Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainaan
lennokit ja erilaiset hiipivät asejärjestelmät ovat merkittävässä roolissa niin
hyökkääjän, Venäjä, kuin myös puolustuskamppailua käyvän Ukrainan joukoilla.
Eräillä rintamalohkoilla lennokkien ja hiipivien asejärjestelmiä sekä
yksinkertaisten nelikoptereiden rooli on ensiarvoisen tärkeä. Esimerkkinä
voimme poimia Dneprin vasemmanrannan ja siellä sijaitsevat Ukrainan
sillanpääasemat, sen ohella, että lennokit toimivat puolustajien silminä ne
ovat tehokas ja tarvittaessa ulottuvakin panssarivaunujen ja muiden
asejärjestelmien torjuntaan käytetty ase. Alueella lennokeilla on muutakin
käyttöä kuin toimia Ukrainan asevoimien silminä (tiedustelu ja tulenosoitus)
sekä aselavetteina. Drooneja on käytetty myös huoltoon, venäläisten
räjäyttäessä kesällä Nova Kah’ovkan padon, ukrainalaiset toimittivat erilaisilla
nelikoptereilla apua tulvan alle jääneille siviileille. (1)
Ukrainan asevoimat valmistelee
Tupolev Tu-141 Striž-lennokin laukaisua. Modifioidulla Tu-141-lennokilla
Ukraina suoritti ensimmäiset iskut syvälle Venäjälle. |
Kirjoitukseni tarkoitus ei
kuitenkaan ole luoda katsausta lennokkien ja nelikoptereiden käyttöön
rintamalla vaan kirjoitus saa toimia ennemminkin yleisluontoisena katsauksena
Ukrainan lennokeilla ja hiipivillä asejärjestelmillä suorittamiin operaatioihin
Venäjän alueella. Ennen tätä, suppea katsaus historiaan: Ukrainan asevoimat ja
miehittämättömät ilma-alukset.
Historia: miehittämättömät
ilma-alukset Ukrainan asevoimilla
Sodan alettua Ukrainassa keväällä
2014, maan asevoimilla oli käytössään hyvin vähäinen määrä lennokkeja, joten sodan Itä-Ukrainassa alettua maan asevoimat
otti uudelleen käyttöön neuvostoajoilta periytyviä Tupolev Tu-141 Striž
(ven. Стриж) (2) ja Tupolev Tu-143 Reys tiedustelulennokkeja,
jollainen päätyi Venäjän johtamien joukkojen haltuun elokuussa 2014. (3) Sodan
alkuvaiheessa kyseisiä lennokkeja käytettiin tiedusteluun, aika oli jo tuolloin
ajanut kummankin tiedustelulennokin ohi. Tu-141 Striž’in sekä Tu-143 Reys’in
kohdalla on hiukan arveluttavaa puhua lennokeista, kummankin ollessa pienen
hävittäjäkoneen kokoinen.
Sodan kuluessa Yhdysvallat toimitti
Ukrainan asevoimille aseapuna lyhyen kantaman AeroVironment RQ-11 Raven tiedustelulennokkeja,
joilla on pääasiassa koulutettu joukkoja ja operaattoreita Ukrainassa. RQ-11
Raven ei täyttänyt sille asetettuja vaatimuksia varsinaisessa
toimintaympäristössään Itä-Ukrainassa, tästä johtuen Ukrainan asevoimat ja
niitä tukevat joukot ovat turvautuneet sodassa suureen joukkoon erilaisia
siviilikäyttöön tarkoitettuja lennokkeja ja nelikoptereita. Näitä lennokkeja ja
nelikoptereita on hyödynnetty tiedustelussa, tulenosoituksessa sekä alueiden
valvonnassa. Sotavuosien kuluessa yksityisyritykset ja vapaaehtoisryhmät sekä
Ukrainan valtio käynnistivät mittavampia ja teknisesti kehittyneempiä
projekteja.
Tälle vuosituhannelle Ukraina
astui lopulta ryhdyttyään yhteistyöhön Turkin kanssa, yhteistyön seurauksena
Ukraina solmi Turkin kanssa kaupat kahdestatoista Bayraktar TB2
lennokista. (4) Merkittävää oli se, että TB2 lennokilla voitiin operoida
ilmasta maahan. Venäjän suurhyökkäyksen alkaessa Ukrainan tilauskanta käsitti
48 Bayraktar TB2 lennokkia, operatiivisessa käytössä niitä oli vuoden 2021
lopulla vasta kuusi. Venäjän suurhyökkäyksen alettua, Turkki on toimittanut
Ukrainalle lisää TB2 lennokkeja. Tällä hetkellä niitä arvioidaan olevan
operatiivisessa käytössä Ukrainalla yli 30 kappaletta.
