Kirjoitin taannoin kolme blogia, joissa kävin läpi Venäjän
huoltotukikohtia omalla maaperällään kuin myös Itä-Ukrainan miehitetyillä
alueilla sekä miehitetyillä alueilla operoivat, Venäjän johtamat, varustamat ja
valtaosin miehittämät, 1. armeijakunnan (miehitetyn Donetskin alue) ja 2.
armeijakunnan (miehitetyn Luhanskin alue).* Huomasin hyvin pian, että
kokonaisuuden hahmottamisen kannalta merkittävä osuus eli huolto jäi aivan
liian vaillinaiselle tarkastelulle, joten tässä blogissa huomio kiinnittyy
huoltoon ja siihen millaisin keinoin Venäjä huoltaa miehitetyillä alueilla
operoivia joukkoja.
Alkuun lukijan on hyvä muistaa se, että Venäjä miehittää ja
kontrolloi Ukrainan Donbasiin rajoittuvalla alueella edelleen yli 400
kilometriä maiden välistä rajaa. Kyseisen rajaosuuden kautta kulkevia ihmisiä,
rahtia tai materiaalia ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tarkkailijoiden
kuten ei Ukrainan viranomaistenkaan ole mahdollista tarkastaa. ETYJ:nkin on
mahdollista tehdä rajoitetusti vain silmämääräisiä havaintoja. Paitsi
rautateiden osalta, jossa ETYJ:n on tyydyttävä kuulohavaintoihin, koska
tarkkailijoilla ei ole pääsyä raja-alueelle rautateiden läheisyydessä.
Kuten lukijat varmaan muistavat, Venäjän puolella rajaa on
kolme merkittävää aluetta, joille Venäjä on keskittänyt kalustoa ja muuta
materiaalia miehitetyssä Itä-Ukrainassa operoivien 1. ja 2. armeijakunnan
tarpeisiin. Alueet ovat Rostov-na-Donusta luoteeseen sijaitseva Kuzminkan
harjoittelualue sekä Rostov-na-Donun pohjoispuolella sijaitseva Kadamovskyin alue
(johon sisällytän myös Novotšerkasskin alueen, jossa
sijaitsee Venäjän 8. armeijan esikunta sekä Ukrainan sotilasoperaation
esikunta) ja edellisestä pohjoisempana sijaitsevan Kamensk-Šahtinskin alueen,
jossa sijaitsee merkittäviä varikkoja sekä Venäjän asevoimien 91. materiaalivarasto
kaupungin eteläpuolella.
Kamensk-Šahtinskin luoteispuolella, Filippenkovin kylän
lähellä, sijaitsee huolto- ja harjoittelualue, joka on ollut käytössä jo ennen
sotaa, mutta heinä-elokuussa 2014, ennen Venäjän asevoimien offensiivia
Itä-Ukrainaan, tällekin alueelle ryhdyttiin sijoittamaan lisää kalustoa ja
materiaalia. Loppukesän 2014 jälkeen alue on ollut aktiivisessa käytössä, ja alueelle
on ollut sijoitettuna tavanomaista runsaammin varustusta ja kalustoa.
Kuzminkasta sekä Kadamovskyista kalusto sekä miehistö on
mahdollista siirtää myös rautateitse Itä-Ukrainan miehitetyille alueille,
vastaavasti Kamensk-Šahtinskista
Itä-Ukrainaan, miehitetyn Luhanskin alueelle, ei maanteitse ole pitkäkään matka
(kaupungista Venäjän kontrolloimalle rajalle on noin 40 km).
Venäjän maavoimien maastokuorma-autoja palaamassa Ukrainasta Ilovaiskin taistelun jälkeen, kuvattu Krasnodarovskyin pohjoispuolella Venäjällä.** |
Venäjän Itä-Ukrainan miehitysjoukkojen huollosta vastaa
suoraan eteläisen sotilaspiiriin kuuluvat joukko-osastot, päävastuun kuuluessa
8. armeijakunnan esikunnalle (1. ja 2. armeijakunnan operatiivinen reservi on
sijoitettu Novotšerkasskiin).
Alla olevaan karttakuvaan olen merkinnyt eräitä tärkeimmistä
kohteista Venäjällä sekä Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla, niiden lisäksi
olen hahmotellut karttakuvaan karkeasti miehitettyjen alueiden rataverkoston
keskeisimmät linjat.
