Toukokuun 9. näimme pääkaupunkimme kaduilla marssittavan
punalippujen alla ”kuolemattoman rykmentin” marssiessa poikki Helsingin.
Kuolemattoman rykmentin marssin oli organisoinut Suomalais-venäläinen yhdistys RUFI ja marssia johti asepukuun ja
kunniamerkkeihin sonnustautunut RUFI:n puheenjohtaja Daria Skippari-Smirnov.
Todettakoon tässä vaiheessa, että Skippari-Smirnoville ei
ole osoitettu kunniamerkkejä rohkeudesta taistelussa natsi-Saksaa vastaan vaan
ne on ojennettu hänelle provokatiivisesta ja propagandistisesta toiminnasta
Venäjän despoottisen johdon hyväksi, nämä kunniamerkit, kun ovat tyyliä ”Donbassin puolustajan mitali”.
Tässä kirjoituksessani minun ei kuitenkaan ole tarkoitus
ruotia tätä marssia vaan palata historian uudelleenkirjoittamiseen ja kimmokkeen
palata tähän aiheeseen antoi päivitys, joka on jaettu RUFI:n Facebook-seinällä
(ks. kuva alla).
Kuvakaappaus Suomalais-venäläinen yhdistys RUFI:n FB-sivulta. |
Totean jo alkuun, että tämä kirjoitus ei ole hyökkäys
venäläisiä kohtaan, tarkoituksenani ei ole halveksua talonpojan ja
tehdastyöläisen kärsimyksiä tahi uhrauksia, jotka totisesti olivat
mittaamattoman suuret. Tämä ei myöskään ole hyökkäys ketään neuvostovaltion
rajojen sisäpuolella asunutta tavankansalaista vastaan, jotka vapaaehtoisesti
tahi pakotettuna päätyivät sotimaan neuvostovaltion todellisia ja kuviteltuja
vihollisia vastaan.
Tätä kirjoitusta voivat pitää hyökkäyksenä ja provokaationa
puna-armeijaa ja neuvostovaltiota vastaan korkeintaan ne, jotka ovat sokeita
historialle, jotka eivät halua tarkastella historian tapahtumia kriittisesti,
jotka eivät kykene hyväksymään sitä, että voitto ”ostettiin” myös viattomien
kansojen verellä. Mutta erityisesti provokaationa ja hyökkäyksenä tätä
kirjoitusta pitävät he, jotka kritiikittä toistavat Kremlin maalaamaa tarinaa
voittamattomasta puna-armeijasta, jonka saavutusten harteilla nyky-Venäjä
ratsastaa (kohti auringonlaskua). Tämä on hyökkäys ja provokaatio korkeintaan
sellaisten ihmisten toimesta, joiden mielestä menneisyydestä on välitettävä
vain yksi kuva, se, mikä pönkittää Venäjän valtiojohtoa ja mahdollistaa omalta
osaltaan heidän haluamansa narratiivin toistamisen propagandan oloisesti
kansalle. Miljoonilla venäläisillä on oikeus tutustua historiaan, tarkastella
sitä eri näkökulmista ja sen perusteella – vapaasti – muodostaa oma kuva
puna-armeijasta ynnä ”koneistosta”, joka johdatti miljoonia ihmisiä turhaan
kuolemaan.
Sen sijaan, että Daria Skippari-Smirnov kirjoitti ”Emme anna uudelleen kirjoittaa historiaa”,
hänen olisi tullut kirjoittaa ”uudelleen
kirjoitamme historian” sillä juuri sitä nyky-Venäjällä tehdään ja tähän
tehtävään Skippari-Smirnov ilmeisen intomielisesti osallistuu. He kirjoittavat
valtionsa historiaa uudelleen, he pyyhkivät tietoisuudesta miljoonat uhrit,
häpeän hetket ja tapahtumat, kokonaisten kansojen tuhoamiset tahi rankaisutoimet
– itse asiassa samalla kun he pyyhkivät historiankirjoituksesta pois tällaisia
tapahtumia, he pienessä mittakaavassa toistavat uudelleen juuri näitä
rikollisia tekoja kautta laajan Venäjänmaan mutta myös suuren valtakunnan
rajojen ulkopuolella viedessään maailmalle ”venäläistä
maailmaa”.
