keskiviikko 5. heinäkuuta 2017

”Kansantasavaltalaisen” propagandan ja disinformaation alkulähteillä

Haluan jo alkuun täsmentää sen, että tämä kirjoitus ei ole kattava poikkileikkaus Donetskin ja Luhanskin ”kansantasavaltojen” propagandatoiminnasta ja disinformaation levittämisestä, keskityn pääasiassa yhteen ”uutistoimistoon”, tässä tapauksessa kyseisestä ”uutistoimistosta” on parempi käyttää nimitystä propagandatoimisto, koska siinä määrin tarkastelun kohteena oleva, suomalaisen Janus Putkosen ”päätoimittama”, DONi-News levittää epämääräisten uutisten ohella myös propagandaa sekä disinformaatiota. Mitä enemmän olen kyseisen toimiston ”uutisvirtaan” kiinnittänyt huomiota, sitä vaikeampi minun on sanoa, että mitkä ”uutiset” ovat todellisia ja milloin kyse on disinformaatiosta ja propagandasta. Tarkastellessamme DONi-Newsin uutisia näennäisen viattomiltakin vaikuttavat ”uutiset” asettuvat hyvin kyseenalaiseen valoon, jolloin herää väistämättä ajatus ”Mikä lopulta on totta, vai onko mikään”. Tämän katsauksen voimme aloittaa tällaisella viattoman oloisella uutisella tai ”uutisella”.


Maanantaina (26.kesäkuuta) DONi-Newsissä julkaistiin seuraava uutinen, jonka luonteen vuoksi on hyvin helppoa kuvitella sen pitävän paikkansa, koska ensinäkemältä aiheessa ei ole mitään miksi venyttää totuuden rajoja. Kuitenkin uutista tarkemmin tarkastellessani, heräsi kysymys, että onko sekään totta ja jos on, miltä osin?

















Donetskiin avataan katukirjasto – tulevaisuudessa katukirjastoja, vai avataanko sittenkään?


Kuvakaappaus: sustainabilityatspu.wordpress.com

























Painotan vielä kertaalleen, kyseinen uutinen voi pitää paikkansa, mutta väistämättä herää epäilys, että avataanko Donetskin keskustaan minkään sortin ”katukirjastoa” ja jos avataan, niin milloin? Mikäli Donetskin keskustaan tällainen katukirjasto tullaan kaikesta huolimatta avaamaan, niin miksi ei yksinkertaisesti päivitetty uutista myöhemmin valokuvalla ”Rivers of Donbass” suihkulähteen lähistölle sijoitetusta ”katukirjastosta” – se kun kuitenkin piti avata ”uutisen” julkaisuviikon tiistaina (27.6.2017)? DONi-Newsin ”uutistoimituksesta” ei pitkäkään matka kyseiselle paikalle ole, joten vaiva ei suuren suuri olisi ollut. Sen sijaan, että olisi käyty kuvaamassa keskustan suihkulähteen aluetta onkin päädytty oudoksuttavaan ratkaisuun ja otettu uutiseen kuva blogista, joka on kirjoitettu kesällä 2013 – eli aikana, jolloin DONi-Newsiä kuten ei koko ”kansantasavaltaa” ollut olemassakaan ja ”uutistoimituksen” päätoimittajana esiintyvä Janus Putkonenkin puuhasteli salaliittoteorioiden parissa, sellaisten parissa hän toki puuhastelee edelleenkin. Oma lukunsa on sitten uutiseen sisältyvä absurdius, alueella, jossa soditaan ja jossa tavallisilla ihmisillä on puutetta kaikesta mahdollisesta, rakennellaan ”katukirjastoja”. No, kirjallisuuden ystävänä, kirjallisuudelle löytyy sijansa kaikkialta ja kaikkina aikoina – siitä voi nauttia muutoinkin kuin rauhan aikana. Mutta siirtykäämme eteenpäin uutisvirran tarkastelussa.

