maanantai 10. heinäkuuta 2017

Buk 332 matkalla Donetskista Snižneen


Malaysia Airlinesin MH17 alas ampuneesta, Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatiin kuuluneesta 9K37M Buk-M1 (nro: 332) TELARista sekä kyseisestä prikaatista, (1) on kirjoitettu suuri joukko erilaisia katsauksia ja artikkeleja, jäljempänä käytän järjestelmästä yksinkertaistettua nimeä Buk tai Buk-M1. Niinpä tässä tekstissä jätän kokonaisuuden tarkastelun vähemmälle – suorastaan olemattomaan rooliin, siksi koska aihetta on käsitelty jo aiemmin ansiokkaasti ja laajasti. Tarkoituksenani on tarkastella mahdollisimman monipuolisesti kyseisen Bukin matkaa Donetskista Snižneen ja Snižnestä pellolle Pervomaisken kylän läheisyyteen – pellolle, jolta lento MH17:sta pudottanut ohjus, tyyppiä 9М38M1, ammuttiin.

Aloittakaamme kuitenkin kahdella viestillä ja militanttilähteisiin pohjautuvalla uutisella.

Igor ”Strelkov” Girkin poisti oman viestinsä sosiaalisesta mediasta karun totuuden paljastuttua – lainatkaamme kuitenkin ennen kuvia ”Strelkovin” viestin sisältö: “In the area Torez we just hit down An-26, it’s lying somewhere in the mine ‘Progress’… “We warned you — do not fly in ‘our sky’. And here is the video confirmation of the ‘bird dropping’.” (2)


















Todennäköisesti kirjoittaessaan viestin Strelkov ei ollut tietoinen siitä, että pudotettu kone oli Malaysia Airlinesin laajarunkoinen Boeing 777-200ER matkustajakone – ehdotonta varmuutta tästä ei kuitenkaan ole.



























Trollitilin viesti, jossa kerrotaan pudotetusta An-26 kuljetuskoneesta – todellisuudessa pudotettiin lento MH17.
Huomioitavaa niin Strelkovin kuin myös sitä toistavan trollitilin viestissä on se, että sijainti ja aikatiedot käyvät yksiin pudotetun Malaysian Airlinesin lennon MH17 kanssa. Uutinen tässä muodossa julkaistiin myös venäläisessä mediassa esim. tass.com – jonka verkkosivuilta uutinen löytyy edelleen tässä muodossa, siitä huolimatta, että kyseisenä päivänä alueella pudotettiin vain yksi lentokone, joka oli lennon MH17 Boeing 777-200ER ei Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone. (3)


























MH17-lentoa edeltävänä iltana (16.7.2017) käydään kohtalokasta puhelua kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja sitä tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, että alueen militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. He tarvitsivat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa, ja sitä heille luvattiin toimittaa.

16. – 17. heinäkuuta välisenä yönä, puolen yön aikoihin, Buk-M1 nro. 332 kuljettanut ajoneuvo oli todennäköisesti Severnoen (Sjeverne) kylän alueella muutaman kilometrin päässä Donetskin oblastin ja Luhanskin oblastin rajalta.

17. heinäkuuta 2014 aamulla klo. 9:08 Bukia kuljettanut ajoneuvo oli tuntemattomassa paikassa Donetskin alueella. Tuolloin nauhoitettiin puhelu, jossa käytiin keskustelua lastina olevasta ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä.

17. heinäkuuta Paris Matchin toimittaja kuvasi Makiivsken pikatiellä (H21) Bukia kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän (sijainti: 48.003838, 37.872051). (4) Paris Matchin toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen puhelinnumeroon. Numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsi Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19) Kyivskyin alueella. (5)



















17. heinäkuuta kello 11:10 ajoneuvokolonna kuvattiin videolle ul. Avtotransportnalla Kapitalnajan puiston kohdalla matkalla kohti itää valtatielle H21 (sijaintitiedot: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E). (5) Alkuperäisen videon löysivät Youtubesta @Amishjihadi ja @loondale. 


Kuvakaappaus videolta, jonka @Amishjihadi ja @loondale löysivät.















Videon kuvausajankohta oli tiedossa, joten Stratfor hankki käyttöönsä alueelta otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat sen, että kyseinen Buk-kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä ajankohtana. (7 – huom: artikkelissa kuvaa käännetty).

Kello 11:00 – 12:00 välisenä aikana ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin ja sen jälkeen Shaktarskin jatkaen matkaa kohti Torezia H21 myöten. Alla kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-kolonna kuvattuna Zuhresissa sen edetessä H21/ul. Karl Marks myöten kohti itää. (8)
















Kello 12:00 – 12:45 välisenä aikana Bukia kuljettanut ajoneuvokolonna saapui Toreziin lännestä poistuen sieltä itään Snižnen suuntaan. Buk trailerilla kuvattuna Torezissa 17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteyksessä. (9)

















Iltapäivällä kello 13:00 aikoihin Buk-kolonna saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin kello 13:30, jonka jälkeen Buk ajettiin pois Snižnestä etelän suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu sosiaalisessa mediassa 1 valokuva (ks. alla) ja 1 video. (10) Valokuvassa Buk on liikkeellä ul. Karapetyan 13a:n kohdalla vähemmän kuin kilometri luoteeseen videon kuvauspaikasta T0522 -pikatien varrelta.




























