Aloitin helmikuun kirjoittamalla blogin ”Venäjän miehitysarmeija Itä-Ukrainassa”, jossa lupailin palaavani teemaan,
julkaisemalla katsauksen Venäjän ja heidän proxy-joukkojen merkittävimmistä
varikko- ja huoltotukikohdista Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla.
Aloitan kirjoitukseni käymällä aiempaa tarkemmin läpi
Rostovin alueella (oblast) sijaitsevia sotilas-, huolto- ja varikkoalueita sekä
harjoitusalueita, joita Venäjä on hyödyntänyt säännöllisesti käynnissä olevan
sodan kuluessa Itä-Ukrainan miehitetyille alueille sijoitettujen 1. ja 2.
armeijakunnan huollossa sekä kaluston varastoinnissa – ajoittain Itä-Ukrainan
miehitetyille alueille sijoitetut joukko-osastot, mukaan lukien ”aluepuolustusprikaatit”,
ovat käyneet harjoittelemassa Venäjän puolella palaten harjoitusperiodin
jälkeen takaisin Itä-Ukrainan miehitetyille alueille.
Jotta lukijalle muodostuisi parempi kuva tämänhetkisestä
tilanteesta, on järkevää aloittaa tarkastelu kartalla, jonka pohjana on Mil.
UA:n (Ukrainan asevoimat) ja johon olen merkinnyt käytössäni olevien tietojen
perusteella miehitetyssä Itä-Ukrainassa operoivien 1. ja 2. armeijakunnan
operatiivisen toiminta-alueen, sekä Venäjän puolelle eräitä Venäjän
Itä-Ukrainaan sijoittamien joukkojen operoinnin kannalta merkittäviä kohteita,
kuten Russkojen ammusvarikon ja Kuzminkan sekä Kadamovskyin
harjoitusalueet.
Yhdistelmäkuva Russkojen ammusvarikosta helmikuulta 2015, satelliittikuva ja helmikuussa 2015 verkkoon ladattu kuva. (1) |
Aiempaa tarkemmin olen huomioinut myös Kamensk-Šahtinskin
alueen, jossa sijaitsee merkittäviä varikkoja sekä Venäjän asevoimien 91.
reservin asevarikko/-varasto kaupungin eteläpuolella. Kaupungin ratapiha on
merkittävässä roolissa kaluston siirtokuljetusten sekä huoltokuljetusten
kannalta. Kamensk-Šahtinskin luoteispuolella, Filippenkovin kylän
lähellä, sijaitsee huolto- ja ammusvarikkoalue ja harjoittelualue, joka on
ollut käytössä jo ennen sotaa, mutta heinä-elokuussa 2014, ennen Venäjän
asevoimiin kuuluvien yhtymien offensiivia Itä-Ukrainaan, aluetta ryhdyttiin
laajentamaan huomattavasti. Loppukesän 2014 jälkeen alue on ollut aktiivisessa
käytössä ja sinne on ollut sijoitettuna kaiken aikaa aiempaa (aika ennen sotaa)
olennaisesti runsaammin varustusta ja kalustoa.
Kuzminkasta sekä Kadamovskyista kalusto sekä miehistö on
mahdollista siirtää myös rautateitse Itä-Ukrainan miehitetyille alueille,
vastaavasti Kamensk-Šahtinskista
Itä-Ukrainaan, miehitetyn Luhanskin alueelle, ei maanteitse ole pitkäkään matka
(kaupungista Venäjän kontrolloimalle rajalle on noin 40 km). Itä-Ukrainan
miehitetyillä alueilla, Druzhnen kylän kaakkoispuolella on
epäsäännöllisemmässä käytössä oleva ammusvarikko/ välivarasto.
Venäjän hallinnassa on n. 409 km Ukrainan vastaista rajaa.
Karttapohjaan on Mil. UA:n toimesta merkitty myös demarkaatiolinja punaisella.
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission on onnistunut kuvata käynnissä
olevan sodan aikana tapahtuneita laittomia rajanylityksiä ts. tilanteita,
joissa Venäjä huoltaa joukkojaan Itä-Ukrainassa maastoon ajamiaan teitä myöten.
Manychin rajaseutu Russkojen ammusvarikon länsipuolella on eräs, jota Venäjä
hyödynsi hyvin aktiivisesti syksystä 2018 kevättalveen 2019, jonka jälkeen ETYJ
vähensi tiedustelulennokeilla suoritettuja partiolentoja alueella, menetettyään
venäläisjoukkojen tulituksessa useita lennokkeja lyhyen ajan sisällä.
ETYJ:n Ukrainan monitorointimissionlokakuussa 2018
julkaisema kuva venäläisten sotilasajoneuvojen suorittamasta rajan ylityksestä.
