Alkuun huomautus lukijoille,
kirjoitukseni hetkittäisestä ironisesta sävystä huolimatta en millään muotoa
halua vähätellä Euroopan viimeiseksi diktaattoriksikin nimetyn Aljaksandr Ryhoravitš Lukašenkan vastenmielisiä tekoja. (Lukašenka
piti hallussaan titteliä ”Euroopan viimeinen diktaattori” aina siihen
saakka, kun Vladimir Putin kadotti lopullisesti todellisuudentajunsa
eristäessään itsensä maailmalta koronavirusepidemian aikana).
Tuskainen Lukašenka (keskellä)
seuraamassa romahtavan suurvallan viimeistä voitonpäivän paraatia? |
Neuvostoliiton käydessä
kuolinkamppailuaan 90-luvun alkupuolella, Valko-Venäjä julistautui vastahakoisesti
suvereeniksi heinäkuun 27. päivä 1990, ja siitä tuli virallisesti Valko-Venäjän
tasavalta seuraavan vuoden elokuussa, 25. elokuuta 1991. Maan päämiehenä toimi
itsenäisyyden ensimmäisinä vuosina markkinatalousuudistuksia ajanut Stanislau
Šuškevitš, jota vuoden 1993 lopulla parlamentin korruption vastaisen
komitean puhemies Aljaksandr Lukašenka syytti kymmenien virkamiesten ohella
korruptiosta ja valtionvarojen kavaltamisesta. Lukašenkan syytökset johtivat
epäluottamusäänestykseen, jonka Šuškevitš hävisi. Kuinka ollakaan, myöhemmissä
tutkimuksissa Šuškevitšia vastaan kohdistetut syytökset osoitettiin vääriksi. Seuraavana
vuonna (1994) Valko-Venäjällä järjestettiin maan ensimmäiset presidentinvaalit
Neuvostoliiton hajoamisen ja itsenäistymisen jälkeen, vaalien suosikkina
pidettiin Šuškevitšin tilalle pääministeriksi noussutta Vjatšaslau Kebitšiä.
Vaalin voitti 45 prosentin äänisaaliilla Aljaksandr Lukašenka, Kebitšin
äänisaaliin jäädessä 15 prosenttiin ja Šuškevitšin 10 prosenttiin – loppujen
ehdokkaiden jäädessä marginaaliin.
Lukašenkan
valta sementoitui vuoden 1996 kansanäänestyksessä, jonka myötä hänen
presidenttikautensa jatkui vuoteen 2001. Niin kiinnostavaa kuin olisikin
kerrata Valko-Venäjän historiaa en sitä tässä kirjoituksessa ryhdy tekemään.
Aihe, kiinnostavuudestaan huolimatta, ei ole relevantti tämän kirjoituksen
teeman näkökulmasta tarkasteltuna, vaikka se tarkentaisikin kuvaa siitä, kuinka
Lukašenkan onnistui ottaa kokonainen valtio kuristusotteeseensa ja avaisi sitä,
kuinka olemme päätyneet vallitsevaan tilanteeseen, jossa Venäjä samanaikaisesti
käy brutaalia hyökkäyssotaa Ukrainassa ja on kahlinnut Valko-Venäjän kohtalon
omaansa.
Lukašenkan hallintokaudella
Valko-Venäjästä muotoutui ensin kansalaistensa oikeuksia polkenut
autoritaarinen valtio, jota [Valko-Venäjää] Yhdysvalloissa syytettiin Irakin
sodan (v. 2003-) alun jälkeen kaupasta ”pahan akselin” kanssa nimittäen
Lukašenkaa samalla ”Euroopan viimeiseksi diktaattoriksi”, (1) ja kuinka
maa lopulta ajautui suhteessa Venäjään vasallivaltion asemaan. Lukašenka
haaveili Valko-Venäjän ja Venäjän valtioliitosta jo 90-luvun puolella, epäilen
hänen kuitenkin nähneen itsensä jossain muussa, kuin nöyrän – isäntäänsä
tottelevan – puudelin asemassa. Siinä missä moni muu Vladimir Putiniin
alisteisessa asemassa ollut naapurivaltion johtaja on onnistunut ottamaan
etäisyyttä isäntäänsä Venäjän ”erikoisoperaation” mahalaskun myötä, Aljaksandr
Lukašenka ei ole tässä onnistunut. Ennemminkin näyttää siltä, että lieka
isännän ja puudelin välillä on entisestään kiristynyt – vai onko mahdollista,
että asetelma keikahtaa vielä toisin päin. Tähän retoriseen kysymykseen en nyt
suoraan vastaa, kirjoitukseni perusteella on ehkäpä mahdollista päätellä jotain
tulevista suuntaviivoista.
