sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio – sotilasajoneuvojen laittomia rajanylityksiä Itä-Ukrainassa


ETYJ:n Ukrainan monitorointimission 4. kesäkuuta julkaisemassa raportissa on kiinnostava havainto, jossa ETYJ raportoi yöaikaan suoritetuista laittomista rajanylityksistä Venäjältä miehitetyille alueille Itä-Ukrainaan. Raportin havainnoista tulee mieleeni viime vuoden elokuussa tehdyt vastaavat havainnot Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla, jolloin illalla (kello 22:15) 7. elokuuta 2018 ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokki kuvasi Manychin alueella Ukrainan ja Venäjän rajaseudulla, alueella, joka on Venäjän miehittämä, kolonnan saapuvan Venäjältä Ukrainan maaperälle. (1)



















Yllä ETYJ:n Ukrainan monitorointimission havainto viime vuodelta venäläisten sotilasajoneuvojen rajanylityksestä Ukrainaan.

Raportin mukaan ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio suoritti yöaikaan pitkänkantaman tiedustelulennokeilla partiointia Luhanskin kaakkoispuolisella raja-alueella noin 60 km kaakkoon Luhanskista Tšeremšinen (ukr. Черемшина engl. Cheremshyne) kylän alueella. (2)

Merkinnät satelliittikuvassa suuntaa-antavia, pohjautuen ETYJ:n raporttiin.


















Toukokuun 30. ja kesäkuun 1. välisenä yönä partiolennolla ollut ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokki kuvasi kolme paikallaan olevaa sotilastyyppistä kuorma-autoa päällystämättömällä tiellä noin kaksi kilometriä länteen Venäjän kontrolloimasta rajasta. Myöhemmin ETYJ:n tiedustelulennokki kuvasi maastoauton ja sotilasmallisen kuorma-auton liittyvän edellisten kuorma-autojen seuraan.

ETYJ:n tiedustelulennokki seurasi liikkeelle lähtenyttä kolonnaa aina Luhanskin kaakkoispuolelle saakka sotilastukikohtaan, jonne kolonna ajoi. Tukikohdassa oli ainakin 35 sotilasmallista kuorma-autoa ja BTR-80 miehistönkuljetusajoneuvoa.






















Luhanskin keskustasta etelään/ kaakkoon sijaitsevia tukikohtia ja varikkoja, joita Venäjän alueelle sijoitetun 2. armeijakunnan joukot käyttävät.

Seuraavalla partiolennolla alueella (2.-3.6 yö) ETYJ havaitsi rajan tuntumassa yhden paikallaan olevan maastoauton sekä sotilasmallisen kuorma-auton. Paria tuntia myöhemmin ETYJ:n tiedustelulennokki kuvasi alueella toisen sotilasmallisen kuorma-auton ajamassa kohti länttä. Tämä kuorma-auto yhdessä maastoauton kanssa ajoi Dovzhansk’in eli entisen Sverdlovskin kaupungin linja-autoasemalle, jossa sotilasmallinen kuorma-auto liittyi niiden matkaan.

Dovzhansk’ista kolme ajoneuvoa ajoi pohjoisen suuntaan Verkhnoshevyrivkan alueelle pysähtyen kaksi kilometriä itään Verkhnoshevyrivkasta.























ETYJ:n julkaiseman raportin mukaan 2. – 3.kesäkuuta liikkeellä olleen pienen kolonnan reitti rajaseudulta Tšeremšinen itäpuolelta Verkhnoshevyrivkan alueelle. Raportin mukaan kolonnan matka päättyi (ainakin hetkellisesti) Verkhnoshevyrivkan itäpuoliselle alueelle.

”… joined the convoy, which proceeded further until an area 2km east of Verkhnoshevyrivka (non-government-controlled, 44km south-east of Luhansk).

