Syyskuinen Ukrainan matkamme vei meidät Kramatorskista Pultavan
kautta Kiovaan. Meille suomalaisille Pultava on tuttu vähintäänkin peruskoulun
historiantunneilta, käytiinhän kaupungin alueella vuonna 1709 suuren Pohjan
sodan ratkaiseva taistelu, jonka sanotaan päättäneen Ruotsin suurvaltakauden.
Suuri Pohjan sota käytiin vuosina 1700-1721 Ruotsin ja sitä vastustavan
liittouman välillä. Pultavassa ruotsalaisten liittolaisina olivat Ukrainan
kasakat Ivan Mazepan johdolla. Suuren Pohjan sodan aikana Suomen alueet
kärsivät Venäjän miehityksestä – venäläisen ylivallan ajasta eli isovihasta
vuosina 1713-1721, ajanjakso päättyi 30. elokuuta 1721 Ruotsin ja Venäjän
välillä sovittuun Uudenkaupungin rauhaan. Rauhan myötä osa Vanhaa Suomea
siirtyi Ruotsilta Venäjän hallintaan, aivan kuten Inkerinmaa, Viro ja
Liivinmaa.
Pultavan pysähdyksen kuluessa vierailimme Pultavan
taistelusta, ja laajemmin alueen historiasta, kertovassa museossa kuin myös
entisessä Poltava-4 lentotukikohdassa, jonka alueella sijaitsee tätä
nykyä Neuvostoliiton strategisten ilmavoimien kalustostoa esittelevä museo (Long-Range
Aviation). Museon alueella on myös kalustoa, joka on ehtinyt palvella
itsenäisen Ukrainan ilmavoimissa Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, ja alueella
sijaitsee myös suurehko museo, joka käsittelee Itä-Ukrainassa käynnissä olevaa
sotaa. Museokokonaisuudessa ei ole unohdettu lentokenttäalueen, kuten ei
Pultavankaan, menneisyyttä toisen maailmansodan ja kylmän sodan ajalta.
Tupolev Tu-22M3, Tupolev Tu-160 ja kaistale Tupolev Tu-134UBL "Crustya". |
Satelliittikuva Pultavan alueesta ja Poltava-4
lentotukikohdasta.
|
Lyhyt katsaus tukikohdan historiaan
Toisen maailmansodan aikana Pultavan alue oli
saksalaisjoukkojen hallinnassa lokakuun lopusta 1941, jolloin Wehrmacht valtasi
Pultavan 23. syyskuuta 1943, jolloin alue vaihtoi omistajaa puna-armeijan
otettua Pultavan haltuunsa strategisessa Tšernihiv-Pultavan -offensiivissa
osana Dneprin taistelua. Kentän ollessa saksalaisten miehittämän Luftwaffe
perusti kentälle alueellisen esikunnan. Vetäytyessään lentokentän alueelta
saksalaiset miinoittivat ja ansoittivat rakennuksia ja rakenteita.
Vuonna 1944 Pultavan lentotukikohtaa käytettiin osana
yhdysvaltalaisten (US Army Air Forces eli USAAF) Operaatio
Franticia, jossa Iso-Britanniasta ja Italian eteläosista operoivat
pommikoneet Saksaa ja Saksan miehittämiä ja hallinnoimia alueita pommitettuaan
laskeutuivat kolmelle lentokentälle puna-armeijan hallitsemille alueille
Ukrainassa, kentistä yksi sijaitsi entisen Poltava-4 lentotukikohdan
alueella. Ukrainan alueella sijaitsevilla kentillä USAAF:n koneet huollettiin
ja valmisteltiin paluulennoille takaisin länteen, jolloin ne paluulennoilla
niin ikää pommittivat kohteita Saksassa ja sen miehittämillä ynnä Saksan
liittolaisten alueella.
Franticin aktiivinen operatiivinen vaihe ajoittui välille
kesäkuu-syyskuu 1944, sisältäen yhteensä seitsemän edes-takaista
pommitus-tehtävää (yhteensä 24 eri kohdetta Saksan ja sen liittolaismaiden
alueella). Yhdysvaltalaisjoukkojen vahvuus operaation aikana Ukrainan alueella
sijaitsevilla kentillä oli korkeimmillaan 1300 miestä. Viimeiset USAAF:n joukot
poistuivat Pultavan alueelta vuoden 1945 puolella tyytyväisinä ilmapiirin
käytyä hyvin vihamieliseksi heitä kohtaan.
