Pääministerit Juha Sipilä ja Dmitri Medvedev tapasivat toinen toisensa viikolla Pietarissa,
epäilemättä suomalaisdelegaatio on ollut tapaamisen jälkeen ”onnesta soikeana” Suomen saadessa
runsain mitoin kiitoksia Venäjän pääministeri Medvedeviltä normaalista
suhtautumisesta Itämeren kaasuputkeen (valmisteilla oleva Nord Stream 2):
”Haluan kiittää Suomea hyvin käytännöllisestä, rakentavasta ja
normaalista suhtautumisesta kaasuputkihankkeeseen”. (Lainaus Helsingin Sanomat 21.9.2017 / 1)
Suomessa Nord Stream 2 -kaasuputkihanketta
pidetään ympäristökysymyksenä sekä Venäjän ja Saksan välisenä hankkeena, sitä
ei nähdä samalla tavaa Venäjän pyrkimyksenä sitouttaa läntisen Euroopan
valtioita Venäjän energiaan, toisin kuin Baltiassa ja Puolassa nähdään.
Pietarissa Sipilä tyytyi
toteamaa, ettei ”Suomi ei ole putken
asiakas, joten taloudelliset seikat eivät meille kuulu.” (1)
Tässä kohdin on kuitenkin pakko
pohdiskella, että onko putki sittenkin myös jotain muuta kuin – paljon hoettu –
ympäristökysymys myös Suomelle?
Syyskuun 21. 2017 Maaseuduntulevaisuudessa uutisoitiin ”Fortumista tulee Uniper-kaupan toteutuessa
kiistanalaisen Nord Stream 2 -kaasuputken suurrahoittaja”. (2)
Lainaan selvyyden vuoksi uutista:
”Energiayhtiö Fortum vahvisti keskiviikkona käyvänsä pitkälle edenneitä
keskusteluja saksalaisen Uniperin osakkeiden ostosta. Yrityskaupan toteutuessa,
Fortum ostaisi saksalaiselta E.ONilta 47 prosentin omistusosuuden Uniperista.
Fortum maksaa osakkeista lähes 3,8 miljardia euroa tarjouksen osakekohtaisen 22
euron kokonaisarvon mukaisesti. Koko Uniperin arvo olisi näin noin kahdeksan
miljardia euroa.
Uniperilla on Saksassa, Ruotsissa ja Venäjällä sähköntuotantoa. Lisäksi
yhtiö käy mittavaa trading-kauppaa kaasulla, sähköllä ja öljyllä.
Yrityskaupan toteutuessa Fortumista tulee samalla välillisesti Uniperin
omistuksen kautta kiistanalaisen Itämeren alittavan kaasuputkihankkeen, Nord
Stream 2:n, suurrahoittaja.”
Minun on vaikea kuvitella,
etteikö pääministeri Sipilä olisi ollut tietoinen näistä – valtioenemmistöisen
Fortumin käymistä – neuvotteluista. Viimeistään kauppojen toteutuessa Nord
Stream 2 on Suomelle muutakin kuin ympäristökysymys. Mitä se, mielestäni, on jo
nyt, vaikka poliittiset päättäjämme pyrkivät välttelemään keskustelua Nord
Stream 2 putken muista ulottuvuuksista, kuten siitä, että putki vääjäämättä on
turvallisuuspoliittinen kysymys. Se on ensisijaisesti turvallisuuspoliittinen
kysymys ja vasta toissijaisesti ympäristökysymys.
Mihail Zygar – Putinin sisäpiiri, ”energiasupervallasta” s. 163.
|
Strategiaa ei välttämättä toteutettu kirjaimellisesti, mutta tämän päivän Venäjän toiminnassa on nähtävillä piirteitä tuolloin laaditusta strategiasta. Suomikin näyttää sisäistäneen roolinsa oivallisesti – eipä pahemmin kommentoida, ainakaan liian kriittiseen sävyyn, Venäjän toistuvia ihmisoikeusloukkauksia, puhumattakaan Tšetšeniassa esiintyvistä seksuaalisiin vähemmistöihin kohdistuneista vainoista.
