Heinäkuun viimeisenä päivänä julkaisemassani blogissa kävin
läpi Venäjän merkittävimpiä tukikohtia sekä varikkoalueita Ukrainan rajalla
sekä miehitetyssä Itä-Ukrainassa ja elokuun alkupuolella tein luotauksen
Venäjän, miehitetyn Donetskin alueelle, perustamaan 1, armeijakuntaan. Tässä
blogissa siirrymme Ukrainalta miehitettyyn Luhanskin alueeseen ja siellä
operoivaan 2. armeijakuntaan, tarvittaessa, viittauksenomaisesti huomioin myös
aiemmin tarkastelemani, miehitetyn Donetskin alueella operoivan, 1.
armeijakunnan.
Kertauksena, Venäjän Eteläiseen sotilaspiiriin kuuluvan 8.
armeijan vastuualueelle kuuluvat myös Itä-Ukrainan miehitettyjen alueiden
joukot, jotka siis muodostavat 1. armeijakunnan miehitetyn Donetskin alueelle
ja 2. armeijakunnan miehitetyn Luhanskin alueelle. 8. armeijan kuin myös
Venäjän Ukrainan sotilaallisen operaation, esikunta sijaitsee
Novotšerkasskissa. Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla operoivien 1. ja 2.
armeijakuntien upseerit tulevat Venäjän asevoimista. Tavanomaisesti pesti
kestää korkeintaan puolivuotta, komentoketjun alemmilla tasoilla pestit voivat
olla pidempiäkin.
Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla operoivat armeijakunnat
on perustettu viimeisen viiden vuoden kuluessa. Niiden mallina toimii
tavanomainen Venäjän maavoimien armeijakunta, mikä mahdollistaa niiden
integroimisen Venäjän eteläisen sotilaspiirin rakenteeseen.
Joukkojen integroimista Venäjän eteläisen sotilaspiirin
rakenteeseen tukee 1. ja 2. armeijakunnan kaksoisjohtorakenne kaikissa
yksiköissä pataljoonatasosta ylöspäin.
Kummankin armeijakunnan joukko-osastot on varustettu lähes
100 prosenttisesti, samalla kuitenkin monet yksiköistä on vajaamiehitettyjä,
mikä mahdollistaa sen, että yksiköt voidaan täydentää minä hetkenä tahansa
Venäjän asevoimien sopimussotilailla, jota on nähty sodan aiempina vuosina,
esim. Debaltseven taistelussa (14.1.-20.2.2015), jolloin Venäjä täydensi
taisteluun osallistuvia joukko-osastoja asevoimista kootuista sopimussotilaista.
Roger McDermottin mukaan on mahdollista, että sotilasoperaatiot
Itä-Ukrainassa talvella 2015 toteutettiin Venäjän Maavoimien silloisen
apulaiskomentajan, kenraaliluutnantti Aleksandr Lentsovin ohjauksessa. Tähän
viittaa muun muassa Lentsovin nimeäminen, hänen virka-asemansa huomioiden
vaatimattomaan tehtävään, Minskin ensimmäisen sopimuksen toimeenpanoa valvovaan
elimeen sekä hänen viipymisensä sotatoimialueella yli kaksi kuukautta sen
jälkeen, kun ETYJ-tehtävä siirtyi toiselle venäläiskenraalille. (1)
Venäläisiä T-90A taistelupanssarivaunuja lokakuussa 2014
Luhanskin lentokentän tuntumassa, Fabrichnen alueella. (2) |
Tuoreimpien komentovastuussa olevien upseereiden nimet eivät
ole tiedossani. Talvella 2021 1. armeijakunnan komentajana toimi upseeri, josta
käytettiin koodinimeä ”Primakov”, vastaavasti 2. armeijakunnan komentaja
tunnettiin koodinimellä ”Knjazev” – on mahdollista, että kevään
rotaation seurauksena kumpikin on jo vaihdettu uusiin komentaviin upseereihin.
(3) Toista armeijakuntaa aiemmin komentaneista upseereista voimme mainita
muutamia nimiä, kuten syksyllä 2015 komentaneen venäläisen kenraalimajuri Jevgeni
Nikiforovin, joka käytti dokumenteissa allekirjoituksenaan koodinimeä ”Morgun”.
(4) Nikiforov on Venäjän asevoimien 58. armeijakunnan varakomentaja, 58.
armeijakunta toimii Venäjän Eteläisessä sotilaspiirissä. Nikiforovia ennen 2.
armeijakunnan komentajana toimi syksystä 2014 kevääseen 2015 kenraalimajuri Sergei
Kuzevlov, hän on myös toiminut Venäjän Läntisen sotilaspiirin 20.
armeijakunnan komentajana.
