Alankomaissa valmistaudutaan muutaman viikon kuluttua
alkavaan Malaysia Airlines lennon MH17 pudottamiseen liittyvään
oikeudenkäyntiin. Lento MH17 pudotettiin Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014 venäläisvalmisteisella
Novator 9K37 M1 Buk -ilmatorjuntaohjusjärjestelmällä. Tarkemmin sanoen
järjestelmään kuuluvalla TELAR:illa nro. 332, kyseinen TELAR kuuluu Kurskin
alueelle sijoitetulle Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille.
Oikeudenkäynnin alla venäläismediat ja venäläispropagandaa jakavat mediat ovat
ryhtyneet ”hyökkäykseen” julkaistessaan MH17 pudottamista tutkineelta
monikansalliselta JIT:ltä vuodettua aineistoa. Tähän ”hyökkäykseen” osallistuu
myös MV-lehden nykyinen päätoimittelija, Venäjän miehittämässä
Itä-Ukrainassa asusteleva, Janus Putkonen. Tässä lyhyehkössä
yhteenvedossa kiinnitän huomioni lähinnä Janus Putkosen disinformatiiviseen
toimintaan.
Buk-M1 nro. 332 Volvon vetämällä trailerilla, alkuperäinen video kuvattu aamupäivällä 17. heinäkuuta 2014. (1) |
Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen JIT on
toistaiseksi nimennyt neljä epäiltyä – venäläiset tiedustelu-upseerit Igor
”Strelkov” Girkinin, Sergei “Khmury” Dubinskin ja Oleg “Gyurza”
Pulatovin sekä ukrainalaistaustaisen Leonid ”Krot” Khartšenkon, jonka
tiedetään toimineen kesällä 2014 Venäjän proxy-joukkojen ja militanttien
tukikohdan komentajana.
Putkosen MV-lehden uutisoinnit perustuvat asiakirjavuotoon,
jotka julkaistiin ensimmäisen kerran ”Bonanza Mediassa”, jonka perustajiin
kuuluu Janus Putkosellekin tuttu hollantilainen bloggaaja ja
pro-Kreml-disinformaatiota jakava Max van der Werff,
jonka luotettavuuteen tiedonvälittäjänä palaan lyhyelti myöhemmin.
Bellingcatin Christo Grozevin arvion mukaan
kaksi mahdollisinta tiedon luovuttajaa ”Bonanza Medialle” on joko venäläinen
verkkovakoilu- ja hakkerointiryhmä Fancy Bear, jolla on yhteys Venäjän
sotilastiedusteluun tai Malesian viranomaiset.
Vuodetun aineiston perusteella Putkonen esittää MV-lehdessä
lukijoilleen tosiasioina seikkoja ja päätelmiä, (2) jotka eivät kuitenkaan pidä
paikkaansa ja jollaisia päätelmiä vuodetuissa asiakirjoissa ei edes esitetty –
poimin tähän muutamia selkeitä valheita, joita Putkonen (jälleen kerran)
esittää todellisina tapahtumina.
Ensinnä, vuodetuissa dokumenteissa ei esitetä Putkosen
esittämää väitettä, jonka mukaan MH17 ammuttiin alas Ukrainan ilmavoimien
toimesta. Eikä vuodetuissa asiakirjoissa myöskään esitetä väitettä, että MH17
ei olisi pudotettu Buk-M1 TELARista laukaistulla ohjuksella. Vuodelle 2016
päivätyssä kirjeessä muun muassa listataan 11 tunnetun ukrainalaisen ja
venäläisen Buk-M1 -ilmatorjuntaohjusjärjestelmän sijainnit kesällä 2014,
ukrainalaiset järjestelmät sijaitsivat kesällä 2014 muun muassa Harkovan
oblastin alueella sijaitsevassa leirissä (Dovhenken kylän eteläpuolella) sekä
Kramatorskin lentokentän alueella, venäläisistä mainittiin esim. 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin Millerovon alueella sijaitsevat Buk-M1 -järjestelmän
yksiköt. (3)
Huomioidaan, että yhdestäkään näistä tunnetuista
sijainneista ei Buk järjestelmällä olisi voinut pudottaa Malaysia Airlinesin
lentoa MH17, ja dokumenteissa todetaan, ettei kesän 2014 taisteluiden ja sodan
luonteen vuoksi Ukrainan olisi ollut mahdollista siirtää Buk-M1 -järjestelmän
TELARia kantomatkan päähän MH17:sta – mutta, ja mikä tärkeintä, vuodetuissa
dokumenteissa ei edes otettu kantaa siihen, oliko Venäjän mahdollista toimia
näin, vain
Putkonen esittää päätelmän, ettei Venäjä ole toiminut näin.
