Tammikuussa 2015 Donetskissa, Sergei Prokofjevin
mukaan nimetty, kansainvälinen lentokenttä päätyi venäläisjohtoisten miehitysjoukkojen
haltuun. Lentokenttää ja sen rakennuksia puolusti loppuun saakka joukko Ukrainan
asevoimien sotilaita ja Pravyi Sektorin vapaaehtoisia, joita
ryhdyttiin kutsumaan kyborgeiksi (Кіборги). Nimensä he saivat siitä,
että he olivat kuolemattomia kuin kyborgit, jotka taistelevat loppuun
saakka, viimeiseen patruunaan asti jatkaen taistelua vielä tämänkin jälkeen –
”Yksittäisen separatistitaistelijan sosiaalisessa
mediassa käyttämästä termistä syntyi jo syyskuun alkupuolella käsite
”kyborgit”, jolla viitattiin ylivoimaista vihollista vastaan menestyksekkäästi
taisteleviin lentoaseman puolustajiin” (1)
– legenda kyborgeista sai alkunsa, ja tällä kertaa
sankarillisessa legendassa on totta enemmän kuin ”toinen puoli”.
Kyborgit - he antoivat kaikkensa. |
Tällä viikolla, tammikuun 16. päivä, Ukrainassa muistettiin Donetskin
kansainvälistä lentokenttää 242 päivän ajan puolustaneita kyborgeja – tämän päivän
spartalaisia, jotka Thermopylaissa 480 eaa. käydyn taistelun henkeä vaalien
puolustivat omaansa peräytymättä askeltakaan.
Taistelu Donetskin kansainvälisestälentokentästä kesti
yhteensä 242 päivän ajan, taisteluiden merkittävämpi toinen vaihe alkoi 28. syyskuuta
2014 päättyen 21. tammikuuta 2015, jonka jälkeen Ukrainan asevoimat yritti
vielä vastahyökkäyksellä saada kentän kokonaisuudessa haltuunsa. Ukrainan
vastahyökkäyksen tultua torjutuksi ukrainalaisjoukot vetäytyivät lentokentältä
sen läntiselle puolelle Piskyn kylään, joka on edelleen ukrainalaisjoukkojen
hallinnassa.
Mutta hahmottaaksemme kokonaisuuden paremmin, on syytä
palata toukokuun 2014 loppupuolelle:
”Aamuyöllä 26.5.2014, Ukrainan presidentinvaaleja
seuranneena maanantaina, useita kymmeniä ”Donetskin kansantasavallan”
taistelijoita ilmestyi lentoaseman terminaaliin vaatien aluetta valvovien
ukrainalaisjoukkojen poistumista.” (2)
Samana päivänä (26. toukokuuta 2014) Ukrainan maavoimien
taisteluhelikopterit (Mil Mi-24) iskivät lentokenttäalueella olevia vihollisen
joukkoja vastaan, iskua seurasi vahvistuksia lentokenttää puolustaneille
erikoisjoukkojen sotilaille Mil Mi-8 kuljetushelikoptereiden tuomina.
Varsinainen taistelu alkoi.
Kenttää miehittänyt noin 120 taistelijan vahvuinen ”Vostok”
pataljoonasta koottu osasto irtautui taistelusta hallitsemattomasti, menettäen
kaatuneina kymmeniä taistelijoita. Taisteluiden ensimmäiseen vaiheeseen
osallistui venäläisjohtoisten joukkojen riveissä myös Tšetšeniasta saapunut, Ramzan
Kadyrovin alaisuuteen kuulunut 26 taistelijan suuruinen erikoisryhmä, ja
niin ikään Venäjältä saapunut A. Gorshkovin komennossa ollut 45
taistelijan vahvuinen erikoisjoukoista koottu ”Iskra”-iskuryhmä.
Sotilaista suurin osa kuului (tai oli kuulunut) Venäjän maahanlaskujoukkoihin (VDV).
(3)
Lisäksi Oplot-pataljoona lähetti taisteluihin 30
militanttia. Oplotin taisteluun lähettämä yksikkö koostui tuolloin pääosin
Donbasissa asuvista ukrainalaisista ja venäläisistä, sekä miehitetyltä Krimiltä
sekä Venäjältä saapuneista vapaaehtoisista.
