(eli ETYJ:n havaintoja yöaikaan tapahtuneista
rajanylityksistä Venäjältä miehitettyyn Itä-Ukrainaan)
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission viime päivien
raporteissa on toistuva kaava, myöhään illalla ja yöllä Venäjän miehittämällä
rajaosuudella on havaittu – useissa eri kohdissa, useina eri öinä – ajoneuvoliikennettä,
kuorma-autokolonnia (ajoneuvot usein sotilastyyppisiä) on ylittänyt rajan joko
Venäjältä Ukrainaan tai Ukrainan miehitetyiltä alueilta Venäjälle, kolonnilla
on usein yksi tai useampia maastoajoneuvoja saattajina.
Liikenteestä tulee mieleeni kesän 2019 alku, 4. kesäkuuta
2019 ETYJ:n Ukrainan monitorointimission julkaisemassa raportissa on
kiinnostava havainto, raportissa kuvattiin yöaikaan suoritettuja laittomia
rajanylityksiä Venäjältä Itä-Ukrainan miehitetyille alueille – kesän 2019 raportit
olivat kuin toisinto sitä edellisen kesän (v. 2018) elokuun tapahtumat, jolloin
ETYJ:n pitkän kantaman tiedustelulennokki kuvasi Manychin alueella Ukrainan ja
Venäjän rajaseudulla, alueella, joka on Venäjän miehittämä, kolonnan saapuvan
Venäjältä Ukrainan maaperälle. Rajanpinnassa, Manychin alueella, havaittiin
aktiivisuutta tänäkin kesänä, 7. – 8. kesäkuuta.
Kuvakaappaus ETYJ:n tiedustelulennokin videolta Manychin alueelta, vuodelta 2018. (1) |
Katsaus ETYJ:n Ukrainan monitorointimission havaintoihin
viime päivien rajanylittävästä – ilta- ja yöaikaan tapahtuneesta –
huoltoliikenteestä. Lukijalle tiedoksi, alkuperäisissä raporteissa ETYJ usein
viittaa ajoneuvojen olevan ”sotilastyyppisiä” tai muistuttavan
”sotilasajoneuvoja” – hyvin harvoin, jos koskaan, ETYJ ilmaisee suoraan
kyseessä olevan maastokuorma-autojen muodostamista kolonnista. Se on tietty
aivan eri asia, miksi ETYJ edelleen välttelee käyttämästä asioista oikeita
nimiä. Eräs syy löytynee siitä, että yhä edelleen ETYJ:n Ukrainan monitorointimission
tarkkailijoiden joukossa on kymmeniä venäläisiä tarkkailijoita, siitä
huolimatta, että Venäjän tiedetään lähettävän ETYJ:n tarkkailijoihin
tiedustelu-upseereita joko FSB:stä tai GU:sta, aiemmin tunnettu nimellä GRU.
(2) Venäjän epäillään myös värvänneen kolmansien maiden tarkkailijoita
vakoilemaan sille. Epäilyille on sijansa, ainakin Puolassa ja Moldovassa ETYJ:n
Ukrainan monitorointimissioon kuuluneiden tarkkailijoiden toimita on tutkittu
jälkikäteen.
Yllä olevaan karttaan olen merkinnyt alueet Venäjän
miehittämällä rajalla, joilla ETYJ:n Ukrainan monitorointimission
tiedustelulennokit ovat havainneet rajan ylittävää liikennettä ilta- ja
yöaikaan tämän vuoden kesäkuun alkupuolella, ajalla 4. – 8. kesäkuuta.
1. Tšeremshyne, miehitetyn Luhanskin oblastin alueella.
Alkaen illalla 4. kesäkuuta ja päättyen noin kello 00:24, 5
kesäkuuta:
”On 4–5
June, between 20:40 and 00:24, an SMM long-range UAV spotted a convoy of trucks
entering Ukraine and another convoy exiting Ukraine on a dirt road near
Cheremshyne (non-government-controlled, 59km south-east of Luhansk), near the
border with the Russian Federation where there are no border crossing
facilities.
At 20:40
on 4 June, an SMM long-range UAV spotted at least 12 probable military-type
trucks and an escort light utility vehicle in a stationary convoy pointing east
on a dirt track, and five persons walking in between the trucks, about 3.5km
east of Cheremshyne, about 120m west of the border with the Russian Federation,
in an area where there are no border crossing facilities.
- - -
At
22:55, the UAV observed that the second convoy of five military-type trucks
that entered Ukraine was joined by the aforesaid three probable military-type
vehicles that were parked in the tree line and two additional military-type
trucks that arrived from an easterly direction. - - - the UAV continued to
observe the convoy as it then continued to a compound in
non-government-controlled Luhansk city which it reached at 00:24 on 5 June.” (3)
ETYJ:n Ukrainan monitorointimission tiedustelulennokki
kuvasi edellisen kerran alueella rajan ylittävää liikennettä yöaikaan
lokakuussa 2019. Sodan aikana kertyneiden havaintojen perusteella, voidaan
sanoa Venäjän toimittaneen materiaalia Itä-Ukrainan miehitettyjen alueiden joukoille
Tšeremshynen kautta loppukesästä 2014 lähtien.
