torstai 18. heinäkuuta 2019

Viisi vuotta Malaysia Airlinesin lennon MH17 tuhosta


Heinäkuun 17. 2014 kello 16:19:56 Malaysia Airlinesin lennon MH17 Boeing 777-200ER:n ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin, 298 matkustajan ja lentokoneen miehistöön kuuluneen siviilin elämä oli päättynyt Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneesta 9K37M1 Buk-M1 TELARista nro 332 laukaistun 9М38M1-tyyppisen ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Yhä tänään – viisi vuotta traagisen tapahtuman jälkeen – Venäjä kieltää osallisuutensa koneen pudottamiseen aivan kuten se kieltää vastuunsa Ukrainassa käynnissä olevaan sotaan. Maailma ei saa unohtaa tapahtunutta, niinpä tässä ja nyt, kirjoitan yhteenvedon Buk-M1 TELARin nro. 332 matkasta prikaatin tukikohdasta Marshala Zhukovasta Millerovon kautta Itä-Ukrainan sotatoimialueelle.

















Moni ryhmä ja tutkijatiimi, joukossa myös Bellingcat ja monikansallinen Joint Investigation Team, on päätynyt siihen tulokseen, että MH17 pudottanut ohjus laukaistiin kyseisestä Buk-M1 TELAR nro. 332 ja että se kuului Venäjän maavoimien, Marshala Zhukovaan Kurskin alueelle sijoitetulle, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonalle, joten voimme aloittaa tämän kirjoituksen Marshala Zhukovasta ja 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdasta. (1 ja 2)

















53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohta, Marshala Zhukova – upotuskuva lisätty sosiaaliseen mediaan 3. elokuuta 2014.


Aloitetaan 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonaan kuuluvan Buk nro. 332 TELAR:ia kuljettaneen kolonnan matkanteon seuranta Venäjän puolella muutamilla kuvilla reitiltä Marshala Zhukovasta Kurskin alueelta Millerovoon Rostovin alueelle. Kolonna lähti liikkeelle Marshala Zhukovassa sijaitsevasta tukikohdasta 23. kesäkuuta 2014. Kolonnan vahvuuteen kuului tuolloin muun muassa seuraavalti kalustoa Buk-TELAReiden sekä tulenjohtovaunujen tms. ohella.

ajoneuvo
lukumäärä
KamAZ 65225 (trailereilla Buk-M1 TELARit tms. kalustoa)
11
Ural 4320 (nosturi)
1
KrAZ 255B
4
KamAZ 5350 (osa veti traileria)
14
GAZ-66
5
Zil 131
2
Ural 4320
5
Ural 4320
1 (KamAZ 5320 vetää)
UAZ-452 (ambulanssi)
1
PAZ-3205 (linja-auto)
1
(Lähde: Bellingcat53rd report public)




















53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kaluston reitti Marshala Zhukovasta Millerovon alueelle Rostovin oblastiin.


















Karttamerkintä 1 – 23.6.2014: Kolonna on liikkeellä kohti itää Kursk – Voronez välisellä pikatiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298), videon kuvaushetkellä kolonna on muutaman kilometrin päässä Marshala Zhukovasta sijaitsevasta tukikohdastaan. (3)





















Karttamerkintä 2 – 23.6. 2014: yllä kuvakaappaus Troitskiyssa kuvatulta videolta, ollaan tien R190 (P190) varrella. Kuvassa nähtävillä Buk-M1 kyljessä huolimattomasti piiloon maalattu numero 332. (4)

















Karttamerkintä 3 – 23.6.2014, Staryi Oskol: Staryi Oskolin alueelta on useita valokuvia sekä videoita, joilla näkyy 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa liikkeellä. Yllä pysäytyskuva videolta Военная техника Старый Оскол, (5) videolla kolonna ajoi pitkin ul. Alekseya Ugarova – Metallurgovia. Lähtöpisteestä matkaa on taitettu vajaat 137 km, (kyseessä tie nro. P188).

















