Vuodenpäivät sitten (10.
heinäkuuta 2017) kirjoitin laajahkon blogin ”Buk 332 matkalla Donetskista Snižneen” – tässä kirjoituksella
laajennan aiheen käsittelyä ja yritän käydä mahdollisimman kattavasti Venäjän
maavoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin 9K37M
Buk-M1 (nro: 332) TELARin (TELAR = transporter erector launcher and radar)
matkan prikaatin sijoitustukikohdasta Kurskin alueelta Venäjältä Itä-Ukrainaan pellolle
Pervomaisken kylän läheisyyteen – pellolle, jolta lennon MH17 pudottanut ohjus, tyyppiä 9М38M1, ammuttiin. Tässä blogissa
hyödynnän aiempia kirjoituksiani aiheesta kuin myös Bellingcatin tutkimustyön tuloksia sekä muita lähdeluettelossa mainittuja
tahoja.
Malaysia Airlines MH17. |
Alkuun muistutuksena torstailta
24. toukokuuta 2018:
”The JIT
is convinced that the BUK-TELAR that was used to down MH17, originates from the
53rd Anti Aircraft Missile brigade (hereinafter 53rd brigade), a unit of the
Russian army from Kursk in the Russian Federation. The JIT reached this conclusion after
extensive comparative research.” (1)
Eli Bellingcat kuin myös JIT
on päätynyt tutkimuksissaan siihen, että Malaysia Airlinesin lennon MH17
pudotti heinäkuun 17. 2014 Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin
kalustoon kuulunut Buk TELAR (nro. 332). Todistusaineisto on niin vankka, että
muut väitteet voi huoletta ohittaa olkia kohauttaen niihin huomiota
kiinnittämättä. Sellaiset ”uutiset”, joissa syyllinen on jokin muu taho, ovat
kyseenalaisia, ja käytännössä muodossa tai toisessa osa Venäjän disinformaation
toistoa, joka taasen on osa Venäjän informaatiosotaa.
Aloitetaan 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatiin kuuluvan Buk nro. 332 TELAR:ia kuljettaneen
kolonnan matkanteon seuranta Venäjän puolella muutamalla kuvalla reitiltä Marshala Zhukovasta Kurskin alueelta Millerovoon Rostovin alueelle.
Yleiskuva reitiltä 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdasta
(Marshala Zhukova) Millerovoon.
|
Karttamerkintä 1 – 23.6.2014: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
tukikohdan sijainti Marshala Zhukovan länsipuolella.
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdan sijainti.
|
Sosiaaliseen mediaan jaettujen
valokuvien ja videoiden perusteella tiedetään, että 23. kesäkuuta 2014
tukikohdasta lähti suuri kolonna. Kolonnaan kuului noin 50 erilaista ajoneuvoa,
joista kuusi oli Buk-TELARia (joukossa nro. 332).
Karttamerkintä 2 – 23.6.2014: Kurskin alueella muutaman kilometrin
päässä tukikohdasta kuvatulla videolla näkyy liikkeellä oleva kolonna. (2)
Kurskin alue – Venäjä, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa
liikkeellä. (2)
|
Videon kuvaushetkellä kolonna oli
matkalla kohti itää tiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298) Marshala Zhukovan
pohjoispuolella (kolonna oli edennyt tuolloin vajaat 4 km). Tie R298 etenee
Kurskista itään Voronezhin suuntaan.
Karttamerkintä 3 – 23.6.2014, Staryi Oskol:
23.6.2014, Staryi Oskol, Venäjä. |
Staryi Oskolin alueelta on useita
valokuvia sekä videoita, joilla näkyy 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa
liikkeellä. Yllä oleva kuva on pysäytyskuva videolta Военная техника Старый Оскол, (3) videolla kolonna ajoi pitkin ul.
Alekseya Ugarova – Metallurgovia. Lähtöpisteestä matkaa on taitettu vajaat 137
km, (edelleen tie nro. P188).
Karttamerkintä 4 – 24.6.2014, Aleksejevka:
24.6.2014, Aleksejevka. |
Yllä kuvakaappaus
videolta Без названия, (4)
kuvassa kolonna on Gazpromin huoltoaseman kohdalla (os. ul. Chapayeva 27,
Aleksejevka). Alueella on myös muita huoltoasemia (Rosfnet).
Karttamerkintä 5 – 25.6.2014, Millerovo, Rostovin alue:
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa Millerovossa Venäjällä 25.
kesäkuuta 2014. (5)
|
Viimeisin tiedossani oleva,
Venäjän alueelle paikannettu, video koko kolonnasta julkaistiin 25. kesäkuuta
2014. Tuolloin kolonna oli Millerovon alueella tiellä R115 (kyrillisin aakkosin
Р115) noin 25 kilometrin päässä Venäjän ja Ukrainan välisestä rajasta. Matkaa
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin sijoituspaikasta Millerovon alueelle on vajaat
600 km.