Muutama tunti MH17 alas ampumisen jälkeen @WowihaY jakoi twitterissä seuraavan kuvan, kuva otettu hetki sen jälkeen, kun Buk-M1:stä ammuttiin ohjus kohti Malaysia Airlinesin lentoa MH17. Kuvan ottopaikan sijainti selvitetty, se on myös otettu ajankohtana, jolloin se sanotaan otetun. (11)



















Kello 16:19:56 MH17 ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” (12) – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.

Kello 16:20:… Malaysian Airlines lento MH17 tuhoutui Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatille kuuluneesta Buk-TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Ohjus laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta Pervomaisken kylästä lounaaseen. Kaikki lennon MH17 298 matkustajaa ja henkilökunnan jäsentä kuolivat tämän terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena.

Pushilin leaksin” myötä paljastui ainakin se, että kyseisenä päivänä – illalla pudotuksen jälkeen – jaettiin runsaasti kuvatiedostoja. Boeingin ”kohtalo” nousi suoraan esille ainakin yhdessä hallussani olevalla keskustelulla, jossa kehotetaan etsimään/löytämään silminnäkijät. Roman Pozdjakovin ja ”я” (Denis Pushilin ?) tuolloin käyttämät numerot tuskin enää ovat käytössä, mutta olen kaikesta huolimatta ”maalannut” ”piiloon” heidän puhelinnumeroidensa kolme viimeisintä numeroa.
















Hallussani on kopioita käydyistä keskusteluista kyseiseltä kesältä ja seuranneelta syksyltä satojen sivujen verran, ne omalta osaltaan välittävät kuvan siitä, kuinka Moskova on ollut Donbassissa kaiken takana – myöhemmin Surkov Leaksin yhteydessä tämä linkki (yhteys) vahvistui entisestään ja samalla täsmentyi Denis Pushilinin rooli Surkovin ”oikeana kätenä” alueella keväällä ja kesällä 2014.

Kello viiden aikaan aamulla (18.7.2014) Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjeverne. Videolla on nähtävissä, Bukissa olevan enää kolme ohjusta, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-TELARista ammuttiin lento MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus. (13)

















Samaisena päivänä (18.7.2014) aamukahdeksan aikoihin Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta Venäjän puolelle. Tämä on voitu päätellä puhelunauhoitteiden perusteella. (14)

Jälkinäytöksenä voimme todeta vielä sen, että kyseisten päivien (käytännössä 16. – 18. heinäkuuta 2014) Buk-TELARia Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla kuljettanut Volvo on kuvattu myöhemmin rahtaamassa venäläiskalustoa Itä-Ukrainassa. Satelliittikuvien perusteella on voitu todentaa samaisen Volvon trailereineen olleen MH17 pudottamisen jälkeen pysäköitynä sen omistavan yrityksen tontilla ul. Molodykh Shakhtariv’lla Donetskissa (esim. 9.8.2014 ja 3.9.2014). Nämä todisteet pudottavat pohjan pois väitteiltä ajoneuvoyhdistelmän ”varastamisesta”. (15)

Mediassa on vähemmän saanut huomiota havainnot siitä, että viimeistään 20. heinäkuuta – mahdollisesti jo ennen tätä – Ukrainan rajan tuntumaan Kuibushevon venäläiskylän liepeille, kylän itäpuolelle, sijoitettiin asemiin Buk-patteri, joka kuului hyvin suurella todennäköisyydellä 58. armeijan 67. ilmatorjuntaprikaatille, jonka sijoituspaikka/tukikohta on Vladikavkaz Kaukasuksella, Georgian rajan tuntumassa Pohjois-Ossetian alueella. (16) Kyseessä oli täysin varusteltu patteri, jonka tutkavaunulla kyetään luomaan aivan toisenlainen tilannekuva, mitä lennon MH17 alas ampuneen Buk-M1-TELARin omalla ”Fire Dome” -tutkalla (huom: Fire Dome on NATO:n käyttämä nimi kyseisestä tutkasta). Mikäli kyseinen patteri oli toimintavalmiina 17. heinäkuuta 2014 - sen apuun tukeutuen, MH17 alas ampuneen Buk-M1:n miehistö olisi todennäköisesti kyennyt muodostamaan olennaisesti paremman tilannekuvan ympäröivästä ilmatilasta.

Mutta kuten eräs Buk-koulutettu henkilö, viestinvaihdossa heinäkuussa 2014 totesi minulle, koulutettukin miehistö voi tehdä virheen todellisessa taistelutilanteessa, kun päätös ampumisesta on tehtävä sekunneissa. Kävikö näin heinäkuussa 2014 Itä-Ukrainassa – Bukin miehistö teki paineistettuna hätäisen päätöksen ampuen alas väärän koneen, vai oliko kyseessä harkittu teko? Tähän tuskin saamme vastausta lähitulevaisuudessa. Todennäköisesti joudumme odottamaan aikaa, jolloin arkistot Venäjällä aukeavat ja salaisuuden vero hälvenee, jolloin toivottavasti syylliset – mikäli ovat vielä elossa – joutuvat vastuuseen teostaan.

Marko




Huom: Torezin alueella Buk-kolonnasta on otettu kuvia, joita tässä kirjoituksessa ei ole julkaistu. 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.