Erään tällaisen absurdin toimen kohteeksi joutuivat Krimin tataarit 1944 kun toukokuun 18.
alkoi Krimin tataarien karkottaminen (krimintataariksi: Qırımtatar halqınıñ sürgünligi). Kolmen päivän aikana Krimin
tataarit pakkosiirrettiin NKVD:n toimesta karjajunilla Uzbekistanin alueelle.
Pakkosiirron kohteena olivat kaikki Krimin tataarit taustaan katsomatta, sen
kohteeksi joutuivat niin puna-armeijassa taistelleet kuin myös sitä vastaan
kapinoineet ynnä saksalaisten kanssa yhteistyötä mahdollisesti tehneet Krimin
tataarit. Aivan kaikki sylilapsista vaareihin, ja tänään Venäjä toimii pienessä
mittakaavassa samoin miehittämällään Krimin niemimaalla.
Historialliset tapahtumat, joihin usein kiinnitämme
huomiota, näyttäytyvät meille usein yksinkertaisempina kuin ne todellisuudessa
ovatkaan. Moni tapahtumasarja, jolla on vaikutusta kyseiseen huomioimaamme
tapahtumaan (esim. 23. elokuuta 1939 solmittu Molotov-Ribbentrop-sopimus ja sen – salainen – lisäpöytäkirja) jää
lopulta mielissämme huomiotta tai se jää maininnaksi sivulauseeseen, jolloin
näemme tapahtuman todellisuutta yksinkertaisempana – enkä tällä todellakaan
tarkoita sitä, että edellä mainittu tapahtuma – Molotov-Ribbentrop-sopimus –
muuttuisi millään muotoa hyväksyttävämmäksi vaikka huomioisimme kaikki sen
hetken nyanssit eri valtioiden välisine lähentymisyrityksineen ja kuinka
lopulta kaksi totalitaarisen valtion edustajaa päätyi allekirjoittamaan tämän
sopimuksen salaisine lisäpöytäkirjoineen. Me kuitenkin voimme tästä
tapahtumasta keskustella vapaasti ymmärtäen sopimuksen seuraukset monille
kansoille, joita koitti sopimusta seuranneina vuosina moninkertainen miehitys
ja osalla kansoista (valtioista) tämä miehitys päättyi vasta 90-luvulla
neuvostovaltion – viimein – romahdettua omaan mahdottomuuteensa.
Erinomaisessa holokaustia käsittelevässä teoksessa Musta maa historioitsija Timothy Snyder käy myös läpi useampaan
kertaan miehitettyjen valtioiden ja alueiden haavoittuvuutta, kuinka
miehitykset lisäävät alttiutta yhteiskunnallisten instituutioiden
romahtamiselle, joiden seurauksia nähtiin alueilla, jotka päätyivät
Molotov-Ribbentrop-sopimuksen myötä allekirjoittajavaltioiden miehittämiksi ja
sopimuksen käytännössä rauettua Operaatio
Barbarossan alkamisen myötä kesäkuun 22. 1941.
Valtioiden loppu
merkitsi valtion suojeluksen loppua* – Itä-Euroopan miehityksen kokeneista
valtioista monen kohdalla miehitys merkitsi samalla muodossa tai toisessa
valtion loppua, tai valtiollisten instituutioiden loppua.
Saksalaisupseeri kättelee puna-armeijan upseeria miehitetyn Puolan alueella v. 1939. |
Molotov-Ribbentrop-sopimus on
historiallinen tapahtuma, jota Venäjällä ei tänään haluta muistella, osa
venäläisistä jopa kiistää Neuvostoliiton koskaan toimineen liittolaissuhteen
kaltaisessa suhteessa natsi-Saksan kanssa. Venäjän valtiollisen propagandan
levittäjänä ja likaisen työntekijänä toimivan Yön susien presidentti Aleksandr
Zaldostanov on kiistänyt moisen liiton olemassa olon.
