Vuoden vaihtuessa Yleisradio tarjosi kansalle Jari
Tervon vetämää dokumenttisarjaa kylmän sodan Suomesta, dokumenttisarjassa
pureudutaan aikakauteen, jolloin Suomi oppi valehtelemaan itselleen. Ja,
ollakseni rehellinen, ei pelkästään virallinen Suomi liturgioiden tasolla –
kovin monen suomalaisen maailmankuvassa musta muuttui valkoiseksi ja правда
totuudeksi.
Niin hyvin toteutettu kuin sarja onkin, niin on se myös
nostattanut soraääniä, jotka (mielestäni) omalla tapaa alleviivaavat sarjan
tarpeen. Eräiden kommentointi sarjan tiimoilta tuntuu jopa hiukan
surkuhupaisalta – lapselliselta etten sanoisi. Nimittäin onhan siinä jotain
perin lapsellista, että ryhdytään kritisoimaan sarjaa katsomatta sitä ja siinä
sivussa potkaistaan pallo kokolailla maalin ohi, kuten tekee Erkki Tuomioja
–
”En ole nähnyt Ylen suomettumissarjaa tv:stä ja mitä olen
siitä lukenut ei houkuttele katsomaan. Se että ohjelman yhtenä
aikalaistodistajana on käytetty Ben Zyskowiczia on ihan ok, mutta pelkästään
hänen varassaan ei tasapainoista kuvaa ajasta synny.” (1)
Aikakauden eläneenä ja tarkkasilmäisenä havainnoitsijana
hänellä olisi epäilemättä runsaasti havaintoja suomettuneesta Suomesta, enemmän
kuin minulla, joka synnyin Suomeen helmikuisena iltana 1970 ja jonka lapsuutta
värittivät pihaleikit, rakentuva lähiö pölyävine hiekkakenttineen, mustavalkolähetykset
televisiossa, peruskoulun aloittaminen elokuisena päivänä 1977, mutta, että
ryhtyä vähättelemään sarjaa katsomatta sitä – tätä minun on vaikea ymmärtää,
etenkään kun kyse ei ole mistään nelosella esitettävästä tusinadokumentista.
Edellisen rinnalla kulkee sitten toinen kritiikki, jossa
muistutetaan meitä suomalaisia siitä, että aihetta (suomettumisen aikakautta)
on jo käsitelty vaikka kuinka, että vuodesta toiseen samaa aihetta jaksetaan
vatvoa. Tässä kritiikissä olisi terää, jos Suomessa olisi aivan aidosti käyty
yhteiskunnallista keskustelua suomettuneen Suomen aikakaudesta, jos kyseiset
vuosikymmenet toisen maailmansodan lopusta 1990-luvun alkupuolelle ja
Neuvostoliiton hajoamiseen olisi käyty läpi, ja olisi tarkasteltu mitä Suomessa
noina vuosikymmeninä tapahtui, sen sijaan, että olisi piilotettu luurangot
kaappiin Tiitisen listan lailla. Ehkäpä tänään emme olisi niin herkkiä
Venäjän painostukselle, jos Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen maassamme olisi
pantu pystyyn totuuskomissio ja sovittelevassa hengessä perattu itse kunkin
tekemiset läpi. Herramme pääsivät tuolloin helpolla, mutta sanonpa, että olisi
ollut kansallekin hyvää tehdä tiliä menneen kanssa – itsepä olimme herramme
valtaan äänestäneet, osan meistä syyllistyessä enempäänkin kuin äänensä
antamiseen vaaleissa.
Perhetaustasta huolimatta – isäni isoisä oli Jaakko Enqvist, Tyrnävältä Kemiin muuttanut matkapuhuja, jonka puhelahjat veivät
eduskuntaan saakka ja lopulta maanpetoksellisesta toiminnasta Tammisaaren
pakkotyölaitokseen 1920-luvulla – olimme varsin epäpoliittinen perhe. Muistan
isäni käyneen 70- ja 80-luvuilla jonkun kerran äänestämässä, mitään draamaa
niihin ei kuitenkaan liittynyt; äitini sitä vastoin äänesti ensimmäisen kerran
elämässään vasta vuoden 1982 presidentinvaaleissa, Helvi Sipilää. Äitiäni
ei ohjannut poliittinen kanta vaan sukupuoli.