Karttamerkinnät 4 ja 5 – 24.6.2014, Aleksejevka: Google Earth kuvaan upotettu valokuva Buk-M1 TELARista Ilovkan ja Aleksejevkan väliseltä tieosuudelta sekä kuvakaappaus videolta Без названия, (6 ja 7) kuvassa kolonna on Gazpromin huoltoaseman kohdalla (os. ul. Chapayeva 27, Aleksejevka). Alueella on myös muita huoltoasemia, kuten Rosneftin huoltoasema.

















Karttamerkintä 6 – 25.6.2014, ul. Artilleriyskaya Millerovo, Rostovin alue – 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalusto saapuu Millerovon alueelle, saapuminen kuvattu ohi ajavaan autoon asennetulla kameralla. (8) Tuolloin kolonna oli Millerovon eteläpuolella tiellä R115 (kyrillisin kirjaimin Р115) noin 25 kilometrin päässä Venäjän ja Ukrainan välisestä rajasta. Matkaa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin sijoituspaikasta Millerovon alueelle on vajaat 600 km.


Kesän ja alkusyksyn 2014 kuluessa 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan sotilaiden sosiaalisen mediaan postittamien viestien ja kuvien perusteella, sotilaat ovat olleet Millerovon alueella sijoitettuna useita kuukausia ainakin seuraavilla alueilla ja paikkakunnilla Dubyssa, Mityakinskayassa ja Chebotovkassa sekä Voloshinossa Millerovon ohella. (9)
















Yhden sotilaan isä julkaisi sosiaalisessa mediassa kuvan pojastaan ”Denisistä” Millerovo-kyltin vierellä (saman kuin karttamerkintä 6 kohdalla oleva Millerovo-kyltti), toisessa isän julkaisemassa kuvassa poikansa ”Denis” on osin naamioitujen kuorma-autojen edessä – kuvassa on selitys “2014-граница” (2014-rajalla), jolloin 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan osia oli sijoitettuja Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle Millerovon länsi- ja lounaispuolella. (9) Alkuperäiset kuvat ”Denisistä” poistettiin hyvin pian niiden julkaisun jälkeen, ”Denisistä” ja muista 2. pataljoonan sotilaista jäi kuitenkin niin paljon ”jälkiä” sosiaaliseen mediaan, että heidän sijoittumisesta alueella kyettiin muodostamaan selkeä kuva.



Buk TELAR nro. 332 Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla 16.-18. heinäkuuta 2014

MH17-lentoa edeltävänä iltana (16.7.2017) käydään kohtalokas puhelu kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja sitä tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, että alueen militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. He tarvitsivat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa toivoen nimenomaisesti Bukia, jollainen heille luvattiin toimittaa. (10)

Ensimmäinen havainto Buk-M1 TELARista n:o 332 Itä-Ukrainan maaperällä tehtiin Sorokinessa (ent. Krasnodon) klo 04:28, 17. heinäkuuta 2014, kolonnasta on havainto aamulta myös Hartsyzkista Makiivkan itäpuolelta ennen ensimmäisiä julkaistuja kuvia Donetskista aamulta 17. heinäkuuta 2018.















Buk-M1 TELARia kuljettaneen kolonnan reitti Donetskista Snižneen (17. heinäkuuta 2014).

















1. 17. heinäkuuta 2014 aamulla klo. 9:08 Bukia kuljettanut ajoneuvo oli tuntemattomassa paikassa Donetskin alueella. Tuolloin nauhoitettiin puhelu, jossa käytiin keskustelua lastina olevasta ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä.

Lokakuussa 2017 julkaistiin kuva, jossa oli Buk-M1 TELAR nro. 332 kuvattuna Donetskissa, aiemmin (17.7.2014) oli julkaistu twiitti, jossa kerrottiin Bukin olleen kello 09:15 Prospekt Illitsan risteysalueella. Lokakuussa 2017 julkaistu kuva on otettu kyseisessä paikassa ul. Shakhtobudivnykivin ja Prospekt Illitsan risteyksen tuntumassa sijaitsevan kauneussalongin kohdalla. (11) Todennäköisesti klo. 09:08 nauhoitettu puhelu soitettiin tämän pysähdyksen aikana.



















2. 17. heinäkuuta 2014 Paris Matchin toimittaja kuvasi Makiivs’ken pikatiellä (H21) Bukia kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän (sijainti: 48.003838, 37.872051). (12) Paris Matchin toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen puhelinnumeroon. Numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsee Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19) Kyivskyin alueella.

















