Venäjällä järjestetään tulevana
sunnuntaina näytösluonteiset aluevaalit, vastoin kansainvälisiä sopimuksia, maa
järjestää teatteriluonteiset näytösvaalit myös Ukrainalta miehittämillään
alueilla. Vuosi sitten, syyskuussa SE järjesti Ukrainalta miehittämillä
alueilla ns. kansanäänestykset liittymisestä Venäjään. Tuolloin
näytösäänestykset järjestettiin niillä Hersonin, Zaporižžjan, Donetskin ja
Luhanskin alueilla, joita Venäjä miehitti. Muistutan tässä yhteydessä lukijoita
seikasta, joka jäi liian vähäiselle huomiolle Venäjän miehittäessä Krimin
niemimaan helmi-maaliskuussa 2014. Seikasta, joka nostettiin esille Juha-Antero
Puistolan ja Johanna Suhosen yhdessä kirjoittamassa teoksessa Itä-Ukraina
– Lännen etuvartio:
”Venäjän asevoimat miehitti
Krimin nopeasti ja tehokkaasti. Sana ’miehitti’ on äärimmäisen tärkeä.
Yhdistyneiden kansakuntien sääntöjen mukaan miehitetyillä alueilla järjestetyt
’kansanäänestykset’ ovat yksiselitteisesti laittomia. Näin ollen myöhemmin esitetyt
perustelut kansan tahdosta ovat merkityksettömiä. Tämä on seikka, joka on
sujuvasti sivuutettu – jopa suomalaisessa keskustelussa.” (1)
Venäjän Ukrainalta miehittämillä
alueilla par ‘aikaa pidettäviä näytösvaaleja on syytä kohdella täysin samalla
tavalla – laittomina, joiden tulokselle ei pidä antaa mitään arvoa! Tulosta ei saa
pitää edes suuntaa antavana, kuten jatkossa tulen esimerkkien muodossa
osoittamaan, koska miehitettyjen alueiden väestö ei voi vaaleissa ilmaista omaa
tahtoaan vapaasti.
Venäjä on järjestänyt Ukrainalta
miehittämillään alueilla erilaisia näytösluontoisia vaaleja Krimin niemimaan
miehityksestä lähtien, jolloin järjestettiin ns. kansanäänestys liittymisestä
Venäjään, johon yllä olevassa lainauksessa viitataan. Venäjä ei saanut
kyseisille vaaleille tukea kansainväliseltä yhteisöltä, johtuen miehityksen
synnyttämästä vaalien laittomasta luonteesta, sen sijaan maa pyrki hakemaan (ja
saamaan) legimiteettiä kyseiselle näytökselle kutsumalla miehitetylle Krimin
niemimaalle sille lojaaleja henkilöitä ns. tarkkailijoiksi. Venäjä pyrki
esittämään kyseiset ”tarkkailijat” propagandassaan osana kansainvälisen
yhteisön lähettäminä tarkkailijoina, jättäen kertomatta olennaisen – kyseessä
oli näytelmä, jonka yhtä roolia nämä Venäjälle lojaalit ”tarkkailijat” vetivät.
Kyseessä ei missään nimessä ole vahinko vaan tarkoituksellinen, toistuva
toimenpide, EPDE:n dokumentista voi päätellä Venäjän esitellessä ETYJ:n lähettäminä
vaalitarkkailijoina henkilöitä, jotka eivät kuulu ETYJ:n eli OSCE:n delegaatioon:
”One day before the election, the Election
Commission of the Moscow Region falsely claimed that Tom Kitt, Pedro Mouriño
and Borja de Arístegui had come to observe the Russian presidential election as
part of the OSCE mission. On the day of the election, Moskovskiy Komsomolets
misrepresented Alain Marleix, Jean Cadet, Denis Jacquat and other
non-affiliated monitors as ‘OSCE observers’.” (2)
Tähän Venäjän käytäntöön viittaan
myös tuonnempana lainatessani Johan Bäckmania.
