Palataan
vielä Malaysia Airlinesin lennon MH17 (Schiphol, Amsterdam –
Kuala Lumpur) pudottaneeseen Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin,
etenkin sen miehitykseen ja kokoonpanoa sekä toimiin kesän ja syksyn 2014
aikana.
Venäjän
maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin (sotilasyksikkö nro. 32406)
tukikohta sijaitsee Venäjällä, Maršala Žukovan länsipuolella Kurskin
kaupungista reilut 11 kilometriä itään. Kyseinen prikaati on osa Venäjän
maavoimien kaartin 20. armeijaa, jonka historia ulottuu 4.
panssariarmeijan muodossa toiseen maailmansotaan saakka. 4. panssariarmeija
perustettiin kesäkuussa 1942, josta lähtien se on ollut ensinnä osa
Neuvostoliiton maavoimia ja Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen osa Venäjän
maavoimia. Tässä yhteydessä ei ole perusteltua käydä tämän tarkemmin 20.
kaartin armeijan historiaa läpi. Venäjän maavoimien organisaatiorakenteen
vuoksi oli kuitenkin perusteltua huomioida 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin asema
osana kaartin 20. armeijaa sekä osana Venäjän läntistä sotilaspiiriä. Kurskin
alue, jossa prikaatin tukikohta rauhan aikana sijaitsee, rajoittuu Ukrainaan.
Lyhyt
kertaus prikaatin historiaan
53.
ilmatorjuntaohjusprikaati on perustettu Neuvostoliitossa v. 1967, jolloin se
kantoi nimeä 268. ilmatorjuntaohjusrykmentti. Perustamisen aikaan
rykmentti oli sijoitettuna Artikiin, Armenian Sosialistisen Neuvostotasavallan
alueelle, rykmentin pääaseena oli S-75 Dvina (NATO:n raportointinimi: SA-2
Guideline) ilmatorjuntaohjus. Kyseisellä ohjustyypillä pudotettiin vappuna,
1. toukokuuta 1960, Francis Gary Powersin ohjaama U-2-vakoilukone
Sverdlovskin (nyk. Jekaterinburg) alueella. (1) 1960-luvun lopulla prikaatiksi
laajentunut joukko-osasto siirrettiin Itä-Saksaan osaksi kaartin 1.
panssariarmeijaa. Tuolloin prikaati tunnettiin jo nykyisellä nimellään 53.
ilmatorjuntaohjusprikaati, prikaatin aseistukseen kuuluivat muun muassa 2K11
Krug (NATO:n raportointinimi: SA-4 Ganef) ilmatorjuntaohjukset.
Sijoitusaikanaan
Itä-Saksan alueella, joulukuusta 1968 puna-armeijan vetäytymiseen yhdistyneestä
Saksasta vuonna 1992, 53. ilmatorjuntaohjusprikaati oli ajoittain myös osa kaartin
20. armeijaa. Neuvostoliiton hajoamista seuranneena vuonna (Neuvostoliitto
hajosi joulukuussa 1991) 53. ilmatorjuntaohjusprikaati vedettiin Venäjälle ja
sijoitettiin Kurskin alueelle. Venäjällä prikaati liitettiin kaartin 20.
armeijaan. Tuolloin prikaatin ilmatorjuntaohjusaseistuksen rungon muodostivat 9K37M1
Buk-M1 (NATO:n raportointinimi: SA-11 Gadfly) ilmatorjuntaohjukset.
53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kohdalla on hyvä myös muistaa se, että vuosien
1994–1998 välillä prikaati oli väliaikaisesti sijoitettuna Gudautaan Abhasian
alueelle Georgiassa osana Venäjän ”rauhanturvaoperaatiota”. Kyseinen
”rauhanturvaoperaatio” sinetöi Abhasian alueen miehittämisen ja irrottamisen
Georgiasta. Venäjä toteutti vastaavan kaltaisen operaation, joskin vieläkin
näkyvämmin, Etelä-Ossetiassa.
Helmikuun
21. 2023 Vladimir Putin myönsi prikaatille ”Kaartin”-arvonimen ”ansioista”
hyökkäyssodassa Ukrainaan. (2)
Siirtykäämme
lyhyen historiakatsauksen jälkeen 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin historiasta
kesään ja syksyyn 2014, mikä ajanjakso on Malaysia Airlinesin lennon MH17
pudottamisen kannalta olennaisin periodi prikaatin lähihistoriassa.
