keskiviikko 18. heinäkuuta 2018

MH17 pudottanut Buk nro. 332 – matkalla sinne ja takaisin


Vuodenpäivät sitten (10. heinäkuuta 2017) kirjoitin laajahkon blogin ”Buk 332 matkalla Donetskista Snižneen” – tässä kirjoituksella laajennan aiheen käsittelyä ja yritän käydä mahdollisimman kattavasti Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin 9K37M Buk-M1 (nro: 332) TELARin (TELAR = transporter erector launcher and radar) matkan prikaatin sijoitustukikohdasta Kurskin alueelta Venäjältä Itä-Ukrainaan pellolle Pervomaisken kylän läheisyyteen – pellolle, jolta lennon MH17 pudottanut ohjus, tyyppiä 9М38M1, ammuttiin. Tässä blogissa hyödynnän aiempia kirjoituksiani aiheesta kuin myös Bellingcatin tutkimustyön tuloksia sekä muita lähdeluettelossa mainittuja tahoja.

Malaysia Airlines MH17.



















Alkuun muistutuksena torstailta 24. toukokuuta 2018:


The JIT is convinced that the BUK-TELAR that was used to down MH17, originates from the 53rd Anti Aircraft Missile brigade (hereinafter 53rd brigade), a unit of the Russian army from Kursk in the Russian Federation. The JIT reached this conclusion after extensive comparative research.” (1)

Eli Bellingcat kuin myös JIT on päätynyt tutkimuksissaan siihen, että Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudotti heinäkuun 17. 2014 Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin kalustoon kuulunut Buk TELAR (nro. 332). Todistusaineisto on niin vankka, että muut väitteet voi huoletta ohittaa olkia kohauttaen niihin huomiota kiinnittämättä. Sellaiset ”uutiset”, joissa syyllinen on jokin muu taho, ovat kyseenalaisia, ja käytännössä muodossa tai toisessa osa Venäjän disinformaation toistoa, joka taasen on osa Venäjän informaatiosotaa.

Aloitetaan 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin kuuluvan Buk nro. 332 TELAR:ia kuljettaneen kolonnan matkanteon seuranta Venäjän puolella muutamalla kuvalla reitiltä Marshala Zhukovasta Kurskin alueelta Millerovoon Rostovin alueelle. 

Yleiskuva reitiltä 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdasta (Marshala Zhukova) Millerovoon.

















Karttamerkintä 1 – 23.6.2014: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdan sijainti Marshala Zhukovan länsipuolella.

53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdan sijainti.
















Sosiaaliseen mediaan jaettujen valokuvien ja videoiden perusteella tiedetään, että 23. kesäkuuta 2014 tukikohdasta lähti suuri kolonna. Kolonnaan kuului noin 50 erilaista ajoneuvoa, joista kuusi oli Buk-TELARia (joukossa nro. 332).

Karttamerkintä 2 – 23.6.2014: Kurskin alueella muutaman kilometrin päässä tukikohdasta kuvatulla videolla näkyy liikkeellä oleva kolonna. (2)

Kurskin alue – Venäjä, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa liikkeellä. (2)


















Videon kuvaushetkellä kolonna oli matkalla kohti itää tiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298) Marshala Zhukovan pohjoispuolella (kolonna oli edennyt tuolloin vajaat 4 km). Tie R298 etenee Kurskista itään Voronezhin suuntaan.

Karttamerkintä 3 – 23.6.2014, Staryi Oskol:

23.6.2014, Staryi Oskol, Venäjä.
















Staryi Oskolin alueelta on useita valokuvia sekä videoita, joilla näkyy 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa liikkeellä. Yllä oleva kuva on pysäytyskuva videolta Военная техника Старый Оскол, (3) videolla kolonna ajoi pitkin ul. Alekseya Ugarova – Metallurgovia. Lähtöpisteestä matkaa on taitettu vajaat 137 km, (edelleen tie nro. P188).

Karttamerkintä 4 – 24.6.2014, Aleksejevka:

24.6.2014, Aleksejevka.
















Yllä kuvakaappaus videolta Без названия, (4) kuvassa kolonna on Gazpromin huoltoaseman kohdalla (os. ul. Chapayeva 27, Aleksejevka). Alueella on myös muita huoltoasemia (Rosfnet).

