Aiemmissa heinäkuussa
kirjoittamissa katsauksissani kävin kertauksenomaisesti läpi Venäjän Suomeen
kohdistamaa vaikuttamista erilaisten yhdistysten sekä vastamedioiden kautta,
sarjan kolmannessa osassa vuorossa perinteinen media ”harharetkineen”.
Perinteisissä, luotettavina
pidetyissä medioissa ei ole tapahtunut Venäjä-uutisoinnissa kokonaisvaltaista
ryhdistäytymistä Venäjän Ukrainaan helmikuussa 2022 kohdistaman suurhyökkäyksen
alun jälkeenkään. Edelleen liian usein toistetaan virheitä, joihin Keir
Giles teoksessaan ”Venäjän sota jokaista vastaan ja mitä se sinulle
merkitsee” viittaa kirjoittaessaan läntisistä medioista Venäjän narratiivin
toistajina osiossa ”Venäjä ja lännen tiedotusvälineet”, sivulta 231
eteenpäin.
Kyseisessä osassa lainataan muun
muassa ’Larsia’: ”joissakin Euroopan maissa Venäjän tiedotusvälineitä
kohdellaan edelleen aivan kuin ne olisivat minkä tahansa muun maan normaaleja
tiedotusvälineitä” jatkaen: ”Voi olla uutisvälineitä, jotka aivan
oikeasti siteeraavat Venäjän välittämiä uutisia objektiivisena totuutena tai
jonakin, mikä muistuttaa luotettavuudeltaan oikeita uutisia. Tuonkaltaiset
asiat tihkuvat sitten suuren yleisön mieleen ja voivat muokata julkista
mielipidettä. Läntistä lehdistöä käytetään näin vahvistamaan Venäjän
disinformaation levittämiä narratiiveja”. (1)
Näin maallikkona hämmentävää on
myös ollut huomata eräiden läntisten mediatalojen sortuneen sopimuksiin
venäläisten mediatalojen tai ”uutistoimitusten” kanssa Krimin niemimaan
miehityksen jälkeenkin. Ikävimmässä tapauksessa sopimusta seurasi se, että
läntisestä mediatalosta tuli yksi Venäjän propagandan ja disinformaation
levittämisen etäispäätteistä. Näin kävi luotettavana pidetylle Reutersille
sen tehtyä kaupallisen sopimuksen Venäjän valtiollisen uutistoimisto Tassin
kanssa vuoden 2020 puolivälissä.
Venäjän helmikuussa 2022
aloittaman suurhyökkäyksen jälkeen läntisten medioiden toiminta maassa
vaikeutui merkittävästi. Huomioitavaa kuitenkin on se, että jo ennen
suurhyökkäystä moni Venäjällä vuosia työskennellyt toimittaja havaitsi
toimintansa vaikeutuneen merkittävästi, eräiden toimittajien kohdalla Venäjä ei
enää uusinut akkreditointia. Vaikuttiko tämä suomalaisten mediatalojen
käytäntöihin? En ryhdy spekuloimaan mitään mutta joidenkin suomalaisten
mediatalojen Venäjä-kirjeenvaihtajien toiminta Venäjän suurhyökkäyksen alun
jälkeen jättää lukijalle kuvan, että joistakin toimittajan perusperiaatteista
on luovuttu, jotta työ Venäjällä sujuisi ongelmitta. Näin ei mielestäni
kuitenkaan tarvitsisi olla! Hyvästä journalistisesta toiminnasta käy
esimerkkinä Ylen Venäjä-kirjaanvaihtajana heinäkuusta 2022 helmikuuhun 2025
toiminut Heikki Heiskanen, joka mielestäni kykeni käsittelemään vaikeita
ja ongelmallisiakin aiheita luopumatta ammattietiikastaan. Sen sijaan
päinvastaiseen suoritukseen ylsi Helsingin Sanomien entinen
Venäjä-kirjeenvaihtaja Jenni Jeskanen, jonka lukuisissa kirjeenvaihtaja-aikanaan
kirjoittamissa artikkeleissa toistettiin Venäjän propagandaa tai Venäjän
hallintoon kuuluvat tahot pääsivät ääneen liiankin vapaasti. Hänen
toimittamissa artikkeleissa ei erotettu riittävän selvästi propagandaa
todellisuudesta, eikä selkeän propagandistisia väitteitä suodatettu juurikaan –
vastuuta siirrettiin lukijan harteille.