Pultavassa sijaitsi myös yhdysvalaisten Eastern Command
USAAF:n esikunta. Pultavan ohella yhdysvaltalaiset tukeutuivat Pyriatin
ja Mirhorodin eli Mirgorod lentotukikohtiin. Poltavaan ja
Mirhorodiin sijoittuivat raskaat pommikoneet B-17 Flying Fortressit ja B-24
Liberatorit, Pyriatiniin vastaavasti pitkän kantaman saattohävittäjät P-51
Mustangit ja P-38 Lightningit.
Poltavan alueen tukikohta joutui Operaatio Franticin aikana
Luftwaffen mittavan pommitusoperaation kohteeksi, jolloin kymmeniä USAAF:n
pommikoneita vaurioitui korjauskelvottomiksi; kymmeniä USAAF:n ja
Neuvostoliiton ilmavoimien koneita vaurioitui, mutta saatiin myöhemmin
korjattua; suuret määrät polttoainetta, öljyä ja muuta varustusta tuhoutui.
Yhdysvaltalainen, Moskovaan sijoitettu, kenraali John Deane kritisoi
raportissaan voimakkaasti puna-armeijan ilmatorjunnan ja ilmapuolustuksen kykyä
(ja halua) torjua kyseistä monituntista hyökkäystä.
Operaatio Frantic huomioitiin myös museossa.
|
Toisen maailmasodan jälkeen tukikohta uudelleenrakennettiin,
tukikohdan toimiessa Neuvostoliiton ilmapuolustusjoukkojen V-PVO:n
tukikohtana, lentotukikohta tunnettiin myös koodilla lentotukikohta A2673.
Tukikohdasta operoi vuodesta 1945 lähtien Neuvostoliiton ADD:n eli strategisten
ilmavoimien kaartin 13. Dnepropetrovsko-Budapeshtskayan, Suvorovin
ritarikunnan arvolla palkittu, strategisilla pommikoneilla varustettu
divisioona (ven. авиационная дивизия engl. Aviation Division).
Neuvostoliiton hajottua Ukrainan ilmavoimien 185. GvTBAP
operoi tukikohdasta muun muassa Tupolev Tu-22M3 pommikoneilla. Yksikkö
lakkautettiin vuonna 2006. Yksikön lakkauttamisen jälkeen sotilasilmailu
lakkasi alueella, kunnes helmikuussa 2015 Ukrainan maavoimiin kuuluva
helikopterirykmentti sijoitettiin tukikohtaan. Kyseisen rykmentin varustukseen
kuuluu muun muassa Mil Mi-2MSB ja Mil Mi-8MSB
kuljetushelikoptereita sekä Mil Mi-24P taisteluhelikoptereita.
Museon kokoelmiin kuuluva, Ukrainan väreissä oleva, Mil
Mi-8.
|
Museon kokoelmissa
Seuraavaksi muutama kuva museon kokoelmissa olevista
lentolaitteista unohtamatta muuta näytillä olevaa esineistöä, museon
verkkosivut löytyvät osoitteesta: http://mvba.com.ua/2018/
Museovierailuun on hyvä varata reilusti aikaa, etenkin jos
haluaa perehtyä tarkemmin rakennuksessa sijaitsevaan museoon, jossa on
esiteltynä alueen kuin myös neuvostovaltion ja itsenäisen Ukrainan
sotilasilmailua menneestä nykyisyyteen – itse asiassa aikajänne ulottuu eräiltä
osin tsaarinvallan ajalle.
Igor Sikorskyn suunnittelema Ilja Muromets
-pommikoneen pienoismalli.
|
Sisätiloissa sijaitsevassa näyttelyosuudessa käydään läpi
myös Neuvostoliiton käymiä sotia, joista merkittävin on toinen maailmansota
unohtamatta kuitenkaan Afganistanin sotaa ja pommituslentoja rynnäkkökoneilla
sekä pommikoneilla Neuvostoliiton alueelta eripuolille Afganistania.
Pommituslentoja Afganistaniin (1979-1989).
|
Museossa huomioidaan myös Itä-Ukrainassa käynnissä oleva
sota Venäjää ja sen varustamia proxy-joukkoja vastaan. Käynnissä olevan sodan
aikana Ukrainan ilmavoimat ja maavoimien alaisuudessa operoivat
helikopterirykmentit ovat menettäneet lentäjiä sekä kalustoa. Lentäjien
uhrauksia maansa puolesta ei ilmailumuseossa ole unohdettu, kuten ei muitakaan ATO:ssa
ja sen seuraajassa JFO:ssa menehtyneitä sotilaita.
