sunnuntai 23. helmikuuta 2020

MV-lehti levittää MH17 disinformaatiota


Alankomaissa valmistaudutaan muutaman viikon kuluttua alkavaan Malaysia Airlines lennon MH17 pudottamiseen liittyvään oikeudenkäyntiin. Lento MH17 pudotettiin Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014 venäläisvalmisteisella Novator 9K37 M1 Buk -ilmatorjuntaohjusjärjestelmällä. Tarkemmin sanoen järjestelmään kuuluvalla TELAR:illa nro. 332, kyseinen TELAR kuuluu Kurskin alueelle sijoitetulle Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille. Oikeudenkäynnin alla venäläismediat ja venäläispropagandaa jakavat mediat ovat ryhtyneet ”hyökkäykseen” julkaistessaan MH17 pudottamista tutkineelta monikansalliselta JIT:ltä vuodettua aineistoa. Tähän ”hyökkäykseen” osallistuu myös MV-lehden nykyinen päätoimittelija, Venäjän miehittämässä Itä-Ukrainassa asusteleva, Janus Putkonen. Tässä lyhyehkössä yhteenvedossa kiinnitän huomioni lähinnä Janus Putkosen disinformatiiviseen toimintaan.

Buk-M1 nro. 332 Volvon vetämällä trailerilla, alkuperäinen video kuvattu aamupäivällä 17. heinäkuuta 2014. (1)















Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen JIT on toistaiseksi nimennyt neljä epäiltyä – venäläiset tiedustelu-upseerit Igor ”Strelkov” Girkinin, Sergei “Khmury” Dubinskin ja Oleg “Gyurza” Pulatovin sekä ukrainalaistaustaisen Leonid ”Krot” Khartšenkon, jonka tiedetään toimineen kesällä 2014 Venäjän proxy-joukkojen ja militanttien tukikohdan komentajana. 















Putkosen MV-lehden uutisoinnit perustuvat asiakirjavuotoon, jotka julkaistiin ensimmäisen kerran ”Bonanza Mediassa”, jonka perustajiin kuuluu Janus Putkosellekin tuttu hollantilainen bloggaaja ja pro-Kreml-disinformaatiota jakava Max van der Werff, jonka luotettavuuteen tiedonvälittäjänä palaan lyhyelti myöhemmin.

Bellingcatin Christo Grozevin arvion mukaan kaksi mahdollisinta tiedon luovuttajaa ”Bonanza Medialle” on joko venäläinen verkkovakoilu- ja hakkerointiryhmä Fancy Bear, jolla on yhteys Venäjän sotilastiedusteluun tai Malesian viranomaiset.

Vuodetun aineiston perusteella Putkonen esittää MV-lehdessä lukijoilleen tosiasioina seikkoja ja päätelmiä, (2) jotka eivät kuitenkaan pidä paikkaansa ja jollaisia päätelmiä vuodetuissa asiakirjoissa ei edes esitetty – poimin tähän muutamia selkeitä valheita, joita Putkonen (jälleen kerran) esittää todellisina tapahtumina.

























Ensinnä, vuodetuissa dokumenteissa ei esitetä Putkosen esittämää väitettä, jonka mukaan MH17 ammuttiin alas Ukrainan ilmavoimien toimesta. Eikä vuodetuissa asiakirjoissa myöskään esitetä väitettä, että MH17 ei olisi pudotettu Buk-M1 TELARista laukaistulla ohjuksella. Vuodelle 2016 päivätyssä kirjeessä muun muassa listataan 11 tunnetun ukrainalaisen ja venäläisen Buk-M1 -ilmatorjuntaohjusjärjestelmän sijainnit kesällä 2014, ukrainalaiset järjestelmät sijaitsivat kesällä 2014 muun muassa Harkovan oblastin alueella sijaitsevassa leirissä (Dovhenken kylän eteläpuolella) sekä Kramatorskin lentokentän alueella, venäläisistä mainittiin esim. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Millerovon alueella sijaitsevat Buk-M1 -järjestelmän yksiköt. (3)

Huomioidaan, että yhdestäkään näistä tunnetuista sijainneista ei Buk järjestelmällä olisi voinut pudottaa Malaysia Airlinesin lentoa MH17, ja dokumenteissa todetaan, ettei kesän 2014 taisteluiden ja sodan luonteen vuoksi Ukrainan olisi ollut mahdollista siirtää Buk-M1 -järjestelmän TELARia kantomatkan päähän MH17:sta – mutta, ja mikä tärkeintä, vuodetuissa dokumenteissa ei edes otettu kantaa siihen, oliko Venäjän mahdollista toimia näinvain Putkonen esittää päätelmän, ettei Venäjä ole toiminut näin.

Bellingcatin ja myöhemmin JIT:n julkaiseman todisteketjun perusteella Venäjän oli mahdollista siirtää Buk-M1 TELAR Millerovosta Itä-Ukrainan sotatoimialueelle, ja niin se siirsikin alueelle Buk TELARin nro. 332.






