Erityisen kyseenalaisina
artikkeleina Jeskaselta nostaisin esiin huhtikuun 13. 2023 julkaistun
artikkelin, jossa Venäjän lapsiasiainvaltuutettu Marija Lvova-Belova sai
hyvin vapaasti toistaa pitkinä, monologinomaisina lainauksina Venäjän
propagandaa sisältäviä räikeitä valheita ja väitteitä. (2) Sekä toukokuun 5.
2024 julkaistun artikkelin vierailusta Pozlezavtra-leirillä, jonne oli
tuotu uudelleen kasvatettavaksi (huom. Helsingin Sanomien artikkelissa leiriä
ei kuvattu toimittajan tai lehden puolesta uudelleenkasvatusleiriksi) lapsia
Venäjän Ukrainalta miehittämiltä alueilta. (3)
Toukokuussa 2024 julkaistu
artikkeli vierailulta Pozlezavtra-leiriltä toimittaja sysäsi vastuun
havaintojen tekemisestä lukijalle. Oli lukijan tarkkaavaisuudesta kiinni, että
hän havaitsi artikkelissa kuvatun piinaavan todellisuuden, jossa lapset pakotettiin
tällaisella leirillä elämään. Toimittajakaan ei saanut kahden kesken jutella
lasten kanssa, vaan paikalla oli aina joku leirin ohjaajista tai
lapsiaisainvaltuutetun toimiston työntekijöistä valvomassa. Vastaavia kuvauksia
olemme lukeneet ”turistimatkoilta” Pohjois-Koreasta, jossa paikalla on
aina hallinnon ”esiliina” valvomassa ja kontrolloimassa tapahtumia.
Tarvittaessa ohjaajat leirillä puhuivat lastenkin puolesta: ”Luonnollisesti
kerromme, että olemme Venäjällä ja tämä on iso ja ystävällinen koti jokaiselle
teinille. Lippu on tietysti meillä aina mukana. Olemme ylpeitä Venäjän
federaatiosta, ja voin kertoa, että lapsetkin ovat”. (4)
Kyseenalaista artikkelissa oli
myös se, ettei toimittaja tuonut selkeästi esille sitä, että osa haastatelluista
nuorista oli alueilta, jotka ovat olleet Venäjän miehittämiä ja sen asettaman
nukkehallinnon kontrolloimia jo vuosikymmenen ajan – viittaus ”kansantasavaltaan”
ei missään nimessä tällainen ole. Kadijivkasta kotoisin olleen 16-vuotiaan ’Vladimirin’
tilanne on tällainen. Artikkelista jäi myös mainitsematta se, että Venäjän
miehittämällä Krimin niemimaalla ja Itä-Ukrainassa asuneita lapsia ja nuoria oli
militarisoitu jo vuosien ajan patrioottisella kasvatuksella sekä militaristisilla
leireillä. Ensimmäiset vahvistetut havainnot lasten ja nuorten
laajamittaisemmasta militarisoinnista miehitetyn Itä-Ukrainan alueelta ovat
vuodelta 2018. Ukrainan, miehitettyjen Donetskin ja Luhanskin alueiden,
ihmisoikeusasiamiehen edustajan mukaan joulukuuhun 2018 mennessä yli 5000 lasta
oli osallistunut miehitetyillä alueilla Venäjän organisoimille ”militaristis-patrioottisille”-leireille.