Bellingcatin ja myöhemmin JIT:n julkaiseman todisteketjun
perusteella Venäjän oli mahdollista siirtää Buk-M1 TELAR Millerovosta
Itä-Ukrainan sotatoimialueelle, ja niin se siirsikin alueelle Buk TELARin nro.
332.
Itse asiassa Putkonen ei lainaa julkaisemassaan tuotoksessa
edes Max van der Werffiä kovinkaan tarkasti, joka siteeraa kirjoituksessaan ”MH17 properly investigated?” vuodettua aineistoa, jonka jälkeen Putkonen esittää
syytteitä, joiden mukaan Ukrainan ilmavoimien lentokone olisi pudottanut
MH17:sta. Väitteidensä tueksi Putkonen käyttää kirjoitelmassaan myös
disinformatiivista kuvituskuvaa ”Venäjän armeijan julkaisemasta tutkadatasta”
– mikä itse asiassa on Venäjän puolustusministeriön propagandassa käyttämä
havainnekuva, eikä vastaa todellista tilannetta alueella.
Alla oleva kuva sen sijaan on Venäjän puolustusministeriön
vuonna 2014 julkaisemaa tutkakuvaa hetkeltä, jolloin Malaysia Airlinesin lento
MH17 tuhoutui. Kuten nähdään, sotilaskoneita ei ole MH17 läheisyydessä. Malaysia
Airlinesin MH17 näkyy sekä sen historiapisteet ja suuntavektori alas oikealle.
MH17 lisäksi ilmassa lensi kaksi muuta matkustajalentokonetta noin 30 km
etäisyydellä siitä. (4) Putkosen väitteiltä ja todisteaineistolta vie pohjaa
myös pois se seikka, että Malaysia Airlinesin lennon MH17 lentokorkeus oli noin
10 000 metriä, sitä vastoin Sukhoi Su-25 rynnäkkökoneen lakikorkeus on
7000 metriä. Koneen ilmasta ilmaan aseistus käsittää omasuojaksi tarkoitettuja
infrapunahakuisia lähi-ilmataisteluohjuksia, joiden taistelukärki on 3,0 kilon
ja 7,4 kilon välillä (vrt. 9K37 M1 Buk, jossa on 70 kg taistelukärki), lisäksi
Su-25 rynnäkkökoneessa on 30 mm GSh-30-2 automaattikanuuna (250 ammusta). (5)
Kuva via @sotilaspassi. (4) |
Väitteet mahdollisista hävittäjälentokoneista tehdyistä
silminnäkijähavainnoista on kumottu lukuisia kertoja – toisaalta on myös syytä
pitää mielessä se, että käynnissä olevan sodan aikana venäläiset
propagandamediat ovat turvautuneet lukuisia kertoja vääriin ilmiantoihin,
näyttelijöihin todistajina jne. joten todistajalausuntojen joukkoon on
mahdollista ujuttaa vääriä silminnäkijähavaintoja. Toisaalta silminnäkijähavaintojen
luotettavuutta heikentää myös se, että taivas oli Snižnen eteläpuolisilla
alueilla 17. heinäkuuta iltapäivällä pilvinen tai puolipilvinen. Vastaavasti
Hraboven kylän alueella, jonne valtaosa lennon MH17 jäänteistä putosi, taivas
oli puolipilvinen – paikoin lähes kirkas, mutta kuten julkaistujen
sääsatelliittikuvien perusteella voi päätellä, taivas selkeni alueilla
Hrabovesta luoteeseen ja pohjoiseen. Eli kaikkialta ei tuolloin edes ollut
näköyhteyttä taivaalle pilviverhon peittäessä sen taakseen, jolloin ”silminnäkijöillä”
ei ole ollut visuaalista näköyhteyttä taivaalle, joten heidän lausuntonsa on
joko a) kuvitteellinen, yhdistelmä eri muistikuvia, tai b) sepitettä.
