Malaysia Airlinesin MH17 alas ampuneesta, Venäjän asevoimien 53.
ilmatorjuntaprikaatiin kuuluneesta 9K37M
Buk-M1 (nro: 332) TELARista sekä kyseisestä prikaatista, (1) on kirjoitettu
suuri joukko erilaisia katsauksia ja artikkeleja, jäljempänä käytän
järjestelmästä yksinkertaistettua nimeä Buk
tai Buk-M1. Niinpä tässä tekstissä
jätän kokonaisuuden tarkastelun vähemmälle – suorastaan olemattomaan rooliin,
siksi koska aihetta on käsitelty jo aiemmin ansiokkaasti ja laajasti.
Tarkoituksenani on tarkastella mahdollisimman monipuolisesti kyseisen Bukin
matkaa Donetskista Snižneen ja Snižnestä pellolle Pervomaisken kylän
läheisyyteen – pellolle, jolta lento MH17:sta pudottanut ohjus, tyyppiä 9М38M1, ammuttiin.
Aloittakaamme kuitenkin kahdella
viestillä ja militanttilähteisiin pohjautuvalla uutisella.
Igor ”Strelkov” Girkin poisti oman viestinsä sosiaalisesta mediasta
karun totuuden paljastuttua – lainatkaamme kuitenkin ennen kuvia ”Strelkovin” viestin sisältö: “In the area Torez we just hit down An-26,
it’s lying somewhere in the mine ‘Progress’… “We warned you — do not fly in
‘our sky’. And here is the video confirmation of the ‘bird dropping’.” (2)
Todennäköisesti kirjoittaessaan
viestin Strelkov ei ollut tietoinen siitä, että pudotettu kone oli Malaysia
Airlinesin laajarunkoinen Boeing 777-200ER matkustajakone – ehdotonta varmuutta
tästä ei kuitenkaan ole.
Trollitilin viesti, jossa
kerrotaan pudotetusta An-26 kuljetuskoneesta – todellisuudessa pudotettiin
lento MH17.
Huomioitavaa niin Strelkovin kuin
myös sitä toistavan trollitilin viestissä on se, että sijainti ja aikatiedot
käyvät yksiin pudotetun Malaysian Airlinesin lennon MH17 kanssa. Uutinen tässä
muodossa julkaistiin myös venäläisessä mediassa esim. tass.com – jonka verkkosivuilta uutinen löytyy edelleen tässä
muodossa, siitä huolimatta, että kyseisenä päivänä alueella pudotettiin vain
yksi lentokone, joka oli lennon MH17 Boeing 777-200ER ei Ukrainan ilmavoimien
Antonov An-26 kuljetuskone. (3)
MH17-lentoa edeltävänä iltana
(16.7.2017) käydään kohtalokasta puhelua kahden henkilön välillä, puhelun
sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi
Ukrainan asevoimien ja sitä tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän
kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, että alueen militanttikomentajat
tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. He tarvitsivat
raskaampaa ilmatorjuntakalustoa, ja sitä heille luvattiin toimittaa.
16. – 17. heinäkuuta välisenä yönä,
puolen yön aikoihin, Buk-M1 nro. 332 kuljettanut ajoneuvo oli todennäköisesti
Severnoen (Sjeverne) kylän alueella muutaman kilometrin päässä Donetskin
oblastin ja Luhanskin oblastin rajalta.
17. heinäkuuta 2014 aamulla klo.
9:08 Bukia kuljettanut ajoneuvo oli tuntemattomassa paikassa Donetskin
alueella. Tuolloin nauhoitettiin puhelu, jossa käytiin keskustelua lastina
olevasta ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä.
17. heinäkuuta Paris Matchin toimittaja kuvasi
Makiivsken pikatiellä (H21) Bukia kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän (sijainti: 48.003838,
37.872051). (4) Paris Matchin toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän
trailerissa olleeseen puhelinnumeroon. Numerosta vastannut henkilö arveli
ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli
”varastettu”, sijaitsi Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19)
Kyivskyin alueella. (5)
17. heinäkuuta kello 11:10
ajoneuvokolonna kuvattiin videolle ul. Avtotransportnalla Kapitalnajan puiston
kohdalla matkalla kohti itää valtatielle H21 (sijaintitiedot: 48° 1'4.42"N
37°59'2.55"E). (5) Alkuperäisen videon löysivät Youtubesta @Amishjihadi ja @loondale.
Kuvakaappaus videolta, jonka @Amishjihadi ja @loondale löysivät. |
Videon kuvausajankohta oli
tiedossa, joten Stratfor hankki
käyttöönsä alueelta otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat
sen, että kyseinen Buk-kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä
ajankohtana. (7 – huom: artikkelissa kuvaa käännetty).
Kello 11:00 – 12:00 välisenä
aikana ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin ja sen jälkeen Shaktarskin jatkaen
matkaa kohti Torezia H21 myöten. Alla kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-kolonna
kuvattuna Zuhresissa sen edetessä H21/ul. Karl Marks myöten kohti itää. (8)
Kello 12:00 – 12:45 välisenä
aikana Bukia kuljettanut ajoneuvokolonna saapui Toreziin lännestä poistuen
sieltä itään Snižnen suuntaan. Buk trailerilla kuvattuna Torezissa 17.7.2014
prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteyksessä. (9)
Iltapäivällä kello 13:00 aikoihin
Buk-kolonna saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä
trailerilta noin kello 13:30, jonka jälkeen Buk ajettiin pois Snižnestä etelän
suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu
sosiaalisessa mediassa 1 valokuva (ks. alla) ja 1 video. (10) Valokuvassa Buk on
liikkeellä ul. Karapetyan 13a:n kohdalla vähemmän kuin kilometri luoteeseen
videon kuvauspaikasta T0522 -pikatien varrelta.