Tällä hetkellä Venäjän, Itä-Ukrainaan sijoittaman,
miehitysarmeijan vahvuus on yli 35100 sotilasta ja erilaista taistelijaa.
Miehitetyn Donetskin alueella operoivan 1. armeijakunnan vahvuuden ollessa noin
20500 taistelijaa, vastaavasti miehitetyn Luhanskin alueella operoivan 2.
armeijakunnan vahvuuden ollessa noin 14600 taistelijaa. Armeijakuntien käytössä
olevan, Venäjän eteläisen sotilaspiirin alueelle sijoitetun, operatiivisen
reservin koko on noin 12500 sotilasta/ taistelijaa.
Ukrainan ETYJ:lle talvella 2021 luovuttaman raportin mukaan
1. ja 2. armeijakunnalla on kalustoa seuraavasti. (5) Taulukkoa lukiessa on
kuitenkin syytä muistaa se, että lukemiin ei sisälly esim. Kuzminkan ja
Kadamovskyin alueille varastoitua kalustoa, kuten ei Kamensk-Šahtinskin
alueelle, Venäjä maavoimien 91. materiaalivarastoon (sotilasyksikkö nro. 48670)
sijoitettua kalustoa, kuten ei operatiivisen reservin kalustoa
Novotšerkasskissa.
|
1.
armeijakunta |
2.
armeijakunta |
taistelupanssarivaunut |
280 |
200 |
rynnäkkövaunut
sekä miehistönkuljetusajoneuvot |
550 |
364 |
erilaiset
tykistöaseet |
410 |
310 |
raketinheittimet |
120 |
90 |
erilaiset
ilmatorjunta-aseet ja -järjestelmät |
n. 400 |
n. 300 |
Lisäksi Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla operoivilla
joukko-osastoilla on Ukrainan puolustusministeriön julkaisemien tietojen mukaan
yli 450 erilaista panssarintorjuntaohjusten laukaisinta.
Syksyyn 2019 mennessä 2. armeijakunnan uudelleenorganisointi
oli periaatteessa valmis. Armeijakunnan vastuulla olevan rintamalinjan pituus
on noin 158 km, josta huomattava osa kulkee asutettujen alueiden tai
haasteellisen maaston poikki. Alueella on runsaasti luonnonesteitä, kuten
Siverskyi Donets joki, jotka muodostavat esteitä tai hidasteita etenemiselle.
2. armeijakunta on vahvuudeltaan 1. armeijakuntaa pienempi,
käsittäen yhteensä neljä prikaatia, joista yksi operoi osittain 1.
armeijakunnan alueella Svitlodarsk-Debaltseve-lohkolla. Kyseinen,
Svitlodarsk-Debaltseve-lohkolla operoiva 7. mekanisoitu prikaati kuuluu
kaikesta huolimatta kokonaisuudessaan 2. armeijakunnan esikunnan alaisuuteen.
Seuraavaksi 2. armeijakuntaan (yksikkötunnus: 77077) kuuluvat joukko-osastot:
- 2. mekanisoitu prikaati (yksikkötunnus: 73438).
- 4. mekanisoitu prikaati (yksikkötunnus: 74347), prikaatin
vahvuuteen kuuluu myös Prizrak pataljoona.
- 7. mekanisoitu prikaati (yksikkötunnus: 08807), prikaati
on pääsääntöisesti miehitetty vain 40 prosenttisesti.
- 6. mekanisoitu kiväärirykmentti (yksikkötunnus: 69647) eli
Platovin kasakkarykmentti.
- erillinen 10. tykistöprikaati (yksikkötunnus: 23213).
- erillinen komentorykmentti (yksikkötunnus: 44444).
- erillinen panssaripataljoona (yksikkötunnus: 64064).
- erillinen tiedustelupataljoona (yksikkötunnus: 55055).
- erillinen turvallisuuspataljoona (yksikkötunnus: 73604).
- erillinen ohjusilmatorjunta-pataljoona (yksikkötunnus:
13931).
- erillinen kuljetuspataljoona (yksikkötunnus: 14941).
- erillinen EW/ SIGINT/ UAV-komppania (yksikkötunnus:
05776).
- erillinen pioneerikomppania (yksikkötunnus: 11011).
