Viime vuoden loppua hallitsi – ainakin omassa twitter-keskustelussa
– kaksi keskeistä teemaa, antifasismi sekä silakkaliike. Toki
edellisiin linkittyi muitakin teemoja, kuten perussuomalaisten luisuminen
entistä syvemmälle laitaoikeistoon – joidenkin mielestä käytännössä puolueena
äärioikeistoon; MV-lehden oikeudenkäynti siihen liittyvine teemoineen, kuten häirinnän
ja uhkailun erilaiset muodot, maalittaminen, vihapuhe ja sananvapauden kaventuminen,
ja nimenomaan siten, että MV-lehden oikeudenkäynnissä syytettyinä olleet ovat
omalla toiminnallaan kaventaneet muiden, kuten toimittaja Jessikka Aron
sananvapautta.
Eräisiin käytettyihin termeihin, kuten juuri antifasismi, liittyy
hyvin voimakas omiminen ynnä ehdottomuus (josta ei kaukana ole sekään ajatus,
että henkilö, joka kieltäytyy olevansa, antifasisti on tuolloin fasisti) ja
samalla kyvyttömyys ymmärtää sitä, miksi joku ei sijoita itseään kyseisen
termin rajaamaan viiteryhmään, vaikka käytännössä vastustaakin esim. juuri
fasismia ja fasistisia liikkeitä. Suvi Auvisen Twitter-päivitys
joulukuun 28. päivä herätti jonkin verran keskustelua – toimien myös eräänä
kimmokkeena kirjoitukselleni:
”Täällä on tuntunut olevan epäselvyyttä siitä, kuka nyt
on antifasisti ja onko sellainen hyvä juttu.
Rakkaat ihmiset: antifasisteja ovat kaikki, jotka
vastustavat fasisteja. Ja jokainen järkevä ihminen, joka koskaan on lukenut
historiaa, vastustaa fasisteja ihan itsesuojeluna.” (1)
Mikäli asia olisi näin yksinkertainen, useimpien olisi
varmasti – ilman leimautumisen pelkoa – helppoa tunnustaa olevansa antifasisti,
vaikka silti aukkokohtia jäisi jo yksin sen tähden, että termiä antifasisti
hyödynnetään kovin kirjavalla tavalla ja äärimmäisen politisoituneet, unohtamatta
sitten termiin liittyviä neuvostopropagandan synnyttämiä ja ylläpitämiä,
edelleen eläviä, nyansseja.
Seuraavaksi sitten twiitti Auvisen avaamasta keskustelusta:
”Niin, senhän nimessä vastustetaan fasismin lisäksi mm.
homofobiaa, sovinismia, xenofobiaa ja kapitalismia, jotka kaikki tosin
ovat olennainen osa fasismia.
Hirviäähän se...”. (@OwlHeretic’in twiitti – 2)
Vaikka kyseessä on vain yksittäisen henkilön mielipide
antifasisteista kapitalismin vastustajina (ymmärtääkseni ajatus laajalti
jaetaan kyseisessä viiteryhmässä, josta lisätodisteena kuva alempana), niin enpä
ihmettele, että antifasismi koetaan terminä ynnä viiteryhmänä sellaiseksi,
johon ei ole halua leimautua ja kuulua. En minäkään halua, mutta omalla
kohdalla on muita – vielä painavampia – syitä sille miksi koen vieraaksi itseni
liittämisen antifasistien leiriin, vaikka moni varmasti pitää toimintaani
(kirjoittelua) jopa antifasistisena, enkä väitä vastaan. Itse kullakin on
oikeus mielipiteeseensä.
