Heinäkuun 17. 2014 kello 16:19:56 Malaysia Airlinesin
lennon MH17 Boeing 777-200ER:n ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla
ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän
sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin, 298
matkustajan ja lentokoneen miehistöön kuuluneen siviilin elämä oli päättynyt Venäjän
maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneesta 9K37M1 Buk-M1
TELARista nro 332 laukaistun 9М38M1-tyyppisen ilmatorjuntaohjuksen
70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon
vasemmalla puolella. Yhä tänään – viisi vuotta traagisen tapahtuman jälkeen –
Venäjä kieltää osallisuutensa koneen pudottamiseen aivan kuten se kieltää
vastuunsa Ukrainassa käynnissä olevaan sotaan. Maailma ei saa unohtaa
tapahtunutta, niinpä tässä ja nyt, kirjoitan yhteenvedon Buk-M1 TELARin nro.
332 matkasta prikaatin tukikohdasta Marshala Zhukovasta Millerovon kautta
Itä-Ukrainan sotatoimialueelle.
Moni ryhmä ja tutkijatiimi, joukossa myös Bellingcat
ja monikansallinen Joint Investigation Team, on päätynyt siihen
tulokseen, että MH17 pudottanut ohjus laukaistiin kyseisestä Buk-M1 TELAR nro.
332 ja että se kuului Venäjän maavoimien, Marshala Zhukovaan Kurskin alueelle
sijoitetulle, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonalle, joten voimme
aloittaa tämän kirjoituksen Marshala Zhukovasta ja 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohdasta. (1 ja 2)
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin tukikohta, Marshala
Zhukova – upotuskuva lisätty sosiaaliseen mediaan 3. elokuuta 2014.
Aloitetaan 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonaan
kuuluvan Buk nro. 332 TELAR:ia kuljettaneen kolonnan matkanteon seuranta
Venäjän puolella muutamilla kuvilla reitiltä Marshala Zhukovasta Kurskin
alueelta Millerovoon Rostovin alueelle. Kolonna lähti liikkeelle Marshala
Zhukovassa sijaitsevasta tukikohdasta 23. kesäkuuta 2014. Kolonnan vahvuuteen
kuului tuolloin muun muassa seuraavalti kalustoa Buk-TELAReiden sekä
tulenjohtovaunujen tms. ohella.
ajoneuvo
|
lukumäärä
|
KamAZ 65225 (trailereilla Buk-M1 TELARit tms. kalustoa)
|
11
|
Ural 4320 (nosturi)
|
1
|
KrAZ 255B
|
4
|
KamAZ 5350 (osa veti traileria)
|
14
|
GAZ-66
|
5
|
Zil 131
|
2
|
Ural 4320
|
5
|
Ural 4320
|
1 (KamAZ 5320 vetää)
|
UAZ-452 (ambulanssi)
|
1
|
PAZ-3205 (linja-auto)
|
1
|
(Lähde: Bellingcat
– 53rd report public)
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kaluston
reitti Marshala Zhukovasta Millerovon alueelle Rostovin oblastiin.
Karttamerkintä 1 – 23.6.2014: Kolonna on liikkeellä kohti
itää Kursk – Voronez välisellä pikatiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298),
videon kuvaushetkellä kolonna on muutaman kilometrin päässä Marshala Zhukovasta
sijaitsevasta tukikohdastaan. (3)
Karttamerkintä 2 – 23.6. 2014: yllä kuvakaappaus Troitskiyssa
kuvatulta videolta, ollaan tien R190 (P190) varrella. Kuvassa nähtävillä Buk-M1
kyljessä huolimattomasti piiloon maalattu numero 332. (4)
Karttamerkintä 3 – 23.6.2014, Staryi Oskol: Staryi Oskolin
alueelta on useita valokuvia sekä videoita, joilla näkyy 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa liikkeellä. Yllä pysäytyskuva videolta Военная
техника Старый Оскол, (5) videolla kolonna ajoi pitkin ul. Alekseya Ugarova
– Metallurgovia. Lähtöpisteestä matkaa on taitettu vajaat 137 km, (kyseessä tie
nro. P188).
Karttamerkinnät 4 ja 5 – 24.6.2014, Aleksejevka: Google
Earth kuvaan upotettu valokuva Buk-M1 TELARista Ilovkan ja Aleksejevkan
väliseltä tieosuudelta sekä kuvakaappaus videolta Без названия, (6 ja 7)
kuvassa kolonna on Gazpromin huoltoaseman kohdalla (os. ul. Chapayeva 27,
Aleksejevka). Alueella on myös muita huoltoasemia, kuten Rosneftin huoltoasema.