(5) Yksittäisiä havaintoja on tehty jo vuosia ennen tätä, kesällä 2015 VICE
News julkaisi videon ”The All-Girl Soldier Club: Child Warriors of
Donetsk”. (6)
Venäjän valtion Ukrainalta
miehittämillään alueilla toimeenpanemat lasten pakkosiirrot sekä pakkoadoptiot
ovat luonteeltaan sellaisia, joiden seurauksena Haagin kansainvälinen
rikostuomioistuin (ICC) antoi 17. maaliskuuta 2023 kansainvälisen
pidätysmääräyksen Vladimir Putinista sekä Venäjän
lapsiasiainvaltuutetusta. (7)
Jeskanen palasi Venäjältä tämän
vuoden puolella takaisin Suomeen, hän on kirjeenvaihtajakauden jälkeen
kirjoittanut joitakin positiivisia kolumneja Venäjästä Helsingin Sanomiin.
Lisäksi hän on ollut Ukrainan sotaa käsittelevien artikkelin toimittajakunnassa
mukana, 25. huhtikuuta 2025 julkaistun artikkelin ”Haluan rauhaa”
painotus oli mielenkiintoinen. (8) Tottahan toki reilu vuosikymmen sotaa
väsyttää kenet tahansa. Näin kauan artikkeliin haastatellut, rauhaa kaivanneet
kramatorskilaiset ovat eläneet sodan keskellä, keväästä 2014, jolloin
venäläisen tiedustelu-upseeri Igor Girkinin johtamat joukot aloittivat
sotilasoperaation Donbasissa. Toisaalta varmasti olisimme löytäneet
Kramatorskista haastateltavia, jotka toivovat Venäjän lyömistä ja kaikkien
miehitettyjen alueiden vapauttamista. Artikkelista jäi sellainen vaikutelma,
että haluttiin rakentaa jännitettä rintamalinjan tuntumassa elävien ja rauhaa
kaipaavien sekä sotakiihkoisten kiovalaisten välille.
Helsingin Sanomat on ehkäpä
liikaakin tikunnokassa tässä kirjoituksessa. Ikäviäkin hutilaukauksia löytyy
muiltakin perinteisen median jättiläisiltä, kuten Yleisradiolta sekä MTV3
uutisilta.
Helsingin päätösasiakirjan 50.
vuosipäivän kunniaksi järjestetyn Helsinki+50-konferenssin kuluessa
Yleisradio julkaisi konferenssiin osallistuneen ukrainalaissotilas Lilija
Prutjan taustoitetun haastattelun. Konferenssissa Prutja kertoi
kokemuksistaan Venäjän sotavankina, sotavankeuteen liittyneestä raiskauksesta
(kyseessä on sotarikos). Kun tiedossamme on se, että venäläiset
systemaattisesti kiduttavat ja tekevät seksuaalista väkivaltaa sotavangeilleen
(yli 90 prosenttia ukrainalaisista sotavangeista kidutetaan sotavankeudessa)
pidän enemmän kuin kyseenalaisena sitä, että tapahtumakertomuksen alle
haastatteluun on lisätty –
Yle ei ole voinut todentaa
Prutjan kertomuksen yksityiskohtia. (9)
Kyseisessä Erkka Mikkosen
laatimassa haastattelussa on muitakin kohtia ja viittauksia, jotka eivät ole
haastattelun kannalta relevantteja. En pidä perusteltuna nostaa haastattelussa
esitetyllä tavalla esiin Aidar-pataljoonan taustaa ajalta ennen
pataljoonan uudelleen organisointia, ja etenkin ajalta ennen Lilija Prutjan
liittymistä siihen. Tai kun näin kerran tehtiin, olisi myös ollut perusteltua
nostaa esiin se, että Ukrainassa järjestettiin oikeudenkäyntejä, joissa Itä-Ukrainan
sodan alkupuolella (v. 2014 ja 2015) sotarikoksiin syyllistyneille
ukrainalaissotilaille ja upseereille langetettiin tuomioita. Samoin olisi ollut
perusteltua mainita sekin, että Ukrainan organisoitua uudelleen keväällä 2014
perustettuja vapaaehtoispataljoonia, niiden miehistöstä pyrittiin myös
karsimaan äärioikeistolaista ajattelua. En ota kantaa näiden toimien
onnistumiseen, mutta tietooni tulleiden havaintojen mukaan useissa yksiköissä
ääriajatteluun taipuvaiset poistuivat vahvuudesta jopa vapaaehtoisesti. Ehkäpä
olisi myös ollut perusteltua nostaa esiin sekin, että Ukrainan asevoimat oli
Venäjän miehittäessä Krimin niemimaan ja käynnistäessä proxy-joukoillaan sodan
Itä-Ukrainassa hyvin kaoottisessa tilassa, joten merkittävälle joukolle
ukrainalaisia vapaaehtoisjoukot olivat ainoa mahdollisuus osallistua maansa
puolustamiseen (siitä Itä-Ukrainan sodassa viimekädessä oli kyse), vanhemmille
ikäluokille nämä joukot olivat ainoa mahdollisuus tulevinakin vuosina.
