Täältä tullaan Pietari
Aloitin kuluvan vuoden tammikuun
1. päivä blogisarjan Ukrainan lennokkioperaatioista Venäjän ilmatilassa, jossa
etenin lyhyen taustoituksen ja historiaosuuden kautta Ukrainan ensimmäisiin
mittaviin lennokeilla- ja/ tai hiipivillä asejärjestelmillä suoritettuihin
operaatioihin Venäjälle ja tammikuun 8. päivä julkaisin blogisarjan toisen
osan. Tähän mennessä olemme nähneet,
että Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainaan lennokit ja erilaiset hiipivät
asejärjestelmät ovat merkittävässä roolissa niin hyökkääjän, Venäjän, kuin myös
puolustuskamppailua käyvän Ukrainan joukoilla. Ukrainan ensimmäiset Venäjän
alueelle ulottamat lennokki-iskut nähtiin jo kesällä 2022, joissa ukrainalaiset
käyttivät todennäköisimmin kiinalaisvalmisteisista Mugin-5-perheen
siviililennokeista modifioituja itsemurhalennokkeja. (1) Vastaavalla lennokilla
ukrainalaiset suorittavat iskun öljyjalostamoon Novošahtinskin luoteispuolella,
Rostovin alueella kesäkuussa 2022.
Tässä blogisarjan kolmannessa
osassa, tarkastelen muutamia Ukrainan viimeisimmistä lennokkioperaatioista
syvälle Venäjän alueelle. Kirjoituksen loppuun sisällytän lyhyen katsauksen
Ukrainan pitkän kantaman ilmasta maahan operaatioihin kykenevistä lennokeista
ja hiipivistä asejärjestelmistä.
Novatekin kaasuterminaali palaa Laukaansuun satamassa Venäjällä. (2) |
Meidän suomalaisten kannalta
merkittävin (huomioitavin) operaatio oli Ukrainan vaikuttaminen yöllä 21.
tammikuuta Laukaansuun (ven. Ust-Lugan) satamassa sijaitsevaan Novatekin
kaasuterminaaliin, Leningradin alueella aiheuttaen mittavan tulipalon. Kyseinen
öljy- ja kaasuterminaali sijaitsee noin kahdeksan kilometriä Laukaansuusta
itään, Koskisenkylän pohjoispuolella. Kohteen sijainti reilut sata kilometriä
länteen Pietarista Suomenlahden etelärannalla muistuttaa meitä konkreettisella
tapaa Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainassa. Kyseessä oli myös Ukrainan
ensimmäinen onnistunut operaatio Pietarin talousalueella, paria päivää aiemmin
ukrainalainen lennokki syöksyi maahan Laukaansuun sataman alueella
aiheuttamatta merkittävää vahinkoa.
Suomalaisia koskettavaksi
operaation tekee myös se, että Laukaansuun terminaalia operoivan Novatekin
suurimpiin omistajiin kuuluu venäläisoligarkki Gennadi Timtšenko. (3) Timtšenkon
omistusosuus yhtiöstä vuonna 2022 oli hieman alle 24 prosenttia, joten hän yhtiön
toiseksi suurin omistaja. (4) Gennadi Timtšenkolla on edelleen Suomen
kansalaisuus. Timtšenkon rahoittaman Redut-palkka-armeijan yksiköitä on
osallistunut Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa. Suomen valtionyhtiö Gasum
kuuluu edelleen Novatekin asiakkaisiin.
Onnistunut operaatio herätti myös
suomalaiset disinformaatikot. He ryhtyivät välittömästi syyttämään Baltian
NATO-maita hyökkäyksestä Venäjän alueelle. Tarkoitushakuisten syytösten lisäksi
osa kansalaisista ei näytä osaavan sijoittaa valtioita kartalle kovinkaan hyvin
heidän kuvitellessa, että iskeäkseen Ukrainasta Pietarin talousalueelle
Venäjällä on lennokkien lennettävä jonkin kolmannen valtion ilmatilan kautta.