Seuraavaksi tarkemmin Venäjän toteuttamasta, maanteitse-
sekä rautateitse tapahtuvasta huollosta, kirjoituksen toisella puoliskolla käyn
läpi maastorajan yli suoritettavaa huoltoa ja joukkojen täydennystä. Vaikka
tämä voi tuntua turhalta toistolta, painotan lukijoille kuitenkin sitä, että
Venäjän toimet ovat laittomia – niissä rikotaan Ukrainan suvereniteettia eikä
toimilla on kansainvälisen yhteisön hyväksyntää.
1. ja 2. armeijakunnan miehistön ja kaluston kokonaismäärä
on huomattava, joten on selvää, että joukot tarvitsevat toimivan huollon ja
riittävät materiaalitoimitukset kyetäkseen jatkamaan sotatoimia Ukrainan
maaperällä sekä pitämään yllä Itä-Ukrainan miehitystä. Niinpä Venäjältä
toimitetaan jatkuvasti Itä-Ukrainassa sotiville joukoille Venäjän hallinnassa
olevan rajan kautta materiaalia sekä kalustoa maanteitse ja rautateitse. Ennen
sotaa Venäjän miehittämällä rajaosuudella oli yhteensä seitsemän
maantierajanylitystä ja kolme rautatierajanylitystä, lisäksi oli joukko
epävirallisia rajanylityspaikkoja, joita paikalliset käyttivät. Sodan aikana
Venäjä on aktiivisesti käyttänyt kaikkia kolmea rajan ylittävää ratalinjaa,
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tarkkailijoiden on ollut mahdollista
vierailla säännöllisesti vain Venäjältä Gukovon kautta miehitetyille alueille
tulevan ratalinjan lähistöllä, mutta tuolloinkin tarkkailijat ovat joutuneet
tekemään havaintoja kuulon perusteella. Toisinaan ETYJ:n partioiden tai
organisaation on mahdollista suorittaa lentovalvontaa tiedustelulennokeilla
myös Dovzhanskin (ent. Sverdlovsk) sekä Voznesenivkan (ent. Tšervonopatrizanskin)
alueella. Tällaisilla tarkkailulennoilla on tehty lukuisia havaintoja
raideliikenteestä Venäjältä miehitetyille alueille sekä miehitetyiltä alueilta
Venäjälle. Alla esimerkkinä ETYJ:n julkaisema kuva tällaisesta havainnosta.
Seuraavaksi lainaus ETYJ:n tarkkailijoiden 17. elokuuta 2021
julkaisemasta raportista, joka pohjautuu viikon aikana tehtyihin havaintoihin
kahdella raja-asemalla Venäjän ja miehitettyjen alueiden välisellä rajalla. Raja-asemat
sijaitsevat Venäjän puolella rajaa, ollen Gukovo ja Donetsk (Rostovin obl.):
”During
the reporting period, the OTs observed a decrease in the overall number of
trucks crossing the border at both BCPs (655 compared to 709 during the
previous reporting week); 393 at the Gukovo BCP and 262 at the Donetsk BCP, 373
of these trucks crossed into the Russian Federation, and 282 crossed into
Ukraine. - - -
The OTs
also continued to observe tanker trucks crossing the border in both directions.
During the reporting period, the overall number of tanker trucks crossing the
border at both BCPs slightly increased (42 compared to 39 during the previous
week).” (1)
Viikon aikana ETYJ:n tarkkailijoiden onnistui tehdä Gukovossa
kuulohavainnot ainakin 14 miehitetyiltä alueilta Venäjälle saapuvasta junasta
sekä 11 Venäjältä miehitetyille alueille menneestä junasta. (2) Otan vertailuun
vastaavan ETYJ:n 13. heinäkuuta julkaiseman raportin, samoilta raja-asemilta:
”During
the reporting period, the OTs observed a decrease in the overall number of
trucks crossing the border at both BCPs (751 compared to 780 during the
previous reporting week); 417 at the Gukovo BCP and 334 at the Donetsk BCP, 383
of these trucks crossed into the Russian Federation, and 368 crossed into
Ukraine. - - -
The OTs
also continued to observe tanker trucks crossing the border in both directions.
During the reporting period, the OTs observed an increase in the overall number
of tanker trucks crossing the border at both BCPs (54 compared to 30 during the
previous reporting week).” (3)
Tarkkailuajanjaksona ETYJ:n tarkkailijoiden onnistui tehdä
kuulohavainto yhteensä 30 rajan ylittävästä junasta, junista 11 meni Venäjältä
miehitetyille alueille.
Koska yksikään puolueeton taho ei tarkasta näitä
kuorma-autoja tai rekka-autoja, niiden lasti voi olla mitä tahansa. Junien
kohdalla on tehty havaintoja esim. ammusten toimittamisesta miehitetyille
alueille – kiitos venäläissotilaiden kurittoman kännykän käytön.