(2)
|
Seuraavaksi voimme tarkastella hiukan tarkemmin Itä-Ukrainan
miehitetyillä alueilla sijaitsevia alueita, joille venäläisjoukot ovat
rakentaneet joukkojen rotaatioiden ja huollon kannalta merkittäviä tukikohtia
ja varikkoja. Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla on venäläisjoukkojen
käyttämiä merkittäviä varikko- ja tukikohta-alueita vähintäänkin 15, joiden
lisäksi tulee kymmeniä muita tukikohtia ja varikkoja, joita alueelle sijoitetut
Venäjän asevoimiin ja proxy-joukkoihin kuuluvat yksiköt käyttävät
säännöllisesti. Kalustomäärät näillä varikkoalueilla ovat niin mittavia, että
ne ovat verrattavissa monen eurooppalaisen valtion maavoimien kalustovahvuuteen.
Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla Venäjältä saapuva
kalusto ja materiaali toimitetaan pääasiassa näiden merkittävien huolto- ja
rotaatiotukikohtien kautta rintamalohkoille, tai rintaman tuntumassa oleviin
varastoihin, joita on runsaasti alueen suurimmissa kaupungeissa Donetskissa,
Horlivkassa ja Luhanskissa. Kaupungeissa nämä varastot sijaitsevat usein
asutuksen tuntumassa tai aivan sellaisten keskellä synnyttäen näin huomattavan
vaaratekijän alueen siviileille esim. viime syksynä Donetskissa Kuibyshivskyin
alueella sijaitsevan ”pienehkön” ammusvaraston räjähdystä seurasi mittavan
tulipalon, räjähdys myös lennätti romua ja räjähtämättömiä ammuksia laajahkolle
alueelle. Usein nämä räjähdykset ovat seurausta huolimattomasta ammusten ja
räjähteiden käsittelystä.
Rautateitse tapahtuvan huollon kannalta merkittävässä
roolissa on Donetskin kaakkoispuolella sijaitsevan Ilovaiskin ohella
Debaltsevo, jonka hallinta mahdollistaa miehitysjoukoille suoran ja toimivan
itä-länsi-yhteyden Donetskin ja Luhanskin välillä.
Aiempina vuosina olen, vastaavien katsausten yhteydessä,
esittänyt kuvakaappauksia rotaatiotukikohtien alueilta otetuista
satelliittikuvista, osoittaen näin tukikohtien rakentamisen aloittamisen ja
kasvun sodan aikana. Nyt näitä merkittäviä tukikohta-alueita on määrältään niin
paljon, että mielestäni ei ole enää järkevää poimia kymmeniä satelliittikuvia
perätysten osoittamaan rakentamista ja käyttöä, sen sijaan hyödynnän aiempaa
enemmän ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tarkkailijoiden julkaisemia kuvia,
ja yksittäisten suurempien tukikohtien kohdalla teen kuvakollaasin tukikohdan
rakentamisesta 0-hetkestä nykyisyyteen (eli viimeisimpään alueelta julkaistuun
satelliittikuvaan).
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission syyskuussa 2017
julkaisema kuva Myrnen varikosta.
|
Huom. yllä olevaan karttaan olen suorakulmioina merkinnyt
alueet, joilla on merkittäviä – satelliittikuvissa havaittavia – sodan aikana
rakennettuja tukikohtia ja/ tai harjoittelualueita. Alla taulukoissa nimeän
kunkin suorakulmion alueella sijaitsevat merkittävät tukikohdat, tunnisteena
toimii suorakulmiossa sijaitseva numero – yksittäisiä huomioitavia tukikohtia
sijaitsee myös näiden alueiden ulkopuolella, kuten Kalmiusken eli entisen
Komsomolskin pikkukaupungissa, jossa tehdasalueella sijaitsee kalustovarikko.
Merkittävien kaupunkien, Donetsk, Makiivka ja Horlivka sekä
Luhansk, alueilla sijaitsevia tukikohtia en kuitenkaan ryhdy erittelemään,
poimin kuitenkin muutamia esimerkkeinä esille katsauksen loppupuolella.