Poliittisia puheita minun ei tarvinnut lapsena kuunnella;
postiluukusta kolahti jok’ikinen aamu Etelä-Saimaa, keskustapuolueeseen
kallellaan ollut paikallislehti, josta luin sarjakuvien ja urheilu-uutisten
ohella hyvin tarkkaan ulkomaan uutiset ja hiukan vanhempana, kotimaan uutisten
ohella politiikkaa käsittelevät kirjoitukset. Olin kuitenkin tuolloin sen
verran nuori, ettei kiinnostuksessani ollut kyse itselleen mieluisan
poliittisen aatesuunnan etsinnästä. Kyse oli ennemminkin historian ja
sotahistorian sivutuotteena heränneestä kiinnostuksesta, joka kasvoi
80-luvulla, johdattaen minut hetkittäin törmäyskurssille läheisteni kuin myös
opettajieni kanssa peruskoulussa.
80-luvulla kotipaikkakunnallani Lappeenrannassa
järjestettiin useampia rauhanmarsseja. Nämä parin-kolmen vuoden ajan 80-luvulla
kautta Suomen järjestetyt marssit saivat, ansaitusti, huomiota myös Yleisradion
esittämässä sarjassa. Niinä vuosina, jolloin marsseja järjestettiin, äitini
osoitti ehkäpä niitä ainoita kertoja eläessään jonkin sortin aktivismia
osallistuessaan pariin rauhanmarssiin. Mielestäni hänen kohdalla kyse ei ollut
ideologisesta toiminnasta vaan häneen uutisointi ja kirjoitukset koittavasta
ydintuhosta vaikuttivat niin voimakkaasti, että hänen oli suoranainen pakko
osallistua marsseille. En myöskään usko, että hän ymmärsi marssien ideologista
ulottuvuutta. Toisaalta enpä muista, että hän olisi kummeksunut niitä
punalippujenkaan määrää, joita marssijoilla lehtikuvien mukaan oli matkassa.
Idän aseet olivat rauhanaseita – ideologinen totuus
tuntui olleen tuolloin tämä, Neuvostoliiton käydessä puolustustaistelua
imperialistista länttä vastaan. Mikä oli myös väitteenä outo, jollei asiantola
sitten ollut se, että neuvostoimperialismi oli kokijan kannalta jollain tapaa
parempaa imperialismia kuin läntinen vastineensa.
Marsseille osallistuminen oli mielestäni täysin absurdia,
otinkin tästä yhteen äitini kanssa, jonka mielestä minunkin olisi hyvä
osallistua marssille. Miksi? Mielestäni ihmiset olivat sokeita, he eivät ymmärtäneet
sitä paradoksia, joka marssien taustalla piili. Marssittiin punalippuja kantaen
euro-ohjuksia eli käytännössä yhdysvaltalaisia ohjuksia vastaan mutta samalla
ei kannettu huolta Neuvostoliiton ohjuksista. Kukaan ei kuitenkaan voinut olla
tietämättä niistä, sillä siinä missä lehdistössä nostettiin esille
Yhdysvaltojen keskimatkojen ballistiset ohjukset, eivät ne jättäneet
mainitsematta Neuvostoliiton vastaavia ohjuksia, joista ehkäpä tunnetuin ja
vaarallisin oli RT-21M Pioneer eli SS-20 Saber, liikkuvalle laukaisualustalle
sijoitettu, jopa kolmella 150 kilotonnin taistelukärjellä varustettava,
keskimatkojen ballistinen ohjus.
Toki nykyään tiedostan rauhanliikehdinnän taustalla
vaikuttavat voimat, joten ymmärrän myös, miksi näiden rauhanmarssien
järjestäjät olivat vaiti neuvosto-ohjuksista ja niiden aiheuttamasta vaarasta,
kohdistaen kritiikkinsä vain ja ainoastaan yhdysvaltalaisiin ohjuksiin. Edellinen
ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että moni äitini kaltainen osallistui
näille marsseille ymmärtämättä kokonaisuutta – tai jos he ymmärsivätkin sen,
sulkivat he silmänsä totuudelta, kuten äitinikin teki osallistuessaan
marsseille, siitä huolimatta, että toin ilmi niiden absurdiuden. Hän ei voinut
sanoa, ettei hänelle sanottu, koska hänelle vähintäänkin sanottiin se, että
marsseilla ei huomioida kokonaisuutta – vain läntiset ohjukset ja ydinaseet.
Vaikka näinkin paikoin sumuverhon läpi, en voi sanoa
poikenneeni merkittävästi aikakauteni nuorista. Itse asiassa kiinnostukseni
historiaan, sodankäyntiin ja sen semmoisiin asioihin saattoi tehdä minut omalla
tapaa sokeaksi 80-luvun tapahtumille. En ehkäpä kyennyt hahmottamaan
vapaudenkaipuuta, joka ajoi kansalaisia ensin Neuvostoliiton miehittämässä
itäisessä Keski-Euroopassa eteenpäin ja myöhemmin neuvostovaltion rajojen
sisällä, kansalaisten ja kansojen tavoitellessa itsenäisyyttä.