Todistajalausunnoissa mainitaan myös äänihavainnot, jotka
voivat liittyä ohjuksen laukaisuun alueella ja muuhun ilmaliikenteeseen (ks.
kuva yllä), jotka ihmismieli on yhdistänyt kuvitteelliseen uutisointiin
hävittäjästä. Tässäkään tapauksessa ei voida sulkea pois ”todistajalausuntoja”,
jotka ovat tarkoituksellisesti disinformatiivisia ja tutkijoita harhauttavia.
Alueella vallinnutta säätilaa on tarkasteltu esim. Bellingcatin
artikkelissa ”Examining the MH17 Launch Smoke Photographs” ja lyhyelti @sotilaspassin
julkaisemassa tiedostossa.
Pudonneen MH17 jäänteistä sekä lentäjien ruumiista löytyneet
ohjuksen taistelukärjen sirpaleet kertovat omaa kieltään siitä, millaisella
aseella lento MH17 pudotettiin.
Tutkijat ovat löytäneet kolmea eri sirpalemallia (muotoa),
tässä tapauksessa bow-tie-sirpale (solmukkeen/ perhosen mallinen sirpale)
erityislaatuisuutensa vuoksi paljasti käytetyn asejärjestelmän, johdattaen
tutkijat oikean ohjustyypin ja taistelukärjen jäljille – 9M38M1.
Kuva via www.whathappenedtoflightmh17.com. (6) |
Havaintoihin ja löytöihin viitataan myös National
Geographic kanavalla esitetyssä Air Crash Investigation (Lentoturmatutkinta)
jaksossa, jossa käsitellään Malaysia Airlinesin lennon MH17 tuhoa. Jakso on
esitetty myös Suomessa kyseisellä kanavalla helmi-maaliskuussa 2018. Kyseisessä
jaksossa esitettiin myös havainnollistaen se, kuinka tutkijat päättelivät MH17
pudottaneen kohteen räjähtäneen koneen rungon ulkopuolella, etuviistossa
kapteenin vasemmalla puolella, joka täydentävänä havaintona sulki pois eräitä
Venäjän propagandassa esitettyjä syitä tuholle, johdattaen osaltaan tutkijoita
oikeille jäljille.
Palataan näin loppuun hollantilaiseen Max van der Werff’iin,
joka on kirjoittanut MH17 tuhosta lukuisia – Venäjän narratiivia toistavia –
kirjoitelmia, ja joka on vieraillut Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla,
tavaten aikoinaan myös Janus Putkosen, tämän toimiessa DONi Newsin johdossa
miehitetyssä Donetskissa. Jo tuolloin Max van der Werff osoitti olevansa varsin
epäluotettava ”tutkijana” ja kirjoittajana, jolla – syystä tai toisesta – MH17
disinformaation levittäminen tuntuu olevan pakkomielle, ja tässä työskentelyssä
hän on syyllistynyt, vähintäänkin tiedon kertomatta jättämiseen, käytännössä
suoranaiseen valehteluun ja disinformaation levittämiseen.