En tässä yhteydessä syvenny äärioikeistolaisuuteen
Ukrainan asevoimissa tämän enempää. Suomessakin Rauhanpuolustajien ja Amnestyn
jäsenten taholta levitettiin hyvin aktiivisesti Itä-Ukrainan sodan kuluessa
Venäjän propagandaa tukevaa näkemystä ”ukrainalaisnatseista”. Usein
vieläpä tarkoitushakuisesti ja lähteitä valikoiden hyödyntäen, jolloin uhkaa
korostettiin ja vastaavasti ukrainalaisten oma työ uhkatekijöiden ja riskien
minimoinniksi mitätöitiin. Syksy Räsäsen kyseenalaiseen toimintaan
kiinnitin tarkempaa huomiota Kosmologi liikkuu harmaalla vyöhykkeellä-blogissani
joulukuussa 2022. Räsänen oli pitkäaikainen Amnestyn Suomen osaston johtokunnan
jäsen.
Yleisradion näkyvästä
epäonnistumisesta nostaisin esiin myös elokuussa 2022 julkaistun laajahkon
katsauksen Venäjän käynnistämästä, Ukrainalta miehittämillään alueilla toimeenpanemastaan,
ukrainalaisväestön pakkovenäläistämisestä. (10) Katsauksen alkuperäinen otsikko
oli jopa niinkin mauton, kuin ”Kreml käy Kaakkois-Ukrainassa myös
hienovaraista sotaa, jonka tavoitteena on ukrainalaisen väestön venäläistäminen”.
Aivan kuin sellaisessa toiminnassa, jonka lopullisena tavoitteena on Venäjän
miehittämillä alueilla asuvien ukrainalaisten kansallisen identiteetin, kielen
ja kulttuurin tuhoaminen, olisi mitään ”hienovaraista”
toteutettiinpa se, miten tahansa. Puhumattakaan, että se toteutetaan metodein,
joihin Venäjä miehittämillään alueilla turvautuu. Runsaan asiakaspalautteen
jälkeen katsauksen otsikko vaihdettiin muotoon ”Kreml käy
Kaakkois-Ukrainassa sodan lisäksi kampanjaa, jonka tavoitteena on ukrainalaisen
väestön venäläistäminen”, mikä sekin mielestäni kuvaa kampanjan lopullista
tavoitetta liian maltillisesti. Kyseessähän on lopulta ukrainalaisen
identiteetin tuhoaminen venäläistämällä väestö: kansanmurha.
Kesällä Julia
Navalnajan esiintyminen Suomi-areenalla Porissa herätti
ansaittua huomiota. (11) Ensinnäkin oli kyseenalaista kutsua Navalnaja Venäjän
”opposition” edustajana keskustelutilaisuuteen mutta ehkäpä hänen kutsumisensa
lopulta avasi ainakin joidenkin suomalaisten silmät, josta kiittäminen on MTV:tä
ja sitä, että ”maikkari” päätti julkaista Navalnajan vastaukset Krimin
niemimaan hallintaa koskevaan kysymykseen lyhennettyinä ja todennäköisesti
tarkoituksellisesti puutteellisesti – väärin – käännettyinä, jolloin hänen
vastaustensa imperialistinen sävy ei välittynyt lukijoille. Mitä olisikaan
käynyt, jollei suomalais-ukrainalainen dokumentaristi-sellisti Lukas
Stasevskij olisi kommentoinut käännöksiä ja Navalnajan vastauksia?
