Olen aiemmin kirjoittanut Malaysia Airlinesin MH17
pudottamisesta, MH17 pudottaneesta Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin
kuuluneesta 9K37M1 Buk TELARista (nro: 332) ja
sen reitistä Itä-Ukrainassa Venäjän proxy-joukkojen kontrolloimalla alueella
sekä siirrosta prikaatin tukikohdasta Marshala
Zhukovasta Kurskin alueella Ukrainan rajan tuntumaan useita blogeja, joten
tällä kertaa en enää kertaa kokonaisuudessaan kirjoittamaani vaan teen havaintoja
viime aikojen MH17 koskettavista uutisista ja tapahtumista, osan ollessa
sellaisia, jotka ovat harvemmin saaneet huomiota suomalaisessa mediassa.
Muutama tunti MH17 alas ampumisen jälkeen @WowihaY
jakoi twitterissä yllä olevan kuvan, (1) kuva on otettu hetki sen jälkeen, kun 9K37M1 Buk:stä ammuttiin ohjus kohti Malaysia Airlinesin lentoa MH17. Kuvan
ottopaikan sijainti selvitetty, se on myös otettu ajankohtana, jolloin se kerrotaan
otetun. Kyseisellä reittilennolla Amsterdamista Kuala Lumpuriin Malaysia
Airlinesillä oli konetyyppinä Boeing 777-200ER ja koneessa oli yhteensä
298 matkustajaa ja miehistön jäsentä, jotka kaikki kuolivat kyseisenä
iltapäivänä kello 16:20:-- 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-TELARista nro 332
laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa
katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella.
Ennen kuin paneudun tarkemmin viime aikojen uutisiin ja
tapahtumiin, kaksi omalla tavallaan hyvinkin traagista MH17 pudotukseen
liittyvää kuvakaappausta.
Venäläisen uutistoimisto Tassin verkkosivulla on
edelleen yllä oleva uutinen kuvakaappauksen asussa viisi vuotta Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen (yllä oleva kuvakaappaus otettu 7. heinäkuuta
2019). (2)
Alla vastaavasti on kuvakaappaus viestistä, jonka Igor
”Strelkov” Girkin julkaisi VK:ssa eli V-Kontaktessa koneen
pudottamisen jälkeen, jolloin hänkin uskoi pudotetun Ukrainan ilmavoimien
Antonov An-26 kuljetuskoneen. Girkin poisti viestin totuuden paljastumisen
jälkeen, kuvakaappaukset jäivät elämään omaa elämäänsä ja
Venäjä ryhtyi levittämään valheiden ja syytösten verkkoaan.
Igor ”Strelkov” Girkin kuuluu niiden neljän henkilön
joukkoon, joita monikansallinen tutkijaryhmä Joint Investigation Teams eli
JIT pitää vastuullisina Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen
17. heinäkuuta 2014. Nelikon muut jäsenet ovat venäläiset Sergei
“Khmury” Dubinski ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä
ukrainalaistaustainen, ex. tiedustelu-upseeri ja varuskunnan komentajana
toiminut, Leonid ”Krot” Khartšenko. (3)
Girkin, Dubinski ja Pulatov ovat kaikki entisiä Venäjän
asevoimien tai Venäjän federaation turvallisuuspalvelu FSB:n
tiedustelu-upseereita. Girkin on julkisesti kertonut olevansa FSB:n (entinen) tiedustelu-upseeri, eversti.
Kuten JIT:n tiedotustilaisuudessa painotettiin, kyseinen
nelikko ei vastannut ohjuksen ampumisesta, omalla toiminnallaan he
mahdollistivat ampumisen, joten siitä johtuen heitä pidetään tällä hetkellä
ensisijaisesti vastuullisina Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen. Nelikosta
on aikomus antaa Interpolille kansainvälinen pidätysmääräys – jota Venäjä
ei, ilmoituksensa mukaan, aio noudattaa.
MH17 pudottamiseen vastuullinen nelikko (JIT:n
tiedotustilaisuus).
|
Kuvassa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan
miehistöä.
|
JIT:n tavoitteena on myös selvittää kyseisen 9K37M1 Buk
TELARin miehistö 17. heinäkuuta 2014. JIT:n tiedossa on se, että Kurskin
alueelle sijoitetun Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan
osia siirrettiin kesäkuun lopulla tukikohdastaan Marshala Zhukovasta etelään
Rostovin alueelle Venäjän ja Ukrainan rajaseudulle, joukossa myös Buk-TELAR nro
332. Yllä olevassa kuvassa on toisen pataljoonan miehistöä kesällä 2014. Samoin
JIT:n tiedossa on myös se, että neljä 53. prikaatiin kuuluvaa upseeria/ sotilasta
oli Buk-TELARin mukana Ukrainan maaperällä.
Sergei Mutškaev on toiminut 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin komentajana vuodesta 2013/2014 lähtien – hän toimi
prikaatin komentaja MH17 pudotuksen aikaan, ja prikaatin 2. pataljoonan
komentajana kesällä 2014 toimi Dmitri Trunin. 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonaan kuuluu yhteensä kolme patteria.