Itse asiassa Putkonen ei lainaa julkaisemassaan tuotoksessa edes Max van der Werffiä kovinkaan tarkasti, joka siteeraa kirjoituksessaan ”MH17 properly investigated?vuodettua aineistoa, jonka jälkeen Putkonen esittää syytteitä, joiden mukaan Ukrainan ilmavoimien lentokone olisi pudottanut MH17:sta. Väitteidensä tueksi Putkonen käyttää kirjoitelmassaan myös disinformatiivista kuvituskuvaa ”Venäjän armeijan julkaisemasta tutkadatasta” – mikä itse asiassa on Venäjän puolustusministeriön propagandassa käyttämä havainnekuva, eikä vastaa todellista tilannetta alueella.
















Alla oleva kuva sen sijaan on Venäjän puolustusministeriön vuonna 2014 julkaisemaa tutkakuvaa hetkeltä, jolloin Malaysia Airlinesin lento MH17 tuhoutui. Kuten nähdään, sotilaskoneita ei ole MH17 läheisyydessä. Malaysia Airlinesin MH17 näkyy sekä sen historiapisteet ja suuntavektori alas oikealle. MH17 lisäksi ilmassa lensi kaksi muuta matkustajalentokonetta noin 30 km etäisyydellä siitä. (4) Putkosen väitteiltä ja todisteaineistolta vie pohjaa myös pois se seikka, että Malaysia Airlinesin lennon MH17 lentokorkeus oli noin 10 000 metriä, sitä vastoin Sukhoi Su-25 rynnäkkökoneen lakikorkeus on 7000 metriä. Koneen ilmasta ilmaan aseistus käsittää omasuojaksi tarkoitettuja infrapunahakuisia lähi-ilmataisteluohjuksia, joiden taistelukärki on 3,0 kilon ja 7,4 kilon välillä (vrt. 9K37 M1 Buk, jossa on 70 kg taistelukärki), lisäksi Su-25 rynnäkkökoneessa on 30 mm GSh-30-2 automaattikanuuna (250 ammusta). (5)

Kuva via @sotilaspassi. (4)

















Väitteet mahdollisista hävittäjälentokoneista tehdyistä silminnäkijähavainnoista on kumottu lukuisia kertoja – toisaalta on myös syytä pitää mielessä se, että käynnissä olevan sodan aikana venäläiset propagandamediat ovat turvautuneet lukuisia kertoja vääriin ilmiantoihin, näyttelijöihin todistajina jne. joten todistajalausuntojen joukkoon on mahdollista ujuttaa vääriä silminnäkijähavaintoja. Toisaalta silminnäkijähavaintojen luotettavuutta heikentää myös se, että taivas oli Snižnen eteläpuolisilla alueilla 17. heinäkuuta iltapäivällä pilvinen tai puolipilvinen. Vastaavasti Hraboven kylän alueella, jonne valtaosa lennon MH17 jäänteistä putosi, taivas oli puolipilvinen – paikoin lähes kirkas, mutta kuten julkaistujen sääsatelliittikuvien perusteella voi päätellä, taivas selkeni alueilla Hrabovesta luoteeseen ja pohjoiseen. Eli kaikkialta ei tuolloin edes ollut näköyhteyttä taivaalle pilviverhon peittäessä sen taakseen, jolloin ”silminnäkijöillä” ei ole ollut visuaalista näköyhteyttä taivaalle, joten heidän lausuntonsa on joko a) kuvitteellinen, yhdistelmä eri muistikuvia, tai b) sepitettä.

Todistajalausunnoissa mainitaan myös äänihavainnot, jotka voivat liittyä ohjuksen laukaisuun alueella ja muuhun ilmaliikenteeseen (ks. kuva yllä), jotka ihmismieli on yhdistänyt kuvitteelliseen uutisointiin hävittäjästä. Tässäkään tapauksessa ei voida sulkea pois ”todistajalausuntoja”, jotka ovat tarkoituksellisesti disinformatiivisia ja tutkijoita harhauttavia.

Alueella vallinnutta säätilaa on tarkasteltu esim. Bellingcatin artikkelissa ”Examining the MH17 Launch Smoke Photographs” ja lyhyelti @sotilaspassin julkaisemassa tiedostossa.

Pudonneen MH17 jäänteistä sekä lentäjien ruumiista löytyneet ohjuksen taistelukärjen sirpaleet kertovat omaa kieltään siitä, millaisella aseella lento MH17 pudotettiin.

Tutkijat ovat löytäneet kolmea eri sirpalemallia (muotoa), tässä tapauksessa bow-tie-sirpale (solmukkeen/ perhosen mallinen sirpale) erityislaatuisuutensa vuoksi paljasti käytetyn asejärjestelmän, johdattaen tutkijat oikean ohjustyypin ja taistelukärjen jäljille – 9M38M1.

