponen on konsultoinut Nord
Stream -kaasuputkihankkeessa, vastaavasti Esko
Aho on venäläisen Sberbank-pankin
hallituksen jäsen.
Olen kuullut viimeisimpien
vuosien kuluessa monet kerrat sanotun ”Suomi
ei ole Ukraina”, mikä pitää paikkansa, Suomi ei ole Ukraina, mikä ei
kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Venäjä voi kohdistaa myös Suomeen sellaisia
vaikuttamisen keinoja joita se on testannut aiemmin muissa maissa, kuten
vaikkapa venäläisten energiayhtiöiden
hallitsevan aseman vahvistamista XX markkinoilla.
Edesmenneen presidentin Juho Kusti Paasikiven tunnusomaisena
lausahduksena pidetään hänen arvostamansa englantilaisen historioitsijan Thomas Babington Macaulayn lausetta:
"Tosiasioiden tunnustaminen on
kaiken viisauden alku" – olisiko aika ruveta tunnustamaan niitä
tosiasioita, ja samalla kuunnella asiantuntijoita, jotka ovat varoittaneet
Venäjään liittyvistä riskeistä. (5)
Marko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.