53.
ilmatorjuntaohjusprikaati kesällä ja syksyllä 2014
53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin komentajana
on toiminut vuodesta 2013 lähtien eversti Sergei B. Mutškajev. Hänen
edeltäjänsä, eversti Aleksei Zolotov, toimi kaartin 20. armeijan
ilmapuolustuksesta vastaavana upseerina kesällä 2014.
Kesällä
ja syksyllä 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin ilmatorjunta-aseistuksen runko
muodostui Novator 9K37 M1 Buk ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä, tai
mallin myöhemmästä versiosta 9K37 M1-2 Buk
ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä.
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-M1 TELAR nro 332, kuva via whathappenedtoflightmh17.org. |
Kokonainen
Buk-M1 tai Buk-M1-2 järjestelmä pitää sisällään yksitoista tela-ajoneuvoa:
tyyppi |
lukumäärä |
9S470M1 komentokeskus |
1 |
9S18M1 Kupol-M1 3D maalinosoitustutka |
1 |
9A39M1 latauslavetti
(TEL) |
3 |
9A310M1 ohjuslavetti
(TELAR) |
6 |
Taulukon
lähde: Bellingcat, s. 5.
Patteriin
kuuluu tavallisesti kaksi Buk-M1 ohjuslavettia ja yksi latauslavetti, jokaiseen
pataljoonaan kuuluu tavallisesti ohjuslavettien ja latauslavettien lisäksi yksi
komentokeskus ja yksi maalinosoitustutka-ajoneuvo. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin
kuului kolme pataljoonaa.
Alla
olevassa kuvakollaasissa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan miehitys
(pataljoonan komentava upseeri, pattereiden komentajat sekä Buk-M1 järjestelmän
tela-ajoneuvojen komentajat) sekä yhden pataljoonan kalusto kesällä 2014.
Lukijoiden
on hyvä tietää, että venäjän kielisessä tekstissä yksiköistä käytetyt termit
voivat olla harhaanjohtavia, esim. ilmatorjuntaohjusprikaatin pataljoonasta
käytetään venäjässä termiä дивизион (”divisioona”) eikä venäjän
kielistä sanaa батальон, joka muistuttaa sanaa ”pataljoona”.
Vastaavasti divisioona-luokan sotilaallisesta yhtymästä käytetään venäjällä
nimeä дивизия (”diviziya”). (3)
Suomessa
ilmatorjuntaohjusprikaatin pataljoonasta käytetään nimeä patteristo,
joka jakautuu pattereihin. Käytän tässä kirjoituksessa kuitenkin suoria
käännöksiä Bellingcatin julkaisuissaan käyttämistä termeistä, jolloin ”battalion”
kääntyy ”pataljoonaksi” ja ”battery” ”patteriksi”.
53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kohdalla huomio kohdistuu etenkin 2. pataljoonaan,
joka siirrettiin kesäkuussa 2014 tukikohdasta Maršala Žukovan Millerovon länsi-
ja lounaispuolelle Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle. Huomioitavaa
kuitenkin on se, että 2. pataljoonan kalustoon kuulunut Buk-M1 TELAR nro. 222
korvattiin saman prikaatin 3. pataljoonan Buk-M1 TELARilla nro. 332, joka
sitten siirrettiin Venäjältä Ukrainan puolelle heinäkuussa nähdyin seurauksin.
Tiedossa ei ole kumman pataljoonan miehistö operoi kyseisellä TELAR:illa
Millerovon alueella, julkisessa tiedossa ei myöskään ole se millaisella
miehistöllä kyseistä TELAR:ia operoitiin 17. heinäkuuta 2014, jolloin Malaysia
Airlinesin lento MH17 pudotettiin kyseisestä TELAR:ista laukaistulla ohjuksella.