Herää tietenkin kysymys, että
miksi Suomi haluaa suoraan ja välillisesti sitoutua Venäjän ajamiin
energiaratkaisuihin kaventaen näin omaa liikkumatilaansa? Naapurustossamme
pyritään pääsemään irti venäläisestä energiasta, tästä esimerkkinä Baltian
maiden ja Puolan nesteytetyn kaasun toimitukset, sen sijaan Suomessa trendi
näyttää olevan päinvastainen. Fennovoiman ydinvoimahanke Pyhäjoella on
venäläisten ”värittämä”, laitoksen toimittaa Venäjän valtion ydinenergiayhtiö Rosatom, tarkemmin sanoen sen tytäryhtiö
Rusatom Energy International. Ja
kuten tiedämme, kaiken maailman Migrit
Solarna Energija -sekoiluiden jälkeen, Fortum Oyj ”päätti” osallistua 6,6
prosentin osuudella Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen elokuussa 2015. (4) Mikäli
Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan esittämä väite –
Rosatomin halusta tehdä Pyhäjoen ydinvoimala venäläisvoimin – pitää paikkansa, tulee
myös kyseenalaistetuksi voimalahankkeen alueellinen suora työllistävä vaikutus,
välillisesti se tietenkin virkistää alueen elinkeinoelämää. (5)
Miksi Suomi haluaa suoraan ja välillisesti sitoutua Venäjän ajamiin
energiaratkaisuihin kaventaen näin omaa liikkumatilaansa? – on tietty
retorinen kysymys. Minusta vastaus on ikävällä tapaa itsestään selvä, se käy
omalta osaltaan selville tarkasteltaessa suomalaisten entisten poliitikkojen ja
talousvaikuttajien Venäjä-sitoumuksia, nimilistalta löytyy seuraavia henkilöitä
Paavo Lipponen, Esko Aho, Harry Harkimo.
Venäjän ääni pääsee myös kuuluviin kautta koko yhteiskunnallisten vaikuttajien kentän presidentti Tarja Halosesta alkaen ja päätyen
marginaaliin luisuneisiin poliitikkoihin, kuten Paavo Väyrynen.
Ja miksi tilanne on sitten tämä?
Kyetäksemme vastaamaan tähän kysymykseen, on katse kohdistettava 90-luvun
alkupuolella Neuvostoliiton hajoamisen aikoihin. Neuvostoliiton hajottua,
osassa itsenäistyneitä valtioita tehtiin selkeä pesäero menneisyyteen –
suoritettiin lustraatio sekä dekommunisaatio, jota Suomessa ei –
syystä tai toisesta – tehty. Baltian maat, joissa toimenpiteisiin ryhdyttiin,
on kyetty tekemään selkeä pesäero Venäjään, siitä huolimatta, että alueen
valtioissa asuu huomattavia venäläisvähemmistöjä. Maat ovat kyenneet tekemään
selkeitä ja määrätietoisia turvallisuuspoliittisia ratkaisuja, niille
liittyminen NATO:on en ensisijaisesti tällainen teko, mutta liittymistä EU:hun
voidaan pitää talouspoliittisen ratkaisun ohella toissijaisesti myös
turvallisuuspoliittisena ratkaisuna.
Suomessa 90-luvulla ei suoritettu
lustraatiota, suomettuneisuuden aikakautta ei käyty läpi, omaa likasankoa ei
tutkittu vaan koko roska piilotettiin kaappiin, toivoen, että ”suuri ja mahtava naapuri” ei enää palaa
kummittelemaan. Toive ei toteutunut, Venäjä ei valinnut läntiseen demokratiaan
johtavaa tietä, vaan suuntasi Putinin kaudella – merkittävältä osin energiarahoilla
– takaisin menneisyyteen. Sen myötä Suomen liikkumavara on kaventunut, sen
myötä, maamme poliittinen retoriikka on muuttunut entistä enemmän Moskovaa
myötäilevämmäksi. Tämän hetken Suomi muistuttaa päivä päivältä enemmän 80-luvun
”puolueettomuuspolitiikkaa”
toteuttavaa Suomea, 90-luvun länteen katsovan vapaudesta nauttimaan ryhtyvän
Suomen sijaan.
Asioiden kieltäminen ei muuta
asiaa toiseksi, Nord Stream 2 kuten ei Fennovoiman Hanhikivikään, lakkaa
olemasta turvallisuuspoliittinen kysymys sanomalla, että se ei sellainen ole. Niinpä
ensiarvoisen tärkeää on kiertelemättä käyttää oikeita termejä ja uskallettava
puhua asioista niiden oikeilla nimillä, siitä huolimatta, että tosiasioiden
tunnustamisesta voi seurata se, että Moskovasta ei sadakaan kiitoksia. Että lakkaamme olemasta se "mallioppilas".
Näin loppuun pieni kevennys. Pietarissa
Venäjän pääministeri Dmitri Medvedev onnitteli satavuotiasta Suomea – kylläpä nämä
onnittelusanat sitten lämmittävätkin paljon, yhtä paljon kuin talvella
housuihin kuseminen…
Marko
Lisäys: Pidän Suomen – aivan kuten
Saksankin – harjoittamaa politiikkaa itsekkäänä, juuri sellaisena, mikä
edesauttaa Venäjää toteuttamaan omaa ”hajota
ja hallitse” -politiikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.