Ei välttämättä tarvitse, ei edes Valko-Venäjän. Alla olevaan karttaan olen
hahmotellut reilun 900 kilometrin reitin. Todellisuudessa reitti oli satakunta
kilometriä pidempi, kahden lennokin havaittiin ensin lentävän kohti Pietaria,
vaihtaen äkillisesti suuntaa kohti länttä ja Laukaansuussa sijaitsevaa
terminaalia.
Lentomatka Ukrainasta Sumyn alueen pohjoisosasta Laukaansuuhun on reilut 900 km. |
Suomenlahden pohjukassa on
Laukaansuun ja Pietarin kaupunkialueen ja Pietarin sataman ohella muitakin
merkittäviä kohteita, kuten Koiviston öljysatama (Primoskin öljysatama).
Koiviston öljysatama on Venäjän Itämeren alueen öljysatamista suurin ja sen
kautta kulkee merkittävä määrä Venäjän öljyviennistä.
Muutamaa päivää myöhemmin, 25.
tammikuuta Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU toteutti lennokeilla operaation Rosfnetin
öljynjalostamoon Tuapsessa Mustanmeren itärannalla. (5) Onnistunut operaatio
itsemurhalennokeilla Mustanmeren itärannalla on myös osoitus Ukrainan
kyvykkyydestä. Operaation toteuttaminen alueella on sikälikin kiinnostavaa,
että kyseisellä rannikkoalueella on Vladimir Putinin käytössä olevia
palatseja, kuten nk. Putinin palatsi (ven. Дворец Путина). (6)
Luonnollisesti palatseilla ei ole vastaavaa strategista merkitystä kuin
öljynjalostamoilla tai kaasuterminaaleilla, sen sijaan onnistunut isku Putinin
palatsiin olisi psykologinen isku vasten diktaattorin kasvoja. Toinen asia on
sitten se, että onko tällainen isku järkevää toteuttaa vai saattaisiko se
johtaa loukatun diktaattorin taholta kohtuuttoman raskaaseen kostoon ja sen
myötä liian suureksi kasvavaan siviiliuhrien määrään? Todennäköisesti
Ukrainassa joudutaan pohtimaan myös tällaisia vaihtoehtoja päätettäessä
operaatioista Venäjän valtiojohdon ns. omistuksia vastaan.
Tammikuussa Ukraina on
vaikuttanut edellisen lisäksi erilaisilla lennokeilla lukuisiin kohteisiin
Venäjällä, osa näistä kohteista on sijainnut satojen kilometrien päässä
Ukrainasta osa taasen joidenkin kymmenten kilometrien päässä rajasta.
Tammikuun 19. päivän puolella
Ukrainan onnistui vaikuttaa lennokeilla hyvin voimakkaasti Klintsyn kaupungissa
sijaitsevaan Rosfnetin öljyvarastoon. (7) Operaation seurauksena
öljyvarastolla syttyi palamaan useita suuria öljysäiliöitä. Suurpaloa oli
parhaimmillaan sammuttamassa 140 palomiestä, viimeiset palavat öljysäiliöt
sammutettiin vasta 21. tammikuuta. Klintsy sijaitsee Brjanskin alueella,
Venäjän läntisessä osassa, alle 50 kilometrin päässä Ukrainan rajasta.
Yöllä 20. tammikuuta Ukrainan
lennokkien kohteena oli Tulassa sijaitseva Štšeglovski Val’in tehdas, jossa
kokoonpannaan Pantsir-S ja Pantsir-S1 ilmatorjuntajärjestelmiä. (8) Seuraavana
yönä (21. tammikuuta) Ukraina hyökkäsi Smolenskissa sijaitsevaan Smolensk Aviation Plantin tehtaaseen, jossa lentokoneiden huollon ohella
valmistetaan myös erilaisia risteilyohjuksia (esim. Kh-55 ja Kh-59). (9)
Muutaman yön kuluessa Ukrainan
onnistui toteuttaa lukuisia operaatiota tärkeinä pidettäviä kohteita vastaan,
joista Leningradin alueelle kohdistuneen iskun seurauksena Venäjä ryhtyi
sijoittamaan Pietariin ja sitä ympäröivän Leningradin alueen suojaksi lisää
ilmatorjuntakalustoa. (10) Ilmatorjuntakaluston sijoittelu voi vaikuttaa myös
tilanteeseen rintamalla ja sen tuntumassa, mikäli Venäjä joutuu siirtämään
sieltä kalustoa merkittävästi enemmän suojelemaan strategisesti tärkeitä
kohteita Venäjällä. (11) Toisaalta Ukraina ei ole pelkästään lennokkien varassa
vaikuttaessaan syvälle Venäjällä. On näyttöä, että useampiakin Ukrainan
asevoimien tai turvallisuuspalvelu SBU:n erikoisjoukkojen ryhmiä on suorittanut
operaatioita syvällä vihollisen selustassa. (12) Lennokkien massamainen käyttö
yhdistettynä erikoisjoukkojen suorittamiin operaatioihin voi heikentää
merkittävälläkin tapaa venäläisten omaa turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta
luoda painetta päättäjiin. Se on kuitenkin huomioitava, että tämä ei ole mikään
”pikatie” voittoon, Ukrainan ja Venäjän tulevaisuus ratkaistaan raskaissa
taisteluissa Ukrainan maaperällä.
