Alun perin suunnittelin syksyn
kuluessa käyväni läpi aiempaa tarkemmin Venäjän roolia Ukrainassa käynnissä
olevassa sodassa sekä Itä-Ukrainan miehitysalueiden hallinnassa (ja
hallinnossa). Aloitan tämän blogisarjan luomalla katsauksen Venäjän
miehitetyssä Itä-Ukrainassa operoivien joukkojen huoltoon, samalla sivuan
Venäjän ”humanitaarisia kolonnia”, joista ensimmäinen siirtyi – laittomasti –
Venäjältä Ukrainan maaperälle elokuussa 2014 vain joitain päiviä ennen Venäjän
laajempaa maavoimilla suorittamaa offensiivia. Tähän päivämäärään (8.10.2018)
mennessä Venäjä on lähettänyt Ukrainaan yli 80 ”humanitaarista kolonnaa” eli ”Гуманітарний
конвой” joita myös kutsutaan nimellä ”Гумконвой”, joiden merkittävyys miehitettyjen
alueiden huollon kannalta on mielestäni varsin vähäinen. Merkittävämpänä
tekijänä pidän Venäjällä venäläisille sekä välillisesti miehitettyjen alueiden
asukkaille median (ts. propagandan) avulla luotua mielikuvaa ”humanitaarisesta
avusta”, jota Venäjä alueelle toimittaa.
Donetskin ”kansantasavallan”
alueelta operoivaan 1. armeijakuntaan kuuluu 6 + 1 prikaatia, vastaavasti
Luhanskin ”kansantasavallan” alueelta operoivaan 2. armeijakuntaan kuuluu 4 + 1
prikaatia, joten Itä-Ukrainan miehitetyille alueille on sijoitettu yhteensä
noin 35 000 sotilasta/militanttia 1. ja 2. armeijakuntaan, nämä joukot
ovat Venäjän asevoimien upseereiden komentamat ja valtaosalta venäläisten
miehittämiä. Venäjän maaperällä Eteläisen sotilaspiirin alueella 1. ja 2.
armeijakunnalla on noin 15 000 miehen operatiivinen reservi.
Ensimmäisen ja toisen armeijakunnan
hallintoa ja logistiikkaa hoitaa Venäjän eteläisen sotilaspiirin alueelle
perustettu 12. reservin esikunta, jonka sijoituspaikka on Novotšerkassk, Rostovin alueella. Mikä taasen on
alisteinen Venäjän asevoimien yleisesikunnalle sekä Venäjän eteläisen
sotilaspiirin esikunnalle – ja viime kädessä Venäjän johdolle (Vladimir Putin esikuntineen).
Aloitetaan aiheen perkaaminen
kartalla (joita rakastan todella paljon), karttaan olen merkinnyt tärkeimmät venäläisten
käyttämät maantie ja rautatiereitit Venäjän maaperältä Itä-Ukrainan
miehitetyille alueille. Karttaan olen myös merkinnyt Novotšerkasskissa
sijaitsevan 12. reservin esikunnan sekä harjoittelun ja huollon (rotaatioiden)
kannalta merkittävät Kuzminkan sekä Kadamovskyin harjoittelualueet Rostovin
oblastin alueella, Venäjällä. Olen myös merkinnyt rautateitse tapahtuvan
huollon kannalta merkittävät asemat Debaltseven ja Ilovaiskin.
Rautatiekuljetukset Venäjältä
Itä-Ukrainan miehitetyille alueille tapahtuvat kolmea raidelinjaa myöten
Gukovon, Novošahtinskin ja Avilo-Uspenkan kautta. Maantiekuljetuksia
suoritetaan kartalle merkittyjen pysyvien ”rajanylityspaikkojen” ohella
tilapäisten ylityspaikkojen kautta, joista esimerkinomainen maininta myöhemmin
tässä blogissa. Venäjän puolella Kuzminkan sekä Kadamovskyin ohella Kamensk-Šahtinskin alue reilun parinkymmenen
kilometrin päässä Ukrainasta on merkittävä Venäjän Itä-Ukrainaan sijoittamien
joukkojen huollon kannalta.
Yllä olevaan karttaan olen
merkinnyt kaksi miehitetyillä alueilla sijaitsevaa alueelta operoivien
joukkojen rotaation ja huollon sekä harjoittelun, kannalta merkittävää aluetta.