3. 17. heinäkuuta kello 11:10 ajoneuvokolonna kuvattiin videolle ul. Avtotransportnalla Kapitalnajan puiston kohdalla matkalla kohti itää valtatielle H21 (sijaintitiedot: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E). (13) Videon kuvausajankohta oli tiedossa, joten Stratfor hankki käyttöönsä alueelta otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat sen, että kyseinen Buk-M1 TELAR-kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä ajankohtana kyseisessä paikassa. (14)















4. Kello 11:00 – 12:00 välisenä aikana ajoneuvokolonna ohitti ensin Zuhresin ja sen jälkeen Shaktarskin jatkaen matkaa kohti Torezia tietä H21 myöten. Yllä kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-M1-kolonna kuvattuna Zuhresissa sen edetessä H21/ul. Karl Marks’ia myöten kohti itää. (15)















5. Kello 12:00 – 12:45 välisenä aikana Buk-M1 TELARia kuljettanut ajoneuvokolonna saapui Toreziin lännestä poistuen sieltä itään Snižnen suuntaan. Yllä Buk-M1 kuvattuna Volvon vetämällä trailerilla Torezissa 17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteysalueella.


























Iltapäivällä kello 13:00 aikoihin Buk-kolonna saapui Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin kello 13:30, jonka jälkeen Buk-M1 TELARilla ajettiin Snižnestä etelän suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu sosiaalisessa mediassa yksi valokuva (yllä) ja video, josta kuvakaappaus alla. (16) Valokuvassa Buk on liikkeellä ul. Karapetyan 13a:n kohdalla vähemmän kuin kilometri luoteeseen videon kuvauspaikasta T0522 -pikatien varrelta, josta alla oleva kuvakaappaus. (Kartassa merkinnät 6. ja 7).

























Aloitin blogin lainauksella ohjaamon vahvistusviestistä, palaan siihen nyt uudelleen – kello 16:19:56 lennon MH17 Boeing 777-200ER:n ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla Dnipron lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.


Kello 16:20:xx Malaysian Airlines lento MH17 tuhoutui Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneesta Buk-M1 TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Ohjus laukaistiin pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta Pervomaisken kylästä lounaaseen. Kaikki lennon MH17 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuolivat tämän terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena.

Muutama tunti MH17 alas ampumisen jälkeen @WowihaY jakoi twitterissä alla olevan kuvan, kuva on otettu hetki sen jälkeen, kun Buk-M1:stä ammuttiin ohjus kohti Malaysia Airlinesin lentoa MH17. Kuvan ottopaikan sijainti selvitetty muun muassa Bellingcatin toimesta, se on myös otettu ajankohtana, jolloin se kerrotaan otetun. (17)



















Ilta ja yö Malaysia Airlinesin MH17 pudottamisen jälkeen – Buk-M1 TELAR evakuoidaan Venäjälle


Julkaistujen tietojen mukaan ukrainalaistaustainen Leonid ”Krot” Khartšenko oli vastuussa Buk-M1 TELARin n:o 332 siirroista Ukrainan maaperällä, hän oli myös läsnä, kun MH17 pudottanut ohjus ammuttiin, ja hän myös vastasi Buk-M1 TELARin siirrosta Snižnen alueelta takaisin Venäjälle.
 
Malaysia Airlinesin pudottaneen Buk-M1 TELAR nro. 332 havaintotiedoissa on 17. heinäkuuta 2014 osalta noin viiden tunnin aukko iltapäivästä klo. 16:20  iltaan kello 21:32, jolloin Buk-M1 TELAR mainitaan nauhoitetussa puhelussa. On hyvin mahdollista, että tämän vuoden kesäkuun lopulla Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n vangitsema Volodymyr Tsemakh on tuolloin ollut osallisena Buk-M1 TELARin kätkemisessä Snižnen alueella.

Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen heinäkuun 17. 2014 kello 21:30 Igor Girkin antoi Sergei Dubinskille käskyn siirtää Buk-M1 TELAR saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle rajalle ja siirtää sen Venäjälle.