Karttamerkintä 6 – 25.6.2014, ul. Artilleriyskaya Millerovo,
Rostovin alue – 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalusto saapuu
Millerovon alueelle, saapuminen kuvattu ohi ajavaan autoon asennetulla kameralla.
(8) Tuolloin kolonna oli Millerovon eteläpuolella tiellä R115 (kyrillisin kirjaimin
Р115) noin 25 kilometrin päässä Venäjän ja Ukrainan välisestä rajasta. Matkaa
53. ilmatorjuntaohjusprikaatin sijoituspaikasta Millerovon alueelle on vajaat
600 km.
Kesän ja alkusyksyn 2014 kuluessa 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan sotilaiden sosiaalisen mediaan postittamien
viestien ja kuvien perusteella, sotilaat ovat olleet Millerovon alueella
sijoitettuna useita kuukausia ainakin seuraavilla alueilla ja paikkakunnilla
Dubyssa, Mityakinskayassa ja Chebotovkassa sekä Voloshinossa Millerovon ohella.
(9)
Yhden sotilaan isä julkaisi sosiaalisessa mediassa kuvan
pojastaan ”Denisistä” Millerovo-kyltin vierellä (saman kuin karttamerkintä 6
kohdalla oleva Millerovo-kyltti), toisessa isän julkaisemassa kuvassa poikansa
”Denis” on osin naamioitujen kuorma-autojen edessä – kuvassa on selitys “2014-граница”
(2014-rajalla), jolloin 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan osia oli
sijoitettuja Venäjän ja Ukrainan väliselle rajaseudulle Millerovon länsi- ja
lounaispuolella. (9) Alkuperäiset kuvat ”Denisistä” poistettiin hyvin pian
niiden julkaisun jälkeen, ”Denisistä” ja muista 2. pataljoonan sotilaista jäi
kuitenkin niin paljon ”jälkiä” sosiaaliseen mediaan, että heidän
sijoittumisesta alueella kyettiin muodostamaan selkeä kuva.
Buk TELAR nro. 332 Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla
16.-18. heinäkuuta 2014
MH17-lentoa edeltävänä iltana (16.7.2017) käydään kohtalokas
puhelu kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne
Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja sitä
tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua
miehitettyjä alueita, että alueen militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman
pitää, jollei apua tulisi ja pian. He tarvitsivat raskaampaa
ilmatorjuntakalustoa toivoen nimenomaisesti Bukia, jollainen heille luvattiin
toimittaa. (10)
Ensimmäinen havainto Buk-M1 TELARista n:o 332 Itä-Ukrainan
maaperällä tehtiin Sorokinessa (ent. Krasnodon) klo 04:28, 17. heinäkuuta 2014,
kolonnasta on havainto aamulta myös Hartsyzkista Makiivkan itäpuolelta ennen
ensimmäisiä julkaistuja kuvia Donetskista aamulta 17. heinäkuuta 2018.
Buk-M1 TELARia kuljettaneen kolonnan reitti Donetskista Snižneen
(17. heinäkuuta 2014).
1. 17. heinäkuuta 2014 aamulla klo. 9:08 Bukia kuljettanut
ajoneuvo oli tuntemattomassa paikassa Donetskin alueella. Tuolloin
nauhoitettiin puhelu, jossa käytiin keskustelua lastina olevasta
ilmatorjuntaohjusjärjestelmästä.
Lokakuussa 2017 julkaistiin kuva, jossa oli Buk-M1 TELAR
nro. 332 kuvattuna Donetskissa, aiemmin (17.7.2014) oli julkaistu twiitti,
jossa kerrottiin Bukin olleen kello 09:15 Prospekt Illitsan risteysalueella.
Lokakuussa 2017 julkaistu kuva on otettu kyseisessä paikassa ul. Shakhtobudivnykivin
ja Prospekt Illitsan risteyksen tuntumassa sijaitsevan kauneussalongin
kohdalla. (11) Todennäköisesti klo. 09:08 nauhoitettu puhelu soitettiin tämän
pysähdyksen aikana.
2. 17. heinäkuuta 2014 Paris Matchin toimittaja
kuvasi Makiivs’ken pikatiellä (H21) Bukia kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän
(sijainti: 48.003838, 37.872051). (12) Paris Matchin toimittajat soittivat
ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen puhelinnumeroon. Numerosta vastannut
henkilö arveli ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen
oli ”varastettu”, sijaitsee Donetskissa ul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19)
Kyivskyin alueella.