Kummallakin alueella sijaitsee useita merkittäviä, jopa suuria, tukikohtia,
joista osa – kuten Torezin eteläpuolella sijaitseva tukikohta – on rakennettu
tyhjästä käynnissä olevan sodan aikana. Näistä tukikohdista kirjoitan
tulevaisuudessa seikkaperäisemmän blogin havainnollistavine kuvineen. On myös
hyvä huomioida, että miehitettyjen alueiden lukuisten kaupunkien alueiden
teollisuus ja varastoalueita hyödynnetään alueelle sijoitettujen joukkojen
huollossa, yksistään Donetskin alueella on useita tehdas- ja varastoalueita
(kuten ul. Baumana 11 alue), joille on varastoitu kalustoa sekä materiaalia.
Debaltseven ja Ilovaiskin ratapihojen alueille sekä niiden tuntumaan on
ajoittain sijoitettu huomattaviakin määriä materiaalia.
1. ja 2. armeijakunnan kaluston
vahvuus – vahvuus on suuntaa antava, eikä siihen sisälly esim. Kuzminkan ja
Kadomovskiyn harjoitusalueille sekä Kamensk-Šahtinskiin varastoitua kalustoa:
panssarivaunut
|
478
|
rynnäkkövaunut
ja miehistönkuljetusajoneuvot
|
845
|
tykistö
|
756
|
raketinheittimet
|
208
|
erilaiset
ilmatorjuntajärjestelmät
|
621
|
(Tiedot
kesältä 2018).
1.
ja 2. armeijakunnan miehistön ja kaluston määrä on huomattava, on siis
itsestään selvää, että joukot tarvitsevat huomattavan määrän, jatkuvasti
toimitettua, materiaalia kyetäkseen jatkamaan sotatoimia Ukrainan maaperällä
sekä pitämään yllä Itä-Ukrainan miehitystä. Niinpä Venäjältä toimitetaan
jatkuvasti Itä-Ukrainassa sotiville joukoille Venäjän hallinnassa olevan rajan
kautta materiaalia sekä kalustoa maanteitse ja rautateitse. Seuraavaksi muutama esimerkki rautateitse
miehitetyille alueille saapuneesta rahdista:
-
8. – 21. kesäkuuta 2018 miehitetyille alueille
saapui 6 tavarajunaa Venäjältä.
-
5. – 11. syyskuuta 2018 miehitetyille alueille
saapui muun muassa yksi tavarajuna, jossa oli 22 säiliövaunua polttoaineita (n.
1320 tn).
-
12. – 18. syyskuuta 2018 miehitetyille alueelle
saapui yli 500 tonnia polttoaineita rautateitse Venäjältä.
ETYJ:n
Ukrainan monitorointimission tarkkailijat pääsevät toisinaan tarkastuskäynnille
Venäjän miehittämälle rajaosuudelle seuraamaan silmämääräisesti rajan ylittäviä
ajoneuvoja. Venäjä ei ole antanut tarkkailijoille lupaa suorittaa sen tarkempaa
ajoneuvojen tarkastusta, heidän ei ole mahdollista tarkastaa ajoneuvojen
lastia, eikä linja-autojen ollessa kyseessä sitä keitä autoissa on
todellisuudessa kyydissä. Seuraavaksi pari otetta ETYJ:n Ukrainan
monitorointimission tarkkailijoiden raporteista:
”The SMM visited a border area outside of
government control. At a border crossing point near Novoazovsk (40km east of
Mariupol) for about 20 minutes, the SMM saw three cars (one with Russian
Federation licence plates and two with “DPR” plates), two cargo trucks (both
with Ukrainian licence plates, one covered and one uncovered) entering Ukraine
and three cars (one with Ukrainian licence plates and two with “DPR” plates)
leaving Ukraine.” (6 October 2018 – 1)
“The SMM visited a border area outside of
government control. While at a border crossing point near Marynivka (78km east
of Donetsk) for 50 minutes, the SMM saw 18 cars (five with Ukrainian, six with
Russian Federation and seven with “DPR” plates), ten covered cargo trucks (five
with Ukrainian licence plates and five with “DPR” plates), two minibuses (one
with Ukrainian licence plates and one with “DPR” plates) and a bus with “DPR”
plates exiting Ukraine. The SMM saw 16 cars (five with Ukrainian, six with
Russian Federation and five with “DPR” plates) and a covered cargo truck with
Russian Federation licence plates entering Ukraine.” (27 September 2018 – 2)
On
päiviä, jolloin ETYJ:n monitorointimission tarkkailijoilta estetään pääsy
rajanylityspaikoille tai heidän on mahdollista suorittaa hyvin tiukasti
rajoitettua valvontaa (visuaalista ja kuulohavainnointia). Toisinaan esto voi
olla lyhytaikainen (joitain tunteja), toisinaan tarkkailijoita kehotetaan (ts.