Alla kuvakollaasi, jossa yhdistetty DONi-Newsin uutinen marraskuulta 2016, rinnalla vastaavasti uutisen kuvituskuvana käytetty kuva kranaatinheittimestä toiminnassa julkaistuna Defence Update -verkkojulkaisussa helmikuussa 2012 varustettuna kuvatekstillä ”British Army 81mm mortar team. The RCGM guided bomb will introduce precision guided weapons at the infantry platoons level” – kyseessä siis Iso-Britannian maavoimien 81 mm kranaatinheitin ryhmä harjoituksissa, ei Ukrainan asevoimien joukot tulittamassa ”kansantasavaltojen” aluetta. (1)















Haluan jo tässä kohdin täsmentää sen verran, että tarkoitukseni ei ole esittää väitettä, etteikö Ukrainan asevoimat tulita ”kansantasavaltojen” aluetta, kyllä tulittavat – sotaa reilut kolme vuotta seuranneena voi sanoa tämän. Tarkoitukseni on ennemminkin tällä esimerkillä kohdistaa kritiikkiä uutisten synnyttämään mielikuvaan. Sen sijaan, että kuvituskuvana olisi kuva rintamalta marraskuulta 2016, kuten voisi olettaa, kuvituskuvana on käytetty hyvin toiminnallista ja aggressiivista kuvaa kenties tarkoituksena synnyttää voimakas tunnelataus – kuitenkaan uutisessa ei mainita kyseessä olevan kuvituskuvan, saatikka sitä, että kuva on itse asiassa vuosien takaa ja kuvassa esiintyy Iso-Britannian armeijan sotilaita.

DONi-News ei suinkaan ole ainoa venäläispropagandaa jakava media, joka on käyttänyt kyseistä kuvaa ”uutisissaan”. Alla kuvakaappaus tviitistä, jossa käytetään samaista kuvaa samaisessa disinformatiivisessa tarkoituksessa – kiintoisaa kuvassa on kuitenkin se, että sen vasemmassa alareunassa on teksti rusvesna.su – todennäköisesti kuvaa on käytetty kyseisessä mediayhtiössä omiin tarkoituksiin. En ryhdy edes arvelemaan tarkoituksia.


Kuvakaappaus: @MauriceSchleepe




















Alla on jälleen kuvakollaasi, jossa vasemmalla kaksi DONi-Newsin uutista, ylimmäinen 6. kesäkuuta 2017 ja alimmainen 28. helmikuuta 2017 – kummassakin uutisessa samainen kuva, jonka ilmeisenä tarkoituksena on nostattaa katsojassa voimakkaita tunteita – kenties vihaakin. Kuva on alun perin otettu 24. tammikuuta 2015 Ukrainan hallinnassa olevassa Mariupolissa, tuolloin kaupunkia tulitettiin Venäjän tukemien militanttien toimesta raketinheittimillä – asutetulle alueelle kohdistuneessa iskussa kuoli 30 siviiliä reilun sadan haavoittuessa. (2)




















Kyseessä ei suinkaan ole ainoa kerta, jolloin DONi-News syyllistyy vastaavaan viestinnässään. Käynnissä olevan sodan kuluessa DONi-News on syyllistynyt lukuisia kertoja siihen, että ovat käyttäneet uutisissaan jopa vuosia vanhoja kuvia, kuvia jotka on alun perin otettu Ukrainan hallinnassa olevilta alueilta ja tuhot ovat Venäjän tukemien joukkojen aikaansaamia – onpa joukkoon mahtunut kuvia ja kuvakaappauksia videoista, joiden alkuperä johtaa Lähi-idän sotatantereille. ”Kansantasavaltalainen” propaganda on useamman kerran syyttänyt uutisissaan ukrainalaisten käyttäneen valkoista fosforia sisältäviä ammuksia sotatoimissa ja pommittaneensa kyseisillä ammuksilla myös siviiliasutusta. Tällaista uutisointia on usein täydennetty kuvin ja videoin, joista ainakin osa on kuvattu vuosituhannen alussa Yhdysvaltojen Irakin sodan aikana. (3) DONi-News on tämän kevään aikana välittänyt ”uutisia” Ukrainan suorittamista pommituksista, joissa on käytetty fosfori-ammuksia (valkoista fosforia).



























