tiistai 9. heinäkuuta 2019

Viisi vuotta Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisesta – sivuhuomioita


Olen aiemmin kirjoittanut Malaysia Airlinesin MH17 pudottamisesta, MH17 pudottaneesta Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin kuuluneesta 9K37M1 Buk TELARista (nro: 332) ja sen reitistä Itä-Ukrainassa Venäjän proxy-joukkojen kontrolloimalla alueella sekä siirrosta prikaatin tukikohdasta Marshala Zhukovasta Kurskin alueella Ukrainan rajan tuntumaan useita blogeja, joten tällä kertaa en enää kertaa kokonaisuudessaan kirjoittamaani vaan teen havaintoja viime aikojen MH17 koskettavista uutisista ja tapahtumista, osan ollessa sellaisia, jotka ovat harvemmin saaneet huomiota suomalaisessa mediassa.


















Muutama tunti MH17 alas ampumisen jälkeen @WowihaY jakoi twitterissä yllä olevan kuvan, (1) kuva on otettu hetki sen jälkeen, kun 9K37M1 Buk:stä ammuttiin ohjus kohti Malaysia Airlinesin lentoa MH17. Kuvan ottopaikan sijainti selvitetty, se on myös otettu ajankohtana, jolloin se kerrotaan otetun. Kyseisellä reittilennolla Amsterdamista Kuala Lumpuriin Malaysia Airlinesillä oli konetyyppinä Boeing 777-200ER ja koneessa oli yhteensä 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä, jotka kaikki kuolivat kyseisenä iltapäivänä kello 16:20:-- 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella.

Ennen kuin paneudun tarkemmin viime aikojen uutisiin ja tapahtumiin, kaksi omalla tavallaan hyvinkin traagista MH17 pudotukseen liittyvää kuvakaappausta.



























Venäläisen uutistoimisto Tassin verkkosivulla on edelleen yllä oleva uutinen kuvakaappauksen asussa viisi vuotta Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen (yllä oleva kuvakaappaus otettu 7. heinäkuuta 2019). (2)

Alla vastaavasti on kuvakaappaus viestistä, jonka Igor ”Strelkov” Girkin julkaisi VK:ssa eli V-Kontaktessa koneen pudottamisen jälkeen, jolloin hänkin uskoi pudotetun Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskoneen. Girkin poisti viestin totuuden paljastumisen jälkeen, kuvakaappaukset jäivät elämään omaa elämäänsä ja Venäjä ryhtyi levittämään valheiden ja syytösten verkkoaan.























Igor ”Strelkov” Girkin kuuluu niiden neljän henkilön joukkoon, joita monikansallinen tutkijaryhmä Joint Investigation Teams eli JIT pitää vastuullisina Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen 17. heinäkuuta 2014. Nelikon muut jäsenet ovat venäläiset Sergei “Khmury” Dubinski ja Oleg “Gyurza” Pulatov sekä ukrainalaistaustainen, ex. tiedustelu-upseeri ja varuskunnan komentajana toiminut, Leonid ”Krot” Khartšenko. (3)

Girkin, Dubinski ja Pulatov ovat kaikki entisiä Venäjän asevoimien tai Venäjän federaation turvallisuuspalvelu FSB:n tiedustelu-upseereita. Girkin on julkisesti kertonut olevansa FSB:n (entinen) tiedustelu-upseeri, eversti.

Kuten JIT:n tiedotustilaisuudessa painotettiin, kyseinen nelikko ei vastannut ohjuksen ampumisesta, omalla toiminnallaan he mahdollistivat ampumisen, joten siitä johtuen heitä pidetään tällä hetkellä ensisijaisesti vastuullisina Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen. Nelikosta on aikomus antaa Interpolille kansainvälinen pidätysmääräys – jota Venäjä ei, ilmoituksensa mukaan, aio noudattaa.

MH17 pudottamiseen vastuullinen nelikko (JIT:n tiedotustilaisuus).















Kuvassa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan miehistöä.

















JIT:n tavoitteena on myös selvittää kyseisen 9K37M1 Buk TELARin miehistö 17. heinäkuuta 2014. JIT:n tiedossa on se, että Kurskin alueelle sijoitetun Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan osia siirrettiin kesäkuun lopulla tukikohdastaan Marshala Zhukovasta etelään Rostovin alueelle Venäjän ja Ukrainan rajaseudulle, joukossa myös Buk-TELAR nro 332. Yllä olevassa kuvassa on toisen pataljoonan miehistöä kesällä 2014. Samoin JIT:n tiedossa on myös se, että neljä 53. prikaatiin kuuluvaa upseeria/ sotilasta oli Buk-TELARin mukana Ukrainan maaperällä.  

Sergei Mutškaev on toiminut 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin komentajana vuodesta 2013/2014 lähtien – hän toimi prikaatin komentaja MH17 pudotuksen aikaan, ja prikaatin 2. pataljoonan komentajana kesällä 2014 toimi Dmitri Trunin. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonaan kuuluu yhteensä kolme patteria.