Helsinki ilman natseja -mielenosoitus, joulukuu 2017, kuva Vasen Kaista. (3) |
Lukija varmasti jo päättelee, että vierastan termiä
antifasisti, enkä koe kuuluvani ryhmään, jonka jäsenet kutsuvat itseään
antifasisteiksi. Syitä minulla tähän ajatteluun ja toimintaan on muitakin syitä
kuin yllä esille nostamani esimerkit siitä mitä antifasistit vastustavat,
vaikka pidänkin sitä ajatusta vieraana, että antifasistina pitäisi automaattisesti
vastustaa kapitalismia, joka puutteistaan huolimatta on talousjärjestelmänä
toimivampi kuin vaikkapa sosialismi tai kommunismi. Edellisessä oikeastaan
nähdään yksi antifasismiin liittyvä ongelma, se liittyy voimakkaasti
vasemmistoon, mutta samalla – ainakin nykyään – näyttää siltä, että osa
antifasisteista haluaa unohtaa historiaan liittyvän punaisen häivähdyksen (tai
eihän kyse ole mistään häivähdyksestä vaan verenpunasta) osan vastaavasti viljellessä
neuvostoterminologiasta johdettua ajatusta fasismista ja sen vastustamisesta,
jossa fasisteja ovat etenkin ihmiset, jotka toimillaan vastustavat totalitaarisen
nyky-Venäjän toimia. Absurdilla tavalla tämä ilmenee Itä-Ukrainan miehitetyillä
alueilla, joissa antifasisteina itseään pitävät henkilöt, kuten italialaisen
kommunistipuolue Partito della Rifondazione Comunistan (PRC:n)
entinen meppi Eleonora Forenza (meppinä
2014-2019), vierailevat suoltaen suustaan Venäjän propagandaa taistelusta
fasismia vastaan:
”Ukrainasta on valitettavasti tullut uusfasististen
järjestöjen laboratorio Euroopan sydämessä… Toisaalta Euroopan toimielimet
tukevat edelleen Kiovan äärioikeistolaista – banderismia nostalgisoivaa
– natsien kanssa yhteistyötä tekevää hallintoa…”. (Eleonora Forenza
miehitetyssä Luhanskissa toukokuussa 2017).
PRC:n Eleonora Forenza tervehtii murhaaja Leniniä.
|
Itä-Ukrainassa ja Venäjän miehittämällä Krimillä nämä
antifasisteiksi itsensä korottaneet patsastelevat yhdessä venäläisten
miehitysviranomaisten ja äärioikeiston jäsenten sekä venäläisten imperialistien
kanssa, tilaisuuksien saadessa jopa absurdeja piirteitä, joissa eurooppalaiseen
laita- ja äärioikeistoon kuuluvia palkitaan yhdessä eurooppalaiseen
äärivasemmistoon kuuluvien kanssa kamppailusta fasismia vastaan. Näin kävi
Venäjän miehittämällä Krimillä viime kesänä, jolloin ”antifasistiseen
kongressiin” osallistunut Vaihtoehto Saksalle eli AfD puolueen Gunnar
N. Lindemann palkittiin taistelustaan fasismia vastaan.
Tässä kohdin on hyvä lainata kohta Timothy Snyderin
teoksesta Musta maa – holokausti: tapahtumat, opetukset, joka kuvaa tätä
tilannetta oivallisella tapaa:
”Vaikka Puolan armeija, päinvastoin kuin puna-armeija, ei
ollut koskaan taistellut saksalaisten rinnalla, neukuille ei tuottanut
vaikeuksia nähdä puolalaisia fasisteina. Stalinistisen maailman diskurssissa
”fasisti” oli sellainen, joka stalinistisen hallinnon mielestä ei toiminut
Neuvostoliiton etujen mukaisesti”. (s. 300)
Käytännössä saman propagandistisen toimenpiteen kuvasi
minulle ukrainalainen L. Hän totesi minulle Venäjän Ukrainan operaation
alettua vuonna 2014 muuttuneensa yhdessä yössä fasistiksi, ja tämän
jälkeen samaa termiä – ukrainalaisista fasisteina – ryhtyivät
papukaijoina toistamaan myös eurooppalaiseen laitavasemmistoon kuuluvat Eleonora
Forenzan hengenheimolaiset, joihin olen törmännyt suomalaisten kommunistien ja Johan
Bäckmanin hengenheimolaisten ohella myös Rauhanpuolustajissa. Niinpä
termin täysin kritiikitön toistaminen ja kohdistaminen kollektiivisesti
kaikkiin ukrainalaisiin pistää minut kyllä tuumimaan tarkoitusperiä ja koko
termin mielekkyyttä, josta seuraa se, että haluan pitää kunnon hajuraon
suomalaisiin antifasisteihin – myös heihin, jotka aidosti ja vilpittömästi
haluavat taistella fasismia vastaan kuvaten itseään antifasisteiksi.