suorakulmio 1
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Samiilove (kylän alueella toimintaa kahdella alueella)
|
4. toukokuuta 2018
|
Markyne
|
25. lokakuuta 2015
|
Markyne II
|
10. heinäkuuta 2017
|
suorakulmio 2
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Svobodne
|
17. lokakuuta 2015
|
suorakulmio 3
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Mospyne
|
11. kesäkuuta 2015
|
Pokrovka
|
16. joulukuuta 2015
|
suorakulmio 4
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Novoselivka
|
23. heinäkuuta 2015
|
suorakulmio 5
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Torets
|
28. huhtikuuta 2015
|
Petrivske
|
29. maaliskuuta 2016
|
harjoitusalue (2,6 km Petrivskestä länteen)
|
16. helmikuuta 2016
|
suorakulmio 6
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Hrustalnyi (ent. Krasnyi Lutš)
|
1. heinäkuuta 2016
|
Krasnolutskyi
|
ETYJ:n ilmoitus vuodelta 2019
|
Sadovyi (harj. alue)
|
toimintaa sodan ajan
|
Miusynsk
|
10. huhtikuuta 2015
|
suorakulmio 7
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Buhaivka
|
20. heinäkuuta 2015
|
Shymshynivka
|
20. heinäkuuta 2015
|
Myrne
|
20. heinäkuuta 2015
|
Kruhlyk
|
6. huhtikuuta 2016
|
suorakulmio 8
|
ajankohta, josta alkaen satelliittikuvissa havaittavissa toimintaa
|
Myrnyin alue, Luhansk
|
24. heinäkuuta 2015
|
Luhansk (international airport)
|
syksy 2014
|
Katerynivka
|
10. huhtikuuta 2015
|
Kuten edellä viittasin, Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla
kaupunkialueiden varasto- ja tehdasalueita hyödynnetään myös kaluston ja
erilaisen materiaalin – myös ammusten ja räjähteiden – varastoinnissa. Suurimpien
kaupunkien, kuten Donetskin ja Makiivkan sekä Horlivkan ja Luhanskin alueilla
on kymmeniä erisuuruisia varastoja, joihin on varastoitu materiaalin lisäksi
myös raskasta kalustoa panssarivaunuista ja panssarihaupitseista lukien, näin
toimien venäläisjoukot rikkovat myös Minsk II-sopimusta.
ETYJ:n julkaisemassa kuvassa seitsemän 9K35 Strela-10
lähi-ilmatorjuntajärjestelmää asutuksen keskellä Makiivkassa.
|
Itä-Ukrainan miehitettyjen alueiden suurimmassa kaupungissa
Donetskissa on lukuisia merkittäviä varastoja ja huoltovarikkoja, kaupungin
ulkopuolella Proletarskyin alueen kaakkoispuolelle on viime vuosina rakennettu
pienehkö tukikohta. Itse kaupungissa esim. ExpoDonbass messukeskukseen on ollut
sijoitettuna säännöllisesti joukkoja ja kalustoa – toisinaan myös ammuksia,
alueella on myös sijoitettu esikuntajoukkoja, (3) vastaavasti Budonivskyin
alueella vul. Baumanan ympäristössä sijaitsevaa teollisuusaluetta on hyödynnetty
kaluston ja materiaalin huollossa ja varastoinnissa.
Makiivkan alueella pikateiden H20 ja H21 liittymän
kaakkoispuolella sijaitsevia varastoja on hyödynnetty sodan kuluessa
panssarivaunujen varastoina ja huoltotukikohtina. (4) Alueelle on rakennettu
uusia varastoja sodan kuluessa.
Myös Luhanskin alueella on vastaavalla tavalla venäläisjoukkojen
toimesta hyödynnetty teollisuusalueita kaluston- ja materiaalin varastoinnissa.
Erityisen runsaasti kalustoa on ollut varastoituna Luhanskin kaakkoispuolella
sijaitsevan vanhan lentokentän alueelle sekä kentän ympäristön
teollisuusalueelle esim. Transpelen aluetta Proletariatu Donbasun
kaupunginosassa. (5) Lentokentän ympäristössä on myös harjoitusalueita, joilla
alueelle sijoitetut venäläisjoukot säännönmukaisesti harjoittelevat.
Luhanskin länsipuolella, Oleksandrivskissa, sijaitsee
harjoittelualue, jolla venäläisjoukot ovat säännöllisesti harjoitelleet
ammuntaa. Alueella on sijainnut pienehkö varuskunta jo ennen sotaa, alue
siirtyi kesällä 2014 miehitysjoukkojen haltuun.
Uskoakseni lukijan on mahdollista saada tämän ja aiemmin
julkaisemani tekstin ”Venäjän miehitysarmeija Itä-Ukrainassa” myötä
varsin kattava kuva siitä, millaisella voimalla ja mihin alueille tukeutuen
Venäjä operoi miehittämässään osassa Itä-Ukrainaa. Täydentänen kokonaisuutta
myöhemmin kirjoituksella, jossa huomioin laajemmin Venäjän asevoimien
joukko-osastot Ukrainan rajan pinnassa – etenkin nk. Donin ryhmitysalueella,
jolle Venäjä on sijoittanut yli 50 000 asevoimiensa sotilasta.
Marko
5. https://www.youtube.com/watch?v=NOYuRvRWWow (julkaisija
Юрий Касьянов).
Tämän blogin kirjoittamisessa olen hyödyntänyt yllä nimettyjen
lähteiden sekä Google Earthin ohella aiempia blogejani sekä aineistoa,
jota useat eri tahot ovat tuottaneet Venäjältä sekä Itä-Ukrainan
sotatoimialueelta, kyseiseen joukkoon kuuluvat muun muassa @GlasnostGone,
Ministry of Defense of Ukraine ja Prometheus-kustannus
julkaisemallaan Donbas in Flames-teoksella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.