Euromaidanin ja sodan uhrien muistolle.
|
ZŠ-7 (ven. ЗШ-7) lentäjän kypärä. |
Tupolev Tu-160 ohjaamo. |
Kaksi alla olevaa kuvaa: Ukrainan ilmavoimien väreissä oleva
Tupolev Tu-22M3 ja sen sivuvakaaja tunnuksineen. NATO:n koodinimi
konetyypille ”Backfire”. Ylemmässä kuvassa siipiripustimeen asennettu
pintamaaleja (laivat) vastaan tarkoitettu MKB Raduga Kh-22 -ohjus, ja alemmassa
kuvassa nähtävissä myös kauko-ohjattu 1x 23 mm GSh-23 tykki.
Alla Tupolev Tu-22KD, NATO:n raportointinimi koneelle
on ”Blinder”. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Ukrainan ilmavoimien ja laivaston
ilmavoimien käyttöön jäi Tu-22 pommitus- ja tiedustelukoneita – nyt kaikki
koneet on jo poistettu palvelukäytöstä. Kuvan konetyyppi Tu-22KD on
ilmatankkausmahdollisuudella varustettu versio, joka on aseistettu yhdellä
pintamaaleja vastaan tarkoitetulla Kh-22 ohjuksella.
Ukrainan ilmavoimien väreissä oleva Tupolev Tu-95MS (NATO:n
käyttämä raportointinimi Bear-H), Neuvostoliiton hajottua Ukrainan
haltuun jäi reilut parikymmentä Tu-95MS strategista pommikonetta. Alla olevista kuvista ylemmässä kuvassa etualalla joukko konventionaalisia pommeja, joista suurin on FAB-9000
(ven. ФАБ-9000) 9000 kg konventionaalinen HE-pommi. Alemmassa kuvassa
ikkunasta näkymä kahteen koneen neljästä Kuznetsov NK-12
potkuturbiinimoottoriin, kyseinen moottori on tehokkain käyttöönotettu
potkuturbiinimoottori.
Ulkonäyttelyssä oli esillä strategisten pommikoneiden
rinnalla myös torjuntahävittäjiä, rynnäkkökoneita kuin myös koulukoneita, ja
erilaisia pommeja ynnä ohjuksia – joista osa nähtävissä edellä olevissa
kuvissa. Alla olevassa kuvassa Sukhoi Su-15UM, konemallin NATO:n raportointinimi on Flagon-G.
Alla Mikojan-Gurevitš MiG-27. Ukrainan ilmavoimilla
ei ole enää käytössä ainoatakaan konetyypin konetta.
Museoalueelta poistuessa katse kohdistuu vielä museota ja
tukikohta-aluetta ympäröivän aidan sisäpuolella kuviin menneisyydestä – Operaatio
Frantic (ukr. Операція ”Френтік”).
Sisäänpääsymaksu museoon oli kohtuullinen, hintaa nostaa
jonkin verran erillinen maksu, mikäli haluaa käydä tutustumassa muutamien
koneiden ohjaamoihin. Minulle kokonaisuus oli kuitenkin sen verran tärkeä, että
en pohdiskellut ylimääräisiä kustannuksia vaan maksoin tarvittavan summan
hryvnioita päästäkseni myös tutustumaan ohjaamoihin ja koneiden, kieltämättä
ahtaisiin, sisätiloihin. Ennalta on myös syytä ottaa selvää museon aukiolosta,
vierailumme aikoihin museo oli ainakin maanantaisin suljettu yleisöltä.
Alla Tupolev Tu-134UBL:n ohjaamoa, meikäläisellä –
lyhyen lännällä miehellä – ei juuri liikaa tilaa ollut.
Marko
Museon
kotisivu: http://mvba.com.ua/2018/
#AviationPoltava
Huom. jätän nyt tarkoituksellisesti käymättä läpi
museoalueella, ulkonäyttelyssä, olevan maavoimien käytössä olleen ja olevan
kaluston esittelyn aiemmin huomioitua Mil Mi-8 kuljetushelikopteria lukuun
ottamatta. Kyseisen näyttelyosuuden
huomioiminen laajentaisi kirjoitusta liian paljon.
Kaikki valokuvat Marko Enqvist.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.