Tämän verkkaisesti edenneen
alustuksen jälkeen onkin syytä käydä kiinni itse asiaan eli tarkastella sitä
mikä Aljaksandr Lukašenkan ja hänen johtamansa valtion asema Venäjän
hyökkäyssodassa Ukrainaan on. Tarkastellessamme Valko-Venäjän roolia (asemaa)
Venäjän Ukrainaan kohdistuneessa hyökkäyssodassa, meidän ei pidä unohtaa sitä,
että Valko-Venäjä näytteli hyvin merkittävää roolia syksyllä 2021, jolloin Aljaksandr
Lukašenkan rikollinen hallinto kävi Venäjän kanssa hybridisotaa EU:ta
vastaan, jossa yhtenä välikappaleena olivat pakolaiset ja siirtolaiset, joita lennätettiin
Valko-Venäjälle useasta eri lähtömaasta (ja useiden eri lentoyhtiöiden
koneilla). (2)
Huomio kirjoitan kanssa,
en tuella, koska nähdäkseni ilman Kremlin hyväksyntää operaation
toteuttaminen nähdyssä laajuudessa ei olisi ollut mahdollista, joten pidän
todennäköisenä, että operaation suuntaviivat piirrettiin Minskin sijaan
Moskovassa. Myös se, että Venäjän kaukotoimintailmavoimien Tupolev Tu-22M3 strategiset
pommikoneet suorittivat näyttävän demonstraatiolennon Valko-Venäjän ilmatilassa
maan ilmavoimien hävittäjien saattamana, alleviivaa sitä, että operaatiossa on
kyse muustakin kuin Valko-Venäjän itsenäisestä hybridisodankäynnin-operaatiosta
länttä vastaan. Kyseisen syksyn ja syystalven tapahtumia Valko-Venäjällä voi
myös tarkastella osana laajempaa kokonaisuutta, paria kuukautta myöhemmin maat
aloittivat yhteisen Union Resolve-2022-sotaharjoituksen. Lukašenka antoi
hyväksyntänsä maassa järjestettävälle Valko-Venäjän ja Venäjän yhteiselle
sotaharjoitukselle tammikuun puolivälin (v. 2022) tietämillä. Tammikuun 17. 2022
Kalodzištšyssä kuvattiin venäläiskalustoa ja joukkoja kuljettanut tavarajuna,
seuranneina päivinä lisää joukkoja ja kalustoa alkoi virrata Brjanskin alueelta
Venäjältä Valko-Venäjälle. Kaksivaiheisen harjoituksen aktiivinen vaihe
pidettiin 10.-22. helmikuuta 2022 Valko-Venäjällä, pääasiassa maan länsi- ja
lounaisosissa mutta myös Ukrainaan rajoittuvilla alueilla. (3) Kaksi päivää
harjoituksen päättymisen jälkeen (aamuyöllä 24. helmikuuta 2022) Venäjä
hyökkäsi laajalla rintamalla Ukrainaan – osa hyökkäykseen osallistuvista
joukoista lähti liikkeelle Valko-Venäjän eteläosista Ukrainaan rajoittuvilta
alueilta. Venäjän ilmavoimat tuki offensiivia tukeutuen myös lentotukikohtiin
Valko-Venäjällä, Kiovan ja Tšernihivin alueisiin Ukrainassa kohdistettiin myös
epäsuoraa tulta Valko-Venäjän maaperältä.