Karttamerkintä 5 – 25.6.2014, Millerovo, Rostovin alue:

53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa Millerovossa Venäjällä 25. kesäkuuta 2014. (5)

















Viimeisin tiedossani oleva, Venäjän alueelle paikannettu, video koko kolonnasta julkaistiin 25. kesäkuuta 2014. Tuolloin kolonna oli Millerovon alueella tiellä R115 (kyrillisin aakkosin Р115) noin 25 kilometrin päässä Venäjän ja Ukrainan välisestä rajasta. Matkaa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin sijoituspaikasta Millerovon alueelle on vajaat 600 km.

JIT tutkijat ovat analysoineet tuhansia sosiaaliseen mediaan jaettuja valokuvia ja videoita kyseisen kolonnan reitiltä, MH17 pudotuksen parissa työskennellyt JIT:n henkilökunta on kyennyt määrittämään yksityiskohtaisen tarkasti kolonnan reitin tukikohdasta Marshala Zhukovan länsipuolelta Millerovon alueelle Ukrainan rajan tuntumaan. Yllä olevassa lyhyessä katsauksessa ei ole nostettu esille kaikkia sijaintitietoja, joiden kautta kolonnan tiedetään edenneen matkalla kohti määränpäätä Rostovin alueella.

Buk nro. 332 Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla

MH17-lentoa edeltävänä iltana (16.7.2017) käydään kohtalokasta puhelua kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja sitä tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, että alueen militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. He tarvitsivat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa, ja sitä heille luvattiin toimittaa.

Buk-TELAR:in sijainnit Itä-Ukrainassa 16. – 18. heinäkuuta 2014.

Buk-TELAR nro. 332 sijainnit Itä-Ukrainassa 16. – 18. heinäkuuta 2014.

















16. – 17. heinäkuuta välisenä yönä, puolen yön aikoihin, Buk-TELARia nro. 332 kuljettanut ajoneuvo oli todennäköisesti Severnoen (Sjeverne) kylän alueella muutaman kilometrin päässä Donetskin oblastin ja Luhanskin oblastin rajalta.

Buk nro. 332 Donetsk – Makiivka sijainnit 17.7.2014.














1. 17. heinäkuuta 2014 aamulla klo. 9:08 Bukia kuljettanut ajoneuvo oli tuntemattomassa paikassa Donetskin alueella. Tuolloin nauhoitettiin puhelu, jossa käytiin keskustelua lastina olevasta ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä. Lokakuussa 2017 julkaistiin kuva, jossa oli Buk nro. 332 kuvattuna Donetskissa, jo aiemmin (17.4.2014) oli julkaistu twiitti, jossa kerrottiin Bukin olleen kello 09:15 Prospekt Illitsan risteysalueella. Lokakuussa 2017 julkaistu kuva on otettu kyseisessä paikassa ul. Shakhtostroiteleyn ja Prospekt Illitsan risteyksen tuntumassa sijaitsevan kauneussalongin kohdalla. (6)

Donetsk 17. heinäkuuta 2014, Prospekt Illitsan risteysalue.






















Alla kuvakaappaus 17. heinäkuuta 2014 klo. 10:34 twiitatusta twiitistä, jossa kerrotaan ”Bukin” sijainneen kyseisenä päivänä Prospekt Illitsan risteysalueella kello 09:15. Soitettiinko tämä klo. 09:08 nauhoitettu puhelu tämän pysähdyksen aikana?
















2. 17. heinäkuuta 2014 Paris Matchin toimittaja kuvasi Makiivs’ken pikatiellä (H21) Bukia kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän (sijainti: 48.003838, 37.872051). (7) Paris Matchin toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen puhelinnumeroon. Numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsi Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19) Kyivskyin alueella.

Buk nro 332 Makiivs’ken pikatiellä (H21) – Paris Match.

















3. 17. heinäkuuta kello 11:10 ajoneuvokolonna kuvattiin videolle ul. Avtotransportnalla Kapitalnajan puiston kohdalla matkalla kohti itää valtatielle H21 (sijaintitiedot: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E). Videon kuvausajankohta oli tiedossa, joten Stratfor hankki käyttöönsä alueelta otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat sen, että kyseinen Buk-kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä ajankohtana kyseisessä paikassa.