painostetaan) poistumaan alueelta välittömästi voimankäytöllä uhaten, tällaiset
toimet ovat Minsk II-sopimuksen vastaisia. Mainitaan esimerkkinä heinäkuun 22.
2017 tapahtuma, jolloin ETYJ:n monitorointimission partioilta estettiin pääsy
Novoazovskiin Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla. ETYJ:n omien havaintojen
sekä muiden havaintojen perusteella alueella liikkui tuolloin paljon
sotilasajoneuvoja, jokainen voi pohtia, mistä nämä ajoneuvot alueelle saapuivat
(Venäjän miehittämälle rajaosuudella on kaupungista matkaa reilut 13 km, ja
Novoazovsk on, kuten mainittu, Venäjän miehittämällä alueella). Kuten kuvakaappauksen
tekstistä voi lukea, ETYJ:n partioiden pääsy Novoazovskiin estettiin jälleen, Novoazovskin
kuten monen muunkin kaupungin ja kylän kohdalla ETYJ:n partioiden liikkumisen
rajoitukset ovat hyvinkin tavallisia, vaikka ne eivät saakaan huomiota
länsimaisissa medioissa. Ja kun näistä ei uutisoida, tai uutisoidaan todella
harvoin, kansalaiset lännessä eivät saa todellista kuvaa siitä kuinka tavallisia
nämä Venäjän (ja sen proxy-joukkojen) Minskin sopimuksen rikkomiset ovat.
Kuitenkin nämäkin toimet mahdollistavat Ukrainalta miehitettyjen alueiden
joukkojen huollon ja varustamisen.
Elokuu 22. 2017
ETYJ:n tarkkailijoiden pääsy miehitettyyn Novoazovskiin estettiin jälleen.
|
Seuraavaksi
kaksi kuvakaappausta ETYJ:n Ukrainan monitorointimission elokuussa 2018
tekemien havaintojen perusteella.
Elokuussa
2018 ETYJ:n Ukrainan monitorointimission onnistui kuvata yöaikaan tapahtunut
rajanylitys, jossa kolonna maastokuorma-autoja
(joukossa muun muassa KamAZ-maastokuorma-autoja) saapui Venäjältä rajan yli
Ukrainaan, vastaavasti samaa reittiä Venäjän puolelle ajoi toinen kolonna
vastaavantyyppisiä maastokuorma-autoja. Kyseiset kolonnat ylittivät rajan
alueelta, joka on Venäjän kontrollissa, alueella ei kuitenkaan ollut virallista
tai epävirallistakaan ylityspistettä. Venäjältä Ukrainaan saapunut kolonna
suuntasi ETYJ:n antaman tiedon mukaan kulkunsa myöhemmin pohjoiseen Krasnyi
Luchin suuntaan.
ETYJ:n
video tapahtuneesta: “OSCE SMM spotted convoys of trucks entering and exiting Ukraine in Donetsk region”.
Syyskuun
17. 2018 julkaistussa raportissa ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio tiedottaa
toisesta vastaavan tyyppisestä, tässä tapauksessa mahdollisesta,
rajanylityksestä samaisella alueella. Syyskuussa yöaikaan dronella kuvatulla
videolla kymmenen KamAZ-maastokuorma-auton kolonna on liikkeellä rajanpinnassa
Manychin alueella Venäjän miehittämillä alueilla Itä-Ukrainassa. (3)
Kun
huomioidaan miehitettyyn Itä-Ukrainaan sijoitettujen joukkojen ja kaluston
määrä, ja kun huomioidaan se, että alueella asuu edelleen useampi miljoona
siviiliä, on helposti pääteltävissä, että alueen joukkojen ja asukkaiden
huollon kannalta nämä, alussa mainitsemani, ”humanitaariset kolonnat” ovat toisarvoisessa roolissa.