Vaikka Valko-Venäjä ei
osallistunut aktiivisesti sotatoimiin Ukrainassa*, maa oli sodan osapuoli
alusta alkaen antaessaan tukikohtiaan Venäjän käyttöön ja suodessaan Venäjälle
mahdollisuuden toteuttaa operaatioita syvälle Ukrainaan alueensa kautta.
Valko-Venäjän tämänhetkinen asema suhteessa Venäjään tarkoittaa myös sitä, että
Ukrainaan kohdistuu kaiken aikaa (ainakin teoreettinen) uhka myös pohjoisesta.
Venäjä on painostanut Lukašenkan hallintoa avaamaan uuden pohjoisen rintaman ja
hyökkäämään Ukrainaan, onnistumatta painostustoimissa. Lukašenka
todennäköisesti tietää tällaiseen hyökkäykseen sisältyvät riskit ja täten
välttelee sellaiseen ryhtymistä viimeiseen saakka, mutta teoreettinenkin uhka
pohjoisen suunnalta tarkoittaa sitä, että Ukrainan on pidettävä ylimääräisiä
joukkoja maansa pohjoisosien – etenkin Kiovan alueen – suojana.
Lukašenkan vastentahtoisuus uuden
rintaman avaamiseen voi johtaa Kremlin taholta toimiin uppiniskaiseksi käyvää
diktaattoria vastaan. Ei siis ihme, että voitonpäivänparaatia tuskaisena
seuranneen Lukašenkan ympärillä on vellonut enemmänkin spekulaatioita hänen
terveydentilasta. (4) Vaan saavuttaisiko Vladimir Putin tavoitteensa
poistamalla Lukašenkan laudalta? Se voisi myös johtaa siihen, että kansa
lähtisi uudelleen Valko-Venäjällä kadulle vaihtaakseen vallan Minskissä, tai
estääkseen Venäjää vetämästä Valko-Venäjää entistä syvemmälle turmioon!
Ennustettavuutta vaikeuttaa myös se, että minkä roolin turvallisuuskoneisto tai
asevoimat ottaisi tilanteessa, jossa Lukašenka päättäisi päivänsä ja jonka
seurauksena maa ajautuisi kaaokseen, ja Kremlin haltuun.
Valko-Venäjä ei ole pelkästään
antanut alueitaan ja tukikohtiaan Venäjän käyttöön, Venäjän on myös ollut
mahdollista harjoittaa ja kouluttaa joukkojaan sen alueella (johtuuko tämä
siitä, että Venäjällä on hyökkäyssodan synnyttämien runsaiden tappioiden
seurauksena puutetta kouluttajista?). Edellisten lisäksi Venäjä on myös saanut
Valko-Venäjältä aseita, ammuksia sekä materiaaliapua, jotta sen olisi
mahdollista jatkaa sotaa samalla intensiteetillä. (5) Toukokuun 2023 loppuun
mennessä Venäjä on varmistetustikin menettänyt hyökkäyssodassa Ukrainaan 2000
taistelupanssarivaunua, todellisen luvun ollessa olennaisesti suuremman, (6)
joten Venäjän Valko-Venäjältä saama aseistus ja muu varustus omalta osaltaan
mahdollistaa rikollisen hyökkäyssodan jatkamisen siihen liittyvine julmine
piirteineen (sotarikokset ja rikokset ihmisyyttä vastaan). Näin maalaisjärjellä
tuumailtua, olisi luonnollista, että valtiojohdon tulisi kantaa vastuunsa
teoistaan kansainvälisessä oikeudessa.
Toisaalta näyttää siltä, että
Valko-Venäjän ylin johto joutuu kaikissa tapauksissa vastuuseen Venäjän
hyökkäyssotaan liittyvissä tapahtumissa sen ohella, että maan johto (viimekädessä
Aljaksandr Lukašenka) on syyllistynyt suureen
joukkoon ihmisoikeusrikoksia omia kansalaisiaan kohtaan vallassa olo aikanaan.