Keväällä 2014 alkaneen sodan
kuluessa Ukrainan asevoimat ja sitä tukevat vapaaehtoisjoukot ovat tehostaneet
tiedustelulennokkien ja nelikoptereiden käyttöä tiedustelussa, tulenjohtamisessa
sekä tulenosoittamisessa, Bayraktar TB2 lennokkien tuodessa todellisen kyvyn
operoida ilmasta maahan vasta vuoden 2021 kuluessa. Tätä ennen Itä-Ukrainan
sotatoimialueella ilmasta maahan operaatioita olivat suorittaneet Venäjän
johtamat joukot kustomoiduilla nelikoptereilla ja lennokeilla. Ukrainalla
vastaavat olivat olleet ennen TB2 lennokkia joko piirustuspöydällä tai
testivaiheessa. Lennokkien käytölle Donbasissa asetettiin rajoituksia myös
sopimuksissa, Venäjä sen proxy-joukkoineen ei tosin näistä(kään) sopimuksista
piitannut.
Itä-Ukrainan sotatoimialueella
Ukrainan ilmavoimat suoritti ensimmäiset tiedustelulennot Bayraktar TB2
lennokilla keväällä 2021. (5) Samaisen vuoden lokakuun 26. päivä
sotatoimialueella siirryttiin uuteen vaiheeseen Ukrainan suorittaessa
ensimmäisen ilmasta maahan operaation Bayraktar TB2 lennokilla, iskiessään
Venäjän johtamien joukkojen tykistöpatteria vastaan sen jälkeen, kun nämä
olivat tulittaneet Ukrainan kontrolloimia alueita Hranitnen kylän alueella. (6)
Ukrainan lennokkioperaatiot
Venäjän maaperälle
Ukraina on saanut Venäjän 24.
helmikuuta 2022 alkaneen hyökkäyssodan aikana länsimailta kaukovaikutteisia
asejärjestelmiä, kuten Storm Shadow/ SCALP-risteilyohjuksia
Iso-Britanniasta ja Raskasta sekä vähäisen määrän MGM-140 ATACMS
taktisia tykistöohjuksia Yhdysvalloista. Aseita toimittaneet länsimaat ovat
asettaneet tiukkoja rajoituksia luovuttamiensa asejärjestelmien käytölle,
Ukraina ei esimerkiksi saa vaikuttaa niillä kohteisiin, jotka sijaitsevat
Venäjän maaperällä. Ei edes sellaisiin, joista Venäjä suorittaa iskuja
Ukrainassa sijaitseviin kohteisiin, jotka lähes aina ovat siviilikohteita. Nämä
rajoitteet ovat pakottaneet Ukrainaa kehittämään Venäjän suurhyökkäyksen alun
jälkeen omaa kaukovaikutuskykyään, joka koostui suurhyökkäyksen alkaessa lyhyen
kantaman ballistisista OTR-21 Totška-U eli 9K79-ohjuksista,
joilla Ukraina on myös tehnyt yksittäisiä iskuja Venäjän maaperälle. (7) Ukrainan
ilmavoimilla ei ollut Venäjän suurhyökkäyksen alkuvaiheessa sellaista ilmasta
maahan aseistusta, joilla vaikuttaa syvälle Venäjän alueelle; tuolloin ilmatila
ei myöskään ollut Ukrainan hallinnassa, jotta se edes olisi voinut operoida
syvällä vihollisen alueilla.
Venäjän hyökkäyssodan kesto on
paljastanut sen ilmapuolustuksen puutteita, joita hyödyntäen Ukrainan
ilmavoimat on myös kyennyt yksittäisiin lentokoneilla suoritettuihin
operaatioihin vihollisen hallitsemassa/ kontrolloimassa ilmatilassa, esim.
Käärmesaaren taistelussa nähtiin tällaisia ilmaoperaatioita. Sen sijaan Venäjän
alueille kohdistuneissa Ukrainan ilmaoperaatioissa erilaiset lennokit ja
hiipivät asejärjestelmät ovat kantaneet 24. helmikuuta 2022 alkaneen Venäjän suurhyökkäyksen
alkukuukausista lähtien päävastuun, joten niinpä tässä kirjoituksessa huomioni
kohdistuu niihin.