Verkhnoshevyrivkan alueella on ollut sotavuosien aikana harjoittelutoimintaa ynnä tilapäisiä leirejä. Toukokuun lopulla Itä-Ukrainan miehitetyille alueille sijoitetut 1. ja 2. armeijakunta aloittivat harjoittelukauden, joten tällaiset pieniä kolonnia saatetaan käyttää esim. ammushuoltoon.

Kun tarkastellaan Tšeremšinen itäpuolista aluetta rajalle saakka, voidaan havaita rajaseudun tarjoavan jo muutamien kilometrien matkalla lukuisia suotuisia kohtia rajan ylittämiselle – ennen sotaa paikalliset ylittivät rajan toisinaan epämuodollisesti myös muilta, kuin raja-asemien kohdilta, mitä Venäjän tukemat militantit, Venäjän proxy-joukot kuin myös Venäjän asevoimat on hyödyntänyt käynnissä olevan sodan kuluessa.

Vastaavia maastonkohtia Venäjän kontrolloimalla rajaseudulla on lukuisia, ei pelkästään satelliittikuvien vaan myös silminnäkijähavaintojen perusteella sotilasajoneuvot ja yksiköt ovat käyttäneet näitä tällaisia kohtia rajan ylittämiseen – Ukrainaan on tuotu kaluston ohella myös muuta materiaalia näiltä alueilta, kuten elokuun 7. 2018 Manychin alueella, jolloin ETYJ:n Ukrainan monitorointimission pitkän kantaman tiedustelulennokilla kuvattiin Venäjän kontrolloimaa rajaseutua, jolloin havaittiin rajan ylittävän Venäjältä Ukrainaan kolonnan, johon kuului kuusi maastokuorma-autoa sekä UAZ-tyyppinen maastoauto. Samaan aikaan Ukrainalta miehitetyltä alueelta ajoi kolonna maastokuorma-autoja takaisin Venäjän alueelle. Kyseessä oli ensimmäinen kerta jo yli neljä vuotta kestäneen sodan aikana, jolloin tarkkailu- ja valvontalennolla olleen tiedustelulennokin onnistui kuvata rajanylityksen, jossa Venäjältä saapuu kolonna sotilasajoneuvoja Ukrainaan alueella, jolla ei ole virallista rajan ylitys paikkaa.

Sotilasajoneuvoista koostuneiden kolonnien sijainti Manychin itäpuolella.

















Viime vuonna 7. elokuuta havaitun ja kuvatun rajan ylityksen jälkeen ETYJ:n monitorointimission tiedustelulennokeilla kuvattiin lukuisia vastaavia laittomia (sopimuksia rikkovia) rajan ylityksiä Venäjältä Ukrainaan seuraavasti:

Syyskuun 4. – 5. ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokilla kuvattiin kolonna kuorma-autoja Ukrainan ja Venäjän välisellä raja-alueella, paikassa, jossa ei ole raja-asemaa.

Lokakuun 9. – 10. sotilaskuorma-autoja ja maastoautoja havaittu.

Illalla lokakuun 10. noin klo. 23:00 kaksi sotilasmallista kuorma-autoa sekä neljä ”katumaasturia” liikkeellä rajalla, ja “During the same period, the UAV spotted two Ural trucks (one mounted with an anti-aircraft-gun (ZU23, 23mm)), a minivan and a car in a field along the same dirt path, approximately 2km from the border.” (3)

Samaisena iltana (10. lokakuuta) ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokin GPS-signaalia häirittiin useita kertoja, joten ETYJ oli pakotettu lennättämään tiedustelulennokki pois alueelta.

Lokakuun 11. – 12. ETYJ:n toimesta havaittiin kolme erillistä ryhmää ajavan itään rajalle pysähtyen lähelle Venäjän rajaa, sijainnin ollessa saman kuin elokuun 7. Tällä kertaa kolonniin kuului myös kaksi traileria, joilla oli MT-LB miehistönkuljetusajoneuvoja.