JIT:n sai myös todistajalausuntoja ohjuksen laukaisuhetkeltä (todistajat X48
ja M58), joista lainaan todistajaa X48:
“He saw a
dark green Buk driving, and five or six minutes later heard an explosion. Above
his head a missile trail appeared, and he then heard a second explosion in the
air. He saw pieces of an aircraft falling to the ground in a fan shape. The Buk
then drove to the road. It was now missing one of its missiles. X48 also
described four soldiers who caught his attention. They looked different from
the soldiers at the checkpoint, and wore helmets with ‘ears’. Investigation
revealed that within a TELAR the crew communicates using a ‘tank helmet’, a
protective helmet with covered earphones and an audio link. After the aircraft
wreckage hit the ground, these four soldiers moved off in the direction of the
checkpoint”. (4)
Lausunnossa
mainitulla “blockade post’illa” tarkoitetaan Pervomaiskyin kylän
länsipuolella sijainnutta, Venäjän proxy-joukkojen ja militanttien tielle T0522
pystyttämää tarkastuspistettä. Tietä T0522 pääsi muun muassa tärkeälle
Savur-Mohylan kukkulalle. Huomioitavaa on myös se, että todistajan (X48)
mukaan Buk-M1 TELAR:issa näkyi neljä yhtenäisiin univormuihin pukeutunutta
sotilasta. Todistajan (X48) lausunnon perusteella voi tehdä tiettyjä
johtopäätöksiä Buk-M1 TELARin miehistöstä. Buk-M1 TELARin miehistö käsittää
neljä henkeä – kaksi upseeria ja kaksi sotilasta.*
Savur-Mohyla
kuului Ukrainan ja Venäjän rajaseudulla sijainneeseen Šah’tarskin piiriin,
jonka alueella Ukrainan asevoimat aloitti operaation heinäkuun 16. päivä
tarkoituksenaan katkaista Venäjän huoltoreitti etelästä rajan yli miehitetyille
alueille. Edellisenä päivänä (15. heinäkuuta) Igor Girkin vieraili
yhdessä militanttikomentaja Aleksandr Borodain kanssa Savur-Mohylan
koillispuolella, vierailun aikana kuvatulla tallenteella on havaittavissa myös
yksi 9K35 Strela-10 (NATO:n raportointinimi: SA-13 Gopher)
lähi-ilmatorjuntajärjestelmä. (5)
Ryhmän
vierailu alueella voi liittyä kaakossa Marynivkan alueella tuolloin käytyihin
raskaisiin taisteluihin mutta taustalla voi myös olla muitakin tarkoitusperiä
alkaen rajaseudun hallinnasta ja tuen saamisesta Venäjän puolelta Kuibyshevon
kautta. Venäjä oli ryhtynyt rakentamaan Kuibyshevon kylän ympäristöön
varustuksia joukoilleen kesällä 2014, maastolinnoitteet ja telttaleirit saivat
miehitystä viimeistään heinäkuussa 2014. Huomioitavaa on se, että heinäkuun 16.
päivän jälkeen Venäjä sijoitti Kuibyshevon alueelle ainakin yhden Buk-M1
TELARin sekä komentokeskuksen ja maalinosoitustutkan. Alueelle sijoitettu joukko-osasto
kuului todennäköisesti Venäjän maavoimien 67. ilmatorjuntaohjusprikaatille. Prikaatin
tukikohta sijaitsi tuolloin Vladikavkazissa Pohjois-Ossetiassa, Venäjällä. (6)
Palatkaamme
kuitenkin Maršala Žukovasta Millerovon alueelle siirrettyyn 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatiin. Osia prikaatin 2. pataljoonasta siirrettiin
23.–25. kesäkuuta 2014 Maršala Žukovasta Millerovon alueelle, Rostovin oblastin
pohjoisosiin.
Seuraavassa
taulukossa 23.–25. kesäkuuta 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2.
pataljoonasta kootun kolonnan koostumus. Kolonna matkasi Maršala Žukovasta Millerovon
länsi- ja lounaispuolelle. Kolonnaan kuului myös MH17 pudottanut Buk-M1 nro.
332, mikä – kuten edellä mainittua – kuului alun perin prikaatin 3. pataljoonan
kalustoon.
ajoneuvo |
ajoneuvojen lukumäärä |
ajoneuvo |
ajoneuvojen lukumäärä |
KamAZ 65225 trailerilla
Buk-yksiköitä |
11 |
Ural 4320 jossa
KS-2573 nosturi |
1 |
KrAZ 255B |
4 |
KamAZ 5350,
trailerilla ja ilman traileria |
14 |
GAZ-66 |
5 |
ZIL 131 |
2 |
Ural 4320 |
5 |
Ural 4320 kytketty
KamAZ 5350 |
1 |
UAZ 452 ambulanssi |
1 |
PAZ 3205 linja-auto |
1 |
Taulukon
lähde: Bellingcat, s. 13.
