Valko-Venäjällä diktaattori Aljaksandr Lukašenka on,
vaalit hävittyään, takertunut valtaan koettaen kukistaa kansalaisten
rauhanomaisia mielenosoituksia erinäisin laittomin keinoin, turvautuen
tehtävässään brutaalia väkivaltaa käyttävien tituškien apuun. Saman aikaisesti
Valko-Venäjän itäisessä naapurissa, Venäjällä, Vladimir Putinin
hallinnon näkyvin opposition edustaja Aleksei Navalnyi myrkytettiin,
toistaiseksi tunnistamattomalla, novitšok-ryhmän hermomyrkyllä.
Samalla Venäjä valmistautuu lähettämään joukkoja Lukašenkan
avuksi, mikäli kutsu käy – ollaksemme rehellisiä, Venäjä on jo lähettänyt
Valko-Venäjälle kokojoukon erilaisia ”avustajia” alkaen toimittajista ja
päätyen edellä mainittuihin tituškoihin, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä
Valko-Venäjälle hallinnon tueksi ilmestyneet tunnuksettomat ”vihreät”
mellakkapoliisit ovat niin ikää kotoisin Venäjältä.
Valko-Venäjä ei kuitenkaan ole ainoa ulkomaa, jonka alueella
Venäjä operoi – Ukrainassa venäläisjoukot miehittävät Krimiä ja sotivat
Ukrainan itäosissa, Georgian ja Moldovan alueella on myös venäläisjoukkoja
miehittämässä osia maasta ynnä luomassa yhteiskunnallista jännitettä.
Venäjän toimien seurauksena asetelma Itämerellä on
olennaisesti heikompi kuin vuosikymmen sitten, Venäjän lisääntyneen
aggressiivisuuden myötä asetelma Pohjoisessa – Arktisella alueella – on
olennaisesti jännittyneempi kuin jokunen vuosi sitten.
Euroopassa jännitys on lisääntynyt huomattavasti
vuosikymmenen kuluessa, olemme joutuneet kerta kerran jälkeen vastaamaan
Venäjän aggressiivisiin toimiin – niin kuvio on sikäli hyvin selkeä, Venäjä on
toimija ja muu Eurooppa on joutunut reagoimaan sen toimiin. En nyt ota kantaa
eurooppalaisen yhteisön kykyyn ja haluun reagoida riittävällä tehokkuudella ja
nopeudella Venäjän toimiin, sen aika koittaa toisella kertaa.
Kun siis huomioimme ympärillämme tapahtuneet
turvallisuuspoliittiset muutokset, olemme siirtyneet uudenlaiseen kylmän sodan
aikaan; epävakaan tilanteen lähialueillamme; Brexitin, jonka myötä EU:sta eroaa
Suomelle tärkeä kumppani, perussuomalaisten toiminta ei herätä luottamusta
– heidän viime aikojen puheet ja teot eivät ainakaan vahvista turpo-selkänojaamme,
käytännössä perussuomalaiset toiminnallaan edesauttavat Venäjää, sen pyrkiessä
heikentämään niin EU:ta kuin myös sen yksittäisiä jäsenmaita.
Jos nyt jätämme huomiotta sen, että europarlamentissa
perussuomalaiset kuuluvat ryhmään, joka nöyristelee Venäjän hallinnolle, vaan
sen sijaan huomioimme sen, että perussuomalaiset kansanedustajat antavat
näkyvän tuen Fixit-mielenosoitukselle. Antaen samalla lisää näkyvyyttä
mielenosoitukseen hakeutuneelle, salaliittoteorioihin uskovalle,
vaihtoehtoliikehdinnälle ja samasta lähteestä voimaa ammentaville äärioikeistolaisille
ryhmille propagandistisine tukijoineen, niin ei tätäkään toimintaa voi maan
edun mukaisena pitää. Samalla osa perussuomalaisten eduskuntaryhmään kuuluvista
kansanedustajista antaa näkyvän tukensa eduskuntaryhmästä kesäkuussa erotetun Ano
Turtiaisen lakialoitteelle kansanäänestyksestä Suomen EU-erosta.