Lokakuun 16. – 17. jälleen “In a non-government-controlled area of Donetsk region, an SMM long-range UAV again spotted vehicles on the unpaved road moving north-east towards the border with the Russian Federation and then south-west away from it where there are no border crossing facilities.“

Lokakuun 27. oli viimeinen kerta, jolloin ETYJ suoritti yöaikaan valvontalentoja Venäjän miehittämällä eteläisellä rajaseudulla, tuolloin:

At 01:18 on 27 October, while flying over an area near Kalynove (non-government-controlled, 72km east of Donetsk), an SMM long-range unmanned aerial vehicle (UAV) spotted a surface-to-air missile system (9K33 Osa) and a fuel truck east of Nyzhnokrynske (non-government-controlled, 66km east of Donetsk). - - -

For about 35 minutes before communications were lost, the UAV had experienced signal interference, assessed as jamming, at intervals in areas near Saurivka and Nyzhnokrynske. The UAV did not return to its ground control station near Stepanivka (government-controlled, 54km north of Donetsk) and is considered lost.” (4)

Käytännössä tiedusteluun ja valvontaan käytetyn pitkän kantaman tiedustelulennokin* menetys pakotti ETYJ:n lopettamaan öiset partiolennot alueella.

Sanoisin, että Manychin alueen käyttö laittomiin rajanylityksiin johtui merkittävältä osin siitä, että noin 13 kilometriä rajasta itään Venäjällä sijaitsee Russkojen (Russkoye) ammusvarikko, jonka rakentaminen alueelle alkoi elokuussa 2014. Satelliittikuvissa alueella on havaittavissa toimintaa 16.8.2014, ja syyskuun 2014 alkupuolella ammusvarikkoalue on rajattu, rakennuksia ja telttoja pysytetty, ja toiminta alkamassa.

Russkojen ammusvarikko.
















Russkojen ammusvarikkoa. (5)




















Huolimatta siitä, että viime syksynä ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tarkkailijat tekivät havaintoja lukuisista laittomista ja sopimusten vastaisista rajanylityksistä Venäjän ja Ukrainan välisellä rajalla, ja että ETYJ menetti tuolloin yhden pitkän kantaman tiedustelulennokeistaan, oli kansainvälisen yhteisön reagointi suorastaan olematonta, vaikka kaikki havainnot todistavat sen puolesta, että materiaali ja kalusto saapui alueelle Venäjältä ja että venäläisjoukot ovat tiedustelulennokin häirinnän ja pudotuksen takana. Edes se, että ETYJ oli pakotettu lopettamaan valvontalennot alueella heidän kaluston häirinnästä ja menetyksistä johtuen ei aiheuttanut merkittävää reagointia kansainväliseltä yhteisöltä – ja edelleen Venäjän edustajat ovat mukana ETYJ:n Ukrainan monitorointimissiossa tarkkailijoina, yhteistyöhenkilöinä ja tiedottajina etc.

Mitä tulee viimeisimpään havaintoon Tšeremšinen alueella, on enemmän kuin todennäköistä, että näemme toisinnon viime vuodesta, mikäli venäläisjoukot operoivat rajaseudulla aktiivisesti ja ETYJ suorittaa alueella vastaavalla intensiteetillä yöaikaan valvontaa tiedustelulennokeillaan kuin viime syksynä Manychissa, jolloin jossain vaiheessa Venäjä ottaa raskaammat keinot käyttöön häirinnän tms. muodossa. Seurauksena on laimeaa paheksuntaa ETYJ:n ynnä länsimaiden taholta, yhdistettynä haluttomuuteen nimetä todellista syyllistä – Venäjää.  


Marko



*: Kyseessä oli itävaltalaisvalmisteinen Schiebel Camcopter S-100 rotorcraft-tyyppinen tiedustelulennokki. 


ETYJ:n Ukrainan monitorointimission käyttämä S-100 tiedustelulennokki. (6)


















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.