Stasevskij’n kommentointi ja siitä virinnyt kansalaiskeskustelu pakotti MTV3:n
käsittelemään Julia Navalnajan vastauksia uudelleen ja oikeammassa
kontekstissa.
Jollakin tapaa Navalnajan
vierailu Suomessa ja ensimmäiset uutiset vierailun tiimoilta muistuttivat minua
siitä, että vuosia Venäjän suurhyökkäyksen alun jälkeenkin perinteisen median
piiristä löytyy halua tehdä selkeä ero Venäjän hallinnon ja venäläisten
välillä. Kun Julia Navalnajan imperialistiset kommentit eivät sopineet pirtaan,
ne jätettiin huomiotta, kunnes ne osoitettiin Stasevskij’n toimesta, josta
virinnyt kansalaiskeskustelu pakotti toimituksen tarkastelemaan asiaa
uudelleen. Sama nousee esiin keskusteltaessa itärajan sulusta, pääsääntöisesti
haastatellut venäläiset kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi. He uhriutuvat
kykenemättä kantamaan vastuuta omasta puolesta tai näkemään kanssavenäläisiä
syyllisinä mihinkään. Tai he tekeytyvät epäpoliittisiksi henkilöiksi,
kykenemättä tuomitsemaan sotarikoksia ja kansanmurhaa. Näin he toimivat
yksilöinä, ryhmänä ja osana yhdistyksiä sekä yhteisöä.
Kritiikkini perinteistä mediaa,
jonka tilillä on lukuisia onnistumisia Venäjän tuhoamissotaa käsittelevissä
uutisissa, voi tuntua kohtuuttomalta mutta sillekin on sijansa. Etenkin kun
perinteistä mediaa tuntuu edelleen vaivaavan ”tasapuolisuusharha” sekä halu
tehdä pesäero Venäjän valtaapitävien ja kansan välillä, jossa ensin mainittu on
syyllinen tuhoamissotaan jälkimmäisen ollessa ”tahdoton” seuraaja, totuuden
ollessa jotain aivan muuta. Näyttääkin siltä, että lännessä poliittisten
päättäjien ohella lukuisten median edustajien on mahdotonta tunnustaa sitä,
että Venäjällä on jo vuosia sitten ajauduttu tilaan, jossa miljoonat venäläiset
ovat kaikkea muuta, kuin ”tahdottomia” seuraajia. He ovat tuhoamissodan
kannattajia ja toteuttajia!
Myös kulttuuripiireillä on
peiliin katsomisen paikka
Siitä huolimatta, että Venäjälle
Neuvostoliiton perillisenä kieli ja kulttuuri ovat olleet ja ovat edelleen tärkeitä
vaikuttamisen välineitä, kiinnitämme liian vähän huomiota niiden rooliin osana
nyky-Venäjän pehmeän vaikuttamisen arsenaalia. Ihmisillä on selkeä halu tehdä
ero Venäjän hallinnon ja venäjän kielen ja kulttuurin välille, siinäkin
tapauksessa, että tiedostetaan hallinnon käyttävän kieltä ja kulttuuria aseina
meitä itseämme vastaan. Tämä sokeus saa meidät melkeinpä ampumaan itseämme
jalkaan!
Venäläisen kulttuurin edustajia,
taustoista piittaamatta, on jälleen alkanut ujuttautua osaksi eurooppalaista
kulttuurielämää. Onko aikaa Venäjän suurhyökkäyksen alkamisesta helmikuussa
2022 kulunut jo niin paljon, ja samalla sota muuttunut osaksi ”normaalia
arkeamme”, että laskemme suojuksemme emmekä enää reagoi venäläisten
soluttautumiseen keskuuteemme? Seuraammeko Suomessa eurooppalaista
kehityskulkua? Lontoon Royal Opera värväsi kaudelle 2025–2026 – Ukrainan
sanktioiman – venäläisen sopraano Anna Netrebkon, (12) venäläisen
sopraanon sijaan Helsingissä järjestetyllä Tuska-festivaalilla esiintyi
venäläisen Aleksandr Šikolain johtama Slaughter
to Prevail-metalliyhtye. (13) Aivan kuin siinä ei olisi ollut tarpeeksi,
festivaalijärjestäjän väheksyvät kannanotot festivaalialueen ulkopuolella
järjestettyä mielenosoitusta kohtaan alleviivasivat sitä, ettei järjestäjää
näyttänyt kiinnostavan tippaakaan heihin ja esiintyjään kohdistunut kritiikki.