Sopimus ja sen seuraukset koskettivat kokonaisia kansoja,
myös meitä suomalaisia, joten sopimuksen (seurauksista puhumattakaan)
kiistäminen on samalla meitä kohdanneen historian kiistämistä – historian
valkopesua. Juuri sitä historian uudelleen kirjoittamista, jota vastaan
Skippari-Smirnov kirjoittaa kamppailevansa. Tällaisten asioiden edessä pohdin
sitä, että kuinka ihminen selittää itselleen todellisuuden ja propagandan
vahvistaman mielikuvan eron, kyse on uskosta, johon liittyy vahva todellisuuden
kieltäminen. Ihminen on uskossaan vahva,
sanotaan, mutta silti näissä tilanteissa eteen tulee tavattoman usein
tilanteita, joissa ristiriitojen selittäminen on likimain mahdotonta, jolloin
(inhimillisesti katsoen) helpointa on uskoa auktoriteettiin, onpa hän millainen
despootti tahansa ja kieltää todellisuus.
Molotov-Ribbentrop-sopimus on kuitenkin vain yksi toisen
maailmansodan aikaa koskettava asia, johon nyky-Venäjällä suhtaudutaan kieltäen
tai joka vähintäänkin lakaistaan maton alle piiloon.
On varsin todennäköistä, että tänään Venäjältä löytyy
runsaasti ihmisiä, joiden mielestä natsi-Saksa kukistettiin neuvostovaltion
mittaamattomilla voimavaroilla, samalla he kuitenkin unohtavat sen huomattavan
avun, jota Yhdysvalloista kuin myös Iso-Britanniasta ja Kanadasta virtasi
maahan vuoden 1942 alusta lukien (huom. Pre
Lend-Lease maksettiin Neuvostoliitolle kullassa kesäkuun lopun ja syyskuun
lopun 1941 välillä).
Tässä kohdin ei ole relevanttia tuoda esille kaikkia
numeroita, tai spekuloida sillä, kuinka merkittävässä roolissa Lend-Lease-apu Neuvostoliitolle oli,
voidaan kuitenkin todeta, että apu oli mittavaa ja auttoi omalta osaltaan
Neuvostoliittoa selviämään sodan ensimmäisistä vuosista. Kun muistetaan, että
Yhdysvaltojen toimittama apu käsitti noin 43 prosenttia kaikista Neuvostoliiton
autonrenkaista, tai, että Yhdysvalloista toimitettiin Neuvostoliittoon yli
375 000 kuorma-autoa unohtamatta kymmeniä tuhansia muita ajoneuvoja,
panssarivaunuja, lentokoneita tahi vetureita, ei apua sovi väheksyä. Kyse on paljon muustakin kuin
Neuvostoliiton taistelemisesta yksin, kyse on yhteisestä voimainponnistuksesta liittoutuneiden välillä. Eikä tämän avun huomioiminen millään
muotoa vähennä puna-armeijan riveissä taistelleen sotilaan ja upseerin
uhrausten mittaamatonta inhimillistä arvoa – sitä vähentää verrattomasti
enemmän historian vääristely ja historiallisten tapahtumien valkopesu, johon
Venäjällä tänään syyllistytään.
Lopultakin venäläisessä nykyhistoriankirjoituksessa, ennemmin kuitenkin propagandassa, Lend-Leasen merkityksen unohtaminen tai häivyttäminen taustalle on kuitenkin
sivujuonne, inhimillisesti tarkasteltuna merkittävämpää on se, että
puna-armeijan ja neuvostovaltion toimien kriittinen tarkastelu on käytännön
toimin tehty hyvin vaikeaksi.
Kuolemattoman rykmentin marssien luonne on hyvin
propagandistinen, ne on valjastettu palvelemaan maan hallinnon tarkoitusperiä,
jossa puna-armeija esiintyy kiiltokuvamaisena tahrattomana voittajana, jonka
uhrauksia kenenkään ei sovi unohtaa. Helsingissäkin marssin henki on tämä –
isoäiti lausui lapsenlapselleen, viitaten omaan isäänsä kantaessaan tämän kuvaa
– isä marssii nyt fasismista vapautetun
Helsingin katuja.
Marssien henki on se, mikä ne omineen valtiojohdon
moraalinen tila tänään on, menneisyydestä kirjoitetaan halutunlainen, koska
nykyisyys on toivoton eikä tulevaisuuden kuva ole sen parempi. Tätä kuvitelmaa
menneisyyden kulta-ajoista pönkittää ajatus voittamattomasta puna-armeijasta
sen erehtymättömine komentajineen. Menneisyys ei kuitenkaan lakkaa olemasta,
vaikka mitä satuilisi – se tulee vääjäämättä jossain vaiheessa vastaan.