Bellingcatin
esittämän arvion mukaan kolonnan vahvuuteen kuului maksimissaan 155 upseeria ja
sotilasta kyseisestä prikaatista.
Ilmatorjuntaohjusprikaatin
2. pataljoonan kalustoa siirrettiin tukikohdastaan Maršala Žukovasta etelään Venäjän
maavoimien 2. ja 147. kuljetuspataljoonan kalustoilla. 2.
kuljetuspataljoona kuuluu 69. erilliseen logistiseen prikaatiin (sotilasyksikkö
11385), 147. kuljetuspataljoona kuuluu vastaavasti sotilasyksikköön
83466. (7) 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun joukko-osaston
eteneminen 23.–25. kesäkuuta 2014 Maršala Žukovasta Millerovoon ja sieltä
Venäjän ja Ukrainan välisen rajan tuntumaan käydään läpi Bellingcatin laajassa
raportissa (Exploring Russia's 53rd Brigade's MH17 Convoy with StoryMap),
joten tässä yhteydessä kyseiseen matkaan ei ole enää syytä palata. Olen
kirjoittanut aiheesta suppeamman yhteenvedon joulukuussa 2020 nimellä ”MH17:
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan
rajalle”. (8)
Samaisen
kesän aikana 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa siirrettiin toistamiseen
(19.–21. heinäkuuta 2014) tukikohdastaan etelään Rostovin oblastin alueelle.
Heinäkuun kolonnan määränpää oli todennäköisesti Kamensk-Šahtinskin
lounaispuolella, jossa kolonnan eteneminen kuvattiin viimeisen kerran.
Heinäkuussa etelään, Ukrainan rajan tuntumaan, siirrettiin prikaatin 1.
pataljoonan miehistöä ja kalustoa – myös Buk-M1 TELAR:eja. Kamensk-Šahtinsk
sijaitsee reilut 60 kilometriä etelään Millerovosta.
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-M1 TELAR, videoituna Staryi Oskolissa 19. heinäkuuta 2014. (9) |
Elokuun
16. päivä Reuters julkaisi artikkelin ja kuvia Kamensk-Šahtinskin
ulkopuolelta muutamasta kuorma-autosta, joihin oli lastattu ohjusten säilytyslaatikoita. Kuvissa näkyvien kuorma-autojen rekisterikilpien
perusteella Bellingcatin onnistui varmistua siitä, että ne kuuluivat 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatille. (10)
Kuva via Bellingcat. |
Kesällä
ja alkusyksyllä 2014 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin osia oli sijoitettuna
Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle Millerovon länsi- ja lounaispuolella
seuraavien paikkakuntien ja paikkojen Dubyn, Mitjakinskajan ja Tšebotovkan sekä
Vološinon läheisyydessä, ja Millerovosta etelään Kamensk-Šahtinskin
lounaispuolella.
Kurskin
alueelta siirrettiin etelään Dubyn ympäristöön heinäkuun 16. päivään mennessä
sotilaita myös toisesta yksiköstä, 16. erillisestä elektronisen sodankäynnin
prikaatista (sotilasyksikkö 64055) –
”Artur, of
Unit 64055 or the 16th Separate Electronic Warfare Brigade (another unit from
Kursk), posted a picture of himself sitting on a truck in the area of Duby on
16 July 2014.” (11)
Olen
merkinnyt alla olevaan satelliittikuvaan edellä lueteltujen paikkojen/ alueiden
sijainnit Rostovin oblastin pohjoisosissa Ukrainan rajan tuntumassa.
Satelliittikuvaan on merkitty myös muutama muu Ukrainan ja Venäjän kesän ja
alkusyksyn 2014 sodankäynnin tapahtuma sekä Venäjän propagandatoiminnan
kannalta olennainen havainto.
