Tällä viikolla Euroopassa muistettiin toisen maailmansodan
uhreja, aseet hiljenivät Euroopan rintamilla toukokuussa 1945 Saksan antauduttua
liittoutuneille. Meillä Suomessa sodan uhrien muistamisella toukokuun 8. (tai
venäläisten voitonpäivänä toukokuun 9.) ei ole perinteitä, sillä päättyiväthän Suomea
ankarasti kurittaneet sodat aiemmin – jatkosota syyskuun 19. 1944 ja Lapin sota
27. huhtikuuta 1945, jolloin vietämme kansallista
veteraanipäivää. Lapin sota oli seurausta välirauhanehdoista, joihin kuului
muun muassa saksalaisten joukkojen pakottaminen pois Suomesta.
Tässä kohdin on tietenkin hyvä muistuttaa lukijoita siitä,
että vaikka aseet hiljenivät Euroopassa toukokuussa 1945, toinen maailmansota
jatkui vielä kuukausien ajan Tyynellämerellä ja Aasiassa, jossa Yhdysvaltojen
johdolla useilla rintamilla taisteltiin japanilaisjoukkoja vastaan. Syyskuun 2.
1945 Japani allekirjoitti antautumisasiakirjat taistelulaiva USS Missourin
kannella Tokion lahdella – kymmeniä miljoonia kuolonuhreja vaatinut toinen
maailmansota päättyi.
Meille suomalaisille kansallinen veteraanipäivä on
muistamisen kannalta olennaisesti merkittävämpi kuin toukokuun 8., jolloin
monet eurooppalaiset hiljenevät muistamaan ja kunnioittamaan sodan uhreja –
sotilaita ynnä siviilejä, jotka maksoivat kalliin hinnan eläessään vuosia sodan
jaloissa. Suomessa nähtiin tällä viikolla kaksi – toisistaan monella tapaa
poikkeavaa – tapahtumaa, joissa muistettiin ja kunnioitettiin sodan uhreja. Tai
ainakin toisessa näin tehtiin.
Muistamisesta,
kunnioittamisesta ja sovittamisesta
Toukokuun 8. osallistuin Ukrainan suurlähetystön organisoimaan,
pienimuotoiseen muistotilaisuuteen, Hietaniemen hautausmaalla Helsingissä.
Hietaniemen hautausmaa 8. toukokuuta 2019. |
Tuulisella ja viileällä Hietaniemen hautausmaalla vallitsi
rauhallinen ja sovitteleva tunnelma – hetki oli jopa harras olematta kuitenkaan
uskonnollinen.
Vaihdoin muutamia sanoja kanssamuistelijoiden kesken,
ilmassa ei ollut uhoa vaan nöyryyttä historian edessä.
Ei uhoa – vaikka tänäänkin ukrainalaiset taistelevat
Donbasin tasangoilla vapautensa puolesta miljoonien ukrainalaisten eläessä
miehittäjän ikeen alla Itä-Ukrainassa ja Krimillä. Eivätkä aseet hiljenneet
edes muistopäivänä Itä-Ukrainassa, sillä konekiväärit ja kranaatinheittimet
sylkivät kuolemaa päivänä, jolloin Eurooppa hiljeni muistamaan toisen maailmansodan
uhreja. Toukokuun 8. aikana tulituksen kohteeksi joutui ukrainalaiset pikkukaupungit
ja kylät – kuten Mari’inka Donetskin lounaispuolella ja Opytne Avdiivkan
eteläpuolella sekä Pavlopilin ja Lebedinsken kylät Mariupolin itä- ja
koillispuolisilla alueilla. Toukokuun 8. sotatoimissa menehtyi maataan puolustaessaan ukrainalainen
aliupseeri Volodymyr Koval kolmen
ukrainalaissotilaan haavoittuessa. Eivätkä aseet hiljenneet Ukrainassa seuraavanakaan
päivänä – toukokuun 9. jolloin venäläiset juhlivat omaa voitonpäiväänsä…
Suomen ukrainalaisten yhteisö yhdessä Ukrainan
suurlähetystön väen kera laski muistokukat Hietaniemen hautausmaan Sankariaukiolla
– Ukrainan kansalta Suomen kansalle.
Myöskään marsalkka Carl G. E. Mannerheimia
ei unohdettu.
Jokainen osallistujista kävimme vuorollamme laskemassa
kaksin kappalein punaisia neilikoita ristin juurella.
Omalla vuorollani hiljenin muistaen sukuni uhrauksia, kuten äitiäni,
joka ei nähnyt koskaan isäänsä, sillä hän oli vain muutaman kuukauden ikäinen
isänsä päästessä lomille katsomaan tytärtään. Seuraavaa kertaa ei enää tullut –
äitini isä haavoittui 2. syyskuuta 1943 Aleksandrovkassa, menehtyen 3.
syyskuuta 1943 matkalla 30. kenttäsairaalaan.
Kuulaan kirkas sää, tuuli ujelsi korvissa – jossain raakkui
varis.
Ei enää koskaan ei valitettavasti toteutunut, vaikka samassa
laajuudessa emme sotaa olekaan nähneet.