Kirjoittamassani blogissa ”Janus Putkonen – osa venäläistä propagandaverkkoa” käyn myös läpi Putkosen ja van der Werffin
viestivaihtoa, poimien esimerkkeinä esille eräitä jälkimmäisen julkaisemia
disinformatiivisia tarinoita, joita hän on kyhäillyt Malaysia Airlinesin lennon
MH17 pudottamisen ympärille, koettaessaan tarjota lukijoilleen vaihtoehtoista
totuutta.
Max van der Werff vierailullaan Itä-Ukrainan miehitetyillä
alueilla matkusti läpi, ainakin jotakuinkin saman reitin, jota myöten Volvon
vetämällä trailerilla Buk-M1 TELAR nro. 332 siirrettiin Donetskin alueelta 17.
heinäkuuta Snižnen eteläpuolelle. Kokoamaansa aineistoa hän on käsitellyt
sosiaalisessa mediassa sekä muissa julkaisuissaan. Hän muun muassa esittelee
Buk-M1 TELARin reitiltä Donetskista Snižneen matalan sillan ennen Torezia,
jonka ali trailerilla oleva Buk-M1 TELAR ei hänen mukaansa mahdu, kuten ei
mahdukaan, mutta – (7)
hän jättää tarkoituksellisesti mainitsematta sen, että
vierellä menee reitti, jota myöten ajamalla kyseisen matalan sillan voi
kiertää.
Toinen esimerkki on, jos mahdollista, vieläkin
idioottimaisempi, mutta niinpä se – tai siitä kehitetyt variaatiot – saivat
jonkin verran näkyvyyttä leviten näin Max Van Der Werffin lukijakunnassa,
kyseisen kuvan hän myös välitti sähköpostitse Janus Putkoselle ”todistuskappaleena”
lännen valheellisuudesta. Twiittiin liitetyssä kuvassa, kuvaan on lisätty
venäläinen Armata T-14 taistelupanssarivaunu hetimmiten UAZ-469
maastoauton perään. (8) Kuvamanipulaation ainoa tarkoitus oli totuuden
hämärtäminen, jotta edes osa yleisöstä ryhtyisi epäilemään totuutta. En usko,
että varsinaisena tarkoituksena oli käännyttää ihmisten päitä uskomaan Venäjän
propagandaa, vaan vain ja ainoastaan synnyttää epävarmuutta sen suhteen mitkä
todistusaineistona esitetyistä kuvista ja videoista ovat oikeita ja mitkä
eivät.
Alla alkuperäinen alueelta otettu kuva ilman siihen
istutettua venäläistä Armata T-14 taistelupanssarivaunua. Alkuperäinen kuva
otettu Torezissa 17. heinäkuuta 2014, noin puolenpäivän aikaan, jolloin Venäjä
ei ollut edes esitellyt Armata T-14 taistelupanssarivaunua.
Janus Putkosen väitteistä huolimatta Malaysia Airlinesin
lentoa MH17 ei pudotettu alas ukrainalaisten toimesta, vaan kyseisellä lennolla
olleen yhtiön Boeing 777-200ER pudotettiin ilmatorjuntaohjuksella ja
kyseinen ohjus laukaistiin Venäjän maavoimille kuuluvasta Buk-M1 TELARista nro.
332 kuutisen kilometriä Snižnen keskustasta etelään.
Marko
2. https://mvlehti.net/2020/02/18/asiakirjavuoto-donbassissa-alasammutun-lennon-mh17-alueella-ei-buk-torjuntaa-matkustajakone-ammuttiin-alas-havittajalla/ (Huom.
linkki ei ohjaa suoraan MV-lehteen).
Kirjoituksessa hyödynnetty myös Google Earth
-palvelua sekä Ministry of Defence of Ukraine -verkkosivua.
Kiitos.
VastaaPoistaOle hyvä!
Poista