Yllä oleva kuva on otettu Sukhodilskissa, Krasnodonin asemalla
huhtikuussa 2015, kuvassa puretaan Venäjältä saapunutta tavarajunaa, jossa on
rahtina ainakin ammuksia. Niin ikää huhtikuussa 2015 julkaistujen sosiaalisen
median viestien ja videoiden perusteella voidaan päätellä, että alueella
purettiin tuolloin Venäjältä saapuneita tavarajunia, joiden lastina oli
ammuksia. Näitä havaintoja tukevat myös satelliittikuvat, joissa on
havaittavissa tavarajunia Sukhodilskissa ja junien vierellä laiturialueella
vihreitä maastokuorma-autoja.
Sukhodilsk – Krasnodonin alue, 24. huhtikuuta 2015. |
Maantie ja rautatiekuljetusten ohella Venäjä huoltaa
joukkojaan aktiivisesti suoraan maastossa rajan yli. Alueen pinnanmuodostus
mahdollistaa rajaseudun ylittämisen hyvin helposti tai vain pienellä vaivalla
(esim. tilapäissillan avulla), jota Venäjä on hyödyntänyt sodan alkupuolelta
lukien. Sodan ensimmäisinä kuukausina, Ukrainan kontrolloidessa merkittävää
osaa rajasta, Venäjältä yhdellä kertaa saapuva apu laskettiin taistelijaryhminä
tai yksittäisinä ajoneuvoina, mutta jo heinäkuun 2014 puolella Venäjä
kontrolloi hetkittäin jo merkittäviä osia rajaseudusta, niinpä tuen määrä ja
laatu kasvoivat merkittävästi – elokuussa 2014, ensimmäisen ”humanitaarisen
kolonnan” jäljessä asetelma muuttui täysin. Esimerkiksi Ukrainan itäosissa,
Krasnodonin itä- ja koillispuolelta Venäjä lähetti joukkojaan rajan yli elo-syyskuussa
2014, kiertäen näin Ukrainan kontrollissa olevia alueita.
Kuvakaappaus syyskuun 3. 2014 kuvatulta videolta. Kuvassa
T-72B3, jota seuraa MT-LB miehistönkuljetusvaunu ja muuta kalustoa. (4)
Miehitysvuosien aikana Venäjä on edelleen toimittanut
materiaalia ja kalustoa rajan yli myös maastosta. ETYJ:n Ukrainan
monitorointimission on onnistunut havaita ja kuvata tällaisia – laittomia – rajanylityksiä.
ETYJ:n suorittamaa tarkkailua ja valvontaa vaikeuttaa käytettävissä olevan
kaluston rajallisuuden ohella se, etteivät partiot suorita valvontaa ja
tarkkailua lainkaan illalla kello 18:00 jälkeen turvallisuustekijöiden tähden.
Rajaseudulla on muutamia erityisen suosittuja ylityspaikkoja,
jotka ovat Venäjän säännöllisessä käytössä. ETYJ on tehnyt viime vuosina
lukuisia havaintoja laittomista rajanylityksistä Manychin kylän
koillispuolella. Venäjän toimien seurauksena ETYJ on joutunut paikoin
vähentämään olennaisella tapaa ilmavalvontaa alueella esim. kevättalvella 2019
ETYJ menetti useita pitkän kantaman tiedustelulennokkeja alueella hyvin
lyhyessä ajassa, jonka seurauksena ilmavalvonta alueella lopetettiin
kuukausiksi.
Yleisessä käytössä on myös Tšeremšinen itäpuolinen rajaseutu
(reilut 10 km Gukovosta pohjoiseen), jolla alueella ETYJ on tehnyt lukuisia
havaintoja yöaikaan tapahtuneista rajan ylityksistä, joissa nimenomaa
sotilasajoneuvot tai maastokuorma-autot suorittavat rajan ylityksen toimittaen
rahtia tai miehiä miehitetyille alueille. Blogissani ”Venäjä pitää muuta
maailmaa pilkkanaan” kuvaan yhtä tallaista havaintokokonaisuutta.
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission pitkän kantaman
tiedustelulennokki kuvasi illalla, kesäkuun 4. 2020 ajoneuvosaattueen saapumisen
Venäjältä Itä-Ukrainan miehitetyille alueille, kuvaten myös sen etenemisen
Tšeremšinen kylän kautta Luhanskiin, jonne kolonna saapui kesäkuun 5. päivän
puolella. InformNapalmin julkaisemien kuvien ja geolokaatiotietojen
perusteella kolonnan määränpää sijaitsee Luhanskissa vul. Krasnodonskalla. (5) Alueella,
jolla Venäjän asevoimien alaisuudessa operoivalla 2. armeijakunnalla on useita
varastoja ja huoltovarikkoja.