2. Hlynka, miehitetyn Donetskin oblastin alueella.
Illalla 5.
kesäkuuta:
”On the
evening of 5 June, in a forested area about 2.6km east of Hlynka (60km
south-east of Donetsk), an SMM long-range UAV spotted at least six trailers and
trucks, and two utility vehicles, all stationary about 400m north of the
international border with the Russian Federation and in an area where no
official border crossing points exist.” (4)
3. Stepne, miehitetyn Donetskin oblastin alueella.
Kesäkuun 5.
päivän ilta:
“About
2km south-east of Stepne (72km south-east of Donetsk), the same UAV spotted about
seven vehicles, including trucks, trailers and light utility vehicles (one
truck with a running engine), all stationary near a tree line about 200m
north-east of a dirt road leading”. (4)
Ja
uudelleen 7. – 8. kesäkuuta:
”About
2km south-east of Stepne (72km south-east of Donetsk), the UAV also spotted
nine probable vehicles near a tree line near about 160m west of a dirt road
leading to the border with the Russian Federation”. (5)
4. Manych, miehitetyn Donetskin oblastin alueella.
Kesäkuun 7.
– 8. päivän välinen yö:
”On the
night of 7-8 June, an SMM long-range UAV spotted three covered cargo trucks on
the southern edge of Manych (76km east of Donetsk), one of which was driving
along a dirt road towards the border with the Russian Federation and stopped
about 200m south-west of the border, in an area where there are no border
crossing facilities. The UAV also spotted a car driving along a dirt road away
from the border towards the abovementioned cargo trucks in Manych.” (5)
Manychin alue kuuluu Venäjän luonnollisiin ja usein
käytettyihin huoltoreitteihin, alueella oli lounas-koillinen-suuntainen tie jo
ennen sotaa, sodan myötä tiestä on muodostunut Venäjälle merkittäväksi
luonnehdittava huoltoreitti, jolla ETYJ:n Ukrainan monitorointimissio on
havainnut toistuvasti* rajan ylittävää (laitonta) liikennettä sotilasmallisilla
ajoneuvoilla. Rajallisten resurssien sekä toistuvien kalustomenetysten tähden
ETYJ:n ei ole mahdollista suorittaa alueella säännöllisempää, yöaikaan
tapahtuvaa, lentotiedustelua.
Manychin alueella ETYJ:n käyttämiä pitkän kantaman
tiedustelulennokkeja on tulitettu useita kertoja ilmatorjunta-aseilla tai
häiritty elektronisesti, jonka seurauksena ETYJ joutuu usein toimimaan alueella
rajoitetusti. Toistuvista kalustomenetyksistä huolimatta, kritiikki Venäjää kohtaan
on ollut hyvin olematonta – toisinaan tuntuu siltä, että Venäjän rooli halutaan
vaientaa olemattomiin.
Manychin merkittävyys on osaltaan seurausta siitä, että
linnuntietä noin 14 kilometrin päässä idässä, Russkojessa, Venäjällä, sijaitsi
merkittävä ammusvarikko, joka perustettiin sodan ensimmäisen vuoden aikana.
Nyttemmin toiminta Russkojessa on päättynyt. Kyseiseltä rajaseudulta on vain
viitisenkymmentä kilometriä Kuzminkan alueelle, jossa on merkittävä Venäjän
asevoimien harjoitusalue, ja jonne on myös varastoitu runsaasti Itä-Ukrainan
miehitetyillä alueilla toimivien joukkojen (1. ja 2. armeijakunta) kalustoa ja
materiaalia. Lisäksi huollon ja materiaalitoimitusten kannalta Pokrovskojen ja
Matveev Kurganin ratapihat ovat merkittävässä roolissa. Nämä osaltaan
selvittävät sen, miksi Manychin alue on aktiivisessa käytössä, siitäkin
huolimatta, että Venäjältä toimitetaan Avilo-Uspenkan ja Kuybyshevon kautta
maanteitse, ja ensimmäisestä myös rautateitse materiaalia miehitetyille
alueille.
Kuten jo aiemmin viittasin, maailma on hämmentävän
vaitonaisena suostunut seuraamaan sivusta Venäjän toimia ETYJ:n silmien alla,
antaen vetää ETYJ:n maineen lokaan mutta samalla (hiljaa) hyväksyen Venäjän
toistuvat rikkomukset sekä Ukrainan alueellisen yhtenäisyyden horjuttamisen
miehityksen (Krim ja Donbas) ja sodan (Donbas) avulla.
Marko
Hyödynnetty Google Earth ja halotrust.maps.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.