lauantai 13. kesäkuuta 2020

Venäjä pitää muuta maailmaa pilkkanaan

(eli ETYJ:n havaintoja yöaikaan tapahtuneista rajanylityksistä Venäjältä miehitettyyn Itä-Ukrainaan) 

ETYJ:n Ukrainan monitorointimission viime päivien raporteissa on toistuva kaava, myöhään illalla ja yöllä Venäjän miehittämällä rajaosuudella on havaittu – useissa eri kohdissa, useina eri öinä – ajoneuvoliikennettä, kuorma-autokolonnia (ajoneuvot usein sotilastyyppisiä) on ylittänyt rajan joko Venäjältä Ukrainaan tai Ukrainan miehitetyiltä alueilta Venäjälle, kolonnilla on usein yksi tai useampia maastoajoneuvoja saattajina.

Liikenteestä tulee mieleeni kesän 2019 alku, 4. kesäkuuta 2019 ETYJ:n Ukrainan monitorointimission julkaisemassa raportissa on kiinnostava havainto, raportissa kuvattiin yöaikaan suoritettuja laittomia rajanylityksiä Venäjältä Itä-Ukrainan miehitetyille alueille – kesän 2019 raportit olivat kuin toisinto sitä edellisen kesän (v. 2018) elokuun tapahtumat, jolloin ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokki kuvasi Manychin alueella Ukrainan ja Venäjän rajaseudulla, alueella, joka on Venäjän miehittämä, kolonnan saapuvan Venäjältä Ukrainan maaperälle. Rajanpinnassa, Manychin alueella, havaittiin aktiivisuutta tänäkin kesänä, 7. – 8. kesäkuuta.

Kuvakaappaus ETYJ:n tiedustelulennokin videolta Manychin alueelta, vuodelta 2018. (1) 




















Katsaus ETYJ:n Ukrainan monitorointimission havaintoihin viime päivien rajanylittävästä – ilta- ja yöaikaan tapahtuneesta – huoltoliikenteestä. Lukijalle tiedoksi, alkuperäisissä raporteissa ETYJ usein viittaa ajoneuvojen olevan ”sotilastyyppisiä” tai muistuttavan ”sotilasajoneuvoja” – hyvin harvoin, jos koskaan, ETYJ ilmaisee suoraan kyseessä olevan maastokuorma-autojen muodostamista kolonnista. Se on tietty aivan eri asia, miksi ETYJ edelleen välttelee käyttämästä asioista oikeita nimiä. Eräs syy löytynee siitä, että yhä edelleen ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tarkkailijoiden joukossa on kymmeniä venäläisiä tarkkailijoita, siitä huolimatta, että Venäjän tiedetään lähettävän ETYJ:n tarkkailijoihin tiedustelu-upseereita joko FSB:stä tai GU:sta, aiemmin tunnettu nimellä GRU. (2) Venäjän epäillään myös värvänneen kolmansien maiden tarkkailijoita vakoilemaan sille. Epäilyille on sijansa, ainakin Puolassa ja Moldovassa ETYJ:n Ukrainan monitorointimissioon kuuluneiden tarkkailijoiden toimita on tutkittu jälkikäteen.






















Yllä olevaan karttaan olen merkinnyt alueet Venäjän miehittämällä rajalla, joilla ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tiedustelulennokit ovat havainneet rajan ylittävää liikennettä ilta- ja yöaikaan tämän vuoden kesäkuun alkupuolella, ajalla 4. – 8. kesäkuuta.

1. Tšeremshyne, miehitetyn Luhanskin oblastin alueella.
















Alkaen illalla 4. kesäkuuta ja päättyen noin kello 00:24, 5 kesäkuuta:

On 4–5 June, between 20:40 and 00:24, an SMM long-range UAV spotted a convoy of trucks entering Ukraine and another convoy exiting Ukraine on a dirt road near Cheremshyne (non-government-controlled, 59km south-east of Luhansk), near the border with the Russian Federation where there are no border crossing facilities.

At 20:40 on 4 June, an SMM long-range UAV spotted at least 12 probable military-type trucks and an escort light utility vehicle in a stationary convoy pointing east on a dirt track, and five persons walking in between the trucks, about 3.5km east of Cheremshyne, about 120m west of the border with the Russian Federation, in an area where there are no border crossing facilities.

- - -

At 22:55, the UAV observed that the second convoy of five military-type trucks that entered Ukraine was joined by the aforesaid three probable military-type vehicles that were parked in the tree line and two additional military-type trucks that arrived from an easterly direction. - - - the UAV continued to observe the convoy as it then continued to a compound in non-government-controlled Luhansk city which it reached at 00:24 on 5 June.” (3)

ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tiedustelulennokki kuvasi edellisen kerran alueella rajan ylittävää liikennettä yöaikaan lokakuussa 2019. Sodan aikana kertyneiden havaintojen perusteella, voidaan sanoa Venäjän toimittaneen materiaalia Itä-Ukrainan miehitettyjen alueiden joukoille Tšeremshynen kautta loppukesästä 2014 lähtien.