Voimme tässä ohimennen mainita nämä Turtiaisen lakialoitetta
tukevat (ja siinä samalla Suomen turpo-selkänojaa heikentävät) perussuomalaiset
kansanedustajat –
Juha Mäenpää, Leena Meri, Ritva ”Kike” Elomaa, Jani Mäkelä, Rami Lehto, Sanna Antikainen, Sebastian Tynkkynen, Olli Immonen, Jari Ronkainen ja Jukka Mäkynen sekä Petri Huru. (1)
Kuvakaappaus Juha Mäenpään Facebook-sivu. |
Me kaikki tiedämme, että Euroopan Unioni ei ole
puolustusliitto, samalla me kuitenkin ymmärrämme (tai meidän pitäisi ymmärtää),
että tänä myrskyisänä aikana Euroopan Unioni vankistaa meidän
turvallisuuspoliittista selkänojaamme. Tämä meidän on syytä huomioida niin
kauan, kun emme ole puolustusliitto NATO:n jäsenmaa. Jäsenyytemme Euroopan
Unionissa asemoi meidät läntiseen (arvo)yhteisöön, mikäli eroaisimme EU:sta,
siirtyisimme henkisesti sekä konkreettisesti toiselle vyöhykkeelle. Tätä
siirtymistä alleviivaisi se, ettei Suomi kuulu puolustusliitto NATO:on.
Perussuomalaiset puolueena ei ole profiloitunut
NATO-jäsenyyden kannattajana, joten, kun huomioidaan heidän pakottava halu
korjata jotain, joka ei ole rikki; kun heidän tavoitteena on Suomen EU-ero,
niin väkisinkin ryhdyn pohtimaan sitä, että mitä on perussuomalainen
turvallisuuspolitiikka? Seuraava kysymys onkin sitten se, että kenen pussiin he
pelaavat?
”The
most important factor should not be whether these groups are pro-Russian or
not. What they oppose is of much greater importance here. The enemy of my enemy
is my friend. It is simple and easy to understand. - - -” Alexander
Dugin. (2)
Minun silmissä perussuomalaisten viitoittama tie vie meidät
takaisin harmaalle vyöhykkeelle, hetteikölle, jossa aggressiivisen Venäjän on
nykyistä olennaisesti helpompi painostaa maatamme. Voimmeko jopa sanoa, että
perussuomalaisen ratkaisut palauttaisivat Suomen YYA-aikaan. Sekö heidän
tavoite on? Jonkin lainen YYA-Suomi Venäjän kainalossa? Vastenmielinen ajatuksenakin!
Tässä kohdin kuulen korpien kuiskivan ”Entäpä vasemmisto…”
– niin vasemmistolla on omat syntinsä, mutta tässä kohdin kiinnitän
erityislaatuista huomiota juuri perussuomalaisiin, koska puolue selkeällä tapaa
haluaa identifioitua isänmaallisena – Suomen etua ajavana – puolueena. Haavekuvien
ja todellisuuden välillä on kuitenkin niin suuri ristiriita, etten minä voi
pitää perussuomalaista politiikkaa onnistuneena. Puolueen merkittävimpien
jäsenten turvallisuuspoliittiset kannanotot ynnä turvallisuuspolitiikkaa
sivuavat ulostulot ovat sellaista sekasotkua, ettei Jussi Halla-ahon
vuosien takainen protestointi Tehtaankadulla riitä pitämään puoluetta pinnalla.
Ei, vaikka puolueen jäsenistö usein sen aivan kuten Halla-ahon NATO-kannan
muistaa aina mainita, kun puolueen Venäjää myötäilevä linja nostetaan esiin. Perussuomalaisten
kohdalla teot puhuvat puolestaan!
Marko
1. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b0b3bb1e-d707-42ca-91ff-ee0a38d388db
2. https://smallwarsjournal.com/jrnl/art/nine-lessons-of-russian-propaganda
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.