JIT tutkijat ovat analysoineet
tuhansia sosiaaliseen mediaan jaettuja valokuvia ja videoita kyseisen kolonnan
reitiltä, MH17 pudotuksen parissa työskennellyt JIT:n henkilökunta on kyennyt
määrittämään yksityiskohtaisen tarkasti kolonnan reitin tukikohdasta Marshala
Zhukovan länsipuolelta Millerovon alueelle Ukrainan rajan tuntumaan. Yllä
olevassa lyhyessä katsauksessa ei ole nostettu esille kaikkia sijaintitietoja,
joiden kautta kolonnan tiedetään edenneen matkalla kohti määränpäätä Rostovin
alueella.
Buk nro. 332 Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla
MH17-lentoa edeltävänä iltana
(16.7.2017) käydään kohtalokasta puhelua kahden henkilön välillä, puhelun
sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi
Ukrainan asevoimien ja sitä tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän
kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, että alueen militanttikomentajat
tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. He tarvitsivat
raskaampaa ilmatorjuntakalustoa, ja sitä heille luvattiin toimittaa.
Buk-TELAR:in sijainnit
Itä-Ukrainassa 16. – 18. heinäkuuta 2014.
Buk-TELAR nro. 332 sijainnit Itä-Ukrainassa 16. – 18. heinäkuuta 2014.
|
16. – 17. heinäkuuta välisenä
yönä, puolen yön aikoihin, Buk-TELARia nro. 332 kuljettanut ajoneuvo oli
todennäköisesti Severnoen (Sjeverne) kylän alueella muutaman
kilometrin päässä Donetskin oblastin ja Luhanskin oblastin rajalta.
Buk nro. 332 Donetsk – Makiivka sijainnit 17.7.2014.
|
1. 17. heinäkuuta 2014 aamulla klo. 9:08 Bukia kuljettanut ajoneuvo
oli tuntemattomassa paikassa Donetskin alueella. Tuolloin nauhoitettiin puhelu,
jossa käytiin keskustelua lastina olevasta ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä. Lokakuussa
2017 julkaistiin kuva, jossa oli Buk nro. 332 kuvattuna Donetskissa, jo aiemmin
(17.4.2014) oli julkaistu twiitti, jossa kerrottiin Bukin olleen kello 09:15
Prospekt Illitsan risteysalueella. Lokakuussa 2017 julkaistu kuva on otettu
kyseisessä paikassa ul. Shakhtostroiteleyn ja Prospekt Illitsan risteyksen
tuntumassa sijaitsevan kauneussalongin kohdalla. (6)
Donetsk 17. heinäkuuta 2014, Prospekt Illitsan
risteysalue.
|
Alla kuvakaappaus 17. heinäkuuta
2014 klo. 10:34 twiitatusta twiitistä, jossa kerrotaan ”Bukin” sijainneen kyseisenä päivänä Prospekt Illitsan
risteysalueella kello 09:15. Soitettiinko tämä klo. 09:08 nauhoitettu puhelu
tämän pysähdyksen aikana?
2. 17. heinäkuuta 2014 Paris
Matchin toimittaja kuvasi Makiivs’ken pikatiellä (H21) Bukia kuljettaneen
ajoneuvoyhdistelmän (sijainti: 48.003838, 37.872051). (7) Paris Matchin
toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen
puhelinnumeroon. Numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun
heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsi
Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla
(no. 19) Kyivskyin alueella.
Buk nro 332 Makiivs’ken pikatiellä (H21) – Paris Match.
|
3. 17. heinäkuuta kello 11:10 ajoneuvokolonna kuvattiin videolle ul. Avtotransportnalla Kapitalnajan puiston kohdalla matkalla
kohti itää valtatielle H21 (sijaintitiedot: 48° 1'4.42"N
37°59'2.55"E). Videon kuvausajankohta oli tiedossa, joten Stratfor hankki käyttöönsä alueelta
otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat sen, että kyseinen
Buk-kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä ajankohtana kyseisessä
paikassa.
Kuvakaappaus videolta, jonka @Amishjihadi ja @loondale löysivät.
(8)
|
Kello 11:00 – 12:00 välisenä
aikana ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin
ja sen jälkeen Shaktarskin jatkaen
matkaa kohti Torezia tie H21 myöten.