Viimeisimmässä kolonnassa alueelle saapui yhteensä 30 rekka-autoa, joista
kymmenen suuntasi kulkunsa Luhanskiin loput Donetskiin.
ETYJ:n
aiemmin elokuussa, yöaikaan dronella kuvaamalla videolla, Venäjältä saapuu
laittomasti Ukrainaan kymmenkunta maastokuorma-autoa – saman verran kuin
viimeisimmän ”humanitaarisen kolonnan” ajoneuvojen vahvuudesta meni Luhanskin
alueelle. Tämä osoittaa sen mikä näiden ”humanitaaristen kolonnien” todellinen
merkitys on, Venäjälle epäsuora merkitys onkin nähdäkseni olennaisesti
tärkeämpää, tästä johtuen kolonnien lähettämistä ei ole lopetettu. Epäsuoraa
merkitystä on ”mielikuvamarkkinointi” ja puhdas propaganda. Toisaalta kun
tiedetään kuinka rajallinen mahdollisuus ETYJ:llä on tarkkailla ja valvoa
Venäjän hallinnoimaa osuutta rajasta (yhteensä 409 km), ja kuinka olematonta se
on yöaikaan (kalustopuute), voidaan vain pohtia, että kuinka paljon ajoneuvoja
ja muuta kalustoa vuorokaudessa rajan ylittää, entä kuinka paljon on näitä
maastoon tehtyjä ylityspaikkoja, joita ei ole merkitty virallisiin karttoihin
ja joiden valvonta ja tarkkailu on hyvin satunnaista, sikäli mikäli sellainen on
onnistuttu löytämään/havaitsemaan.
Näiden
”humanitaaristen kolonnien” arvoa ei kuitenkaan sovi väheksyä, etenkin sodan
alkuvaiheessa – ja varsinkin elokuussa 2014 – ne toimivat Venäjän savuverhona
toimittaa apua sekä varustusta miehitetyille alueille. Kohtalainen osa
ensimmäisen humanitaarisen kolonnan rekoista toki oli tyhjiä tai lähes tyhjiä,
mikä herätti tuolloin ihmetystä – länsimaissa median edustajien ohella
päättäjät ehkäpä olivat naiiveja niellessään koukkuineen ja kohoineen Venäjän
kertomat syyt, sille miksi rekoista moni oli lähes tyhjä. Ensimmäiseen (ja
ensimmäisiin) ”humanitaarisiin kolonniin” kuuluneiden rekkojen palatessa
Venäjälle, moneen oli lastattu varusteita, koneiden osia ja laitteita
Itä-Ukrainassa sijainneista tehtaista. Asia suoraan ilmaisten, Venäjä varasti
tehtaiden koneet ja laitteet siirtäessään ne omalle maaperälle. Osa tehtaista
valmisti instrumentteja, joita Venäjän sotateollisuus tarvitsi. (4) Ainakin
eräät ”humanitaaristen kolonnien” rekat muuttuivat palatessa груз 200 -kuljetuksiksi. Груз 200 eli
cargo 200 on Venäjällä koodinimi ”sotilaallisten tappioiden” eli käytännössä
vainajien kuljetukselle, termin historia juontaa neuvostoaikoihin.
Pyrin
luomaan tässä kirjoituksessa lyhyen katsauksen, esimerkkien myötä, siihen kuinka
Venäjän miehittämän rajan kautta maa huoltaa Itä-Ukrainaan sijoittamiaan
joukkoja, ja huomioimaan myös sen, kuinka ETYJ:n tarkkailijoiden työtä estetään
tai hankaloitetaan sopimusten vastaisella tavalla miehitetyllä rajaosuudella.
Se, että Venäjä miehittää rajan ja hallinnoi maa-alueita sen kummallakin
puolella omalta osaltaan mahdollistaa matalan intensiteetin sodankäynnin
jatkumisen ja Itä-Ukrainan miehitetyille alueille sijoitettujen joukkojen,
varsin vapaan, huollon ja miehistön rotaatioiden suorittamisen.
Kansainvälisesti tämä toiminta saa aivan liian vähän huomiota, eikä Venäjää
sanktioida riittävässä määrin – käytännössä päivittäin tapahtuvista –
sopimusrikkomuksista. Tulevissa kirjoituksissa tarkastelen Itä-Ukrainan
miehitettyjen alueiden huoltotukikohtia sekä joukkoja ynnä niiden varustusta
tarkemmin.
Marko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.