Tietojen mukaan Leonid ”Krot” Khartšenko oli vastuussa Buk-M1 TELARin n:o 332 siirroista Ukrainan maaperällä, hän oli myös läsnä, kun MH17 pudottanut ohjus ammuttiin.

Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen heinäkuun 17. 2014 kello 20:30 Igor Girkin antoi Sergei Dubinskille käskyn siirtää Buk-TELAR saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle rajalle ja siirtää sen Venäjälle.

Samana iltana kello 22:35 Dubinski vastaavasti antoi käskyn Khartšenkolle toimittaa Buk-TELAR Luhanskin alueella Venäjän rajalle ja luovuttaa se siellä henkilölle, joka saapuu noutamaan sitä. Käskyn saatuaan Khartšenko kokosi ryhmän suojaamaan Buk-TELARin kuljettamista takaisin Venäjälle käytössään olevalla Volvon vetämällä trailerilla.

Buk-TELAR siirrettiin Snizhnen alueelta Venäjälle seuraavien reittipisteiden kautta:

Khrustalnyi (entinen Krasnyi Lutš) – FashchivkaDebaltsevePerevalskLuhansk, jossa Buk-TELARia kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan Buk nro. 332 trailerilla kello 05:xx aikoihin – KhriashchuvateMolodonvardiyskSukhodilskSevernyi, josta Buk-TELAR  siirtyi Venäjän puolelle heinäkuun 18. kello 07:15. (4)

Severnyissä ei ole virallinen rajanylityspaikka, joten Buk-TELAR  joko siirrettiin Venäjälle suoraan maastorajan yli tai rajaseudulla risteileviä teitä myöten.

Girkin toisti JIT:n taannoisen tiedotustilaisuuden jälkeen saman, jonka hän on tuonut julki aiemminkin, että ”kapinalliset” (Girkinin käyttämä termi) eivät pudottaneet lentoa MH17, minkä venäläispropagandistit ovat tulkinneet väärin, vaikka tässä kohdin Girkin puhuu totta, joskin epämääräisin termein – ”kapinalliset” eivät sitä pudottaneet vaan Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudotti Venäjän asevoimat. Tai kuten eräin paikoin on viitattu ”РФ” – Российская Федерация eli Venäjän federaatio on vastuullinen koneen pudottamisesta.


















Heinäkuun 16. 2014 venäläinen, propagandatarkoituksissa usein käytetty, Life News julkaisi videon, (5 ja 6) joka oli kuvattu edellisenä päivänä kolmisen kilometriä Pervomaisk’yin kylän eteläpuolella. Videolla, Igor Girkin ja tuolloin miehitettyyn Donetskiin perustetun ”kansantasavallan” johtoon kuuluneen Aleksandr Borodain ohella, näkyy myös lähi-ilmatorjuntaan tarkoitettu 9K35 Strela-10-järjestelmä.

Ryhmän vierailu alueella voi liittyä etelämpänä Marynivkan alueella tuolloin käytyihin raskaisiin taisteluihin (todennäköisin syy) mutta taustalla voi myös olla muitakin tarkoitusperiä alkaen rajaseudun hallinnasta ja tuen saamisesta Venäjän puolelta Kuybyshevon kautta, jonka alueelle Venäjä oli ryhtynyt rakentamaan varustuksia joukoilleen ja sijoittamaan joukkojaan – viimeistään heinäkuun 16. jälkeen Kuybyshevon alueelle sijoitettiin myös yksi Buk-M1 TELAR sekä johtokeskus-yksikkö ja maalinosoitustutka. Alueelle sijoitettu kalusto kuului todennäköisesti Venäjän asevoimien 67. ilmatorjuntaohjusprikaatille (prikaatin tukikohta sijaitsee Vladikavkazissa Pohjois-Ossetiassa). (7)

Nämä toimet heinäkuun puolenvälin aikoihin omalta osaltaan todistavat Venäjän asevoimien kasvavasta roolista Ukrainan sodassa, samalla rooli muuttui aiempaa entistä aktiivisemmaksi, sisältäen kalustotuen ja erikoisyksiköiden toiminnan ohella aktiivisen osallistumisen taisteluihin, alussa omalta maaperältä epäsuoran tulen muodossa Ukrainan maaperälle ja MH17 pudottamisen myötä entistä selkeämmin myös Ukrainan maaperällä, näidenkin näyttöjen perusteella viimeistään heinäkuussa 2014 läntisen median (ja poliitikkojen) olisi pitänyt lopettaa puhuminen ”sisällissodasta” ja ”separatisteista”, ja käyttää sodasta riittävän täsmällisiä termejä unohtamatta Venäjän osuutta siinä. Toki sotaa tarkemmin seuraaville Venäjän rooli oli selvinnyt jo aiemmin keväällä, mutta kesällä 2014 ”suomusten” olisi tullut pudota kaikkien silmiltä – satujen aika oli ohi.


Marko



4. https://twitter.com/AricToler/status/1141324629170118657 (koko Aric Tolerin twiitti-ketju sisältää olennaista tietoa).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.