Lentokenttää puolustaneet ukrainalaisjoukot, kuten eivät ilmarynnäkköönkään
osallistuneet erikoisjoukot kärsineet tappioita. Lentokentän haltuunoton
jälkeen asetelma lentokentällä ja sen lähialueilla pysyi ”jäätyneenä” pitkälle
elokuun loppupuolelle saakka Ukrainan asevoimien ja vapaaehtoisjoukkojen
vallatessa takaisin miehitettyjä alueita Donetskin ja Luhanskin oblasteissa.
Heinäkuun alkupuolella käytiin lentokentän alueella ja sen ympäristössä
muutamia lyhyehköjä taisteluita Ukrainan kiristäessä otetta Donetskin
ympäristössä ja lähestyessä kaupunkia etelästä.
Donetskin kansainvälisen lentokentän ensimmäisestä
taistelusta laajemmin blogissa ”Viisi vuotta Donetskin kansainvälisen lentokentän ensimmäisestä taistelusta”.
Tie ”toiseen taisteluun” ja toinen taistelu lentokentästä
Elokuun lopulla taistelut lentokentän alueella alkoivat
uudelleen, nämä yhteenotot liittyivät miehitetyillä alueilla järjestettyyn
laajempaan operaatioon, jossa Venäjän proxy-joukot yhdessä Venäjän asevoimien
taisteluosastojen kanssa iskivät ukrainalaisjoukkoja vastaan Ilovaiskin
alueella, valtasivat Luhanskin lentoaseman sekä yrittivät saada haltuunsa
Mariupolin rannikkokaupungin. Donetskin kentän puolustajien onnistui torjua
kentän valtausyritykset, ja niin kenttä pysyi Ukrainan hallinnassa.
Valko-Venäjän Minskissä neuvoteltu tulitauko astui voimaan
5. syyskuuta 2014. Sopimusasiakirja ei määritellyt lentokentän ”omistajaa”,
mikä kiihdytti taisteluita kentällä Venäjän tukemien joukkojen ryhtyessä
valtaamaan kenttää takaisin.
Syyskuun lopulla Donetskin kansainvälinen lentokenttä oli
Itä-Ukrainassa käytävien taisteluiden keskipiste. Lokakuun alkupuolella Venäjän
proxy-joukot tekivät useita valtausyrityksiä Venäjän asevoimien yksiköiden
tukemina. Valtausyrityksiä tuettiin panssarivaunujen ja tavanomaisen epäsuoran
tulen ohella järeillä 240 mm kranaatinheittimillä (2S4 Tyulpan).
Säännöllisen epäsäännölliset hyökkäykset jatkuivat marraskuun alkupuolelle
saakka, jonka jälkeen taisteluiden intensiteetti laski muutaman viikon ajaksi.
Tuolloin ukrainalaisjoukkojen onnistui jopa toimittaa täydennyksiä puolustajille
ja viemään haavoittuneita selustaan. Huomattava osa huollosta järjestettiin
ilta- ja yöaikaan Piskystä lähtevää ”elämäntietä” myöten.
Joulukuussa kentän puolustajat joutuivat luopumaan vanhasta
terminaalista uuden, Euro 2012 jalkapalloturnaukseen valmistuneen, terminaalin
itäpuolella, sen kärsittyä mittavia vaurioita hyökkäyksissä ja raskaassa
tulituksessa.
Asetelma Donetskin kansainvälisellä lentokentällä tammikuussa 2015. |
Tammikuun puolella alkoi Venäjän tuella mittava ”talvioffensiivi”
Ukrainan itäosissa, osana tätä offensiivia lentokenttää vastaan kohdistettiin
nyt enemmän voimaa kuin kertaakaan aiemmin. Tammikuun 11. lentokentän uutta
terminaalia ryhdyttiin tulittamaan raskaasti panssarivaunuilla sekä epäsuoralla
tulella. Useiden tahojen tekemien havaintojen mukaan lentokenttäaluetta
tulitettiin myös TOS-1A ”Buratino” raketinheittimillä. Osa hyökkäyksestä
kohdistui myös Piskyn kylään kentän länsilaidalla, kylä oli tuolloin ja on
edelleen Ukrainan hallinnassa.
Tammikuun 13. päivä Donetskin lentokentän lennonjohtotorni,
uudesta terminaalista länteen, sortui raskaan tulituksen seurauksena.