(7) Yksistään elokuussa 2020 alkaneiden, Lukašenkan
vastaisten mielenosoitusten aikana maan hallinto syyllistyi ihmisoikeusrikkomuksiin,
systemaattiseen kiduttamiseen ja murhiin vaalien varastamisen ohella, joten jo
yksin niiden tähden olisi enemmän kuin suotavaa, että Lukašenkan johdolla maan
ylimmät turvallisuusviranomaiset päätyisivät jokin päivä Haagiin (tai muuhun kansainväliseen
tribunaaliin). (8) Toimittaja Tommi Nieminen seurasi Valko-Venäjän
kansannousua satojen vuorokausien ajan Lukašenkan varastettua vaalit, jotka hän
elokuussa 202 hävisi. Niemisen päivittäiset twiitit ja muut havainnot piirsivät
erittäin tarkan kuvan kansannoususta ja brutaaliudesta, jolla se
tukahdutettiin. (9 ja 10)
Valko-Venäjän turvallisuusjoukkojen kansalaisia vastaan käyttämän väkivallan jälkiä. |
Viimeisimpien raporttien mukaan Lukašenkan
hallinto on sekaantunut Venäjän Ukrainassa toteuttamiin lapsikaappauksiin,
Venäjän siirtäessä Ukrainalta miehittämiltään alueilta lapsia erilaisille
leireille myös Valko-Venäjän alueelle. (11) Venäjällä Vladimir Putinin ohella myös
maan lapsiasiainvaltuutettu Marija Lvova-Belovasta annettiin
kansainvälinen pidätysmääräys Haagin kansainvälisen rikostuomioistuimen eli ICC:n
toimesta tämän vuoden maaliskuussa. (12) Pidätysmääräys perusteena on Venäjän
toteuttamat ukrainalaislasten kaappaukset ja pakkosiirrot miehittämillään
alueilla. Mikäli raportit Valko-Venäjän osuudesta Venäjän toteuttamissa
lapsikaappauksissa ja lasten pakkosiirroissa pitävät paikkansa, uskoisin
kansainvälisen rikostuomioistuimen reagoivat tähän myös jossain vaiheessa. Toivottavasti
valkovenäläiset saavat tulevaisuutta oikeutta Lukašenkan hallinnon päätyessä
oikeuteen rikoksistaan, joiden juuret ulottunevat 90-luvulle ja syytöksiin,
jotka kohdistettiin Stanislau Šuškevitšiin.
Marko
Lähteet:
1. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/116265.stm
2. Aiheesta lähteistettynä blogissani Tasavallan presidentti: ”Olemme menettäneet kyvyn olla kova kovaa vastaan”.
4. https://yle.fi/a/74-20031926
5. https://www.intellinews.com/belarus-prime-minister-confirms-weapons-exports-to-russia-245625/
6. https://www.thedefensepost.com/2023/06/01/russia-lost-tanks-ukraine/
7. https://www.hrw.org/europe/central-asia/belarus
9. https://twitter.com/TommiHNieminen/status/1474793243091079171
10. https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008516185.html (maksumuurin takana).
11. https://tvpworld.com/70048217/belarus-aided-russia-in-deporting-ukrainian-children-report-says
12. https://yle.fi/a/74-20022970
Muina lähteinä käytetty muun
muassa NEXTA tv:tä, Belarusian Hajun project’ia, Länsi-Savoa,
Alexander Lukashenko (artikkeli) ja oryxspioenkop.com-verkkosivua.
Kuvakaappaus Lukašenkasta Moskovassa 9.toukokuuta 2023 @CRUXnews.
*: On spekuloitu, että
valkovenäläisiä erikoisjoukkojen sotilaita olisi osallistunut Venäjän 24.
helmikuuta 2022 alkaneeseen hyökkäykseen Kiovan alueella. Arveluita ei ole
kyetty vahvistamaan. Valkovenäläisiä palkkasotilaita on kyllä osallistunut
sotaan Ukrainassa Venäjän riveissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.