Muutama tunti MH17 alas ampumisen
jälkeen @WowihaY jakoi twitterissä
seuraavan kuvan, kuva otettu hetki sen jälkeen, kun Buk-M1:stä ammuttiin ohjus
kohti Malaysia Airlinesin lentoa MH17. Kuvan ottopaikan sijainti selvitetty, se
on myös otettu ajankohtana, jolloin se sanotaan otetun. (11)
Kello 16:19:56 MH17 ohjaamosta
vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” (12) – seitsemän
sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.
Kello 16:20:… Malaysian Airlines
lento MH17 tuhoutui Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatille kuuluneesta
Buk-TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen
taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Ohjus
laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta Pervomaisken kylästä
lounaaseen. Kaikki lennon MH17 298 matkustajaa ja henkilökunnan jäsentä
kuolivat tämän terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena.
”Pushilin leaksin” myötä paljastui ainakin se, että kyseisenä
päivänä – illalla pudotuksen jälkeen – jaettiin runsaasti kuvatiedostoja.
Boeingin ”kohtalo” nousi suoraan esille ainakin yhdessä hallussani olevalla
keskustelulla, jossa kehotetaan etsimään/löytämään silminnäkijät. Roman Pozdjakovin ja ”я” (Denis Pushilin ?) tuolloin käyttämät
numerot tuskin enää ovat käytössä, mutta olen kaikesta huolimatta ”maalannut”
”piiloon” heidän puhelinnumeroidensa kolme viimeisintä numeroa.
Hallussani on kopioita käydyistä
keskusteluista kyseiseltä kesältä ja seuranneelta syksyltä satojen sivujen
verran, ne omalta osaltaan välittävät kuvan siitä, kuinka Moskova on ollut Donbassissa kaiken takana – myöhemmin Surkov Leaksin
yhteydessä tämä linkki (yhteys) vahvistui entisestään ja samalla täsmentyi Denis
Pushilinin rooli Surkovin ”oikeana kätenä” alueella keväällä ja kesällä 2014.
Kello viiden aikaan aamulla
(18.7.2014) Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle
Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjeverne. Videolla on nähtävissä,
Bukissa olevan enää kolme ohjusta, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että
kyseisestä Buk-TELARista ammuttiin lento MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus.
(13)
Samaisena päivänä (18.7.2014)
aamukahdeksan aikoihin Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta
Venäjän puolelle. Tämä on voitu päätellä puhelunauhoitteiden perusteella. (14)
Jälkinäytöksenä voimme todeta
vielä sen, että kyseisten päivien (käytännössä 16. – 18. heinäkuuta 2014)
Buk-TELARia Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla kuljettanut Volvo on kuvattu
myöhemmin rahtaamassa venäläiskalustoa Itä-Ukrainassa. Satelliittikuvien
perusteella on voitu todentaa samaisen Volvon trailereineen olleen MH17
pudottamisen jälkeen pysäköitynä sen omistavan yrityksen tontilla ul. Molodykh
Shakhtariv’lla Donetskissa (esim. 9.8.2014 ja 3.9.2014). Nämä todisteet
pudottavat pohjan pois väitteiltä ajoneuvoyhdistelmän ”varastamisesta”. (15)
Mediassa on vähemmän saanut
huomiota havainnot siitä, että viimeistään 20. heinäkuuta – mahdollisesti jo
ennen tätä – Ukrainan rajan tuntumaan Kuibushevon venäläiskylän liepeille,
kylän itäpuolelle, sijoitettiin asemiin Buk-patteri, joka kuului hyvin suurella
todennäköisyydellä 58. armeijan 67. ilmatorjuntaprikaatille, jonka
sijoituspaikka/tukikohta on Vladikavkaz Kaukasuksella, Georgian rajan
tuntumassa Pohjois-Ossetian alueella. (16) Kyseessä oli täysin varusteltu
patteri, jonka tutkavaunulla kyetään luomaan aivan toisenlainen tilannekuva,
mitä lennon MH17 alas ampuneen Buk-M1-TELARin omalla ”Fire Dome” -tutkalla
(huom: Fire Dome on NATO:n käyttämä nimi kyseisestä tutkasta). Mikäli kyseinen
patteri oli toimintavalmiina 17. heinäkuuta 2014 - sen apuun tukeutuen, MH17
alas ampuneen Buk-M1:n miehistö olisi todennäköisesti kyennyt muodostamaan
olennaisesti paremman tilannekuvan ympäröivästä ilmatilasta.
Mutta kuten eräs Buk-koulutettu
henkilö, viestinvaihdossa heinäkuussa 2014 totesi minulle, koulutettukin
miehistö voi tehdä virheen todellisessa taistelutilanteessa, kun päätös
ampumisesta on tehtävä sekunneissa. Kävikö näin heinäkuussa 2014 Itä-Ukrainassa
– Bukin miehistö teki paineistettuna hätäisen päätöksen ampuen alas väärän
koneen, vai oliko kyseessä harkittu teko? Tähän tuskin saamme vastausta lähitulevaisuudessa.
Todennäköisesti joudumme odottamaan aikaa, jolloin arkistot Venäjällä aukeavat
ja salaisuuden vero hälvenee, jolloin toivottavasti syylliset – mikäli ovat
vielä elossa – joutuvat vastuuseen teostaan.
Marko
Huom: Torezin alueella
Buk-kolonnasta on otettu kuvia, joita tässä kirjoituksessa ei ole julkaistu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.