Todennäköisesti minulle heristetään nyt sormea, syytetään
kollektiivisesta leimaamisesta, mutta mielestäni tässä yhteydessä tämä
leimaaminen on perusteltua, koska vasemmisto on monella tapaa ”omistanut”
termin ”antifasismi” tekemättä kuitenkaan, kollektiivista, pesäeroa
omaan hurmeiseen historiaan, jossa aidosti tekisivät tiliä menneisyytensä
kanssa. Toiseksi eurooppalaisen vasemmiston piiristä löytyy runsaasti heitä,
jotka edelleen – eri syistä johtuen – sympatisoivat totalitaarista Venäjää ja
sen imperialistisia pyrkimyksiä, mikä näkyy Venäjän suorittaman Krimin
niemimaan miehityksen ja Itä-Ukrainaan kylvetyn sodan myötä maan toimien
tukemisena sanoin ja teoin, tai vähintäänkin ymmärtämällä Venäjää ja
hyväksymällä sen laajenemispyrkimykset. Tämä näkyy myös europarlamentissa,
jossa Venäjään suhtaudutaan myötämielisimmin kahdessa ryhmässä – Euroopan yhtynyt
vasemmisto/ Pohjoismaiden vihreä vasemmisto, johon kuuluu Suomesta Vasemmistoliitto,
sekä Identiteetti ja demokratia -ryhmässä, johon Perussuomalaiset,
ja aiemmin mainittu Vaihtoehto Saksalle, kuuluvat.
En lainkaan epäile, etteikö moni ole toimissaan vilpitön,
halua kamppailla fasismia vastaan, mutta niin kauan kuin antifasismi herättää
mielikuvia punalipuista, leimautuu totalitaariseen – ihmisarvoa kunnioittamattomaan
– neuvostovaltioon, ja varsin usein sen perilliseen, totalitaariseen ja historiansa
kieltävään, nyky-Venäjään, löytyy runsaasti kaltaisiani, joiden on mahdotonta
kuvitella sijoittavansa itsensä ryhmään nimeltä ”antifasistit” vaikka fasistisia
voimia vastaan kamppailemmekin.
”Parvessa on voimaa – ’Silakat’”
Itse toivoin, ja toivon edelleen, joulukuun lopulla
perustetun Silakkaliikkeen kasvavan sellaiseksi voimaksi, johon voivat vapaasti
liittyä eritaustaiset henkilöt puoluekantaan katsomatta jakaessaan liikkeen
arvomaailman. Tällä hetkellä liikkeen piirissä kuohuu, todennäköisesti kyse on
kuitenkin alkukankeudesta ja uuden – voimakkaasti kasvaneen – liikkeen syntykivuista,
tai toivon, että tästä on kyse, nimittäin muutoin moni voi pettyä liikkeeseen
hyläten sen, mikä olisi samalla ikävä kolaus niille arvokkaille asioille, joiden
puolesta liike kuvailee kamppailevansa. Ja itse olisi ottanut lähtöasetelmaksi
juuri sen minkä puolesta kamppaillaan, korostamatta sitä, mitä vastaan toiminta
kohdistetaan.
Tällainen positiivinen ”minkä puolesta kamppaillaan” -henki
on aistittavissa Johannes
Kosken 25. joulukuuta kirjoittamassa blogissa ”Parvessa on voimaa —
“Silakat” on rivikansalaisten vastalause rasismille, populismille ja vihaa lietsovalle
politiikalle”. (5) Valitettavasti Facebookin ryhmäkeskustelussa tämä
henki pääsi hiukan rapistumaan, mutta toivottavasti joulun välipäivät ovat
tasapainottaneet tilanteen ja ryhmässä ymmärretään vastakkainasettelun (meihin
ja heihin) nakertavan ryhmän uskottavuutta, kun niihin ”heihin” leimataan
kuuluvaksi sivistysporvareita öyhöttäjien ohella.
Omasta puolestani toivon hyvää alkanutta vuotta silakoille,
Suomi tarvitsee rasismin ja populismin vastaisia voimia – ihmisiä, jotka ovat
valmiit kehittämään yhteiskuntaamme ja puuttumaan epäkohtiin, auttamaan heikkoja ja sorrettuja.
Marko
3. https://vasenkaista.fi/2017/12/helsinki-ilman-natseja-mielenosoitus-haastoi-aarioikeiston-itsenaisyyspaivan-kulkueet/
4. http://eu.eot.su/2017/05/04/anti-fascists-from-europe-and-latin-america-arrived-to-the-donetsk-peoples-republic/
4. http://eu.eot.su/2017/05/04/anti-fascists-from-europe-and-latin-america-arrived-to-the-donetsk-peoples-republic/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.