Mutta jo ennen tätä, keväällä 1986 neuvostovaltio heitti
vielä synkeän varjonsa Suomen ylle. Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus tapahtui
26. huhtikuuta 1986. Muistan kuinka paria päivää myöhemmin (28. huhtikuuta)
kuulin radiouutisissa mainittavan poikkeustilanteesta, että radioaktiivisuutta
oli havaittu ja se oli ilmeisesti peräisin reaktorionnettomuudesta, myöhemmin
samana päivänä – olisiko ollut puoliyhdeksän uutiset – saimme tietää mitä oli
tapahtunut. Seuraavina päivinä ja viikkoina aihe oli esillä koulussa, mutta
vieläkin yllättävämpää oli se, että myös isäni kommentoi tapahtunutta – eikä
välttämättä positiiviseen sävyyn.
Havainnoin aikakauden hidasta muuttumista 80-luvulla ennen
kaikkea ulkomaiden tapahtumien kautta. Olin jo ala-asteikäisestä lukien ollut
enemmän kiinnostunut ulkomaan uutisista. Opittuani kunnolla lukemaan, luin ulkomaan
uutiset ensinnä aamun lehdestä, vasta niiden jälkeen sarjakuvat ja
urheilu-uutiset. Tämä kiinnostus ajoi minut kirjastossa vieraskielisten lehtien
pariin, joiden kautta suomalainen puolueettomuusliturgia, jota myöhemmin
yläasteella historian ja yhteiskuntaopin tunneilla toistettiin lukuisia
kertoja, alkoi näyttäytyä kovin pinkiltä. Pinkiltä siksi, koska etenkin
80-luvun alkupuolella lukuisissa englanninkielisissä lehdissä Suomen puolueettomuus
näyttäytyi kartoissa harmaa-vaaleanpuna-raidallisena, vastaavasti Ruotsin
puolueettomuus oli vaaleansinistä. Ymmärsin, että lukuisissa, arvostetuissakin
lehdissä, nähtiin maamme olleen vain näennäisesti puolueeton, että se oli
lieassa, jonka toisessa päässä oli Kreml. Kontrasti millaisena Suomi ulkoa
nähtiin verrattuna siihen, millainen sen kuviteltiin (ja koulussa opetettiin)
olevan oli suuri.
Ymmärsin, ettei meille kerrottu aivan kaikkea, toisaalta se,
että tämä ymmärrys ei kuitenkaan musertanut minua, kertoo ehkäpä sen, että
jollain tasolla olin sisäistänyt itse sen, että Suomi kuuluu Moskovan
etupiiriin, että emme ole aivan niin puolueeton kuin toivoimme olevamme. Sen
ymmärrys ei kuitenkaan herättänyt minussa nähtyä suurempaa vastarintaa
kamppailla pysähtyneeltä vaikuttanutta tilaa vastaan, muutoksen puolesta,
vaikka tuolloin muutoksen ratas oli jo pyörähtänyt ensimmäisen kierroksensa
kiihdyttäen vauhtiaan.
Monilla on värisyttäviä muistoja 80-luvulta, kuinka ymmärrys
maailman muutoksesta tunkeutui heidän tajuntaansa. Itseäni en laske tähän
joukkoon, pikkukaupungin teininä tapahtumat 80-luvulla tuntuivat kuitenkin
etenevän kuin itsestään vauhtiin päästyään. Kun Puolassa solidaarisuusliikettä
ei kyetty täysin kukistamaan edes kenraali Wojciech Jaruzelskin
toimesta, ja kun Neuvostoliitto ei lähettänyt joukkojaan kukistamaan sitä, niin
miehitetyn itäisen Keski-Euroopan hidas avautuminen ja vapautuminen siinä
rinnalla näyttäytyi nähdyssä valossa luonnolliselta kehityskululta. Minulle
ehkäpä Berliinin muurin murtumista hätkähdyttävämpi tapahtumaketju nähtiin
joitain kuukausia aiemmin Itävallan ja Unkarin rajalla maiden välisen
raja-aidan kaaduttua ja itäsaksalaisten rynnättyä länteen Itävallan puolelle. Muistan
ne hetket uutisissa tapahtumana, jolloin ymmärsin jotain todella
peruuttamatonta tapahtuvan.