Kuva via www.whathappenedtoflightmh17.com. (6)





















Havaintoihin ja löytöihin viitataan myös National Geographic kanavalla esitetyssä Air Crash Investigation (Lentoturmatutkinta) jaksossa, jossa käsitellään Malaysia Airlinesin lennon MH17 tuhoa. Jakso on esitetty myös Suomessa kyseisellä kanavalla helmi-maaliskuussa 2018. Kyseisessä jaksossa esitettiin myös havainnollistaen se, kuinka tutkijat päättelivät MH17 pudottaneen kohteen räjähtäneen koneen rungon ulkopuolella, etuviistossa kapteenin vasemmalla puolella, joka täydentävänä havaintona sulki pois eräitä Venäjän propagandassa esitettyjä syitä tuholle, johdattaen osaltaan tutkijoita oikeille jäljille.

Palataan näin loppuun hollantilaiseen Max van der Werff’iin, joka on kirjoittanut MH17 tuhosta lukuisia – Venäjän narratiivia toistavia – kirjoitelmia, ja joka on vieraillut Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla, tavaten aikoinaan myös Janus Putkosen, tämän toimiessa DONi Newsin johdossa miehitetyssä Donetskissa. Jo tuolloin Max van der Werff osoitti olevansa varsin epäluotettava ”tutkijana” ja kirjoittajana, jolla – syystä tai toisesta – MH17 disinformaation levittäminen tuntuu olevan pakkomielle, ja tässä työskentelyssä hän on syyllistynyt, vähintäänkin tiedon kertomatta jättämiseen, käytännössä suoranaiseen valehteluun ja disinformaation levittämiseen.

Kirjoittamassani blogissa ”Janus Putkonen – osa venäläistä propagandaverkkoa” käyn myös läpi Putkosen ja van der Werffin viestivaihtoa, poimien esimerkkeinä esille eräitä jälkimmäisen julkaisemia disinformatiivisia tarinoita, joita hän on kyhäillyt Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen ympärille, koettaessaan tarjota lukijoilleen vaihtoehtoista totuutta.

Max van der Werff vierailullaan Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla matkusti läpi, ainakin jotakuinkin saman reitin, jota myöten Volvon vetämällä trailerilla Buk-M1 TELAR nro. 332 siirrettiin Donetskin alueelta 17. heinäkuuta Snižnen eteläpuolelle. Kokoamaansa aineistoa hän on käsitellyt sosiaalisessa mediassa sekä muissa julkaisuissaan. Hän muun muassa esittelee Buk-M1 TELARin reitiltä Donetskista Snižneen matalan sillan ennen Torezia, jonka ali trailerilla oleva Buk-M1 TELAR ei hänen mukaansa mahdu, kuten ei mahdukaan, mutta – (7)

























hän jättää tarkoituksellisesti mainitsematta sen, että vierellä menee reitti, jota myöten ajamalla kyseisen matalan sillan voi kiertää.



















Toinen esimerkki on, jos mahdollista, vieläkin idioottimaisempi, mutta niinpä se – tai siitä kehitetyt variaatiot – saivat jonkin verran näkyvyyttä leviten näin Max Van Der Werffin lukijakunnassa, kyseisen kuvan hän myös välitti sähköpostitse Janus Putkoselle ”todistuskappaleena” lännen valheellisuudesta. Twiittiin liitetyssä kuvassa, kuvaan on lisätty venäläinen Armata T-14 taistelupanssarivaunu hetimmiten UAZ-469 maastoauton perään. (8) Kuvamanipulaation ainoa tarkoitus oli totuuden hämärtäminen, jotta edes osa yleisöstä ryhtyisi epäilemään totuutta. En usko, että varsinaisena tarkoituksena oli käännyttää ihmisten päitä uskomaan Venäjän propagandaa, vaan vain ja ainoastaan synnyttää epävarmuutta sen suhteen mitkä todistusaineistona esitetyistä kuvista ja videoista ovat oikeita ja mitkä eivät. 




















Alla alkuperäinen alueelta otettu kuva ilman siihen istutettua venäläistä Armata T-14 taistelupanssarivaunua. Alkuperäinen kuva otettu Torezissa 17. heinäkuuta 2014, noin puolenpäivän aikaan, jolloin Venäjä ei ollut edes esitellyt Armata T-14 taistelupanssarivaunua.
















Janus Putkosen väitteistä huolimatta Malaysia Airlinesin lentoa MH17 ei pudotettu alas ukrainalaisten toimesta, vaan kyseisellä lennolla olleen yhtiön Boeing 777-200ER pudotettiin ilmatorjuntaohjuksella ja kyseinen ohjus laukaistiin Venäjän maavoimille kuuluvasta Buk-M1 TELARista nro. 332 kuutisen kilometriä Snižnen keskustasta etelään.


Marko




Kirjoituksessa hyödynnetty myös Google Earth -palvelua sekä Ministry of Defence of Ukraine -verkkosivua.


2 kommenttia:

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.