Näitä ns. tarkkailijoita yhdistää
myönteinen suhtautuminen Venäjään, heitä tulee Venäjään myönteisesti
suhtautuvien kansalaisjärjestöjen ohella pääasiassa äärilaitojen puolueista,
äärivasemmalta äärioikealle. Palataksemme vielä kevättalven 2014 laittomaan
kansanäänestykseen miehitetyllä Krimin niemimaalla, merkittävimpiä organisaatiota
äärioikeistoon ja -vasemmistoon kuuluvien henkilöiden kutsumisessa ”tarkkailemaan”
vaaleja oli Eurasian Observatory For Democracy & Elections (EODE)
niminen organisaatio, jonka johdossa oli tuolloin kaksikko Luc Michel ja
Jean-Pierre Vandersmissen. Kumpikin heistä kuului belgialaiseen
kansallisbolsevistiseen ja uusfasistiseen Parti communautaire
national-européen (PCN). (3)
Kyseistä ”kansanäänestystä” oli
yhteisymmärryksessä ja rinta rinnan ”tarkkailemassa” äärioikeistoon kuuluvia
populisteja, kuten ranskalaisen National Frontin Aymeric Chauprade
ja laitavasemmiston edustajia, kuten saksalaisen Die Linken (Vasemmisto) Torsten Koplin. Joukkoa ”vahvisti”
erilaisista asiantuntijoista ja aktivisteista koostunut ryhmä, johon kuului
sellaisia henkilöitä kuin edesmennyt Manuel Ochsenreiter, joka oli saksalaiseen
äärioikeistoon kuuluva toimittaja, sekä Johan Bäckman. Tuolloin Bäckman antoi
laajalti levinneitä lausuntoja venäläismedioille – medioiden seuraajille ei
kuitenkaan tehty selväksi sitä, ettei hän toiminut Suomen lähettämänä
”vaalitarkkailijana”, vaan hän työskenteli jonkin kolmannen tahon laskuun.
Täsmentämättä jäi sekin, ettei hän toiminut yhdenkään tunnetun kansainvälisen
organisaation lähettämänä vaalitarkkailijana.
”-Voin kansainvälisenä
tarkkailijana sanoa, että kaikki sujuu kansainvälisen oikeuden mukaan, Ukrainan
perustuslain ja Krimin perustuslain mukaan. Äänestäjät ovat aktiivisia ja
ilmapiiri on hyvä ja rauhallinen, Bäckman ilmoitti sunnuntaina esimerkiksi uutistoimisto
Ria Novostille.” (4)
Venäjän miehittämillä alueilla
nyt käynnissä oleva irvokas aluevaaliteatteri noudattaa samaa kaavaa aiemminkin
järjestettyjen näytösvaalien kanssa, jossa tärkeintä on mielikuva, joka
näytelmän on ihmisten mielissä synnytettävä. Mutta kuten jo edellä viittasin,
tällä näytelmällä ei ole mitään tekemistä vapaiden vaalien kanssa, joita
demokratioissa järjestetään. Venäjän miehittämillä alueilla juuri kukaan ei
usko vaalien rehellisyyteen.
”Vaalivirkailijat” työssään Venäjän
miehittämässä Enerhodarissa viime vuonna (v. 2022). |
Venäjän miehittämän Zaporižžjan
alueella asuvat tuttumme ovat hymähdellen kuvailleet tätä teatteria, jossa ns. vaalivirkailijat
kiertävät asemiesten kanssa kodista kotiin, kunnes jokainen on
äänestänyt. Ja ketä he voisivat oikeasti äänestää? Eivät ketään, mutta
sillä ei ole merkitystä, asemiesten vahtiessa paikallisten on ”äänestettävä”
Kremlin nimeämää ehdokasta.* Luonnollisesti tätä todellisuutta tukee
rinnakkaistodellisuus, näytelmä, jossa Venäjää tukevat paikalliset tai
Venäjältä alueille tulleet miehittäjät käyvät antamassa ”äänensä”
”äänestyspaikoilla” lojaaleina Kremlille. Tätä rinnakkaistodellisuutta Venäjä
sitten esittelee propagandalähetyksissään.