Kuvakaappaus videolta, jonka @Amishjihadi ja @loondale löysivät. (8)















Kello 11:00 – 12:00 välisenä aikana ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin ja sen jälkeen Shaktarskin jatkaen matkaa kohti Torezia tie H21 myöten. Alla kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-kolonna kuvattuna Zuhresissa sen edetessä H21/ul. Karl Marks myöten kohti itää. (9)















Alla kello 12:00 – 12:45 välisenä aikana Bukia kuljettanut ajoneuvokolonna saapui Toreziin lännestä poistuen sieltä itään Snižnen suuntaan. Buk trailerilla kuvattuna Torezissa 17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteyksessä.















Buk nro. 332 Snižnen alueella heinäkuun 17. 2014

Buk nro. 332 sijainnit Snižnen alueella 17.heinäkuuta 2014.
























Iltapäivällä kello 13:00 aikoihin Buk-kolonna saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin kello 13:30, jonka jälkeen Buk ajettiin pois Snižnestä etelän suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu sosiaalisessa mediassa 1 valokuva (ks. alla) ja 1 video, josta kuvakaappaus alla. (10) Valokuvassa Buk on liikkeellä ul. Karapetyan 13a:n kohdalla vähemmän kuin kilometri luoteeseen videon kuvauspaikasta T0522 -pikatien varrelta, josta kuvakaappaus.

Buk nro. 332 ul. Karapetyan 13a:n kohdalla Snižnessä.


























Kuvakaappaus videolta – Buk nro. 332 Snižnen eteläpuolella 17.7.2014. (10)

























Kello 16:19:56 lennon MH17 Boeing 777-200ER:n ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla Dnipron lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.

Kello 16:20:xx Malaysian Airlines lento MH17 tuhoutui Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatille kuuluneesta Buk-TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Ohjus laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta Pervomaisken kylästä lounaaseen. Kaikki lennon MH17 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuolivat tämän terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena.


Jälkinäytös

Kello viiden aikaan aamulla (18.7.2014) Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjeverne. Videolla on nähtävissä, Bukissa olevan enää kolme ohjusta, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-TELARista ammuttiin lento MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus. (11)

Buk nro. 332, Luhansk 18. heinäkuuta 2014.















Samaisena päivänä (18.7.2014) aamukahdeksan aikoihin Bukia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta Venäjän puolelle. Tämä on voitu päätellä puhelunauhoitteiden perusteella esim. Politien julkaisema MH17-video. (12)

Buk nro. x23 latauslavetti 9A39 M1, Kamensk-Shahtinski – Venäjä
















Päivää myöhemmin 19. heinäkuuta 2014 Kamensk-Shahtinskissa Venäjällä kuvattiin Buk-ilmatorjuntajärjestelmään kuuluva latauslavetti nro. x23 9A39 M1. (13) Kuvauspaikalta on linnuntietä reilut 24 kilometriä Ukrainan ja Venäjän väliselle rajaosuudelle, joka tuolloin – heinäkuussa 2014 – oli venäläisjoukkojen hallussa.

Voimme todeta vielä sen, että kyseisten päivien (käytännössä 16. – 18. heinäkuuta 2014) Buk-TELARia Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla kuljettanut Volvo on kuvattu myöhemmin rahtaamassa venäläiskalustoa Itä-Ukrainassa. Satelliittikuvien perusteella on voitu todentaa samaisen Volvon trailereineen olleen MH17 pudottamisen jälkeen pysäköitynä sen omistavan yrityksen tontilla ul. Molodykh Shakhtariv’lla Donetskissa (esim. 9.8.2014 ja 3.9.2014). Nämä todisteet pudottavat pohjan pois väitteiltä ajoneuvoyhdistelmän ”varastamisesta”. (14)

Makiivka, miehitetty Itä-Ukraina, 6. elokuuta 2014.



















* * *

Olen pyrkinyt käymään läpi niin suurella tarkkuudella kuin mahdollista esitetyt paikkatiedot verraten video/kuvatallenteita street view-näkymään.

Bellingcatin lukuisien katsausten sekä artikkelien ohella olen hyödyntänyt muun muassa StopFakenExploring Russia’s 53rd Brigade’s MH17 Convoy with StoryMap” artikkelia kuin myös JIT:n julkaisemaa MH17-aineistoa. Ja kuten aiemmin totesin, tässä blogitekstissä en tuo esille kaikkia kyseisestä kolonnasta tehtyjä havaintoja, suurempaa tarkkuutta kaipaavien on hyvä tutustua Bellingcatin laajaan ja tarkkaan aineistoon.


Marko 




*: Samainen video katsottavissa Bellingcatin twiitissä:














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.