Vielä yksi esimerkki DONi-Newsin harrastamasta disinformatiivisesta viestinnästä, DONi-Newsin ”uutinen” on päivätty 26.1.2017 - kuvituskuvana kuva tuhoutuneesta rakennuksesta. DONi-News jättää kuitenkin mainitsematta tärkeimmän eli sen, että rakennus on tuhoutunut sodassa jo kesällä 2014. Rakennus esiintyy Vsenovostin uutisessa 5.8.2014 (kuvakollaasin oikeanpuoleinen kuva), (4) ja että rakennus sijaitsee nyt alueella, joka on Ukrainan hallinnassa.












DONi-Newsin uutiset toistavat selkeää kaavaa, otsikossa mainitaan rakennuksen tai rakennusten vaurioituneen/tuhoutuneen tulituksessa jonka jälkeen luetellaan yksi tai useampia paikkakuntia. Esimerkiksi tammikuun puolivälissä DONi-news julkaisi seuraavan uutisen ”Seven houses damaged as Ukrainian forces shell Gorlovka at night”. (5) Paikallisviranomaisen mukaan: ”’Seven houses were damaged on Gorlovka suburbs. Destructions were recorded on Chernikov street 28,30, Slavyanskaya street 9,13, Poletayev street, 106, Bogritsky street 5, Zheleznodorozhnikov street, 33,” Prikhodko added”. Uutinen oli varustettu kuvalla, jossa näkyy pahoin vaurioituneita pientaloja sekä lumeton musta maa, kuvan rakennukset sijaitsevat Zaitsevessa Horlivkan pohjoispuolella, alueella on käyty säännöllisesti raskaita taisteluita sodan aikana – käytännössä rintamalinja kulkee alueen poikki. Samoista raunioista on julkaistu kuvia jo marraskuussa 2015 ostro.org:n verkkosivulla. On hyvä muistaa, että DONi-Newsin ”uutisten” kuvituksissa käyttämät kuvat ovat varsin usein joltain muulta kuin paikkakunnalta, jota uutisen mukaan ”pommitettiin” – pääsääntöisesti kuvat ovat Itä-Ukrainan sotatoimialueelta, mutta ei ole lainkaan tavatonta, että kuva on vuosia vanha ja alueelta, joka nyt on Ukrainan hallinnassa.

Toisinaan kuvituskuvana on käytetty kuvaa, joka itse asiassa kuvaa Venäjän tukemien militanttien suorittamien hyökkäysten tuhoja. Uutisissa on mainittu epämääräisiä osoitteita, kuten yllä esimerkkinä poimimassani uutisessa on lueteltu kokojoukko osoitteita, joista osa herättää epäilyksiä – kuten Gorlovkan eli Horlivkan ul. Chernikov 28 ja 30, kyseiseltä alueelta on noin 9,5 kilometriä demakraatiolinjalle ja vähintäänkin 11,5 kilometriä lähimpiin Ukrainan kiinteisiin asemiin demakraatiolinjan ”harmaan vyöhykkeen” takana, puhumattakaan sitten alueista, joille tuolloin ukrainalaista tykistöä oli sijoitettu. Tammikuun puolivälissä taistelut eivät olleet vielä eskaloituneet sotatoimialueella, Venäjän hybridiarmeija aloitti laajemman offensiivin vasta reilua viikkoa myöhemmin Avdiivkan suunnalla, jonka jälkeen Ukraina ryhtyi siirtämään raskasta kalustoa lähemmäs demakraatiolinjaa alueilta, joilla ne olivat olleet ETYJ:n valvonnassa.