Lennokit ja hiipivät
asejärjestelmät
Kirjoitukseni loppuun lyhyt
esittely Ukrainalla käytössä oleviin pitkän kantaman lennokkeihin ja hiipiviin
asejärjestelmiin. Esittelyyn olen poiminut lähinnä sellaisia lennokkeja sekä
hiipiviä asejärjestelmiä, joilla Ukraina on vaikuttanut miehitettyjen alueiden
lisäksi Venäjän maaperälle. Ukrainalla käytössä oleva turkkilaisvalmisteinen Bayraktar
TB2 lennokki täyttäisi em. ehdot, jätin sen kuitenkin esittelystä pois muun
muassa sen tähden, ettei Ukrainan tiedetä operoineen TB2 lennokilla Venäjän
laajan hyökkäyssodan aikana syvällä Venäjän maaperällä. On todennäköistä, että
Ukraina operoi niillä kesällä 2022 Belgorodin ja Kurskin alueilla Venäjän
ilmatilassa tunkeutumatta kuitenkaan syvälle sen ilmatilaan. Ukraina suoritti
Bayraktar TB2 lennokeillaan ensimmäisen ilmasta maahan operaation Donbasissa
lokakuussa 2021, josta lyhyelti blogissa ”’Droonisotaa’ Itä-Ukrainassa, Ukraina on siirtynyt kivikaudelta tälle vuosituhannelle”.
Edellä esitelty LLC NPP Ukrjet
UJ-22 Airborne on myös sikäli mielenkiintoinen lennokki, että se voidaan
varustaa UJ-31 Zlyva tai UJ-32 Lastivka hiipivällä
asejärjestelmällä. (13) UJ-31 ja UJ-32 voivat kantaa RPG-7-mallisen kevyen
singon ammuksen 20 – 60 kilometrin päähän, kun järjestelmä laukaistaan UJ-22
Airborne lennokista. Toistaiseksi ei ole varmuutta onko Ukrainan asevoimille
luovutetuilla UJ-22 Airborne lennokeilla tätä kyvykkyyttä, tai jos on, onko
tällaisella kombinaatiolla suoritettu tehtäviä Venäjällä tai sen miehittämillä
alueilla.
Marko
Lähteet:
2. https://www.fontanka.ru/2024/01/21/73143983/
3. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010134251.html
4. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010134251.html
5. https://www.politico.eu/article/ukraine-oil-refinery-russia-kremlin-revenue/
6. https://www.rferl.org/a/navalny-putin-palace/31052807.html
7. https://twitter.com/InformNapalm/status/1748318697947615564
8. https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1748819654447923547
9. https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1749005859718402498
10. https://twitter.com/clashreport/status/1749713222980997522
12. https://x.com/Gerashchenko_en/status/1750095287195242633
Lähteinä olen myös hyödyntänyt
seuraavia tahoja tai heidän ylläpitämiä verkkosivuja, H I Sutton,
the Warzone, the Military Review, Укрспецекспорт, UKRJET,
Militarnyi, GlobalSecurity.org, War Is Boring ja the Aviationist sekä Hush-Kit.
Ukrainan lennokkioperaatiot
Venäjän ilmatilassa OSA I ja OSA II.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.