Aleksandr Šikolain menneisyys on
kaikkea muuta, kuin moitteeton. Vain joitakin viikkoja ennen Tuska-festivaalia,
hän nousi Washingtonissa lavalle näyttävästi Venäjän lipun kanssa.
Somejulkaisuissaan Šikolai on kirjoittanut ihaillen Venäjästä ja
venäläisyydestään. Hän lahjoittaa konserttiensa lipputuloja nuorten
kadettikouluille Venäjällä sekä venäläisille orpokodeille. Tiedämme, että
etenkin valtiojohtoisissa orpokodeissa lasten ”kasvatuksessa” militarismi
ja russismi yhdessä historian vääristelyn ja venäläisen imperialismin
ihailun kanssa ovat avainasemassa. Käytännössä Šikolai tukee Venäjän valtion
harjoittamaa lasten ja nuorten militarisointia ja täten myös maan
imperialistisia pyrkimyksiä.
Tuskan järjestäjiä yhtään
parempina en pidä Live Nation Finlandia, joka toimi
tapahtumajärjestäjänä alkuvuodesta useammalla paikkakunnalla esiintyneelle ”Kiovan
Grand Ballet”-nimisen ryhmän kiertueella, koska jo vuosien ajan on ollut
tiedossa, että Eurooppaa ja maailmaa kiertää balettiryhmiä, joiden nimi viittaa
Kiovaan tai Ukrainaan, vaikka ryhmien taustalla olevilla henkilöillä on tiiviit
suhteet Venäjään. Näin oli (ja on) ”Kiovan Grand Ballet”-ryhmänkin kohdalla.
![]() |
’Kiovan Grand Ballet’, jossa
ei ole ukrainalaisuutta nimeksikään. |
Tapahtumajärjestäjän taholta
leväperäisyys on anteeksiantamatonta, koska Ukrainan kansallisooppera
huomautti jo pari vuotta sitten, ettei Eurooppaa kiertävillä baleteilla, kuten Das
Nationalballett Kiew, Ballet de Kiev, Kiew Grand Ballett, Kyiv
City Ballet, Nasjonalballetten fra Kyiv, Ukraine Classic Ballet
jne. ole mitään tekemistä Ukrainan kansallisoopperan kanssa. (14) Live Nation
Finlandilta olisi ollut suoraselkäisyyttä tunnustaa virheensä vaikenemisen
sijaan.
Ukrainan kansallisbaletin Prima ballerina
Viktoriya Zvaryts totesi Yleisradion haastattelussa Venäjän
vaikuttamisesta ”Ensin tulee baletti, sitten tulevat tankit”. (15) Hän
on oikeassa, meidän on syytä herätä todellisuuteen, jossa Venäjän valtio on
valjastanut venäläisen kulttuurin baletista kirjallisuuteen osaksi
arsenaaliaan. Sotaa ei käydä vain rintamalla, vaan myös mielissämme.
Marko
Lähteet:
1. Keir Giles: Venäjän
sota jokaista vastaan – ja mitä se sinulle merkitsee, s. 232.
2. https://www.hs.fi/maailma/art-2000009491045.html
3. https://www.hs.fi/maailma/art-2000009968600.html
4. https://www.hs.fi/maailma/art-2000009968600.html
6. https://www.youtube.com/watch?v=0vJPL6PYDTM
7. https://yle.fi/a/74-20022970
8. https://www.hs.fi/maailma/art-2000011190381.html
9. https://yle.fi/a/74-20175534
10. https://yle.fi/a/3-12560389
12. https://www.rbo.org.uk/people/anna-netrebko
13. https://yle.fi/a/74-20170120
15. https://yle.fi/a/74-20056773
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.