Alueen propagandatoimistot – DONi-News etunenässä – ovat myös häikäilemättömästi syyttäneet Ukrainaa teoista, joiden taustalla ovat olleet Venäjän hybridiarmeijan joukot. Näin tapahtui huhtikuussa, jolloin DONi-News julkaisi uutisen ”Kiev blasts OSCE patrol to raise ”armed mission” issue…” syyttäen yhden ETYJ:n monitorointimission tarkkailijan kuolemasta Ukrainan joukkoja. Keväällä ”kansantasavaltalainen” propaganda ei suinkaan ollut ainoa korppikotka haaskalla - Venäjän puolustusministeriön Zvezda TV-kanava syytti tapahtuneesta Ukrainan hallintoa saman sisältöisellä uutisella, jollaisen DONi-News oli aikaisemmin julkaissut.

Tammikuun 4. DONi-News julkaisi uutisen, jonka mukaan USA lähettää 3600 panssarivaunua Venäjää vastaan – kyseinen uutinen levisi globaalisti hyvin laajalti, se sai juuri sitä näkyvyyttä, jota Putkonen haluaakin. Tätä valeuutiseksi osoittautunutta uutista ja sen globaalia leviämistä arvioitiin hyvin tarkasti DFRLabin katsauksessa ”Three thousand fake tanks”. (6) Epäilen kuitenkin, että uutista uskottavana pitävä joukkio ei ole tähän päivään mennessä lukenut DFRLabin katsausta, saatikka tutustunut muuhunkaan aineistoon, joka osoittaa Putkosen alkuperäisen uutisen olevan valetta – disinformaatiota.

Oma lukunsa ovat sitten säännöllisesti toistuvat – Putkosen kynästä lähtöisin olevat – Malaysia Airlinesin lennon MH17 alas ampumista käsittelevät uutiset, joissa toistuvat eräät venäläispropagandan teemat. Tämän vuoden puolelta löytyy esim. toukokuulta esimerkki tällaisesta ”uutisesta” – kesä-heinäkuun vaihteessa Putkonen on jälleen tarttunut kyseiseen aiheeseen. Näiden ”uutisten” kautta näyttää heijastuvan voimakkaimmin Putkosen mieltymys erinäisiin salaliittoteorioihin.


Kuvakaappaus: DONi-News

























Huomautan vielä kertaalleen siitä, että kirjoitukseni tarkoituksena ei ole esittää mitään väitettä sen puolesta, että Ukraina ei olisi käynnissä olevan sodan aikana ole syyllistynyt siviilikohteiden tulittamiseen ilman perusteltua syytä. Ukrainan asevoimat ja kansalliskaarti sekä niitä tukevat joukot ovat syyllistyneet sodan kuluessa myös harkitsemattomaan voimankäyttöön siviilikohteita vastaan – näin tapaa sodissa käymään ja entistä ymmärrettävämpää se on sodassa, jossa puolustaa maataan aggressiolta. Sen sijaan kirjoitukseni tarkoituksena on ennemminkin tarkastella ”uutisia”, joita DONi-News jakaa ja tuottaa. Itse asiassa en ole lainkaan varma siitä, että DONi-News tuottaa kaikkia nimissään julkaisemiaan ”uutisia”, juuri niiden – toisinaan ihmeellisten – epätäsmällisyyksien tähden.
 
Tiettyjä uutisia lukiessani tulee väistämättä tunne, että samaa kaavaa toistetaan kerta toisensa jälkeen vähäisiä detaljeja muuttaen. Tällaisia muutettavia detaljeja ovat tuhottujen rakennusten määrä, kaupunki tahi kylä, jota on pommitettu etc. Kuvituskuvina kierrätetään todella paljon samoja kuvia, varsin usein kuva ei edes ole otettu paikkakunnalta, jonka tapahtumia uutinen kuvaa. Toisinaan kuva ei edes ole käynnissä olevasta sodasta. Tällainen kaavamaisuus yhdistettynä satunnaisiin osoitteisiin, joista osa on parinkin kymmenen kilometrin päässä rintamalta, herättää väistämättä tunteen, että suurin osa ”uutisten” välittämistä tapahtumista ei edes pidä paikkaansa. Uskottavuutta vähentää entisestään se, että DONi-News on itse aiemmin ollut osallisena ”tulitaukorikkomuksen” järjestämisessä, jota käsittelin SSS-Radion blogissani (7) sekä syyttänyt Ukrainaa teoista, joiden tekijä on jokin ”kansantasavaltojen” joukoissa taisteleva yksikkö.