Tammikuun 15. päivä – useiden päivien yhtämittaisten
taisteluiden jälkeen – pääosin venäläisistä koostuvat joukot onnistuivat
valtaamaan uuden terminaalirakennuksen ylimmän kerroksen. Alimmat kerrokset
pysyivät kyborgien hallussa. Yön huoltoiskulla puolustaja sai kaipaamiaan
varusteita ja ammuksia, myös yksittäisiä haavoittuneita onnistuttiin siirtämään
selustaan.
Ukrainan maavoimien panssarikalustoa (T-64BV) lentokenttäalueella tammikuussa 2015. |
Tammikuun 16. päivä kenttää tulitettiin pääasiassa
epäsuoralla tulella, seuraavana päivänä alkoi venäläisjoukkojen uusi hyökkäys
uuden terminaalirakennuksen valtaamiseksi puolustajilta. Kyborgit torjuivat
tämänkin hyökkäyksen pyytämällä keskityksen epäsuoraa tulta
terminaalirakennuksen ylempiin kerroksiin.
Ukrainalaisten vastahyökkäyksen valmistelu ja vastahyökkäys
panssarikalustolla ja maahanlaskujoukoilla tammikuun 18. – 20. päivä.
Hyökkäyksen tavoitteena oli saada yhteys lentokenttäalueelle saarrettuihin
joukkoihin sekä lyödä lentokenttää piirittävät vihollisen joukot. Tammikuun 18.
päivän Spartakin kylän kautta edenneen maahanlaskupataljoonan osaston hyökkäyksen
kärkijoukot saavuttivat Putilovin sillan, kunnes ne torjuttiin ja lyötiin
takaisin. Operaatiota tuettiin epäsuoralla tulella, huonon lentosään tähden
rynnäkkökoneet eivätkä helikopterit voineet tukea hyökkäystä. Näkyvyys oli
huonoimmillaan alle 100 metriä.
Samana päivänä Venäjän varustamien joukkojen onnistui torjua
lännestä Piskyn kylästä käynnistynyt Ukrainan maavoimien mekanisoidun osaston
hyökkäys. Samaisen vuorokauden aikana taistelut uudessa terminaalissa kävivät
raskaina Venäjän proxy-joukkojen hyökätessä terminaaliin. Hyökkääjät
räjäyttivät terminaalirakennuksen kattorakenteita maatasossa olleiden
puolustajien päälle kyborgien kärsiessä huomattavia tappioita.
Tammikuun 20. päivänä ukrainalaisjoukot aloittivat
raivauspanssarivaunun tuella uuden vastahyökkäyksen lentokentälle saadakseen
yhteyden uuteen terminaaliin eristettyihin ”kyborgeihin”. Aamuhämärissä
aloitettu hyökkäys kentän itäpuolella Putilovin kaivoksen täyttömäen ja sillan
suunnalla tuli torjutuksi, ukrainalaisten menettäessä raivauskaluston taistelun
alkupuolella. Myös kentän länsi- ja luoteispuolelta edenneet ukrainalaisosastot
torjuttiin, osa maahanlaskujoukoista eteni sankassa sumussa harhaan, ajaen
keskelle Venäjän proxy-joukkojen ryhmitystä. Ukrainalaisjoukkojen onnistui
lopulta irrottautua taistelusta kärsittyään raskaita tappioita kaatuneina ja
vankeina.
Tammikuun 21. aamupäivällä viimeiset kyborgit, joiden oli
mahdollista irtautua kentältä, vetäytyivät alueelta – viimeisten motissa
olleiden jatkaessa taisteluaan. Terminaali päätyi lopulta venäläisjoukkojen
haltuun.
Taistelut lentokenttäalueella eivät kuitenkaan päättyneet
vielä tähän. Tammikuun 22. päivä Venäjän proxy-joukot aloittivat oman
hyökkäyksensä Opytne – Spartak – Avdiivka -alueella. Ukrainan asevoimien
ja vapaaehtoisten onnistui torjua hyökkäykset Opytnen ja Avdiivkan suunnalla. Tammikuun
24. päivä Venäjän proxy-joukot panssarivaunujen tuella hyökkäsivät kiitotien
pohjoispuolella sijainneelle, yhä ukrainalaisjoukkojen hallinnoimalle
sääasemalle, onnistumatta valtaamaan sitä.
Kolmen ukrainalaisen maahanlaskupataljoonan miehistöstä koottu osasto teki vielä 26.
tammikuuta yhden hyökkäyksen Avdiivkasta kohti Putilovin täyttömäkeä ja
kaivosta*, onnistuen valloittamaan täyttömäen sekä Avdiivkan rautatiesillan.