Muistamisesta,
kunnioittamisesta ja sovittamisesta unohtamiseen ja uhoon
Torstai 9. toukokuuta venäläisten voitonpäivä, päivä, jona kuolematon rykmentti marssi Helsingissä.
Venäläisillä, kuten kenellä tahansa, on oikeus muistaa toisen maailmansodan
uhreja, valitettavaa on se, että tänään Venäjällä toukokuun 9. voitonpäivä on
valjastettu osaksi valtiojohtoista propagandaa ja menneisyyden palvontaa, josta
nöyryys ja uhrien kunnioittaminen on kaukana. Paljon siis erosivat nämä kaksi
muistotilaisuutta toisistaan, toisen ollessa aidosti ja oikeasti hetki, jolloin
muistettiin ja kunnioitettiin ja pyydettiin anteeksi, toisen ollessa paluu
menneisyyteen, uhoon ja palvontaan, jossa samalla ne historian opetukset on
unohdettu.
Kuolemattoman rykmentin marssin järjesti Helsingissä RuFi – suomalais-venäläinen yhdistys,
joka markkinoi itseään Suomen ja Venäjän välisenä ystävyysseurana. RuFilla on
hyvin läheiset suhteet Venäjän Suomen suurlähetystöön ja eräisiin
venäläisoperaattoreihin (kuten Johan
Bäckman), eivätkä sen puheenjohtajan Daria
Skippari-Smirnovinkaan jauhot aivan puhtaat ole, mutta tässä kirjoituksessa
ei ole tarkoitus perata RuFia vaan itse tilaisuutta, kuolemattoman rykmentin
marssia, joka toi punaliput ynnä sirpit ja vasarat Helsingin kaduille.
Kuolematon rykmentti
Helsingissä toukokuussa 2019.
|
Kuten jo alussa viittasin, aivan kuten meillä suomalaisilla
yhtälailla venäläisillä on oikeus muistaa ja kunnioittaa sodan uhreja, mutta
niin kauas muistamisesta, kunnioittamisesta ja sovittamisesta kuolemattoman
rykmentin marssi on päätynyt, että sitä on likimain mahdoton pitää tilaisuutena,
jossa muistetaan ja kunnioitetaan miljoonia ja taas miljoonia uhreja, jotka monivuotisen
sodan aikana menettivät henkensä maansa, aatteensa tahi jonkin muun puolesta –
puhumattakaan, että marssilla muistettaisi niiden miljoonien siviilien
kärsimyksiä. Siviileiden, jotka monesti maksoivat äärimmäisen kallista hintaa
sodan aikana tahi taisteluiden jo päätyttyä.
Tässä kohdin voin lainata kirjoitustani helmikuulta: ”Se, että nyky-Venäjällä historiaa
kirjoitetaan uudestaan valkopesten menneisyyttä ei tietenkään ole niiden kymmenien
miljoonien puna-armeijassa palvelleiden sotilaiden ja upseereiden vika, sekään
ei ole heidän vika, että nyky-Venäjä pyyhkii olemasta näiden sotilaiden tekemiä
rikoksia, puhumattakaan, että on pyyhkimässä pois totalitaarisen
neuvostovaltion tekemiä rikoksia. Irvokasta tässä onkin, että nyky-Venäjä
käyttää surutta hyväksi historiaa ja sen tapahtumia oikeuttaakseen tekojaan
ollen samalla haluton puhumaan valloittaja-armeijan, joka puna-armeija oli,
rikoksista ihmisyyttä vastaan valloittamillaan ja miehittämillään alueilla.”
(1)
Helsingissä järjestetty kuolemattoman rykmentin marssi oli
juuri tätä – uhoa, jossa menneisyys nähdään haluamassa valossa, unohtaen ne
miljoonat siviilit, jotka joutuivat kärsimään miehittäjän (mikä puna-armeija
tosiasiassa oli) rautasaappaan alla. Unohtaen sen, että totalitaarinen valtio uhrasi
piittaamatta omia sotilaitaan, siviileistä puhumatta, että tämä samainen valtio
kollektiivisesti rankaisi lukuisia kansoja kuvitteellisista rikoksista sodan
aikana ja sen jälkeisinä vuosina. Tämä on unohtamista, ja tämä jos mikä tekee
kuolemattoman rykmentin marssista vapaan Helsingin kaduilla perin irvokkaan
näytelmän. Mutta ehkäpä me olemme oppineet jotain menneisyydestä, toisin kuin
marssille osallistuneet suomalaiset ja venäläiset ja tämän opin myötä siedämme
kaduillamme tämän imperialistispatrioottisen nyky-Venäjää ihannoivan uhon.
RuFin puheenjohtaja
Daria Skippari-Smirnov kuolemattoman
rykmentin marssilla.
|
Kunpa Daria Skippari-Smirnovin johdolla marssille
osallistuneet edes hetkeksi pysähtyisivät muistamaan sodan uhreja ja
käsittelemään menneisyyttään unohtamisen ja valkopesun sijaan. Ennen kuin on
liian myöhäistä ja eurooppalainen sota Ukrainassa laajenee entisestään – vai onko
tämä liikaa pyydetty?
Marko
Kuvat Marko Enqvist.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.