DONi-News on ”uutistoimiston” sijaan osa Venäjän rahoittamaa informaatiovaikuttamista sekä avointa propagandasotaa. DONi-Newsiin ja sen kautta Putkoseen kytkeytyy organisaatioita, kuten Save Donbass People (8), joiden avulla pyrittäneen tavoittamaan uusia kohdehenkilöitä ja luomaan mahdollisia yhteistyökumppanuuksia. Samalla voidaan – kenties hienovaraisemmin – jakaa propagandaa otolliseen maaperään.

Janus Putkosen kuin myös Johan Bäckmanin Suomi-kytkösten myötä ”kansantasavaltalainen” propaganda leviää useampaa reittiä myöten Suomeen saman mielisten kuin myös asiaan perehtymättömien mieliin. Facebook, VKontakte sekä twitter ovat tehokkaita väyliä propagandan jakamiseen – Facebookin puututtua useamman kerran Putkosen toimiin, on tämä siirtänyt entistä enemmän toimintaansa venäläistaustaiseen VKontakteen. En kuitenkaan usko, että Putkonen (tai DONi-News) hylkää Facebookia, VKontakte on lännessä liian tuntematon ja kuitenkin DONi-Newsin tuotannosta valtaosa näyttää olevan tarkoitetun läntiselle yleisölle. Tässä kirjoituksessa en edes ryhdy perkaamaan sen tarkemmin Putkosen Suomeen kohdistamaa toimintaa ja sen muotoja, jo nyt kirjoituksellani on riittämiin mittaa. Uskon kuitenkin, että jo tämän kirjoituksen perusteella lukijat kykenevät luomaan riittävän tarkan kuvan siitä, millainen operoija Janus Putkonen on ja millaisen materiaalin jakamiseen DONi-News on tarkoitettu.

Kokonaisuudessaan DONi-Newsin toiminta on hyvin samankaltaista muiden venäläisten käyttämien ja rahoittamien propagandamedioiden kanssa. Tuotetussa aineistossa turvaudutaan määrään laadun sijaan, varsin usein aineisto on läpinäkyvän räikeää valetta, hienovaraisuus ja älykkyys loistaa usein poissaolollaan. Toisaalta on kuitenkin syytä huomioida, että tarkoituksena on harvoin kumota läntisten medioiden uutisia, kyse on ennemminkin siitä, että synnytetään tilanne, jossa usko kaikkeen uutisointiin alkaa rapautua johtuen eri medioiden välittämän sisällön räikeästä ristiriidasta – ja tässä DONi-News kaltaisineen on jossain määrin onnistunut. Entistä useampi etsii totuutta sieltä toden ja valeen välimaastosta, harmaalta alueelta, unohtaen samalla sen, että edelleen on asioita, jotka ovat joko totta tai valetta, mutta eivät kumpaakin. Tai kumpaakaan.

Janus Putkosen kuvailema informaatiosota, jossa hän kertoo olevansa osallinen, jatkuu Venäjän taholta tulevaisuudessakin. Paras (ja luontevin) ase sitä vastaan on asioiden kertominen totuudenmukaisesti, etenkään medioiden lännessä ei pidä ryhtyä käymään omaa ”informaatiosotaansa” valheellisin metodein. Sen sijaan taistelu valeuutisia vastaan on oiva väylä osoittaa ne runsaat aukot propagandistisessa viestinnässä.

En kuitenkaan elättele naiiveja toiveita siitä, että miehitetyiltä alueilta olisi mahdollista saada säännönmukaisesti muuta kuin propagandistisia uutisia. Autoritaarisesti hallituilta alueilta harvoin päästetään ulkomaailmaan muuta kuin voimakkaasti väritettyjä uutisia – propagandaa.


Marko


2. Alkuperäinen kuva Associated Press Evgeniy Maloletka, kuvakaappauksen uutinen tammikuulta 2015:
5. Linkki kuvakaappauksena: 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti