ETYJ:n Ukrainan monitorointimission 4. kesäkuuta
julkaisemassa raportissa on kiinnostava havainto, jossa ETYJ raportoi yöaikaan
suoritetuista laittomista rajanylityksistä Venäjältä miehitetyille alueille
Itä-Ukrainaan. Raportin havainnoista tulee mieleeni viime vuoden elokuussa
tehdyt vastaavat havainnot Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla, jolloin illalla
(kello 22:15) 7. elokuuta 2018 ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokki kuvasi
Manychin alueella Ukrainan ja Venäjän rajaseudulla, alueella, joka on Venäjän miehittämä,
kolonnan saapuvan Venäjältä Ukrainan maaperälle. (1)
Yllä ETYJ:n Ukrainan monitorointimission havainto viime
vuodelta venäläisten sotilasajoneuvojen rajanylityksestä Ukrainaan.
Raportin mukaan ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio suoritti
yöaikaan pitkänkantaman tiedustelulennokeilla partiointia Luhanskin
kaakkoispuolisella raja-alueella noin 60 km kaakkoon Luhanskista Tšeremšinen
(ukr. Черемшина engl. Cheremshyne) kylän alueella. (2)
Merkinnät satelliittikuvassa suuntaa-antavia, pohjautuen ETYJ:n raporttiin. |
Toukokuun 30. ja kesäkuun 1. välisenä yönä partiolennolla
ollut ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokki kuvasi kolme paikallaan olevaa
sotilastyyppistä kuorma-autoa päällystämättömällä tiellä noin kaksi kilometriä
länteen Venäjän kontrolloimasta rajasta. Myöhemmin ETYJ:n tiedustelulennokki
kuvasi maastoauton ja sotilasmallisen kuorma-auton liittyvän edellisten
kuorma-autojen seuraan.
ETYJ:n tiedustelulennokki seurasi liikkeelle lähtenyttä
kolonnaa aina Luhanskin kaakkoispuolelle saakka sotilastukikohtaan, jonne
kolonna ajoi. Tukikohdassa oli ainakin 35 sotilasmallista kuorma-autoa ja
BTR-80 miehistönkuljetusajoneuvoa.
Luhanskin keskustasta etelään/ kaakkoon sijaitsevia
tukikohtia ja varikkoja, joita Venäjän alueelle sijoitetun 2. armeijakunnan
joukot käyttävät.
Seuraavalla partiolennolla alueella (2.-3.6 yö) ETYJ
havaitsi rajan tuntumassa yhden paikallaan olevan maastoauton sekä
sotilasmallisen kuorma-auton. Paria tuntia myöhemmin ETYJ:n tiedustelulennokki
kuvasi alueella toisen sotilasmallisen kuorma-auton ajamassa kohti länttä. Tämä
kuorma-auto yhdessä maastoauton kanssa ajoi Dovzhansk’in eli entisen
Sverdlovskin kaupungin linja-autoasemalle, jossa sotilasmallinen kuorma-auto
liittyi niiden matkaan.
Dovzhansk’ista kolme ajoneuvoa ajoi pohjoisen suuntaan
Verkhnoshevyrivkan alueelle pysähtyen kaksi kilometriä itään
Verkhnoshevyrivkasta.
ETYJ:n julkaiseman raportin mukaan 2. – 3.kesäkuuta
liikkeellä olleen pienen kolonnan reitti rajaseudulta Tšeremšinen itäpuolelta
Verkhnoshevyrivkan alueelle. Raportin mukaan kolonnan matka päättyi (ainakin
hetkellisesti) Verkhnoshevyrivkan itäpuoliselle alueelle.
”… joined
the convoy, which proceeded further until an area 2km east of Verkhnoshevyrivka
(non-government-controlled, 44km south-east of Luhansk).”
Verkhnoshevyrivkan alueella on ollut sotavuosien aikana
harjoittelutoimintaa ynnä tilapäisiä leirejä. Toukokuun lopulla Itä-Ukrainan
miehitetyille alueille sijoitetut 1. ja 2. armeijakunta aloittivat
harjoittelukauden, joten tällaiset pieniä kolonnia saatetaan käyttää esim.
ammushuoltoon.
Kun tarkastellaan Tšeremšinen itäpuolista aluetta rajalle
saakka, voidaan havaita rajaseudun tarjoavan jo muutamien kilometrien matkalla
lukuisia suotuisia kohtia rajan ylittämiselle – ennen sotaa paikalliset ylittivät
rajan toisinaan epämuodollisesti myös muilta, kuin raja-asemien kohdilta, mitä Venäjän
tukemat militantit, Venäjän proxy-joukot kuin myös Venäjän asevoimat on
hyödyntänyt käynnissä olevan sodan kuluessa.
Vastaavia maastonkohtia Venäjän kontrolloimalla rajaseudulla
on lukuisia, ei pelkästään satelliittikuvien vaan myös silminnäkijähavaintojen
perusteella sotilasajoneuvot ja yksiköt ovat käyttäneet näitä tällaisia kohtia
rajan ylittämiseen – Ukrainaan on tuotu kaluston ohella myös muuta materiaalia näiltä
alueilta, kuten elokuun 7. 2018 Manychin alueella, jolloin ETYJ:n Ukrainan
monitorointimission pitkän kantaman tiedustelulennokilla kuvattiin Venäjän kontrolloimaa
rajaseutua, jolloin havaittiin rajan ylittävän Venäjältä Ukrainaan kolonnan,
johon kuului kuusi maastokuorma-autoa sekä UAZ-tyyppinen maastoauto. Samaan
aikaan Ukrainalta miehitetyltä alueelta ajoi kolonna maastokuorma-autoja takaisin
Venäjän alueelle. Kyseessä oli ensimmäinen kerta jo yli neljä vuotta kestäneen
sodan aikana, jolloin tarkkailu- ja valvontalennolla olleen tiedustelulennokin
onnistui kuvata rajanylityksen, jossa Venäjältä saapuu kolonna
sotilasajoneuvoja Ukrainaan alueella, jolla ei ole virallista rajan ylitys
paikkaa.
Sotilasajoneuvoista koostuneiden kolonnien sijainti
Manychin itäpuolella.
|
Viime vuonna 7. elokuuta havaitun ja kuvatun rajan ylityksen
jälkeen ETYJ:n monitorointimission tiedustelulennokeilla kuvattiin lukuisia
vastaavia laittomia (sopimuksia rikkovia) rajan ylityksiä Venäjältä Ukrainaan
seuraavasti:
Syyskuun 4. – 5. ETYJ:n pitkän kantaman
tiedustelulennokilla kuvattiin kolonna kuorma-autoja Ukrainan ja Venäjän
välisellä raja-alueella, paikassa, jossa ei ole raja-asemaa.
Lokakuun 9. – 10. sotilaskuorma-autoja ja maastoautoja
havaittu.
Illalla lokakuun
10. noin klo. 23:00 kaksi sotilasmallista kuorma-autoa sekä neljä ”katumaasturia”
liikkeellä rajalla, ja “During the same period, the UAV spotted two Ural
trucks (one mounted with an anti-aircraft-gun (ZU‑23, 23mm)), a minivan and a car in a field along the same dirt path,
approximately 2km from the border.” (3)
Samaisena iltana (10. lokakuuta) ETYJ:n pitkän
kantaman tiedustelulennokin GPS-signaalia häirittiin useita kertoja, joten ETYJ
oli pakotettu lennättämään tiedustelulennokki pois alueelta.
Lokakuun 11. – 12. ETYJ:n toimesta havaittiin kolme erillistä ryhmää ajavan itään
rajalle pysähtyen lähelle Venäjän rajaa, sijainnin ollessa saman kuin elokuun
7. Tällä kertaa kolonniin kuului myös kaksi traileria, joilla oli MT-LB
miehistönkuljetusajoneuvoja.
Lokakuun 16. – 17. jälleen “In a non-government-controlled area of Donetsk region, an
SMM long-range UAV again spotted vehicles on the unpaved road moving north-east
towards the border with the Russian Federation and then south-west away from it
where there are no border crossing facilities.“
Lokakuun 27. oli viimeinen kerta, jolloin ETYJ
suoritti yöaikaan valvontalentoja Venäjän miehittämällä eteläisellä
rajaseudulla, tuolloin:
”At
01:18 on 27 October, while flying over an area near Kalynove
(non-government-controlled, 72km east of Donetsk), an SMM long-range unmanned
aerial vehicle (UAV) spotted a surface-to-air missile system (9K33 Osa) and a
fuel truck east of Nyzhnokrynske (non-government-controlled, 66km east of
Donetsk). - - -
For
about 35 minutes before communications were lost, the UAV had experienced
signal interference, assessed as jamming, at intervals in areas near Saurivka
and Nyzhnokrynske. The UAV did not return to its ground control station near
Stepanivka (government-controlled, 54km north of Donetsk) and is considered
lost.” (4)
Käytännössä tiedusteluun ja valvontaan käytetyn pitkän
kantaman tiedustelulennokin* menetys pakotti ETYJ:n lopettamaan öiset
partiolennot alueella.
Sanoisin, että Manychin alueen käyttö laittomiin
rajanylityksiin johtui merkittävältä osin siitä, että noin 13 kilometriä
rajasta itään Venäjällä sijaitsee Russkojen (Russkoye) ammusvarikko, jonka
rakentaminen alueelle alkoi elokuussa 2014. Satelliittikuvissa alueella on havaittavissa
toimintaa 16.8.2014, ja syyskuun 2014 alkupuolella ammusvarikkoalue on rajattu,
rakennuksia ja telttoja pysytetty, ja toiminta alkamassa.
Russkojen ammusvarikko.
|
Russkojen ammusvarikkoa. (5) |
Huolimatta siitä, että viime syksynä ETYJ:n Ukrainan
monitorointimission tarkkailijat tekivät havaintoja lukuisista laittomista ja
sopimusten vastaisista rajanylityksistä Venäjän ja Ukrainan välisellä rajalla,
ja että ETYJ menetti tuolloin yhden pitkän kantaman tiedustelulennokeistaan, oli
kansainvälisen yhteisön reagointi suorastaan olematonta, vaikka kaikki
havainnot todistavat sen puolesta, että materiaali ja kalusto saapui alueelle
Venäjältä ja että venäläisjoukot ovat tiedustelulennokin häirinnän ja
pudotuksen takana. Edes se, että ETYJ oli pakotettu lopettamaan valvontalennot
alueella heidän kaluston häirinnästä ja menetyksistä johtuen ei aiheuttanut
merkittävää reagointia kansainväliseltä yhteisöltä – ja edelleen Venäjän
edustajat ovat mukana ETYJ:n Ukrainan monitorointimissiossa tarkkailijoina,
yhteistyöhenkilöinä ja tiedottajina etc.
Mitä tulee viimeisimpään havaintoon Tšeremšinen
alueella, on enemmän kuin todennäköistä, että näemme toisinnon viime vuodesta,
mikäli venäläisjoukot operoivat rajaseudulla aktiivisesti ja ETYJ suorittaa
alueella vastaavalla intensiteetillä yöaikaan valvontaa tiedustelulennokeillaan
kuin viime syksynä Manychissa, jolloin jossain vaiheessa Venäjä ottaa
raskaammat keinot käyttöön häirinnän tms. muodossa. Seurauksena on laimeaa
paheksuntaa ETYJ:n ynnä länsimaiden taholta, yhdistettynä haluttomuuteen nimetä
todellista syyllistä – Venäjää.
Marko
*: Kyseessä oli itävaltalaisvalmisteinen Schiebel Camcopter
S-100 rotorcraft-tyyppinen tiedustelulennokki.
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission käyttämä S-100 tiedustelulennokki. (6) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.