Tuolloin syyskesällä 1989 emme nähneet tulevaan, tuskin
kukaan arvasi, kuinka nopeasti maailma muuttui rattaan lähdettyä pyörimään
täydellä vauhdilla. Marraskuun 9. päivä Berliinin muuri murtui, reilua paria
vuotta eteenpäin kuolin korinoissaan oleva Neuvostoliitto yritti pitää suuren
valtakunnan koossa asevoimin – Baltiassa kuoli kymmeniä puna-armeijan ja
turvallisuusorganisaatioiden erikoisjoukkojen yrittäessä kukistaa itsenäisyysliikehdintää.
Vapaus voitti, olin ehkäpä hämmentynyt mutta samalla myös pettynyt siihen,
kuinka nuivasti virallinen Suomi tapahtumien kulkuun suhtautui. Puna-armeijan
panssarivaunujen ajaessa Vilnassa kansalaisten päälle, Suomessa tehtiin
moraalinen valinta olla hiljaa ja täten antaa tuki totalitaariselle valtiolle
sen tappaessa vapautta ja itsenäisyyttä kaipaavia, alistettuja, baltteja.
Baltia vapautui miehityksestä, neuvostovaltio hajosi, Suomen
liittyessä Euroopan Unioniin (tuolloin puhuttiin yleisesti Euroopan
Yhteisöstä) näytti siltä, että Suomi astuu samaa tahtia vapauteen, että
Neuvostoliiton kuoppaamisen myötä suomettuminen on historiaa, vai kävikö
sittenkään näin? Olimme naiiveja ja hyväuskoisia kuvitellessamme, että ”pois
silmistä, pois mielestä” riittää, että se minkä piilotimme kaappiin pysyy
myös siellä.
Ei mennyt montaakaan vuosikymmentä, jolloin meiltä löytyy
halua kumartaa Kremlin suuntaan, tehdä totalitaarisia valtioita hyödyttäviä
arvovalintoja, toimien taustalta löytyy verkostoja, joihin on kasvanut uusia
sukupolvia, mutta joista osa on luotu jo KGB-yhteyksien aikakaudella. Kylmän
sodan Suomi – ehkäpä naiivi toiveeni on se, että sarja vihdoin ja viimein
käynnistää keskustelun, jossa ryhdymme aidosti käymään läpi kylmän sodan
vuosikymmeniä täällä Suomessa ja otamme ensimmäiset askeleet pimeydestä valoon,
karistaen viimein Neuvostoliiton ja nyky-Venäjän yllemme heittämän varjon, uskaltaen kohdata sen menneisyyden, jolloin opimme kansakuntana valehtelemaan
itsellemme, puhumaan mustan valkoiseksi ja kuvittelemaan olleemme puolueeton
valtio neuvostovaltion kupeessa.
Maailman rauha.* |
Maailman rauha on Moskovan lahja Helsingin
kaupungille. Tätä Oleg Kirjuhinin veistämää patsasta voidaan pitää
eräänlaisena suomettumisen aikakauden myöhäisenä symbolina. Paljastettiinhan
patsas pari kuukautta Berliinin muurin murtumisen jälkeen, 14. tammikuuta 1990,
josta lähtien tämä kammottava veistos on uhmannut tuivertavaa tuulta
Hakaniemenrannassa, ilman, että kenenkään on onnistunut ”kolhia” sitä
jalustaltaan.
Minun olisi helppoa lainata dokumentista tai lukemattomista
kirjoistani tähän lausahdus kuvaamaan suomettuneen Suomen henkistä ilmapiiriä,
mutta en tee niin. Sen sijaan lainaan Jari Kurrin (Jokerit)
toteamuksen viime joulukuulta, osoittamaan, että joukossamme on edelleen heitä,
jotka ovat valmiit puhumaan mustan valkoiseksi –
”Ei ole mitään sellaista, mikä estäisi meitä tällä
hetkellä menemästä Minskiin. Jos tarvitsee tehdä jotain muutoksia, totta kai
toimitaan sen mukaan”. (2)
Jokereiden matkatessa pelaamaan kiekkoa Minskiin, maassa oli
satoja poliittisia vankeja vaalit varastaneen Aleksandr Lukašenkan
hallinnon sortaessa kansaa. Kansaa vainottiin, vangittuja kidutettiin ja murhattiin,
samaan aikaan KHL-joukkue Jokereiden omistaja Jari Kurri valehteli
miellyttääkseen ”isäntiään” KHL:ssä.
Marko
Lähteet:
1. https://www.facebook.com/erkki.tuomioja
2. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008458178.html
Taustoitukseen käytetty myös Jari Tervon twitter-tiliä.
Kylmän sodan Suomi Yle Areenassa.
*: Alkuperäinen kuva Maailman rauha-veistoksesta
otettu helmikuussa 2018, © Marko Enqvist.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.