Yllä
olevaan kuvaan huomiona: maastoleirien osalta tiedot ovat vaillinaiset. Olen
merkinnyt kuvaan vain sellaiset leirit, jotka on mainittu Bellingcatin MH17
raporteissa, tai jotka ovat Venäjän joukkojen toiminnan kannalta merkittäviä
(esim. Millerovon lentotukikohdan ympäristön leirit sekä Verkhnekrasnyin
itäpuolella oleva leiri, joka oli aktiivisessa käytössä vuosien ajan Venäjän
Itä-Ukrainan sotilasoperaation ja sodan aikana).
Heinäkuun
14. päivä 2014 Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone pudotettiin
koneen lentäessä 6500 metrin korkeudessa Luhanskin alueen itäosassa,
Davydo-Mykil’s’ken kylän yllä. (12) Kone pudotettiin todennäköisimmin
ilmatorjuntaohjuksella, spekulaatioissa on myös nostettu esiin se mahdollisuus,
että kyseinen Antonov An-26 kuljetuskone pudotettiin ilmatorjuntaohjuksen
sijaan ilmataisteluohjuksella venäläisen hävittäjän toimesta. Antonov An-26
pudotettiin Ukrainan ilmatilassa, sellaisen alueen yllä, joka ei ollut Ukrainan
täydellisessä kontrollissa heinäkuussa 2014. Kuljetuskoneen lentokorkeus
pudotushetkenä oli 6500 metriä, mikä tarkoittaa sitä, että olkapäältä
laukaistava ilmatorjuntaohjus (MANPADS) voidaan jättää laskuista pois.
Pudotusalueella operoineilla Venäjän proxy-joukoilla ja militanteilla oli
tuolloin vain lähi-ilmatorjuntaan tarkoitettuja MANPADS:eja. Venäjän puolella
lähimmät tiedetyt ilmatorjuntaohjusjärjestelmät oli sijoitettu Mitjankinskaja –
Duby -alueelle. Alueella oli yksi tai useampia Buk-M1 TELAR:ia sekä
latausvaunuja, jotka kuuluivat 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoon.
Toisaalta Millerovossa sijaitsi lentotukikohta, joka oli aktiivisessa käytössä
jo kesällä 2014, ja jonne oli sijoitettu Venäjän ilmavoimien 31.
hävittäjärykmentti (sotilasyksikkö 75391), jonka kalustoon kuului Sukhoi
ja MiG monitoimihävittäjiä. (13) (Huom. rykmentti vastannee kooltaan
lennostoa).
Ukrainan
maavoimilla alkoi Stanytsia Luhanska – Mykolaivka -lohkolla heinäkuussa 2014
operaatio rajaseudun haltuun ottamiseksi sekä Luhanskin saarrostamiseksi.
Ukraina ei ehtinyt saattaa operaatiota kaikilta osin loppuun Venäjän aktiivisen
sotatoimiin puuttumisen ja lopulta elokuussa 2014 suorittaman invaasion takia.
Ennen Venäjän laajaa maaoperaatiota ja sitä edeltänyttä ”humanitaarista
kolonnaa” Ukrainan alueelle, ukrainalaisjoukot menettivät Izvarynen
raja-aseman ja alueen hallinnan Venäjän proxy-joukoille heinä-elokuun
vaihteessa.
Pohdittavaa
Venäjän sotatoimista Ukrainassa ja Ukrainaan rajoittuvilla alueilla kesällä
2014
Mietteissä Pyhän
Yrjön ristillä (IV
luokka) palkittu venäläisupseeri sekä heinäkuussa 2014 pudotettu Ukrainan ilmavoimien
Antonov An-26 kuljetuskone.
Yliluutnantti Konstantin Miškin, lokakuu 2015. |
53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonaan kuuluvalle yliluutnantti Konstantin
Miškinille myönnettiin IV luokan Pyhän Yrjön risti valmistumisensa
eli vuoden 2011 jälkeen mutta kuitenkin ennen lokakuun 10. 2015, jolloin
kyseinen ansiomitali havaittiin Miškinillä valokuvissa ensimmäisen kerran. (14)
Pyhän
Yrjön riskin kohdalla on huomioitava sen myöntämisehdot. Se voidaan myöntää
sotilaalle tai upseerille, joka on ansioitunut taistelussa, puolustaessaan
Venäjää ulkoisen vihollisen hyökkäykseltä –
tai
ansioitunut
sotilasoperaatiossa vieraan maan alueella, joka tähtää turvallisuuden
ylläpitämiseen tai rauhan palauttamiseen.