Totuus Mainilan
laukauksista paljastui, Katynin
joukkomurhista ei loputtomiin voinut syyttää natseja, eikä puna-armeija
ollut kunniakas puhtoinen ”pioneeripataljoona” vaan se riveissä taisteli ja
soti erilaisia ihmisiä, joista verrattoman moni osallistui – ymmärrettävien
syitten takia – julmuuksiin sodan kuluessa ja etenkin sen viimeisinä aikoina
ynnä Saksan antautumisen jälkeen.
”Koska kaikki ikkunat
oli räjäytetty, berliiniläiset muistavat huutojen kuuluneen joka yö. Berliinin
kahden pääsairaalan arviot raiskauksen uhreista vaihtelivat 95 000:sta 130
000:een. Eräs lääkäri päätteli, että Berliinin noin 100 000 raiskatusta
naisesta noin 10 000 kuoli, useimmat tekivät itsemurhan. Kuolleisuuden
arveltiin olleen paljon korkeampi 1,4 miljoonan naisen keskuudessa, jotka
raiskattiin Itä-Preussissa, Pommerissa ja Sleesiassa. Kaikkiaan vähintään 2
miljoonan saksalaisnaisen arvellaan joutuneen raiskatuksi, ja huomattava
vähemmistö, ellei peräti enemmistö, oli raiskattu moneen kertaan”. (Antony Beevor, Berliini 1945 s. 460)
Mitä voi odottaa sotilailta, joista monet oli revitty
juuriltaan, jotka olivat paatuneet mieleltään näkemistään julmuuksista, joita
oli ruokittu propagandalla ja joita paikoin yllytettiin kostamaan saksalaisille
kansansa kärsimykset? Ihminen on inhimillinen olento, itärintaman sota oli sen
alkuhetkistä lukien ollut julmaa ja brutaalia – armotonta ideologioiden välistä
sotaa loppuun saakka (jatkuen kostoretkenä sodan päättymisen jälkeenkin).
Ja kuten jokunen kappale taaksepäin kirjoitin isän marssivan
fasismista vapautetun Helsingin katuja, surullista tässä valkopesun ja
valehtelun saagassa on se, että lukuisille kansoille uskoteltiin puna-armeijan ja
neuvostovaltion olleen vapauttajan. Käytännössä tämä vapauttaja vain alisti ”vapauttamansa”
maat rautasaappaan ja miehityksen alle vuosikymmeniksi, orjuuttaen samalla
kokonaisia kansoja pyrkien tuhoamaan niiden kunniakkaan historian. Todellisuudessa
miehittäjä vaihtui toiseksi, kuten ystävämme Karpaattien kupeessa Tšernivtsissä
meille kuvaili – puna-armeija yhdessä terrorikoneiston kanssa jatkoi siitä
mihin Saksa oli lopettanut, juutalaisten rinnalla ukrainalaiset ja
romanialaiset joutuivat vainon kohteeksi.
Se, että Venäjän kokoinen maa jättää käsittelemättä
historiansa, ryhtyen kirjoittamaan uudelleen sitä, nostaen samalla Josif Stalinin takaisin jalustalle,
häpäisten näin miljoonat Stalinin kauden viattomat uhrit, on enemmän kuin
huolestuttavaa.
Se, joka ei tunne
historiaa, on tuomittu toistamaan sitä, George Santayana kirjoitti. En nyt kuitenkaan usko, että historia kirjaimellisesti
toistaisi itseään, mutta, kuten yllä kirjoitin, Venäjä on tänään huolestuttavalla tiellä, jossa
historiaa vääristellään, lapsia militarisoidaan, itsenäisten valtioiden alueita miehitetään ja kansoja vainotaan.
Останови красный
фашизм!
Marko
*: Lainaus Timothy Snyderin teoksesta Musta maa (s. 271) asiayhteydestä erotettuna, soveltuen kuitenkin
kuvaamaan tapahtumien henkeä tässä yhteydessä.
RUFI:sta enemmän kirjoituksessa ”Suomalais-venäläisen RUFI-yhdistyksen aktivismia”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.