Venäjä järjestää vastaavan
näytelmän myös miehittämänsä Itä-Ukrainan alueella, miehitetystä Donetskista
saamiemme viestien mukaan, alueella valmistellaan laajaa pakkomobilisaatiota
ns. vaalien jälkeiselle ajalle. Virallista ukaasia pakkomobilisaatiosta en ole
vielä nähnyt, mutta kansan keskuudessa liikkuva huhu käy yksiin Venäjällä
liikkuvien tietojen kanssa parinsadan tuhannen miehen mobilisoinnista
loppuvuoden aikana. (5) On hyvinkin mahdollista, että Venäjä yrittää koota osan
tarvitsemastaan miesvoimasta miehittämilleen alueille kohdistamalla
pakkomobilisaatiolla. Tällainen toimi on luonnollisesti Geneven sopimusten
vastainen, mutta kuten olemme huomanneet, Venäjä on rikkonut toistuvasti
hyökkäyssodassa Ukrainaan kansainvälisiä sopimuksia kansainvälisten järjestöjen
ja organisaatioiden kykenemättä muuhun kuin sanalliseen paheksuntaan, jos aina
edes enää siihenkään.
Tässä yhteydessä emme myöskään
voi unohtaa Venäjän vuosien ajan harjoittamaa miehittämiensä alueiden
venäläistämistä –
a) Passeja myöntämällä, alkuun
vapaaehtoisille halukkaille. Myöhemmin mukaan tuli pakko, nykyään miehitetyillä
alueilla asuvan köyhemmän kansanosan on hyvin hankala olla ottamatta vastaan
Venäjän passia. Asukkaiden on vaikeaa, paikoin mahdotonta, maksaa laskuja tai
ostaa lääkkeitä ilman Venäjän passia; asunto voidaan takavarikoida
passittomalta jne.
b) Pakkosiirtämällä
miehittämiltään alueilta ukrainalaisia Venäjälle, jossa heitä ryhdytään
venäläistämään ja vastaavasti siirtämällä (ja osin pakkosiirtämällä) venäläisiä
Ukrainalta miehittämilleen alueille.
Väestön pakkosiirroilla,
pakkopassittamisella, uhkailulla ja kiristämisellä Venäjä tekee elämisestä
hyvin vaikeaa. Samalla jatkuva propaganda vaikuttaa ihmisten mieliin, osa
asukkaista on ollut jatkuvan propagandapommituksen alla jo yli yhdeksän vuotta
keväästä 2014. Näillä toimilla Venäjä pyrkii murskaamaan ukrainalaisten
identiteetin, alistamaan heidät mentaalisesti valtaansa. Nämä julmat, ihmisiin
kohdistuvat toimet tukevat alueiden integrointia Venäjään, jonka kuvion toinen
puoli on nämä näytösvaalit, joihin osallistuu ns. äänestäjinä myös Venäjälle
lojaaleja ulkomaalaisia, jotka ovat kenties asuneet jopa vuosia Ukrainalta
miehitetyillä alueilla, saaden miehityshallinnolta jossain vaiheessa ns.
kansantasavallan ”passin” (jolla ei käytännössä ollut vuosien ajan muuta kuin
propaganda-arvo). Suomalaistaustainen päätoimittelija Janus Putkonen
kehui olleensa ensimmäinen ulkomaalainen, jolle aikanaan myönnettiin ns.
kansantasavallan ”passi” (v. 2016). Viime vuonna Putkosella oli aktiivinen
rooli Venäjän järjestämässä näytöksessä, tuolloin hän kertoi seuranneensa
tapahtumia akreditoituna ”tarkkailijana”.