Miškin
palveli vuodet 2011–2015 53. ilmatorjuntaohjusprikaatissa. Prikaatin ainoat
tunnetut sotilasoperaatiot kyseisenä ajanjaksona suoritettiin Itä-Ukrainan
miehitetyillä alueilla sekä Ukrainan ja Venäjän rajaseudulla. Prikaatin
kalustolla (9K37M1 Buk-M1 TELAR) pudotettiin Malaysia Airlinesin lento MH17
heinäkuun 17. 2014. Muutamaa päivää aiemmin (14. heinäkuuta 2014) Ukrainan
ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone pudotettiin sen lentäessä 6500 metrin
korkeudessa Luhanskin alueen itäosassa, Davydo-Mykil’s’ken yllä. Kuten edellä
kirjoitin, kyseinen osa Ukrainaa ei ollut heinäkuussa 2014 täysin Ukrainan
asevoimien ja niitä tukevien vapaaehtoisjoukkojen hallinnassa. Kaistale
maaseutua Luhanskin kaupungista Ukrainan ja Venäjän rajalle oli Venäjältä
tulleiden joukkojen hallussa. Näillä joukoilla ei ollut tuolloin sellaista
ilmatorjunta-aseistusta, jolla olisi yltänyt Antonov An-26 lentokorkeuteen
(6500 metriä). Sen sijaan Venäjällä, Dubyn kylää ympäröivälle maaseudulle oli
tuolloin jo leiriytynyt osia 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta. Alueella
oli myös yksi tai useampia Buk-M1 TELAR eli laukaisualustoja sekä ainakin yksi
latausalusta (TEL) ja muuta pataljoonan kalustoa. Dubyn ja Davydo-Mykil’s’ken
välimatka on noin 15 kilometriä vrt. Buk-M1 ilmatorjuntajärjestelmän
torjuntaetäisyys 9M38 M1-ohjuksella 3 kilometristä 35 kilometriin eli Dubyn
alueelle sijoitetulla kalustolla oli mahdollista torjua kohteita Ukrainan
puolella. Venäjä ei ole tunnustanut kyseisen Antonovin pudottamista, josta ei
kuitenkaan voi vetää johtopäätöstä suuntaan tai toiseen. Kuten tiedämme, Venäjä
ei myöskään ole tunnustanut osuuttaan MH17 pudottamisessa tai osuuttaan Ukrainan
epävakauttajana sekä sodan käynnistäjänä Donbasissa keväällä 2014.
Marko
Lähteet:
1. Steven
J. Zaloga: Soviet Air Defence Missiles s. 51.
2. https://theins.ru/en/news/259576
3. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf
5. https://www.facebook.com/bellingcat/posts/504820833039706
6. https://informnapalm.org/en/67th-air-defense-missile-brigade-russia-ukraine/
8. https://vartiopaikalla.blogspot.com/2020/12/mh17-53-ilmatorjuntaohjusprikaatin-2.html
9. https://ok.ru/video/15162083871 (linkki ollut toimiva 9. tammikuuta 2021)
10. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf s. 18.
11. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf s. 42.
12. https://www.ibtimes.co.uk/ukraine-military-plane-shot-down-by-russia-1456632
13. https://gfsis.org.ge/maps/russian-military-forces
14. https://informnapalm.org/en/jan08-mh17-donbas-cross/
53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin historian sekä tämän kirjoituksen taustoituksessa on
käytetty myös seuraavia lähteitä: Global Securityn artikkelia SA-11Gadfly Buk-1M-2, Informnapalmin artikkelia Russian Air Defense Officer Got a St. George’s Cross IV Degree: …, whathappenedtoflightmh17.com
-verkkosivua ja Bellingcatin raporttia MH17 - Potential Suspects and Witnesses from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade sekä muuta 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatista kirjoitettua, kuten aineistoa.
*: ”The
required number of crew members required to operate a Buk-M1 missile launcher
is four, as described in Section One. The crew consists of two officers: one
detachment commander (начальник расчета), who is a
lieutenant (a commissioned officer) and a sergeant (a non-commissioned
officer). The two other crew members are an operator, who is a common soldier,
and a driver, who is also a soldier”. Bellingcat
s. 63.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.