3. 17. heinäkuuta kello 11:10 ajoneuvokolonna kuvattiin
videolle ul. Avtotransportnalla Kapitalnajan puiston kohdalla matkalla kohti
itää valtatielle H21 (sijaintitiedot: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E).
(13) Videon kuvausajankohta oli tiedossa, joten Stratfor hankki
käyttöönsä alueelta otettuja satelliittikuvia, jotka omalta osaltaan todistivat
sen, että kyseinen Buk-M1 TELAR-kolonnasta kuvattu video on kuvattu väitettynä
ajankohtana kyseisessä paikassa. (14)
4. Kello 11:00 – 12:00 välisenä aikana ajoneuvokolonna
ohitti ensin Zuhresin ja sen jälkeen Shaktarskin jatkaen matkaa kohti Torezia
tietä H21 myöten. Yllä kuvakaappaus lyhyeltä videolta, Buk-M1-kolonna kuvattuna
Zuhresissa sen edetessä H21/ul. Karl Marks’ia myöten kohti itää. (15)
5. Kello 12:00 – 12:45 välisenä aikana Buk-M1 TELARia
kuljettanut ajoneuvokolonna saapui Toreziin lännestä poistuen sieltä itään
Snižnen suuntaan. Yllä Buk-M1 kuvattuna Volvon vetämällä trailerilla Torezissa
17.7.2014 prospect Gagarinan ja ul. 50 rokiv SRSR:n risteysalueella.
Iltapäivällä kello 13:00 aikoihin Buk-kolonna saapui
Snižneen, jossa Buk-M1 ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin kello
13:30, jonka jälkeen Buk-M1 TELARilla ajettiin Snižnestä etelän suuntaan
kohti Pervomaisken kylää. Bukin liikkeistä alueella on julkaistu sosiaalisessa
mediassa yksi valokuva (yllä) ja video, josta kuvakaappaus alla. (16)
Valokuvassa Buk on liikkeellä ul. Karapetyan 13a:n kohdalla vähemmän kuin
kilometri luoteeseen videon kuvauspaikasta T0522 -pikatien varrelta,
josta alla oleva kuvakaappaus. (Kartassa merkinnät 6. ja 7).
Aloitin blogin lainauksella ohjaamon vahvistusviestistä, palaan
siihen nyt uudelleen – kello 16:19:56 lennon MH17 Boeing 777-200ER:n ohjaamosta
vahvistettiin VHF-radiolla Dnipron lennonjohdolle ”Romeo November Delta,
Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi,
eikä se enää vastannut kutsuihin.
Kello 16:20:xx Malaysian Airlines lento MH17 tuhoutui
Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneesta Buk-M1 TELARista
nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä
takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Ohjus laukaistiin
pellolta Pervomaiskyin kylän länsipuolelta Pervomaisken kylästä lounaaseen.
Kaikki lennon MH17 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuolivat tämän
terroriteon, sellaisena pudotusta voidaan pitää, seurauksena.
Muutama tunti MH17 alas ampumisen jälkeen @WowihaY
jakoi twitterissä alla olevan kuvan, kuva on otettu hetki sen jälkeen, kun
Buk-M1:stä ammuttiin ohjus kohti Malaysia Airlinesin lentoa MH17. Kuvan
ottopaikan sijainti selvitetty muun muassa Bellingcatin toimesta, se on myös
otettu ajankohtana, jolloin se kerrotaan otetun. (17)
Ilta ja yö Malaysia Airlinesin MH17 pudottamisen jälkeen
– Buk-M1 TELAR evakuoidaan Venäjälle
Julkaistujen tietojen mukaan ukrainalaistaustainen Leonid
”Krot” Khartšenko
oli vastuussa Buk-M1 TELARin n:o 332 siirroista Ukrainan maaperällä, hän oli
myös läsnä, kun MH17 pudottanut ohjus ammuttiin, ja hän myös vastasi Buk-M1
TELARin siirrosta Snižnen alueelta takaisin
Venäjälle.
Malaysia Airlinesin pudottaneen Buk-M1 TELAR nro. 332
havaintotiedoissa on 17. heinäkuuta 2014 osalta noin viiden tunnin aukko
iltapäivästä klo. 16:20 iltaan kello
21:32, jolloin Buk-M1 TELAR mainitaan nauhoitetussa puhelussa. On hyvin
mahdollista, että tämän vuoden kesäkuun lopulla Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n vangitsema Volodymyr Tsemakh on tuolloin ollut osallisena Buk-M1 TELARin kätkemisessä Snižnen alueella.
Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen heinäkuun
17. 2014 kello 21:30 Igor Girkin antoi Sergei Dubinskille käskyn
siirtää Buk-M1 TELAR saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle
rajalle ja siirtää sen Venäjälle.