Samaisena iltana kello 22:35 Dubinski vastaavasti antoi aiemmin mainitulle käskyn Khartšenkolle toimittaa Buk-M1 TELAR Luhanskin alueella Venäjän rajalle ja luovuttaa se siellä henkilölle, joka saapuu noutamaan sitä. Käskyn saatuaan Khartšenko kokosi ryhmän suojaamaan Buk-M1 TELARin kuljettamista takaisin Venäjälle käytössään olevalla Volvon vetämällä trailerilla.

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n suorittamasta Volodymyr Tsemakhin vangitsemisesta sekä Girkinin ja Dubinskin sekä Khartšenkon rooleista kirjoitin tarkemmin omissa blogeissaan heinäkuun alkupuolella. (18 ja 19)

JIT:n julkaisemien tietojen mukaan Buk-M1 TELAR siirrettiin Snižnen alueelta Venäjälle seuraavien reittipisteiden kautta:

Khrustalnyi (entinen Krasnyi Lutš) – FashchivkaDebaltsevePerevalskLuhansk, jossa Buk-TELARia kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan Buk nro. 332 trailerilla kello 05:xx aikoihin – KhriashchuvateMolodonvardiyskSukhodilskSevernyi, josta Buk-TELAR  siirtyi Venäjän puolelle heinäkuun 18. 2014 kello 07:15.

































Heinäkuun 18. kello viiden aikaan aamulla Buk-M1 TELARia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Severnyi. Videolla on nähtävissä, Bukissa olevan enää kolme ohjusta, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-M1 TELARista ammuttiin MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus. (20)

Samaisena päivänä (18.7.2014) aamuseitsemän jälkeen Buk-M1 TELAR poistui Ukrainasta Venäjän puolelle Severnyin alueelta. Mikäli Buk-M1 TELAR todellakin siirtyi Severnyin alueelta, eikä Krasnodonin kautta Venäjälle, ylitti se rajan alueella, jossa ei ole virallista rajanylityspaikkaa, joten on todennäköistä, että Buk-M1 TELAR  joko siirrettiin Venäjälle suoraan maastorajan yli tai rajaseudulla risteileviä teitä myöten. Todennäköisin siirto Severnyin kautta on voitu päätellä puhelunauhoitteiden ja muiden lähteiden perusteella esim. Politien julkaisemalla MH17-videolla käydään keskustelua siirrosta Venäjälle. (21)


















Päivää myöhemmin 19. heinäkuuta 2014 Kamensk-Šahtinskissa Venäjällä kuvattiin todennäköisesti 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin Buk-ilmatorjuntajärjestelmään kuuluva latauslavetti nro. x23 9A39 M1. (22) Kuvauspaikalta on linnuntietä reilut 24 kilometriä Ukrainan ja Venäjän väliselle rajaosuudelle, joka tuolloin – heinäkuussa 2014 – oli venäläisjoukkojen hallussa.


Voimme todeta vielä sen, että kyseisten päivien (käytännössä 16. – 18. heinäkuuta 2014) Buk-M1 TELARia Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla kuljettanut Volvo on kuvattu myöhemmin rahtaamassa Venäjän asevoimien ja proxy-joukkojen kalustoa Itä-Ukrainassa. Satelliittikuvien perusteella on voitu todentaa samaisen Volvon trailereineen olleen MH17 pudottamisen jälkeen pysäköitynä sen omistavan yrityksen tontilla ul. Molodykh Shakhtariv’lla Donetskissa (esim. 9.8.2014 ja 3.9.2014). Nämä todisteet pudottavat pohjan pois väitteiltä ajoneuvoyhdistelmän ”varastamisesta”.

Olen pyrkinyt käymään läpi niin suurella tarkkuudella kuin mahdollista esitetyt paikkatiedot verraten video/kuvatallenteita street view-näkymään tai muihin kyseisiltä paikoilta otettuihin kuviin ja videoihin – tai muuhun aineistoon. Kirjoituksessa olen myös hyödyntänyt Bellingcatin ja JIT:n aineiston rinnalla esim. StopFakenExploring Russia’s 53rd Brigade’s MH17 Convoy with StoryMap” artikkelia sekä sosiaalista mediaa.


Marko






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.