Venäjältä on toimitettu koko sodan ajan säännöllisesti
materiaalia miehitetyille alueille maanteitse ja rautateitse. Kalusto,
polttoaine, ammukset ja joukkojen muu tarvitsema materiaali päätyy
miehitetyillä alueilla, aiemmissa kirjoituksissani kuvailemille
huoltovarikkoalueille tai varastoihin ja varikoille merkittävimpien kaupunkien
alueella.
Donetskin, Makiivkan ja Horlivkan sekä Luhanskin – muitakaan
kaupunkeja unohtamatta – alueilla on lukuisia varastoja ja varikkoja, jotka
ovat miehitysarmeijan hallinnassa. Näiltä alueilta on korkeintaan kymmenien
kilometrien matka rintamalla, eräiltä alueilta vain muutamien kilometrien
matka. Osa näistä alueista on asutuksen tuntumassa tai sen keskellä vaarantaen
näin alueen siviilit. Näen tämän toiminnan osaltaan tarkoituksellisena, se
nostaa Ukrainan kynnystä iskeä varikkoihin tykistöllä huomattavasti miehittäjän
sijoittaessa kalustoaan ja ammuksiaan kaupunkialueille, samalla näiltä samoilta
alueilta tehdään tykistökeskityksiä Ukrainan hallitsemille alueille. Ukrainan
sotaa seuranneet ymmärtävät, mitä seuraisi, jos Ukrainan asevoimat iskisi
asutetulla alueella sijaitsevalle varikolle.
Sodan alkupuolella Venäjän lähettämät ”humanitaariset
kolonnat” (”Гумконвой’t”) herättivät runsaasti huomiota,
ensimmäisillä oli myös sotilaallista merkitystä, mutta nähdäkseni nykyään
niiden merkitys on enää vähäinen. Viimeisin Venäjän miehitettyyn Donetskiin
lähettämä ”humanitaarinen kolonna” sisälsi enää neljä ajoneuvoa. Tämän 12.
elokuuta perille saapuneen kolonnan rahdin määrä oli 36 tonnia – miehitettyjen
alueiden viranomaislähteiden mukaan kolonna toi alueelle lääkkeitä ja
rokotteita sekä erilaisia sairaalatarvikkeita. Kyse on siis hyvin vähäisestä
määrästä tarvikkeita, joiden on jo aiemmin epäilty päätyvän miehitettyjen
alueiden joukoille.
Tiedossa on se, että ainakin osassa Venäjän lähettämiä
”humanitaarisia kolonnia” ajoneuvojen kuljetuksesta ovat vastanneet Venäjän
asevoimiin tai erikoisjoukkoihin kuuluneet yksiköt (6), ja osassa on havaittu
lastina olleen muutakin kuin lääkkeitä ja sairaalatarvikkeita. Kuva-aineiston
perusteella on myös havaittu kolonnien purkaneen lastiaan Donetskissa ja
Luhanskissa varastoalueilla, jotka ovat miehitysjoukkoihin kuuluvien osastojen
hallinnassa.
Kuten olen todennut aiemmin ja totean vielä kertaalleen,
eräänlaisena loppukaneettina, ilman Venäjän toimia – miehistö, aseistus ja muu
kalusto sekä huolto – Ukrainassa ei enää sodittaisi, eikä maassa olisi yli
14000 Venäjän masinoiman sodan kuolonuhria. Ukraina ja ukrainalaiset joutuvat
maksamaan kalliin hinnan pyrkiessään eroon Venäjän ikeestä.
Marko
Lähteet:
1. https://www.osce.org/observer-mission-at-russian-checkpoints-gukovo-and-donetsk/495274
2. https://www.osce.org/observer-mission-at-russian-checkpoints-gukovo-and-donetsk/495274
3. https://www.osce.org/observer-mission-at-russian-checkpoints-gukovo-and-donetsk/492733
4. https://informnapalm.org/en/attack-luhansk-airport-rus-army/
6. https://informnapalm.org/ua/87-y-humkonvoi-rf/
*:
Itä-Ukrainan miehitetyt alueet: 1. armeijakunta.
Itä-Ukrainan miehitetyt alueet: 2. armeijakunta.
**: Alun
perin Reutersin kuva, havaittu The Battle of Ilovaisk: Verifying Russian Military Presence in Eastern Ukraine -videolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.