Samaisena iltana kello 22:35 Dubinski vastaavasti antoi
aiemmin mainitulle käskyn Khartšenkolle toimittaa Buk-M1 TELAR Luhanskin
alueella Venäjän rajalle ja luovuttaa se siellä henkilölle, joka saapuu
noutamaan sitä. Käskyn saatuaan Khartšenko kokosi ryhmän suojaamaan Buk-M1 TELARin
kuljettamista takaisin Venäjälle käytössään olevalla Volvon vetämällä
trailerilla.
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n suorittamasta Volodymyr
Tsemakhin vangitsemisesta sekä Girkinin ja Dubinskin sekä Khartšenkon rooleista
kirjoitin tarkemmin omissa blogeissaan heinäkuun alkupuolella. (18 ja 19)
JIT:n julkaisemien tietojen mukaan Buk-M1 TELAR siirrettiin Snižnen
alueelta Venäjälle seuraavien reittipisteiden kautta:
Khrustalnyi (entinen Krasnyi Lutš) – Fashchivka
– Debaltseve – Perevalsk – Luhansk, jossa Buk-TELARia
kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan Buk nro. 332 trailerilla kello 05:xx
aikoihin – Khriashchuvate – Molodonvardiysk – Sukhodilsk –
Severnyi, josta Buk-TELAR siirtyi
Venäjän puolelle heinäkuun 18. 2014 kello 07:15.
Heinäkuun 18. kello viiden aikaan aamulla Buk-M1 TELARia
kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle Luhanskissa, yhdistelmän
suuntana oli Krasnodon/Severnyi. Videolla on nähtävissä, Bukissa olevan enää
kolme ohjusta, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-M1 TELARista
ammuttiin MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus. (20)
Samaisena päivänä (18.7.2014) aamuseitsemän jälkeen Buk-M1
TELAR poistui Ukrainasta Venäjän puolelle Severnyin alueelta. Mikäli Buk-M1
TELAR todellakin siirtyi Severnyin alueelta, eikä Krasnodonin kautta Venäjälle,
ylitti se rajan alueella, jossa ei ole virallista rajanylityspaikkaa, joten on
todennäköistä, että Buk-M1 TELAR joko
siirrettiin Venäjälle suoraan maastorajan yli tai rajaseudulla risteileviä
teitä myöten. Todennäköisin siirto Severnyin kautta on voitu päätellä
puhelunauhoitteiden ja muiden lähteiden perusteella esim. Politien
julkaisemalla MH17-videolla käydään keskustelua siirrosta Venäjälle. (21)
Päivää myöhemmin 19. heinäkuuta 2014 Kamensk-Šahtinskissa Venäjällä
kuvattiin todennäköisesti 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin
Buk-ilmatorjuntajärjestelmään kuuluva latauslavetti nro. x23 9A39 M1. (22)
Kuvauspaikalta on linnuntietä reilut 24 kilometriä Ukrainan ja Venäjän
väliselle rajaosuudelle, joka tuolloin – heinäkuussa 2014 – oli
venäläisjoukkojen hallussa.
Voimme todeta vielä sen, että kyseisten päivien (käytännössä
16. – 18. heinäkuuta 2014) Buk-M1 TELARia Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla
kuljettanut Volvo on kuvattu myöhemmin rahtaamassa Venäjän asevoimien ja proxy-joukkojen
kalustoa Itä-Ukrainassa. Satelliittikuvien perusteella on voitu todentaa
samaisen Volvon trailereineen olleen MH17 pudottamisen jälkeen pysäköitynä sen
omistavan yrityksen tontilla ul. Molodykh Shakhtariv’lla Donetskissa (esim.
9.8.2014 ja 3.9.2014). Nämä todisteet pudottavat pohjan pois väitteiltä
ajoneuvoyhdistelmän ”varastamisesta”.
Olen pyrkinyt käymään läpi niin suurella tarkkuudella kuin
mahdollista esitetyt paikkatiedot verraten video/kuvatallenteita street
view-näkymään tai muihin kyseisiltä paikoilta otettuihin kuviin ja videoihin –
tai muuhun aineistoon. Kirjoituksessa olen myös hyödyntänyt Bellingcatin ja
JIT:n aineiston rinnalla esim. StopFaken ”Exploring Russia’s 53rd
Brigade’s MH17 Convoy with StoryMap” artikkelia sekä sosiaalista mediaa.
Marko
10. https://www.bbc.com/news/av/world-europe-37499811/mh17-prosecutors-release-intercepted-phone-calls
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.