2. Hlynka, miehitetyn Donetskin oblastin alueella.
















Illalla 5. kesäkuuta:

On the evening of 5 June, in a forested area about 2.6km east of Hlynka (60km south-east of Donetsk), an SMM long-range UAV spotted at least six trailers and trucks, and two utility vehicles, all stationary about 400m north of the international border with the Russian Federation and in an area where no official border crossing points exist.” (4)

3. Stepne, miehitetyn Donetskin oblastin alueella.

















Kesäkuun 5. päivän ilta:

About 2km south-east of Stepne (72km south-east of Donetsk), the same UAV spotted about seven vehicles, including trucks, trailers and light utility vehicles (one truck with a running engine), all stationary near a tree line about 200m north-east of a dirt road leading”. (4)

Ja uudelleen 7. – 8. kesäkuuta:

About 2km south-east of Stepne (72km south-east of Donetsk), the UAV also spotted nine probable vehicles near a tree line near about 160m west of a dirt road leading to the border with the Russian Federation”. (5)


4. Manych, miehitetyn Donetskin oblastin alueella.

















Kesäkuun 7. – 8. päivän välinen yö:

On the night of 7-8 June, an SMM long-range UAV spotted three covered cargo trucks on the southern edge of Manych (76km east of Donetsk), one of which was driving along a dirt road towards the border with the Russian Federation and stopped about 200m south-west of the border, in an area where there are no border crossing facilities. The UAV also spotted a car driving along a dirt road away from the border towards the abovementioned cargo trucks in Manych.” (5)

Manychin alue kuuluu Venäjän luonnollisiin ja usein käytettyihin huoltoreitteihin, alueella oli lounas-koillinen-suuntainen tie jo ennen sotaa, sodan myötä tiestä on muodostunut Venäjälle merkittäväksi luonnehdittava huoltoreitti, jolla ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio on havainnut toistuvasti* rajan ylittävää (laitonta) liikennettä sotilasmallisilla ajoneuvoilla. Rajallisten resurssien sekä toistuvien kalustomenetysten tähden ETYJ:n ei ole mahdollista suorittaa alueella säännöllisempää, yöaikaan tapahtuvaa, lentotiedustelua.

Manychin alueella ETYJ:n käyttämiä pitkän kantaman tiedustelulennokkeja on tulitettu useita kertoja ilmatorjunta-aseilla tai häiritty elektronisesti, jonka seurauksena ETYJ joutuu usein toimimaan alueella rajoitetusti. Toistuvista kalustomenetyksistä huolimatta, kritiikki Venäjää kohtaan on ollut hyvin olematonta – toisinaan tuntuu siltä, että Venäjän rooli halutaan vaientaa olemattomiin.

Manychin merkittävyys on osaltaan seurausta siitä, että linnuntietä noin 14 kilometrin päässä idässä, Russkojessa, Venäjällä, sijaitsi merkittävä ammusvarikko, joka perustettiin sodan ensimmäisen vuoden aikana. Nyttemmin toiminta Russkojessa on päättynyt. Kyseiseltä rajaseudulta on vain viitisenkymmentä kilometriä Kuzminkan alueelle, jossa on merkittävä Venäjän asevoimien harjoitusalue, ja jonne on myös varastoitu runsaasti Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla toimivien joukkojen (1. ja 2. armeijakunta) kalustoa ja materiaalia. Lisäksi huollon ja materiaalitoimitusten kannalta Pokrovskojen ja Matveev Kurganin ratapihat ovat merkittävässä roolissa. Nämä osaltaan selvittävät sen, miksi Manychin alue on aktiivisessa käytössä, siitäkin huolimatta, että Venäjältä toimitetaan Avilo-Uspenkan ja Kuybyshevon kautta maanteitse, ja ensimmäisestä myös rautateitse materiaalia miehitetyille alueille.

Kuten jo aiemmin viittasin, maailma on hämmentävän vaitonaisena suostunut seuraamaan sivusta Venäjän toimia ETYJ:n silmien alla, antaen vetää ETYJ:n maineen lokaan mutta samalla (hiljaa) hyväksyen Venäjän toistuvat rikkomukset sekä Ukrainan alueellisen yhtenäisyyden horjuttamisen miehityksen (Krim ja Donbas) ja sodan (Donbas) avulla.


Marko



Hyödynnetty Google Earth ja halotrust.maps.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.