Erilaisilla kehityspajoilla ja
asevoimien yhteistyökumppaneilla oli käynnissä jo ennen 24. helmikuuta 2022
erilaisia kehitysohjelmia lennokkien valmistamiseksi, osalla näiden projektien
lennokeista oli myös rajallinen ilmasta maahan operoinnin kyky, joten
Ukrainassa oli jo luotu perustaa, jolta ponnistaa eteenpäin. Eräs tällaisista
lennokeista on UA Dynamicsin kehittämä Punisher-lennokki (ukr. Каратель),
jonka kehitystyö alkoi vuonna 2016 ja joka oli otettu palveluskäyttöön Ukrainan
asevoimille ennen Venäjän suurhyökkäyksen alkua. Kyseisen lennokin lentoaika on
90 minuuttia ja kantama maa-asemasta 45 kilometriä, se voidaan varustaa max. 2
kilon pudotettavalla UB-75 räjähteellä. Kyseisten lennokkien kantama riitti
operointiin rintaman tuntumassa Itä-Ukrainassa, niillä ei kuitenkaan ollut
(ainakaan tuolloin) riittävää kantamaa operointiin syvällä Venäjällä
sijaitsevia kohteita vastaan. Hromadsken haastattelussa (syksyllä 2022)
Punisher-lennokin kehittäjä Maksim Subotin mainitsi tarpeen lennokin
jatkokehittämiseen ja sen ominaisuuksien parantamiselle. (8)
Venäjän laajan hyökkäyssodan
ensimmäisenä vuonna Ukraina turvautuikin iskuissa syvälle Venäjän maaperällä Tupolev
Tu-141 Striž ja Tupolev Tu-143 Reys tiedustelulennokeista kehitettyihin
itsemurhalennokkeihin. Joulukuun 5. 2022 Ukraina toteutti siihen mennessä
haastavimman operaation Venäjän alueella iskemällä Tupolev Tu-141 Striž
tiedustelulennokista kehitetyllä itsemurhalennokeilla Djagilevo- ja Engels-2
lentotukikohtiin. (9) Ukrainan iskut kyseisiin lentotukikohtiin olivat
aiheuttamiaan tuhoja merkittävämmät. Ne nimittäin osoittivat sen, ettei Venäjän
ilmapuolustus ollut edes strategisten kohteiden ympärillä niin tehokas ja
kattava mitä oli odotettu ja uskottu. Se oli läpäistävissä ikääntyneestä
tiedustelulennokista kehitetyllä itsemurhalennokilla. Todellisuus erosi siis
merkittävästi venäläisten kauppamiesten myyntipuheista. Djagilevon ja Engels-2
lentotukikohtaan kohdistuneissa iskuissa vaurioitui paikallisten lähteiden
mukaan kahdesta neljään lentokonetta. Valokuvien ja satelliittikuvien
perusteella vaurioituneiden koneiden joukossa on ainakin yksi Tupolev Tu-22M3
strateginen pommikone sekä yksi Tupolev Tu-95SM strateginen pommikone,
rjazanilaislähteiden mukaan myös yksi Iljušin Il-78 ilmatankkauskone vaurioitui
iskussa.
Vuosi sitten joulukuussa Tupolev
Tu-141 Striž oli kaupalliseen käyttöön tarkoitettujen kiinalaisvalmisteisten
lennokkien ohella ainoa lennokki/ itsemurhalennokki, jolla Ukraina pystyi
vaikuttamaan kohteisiin syvällä Venäjällä. Tämän vuoden puolella Ukrainassa on
otettu käyttöön lukuisia lennokkeja/ hiipiviä asejärjestelmiä, joiden kantama
on sadoista jopa yli tuhanteen kilometriin, ja joilla se myös on vaikuttanut
kohteisiin Venäjän länsiosissa. Esim. 30. toukokuuta 2023 iskussa Moskovaan,
Ukraina käytti samana vuonna palveluskäyttöön otettua Ukrjet UJ-22
-lennokkia, jota voidaan käyttää valvonta- ja tiedustelutehtävien ohella
pelastustehtäviin ja ilmasta maahan operaatioihin. (10) Ukraina testasi
kyseistä lennokkia jo helmikuussa 2023 operaatiossa, joka ulottui Moskovan
alueelle. Tuolloin se kuitenkin menetti lennokin n. sadan kilometrin päässä
Moskovasta teknisen vian tai vastaavan syyn tähden, (lennokkia ei pudotettu).
(11) UJ-22 voidaan varustaa neljällä 82 mm kranaatinheittimen kranaatilla tai
kuudella RPG-7-mallisen kevyen singon ammuksella.
Ukraina on käyttänyt Moskovaan
kohdistuneissa operaatioissaan myös Beaver-lennokkeja (ukr. Бобер),
jonka suunnittelu ja valmistus lähti liikkeelle vuosi sitten, joulukuussa 2022
joukkorahoituksella. (12) Tämän vuoden toukokuussa Beaver oli jo otettu
operatiiviseen käyttöön Ukrainan asevoimilla sekä Ukrainan puolustusministeriön
alaisella sotilastiedusteluelimellä (HUR). UJ-22 rinnalla
Beaver-lennokit osallistuivat Ukrainan lennokkioperaatioon Moskovan alueella
30. toukokuuta 2023. (13) Myöhemmin kesällä, heinäkuussa ja elokuussa Ukraina
toteutti lukuisia lennokkioperaatioita Moskovan alueella ja aivan kaupungin
ytimessä, osan iskuista kohdistuessa Moskovan kansainväliseen liikekeskukseen.