Toisen armeijakunnan joukkojen ”kompaktiudesta” huolimatta –
tai kenties juuri tästä syystä, sen yksiköt ovat paremmin miehitettyjä (lukuun
ottamatta 7. mekanisoitua prikaatia) ja tavallisesti niiden taistelutekniikka
on parempi kuin 1. armeijakunnan vastaavien yksiköiden, poikkeuksena ns. Platovin
kasakkarykmentti, jonka taktinen tehokkuus (kyvykkyys) arvioidaan heikoksi.
Toisen armeijakunnan 2. ja 4. mekanisoidun prikaatin (mukaan
lukien Prizrak pataljoona) vastuille nimetyistä alueista 80 prosenttia
sijaitsee Siverskyi Donets joen varrella, joen muodostaessa luonnollisen
puolustuslinjan mutta toimien samalla huomattavana rajoitteena offensiivisille
operaatioille. On kuitenkin huomioitava se, että viime vuosina merkittävin osa
2. armeijakunnan offensiivisista toimista toteutuu idästä länteen, joukkojen
tukeutumisalueiden sijaitessa Kadiivka-Pervomaisk-alueella sekä pohjoisempana
tien P66 varrella. Poikkeuksen muodostaa Debaltsevon alueelle sijoitettu 7.
mekanisoitu prikaati, jonka pääetenemissuunta mahdollisessa offensiivissa on
kaakosta luoteeseen, kohti Bakhmutia (ent. Artemivsk) ja toissijaisesti idästä
länteen (edelleen kohti Bakhmutia).
Lukijan on hyvä muistaa se, että joukko-osastot tai yksiköt
eivät välttämättä ole verrattavissa vahvuudeltaan vastaavaan länsimaiseen
joukko-osastoon tai yksikköön. Esimerkkinä voimme mainita toiseen
armeijakuntaan kuuluvan, alun perin Prizrak prikaati-nimellä tunnetun joukko-osaston,
joka tosiasiallisesti vastaa vahvuudeltaan pataljoonaa tai pienikokoista
rykmenttiä.
Kumpikin armeijakunta luottaa neuvostoaikaiseen
päätöksentekojärjestelmään, joka on edelleen tyypillinen huomattavalle osalle
Venäjän asevoimien joukko-osastoja. Kummankin armeijakunnan toimintaa haittaa
merkittävästi Venäjän käyttämä kaksoisvalvonta. Joukko-osastoihin kuuluvien
komentajien päätöksenteko ja aloitekyky on hyvin minimaalinen, aloitekyvyn
puute (minimaalisuus) voi olla seurausta Venäjän toteuttamasta
kaksoisvalvonnasta, joka lisää kontrollia. Samoin pitkät komentoketjut pidentävät päätöksentekoaikaa
lähes kaikilla tasoilla.
Armeijakuntien toimintakykyä heikentää myös vääristynyt kuva
todellisesta tilanteesta, joka on seurausta yksiköihin juurtuneesta tavasta
vääristää tilannekuvauksia ja raportteja joukkojen tehokkuudesta. Tavanomaista
on laatia raportteja, joissa vääristellään merkittävästi vihollisen ts.
Ukrainan asevoimien, kokemia tappioita ja samalla luodaan vääristynyt kuva
miehitetyille alueille sijoitettujen venäläisjoukkojen tehokkuudesta.
Useissa eri lähteissä on kuvattu joukkojen moraalia
alhaiseksi, samoin yksiköiden tehokkuutta – etenkin tämä korostuu osastoissa,
jotka on miehitetty heikommin koulutetuilla vapaaehtoisilla tai jopa pakkovärvätyillä.
Tällaisten joukko-osastojen tappiot nousivat sodan alkuvaiheessa hyvin
korkeiksi, ne menettivät jopa kolmanneksen tai enemmän vahvuudestaan
offensiivisissa operaatioissa kaatuneina tai haavoittuneina. Kaatuneet ja
haavoittuneet korvattiin pääsääntöisesti ”tykinruoaksi” kutsutulla
miehistöllä. Näihin osastoihin kuuluneiden taistelijoiden varustus oli usein
hyvin minimaalinen – rynnäkkökivääri ja kourallinen luoteja. (6)
Yksiköiden komentajille Venäjällä järjestetyt harjoitukset,
tarkastukset ja erilaiset kurssit, jotka helpottavat etenemistä uralla ja
ylennyksiä vanhemmiksi upseereiksi, harvoin – jos koskaan – kompensoivat
miehistön heikkoa koulutustasoa, puutteellista päätöksentekokykyä ja
olemattomia johtajaominaisuuksia, järjestelmä ei ole aiemmin juurikaan
kannustanut itsenäiseen päätöksentekoon tai osoittamaan johtajuutta.