Kuvakaappaus Janus Putkosen
twiitistä syyskuulta 2022. |
Edellä kuvaamieni seikkojen
tähden olisi ensiarvoisen tärkeää, etteivät läntiset mediat omalla
uutisoinnillaan synnyttäisi sellaista kuvaa, että Venäjän järjestämät näytösvaalit
olisivat jollain tapaa luotettavat ja lailliset. Vuosi sitten, syyskuussa 2022
Venäjän järjestäessä miehittämillään alueilla (pois lukien miehitetty Krim)
”kansanäänestykset” liittymisestä Venäjään, läntisissä medioissa kuvailtiin
tapahtumaa varsin laajalti ”kansanäänestykseksi”, tuoden samalla ilmi
tapahtuman laiton luonne. Nyt silmiini on osunut joitain otsikoita, joissa
tarpeellinen kriittisyys on heitetty jorpakkoon, esim. Ylen uutisen
otsikko oli ikävällä tapaa epäonnistunut –
Venäjä järjestää aluevaalit
Ukrainassa miehittämillään alueilla (6)
Silmissäni uutista ei pelasta
edes se, että seuraavilla riveillä kirjoitetaan ”Venäjän miehityshallinto”
sekä ”Venäjä on liittänyt alueet laittomasti itseensä” lisäten, ettei ”kansainvälinen
yhteisö tunnusta niitä osaksi Venäjää”. (6)
Median rooliakin tärkeämpää on
se, ettei läntinen yhteisö välitä Venäjälle signaalia, joka olisi mahdollista
tulkita vaalien hyväksynnäksi. Virallinen Suomi on toistuvasti ilmoittanut
antavansa tukensa Ukrainan suvereniteetille, eikä ole hyväksynyt Venäjän
järjestämiä näytösvaaleja tai laittomia kansanäänestyksiä. Esimerkiksi
marraskuussa 2018 Suomi antoi tukensa Ukrainan suvereniteetille eikä hyväksynyt
äänestystulosta. (7)
Näin loppuun toteaisin vielä,
että mielestäni meidän suomalaisten on myös syytä käydä keskustelua siitä,
kuinka toimia sellaisten kansalaistemme kohdalla, jotka aktiivisesti osallistuvat
jonkin maan riveissä tai puolesta toimintaan, jonka tarkoituksena on vaikuttaa
(heikentämällä) kolmannen valtion alueelliseen yhtenäisyyteen. Tämän
kirjoituksen kontekstissa, kuinka toimia niiden kansalaistemme kanssa, jotka
ovat aktiivisesti tukeneet (ei aseellisesti) Venäjän sotatoimia ja
miehityshallintoa osissa Ukrainaa. Tämä ei aseellinen tuki pitää sisällään
moninaisia tehtäviä ns. vaalitarkkailijana toimimisesta propagandan
levittämiseen sekä yhteistyön tekemiseen miehityshallinnon turvallisuuskoneiston
kanssa, johon esim. Janus Putkonen on syyllistynyt, mikä kävi ilmi Egorova
Leaksin yhteydessä. (8) Keskustelua, johon viittaan kappaleen alussa, olisi
syytä käydä myös Eduskuntatalon seinien sisäpuolella. Luonnollisesti toivon
tällaisen keskustelun johtavan lakitekstin muodossa ilmenevään konkretiaan.
Nimittäin tämänhetkinen tapahtumattomuuden ilmapiiri indikoi sen puolesta,
ettei ole välineitä puuttua näiden operaattoreiden toimintaan – vai onko kyse
halun puutteesta?
Marko
Lähteet:
1. Juha-Antero Puistola ja
Johanna Suhonen: Itä-Ukraina – Lännen etuvartio, s. 124.
2. Politically Biased Foreign Electoral
Observation – a threat to the integrity of international institutions, s.
57-58, EPDE documents.
3. https://anton-shekhovtsov.blogspot.com/2014/03/pro-russian-extremists-observe.html
4. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000728868.html
5. https://twitter.com/JanR210/status/1698794020707643795
6. https://yle.fi/a/74-20010573/64-3-174213
7. https://twitter.com/Ulkoministerio/status/1060805502739845120
8. https://informnapalm.org/en/foreign-journalists-in-dpr/
*: Tilanne Venäjän miehittämillä
alueilla huomioiden en anna tämän enempää tietoa alueella asuvista tutuistamme.
En myöskään anna tämän tarkempaa tapahtumakuvausta, koska on mahdollista, että
eri paikkakuntien välillä on käytännöissä eroja sen suhteen, kuinka miehittäjä
toimii ja millaisia joukkoja he operaatiossa käyttävät pakottaessaan
paikalliset antamaan ”äänensä”.
Lähteinä olen käyttänyt myös muita Anton
Shekhovtsovin havaintoja ja blogitekstejä, joista osaan löytyy toimivat
linkit toukokuussa 2021 julkaisemastani kirjoituksesta Venäjän ja eurooppalaisen äärioikeiston poliittinen yhteistyö Ukrainalta miehitetyillä alueilla. Aiemmin samana vuonna kirjoittamassani blogissa tarkastelin Venäjän ja eurooppalaisen äärivasemmiston yhteistyökuvioita, jolloin esille
nousevat myös ns. vaalitarkkailijat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.