Alla kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-kolonna kuvattuna Zuhresissa sen
edetessä H21/ul. Karl Marks myöten kohti itää. (9)
Alla kello 12:00 – 12:45 välisenä
aikana Bukia kuljettanut ajoneuvokolonna saapui Toreziin lännestä poistuen sieltä itään Snižnen suuntaan. Buk trailerilla kuvattuna Torezissa 17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteyksessä.
Buk nro. 332 Snižnen alueella heinäkuun 17. 2014
Buk nro. 332 sijainnit Snižnen alueella 17.heinäkuuta 2014.
|
Iltapäivällä kello 13:00 aikoihin
Buk-kolonna saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä
trailerilta noin kello 13:30, jonka jälkeen Buk ajettiin pois Snižnestä etelän
suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu
sosiaalisessa mediassa 1 valokuva (ks. alla) ja 1 video, josta kuvakaappaus
alla. (10) Valokuvassa Buk on liikkeellä ul. Karapetyan 13a:n kohdalla vähemmän kuin kilometri
luoteeseen videon kuvauspaikasta T0522
-pikatien varrelta, josta kuvakaappaus.
Buk nro. 332 ul. Karapetyan 13a:n kohdalla Snižnessä.
|
Kuvakaappaus videolta – Buk nro. 332 Snižnen eteläpuolella 17.7.2014.
(10)
|
Kello 16:19:56 lennon MH17 Boeing
777-200ER:n ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla Dnipron lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven”
– seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut
kutsuihin.
Kello 16:20:xx Malaysian Airlines
lento MH17 tuhoutui Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatille kuuluneesta
Buk-TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen
taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla
puolella. Ohjus laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta
Pervomaisken kylästä lounaaseen. Kaikki lennon MH17 298 matkustajaa ja miehistön
jäsentä kuolivat tämän terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää,
seurauksena.
Jälkinäytös
Kello viiden aikaan aamulla
(18.7.2014) Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle
Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjeverne. Videolla on
nähtävissä, Bukissa olevan enää kolme ohjusta, jälleen yksi välillinen todiste
siitä, että kyseisestä Buk-TELARista ammuttiin lento MH17 pudottanut
ilmatorjuntaohjus. (11)
Buk nro. 332, Luhansk 18. heinäkuuta 2014.
|
Samaisena päivänä (18.7.2014)
aamukahdeksan aikoihin Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta
Venäjän puolelle. Tämä on voitu päätellä puhelunauhoitteiden perusteella esim. Politien julkaisema MH17-video. (12)
Buk nro. x23 latauslavetti 9A39 M1, Kamensk-Shahtinski – Venäjä.
|
Päivää myöhemmin 19. heinäkuuta 2014
Kamensk-Shahtinskissa Venäjällä
kuvattiin Buk-ilmatorjuntajärjestelmään kuuluva latauslavetti nro. x23 9A39 M1.
(13) Kuvauspaikalta on linnuntietä reilut 24 kilometriä Ukrainan ja Venäjän
väliselle rajaosuudelle, joka tuolloin – heinäkuussa 2014 – oli venäläisjoukkojen
hallussa.
Voimme todeta vielä sen, että
kyseisten päivien (käytännössä 16. – 18. heinäkuuta 2014) Buk-TELARia
Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla kuljettanut Volvo on kuvattu myöhemmin
rahtaamassa venäläiskalustoa Itä-Ukrainassa. Satelliittikuvien perusteella on
voitu todentaa samaisen Volvon trailereineen olleen MH17 pudottamisen jälkeen
pysäköitynä sen omistavan yrityksen tontilla ul. Molodykh Shakhtariv’lla
Donetskissa (esim. 9.8.2014 ja 3.9.2014). Nämä todisteet pudottavat pohjan pois
väitteiltä ajoneuvoyhdistelmän ”varastamisesta”. (14)
Makiivka, miehitetty Itä-Ukraina, 6. elokuuta 2014.
|
* * *
Olen pyrkinyt käymään läpi niin
suurella tarkkuudella kuin mahdollista esitetyt paikkatiedot verraten
video/kuvatallenteita street view-näkymään.
Bellingcatin lukuisien katsausten sekä artikkelien ohella olen
hyödyntänyt muun muassa StopFaken ”Exploring Russia’s 53rd Brigade’s MH17
Convoy with StoryMap” artikkelia kuin myös JIT:n julkaisemaa MH17-aineistoa. Ja kuten aiemmin totesin, tässä
blogitekstissä en tuo esille kaikkia kyseisestä kolonnasta tehtyjä havaintoja,
suurempaa tarkkuutta kaipaavien on hyvä tutustua Bellingcatin laajaan ja tarkkaan aineistoon.
Marko
*: Samainen video katsottavissa Bellingcatin twiitissä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.