Tietojen mukaan Leonid ”Krot” Khartšenko
oli vastuussa Buk-M1 TELARin n:o 332 siirroista Ukrainan maaperällä, hän oli
myös läsnä, kun MH17 pudottanut ohjus ammuttiin.
Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen heinäkuun
17. 2014 kello 20:30 Igor Girkin antoi Sergei Dubinskille käskyn siirtää Buk-TELAR
saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle rajalle ja siirtää sen
Venäjälle.
Samana iltana kello 22:35 Dubinski vastaavasti antoi käskyn Khartšenkolle
toimittaa Buk-TELAR Luhanskin alueella Venäjän rajalle ja luovuttaa se siellä
henkilölle, joka saapuu noutamaan sitä. Käskyn saatuaan Khartšenko kokosi
ryhmän suojaamaan Buk-TELARin kuljettamista takaisin Venäjälle käytössään
olevalla Volvon vetämällä trailerilla.
Buk-TELAR siirrettiin Snizhnen alueelta Venäjälle seuraavien
reittipisteiden kautta:
Khrustalnyi (entinen Krasnyi Lutš) – Fashchivka
– Debaltseve – Perevalsk – Luhansk, jossa Buk-TELARia
kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan Buk nro. 332 trailerilla kello 05:xx aikoihin – Khriashchuvate
– Molodonvardiysk – Sukhodilsk – Severnyi, josta
Buk-TELAR siirtyi Venäjän puolelle heinäkuun
18. kello 07:15. (4)
Severnyissä ei ole virallinen rajanylityspaikka, joten
Buk-TELAR joko siirrettiin Venäjälle
suoraan maastorajan yli tai rajaseudulla risteileviä teitä myöten.
Girkin toisti JIT:n taannoisen tiedotustilaisuuden jälkeen
saman, jonka hän on tuonut julki aiemminkin, että ”kapinalliset”
(Girkinin käyttämä termi) eivät pudottaneet lentoa MH17, minkä venäläispropagandistit
ovat tulkinneet väärin, vaikka tässä kohdin Girkin puhuu totta, joskin
epämääräisin termein – ”kapinalliset” eivät sitä pudottaneet vaan Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudotti Venäjän asevoimat. Tai kuten eräin
paikoin on viitattu ”РФ” – Российская Федерация eli Venäjän
federaatio on vastuullinen koneen pudottamisesta.
Heinäkuun 16. 2014 venäläinen, propagandatarkoituksissa
usein käytetty, Life News julkaisi videon, (5 ja 6) joka oli kuvattu
edellisenä päivänä kolmisen kilometriä Pervomaisk’yin kylän eteläpuolella. Videolla,
Igor Girkin ja tuolloin miehitettyyn Donetskiin perustetun ”kansantasavallan”
johtoon kuuluneen Aleksandr Borodain ohella, näkyy myös
lähi-ilmatorjuntaan tarkoitettu 9K35 Strela-10-järjestelmä.
Ryhmän vierailu alueella voi liittyä etelämpänä Marynivkan
alueella tuolloin käytyihin raskaisiin taisteluihin (todennäköisin syy) mutta
taustalla voi myös olla muitakin tarkoitusperiä alkaen rajaseudun hallinnasta
ja tuen saamisesta Venäjän puolelta Kuybyshevon kautta, jonka alueelle Venäjä
oli ryhtynyt rakentamaan varustuksia joukoilleen ja sijoittamaan joukkojaan – viimeistään
heinäkuun 16. jälkeen Kuybyshevon alueelle sijoitettiin myös yksi Buk-M1 TELAR
sekä johtokeskus-yksikkö ja maalinosoitustutka. Alueelle sijoitettu kalusto
kuului todennäköisesti Venäjän asevoimien 67. ilmatorjuntaohjusprikaatille (prikaatin
tukikohta sijaitsee Vladikavkazissa Pohjois-Ossetiassa). (7)
Nämä toimet heinäkuun puolenvälin aikoihin omalta osaltaan
todistavat Venäjän asevoimien kasvavasta roolista Ukrainan sodassa, samalla
rooli muuttui aiempaa entistä aktiivisemmaksi, sisältäen kalustotuen ja
erikoisyksiköiden toiminnan ohella aktiivisen osallistumisen taisteluihin,
alussa omalta maaperältä epäsuoran tulen muodossa Ukrainan maaperälle ja MH17
pudottamisen myötä entistä selkeämmin myös Ukrainan maaperällä, näidenkin
näyttöjen perusteella viimeistään heinäkuussa 2014 läntisen median (ja
poliitikkojen) olisi pitänyt lopettaa puhuminen ”sisällissodasta” ja ”separatisteista”,
ja käyttää sodasta riittävän täsmällisiä termejä unohtamatta Venäjän osuutta
siinä. Toki sotaa tarkemmin seuraaville Venäjän rooli oli selvinnyt jo aiemmin
keväällä, mutta kesällä 2014 ”suomusten” olisi tullut pudota kaikkien
silmiltä –
satujen aika oli ohi.
Marko
4. https://twitter.com/AricToler/status/1141324629170118657 (koko Aric
Tolerin twiitti-ketju sisältää olennaista tietoa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.