Tämä jäi viimeiseksi merkittäväksi ukrainalaisjoukkojen hyökkäykseksi alueella
talvella 2015 – katse oli jo kääntynyt Debaltseven suuntaan, jonne Venäjä alkoi
keskittää joukkojaan.
Ukrainan menetykset Donetskin lentokenttäalueella käydyissä
taisteluissa nousivat yli sataan kuolleeseen, 24 kyborgia vangittiin ja
myöhemmin häpäistiin vangitsijoidensa toimesta marssittamalla heidät
Donetskissa ”kansanjoukon” keskelle ivattavaksi ja pilkattavaksi – ivan, pilkan
ja häpäisyn ohella vangittuja kyborgeja pahoinpideltiin ja kidutettiin vangitsijoidensa
toimesta. Venäjän varustamien joukkojen tappiot nousevat lentokentästä käytyjen
taisteluiden osalta satoihin kuolleisiin.
Donetskin lentokenttäalue nyt
Nykyään ukrainalaisten asemat ovat lähimmillään reilun sadan
metrin päässä lentokentän kiitotien pohjoispuolella, (4) asemista on näköyhteys
lentokenttäalueelle sekä tuhoutuneisiin terminaalirakennuksiin (vanhaan ja uuteen),
joiden ympäristössä venäläisjoukoilla on asemia. Asetelma lentokenttäalueella
on tällä hetkellä se, että kentän itäosaa lukuun ottamatta kiitotie ja
rullaustiet ovat ”ei-kenenkään-maata”. Kentän lounais-länsipuolella
sijaitseva Piskyn kylä sijaitsee tänään aivan etulinjassa, kylä on
ukrainalaisjoukkojen hallinnassa.
Venäjän varustamilla joukoilla on asemia myös tuhoutuneissa
tai osin tuhoutuneissa rakennuksissa lentokentän eteläsivustalla sekä uudessa
ja vanhassa terminaalissa. Lentokentän suuntaisen vul. Zlitnan itäosan korkean
asuinrakennuksen ylimmissä kerroksissa on Venäjän proxy-joukkojen tulenjohtoasemia,
samaisessa rakennuksessa asuu edelleen siviilejä (satelliittikuvassa, ympyrä, jossa nro. 1).
Kentän eteläpuolella, miehitetyn Donetskin pohjoisilla
asuinalueilla asuu edelleen siviilejä, aivan kuten Ukrainan hallinnassa
olevissa Piskyn ja Opytnen kylissä Donetskin lentokentän lähistöllä, sekä
kentän koillisnurkkaan rajoittuvassa Spartakin kylässä. Moni jäi alueen kyliin,
koska heillä ei ole paikkaa mihin mennä, tai he eivät halua jättää kotiaan
miehitetyssä Donetskissa.
Oliko kyborgien uhraus tarpeellinen, oliko lentokentästä
käyty tarpeellinen? Vastaus riippuu paljolti siitä miltä kantilta tarkastelemme
uhrausta. Sotilaallisesti uhraus ei välttämättä ollut perusteltu, mutta
kansakunnan itsetunnon tai taisteluhalun kannalta se todennäköisesti oli juuri
sitä. Ukraina tarvitsi tuolloin ”pienen voiton”, joka kasvoi legendaksi
kyborgeista – sotilaista, jotka eivät murtuneet, vaikka teräs ja betoni jo
murtui.
Слава Україні!
Marko
1. Havaintoja Ukrainan sodasta – Donetskin lentoasema s.
6
2. Havaintoja Ukrainan sodasta – Donetskin lentoasema s.
3
Taisteluiden yhteenvedossa hyödynnetty Havaintoja Ukrainan sodasta – Donetskin lentoasema, Maavoimien tutkimuskeskus (laadittu
joulukuussa 2016) sekä Google
Earth -palvelua.
*: Putilovin kaivos = Butovka.
Kyborgeihin lasketaan kuuluvaksi sotilaita ja vapaaehtoisia
seuraavista joukko-osastoista, Ukrainan maavoimien 3. Spetsnaz rykmentistä, 93.
mekanisoidusta prikaatista, 17. panssariprikaatista ja 79. ilmakuljetteisesta
prikaatista sekä Pravyi Sektorin vapaaehtoispataljoonasta.
Kyborgeista ja Donetskin lentokenttätaistelusta Akhtem
Seitablaev on ohjannut elokuvan, Cyborgs: Heroes Never Die/Кіборги.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.