(14)
Huomioitavaa on se, että
näissäkin operaatioissa Ukrainan onnistui läpäistä ainakin osalla operaatioihin
osallistuneista lennokeista Moskovan alueen monikerroksinen ilmapuolustus, saavuttaen
kohteet Moskovan kansainvälisen liikekeskuksen ja Moskovan messukeskuksen (ЦВК
ЭКСПОЦЕНТР) alueilla. Moskovan kansainvälinen liikekeskus eli Moscow-City
sijaitsee noin 4½ kilometriä Kremlistä länteen. Kiinnostavaa Ukrainan iskuissa
on se, että se on onnistunut toistamaan ne senkin jälkeen, kun Venäjä ryhtyi
vahvistamaan Moskovan alueen ilmapuolustusta viime vuonna. Sosiaalisessa
mediassa Venäjän ilmatorjunnan epäonnistumisista onkin tullut toistuva pilailun
kohde, ”What air defence is doing” (15) tavataan kysyä, kun Ukrainan
laukaisemat lennokit tai ohjukset onnistuvat läpäisemään Venäjän ilmapuolustuksen.
Ukraina on osoittanut kuluneiden
sotavuosien aikana kykenevänsä vaikuttamaan syvälle Venäjälle. Toistaiseksi
kyse on ollut yksittäisistä iskuista (tai lennokkioperaatioista) mutta Ukrainan
johdon lausuntoja tulkitsemalla päättelen Ukrainan tällä hetkellä voimistavan
kyvykkyyttään vaikuttaa lennokeilla ja erilaisilla hiipivillä asejärjestelmillä
syvälle vihollisen maaperälle. Arvioisin, että alkaneen vuoden kuluessa tulemme
näkemään enemmän ja entistä mittavampia operaatioita, joilla Ukraina iskee
strategisiin kohteisiin Venäjällä. Tällaisten iskujen yksi tavoite voi olla
saada Venäjä tekemään valintoja sen suhteen mihin sijoittaa voimakasta
ilmatorjuntaa, mikä voi heikentää Venäjän ilmapuolustuskykyä toisaalla. Onko
Moskovaa suojeltava mihin hintaan tahansa? Entäpä Vladimir Putinin palatseja
Mustanmeren rannikolla? Sotšin lähistöllä sijaitsevan palatsin suojaksi on
sijoitettu myös ilmatorjuntakalustoa, esim. Pantsir-S1
tykki-ohjus-ilmatorjuntajärjestelmän yksiköitä. (16)
Kirjoitussarjan toisessa osassa
käyn läpi muutamia Ukrainan viime aikoina tekemiä lennokki- ja
itsemurhalennokki-iskuja Venäjälle. Samalla esittelen myös joitain Ukrainan
pitkän kantaman lennokkeja ja hiipiviä asejärjestelmiä.
Marko
Lähteet:
1. https://www.youtube.com/watch?v=EDyvPJzWaTY
2. https://medium.com/war-is-boring/ukraine-resurrects-soviet-era-super-drones-3403f80c51ba
3. https://theaviationist.com/2014/08/02/tu-143-in-field/
5. https://remonews.com/ukraineeng/war-in-donbass-naev-spoke-about-the-use-of-bayraktar-turkish/
7. https://www.janes.com/defence-news/news-detail/ukraine-reportedly-strikes-russian-airbase
8. https://www.youtube.com/watch?v=3F9EpC5jGYM
11. https://aviation-safety.net/wikibase/308809
13. https://mil.in.ua/en/news/moscow-attack-new-details-revealed-on-uavs-used-in-incident/
14. https://twitter.com/sentdefender/status/1686203819825188864
15. https://twitter.com/maximus76a/status/1739631397185224854
16. https://www.thesun.co.uk/news/24716484/putin-assassination-fears-missiles-black-sea-mansion/
Taustatyössä hyödynnetty myös
marraskuussa 2021 kirjoittamaani ”’Droonisotaa’ Itä-Ukrainassa, Ukraina on
siirtynyt kivikaudelta tälle vuosituhannelle” -blogia lähteineen sekä The Insiderin analyysia ”This won’t fly. Why Moscow's air defense struggles to fend off
Ukrainian drones”.
#StandWithUkraine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.