Miehistön palkkaus on alhainen, kuukausipalkka (sisältäen
korvauksen taisteluihin osallistumisesta) on tavanomaisesti 300–400 USD
kuukaudessa.
Arvioiden mukaan 1. ja 2. armeijakunta eivät nykyisillä –
tai täysillä vahvuuksillaan kykene tavoitteellisiin hyökkäyksiin, kuin
korkeintaan taktisella tasolla. Puolustustaistelussa 1. ja 2. armeijakunta
eivät pysty tehokkaaseen puolustustaisteluun (täysilläkään vahvuuksilla), kun
niihin kohdistuu Ukrainan asevoimien suorittama laajamittainen hyökkäys
kahdella operatiivisella suunnalla. Käytännössä kummankin armeijakunnan
primääritehtävä on Ukrainan laajamittaisen hyökkäyksen tapahtuessa pyrkiä
viivyttämään hyökkääjää niin kauan, että Venäjän asevoimat ehtii lähettää
yksiköitä miehitetyille alueille torjumaan hyökkäyksen.
Muita tekijöitä, jotka heikentävät 1. ja 2. armeijakunnan
taistelutehokkuutta ovat muun muassa käytössä olevan tiedustelukaluston
vähäisyys (poikkeuksena tilanteet, jolloin alueella on riittävästi Venäjän
asevoimien tiedustelulennokki-- ja SIGINT-kalustolla varustettuja joukkoja); 1.
armeijakunnan osalta heikkoa vastatulitoimintaa pidetään ongelmana; ei voi
myöskään olla painottamatta sitä, että monimutkainen ja hidas
päätöksentekomekanismi heikentävät miehitetyillä alueilla operoivien joukkojen,
kuin myös armeijakuntien, tehokkuutta.
Ensimmäisen ja toisen armeijakunnan taistelevien
joukko-osastojen koostumus ja rakenne ovat verrattavissa Venäjän asevoimien
vastaaviin joukko-osastoihin. Ukrainalta miehitetyillä alueilla operoivien
armeijakuntien hallinnosta ja logistiikasta vastaa kahdeksas armeija, Venäjän
eteläisen sotilaspiirin alueella. Kahdeksannen armeijan esikunta, ja samalla
Venäjän Ukrainan sotilasoperaation esikunta sijaitsee Novotšerkasskissa,
Rostovin alueella.
Kirjoituksissani hyödyntämän, Informnapalmin laatiman,
raportin ja muiden havaintojen perusteella voidaan todeta, että miehitetyille
alueille sijoitettujen joukkojen tehokkuus ja iskuvoima ovat riippuvaisia
siitä, kuinka paljon niihin, tai laajemmin miehitetyille alueille on sijoitettu
Venäjän asevoimien ja maan muiden turvallisuuselinten vakituista väkeä tai
sopimussotilaita, kuin myös siitä, kuinka nopealla aikataululla Venäjä kykenee
(halua) toimittaa vahvistuksia sotatoimialueelle.
Marko
Lähteet:
1. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/144311/KoistinenJT_YEK58.pdf
2. Prometheus kustannuksen: Donbas in Flames – Guide to the Conflict Zone, s. 67.
Kuvan T-90A taistelupanssarivaunut kuuluvat Venäjän
maavoimien 136. erillisen mekanisoidun prikaatin kalustoon. Prikaatin kotitukikohta
sijaitsee Buinaksk’issa, Dagestanissa.
3. https://vienna.mfa.gov.ua/storage/app/sites/113/fsc/fsc966.pdf
5. https://vienna.mfa.gov.ua/storage/app/sites/113/fsc/fsc966.pdf
6. https://www.rferl.org/a/russia-ukraine-gore-no-glory-for-war-veterans/28681378.html
Lähteenä
olen käyttänyt myös Informnapalmin julkaisemaa laajaa artikkelia ”Intelligence data on 1st and 2nd Army Corps of Russian Federation in occupied Donbas” ja
”Donbas in Flames – Guide to the Conflict Zone” kirjaa sekä Ukrainan
puolustusministeriön keräämää aineistoa.
Olen myös hyödyntänyt Russian Military Forces: Interactive Map -verkkosivua.
Venäläistä panssarikalustoa miehitetyn Luhanskin
alueella, Bilen taajaman kaakkoispuolella. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.